فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اللهمّ صلّ علی عليّ بن موسی الرّضا ولیّك عدد ما في علمك صلاة دائمة بدوام ملکك وسلطانك. اللهمّ سلّم علی ولیّك عليّ بن موسی الرّضا عدد ما في علمك سلاماً دائماً بدوام ملکك وسلطانك وجبروتك.
☀️ #برکت_ایران
🆔 @Shobhe_ShenaSi
هدایت شده از سخنان دکتر قربانیمقدم
مقام رضا.mp3
10.86M
چه کسی امام هشتم را ملقب به «رضا» کرد؟
مقام رضا چیست و چگونه به این مقام برسیم؟
🎙درسها و سخنرانیها👇
✅ @ghorbanimoghadam_ir
لیلةالمبیت سرآغاز تشکیل تمدن بزرگ اسلامی
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
پاسخ به شبهات فجازی
لیلةالمبیت سرآغاز تشکیل تمدن بزرگ اسلامی 👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇 https://eitaa.com/joinchat/10428
👈اول ربیع الاول سالروز #هجرت پیامبر اعظم از مکه به مدینه و جانفشانی امیرالمومنین در این هجرت تاریخی و #تمدن ساز
❌ شبهه ۹۴۳
جانفشانی امام علی علیه السلام در لیلة المبیت از جمله فضائل مهم امیرالمومنین ع است که در آیه ۲۰۷ سوره بقره نیز اشاره شده است
با اینحال بعضی تلاش کردهاند عمل امیرالمؤمنین علیه السلام را کم رنگ جلوه دهند و گفتهاند این کار فضیلتی برای علی علیه السلام بهشمار نمیآید؛ چون علی علیه السلام از دو راه مطمئن شده بود که با خوابیدن در بستر پیامبر، به او هیچ آسیبی نخواهد رسید:
۱) پیامبر در شب هجرت بهاو فرمود: «در بستر من بخواب و بدان که آسیبی بهتو نخواهد رسید.»
۲) پیامبر، پرداخت امانتها و دیون خود را به ایشان واگذار کرده بود. لذا میدانست که کشته نخواهد شد.
🆔 @Shobhe_ShenaSi
✅ پاسخ
اولا این جمله پیامبر(ص) که «به بهتو آسیبی نخواهد رسید» چندان مسلم نیست، چون از تاریخنویسان شیعه کمتر کسی آن را آورده است و اهل سنت نیز در این باره متفقالقول نیستند. برای نمونه، گفته ابن سعد در طبقات با گفته طبری در تاریخ طبری یا ابن هشام در سیره هماهنگ نیست و با هم تفاوت دارند.
آنچه شیخ طوسی در امالی نقل میکند این است که جمله مذکور مربوط به جریانات پس از لیلةالمبیت و در یکی از شبهایی که حضرت در غار ثور بود.
▫️ ثانیاً بر فرض پذیرفتن چنین جملهای آن هم در شب هجرت، بیانگر ایمان والای حضرت علی علیه السلام بهگفتههای پیامبر(ص) است؛ زیرا آنحضرت بدون هیچ واهمهای در بستر پیامبر(ص) خوابید. بسیاری بودند که چنین اعتقاد راسخی نداشتند و در برخی گفتههای پیامبر(ص) با دیده شک مینگریستند یا در صورت پذیرش، از سر تسلیم میپذیرفتند، نه از سر رضامندی. علی(علیه السلام) با گفته پیامبر(ص)، بهچنان یقینی میرسد که حاضر است جان خود را بهخطر بیفکند و این برای آن حضرت فضیلتی انکارناپذیر است؛ زیرا عالیترین درجات ایمان را برای علی علیه السلام اثبات میکند.
🔹 اما اینکه گفتهاند علی علیه السلام از جمله پیامبر(ص) که بهایشان وصیت کرد «تا امانتها و دیون وی را بهصاحبانشان بازگرداند»، فهمید که بهوی آسیبی نخواهد رسید. نیز صحیح نیست. بررسی تاریخی نشان میدهد پیامبر این وصیت را دو شب پس از شب هجرت بهعلی علیه السلام فرموده است. در سیره حلبی میخوانیم: در یکی از شبها که علی علیه السلام بهخدمت پیامبر(ص) در غار ثور رسید، از جمله سخنان آن حضرت بهعلی علیه السلام، بازگرداندن امانتها و ادای دین وی بوده است. شیخ طوسی نیز با سندهای معتبر نقل میکند که وصیت بهادای دیون و بازگرداندن امانتها پس از لیلة المبیت صادر شده است.
🔹 پینوشت
مأموریتهای حضرت علی(ع) در واقعه هجرت
نقش امام علی علیه السلام در شب هجرت تنها خوابیدن در بستر پیامبر(ص) نیست، بلکه بنا بهگفته تاریخ نویسان شیعه و سنی، امام علی علیه السلام سه مسئولیت دیگر نیز داشته است:
۱) ادای دیون و بازگرداندن امانتهایی که نزد پیامبر(ص) بوده است. علی علیه السلام پس از مهاجرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در نقطهای از مکه ایستاد و گفت: «هر کس پیش محمد(ص)، امانت و سپردهای دارد، بیاید و از ما بگیرد».
۲) حلّ و فصل امور مسلمانان مکه در نبود رسول اکرم صلی الله علیه و آله بود. اگر چه در مدت زمانی اندک پس از هجرت پیامبر، علی علیه السلام بهوی پیوست، ولی در همین فرصت، بهمشکلات مسلمانان رسیدگی میکرد.
ج) بهدستور پیامبراکرم صلی الله علیه و آله میبایست زنان هاشمی بهویژه حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام و فاطمه بنت اسد، مادر بزرگوار خود و همچنین مسلمانانی را که تا آن روز هجرت نکرده بودند، با خود بهیثرب ببرد. علی علیه السلام برای اجرای این فرمان، در دل شب و از راه ذیطوی رهسپار یثرب شد. با آگاه شدن جاسوسان قریش از این هجرت دسته جمعی، مشرکان بهتعقیب علی علیه السلام برآمدند و پس از مدتی بهحضرت رسیدند. البته علی علیه السلام آنان را تهدید بهمبارزه کرد که مأموران قریش بههراس افتادند و بازگشتند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در محله قبا منتظر علی علیه السلام بود که با آمدن حضرت پس از مدتی کوتاه رهسپار یثرب شد.
(📚 هجرت پیامبر اعظم(ص)؛ تألیف گروهی از نویسندگان).
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
🔴استفتاء از امام خامنه ای درباره اعمال خرافی در پایان ماه صفر
🔸 در شب اول ماه ربيعالاول از حدود نيمهشب تا اذان صبح افرادى با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با كوبيدن به درب مساجد و خواندن اذكارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مىنمايند، البته اين عمل را تا هفت مسجد ادامه مىدهند و خصوصاً اين حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مىرسد و معتقد هستند بدين وسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيعالاول را خبر مىدهند. نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟
✅جواب: عمل مذكور مستند روايى ندارد و شيوهاى قابل تأييد نيست. اگر چه اصل اذكار و ادعيه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسنديدهاى است، لكن اشكال در شيوه عمل به نحو ياد شده است، آقايان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنين (ايدهم الله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصيحت از رواج چنين رفتارهايى كه چه بسا ممكن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگيرى نمايند.
🆔 @Shobhe_ShenaSi
▫️ ﷽
🔹ایام محسنیه چه زمانی است؟ آیا ترویج آن نوعی بدعت محسوب نمی شود؟
✅پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
ایام محسنیه عنوانی است كه در سال های اخیر در خصوص ایام جسارت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و سقط نوزاد ایشان در پایان ماه صفر و آغاز ربیع اطلاق می شود و تلاش می شود مجالس سوگواری در این رابطه برقرار گردد.
فارغ از درستی یا نادرستی اضافه نمودن ایام خاص برای عزاداری اولیاء الهی به ایام مشهور و مرسوم از منظر اجتماعی و عرفی باید دانست كه این قبیل كارها را نمی توان تحت عنوان بدعت دانست و حرام معرفی نمود؛ زیرا بدعت هرچند در لغت به هر امر بدیع و جدید اطلاق می شود، اما در اصطلاح به نوعی ایجاد امری دینی و عملی دارای استناد به دین اطلاق می گردد.
در واقع بدعت حرام زمانی است كه كسی چیزی را كه در دین نیست، و دلیلی از كتاب و سنت - هر چند به نحو عموم - بر آن وجود ندارد، به عنوان بخشی از تعالیم دین معرفی نماید و یا به جای آورد. پس بدعت مصطلح و حرام چنان كه اهل لغت گفته اند یعنی ایجاد امر تازه ای در دین كه در قرآن و سنت ریشه ندارد. (۱) مثلا عملی را كه از نظر قرآن و روایات واجب یا مستحب نیست، به عنوان مستحب دینی انجام گیرد، یا چیزی كه حرام است، به عنوان مباح انجام شود.
بر این اساس انجام كارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمی شود؛ هرچند به لحاظ عرفی جا دارد كه توده شیعیان در جوامع شیعی نسبت به ایجاد سنت های جدید و مناسبت های بی پیشینه در مورد برگزاری مراسم دینی با بزرگان و مراجع همفكری و مشورت داشته باشند تا مشكلات ثانوی و برخی پیامدهای حاشیه ای گریبان گیر این امور ارزشمند نگردد.
به خصوص كه به دلیل تنوع و تعدد مناسبت های عزاداری در ایام مختلف سال اضافه نمودن یك مناسبت جدید آن هم در آغاز ماه ربیع كه ماه سرور و میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و در انتهای عزاداری طولانی محرم و صفر محسوب می شود چندان مناسب به نظر نمی رسد.
پی نوشت:
۱. مجمع البحرین، طریحى فخر الدین، كتابفروشى مرتضوى، تهران، ۱۳۷۵ ش، ج ۴، ص ۲۹۹. مرکز ملی پاسخگویی
ــــــــــــــــ
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
﷽، اوایل ربیع، ایام شادی یا عزا؟
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🆔 @shobhe_shenasi
🔹 یه عده ای در صدد هستند تا روزهای اول ماه ربیع را گرفتار #دوگانهی تازهای کنند و معلوم است که این دوگانهسازیها در حقیقت تکهپاره کردن پیکر جامعه است؛ این روزها شادی کنیم یا عزاداری؟ تبریک بگوییم یا تسلیت؟
🔹استدلال کسانی که میگویند باید عزای محرم و صفر را در روزهای ابتدایی ماه ربیع الاول هم ادامه داد این است که حوادث و اتفاقات تلخی در این روزها افتاده و به خانه وحی جسارت شده است.
🔹کسانی هم که به تبریک و شادباش این روزها می پردازند، استدلال می کنند که محرم و صفر که ماه عزا است به پایان رسیده و باید به گونه ی دیگری از زندگی یعنی شادی روی آورد!
🔻هر دو استدلال ضعیف است. اگر بنا باشد برای مصائب اهل بیت علیهم السلام دهه و روضه تاسیس کنم، در حقیقت باید ۳۶۵ روز سال را چنین کرد، جنگ بدر، جنگ احد، جنگ خیبر جنگ صفین، جنگ جمل، جنگ احزاب، مصیبت شکسته شدن دندان مبارک پیامبر، جسارت های هر روزه ی هارون به امام کاظم، جسارت های متعدد متوکل به امام هادی، حمله ها و آسیب های منصور دوانقی به امام صادق و ..... مثنوی هفتاد من کاغذ می شود یعنی هر روز سال چند واقعه دارد. نمی گویم این حوادث نباید یادآوری شود، اتفاقاً همهی آنها باید گفته شود و درس و عبرت و نکته های آن بازگو شود، اما دو سوال:
آیا تمام وقایع تاریخی این روزها، اتفاقات تلخ و اندوهناک است؟
آیا تنها راه محبت به اهل بیت عزاداری است؟
بعضی گمان می کنند فقط با گریه و ماتم به اهل بیت نزدیک می شویم. یا حتی بعضی فکر می کنند هرچه بدبخت تر باشیم امامان بیشتر به ما نظر می کنند!! نه! این غلط است. قرآن کریم در توصیف خدای سبحان، خنداندن و گریاندن، هر دو را ذکر می کند و البته خنداندن بر گریاندن هم مقدم ذکر می شود: وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى (نجم:43)
🔹 توضیح اینکه در ابتدای ربیع الاول، اتفاقات تاریخی و #تمدن ساز بزرگی افتاده که عبارت است از: هجرت پیامبر از مکه به مدینه است. همچنین آرمیدن امیرالمومنین در بستر پیامبر که با به جان خریدن یک خطر بزرگ، زمینه ساز این حرکت بزرگ تاریخی و سرنوشت ساز شدند.
🔹چرا از این ها گفته نمی شود، چرا برای این اتفاقات بزرگ که به اسلام عزت و شوکت داد، دهه و مناسبت تاسیس نمیکنیم؟ فقط باید از جسارت گفت؟
با توجه به متن بیانیه #گام_دوم امروز امت اسلام و به پرچمداری ایران عزیز در مسیر برپایی #تمدن_نوین_اسلامی است و آنچه چراغ راه این مسیر است همین حوادث مبارک است.
🔹بنابراین اینکه چون محرم و صفر تمام شده بریم سراغ شادی و حرفی از آموزه های تاریخی و مهم این دوران ذکری به میان نیاید، این هم صحیح نیست اما حوادث تاریخی فقط مصیبت و جسارت نیست.
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ شبهه ۹۴۴
اگر الکل ۹۰۰ سال قبل توسط زکریای رازی کشف شده پس چطور اسلام ۱۴۰۰ سال قبل آن را حرام کرده است؟!
✅ پاسخ
الکل بخشی از شراب است و تنها درصدی از شراب را تشکیل میدهد. زکریا رازی توانست با استفاده از تقطیر، این ماده را از شراب جدا کند و اسم آن را «الکحل» یا الکل نامید و از آن در مصارف پزشکی و کیمیاگری استفاده کرد به همین دلیل به رازی کاشف الکل (و نه مخترع آن) میگویند.
اسلام، شراب (که از هزاران سال قبل موجود بود) را حرام کرد و بعدها زکریای رازی توانست مادهای که در این شراب وجود دارد و باعث مستی میشود را استخراج کند. طبق حدیث پیامبرﷺ شراب و هر چیزی که مستکننده باشد حرام است پس بالتبع الکل موجود در آن نیز باید حرام باشد. اگرچه در ابتدا الکل خالص از شراب جداسازی نشده بود و در آیات قرآن و احادیث نیز لفظ الکل نیامده است.
ــــــــــــــــ
🚩 به پیوند زیر بروید و آن را لایک کنید و نظر دهید تا در اینستاگرام بیشتر دیده شود👇👇
https://www.instagram.com/p/CUxECpMhJMc/?utm_medium=copy_link
تکذیب خبر دستگیری بازپرس دادسرای اوین
🔹در پی ادعای برخی رسانهها مبنی بر دستگیری یکی از بازپرسان دادسرای امنیت (اوین) از سوی حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، دادسرای عمومی و انقلاب تهران با انتشار اطلاعیه ای این ادعا را تکذیب کرد
در اطلاعیه دادستانی تهران آمده است:
🔹هیچ گونه گزارشی در این خصوص از جانب مراجع نظارتی و حفاظتی مطرح نشده و ادعای مطروحه کذب است.
🔹این اطلاعیه میافزاید: بازپرسی که در مورد وی خبرسازی دروغ صورت گرفته از قضات خوب و توانمند دادسرای تهران است که هم اکنون در حال رسیدگی به پروندههای مهم است /میزان
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
👈پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @Shobhe_ShenaSi
❌ شایعه
عزتالله مهرآوران از واکسن برکت فوت کرده!!.
✅ واقعیت
▪️با یک جستجوی ساده میشد فهمید که مرحوم عزت الله مهرآوران در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۰ دز اول واکسن را دریافت کرده که اصلاً در این تاریخ واکسن ایرانی برکت، مجوز واکسناسیون را دریافت نکرده بود، اما چون هدفشان لجن پراکنی است تیتر میزنند که واکسن برکت زده؛ البته بماند که اساسا واکسن قرار نیست مانع از ابتلای کامل شود!
این هم بماند که همین جماعت گاهی میگفتند برکت همون سینوفارم است گاهی هم میگفتند آب مقطره!! چطور میشه این مواقع برکت نه آب مقطره نه سینوفارم؟؟!
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
👈پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @Shobhe_ShenaSi
▪️مریم.ع ساکن آمریکا:
من یک اعتراف دارم که باید بکنم:
6-7 سال پیش مخالف اسد بودم چون من یک آمریکایی BRAINWASHED بودم که رسانه ها را باور کرد وقتی به ما گفتند او علیه مردم سوریه سلاح شیمیایی استفاده میکند.
من درباره یک لوت تحقیق کردم. و فهمیدم که رسانهٔ CORRUPT به ما دروغ گفته
تا مداخلهٔ آمریکا در سوریه را توجیه کنیم.
داعش و دیگر گروههای تروریستی «ساخت غرب وحشی» بودند که علیه مردم بی گناه سلاح شیمیایی استفاده کردند تا به آمریکا بهترین بهانه برای حمله به سوریه را بدهند.
اسماء الاسد (بانوی اول سوریه) و همسرش بشار اسد همیشه از مردم فلسطین حمایت کرده اند.
و این یکی از دلایل اصلی است که غرب می گوید: اسد باید برود!
اسد در بین مردم سوریه محبوبیت زیادی دارد. در 3 ژوئن 2014، 88.7 درصد مردم سوریه در انتخابات ریاست جمهوری به اسد رأی دادند. اما ما (آمریکا) می گوییم: اسد باید برود!.
فاسد=Corrupt
Brianwashed=شستشوی مغزی شده
💬 حامد صراف پور
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
#تکذیب یک ادعا؛
🛑شایعه سازی با عکس و محتوای جعلی!
🔹امروز، روزنامه جمهوری اسلامی در صفحه اول خود با استناد به تصویری از یک دختر افغانستانی، ادعا کرد این تصویر مربوط به بازار برده فروشیست که توسط گروه طالبان و از دختران شیعه برپا شده است.
🔸بررسیها نشان میدهد این عکس قدیمی و مربوط به ماه مِی سال ۲۰۱۱ و متعلق به یک دختر افغانستانی است که اعضای خانوادهاش توسط نیروهای ناتو کشته شدهاند و تجمع مربوط به اعتراض به حمله ناتو به افغانستان است.
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
❌ شبهه
چارلی چاپلین: من اگر پیامبر بودم، رسالتم شادمانی بود، بشارتم آزادی ومعجزهام خنداندن کودکان، نه از جهنمی میترساندم و نه به بهشتی وعده میدادم، تنها میآموختم، اندیشیدن را و انسان بودن را
✅ پاسخ
🆔 @Shobhe_ShenaSi
اولا بارها گفته ایم که انتساب اکثر این گونه جملات به افرادی مانند چارلی چاپلین، حسین پناهی، دکتر شریعتی و... دروغ است و تنها به دلیل محبوبیت آنها اسمشان را یدک می کشند.
ثانیا هر چند متن فوق، از لحاظ ادبی زیباست، اما از لحاظ محتوایی ارزش چندانی ندارد. زیرا همه می دانیم که زندگی انسان، تنها خندیدن و خنداندن نیست، انسان از دو بُعد کلی، جسمی و روحی برخوردار است که باید هر دو بُعد را در خود پرورش دهد. البته مساله اهمیت خندیدن و خنداندن و شادی مورد انکار نیست و در ادیان الهی به خصوص دین اسلام فضیلت زیادی برای شادمانی سالم بیان شده و در مطالب گذشته بررسی شده است.
سوم اینکه، هرچند طبق احادیث متعدد، حالت آرمانی زندگی انسانی و پرستش آن است که خالصانه و بدون ترس جهنم و طمع بهشت باشد، و انسانهای عارف و به حق پیوسته چنین اند و به این سمت دعوت می کنند اما به هرحال برای هدایت توده های مردم توجه به نتیجه ی اعمالشان که به صورت بهشت و جهنم جلوه گر خواهد شد بسیار لازم و سودمند است.
از این ها گذشته خنداندن و شادمانی نیاز به رسالت و پیامبری ندارد بلکه این کار از عهده هر دلقکی ساخته است. این پیامبران واقعی هستند که اتفاقاً با اندیشیدن به انسان می آموزند که هستی آنها محدود به این دنیا نیست و آخرتی که نتیجه اعمال انسان در آن هویدا می شود، بخش اصلی زندگی انسان است و این همان پیامبران واقعی هستند که با آموزش اندیشیدن، مفهوم "انسان بودن" را از یک حیوان دوپا و نیازهای جسمانی فراتر برده و انسانیت واقعی را که با اتصال به منبع لایزال هستی یعنی خدا محقق می شود را به بشریت معرفی کرده اند
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
❌ شبهه ۴۷۸
شیخی که فتوایش ۱۲ استان ایران را بر باد داد!
... شيخ جعفر همانى است كه فتحعلى شاه را به جنگ با روسها تشويق كرده و تهديد ميكند كه اگر شاه چنين نكند، خود شخصا اعلام جهاد خواهد كرد. در عين حال به شاه اطمينان ميدهد كه با توسل و قدرتهاى ماوراءالطبيعه، پيروزى را نصيب سپاه ايران خواهد كرد...
[شبهه خلاصه شده است. برای دیدن متن کامل شبهه کلیک کنید].
✅ پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
🔹 آنچه در متن فوق آمده مخلوطی است از راست و دروغ.
اینکه مرحوم شیخ جعفر کاشفالغطاء فتوای جهاد در جنگ با روسها دارد ادعای صحیحی است. اما اینکه وی فتحعلی شاه را تشویق به جنگ کرده یا ادعا کرده با توسل به قدرت ماوراءالطبیعه پیروزی را ضمانت کرده است کذب محض و ادعایی بدون سند و مدرک است.
حقیقت این است که وقوع جنگ دوم بین ایران روس سه دلیل عمده داشت
۱. متن عهدنامه گلستان در تعیین خطوط مرزی ابهام داشت و تکلیف بسیاری از اراضی سرحدی که مراتع احشام ایلات اطراف بود را تعیین نکرده بود و همین سبب درگیری های مرزی شد.
۲. مردم مسلمانی که مطابق با عهدنامه ترکمنچای زیر حکومت روس رفته بودند دائماً با نامه نگاری با حکومت ایران و علما درخواست از اذیت و آزار روسها شکایت و از آنها درخواست کمک میکردند.
۳. تعدادی از خوانین محلی مانند حسین خان قاجار بیکلر بیگی که نمیخواستند مالیات بپردازند هم در دامن زدن به اختلافات بین ایران و روس موثر بودند. آنها به این وسیله تلاش می کردند تا از حمله عباس میرزا به خودشان جلوگیری کنند.
از سوی دیگر با توجه به اصلاحاتی که به تازگی در سیستم نظامی ایران صورت گرفته بود، تامین نیروهای نظامی که قبلاً با طوایف و ایلات بود با مشکل مواجه شده بود از این رو پادشاه دست به دامن علما می شدند.
علما (از جمله مرحوم کاشفالغطاء) هم که قبلاً درخواست مسلمانان به آنها رسیده بود، با شرایطی که در متن فتوای آنها آمده است شرکت در جنگ را #جایز دانستند که همین باعث شرکت مردم در جنگ و پیروزیهای چشمگیری شد.
اما در ادامه به دلیل خیانت برخی طوایف (از جمله آصف الدوله قاجار که از رساندن کمک به عباس میرزا خودداری کرد) و نیز خودداری فرانسه از انجام تعهدات نظامی که قبلاً منعقد شده بود و باعث شد تا سپاه ایران با کمبود سلاح مخصوصا سرب مواجه شود، ایران شکست خورد و منجر به عهدنامه ترکمنچای و جدا شدن برخی از شهرهای ایران شود
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
▪️سندی بامزه از کم سوادی رضاخان
بخشی از غلطهای متن عبارتست از:
1⃣ به حچ وجح: (به هیچ وجه)
2⃣ کاغز: (کاغذ)
3⃣ از ترف: (از طرف)
4⃣ معموریت: (ماموریت)
5⃣ توست: (توسط)
6⃣ مغرب الخاقان: (مقرب الخاقان)
7⃣ شخس: (شخص)
و.......
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
▪️به مناسبت سالگرد جشنهای ۲۵۰۰ساله!
ژان لوروریه در کتاب ایران بر ضد شاه هزینه جشنهای ۲۵۰۰ساله را ۵۰۰ میلیون دلار عنوان میکند که به تعبیر رادیو بغداد به ازای هر خانواده ۲۱۰۰ دلار (بیش از ۵۵ میلیون تومان امروز) میشود!
اما وضعیت مردم ایران در آن دوران چگونه بود؟
پیر بلانشه در کتاب انقلاب به نام خدا در مورد وضعیت مردم مینویسد:
جنوب واقعی تهران بعد از بازار آغاز میشود. جنوب بیخانمانها و کوچنشینان به اندازهای ناشایست است که مناسب تشخیص داده نشد روی نقشه رسمی نقش ببندد. جایی که در تابستان، جویها به فاضلابهای تهوعآور تبدیل میشوند...
ژاله، خیام، مولوی، کمربند جنوبی، محیط بازار بزرگ هنوز هم فقر تمام عیاری را آشکار میکنند... اینجا چند گوسفند برای قصابی در خیابان ایران میکشند، اندکی پایینتر در جوی خیابان زنها به رختشویی و ظرفشویی مشغول هستند. مرد پیری نانش را در آن خیس میکند!
دورتر از اینجا جنوب دیگر چهرهای هم ندارد. این قسمت از شوش اطراف راهآهن آغاز میشود تا بیش از پیش فقیرتر به زمینهای خشک کویر برسد. خشت خام و صفحههای فلزی تابخورده، پارچه سادهای آویخته بین دو دیوار، خانوادههای بیشماری را که در خود پناه داده. بدتر از همه [خیابان] غار است!
شاه در این وضعیت برای خودنمایی و کسب آبرو برای حکومت دست نشانده و وابستهاش و برای وجه سازی از طریق مقایسه پهلوی با هخامنشیان، اقدام به برگزاری این جشنها کرد و نتیجه آن برای ملت فقر بیش از پیش بود...
💬 علیرضا گرائی
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
کارنامه اسلام _nbookcity.com_-۱.pdf
5.1M
🔻اسلام ستیزان، مکرر دیگران را به مطالعه دو قرن سکوت دکتر زرینکوب دعوت میکنند و مدعی هستند ایشان در این کتاب جنایات اسلام در ایران را افشا کرده است. این درحالیست که خود دکتر زرینکوب میگوید این کتاب را در جوانی و تحت تأثیر افکار ناسیونالیستی نوشته و بعدها نه تنها آن را اصلاح کرد، بلکه کتاب کارنامه اسلام، بامداد اسلام و تاریخ مردم ایران را در بیان حقایق رابطه اسلام و ایران نوشت.
👈کتاب ارزشمند #کارنامه_اسلام که روشنگر پشتوانه تمدنی و تاریخی اسلام و ایران است تقدیم کاربران کانال.
▫️آن را بخوانید و دیگران را نیز به مطالعه آن دعوت کنید.
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
📌پاداش پاسخگویی به شبهات
👈صدقات خود را برای گسترش کانال پاسخ به شبهات فضای مجازی از طریق درگاه زیر
http://IDPay.ir/shobahat
یا شماره کارت
6063731065865173
پرداخت کنید.
هدایت شده از داناب (داستانک+نکاتناب)
سامرا از غم تو، جامه دران است هنوز
چشم «نرگس» به جمالت، نگران است هنوز
پسر حضرت هادی! به فدایت پدرم
پدر حضرت مهدی! به فدایت پسرم
⬛️ شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام تسلیت باد.
#داناب (داستانکونکاتناب)
http://eitaa.com/joinchat/4259512332C8857967f1b
✅پاسخ به شبهه حجاب اجباری
❌مگه قرآن نمیگه «لا اکراه فی الدین»؟
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
پاسخ کوتاه قرآنی به چند شبهه درباره #مهدویت
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
🌹 ⚘﷽⚘
✨💫✨
❌شبهه/۲۲۹
عسگر به معنای عقیم و همین میرساند امام یازدهم فرزندی نداشته!!
✅پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
🔹لقب امام یازدهم عسکری (با کاف) است نه عسگری.
عسکر محلهای بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفای عباسی در آنجا قرار داشت.
🔹خلفای عباسی برای زیر نظر داشتن فعالیتهای فرهنگی، علمی و سیاسی امام هادی علیه السلام، آن حضرت را در سال ۲۳۶ه.ق از مدینه به سامرا انتقال و در محله عسکر سکونت دادند. چون امام حسن عسکری علیه السلام و پدر بزرگوارش امام هادی علیه السلام در محله عسکر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگی میکردند و به عسکری لقب یافتند و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی علیه السلام است و آنها را عسکریین گفتهاند.
اگر بنا بود این لفظ به (گاف) نوشته یا تلفظ شود، باید امام هادی علیه السلام نیز عقیم میبود و از نعمت فرزند محروم تلقی میشد.
🔹از سوی دیگر عسکر لفظی عربی است و اصولا در زبان عربی حرف گاف وجود ندارد. پس آنچه صحیح است، عسکری (با کاف) است، نه عسگری (با گاف).
در به وجود آمدن شایعه عقیم بودن حضرت، عوامل مختلفی چون خلفای عباسی، جعفر کذاب و فردی به نام زبیری تاثیری بهسزا داشتند وگرنه نه تنها روایات شیعه، بلکه گزارشهای تاریخی وجود فرزندی برای امام عسکری علیهالسلام را تایید میکند.
شیخ مفید که کتابش از اعتبار خاصی برخوردار است، می نویسد: "امام بعد از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندش بود که هم نام و هم کنیه رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود و امام حسن ـ علیه السّلام ـ به جز او فرزندی نداشت نه ظاهراً و نه باطناً مادر این فرزند کنیزی به نام نرجس بوده است.[ارشاد ص ۳۳۹] کلینی در کافی می نویسد: فرزندی برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ به دنیا آمد و او را محمد نام نهادند[ کافی ج ۱، ص ۲۶۴. ] طبرسی در اعلام الوری همین قول را ذکر کرده است ومی نویسد فردی از امام حسن عسگری ـ علیه السّلام ـ سؤال کرد: آقای من آیا برای شما فرزندی هست؟ حضرت فرمود بله. سؤال کرد، اگر امری اتفاق بیفتد در کجا از او می توانم سؤال کنم؟ حضرت فرمود: در مدینه.[احتجاج ص ۲۵۱.]
علامه مجلسی در بحارالانوار می نویسد: اینکه حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) برادری به نام موسی داشته باشد. این خبر غریب است.[بحارالانوار، ج ۱۳، ص ۱۱۶.]
همچنین یک دلیل تاریخی هم وجود دارد که قول مشهور را تأیید می کند. کلینی می نویسد: معتمد عباسی چون شنیده بود که از حضرت عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی مانده درصدد یافتن او برآمد و دستور داد عدّه ای از قابله ها، زنان و کنیزان آن حضرت را معاینه نمایند و اگر آثار حمل در آنها مشاهده شد گزارش کنند. نقل شده است که یکی از قابله ها به کنیزی شک کرد، از طرف خلیفه دستور داده شد که آن کنیز را در محلی تحت نظر قرار بدهند... سرانجام چون اثری از حمل ظاهر نشد آن کنیز آزاد گردید.[ کافی ج ۱، ص ۵۰۵.] معتمد برای آنکه وانمود کند که از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی نمانده و شیعیان از وجود امام بعدی نومید گردند، دستور داد، میراث آن حضرت میان مادر و برادر امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ تقسیم شود: این تقسیم ارث دلالت بر این دارد که امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزند دیگری نداشته اند و با توجه به اینکه خلیفه نتوانسته بود امام مهدی ـ علیه السّلام ـ را پیدا کند بنابراین دستور می دهد که ارث امام تقسیم شود. علی بن عیسی اربلی می نویسد: شیعیان عقیده داشتند که از امام فرزندی باقی مانده است که امامت را بر عهده دارد.[کشف الغمه، ج ۳، ص ۱۹۹] زیرا تعدادی از آنان فرزند خردسال امام را قبلاً دیده بودند.
ــــــــــــــــــــــ
✅ کانال پاسخ شبهات فضای مجازی👇👇
🆔 @shobhe_shenasi
🆔 @shobhe_shenasi
ـــــــــــــــــــــ
💯در نشر این مطلب، آتش به اختیاااار
🔹امام حسن عسکری علیهالسلام:
با مردم چه مومن چه مخالف (سنی) به خوبی سخن بگویید. گشاده رویی با مومن که واجب است. با مخالفان (اهل سنت) هم با مدارا رفتار کنید تا به ایمان (مذهب حق تشیع) جذب شوند.
👈 چه حدیث با مناسبتی!! گویا حضرت میدانستند که عدهای از شیعیان جاهل با گفتار و رفتاری ناپسند، فردای شهادتشان خون به دل فرزندش امام زمان علیه السلام میکنند.
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
👈پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
🔹 اختلاف برای برخی هم نان دارد هم نام!
حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم در مصاحبه با خبرگزاری #فارس:
🔹سیره عملی همه ائمه از امیرالمومنین تا امام حسن عسکری علیهمالسلام مبتنی بر وحدت بین مسلمین بوده است.
🔹 مقایسه لعن خلفا و شعار مرگ بر آمریکا صحیح نیست، زیرا اولاً قرآن کریم ما را از توهین به مقدسات دیگران نهی میکند درحالیکه آمریکا نه تنها از مقدسات هیچ گروهی از بشریت نیست، بلکه منفور ملتهاست.
ثانیاً شعار مرگ بر آمریکا سبب و علت ایجاد دشمنی نیست بلکه نتیجه دشمنی آمریکا است در حالیکه لعن خلفا و مقدسات اهل سنت سبب و علت دشمنی، تفرقه و کینهورزی هاست.
متن کامل مصاحبه را اینجا ببینید👇
http://fna.ir/dd6rf6
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
هدایت شده از سخنان دکتر قربانیمقدم
درباره نهم ربیع.mp3
9.99M
مگه تولی و تبری جزو فروع دین نیست؟ پس چرا میگویند به مقدسات اهل سنت توهین نکنید؟؟!
💬 حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🎙درسها و سخنرانیها👇
✅ @ghorbanimoghadam_ir