هدایت شده از عماد
✅در خرداد ۱۳۷۲، در اوج درگیری های آذربایجان و ارمنستان، علی اکرم همت زاده،فرمانده واحد نظامی مستقر در لنکران در مرز با ایران ، مناطق تالشی نشین لنکران و آستارا را به تصرف خود در آورده و خواهان پیوستن این مناطق به ایران می شود.
✅ایران از این نظامیان و مردم این مناطق می خواهد، که به تمامیت ارضی آذربایجان احترام بگذارنند.
✅همت زاده دستگیر و به اعدام محکوم می شود و با وساطت ایران تبعید می شود.
✅آیا هر کشوری به جای ایران بود، با این اندازه نفوذ از این موقعیت گذشت می کرد؟
✅نکته این است که ایران اسلامی خواهان ثبات و آرامش در منطقه است.
👇👇👇👇
🆔https://eitaa.com/emademad
👈 آن کسی که برای برادر خود چاه میکند اول خودش در آن میفتد
🔻 فرمانده کل قوا صبح امروز: نگذاریم، نگذارند که ارتشهای بیگانه برای به عنوان منافع ملی خودشان ــ که هیچ ربطی به ملت آنها ندارد ــ از هزارها فرسنگ راه بیایند و در این کشورها دخالت کنند، حضور نظامی پیدا کنند و در ارتشهای آنها دخالت کنند. ارتشهای خود این ملتهای منطقه میتوانند این منطقه را اداره کنند و اجازه ندهید که دیگران وارد بشوند.
🔹 این حوادثی هم که در شمال غربی کشور ما در بعضی همسایهها در جریان هست، اینها هم چیزهایی است که بایستی با همین منطق حل بشود. البته کشور ما و نیروهای مسلح ما با عقلانیت عمل میکنند. در همهی مسائل شیوه، شیوهی عقلانیت است، اقتدار همراه با عقلانیت، و دیگران هم خوب است با عقلانیت عمل بکنند و نگذارند که این منطقه دچار مشکلی بشود. آن کسانی که برای برادران خود چاه میکنند، خودشان اول در چاه میافتند. «مَنْ حَفَرَ بِئْراً لِأَخِيهِ وَقَعَ فِيه.» ۱۴۰۰/۷/۱۱
🆔 @Shobhe_ShenaSi
🔴رسانه های داخلی یا بلندگو های خارجی😳
🔺با انتشار تصاویری از خط تولید واکسن برکت، رسانه های پولی همچون قانون نیز شروع به تولید مطالبی مغرضانه در جهت بدبین کردن مردم نسبت به واکسن داخلی و در مقابل رسانه های مکمل مانند اصلاحات نیوز نیز در اقدامی عجیب با 'علمی و بهداشتی تر' "نشان دادن" فایزر، واکسن آمریکایی را تبلیغ کرد.
🔺 تمام این موارد درحالی رخ داده است که ایرادات وارد شده بر شرایط موجود در تصاویر تنها بزرگ نمایی و القائات رسانه ای بود، برای مثال دمپایی های مورد استفاده توسط افراد تصویر همچون دمپایی هایی است که در واحد CSR استفاده میشوند است و کاملا بهداشتی است و یا برچسب های دستی که زده میشوند، برچسب های اصالتی هستند که با برچسب های اتومات متفاوت بوده و در تمام دنیا به صورت دستی الصاق میشوند و یا قسمتی که حضور با کفش در آن مورد انتقاد قرار گرفته بود، کلین رومی است که هنوز بهره برداری نشده است.
☜در نتیجه تمام حواشی ایجاد شده و خود زنی های رسانه های به ظاهر ایرانی بخاطر برجسته شدن چند تصویر شبههناک و نادیده گرفتن تصاویر دیگر بوده که مغرضانه تفسیر، مقایسه شده و در خصوصش حکم صادر گردیده است.
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
#سوال_کاربران
(به مناسبت شهادت امام رضا علیهالسلام)
آیا به کار بردن لقب #ضامن_آهو برای امام رضا علیه السلام صحیح است و مستندی دارد؟
🆔 @Shobhe_ShenaSi
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 قضیه ضمانت برای آهو درباره چند تن از پیشوایان معصوم نقل شده است. (اعلام الوری ص۳۷) اما آنچه درباره امام رضا علیهالسلام اتفاق افتاده از این قرار است:
شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا نقل میکند:
ابو منصور بن عبد الرزاق... گفت... در روزگار جوانی، نظر خوشی به طرفداران این مشهد (مرقد امام رضا) نداشتم و در راه، به غارت زائران میپرداختم، لباسها، خرجی، نامهها و حوالههایشان را به زور از آنان میستاندم. روزی به شکار بیرون رفتم و یوزپلنگی را به دنبال آهویی روانه کردم. یوزپلنگ همچنان به دنبال آهو میدوید تا به ناچار، آهو به کنار دیواری پناه برد و ایستاد. یوز هم در مقابل او ایستاد، ولی به او نزدیک نمیشد.
هرچه کوشش کردم که یوزپلنگ به آهو نزدیک شود، به سمت آهو نمیرفت و از جای خود تکان نمیخورد، ولی هر وقت که آهو از جای خود (کنار دیوار) دور میشد، یوز هم او را دنبال میکرد. اما همین که به دیوار پناه میبرد، یوزپلنگ باز میگشت تا آن که آهو به سوراخ لانه مانندی، در دیوار آن مزار داخل شد. من وارد رباط شدم، پرسیدم: آهویی که هم اکنون وارد رباط شد، کجا است؟ گفتند: آهویی ندیدیم.
آن وقت، به همان جایی که آهو داخلش شده بود آمدم، و رد پای او را دیدم، ولی خود آهو را ندیدم. پس با خدای تعالی پیمان بستم که از آن پس زائران را نیازارم و جز از راه خوبی و خوشی با آنان رفتار نکنم (عیون اخبار الرضا ج ۲ ص ۲۰۴)
نظیر این داستان را علامه مجلسی در بحارالانوار در مورد سلطان سنجر سلجوقی نقل میکند (بحارالانوار، ج۴۸، ص۳۲۸)
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
هدایت شده از سخنان دکتر قربانیمقدم
اخلاق پیامبر.mp3
11.42M
#پیامبراعظم ص چگونه جهان را متحول کرد؟
نقطه مرکزی #اخلاق عظیم پیامبر چیست؟
ما چگونه میتوانیم جهان را متحول کنیم؟
💬 حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🎙درسها و سخنرانیها👇
✅ @ghorbanimoghadam_ir
📄تکذیب یک ادعا؛
🛑خبر شهادت نیروهای ایرانی به وسیله بالگرد کبری در رزمایش فاتحان خیبر کذب است.
🔹در ساعات اخیر برخی رسانههای خارجی و کانالهای تلگرامی معاند اقدام به انتشار شایعهای مبنی بر اینکه بالگرد سوپرکبرای ایرانی در رزمایش، حین تیراندازی سه نفر از نیروهای خودی را مورد حمله قرار داده و به شهادت رسانده است کردهاند.
🔹این خبر که ابتدا در یک منبع خبری روسی منتشر شده و پس از دقایقی توسط همین رسانه تکذیب شده، توسط رسانههای مجازی عربی به سرعت در حال انتشار است.
🔸فرمانده قرارگاه منطقهای شمالغرب کشور نیز در واکنش به این خبر گفت: هیچ سانحه، فوتی و مجروحی در رزمایش فاتحان خیبر نداشتیم و خبرهای منتشر شده و شایعات در این خصوص کذب است.
🔸در همین زمینه گفتنی است بالگردهای کبرای ایرانی از مدل (Sea Cobra) است و ایران اساسا بالگردی با مشخصات سوپر کبری ندارد.
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
👈پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @Shobhe_ShenaSi
❌ شبهه ۹۴۲
مردم فارس (استخر) در زمان خلافت امام علی شورش کردند که علی حاکمی به سوی آنها فرستاد و آنها را کشتار کرد!! (شبهه خلاصه شده)
✅ پاسخ
🆔 @Shobhe_ShenaSi
🔹 کشتار مردم فارس در زمان خلافت امام علی یکی از دروغهای بیشرمانه فضای مجازی است.
مردم فارس دو مرتبه شورش کردند، یکی در زمان خلیفه سوم یعنی عثمان که آن شورش توسط عبدالله بن عامر سرکوب شد.
یک بار دیگر نیز در ابتدای خلافت امام علی علیه السلام و به دلیل اعتراض به خراج (مالیات) شورش کردند که حضرت «زیاد» را برای آرام کردن اوضاع به فارس فرستادند. وی با سیاست و درایت و بدون جنگ و خونریزی، اوضاع را کنترل کرد و سازش برقرار شد.
▫️گزارش تاریخی زیر در این زمینه، خواندنی است:
«پيرى از مردم استخر گويد: پدرم مىگفت: «زياد را ديدم كه سالار فارس بود و ولايت يك پارچه آتش بود، زياد چندان مدارا كرد كه مانند پيش به اطاعت و استقامت آمدند و به جنگ نپرداخت. مردم فارس مىگفتند: رفتار اين عرب همانند رفتار خسرو انوشيروان بود كه نرمش و مدارا مىكرد و مىدانست چه كند.» گويد: وقتى زياد به فارس آمد كس پيش سران ولايت فرستاد و كسانى را كه به يارى وى آمدند وعده داد و آرزومند كرد، جمعى را نيز بيم داد و تهديد كرد، بعضى را به جان بعضى ديگر انداخت، بعضىها خطر گاه ديگران را گفتند، گروهى گريختند، گروه ديگر به جاى ماندند. بعضىشان بعضى ديگر را بكشتند و فارس بر او راست شد، اما با گروهى مقابل نشد و جنگى نكرد. در كرمان نيز چنين كرد. آنگاه به فارس باز گشت و در ولايتهاى آنجا بگشت و بكسان وعدههاى خوب داد تا مردم آرام شدند و ولايت به استقامت آمد. سپس سوى استخر رفت و آنجا فرود آمد» (تاريخ طبري، ج6، ص: 2674)
🔹 بنابراین شبههافکنان، با در هم آمیختن دو واقعه، سعی کردند، چهرهی سراسر نور و عدالت امیرالمومنین علیه السلام را در نزد ایرانیان خدشهدار کنند. البته پر واضح است:
چراغی را که ایزد برفروزد
هر آنکس پف کند، ریشش بسوزد😏
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
#مهم
رهبر انقلاب: در قبال این حرکت گمراهکنندهای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است... «حرکت تبیین» خنثیکنندهی این توطئهی دشمن است. هر کدام از شما به عنوان #یک_وظیفه، مثل یک چراغی پیرامون خودتان را روشن کنید.
👈پیرو فرمان اخیر امام خامنهای مبنی بر شرکت گسترده در #جهادتبیین ضمن انتشار گسترده «پاسخ به شبهات»، دوستان خود را به عضویت در کانال پاسخ به شبهات فضای مجازی دعوت کنید
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
هدایت شده از داناب (داستانک+نکاتناب)
مشکل ایران و آذربایجان چگونه حل میشود؟
#داناب (داستانکونکاتناب)
http://eitaa.com/joinchat/4259512332C8857967f1b
پاسخ به شبهات علی دشتی (قسمت دوم)
هموطن اگر از اخوند و اخونديسم خسته شده اي راه حل بسيار ساده است ... فقط از او اين ٧ سوال را بپرس...
❌ شبهه ۹۴۳
در اروپا و ساير كشورهاي توسعه يافته اگر كسي با دختري ازدواج كند كه سن اين دختر حتي يك روز كمتر از ١٨ سال باشد ان فرد جنايتكار و مجرم شناخته مي شود. با اين استدلال كه اين فرد هنوز به بلوغ عقلي براي تصميم گيري نرسيده و كار شما مصداق فريب و اغفال كودكان است ولي در ايين اسلام پيامبر اسلام با دختر بچه ٧ الي ٨ ساله ازدواج مي كند ( ازدواج با عايشه به نقل از همه منابع موثق تاريخ اسلام) و حتي خميني در كتاب تحريرالوسيله ازدواج با طفل شيرخواره رابا اذن پدر جايز مي داند در قرآن هم وعده دختر بچه داده شده ... (خلاصه شده)
🆔 @Shobhe_ShenaSi
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 این شبهه از چند بخش تشکیل شده است: یک: جواز ازدواج با دختر بچه. دو. ازدواج خود پیامبر با دختر 7 ساله (عایشه) سه. وعده ازدواج با دختربچه در قرآن
پاسخ بخش اول:
همانطور که گذشت عرف یک جامعه را نمی توان ملاک قانونگذاری در سایر جوامع دانست. آنچه مهم است بلوغ فکری، جسمی است انسان است، چه این حقیقت در 18 سالگی اتفاق بیفتد چه کمتر یا بیشتر. بنابراین اگر کسی غرب زده نباشد، ملاک 18 سال را مطرح نمی کند، بلکه در صورت دلسوزی واقعی بر بلوغ تاکید می کند. مضافا اینکه افزایش سن قانونی ازدواج در غرب متاثر از عوامل دیگری مانند رواج تفکر فرد گرایی و دوری از خانوده محوری نیز می باشد.
اما بلوغ نیز تنها ملاک ازدواج نیست. عوامل دیگری نیز در این خصوص تاثیرگذار است. مانند مصلحت فردی و اجتماعی.
توضیح اینکه در گذشته موسسات رسیدگی به امور کودکان بی سرپرست وجود نداشته است از این رو رسیدگی به امور یتیمان به شکلی غیر از اشکال امروزی انجام می شده است. از سوی دیگر این امکان وجود داشته که برخی از اطفال (مخصوصا دختران) سرپرست یا سرپرست شایسته ای نداشته باشند. تکلیف آنها چیست؟ شارع اجازه داده تا در صورت وجود مصلحت و عدم مفسده و ضرر، ولیّ قانونی طفل، او را به ازدواج فرد ذی صلاحی درآورد. مجددا تکرار و تاکید می شود همانطور که مفصلا در احکام فقهی آمده است شرط اینکه ولیّ طفل او را به ازدواج کسی درآورد، وجود مصلحت و عدم وجود ضرر و مفسده بوده است. در غیر این صورت این ازدواج جائز نبوده و باطل خواهد بود. همچنین این کار تنها یک راهکار برای مواقع لازم و اضطراری است که با صلاحدید ولی او انجام می شود. بنابراین لازم نیست امثال علی دشتی یا شخص دیگری «دایه دلسوزتر از مادر» شوند و غصه این طفل را بخورند. هم ولیّ طفل (که معمولاً پدر او یا جد اوست) دلسوزی لازم نسبت خیر و صلاح فرزند خود را دارند و هم شارع مقدس صحت عمل آنها را مقید به مصلحت کرده است.
🔹اما قسمت دوم یعنی ازدواج پیامبر با عایشه: در نوشته های قبلی گفته ایم که ازدواج ایشان با عایشه طبق نقل صحیح در حدود 18 سالگی اتفاق افتاده است و شبهه افکن معمولاً نقل های غیرمعتبر را ملاک قرار می دهند. با این وجود بر فرض صحت ازدواج در سن 7-8 سالگی، زناشویی ایشان با عایشه پس از رسیدن به سن بلوغ بوده و همانگونه که قبلاً گفته شد، عرف کنونی که مثلاً دختر 9 ساله را دارای بلوغ لازم نمی داند را نباید ملاک قضاوت درباره عملکرد عرف چندین قرن پیش در منطقه ای متفاوت از جهان قرار داد. (شاهد سخن اینکه در بسیاری از مناطق کنونی دنیا نه تنها چند همسری قبحی ندارد، چه بسا تک همسری ناپسند باشد و خود همسر اول به دنبال پیدا کردن همسر دوم برای مرد خود باشد در حالیکه در جوامعی مانند اکثر نقاط کشور خودمان زنان معمولاً از داشتن هوو ناراضی هستند)
🔹 اما آنچه درباره ازدواج با دختربچه در بهشت گفته میشود نیز درست نیست زیرا اولا کلمهای که بدان استناد میشود به معنای جوان است نه بچه.
ثانیاً اساسا در بهشت ازدواج به معنای دنیوی مطرح نیست. چون جنسیت متفاوت یعنی مذکر و مونث مخصوص دنیا است و انسان در بهشت فارغ از جنسیت و بر اساس انسانیت مشترک بین زن و مرد زندگی میکنند، یعنی زن و مرد در قیامت فقط انسان هستند. بنابراین وعدههایی مانند حورالعین که در انتظار بهشتیان است، اولا مشترک بین زن و مرد است، ثانیاً نوعی نعمت برای لذت بردن از زندگی بهشتی است که حقیقت آن بر ما که اسیر ذهن دنیوی هستیم، چندان روشن نیست، فقط از تعبیرات قرآنی میتوان فهمید که شباهتی با لذت نهفته در ازدواج دارد.
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر رضاشاه قره سو رو به آتاتورک و ترکیه نبخشیده بود!!!
🆔 @Shobhe_ShenaSi
📌چرا درخواست تولیدکنندگان داخلی مورد موافقت رهبری قرار گرفت؟
🆔 @Shobhe_ShenaSi
🔹چندی قبل بود که جمعی از تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی با ارسال نامهای به دفتر رهبر انقلاب نگرانی خود را از زمزمههای واردات محصولات نهایی لوازم خانگی دو شرکت کرهای در ازای بدهی هفت میلیارد دلاری این کشور به ایران ابراز و برای جلوگیری از واردات این محصولات چارهجویی کردند.
🔷 رهبر انقلاب ضمن موافقت با درخواست تولیدکنندگان داخلی، خطاب به رئیس جمهور نوشتند: «اگر این خبر -گشایش واردات از دو شرکت کره جنوبی- راست باشد، به معنی شکستن کمر شرکتهای لوازم خانگی داخلی است که تازه توانستهاند قدری روی پا بایستند».
🔹رئیسجمهور هم در راستای حمایت از تولید داخلی و صیانت از دسترنج کارگر ایرانی، خطاب به وزاری صنعت معدن و تجارت و امور اقتصاد و دارایی دستور جلوگیری از واردات این کالاها را صادر کرد.
🔸سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با کرونا طرحی به نام کوواکس راهاندازی کرده بود و از هر یک از کشورها خواسته بود سهم خود را برای پیشخرید واکسن بپردازند.
🔶 ایران هم که یکی از طلبکاران چند میلیارد دلاری کره جنوبی بود، از این کشور درخواست کرد بخشی از بدهی خود را به ایران بپردازد تا در سبد کوواکس قرار گیرد؛ امّا پاسخ مسئولان کرهای عجیب بود: «تضمینی نمیدهیم که این پول شما بلوکه نشود!»
🔹اصل قضیه به اردیبهشت ۱۳۹۷ باز میگردد؛ زمانی که رئیسجمهور وقت آمریکا اعلام کرد در تصمیمی یکجانبه از برجام خارج شده است.
🔹کمتر از یکماه بعد، درحالی که هنوز جوهر امضای رئیسجمهور آمریکا خشک نشده بود، یکی از طرفهای کرهای قرارداد دو میلیارد دلاری خود را در طرح توسعهی پالایشگاه اصفهان فسخ کرد.
🔹دولت این کشور هم هرچند تا چند ماه بعد از محدودیتهای تحریمی خرید نفت از ایران مستثنی بود، امّا در کمتر از یکسال بعد در همراهی با سیاست فشار حداکثری آمریکاییها، پول حاصل از صادرات نفت ایران به این کشور را در بانکهای خود مسدود و از بازگشت آن به ایران خودداری کرد.
🔹 زمستان سال ۹۸، تلاطمهای سیاسی به بخش لوازم خانگی هم رسید و دو شرکت کرهای در همراهی با سیاستهای دولت متبوع خود از ایران خارج شدند.
🔸نکتهی قابل تأمل دیگر در ماهیت سیاسی موضوع آنکه دولت کره جنوبی نهتنها از پرداخت بدهی هفت میلیارد دلاری خود به ایران طفره میرود، بلکه برای پرداخت خسارت شرکتهای کرهای که با تصمیم خودشان از ایران خارج شدهاند، حالا -با هماهنگی آمریکاییها- تصمیمگرفته این خسارت را از محل پولهای مسدودشدهی ایرانی در بانکهای کرهای تأمین کند. بهعبارت دقیقتر، طرف کرهای نفت ایران را دریافتکرده، ولی پولش را پرداختنکرده و حالا از همان پولی که باید به ایران پرداخت کند، اقدام به تأمین خسارت شرکتهایی میکند که در زمستان ۹۸ داوطلبانه از ایران خارج شدند؛ موضوعی که توسط سفیر این کشور در ایران هم تأیید شده است.
🔴 حالا ما متأسفیم!
🔸شاید لازم باشد پاسخی که مسئولان کره جنوبی به تلاش ایران برای استفاده از ۵۵ میلیون دلار از داراییهای خودش برای پیشپرداخت خرید واکسن به مسئولان ایرانی داده بودند، این مرتبه خودشان بشنوند؛ متأسفیم! ایرانیان اقدامات کره جنوبی را از یاد نخواهند برد؛ کشوری که در شدیدترین شرایط سیاسی و بینالمللی، همراهی خود را با کاخ سفید نشان داد و به یک بازار ۸۰ میلیونی پشت کرد و هنوز هم صدق ادعاهای خود را اثبات نکرده است.
🔹 حالا هم یکی از بدهکارترین کشورها به جمهوری اسلامی نهتنها در پی تسویه این بدهی است، بلکه از محل اعتبار مسدودشدهی ایران اقدام به تأمین خسارت همان شرکتهایی میکند که با پای خودشان از ایران خارج شدند. این اقدامات اصلا بوی دوستی نمیدهند. دشمنی با ملت ایران چیزی نیست که از یاد کسی برود و بخواهد بدون هزینه و تنبیه طرف مقابل باقی بماند. بله، آن که در روزهای سخت با ملت ایران دشمنی میکند باید مجازات شود.
💬 زمانه
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
♦️چرا واردات لوازم خانگی از کره باید ممنوع باشه؟
🆔 @Shobhe_ShenaSi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اللهمّ صلّ علی عليّ بن موسی الرّضا ولیّك عدد ما في علمك صلاة دائمة بدوام ملکك وسلطانك. اللهمّ سلّم علی ولیّك عليّ بن موسی الرّضا عدد ما في علمك سلاماً دائماً بدوام ملکك وسلطانك وجبروتك.
☀️ #برکت_ایران
🆔 @Shobhe_ShenaSi
هدایت شده از سخنان دکتر قربانیمقدم
مقام رضا.mp3
10.86M
چه کسی امام هشتم را ملقب به «رضا» کرد؟
مقام رضا چیست و چگونه به این مقام برسیم؟
🎙درسها و سخنرانیها👇
✅ @ghorbanimoghadam_ir
لیلةالمبیت سرآغاز تشکیل تمدن بزرگ اسلامی
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
👈اول ربیع الاول سالروز #هجرت پیامبر اعظم از مکه به مدینه و جانفشانی امیرالمومنین در این هجرت تاریخی و #تمدن ساز
❌ شبهه ۹۴۳
جانفشانی امام علی علیه السلام در لیلة المبیت از جمله فضائل مهم امیرالمومنین ع است که در آیه ۲۰۷ سوره بقره نیز اشاره شده است
با اینحال بعضی تلاش کردهاند عمل امیرالمؤمنین علیه السلام را کم رنگ جلوه دهند و گفتهاند این کار فضیلتی برای علی علیه السلام بهشمار نمیآید؛ چون علی علیه السلام از دو راه مطمئن شده بود که با خوابیدن در بستر پیامبر، به او هیچ آسیبی نخواهد رسید:
۱) پیامبر در شب هجرت بهاو فرمود: «در بستر من بخواب و بدان که آسیبی بهتو نخواهد رسید.»
۲) پیامبر، پرداخت امانتها و دیون خود را به ایشان واگذار کرده بود. لذا میدانست که کشته نخواهد شد.
🆔 @Shobhe_ShenaSi
✅ پاسخ
اولا این جمله پیامبر(ص) که «به بهتو آسیبی نخواهد رسید» چندان مسلم نیست، چون از تاریخنویسان شیعه کمتر کسی آن را آورده است و اهل سنت نیز در این باره متفقالقول نیستند. برای نمونه، گفته ابن سعد در طبقات با گفته طبری در تاریخ طبری یا ابن هشام در سیره هماهنگ نیست و با هم تفاوت دارند.
آنچه شیخ طوسی در امالی نقل میکند این است که جمله مذکور مربوط به جریانات پس از لیلةالمبیت و در یکی از شبهایی که حضرت در غار ثور بود.
▫️ ثانیاً بر فرض پذیرفتن چنین جملهای آن هم در شب هجرت، بیانگر ایمان والای حضرت علی علیه السلام بهگفتههای پیامبر(ص) است؛ زیرا آنحضرت بدون هیچ واهمهای در بستر پیامبر(ص) خوابید. بسیاری بودند که چنین اعتقاد راسخی نداشتند و در برخی گفتههای پیامبر(ص) با دیده شک مینگریستند یا در صورت پذیرش، از سر تسلیم میپذیرفتند، نه از سر رضامندی. علی(علیه السلام) با گفته پیامبر(ص)، بهچنان یقینی میرسد که حاضر است جان خود را بهخطر بیفکند و این برای آن حضرت فضیلتی انکارناپذیر است؛ زیرا عالیترین درجات ایمان را برای علی علیه السلام اثبات میکند.
🔹 اما اینکه گفتهاند علی علیه السلام از جمله پیامبر(ص) که بهایشان وصیت کرد «تا امانتها و دیون وی را بهصاحبانشان بازگرداند»، فهمید که بهوی آسیبی نخواهد رسید. نیز صحیح نیست. بررسی تاریخی نشان میدهد پیامبر این وصیت را دو شب پس از شب هجرت بهعلی علیه السلام فرموده است. در سیره حلبی میخوانیم: در یکی از شبها که علی علیه السلام بهخدمت پیامبر(ص) در غار ثور رسید، از جمله سخنان آن حضرت بهعلی علیه السلام، بازگرداندن امانتها و ادای دین وی بوده است. شیخ طوسی نیز با سندهای معتبر نقل میکند که وصیت بهادای دیون و بازگرداندن امانتها پس از لیلة المبیت صادر شده است.
🔹 پینوشت
مأموریتهای حضرت علی(ع) در واقعه هجرت
نقش امام علی علیه السلام در شب هجرت تنها خوابیدن در بستر پیامبر(ص) نیست، بلکه بنا بهگفته تاریخ نویسان شیعه و سنی، امام علی علیه السلام سه مسئولیت دیگر نیز داشته است:
۱) ادای دیون و بازگرداندن امانتهایی که نزد پیامبر(ص) بوده است. علی علیه السلام پس از مهاجرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در نقطهای از مکه ایستاد و گفت: «هر کس پیش محمد(ص)، امانت و سپردهای دارد، بیاید و از ما بگیرد».
۲) حلّ و فصل امور مسلمانان مکه در نبود رسول اکرم صلی الله علیه و آله بود. اگر چه در مدت زمانی اندک پس از هجرت پیامبر، علی علیه السلام بهوی پیوست، ولی در همین فرصت، بهمشکلات مسلمانان رسیدگی میکرد.
ج) بهدستور پیامبراکرم صلی الله علیه و آله میبایست زنان هاشمی بهویژه حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام و فاطمه بنت اسد، مادر بزرگوار خود و همچنین مسلمانانی را که تا آن روز هجرت نکرده بودند، با خود بهیثرب ببرد. علی علیه السلام برای اجرای این فرمان، در دل شب و از راه ذیطوی رهسپار یثرب شد. با آگاه شدن جاسوسان قریش از این هجرت دسته جمعی، مشرکان بهتعقیب علی علیه السلام برآمدند و پس از مدتی بهحضرت رسیدند. البته علی علیه السلام آنان را تهدید بهمبارزه کرد که مأموران قریش بههراس افتادند و بازگشتند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در محله قبا منتظر علی علیه السلام بود که با آمدن حضرت پس از مدتی کوتاه رهسپار یثرب شد.
(📚 هجرت پیامبر اعظم(ص)؛ تألیف گروهی از نویسندگان).
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
🔴استفتاء از امام خامنه ای درباره اعمال خرافی در پایان ماه صفر
🔸 در شب اول ماه ربيعالاول از حدود نيمهشب تا اذان صبح افرادى با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با كوبيدن به درب مساجد و خواندن اذكارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مىنمايند، البته اين عمل را تا هفت مسجد ادامه مىدهند و خصوصاً اين حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مىرسد و معتقد هستند بدين وسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيعالاول را خبر مىدهند. نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟
✅جواب: عمل مذكور مستند روايى ندارد و شيوهاى قابل تأييد نيست. اگر چه اصل اذكار و ادعيه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسنديدهاى است، لكن اشكال در شيوه عمل به نحو ياد شده است، آقايان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنين (ايدهم الله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصيحت از رواج چنين رفتارهايى كه چه بسا ممكن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگيرى نمايند.
🆔 @Shobhe_ShenaSi
▫️ ﷽
🔹ایام محسنیه چه زمانی است؟ آیا ترویج آن نوعی بدعت محسوب نمی شود؟
✅پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
ایام محسنیه عنوانی است كه در سال های اخیر در خصوص ایام جسارت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و سقط نوزاد ایشان در پایان ماه صفر و آغاز ربیع اطلاق می شود و تلاش می شود مجالس سوگواری در این رابطه برقرار گردد.
فارغ از درستی یا نادرستی اضافه نمودن ایام خاص برای عزاداری اولیاء الهی به ایام مشهور و مرسوم از منظر اجتماعی و عرفی باید دانست كه این قبیل كارها را نمی توان تحت عنوان بدعت دانست و حرام معرفی نمود؛ زیرا بدعت هرچند در لغت به هر امر بدیع و جدید اطلاق می شود، اما در اصطلاح به نوعی ایجاد امری دینی و عملی دارای استناد به دین اطلاق می گردد.
در واقع بدعت حرام زمانی است كه كسی چیزی را كه در دین نیست، و دلیلی از كتاب و سنت - هر چند به نحو عموم - بر آن وجود ندارد، به عنوان بخشی از تعالیم دین معرفی نماید و یا به جای آورد. پس بدعت مصطلح و حرام چنان كه اهل لغت گفته اند یعنی ایجاد امر تازه ای در دین كه در قرآن و سنت ریشه ندارد. (۱) مثلا عملی را كه از نظر قرآن و روایات واجب یا مستحب نیست، به عنوان مستحب دینی انجام گیرد، یا چیزی كه حرام است، به عنوان مباح انجام شود.
بر این اساس انجام كارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمی شود؛ هرچند به لحاظ عرفی جا دارد كه توده شیعیان در جوامع شیعی نسبت به ایجاد سنت های جدید و مناسبت های بی پیشینه در مورد برگزاری مراسم دینی با بزرگان و مراجع همفكری و مشورت داشته باشند تا مشكلات ثانوی و برخی پیامدهای حاشیه ای گریبان گیر این امور ارزشمند نگردد.
به خصوص كه به دلیل تنوع و تعدد مناسبت های عزاداری در ایام مختلف سال اضافه نمودن یك مناسبت جدید آن هم در آغاز ماه ربیع كه ماه سرور و میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و در انتهای عزاداری طولانی محرم و صفر محسوب می شود چندان مناسب به نظر نمی رسد.
پی نوشت:
۱. مجمع البحرین، طریحى فخر الدین، كتابفروشى مرتضوى، تهران، ۱۳۷۵ ش، ج ۴، ص ۲۹۹. مرکز ملی پاسخگویی
ــــــــــــــــ
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
﷽، اوایل ربیع، ایام شادی یا عزا؟
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🆔 @shobhe_shenasi
🔹 یه عده ای در صدد هستند تا روزهای اول ماه ربیع را گرفتار #دوگانهی تازهای کنند و معلوم است که این دوگانهسازیها در حقیقت تکهپاره کردن پیکر جامعه است؛ این روزها شادی کنیم یا عزاداری؟ تبریک بگوییم یا تسلیت؟
🔹استدلال کسانی که میگویند باید عزای محرم و صفر را در روزهای ابتدایی ماه ربیع الاول هم ادامه داد این است که حوادث و اتفاقات تلخی در این روزها افتاده و به خانه وحی جسارت شده است.
🔹کسانی هم که به تبریک و شادباش این روزها می پردازند، استدلال می کنند که محرم و صفر که ماه عزا است به پایان رسیده و باید به گونه ی دیگری از زندگی یعنی شادی روی آورد!
🔻هر دو استدلال ضعیف است. اگر بنا باشد برای مصائب اهل بیت علیهم السلام دهه و روضه تاسیس کنم، در حقیقت باید ۳۶۵ روز سال را چنین کرد، جنگ بدر، جنگ احد، جنگ خیبر جنگ صفین، جنگ جمل، جنگ احزاب، مصیبت شکسته شدن دندان مبارک پیامبر، جسارت های هر روزه ی هارون به امام کاظم، جسارت های متعدد متوکل به امام هادی، حمله ها و آسیب های منصور دوانقی به امام صادق و ..... مثنوی هفتاد من کاغذ می شود یعنی هر روز سال چند واقعه دارد. نمی گویم این حوادث نباید یادآوری شود، اتفاقاً همهی آنها باید گفته شود و درس و عبرت و نکته های آن بازگو شود، اما دو سوال:
آیا تمام وقایع تاریخی این روزها، اتفاقات تلخ و اندوهناک است؟
آیا تنها راه محبت به اهل بیت عزاداری است؟
بعضی گمان می کنند فقط با گریه و ماتم به اهل بیت نزدیک می شویم. یا حتی بعضی فکر می کنند هرچه بدبخت تر باشیم امامان بیشتر به ما نظر می کنند!! نه! این غلط است. قرآن کریم در توصیف خدای سبحان، خنداندن و گریاندن، هر دو را ذکر می کند و البته خنداندن بر گریاندن هم مقدم ذکر می شود: وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى (نجم:43)
🔹 توضیح اینکه در ابتدای ربیع الاول، اتفاقات تاریخی و #تمدن ساز بزرگی افتاده که عبارت است از: هجرت پیامبر از مکه به مدینه است. همچنین آرمیدن امیرالمومنین در بستر پیامبر که با به جان خریدن یک خطر بزرگ، زمینه ساز این حرکت بزرگ تاریخی و سرنوشت ساز شدند.
🔹چرا از این ها گفته نمی شود، چرا برای این اتفاقات بزرگ که به اسلام عزت و شوکت داد، دهه و مناسبت تاسیس نمیکنیم؟ فقط باید از جسارت گفت؟
با توجه به متن بیانیه #گام_دوم امروز امت اسلام و به پرچمداری ایران عزیز در مسیر برپایی #تمدن_نوین_اسلامی است و آنچه چراغ راه این مسیر است همین حوادث مبارک است.
🔹بنابراین اینکه چون محرم و صفر تمام شده بریم سراغ شادی و حرفی از آموزه های تاریخی و مهم این دوران ذکری به میان نیاید، این هم صحیح نیست اما حوادث تاریخی فقط مصیبت و جسارت نیست.
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ شبهه ۹۴۴
اگر الکل ۹۰۰ سال قبل توسط زکریای رازی کشف شده پس چطور اسلام ۱۴۰۰ سال قبل آن را حرام کرده است؟!
✅ پاسخ
الکل بخشی از شراب است و تنها درصدی از شراب را تشکیل میدهد. زکریا رازی توانست با استفاده از تقطیر، این ماده را از شراب جدا کند و اسم آن را «الکحل» یا الکل نامید و از آن در مصارف پزشکی و کیمیاگری استفاده کرد به همین دلیل به رازی کاشف الکل (و نه مخترع آن) میگویند.
اسلام، شراب (که از هزاران سال قبل موجود بود) را حرام کرد و بعدها زکریای رازی توانست مادهای که در این شراب وجود دارد و باعث مستی میشود را استخراج کند. طبق حدیث پیامبرﷺ شراب و هر چیزی که مستکننده باشد حرام است پس بالتبع الکل موجود در آن نیز باید حرام باشد. اگرچه در ابتدا الکل خالص از شراب جداسازی نشده بود و در آیات قرآن و احادیث نیز لفظ الکل نیامده است.
ــــــــــــــــ
🚩 به پیوند زیر بروید و آن را لایک کنید و نظر دهید تا در اینستاگرام بیشتر دیده شود👇👇
https://www.instagram.com/p/CUxECpMhJMc/?utm_medium=copy_link
تکذیب خبر دستگیری بازپرس دادسرای اوین
🔹در پی ادعای برخی رسانهها مبنی بر دستگیری یکی از بازپرسان دادسرای امنیت (اوین) از سوی حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، دادسرای عمومی و انقلاب تهران با انتشار اطلاعیه ای این ادعا را تکذیب کرد
در اطلاعیه دادستانی تهران آمده است:
🔹هیچ گونه گزارشی در این خصوص از جانب مراجع نظارتی و حفاظتی مطرح نشده و ادعای مطروحه کذب است.
🔹این اطلاعیه میافزاید: بازپرسی که در مورد وی خبرسازی دروغ صورت گرفته از قضات خوب و توانمند دادسرای تهران است که هم اکنون در حال رسیدگی به پروندههای مهم است /میزان
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
👈پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @Shobhe_ShenaSi
❌ شایعه
عزتالله مهرآوران از واکسن برکت فوت کرده!!.
✅ واقعیت
▪️با یک جستجوی ساده میشد فهمید که مرحوم عزت الله مهرآوران در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۰ دز اول واکسن را دریافت کرده که اصلاً در این تاریخ واکسن ایرانی برکت، مجوز واکسناسیون را دریافت نکرده بود، اما چون هدفشان لجن پراکنی است تیتر میزنند که واکسن برکت زده؛ البته بماند که اساسا واکسن قرار نیست مانع از ابتلای کامل شود!
این هم بماند که همین جماعت گاهی میگفتند برکت همون سینوفارم است گاهی هم میگفتند آب مقطره!! چطور میشه این مواقع برکت نه آب مقطره نه سینوفارم؟؟!
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
👈پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @Shobhe_ShenaSi