فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ
یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ
یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ
حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَال
➖➖➖➖➖➖➖
⏰ @Shomareshmakooszohor
16.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سالِ «جهش تولید با کمک مردم» نامگذاری کردند
➖➖➖➖➖➖➖
⏰ @Shomareshmakooszohor
🔴 نکته مهم....
ازدحام کم سابقه جمعیت در این لحظات صبحگاهی در سال نو در حرم امام رضا و حرم حضرت معصومه و سایر اماکن متبرکه و مذهبی .....
➖➖➖➖➖➖➖
⏰ @Shomareshmakooszohor
🔴 لحظاتی زیبا از نواختن اولین نقاره سال ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی
➖➖➖➖➖➖➖
⏰ @Shomareshmakooszohor
🔴 #اطلاعیه
🔸 کانال شمارش معکوس ظهور را در نرم افزار #بله دنبال کنید و جایزه بگیرید ..
ble.ir/join/Cmn1T7JpCJ
تعداد کاربران به ۵۰۰۰ نفر برسد بسته ۱۱۴ هزار تومانی هدیه برای ۱۱۴ نفر قرار میدیم و جوایز بسیار زیاد به مناسبت های مختلف قرار داده میشه 😍
May 11
🔴 آیا سرکوب یهود توسط «بُختالنصر»، همان مجازات مدنظر قرآن در سوره اسراء است؟
✍️ مصطفی امیری
▪️یهود، در طول تاریخ، فسادهای متعددی داشته است اما دو فساد متمایز آنان در قرآن، برجسته شده است.
▪️آیات ابتدایی سوره اسراء، عقوبت و مجازات یهود مفسدِ بنیاسرائیلِ ساکن فلسطین را «وعده قطعی خداوند» معرفی میکند که توسط «عباداً لنا» انجام خواهد شد:
▪️«وَ قَضَيْنا إِلى بَني إِسْرائيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبيراً فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولی بَأْسٍ شَديدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولاً»
▪️«فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبيراً»[1]
▪️سوال اساسی این است: «عِباداً لَنا»: بُخت النصر است یا مومنان؟
▪️به دلایل متعدد، نمیتواند شامل کافران شود.
1️⃣ «عبادنا»، فرق دارد با «عبادا لنا»
▪️اولی مشترک بین کافر و مومن و دومی، مختص مومنان است.
▪️«عبادنا» و مشابه آن (عباده، عبادی) ترکیب اضافی و بین مؤمن و کافر، مشترک است و در آیات قرآن برای هر دو گروه، استعمال شده است.
▪️اما «عباداً لنا» و مشابه آن (عباداً لی، عبداً لله)، ترکیب وصفی و مختص مؤمنان است[2]
▪️و با تأکید بر اصل نظریه «عدم ترادف» در قرآن[3]، نمیتوان «عبادنا» را به جای «عباداً لنا» استعمال کرد[4]
▪️بنابراین، «عباداً لنا» در سوره اسراء، نمیتواند وصف برای کافران همچون بُختالنصر باشد.
2️⃣ فساد «یهود بنیاسرائیل» در فلسطین
▪️حتی اگر دلیل فوق را نپذیریم و فرض کنیم مجازات یهود در همه ادوار تاریخ مقصود است و حتی فسادهای یهود قبل اسلام همچون سرکوب یهود توسط بختالنصر کافر را هم شامل میشود.
▪️خوب، یهود در طول تاریخ، چند بار حکومت مستقل تشکیل داده است؟: حضرت داوود و سلیمان، حکومت حشمونیان، رژیم اسرائیل.
▪️از سوی برای فساد یهود و طرف جنگ با آنها، در سوره اسراء، «پنج فاکتور قرآنی» ذکر شده است:
1. «فساد بنیاسرائیل»
2. «علو کبیرا»
3. «تجمع یهود در فلسطین»
4. «جنگ اول با عبادا لنا»
5. «جنگ دوم» از سنخ همان مجازاتکنندگان با محوریت مسجدالاقصی: «وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ».
▪️کدام حکومت فوق، همه پنج فاکتور مورد اشاره قرآن را دارا است؟ قطعا رژیم اسرائیل.
▪️زیرا بیان گردید: حضرت داوود و سلیمان هم که پیامبر و نبی بودند و فساد یهود را شامل نمیشود. حشمونیان هم با اختلاف داخلی و سپس حمله رومیها، از بین رفتند. میماند رژیم اسرائیل.
▪️بنابراین حتی بدون استناد به احادیث و «صرفا با تاریخ» نیز میتوان هویت مجازاتکنندگان یهود را شناسایی کرد.
▪️پس هر مجازات یهود در طول تاریخ، مقصود قرآن نیست بلکه باید مختصات پنجگانه فوق را دارا باشد.
3️⃣ احادیث منقول از معصومان
▪️هرچند بُختالنصر در برههای از تاریخ، یهودیان را سرکوب کرده است ولیکن نمیتواند «عباداً لنا» قرآن باشد. زیرا در احادیث معصومین نیز چنین مطلبی وجود ندارد، بلکه در کتب اهلسنت ذیل آیات سوره اسراء، بُختالنصر را مصداق مجازاتکنندگان یهود، معرفی کردهاند:
▪️«إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَمَّا اعْتَدَوْا فِي السَّبْتِ وَ عَلَوْا وَ قَتَلُوا الأَنْبِيَاءَ بَعَثَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَلِكَ فَارِسَ بُخْتَنَصَّر»[5]
▪️اما در احادیث شیعی، همچون کتاب معتبر الکافی، هویت و مصداق «عباداً لنا»، مؤمنان و شیعیان و یاوران حضرت قائم، معرفی شده است:
▪️«فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ...قَوْمٌ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ فَلَايَدَعُونَ وَتْراً لآِلِ مُحَمَّدٍ إِلَّا قَتَلُوه»[6]
▪️ضمن اینکه با توجه به عبارت قرآن «وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّة»، میتوان دریافت هویت مجازاتکنندگان دوم، باید از سنخِ مجازاتکنندگان اول باشند، کما اینکه در کتب تفسیری شیعی، بر حضرت قائم و انصار ایشان، تفسیر شده است:
▪️«فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ يعنی القائم و أصحابه»[7]
▪️یک حدیث (تاکید میشود حتی یک حدیث) در تراث شیعی وجود ندارد که از سوی امام معصوم بیان شده باشد بختالنصر، عامل مجازات اول یهود در قرآن است. بلکه آیات ابتدایی سوره اسراء، مربوط به مهدویت و دوران قبل و بعد از ظهور است.
✅ پینوشت: 👇
➖➖➖➖➖➖➖➖
⏰@Shomareshmakooszohor
✅ پینوشت:
1. سوره اسراء، آیه۴-۷.
2. نقیپورفر، «جلوههایی از اعجاز ادبی قرآن کریم»، فصلنامه پژوهشهای کلامی فلسفی، ش۴، ص۳۱-۳۲؛ مؤدب، «واکاوی تفسیری آیات سوره اسراء درباره فساد بنیاسرائیل»، فصلنامه مطالعات تفسیری، ش۳۴، ص۸۴-۸۵.
3. نظریه «عدم ترادف» در قرآن بیان میکند: میان واژگان مشابه در قرآن، ترادفی وجود ندارد و هر واژه و لغت مشابه، با توجه به جایگاه آن در آیه، معنای خاص خودش را دارد و مفهوم خاصی را میرساند و به نوعی اعجاز بیانی و بلاغی قرآن محسوب میشود و نمیتوان واژهای دیگر در قرآن را که از لحاظ معنایی، مشابه است، جایگزین واژهای دیگر کرد، زیرا هر لفظ در آن جایگاه، دارای معنای خاصی است که در لفظ دیگر وجود ندارد. از اینرو، در قرآن دو لفظ مترادف وجود ندارد؛ بدین معنا که لفظ دیگری، نمیتواند جایگزینِ لفظ مشابه دیگر شود (میرلوحی، ترادف در قرآن کریم، ص۱۶۹).
4. امیری، خاورمیانه عصر ظهور، ص۱۶۰-۱۶۵.
5. طبری، تفسیر جامع البیان، ج۱۵، ص۱۷.
6. کلینی، الکافی، ج۸، ص۲۰۶. ابنقولویه، کامل الزیارات، ص۶۳.
7. قمی، تفسیر القمی، ج۲، ص۱۴. بحرانی، تفسیر البرهان، ج۳، ص۵۰۸.
➖➖➖➖➖➖➖➖
⏰@Shomareshmakooszohor
5.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تبریک جالب نیروی هوایی ارتش برفراز خلیج همیشه فارس و از آسمان ایران عزیز
➖➖➖➖➖➖➖
⏰ @Shomareshmakooszohor
⚠️سرویس اطلاعات خارجی روسیه رسما آغاز جنگ جهانی سوم توسط فرانسه را تایید کرد زیرا فرانسه اولین لشکر شامل ۲۰۰۰ سرباز خود را برای جنگ با روسیه به اوکراین می فرستد.
➖➖➖➖➖➖➖
⏰ @Shomareshmakooszohor