eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ویژه‌نامه: آشنایی با وضعیت سیاسی اجتماعی عراق 📍 در آستانه اربعین حسینی، بسیاری راهی سفر زیارتی عتبات عالیات هستند و در این میان به دنبال بسته‌هایی برای آشنایی بیشتر با کشور عراق؛ ویژه‌نامه: آشنایی با وضعیت سیاسی اجتماعی عراق حاصل درس‌گفتارهایی از اساتید زبده حوزه عراق می باشد که مطالعه آن می‌تواند نیازهای افراد را در این زمینه برطرف نماید. 📍در این ویژه نامه مطالب زیر آمده است: 🔺مروری خلاصه بر تاریخ معاصر عراق: محمدباقر حکیم 🔺جریان‌شناسی سیاسی شیعیان عراق: علی شمس آبادی 🔺برگی از تاریخ حوزۀ نجف؛ سیاست، هزیمت، انزوا: محمد قطرانی 🔺جریان صدر، مرجعیت و آینده نهاد دین در عراق: دکتر هادی معصومی زارع 🔺جریان‌شناسی سیاسی اهل‌سنت عراق: سیدرضا قزوینی غرابی 🔺تاریخ تحولات سیاسی و جریان شناسی کردستان عراق: صلاح‌الدین خدیو 🔺عشایر عربی مشترک بین ایران و عراق و نخبگان عشایر: دکتر یاسر قزوینی 🔺جریان شناسی رسانه های عراق: سید رضا حسینی 🔺نگاهی به وضعیت اقتصاد عراق: امیرمحمد مهرعلی 🔺ریل گذاری آمریکا برای حضور در عراق: مهدی ازرقی 🖇 دانلود فایل این ویژه نامه بصورت رایگان 👇👇 https://zaya.io/شعوبا_جزوه_شناخت_کشور_عراق ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 مجموعه بررسی کتاب‌های غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران 3️⃣ به سمت کربلا؛ نظرسنجی از زائران شیعه ایران و عراق در کربلا 🔹 زیارت اربعین، میلیون ها نفر از شیعیان را از اقصی نقاط جهان به شهرهای زیارتی در عراق می کشاند و تجمعی کم‌نظیر ایجاد می‌کند. در سالهای اخیر مطالعات در عرصه های مختلف در مورد این زیارت و زائرین آن افزایش پیدا کرده است. 🔸 یکی از کارهای انجام شده توسط موسسات غربی کتاب«به سمت کربلا؛ نظرسنجی از زائران شیعه ایران و عراق در کربلا» است که در سال 2016 انتشار یافته است. این کتاب رساله دکترای دو دانشجوی دانشگاه ماساچوست می باشد که فوتینی کریستیا استاد علوم سیاسی این دانشگاه اشراف بر آن را برعهده داشته است. 🔹 بنیاد کارنگی و برخی نهادهای پژوهشی ارتش آمریکا از این پروژه افکار سنجی حمایت کرده و مرکز الاسلامی للدراسات الاستراتیجیه وابسته به عتبه عباسیه آن را به عربی ترجمه کرده است. 🔹 در این پروژه که در طی روزهای اربعین سال 2015(1394) انجام شده 52 نفر از دانشجویان دانشگاه کوفه با 2410 نفر عراقی و 1668 نفر ایرانی در شهرهای کربلا و نجف مصاحبه کرده اند و سوالات تدوین شده توسط نویسندگان آمریکایی پیش گفته را با زائران مطرح نموده اند. 🔸 منابع دریافت خبر، دین و مناسک دینی، مسائل بین شیعه و سنی، تقلید و مرجعیت، مسائل زنان، دموکراسی و حقوق بشر و .... از جمله حوزه هایی است که در این پروژه افکار سنجی از آنها سوال پرسیده شده است. . 🔖 927 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 5 دقیقه 📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/افکارسنجی_اربعین_زائران @shouba
💠 از چه کسی تقلید می کنید؟(از میان 2410 نفر پاسخ دهنده عراقی) 🔹 آیت الله سیستانی در عراق بیشترین نفوذ در میان شیعیان را دارد و مبتنی بر این پژوهش حدود 80 درصد از ایشان تقلید می کنند.پس از ایشان شهید سید محمد صدر قرار دارد که در عین حال که از دنیا رفته است بخش قابل توجهی از عراقی‌ها از ایشان تقلید می کنند. احتمالا صدری‌ها همچنان بر تقلید از آیت الله سید محمد صدر باقی مانده‌اند. 📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/افکارسنجی_اربعین_زائران ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📺 مجموعه 1️⃣1️⃣ مستند مصاحبه محور: خالد مشعل ◽️ الجانب الآخر یا طرف دیگر یک مستند مصاحبه‌محور است که شبکه الجزیره آن را تولید و علا الفارس، مجری توانمند اردنی آن را ارائه می‌کند. این برنامه به جنبۀ دیگر زندگی شخصیت‌های برجسته و رهبران جهانی می‌پردازد که از کودکی و نوجوانی ایشان شروع شده و تا مرحله کنونی که به عنوان یک شخصیت فعال و اثرگذار تبدیل شده‌اند، ادامه پیدا می‌کند. ◽️ یکی از مهم‌ترین گفت و گوهای انجام شده تاکنون، مستند مصاحبه با خالد مشعل رئیس جنبش حماس در خارج است که در محافل داخلی نیز بازتاب‌های بسیاری پیدا کرد. ◽️ این گفت و گو دربرگیرندۀ نقاط مهمی در حوزه تاسیس حماس و روابط آن با دیگر گروه های فلسطینی، چگونگی نگاه حماس به کشورهای منطقه مانند ایران، ترکیه و عربستان و مسائل مهم دیگر است که می‌تواند در مساله شناخت جنبش حماس و نگاه‌های این جنبش به مسائل مختلف کمک شایانی نماید. ◀️ مشاهده و دانلود لینک با کیفیت 🎞 جذاب ترین مستندهای جهان اسلام را با زیرنویس فارسی در قالب "تماشا" ببینید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خالد مشعل: روابط با ایران هیچ زمانی قطع نشد ✳️ تصمیم خروج دفاتر حماس از سوریه بر روابط میان این جنبش فلسطینی و تهران تأثیر گذاشت و ایران از این بابت اقدام حماس را مورد سرزنش قرار داد. البته روابط حماس با ایران هرگز لحظه‌ای قطع نشد و حمایت ایران از ما، با وجود شرایط سختی که آنها دارند، همچنان ادامه دارد. بخشی از گفت وگوی خالد مشعل در برنامه الجانب الآخر ◀️ مشاهده و دانلود لینک با کیفیت ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 چرا اسلامگرایی اخوانی را رها کردم؟ منتصر حماده - تریندز للبحوث و الاستشارات 🔸 معمولا در توصیفِ افرادی که از جمعیت اخوان‌المسلمین جدا شده‌اند، گفته می‌شود: «این‌ها به طور کلی پروژه اخوان را رها کرده‌اند و دیگر هیچگونه ارتباطِ سازمانی و یا ایدئولوژیک با این جمعیت ندارند». با این‌حال، نگارنده معتقد است که موضوع، پیچیده‌تر از این توصیف است. 🔸 سخن گفتن از جدایی یک متدیّن اسلامگرا از یک جنبش اسلامی لزوما بدان معنا نیست که با یک شرایط کاملا یکسان در خصوص تمامی جداشدگان و اعضایِ سابق جنبش اخوان‌المسلمین مواجه هستیم. 🔸مهمترین و برجسته‎‌ترین رویکردها و اشکال مربوط به جداییِ بازیگران اخوانی از صفوف این جمعیت را می‌توان در 4 مورد ذیل خلاصه کرد؛ 1️⃣ جداییِ سازمانی همراه با جداییِ ایدئولوژیک به صورت کاملا واقعی. این یک شرایطِ ویژه است و از کسی که به این صورت از صفوف اخوان جدا شده به عنوان «اخوانیِ سابق» یاد می‌شود. 2️⃣ جدایی ایدئولوژیک همراه با تداوم وابستگی سازمانی. این هم یکی از مواردی است که در تحقیقات میدانی با آن مواجه شدیم 3️⃣ جداییِ سازمانی همراه با تداوم وابستگی ایدئولوژیک به اخوان‌المسلمین. این هم حالتی است که در موارد بسیاری آن را مشاهده کردیم. 4️⃣ جدایی ایدئولوژیک همراه با جداییِ سازمانی به صورت غیر واقعی. در رابطه با این حالت باید گفت که چنین چیزی از سطح یک ادعاء فراتر نمی‌رود. 🔖 4500 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 20 دقیقه 📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/جدایی_از_اخوان @shouba
💠 از چه کسی تقلید می‌کنید؟ افکار سنجی گزارش ترجمه شده توسط عتبه عباسية از میان زائرین ایرانی اربعین در سال 2015 حضرات آیات خامنه ای ، سیستانی و مکارم شیرازی بیشترین مقلد را دارا هستند. 📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/افکارسنجی_اربعین_زائران ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع 💢 این مصاحبۀ تحلیلی به سیر اتفاقات در گروه های جهادی از خروج شوروی تا وضعیت کنونی می پردازد. در این مصاحبه برای اولین بار حقایقی بسیار مهم از چگونگی رابطه این گروه‌ها با شیعیان و جمهوری اسلامی بیان می‌شود. در بخش های گذشته به خلاصه این موضوعات پرداختیم: 1️⃣ القاعده و شروع جنگ جهانی https://eitaa.com/shouba/1233 2️⃣ القاعده و جنگ با شیعیان https://eitaa.com/shouba/1236 3️⃣ روابط القاعده و طالبان https://eitaa.com/shouba/1241 〽️ در پست بعدی خلاصه روابط ایران و القاعده قبل از 11 سپتامبر بررسی می شود. ♦️برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید https://zaya.io/تحول_گفتمان_سلفیت_جهادی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
🔴 روابط ایران و القاعده قبل از 11 سپتامبر 🔷 اولین تماس و تعامل میان طرفین در جنگ بوسنی در دهه نود میلادی اتفاق افتاد. جایی که ایرانی‌ها و جهادگرایان سلفی و دیگر نیرو‌های مسلح خارجی در کنار یکدیگر با صرب‌ها می‌جنگیدند. 🔶 برخلاف نیرو‌های تحت حمایت سعودی که به شدت با ایرانی‌ها خصومت داشتند، گزارش‌ها حکایت از آن دارد که اعضای القاعده و حتی برخی چهره‌های نزدیک به بن‌لادن از جمله محافظان وی، علاقه جدی به همکاری با مستشاران ایرانی نشان دادند و حتی خواستار برقرای ارتباط با حزب الله لبنان نیز بودند. 🔷 ایرانی‌ها به دلیل عدم شناخت عمیق از القاعده و نیز نگرانی‌های موجود در خصوص ماهیت این گروه (من جمله این که تصور می‌شده این‌ها به سعودی وابسته‌اند) و احیانا ترس از فشار‌های امریکا، به این درخواست همکاری پاسخ مثبتی نمی‌دهند و حتی در همان بوسنی نیز ارتباط سازمانی و تشکیلاتی میان دو طرف برقرار نمی‌شود. 🔶 به طور طبیعی متأثر از بیعت القاعده با ملاعمر و طالبان و نبرد میان این طیف با ائتلاف شمال تحت حمایت ایران، خلال سال‌های ۱۹۹۶ به بعد دیدگاه‌های طرفین به یکدیگر منفی شده و نوعی صف‌آرایی میان طرفین پدید آمد. 🔷 واقعیت این است که ایرانی‌ها تا بعد از تحولات عراق، درک روشنی از ماهیت جهادگرایان سلفی نداشتند. البته معتقدم هنوز هم درک ما از این جریان و گروه‌های منسوب به آن عمیق نیست و در لایه‌،‌های امنیتی و تاکتیکی متوقف مانده و به لایه‌های فکری و استراتژیک ارتقاء پیدا نکرده است. ولی در ان دوره همین درک تاکتیکی نیز بعید است شکل گرفته باشد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ ورود باحجاب ممنوع 💢 با وجود این که بخش اعظم زنان مصری محجبه هستند اما ورودشان به برخی رستوران های قاهره ممنوع است؛ و این پایان کار نیست. برخی از مشاورین املاک هم علاقه ای به فروختن خانه به خانواده های دارای زن محجبه نیستند! 🔰 به زودی از پایگاه شعوبا ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 مقتدی صدر و اربعین؛ بازی دوگانه یا پایبندی به سنت‌های ملی و مذهبی؟(قسمت اول) محمد صادقی 🔹 امسال اربعین بیش از سنوات گذشته به رهبرپرحاشیه عراقی یعنی مقتدی صدر گره خورد. حوادث روزهای ابتدای ماه صفر و برخوردهای میان هواداران صدر با نیروهای امنیتی عراقی و برخی گروه های حشدالشعبی کار را به بستن مرزها کشاند و بسیاری ترسیدند که امسال نیز راهی به عتبات نخواهند داشت. 🔸 از سوی دیگر مقتدی صدر در 3 اکتبر بیانیه بلند بالا نوشت. صدر در این بیانیه خواستار این شد که مساله ورود زائرین خارجی به عراق منضبط شود. این مساله که با نوعی تحسین عملکرد سعودی‌ها در مساله حج همراه بود، در محافل ایرانی به ضدیت با زائرین ایرانی قلمداد شد. به گونه‌ای که در مواردی نادر حتی برخی ایرانی‌ها از رفتن به مواکب هواداران صدر خودداری کردند. 🔹 مساله مدیریت زیارت اربعین و انتقادات نسبت به آن و یا مسائلی مانند عدم توازن میان هزینه عراقی‌ها در ایران و ایرانی‌ها در عراق در میان سیاسیون عراقی سکولار قبلا شنیده شده بود اما این بار نخست بود که رهبر یک جریان با سابقه اسلامی به نوعی آن را تکرار می‌کرد. 🔸 علاوه بر این مساله، فیلم‌هایی از هواداران مقتدی صدر در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شد که در آن به نوعی زائرین ایرانی را تمسخر و استهزاء می‌کردند و یا اینکه در آنها گفته می‌شد که اگر دستور به خروج ما توسط مقتدی صدر از منطقه خضراء نبود الآن باید از یوتیوب زیارت می‌کردی!(ویدئو 1) چیزی که البته با واکنش بسیار منفی در عراق مواجه شد و برخی از این افراد را وادار به پخش عذرخواهی در شبکه‌های اجتماعی کرد(ویدئو 2) @shouba
💠 مقتدی صدر و اربعین؛ بازی دوگانه یا پایبندی به سنت‌های ملی و مذهبی؟ (قسمت دوم) 🔹 انتقادات وسیع علیه مقتدی صدر بار دیگر وی را به عملی متفاوت با عملکرد اولیه‌اش واداشت. صدر مضیف خانه پدری‌اش در حنانه را به روی زوار که عمدتاً ایرانی‌ها بودند باز کرد و خود نیز میان آنان رفت و با جملاتی مانند العراق عراقکم و... سعی کرد که نوعی فضا را تلطیف کند. برخی کانال‌های تندرو این جریان مانند الحوزة الناطقة و اوروک نیوز نیز در این مدت از هجمه علیه ایرانی‌ها خودداری کردند. حتی در اوج مشکلات زائران در مرز‌های ایران و عراق، صدری‌ها هم فیلم‌هایی منتشر کردند که زائرین ایرانی توسط سرایا السلام به شهر‌های زیارتی برده می‌شوند. (ویدئو شماره ۳) 🔸 ناگفته نماند که در مسأله اربعین نیز صدری‌ها فضل سبقت برای خود قائل هستند. مقتدی صدر در اولین نماز جمعه پس از سقوط که در ۸ صفر برگزار شد همگان را به رفتن زیارت اربعین توصیه کرد. چیزی که پدرش در طول حرکت اجتماعی‌اش سعی کرد آن را برپا کند که با مخالفت صدام روبرو شد. 🔹 عملکرد اولیه و ثانویه مقتدی صدر و صدری‌ها را می‌توان در بازی دوگانه همیشگی وی تفسیر کرد یا این که این مسائل را در شخصیت انسان عراقی طبیعی دانست، اما نکته مهمتر در جایگاه اربعین در هویت عراقی است. اربعین در عراق سنتی دیرپا است و اختناق بعثی نیز نتوانسته آن را از حافظه مردم پاک کند. برخلاف مردم ایران و برخی دیگر کشور‌های اسلامی که سنت‌های مردمی اعم از مذهبی و ملی است، اما در عرب شیعۀ عراقی این دوگانه یا وجود ندارد و یا بسیار کمرنگ است. لذا اربعین نقشی فراتر از یک سنت مذهبی و دینی بازی می‌کند و حتی انسان‌هایی که در نگاه مرسوم ما متدین به شمار نمی‌آیند، در این سنت مردمی خود را شریک می‌دانند شاید چیزی شبیه به نوروز در ایران؛ بعبارت دیگر این سنت برخاسته از مذهب و دین با روحیات مردمی عشایری بشدت در هم آمیخته شده و نوعی هویت فرامذهبی و دینی را تشکیل داده است که حتی افراد غیر متدین نیز خود را به آن پایبند می‌دانند. 🔸 اگر هر مراسمی مناسک خاص خود را دارد در عراق علاوه بر مشایه و پیاده روی، شاید بتوان کرم، خدمت و استقبال از زائرین را به نوعی مناسک خاص اربعین عراقی دانست که عراقی‌ها خود را ملزم به آن می‌دانند و حتی به آن فخر می‌فروشند. در اربعین ۱۴۰۱ یکی از مداحی‌هایی که در عراق بسیار شنیده شد مداحی به نام «سفرة إلی الله» متعلق به فردی به نام حیدر البیاتی است که در آن خدمت زائرین اباعبدالله الحسین(ع) توسط اهل عراق مدح می‌شود. (ویدئو شماره ۴) 🔹 نتیجۀ کلام این که مقتدی صدر و صدری‌ها اگرچه مانند هرگروه دیگر شاخصه‌هایی مجزا از دیگر عراقی‌ها دارند، اما اربعین در هویت این افراد بسیار پررنگ است. آنان نیز مانند همۀ شیعیان عراقی در این سنت دیرپا تلاش می‌کنند و خود را جدا از این مسأله نمی‌دانند و در نتیجه نباید موضع‌گیری‌های سیاسی را با این مسأله بشدت پرقدرت هویتی و فرهنگی خلط و از این موضع‌گیری‌ها برداشت ضدیت یا مخالفت با زائرین اربعین داشت. البته از آن سو هم نباید پذیرایی این روز‌های صدری‌ها را به معنی حل مشکلات عرصه سیاسی تفسیر کرد! ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئو شماره 1️⃣ یکی از هواداران صدر به زائر ایرانی می گوید که اگر دستور به خروج از پارلمان توسط مقتدی صدر صادر نمیشد باید امسال از یوتیوب سید محمد(فرزند امام هادی(ع)) را زیارت می کردی! ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئو شماره 2️⃣ هوادار صدر پس از پخش مقطع فیلمش عذر خواهی می کند و می گوید قصدش توهین به زائرین سید الشهداء اعم از ایرانی و غیر ایرانی نبوده است ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئو شماره 3️⃣ انتقال زائرین ایرانی توسط صدری ها از شلمچه به سمت نجف اشرف ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئو شماره 4️⃣ 🔸 مداحی حیدر البیاتی تحت عنوان « السفرة الی الله» که بشدت در میان کاربران عراقی شبکه های اجتماعی مشاهده شد. 🔸 ترجمه مقطع اول این مداحی: از کره زمین پرسیدیم که اهل سخاوت و بخشش کیست؟ زیارت اربعین گفت که ببین؛ عراق حسین از موصل تا بصره سفره انداخته که زائرین به حرم برسند؛ ای حسین همه جای عراقت یکسان است ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
47.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺مجموعه 2⃣1⃣ ورود محجبه ها ممنوع ! 💢 با وجود این که بخش اعظم زنان مصری محجبه هستند اما ورودشان به برخی رستوران های قاهره ممنوع است؛ و این پایان کار نیست. برخی از مشاورین املاک هم علاقه ای به فروختن خانه به خانواده های دارای زن محجبه نیستند! 💢 این مستند تولید شبکه BBC عربی می باشد که توسط پایگاه شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است. 🌐 دانلود با کیفیت ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
⭕️ روند ده ساله مقوله دینداری در ترکیه؛ ترک‌ها بی‌دین‌تر می‌شوند! نون پست ♦️ مامون ابوجراد در این یادداشت به گزارش «اگر ترکیه متشکل از 100 نفر بود» تهیه شده توسط موسسه KONDA پرداخته است. این مؤسسه در گزارش خود به 125 پژوهش استناد کرده؛ پژوهش‌هایی که در طی آن‌ها با حدود 300 هزار نفر در طول 12 سال گذشته مصاحبه شده است. ♦️در گزارش مؤسسه «کُندا» آمده است: «میزان افرادی که می‌گویند به هیچ اعتقادِ مذهبی پایبند نیستند و یا اساسا دینی ندارند از 2 درصد در سال 2011 به 7 درصد در سال 2021 رسیده است». ♦️ در جامعه ترکیه میزان افرادی که می‌گویند در اقامه نماز، منظم نیستند از 42 درصد در سال 2011 به 44 درصد در سال 2021 افزایش یافته است.افرادی که می‌گویند اصلا نماز نمی‌خوانند از 17 درصد در سال 2011 به 24 درصد در سال 2021 رشد داشته است. ♦️در طول 10 سال گذشته میزان افرادی که در ماه رمضان روزه نگرفتند از 8 درصد به 17 درصد افزایش یافت و میزان کسانی که به گرفتن روزه پایبند بودند از 78 درصد به 67 درصد کاهش یافت. ♦️ در طول یک دهه گذشته میزان زنان بی‌حجاب در ترکیه از 37 درصد به 41 درصد افزایش یافته است. نوع پوشش در ترکیه معمولا بر سه نوع است؛ استفاده از روسَریِ سنتی، برخورداری از حجاب عادی و استفاده از چادر ایرانی. میزان کسانی که از روسَری سنتی استفاده می‌کنند از 53 درصد در سال 2011 به 48 درصد در سال 2021 کاهش یافته است. 🔖 2100 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه 📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/دینداری_ترکیه @shouba
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع 💢 این مصاحبۀ تحلیلی به سیر اتفاقات در گروه های جهادی از خروج شوروی تا وضعیت کنونی می پردازد. در این مصاحبه برای اولین بار حقایقی بسیار مهم از چگونگی رابطه این گروه‌ها با شیعیان و جمهوری اسلامی بیان می‌شود. در بخش های گذشته به خلاصه این موضوعات پرداختیم: 1️⃣ القاعده و شروع جنگ جهانی https://eitaa.com/shouba/1233 2️⃣ القاعده و جنگ با شیعیان https://eitaa.com/shouba/1236 3️⃣ روابط القاعده و طالبان https://eitaa.com/shouba/1241 4️⃣ روابط القاعده و جمهوری اسلامی ایران قبل از 11 سپتامبر https://eitaa.com/shouba/1263 〽️ در پست بعدی به فرار برخی اعضای القاعده به ایران پرداخته می شود ♦️برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید https://zaya.io/تحول_گفتمان_سلفیت_جهادی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
⭕️ فرار اعضای القاعده به ایران 🔸 نقطه عطف شناخت مستقیم ایرانی‌ها از القاعده و سلفی جهادی‌ها به سال ۲۰۰۱ و حمله امریکا به افغانستان بازمی گردد که بسیاری از رهبران و اعضای این سازمان به ایران فرار می‌کنند و ایرانی‌ها به ناچار مجبور به تعامل با آن‌ها می‌شوند. 🔹 با توجه به دشمنی طبیعی میان ایران و ایالات متحده، بسیاری از‌ایشان (به توصیه بن‌لادن) به ایران گریختند. بر اساس شنیده‌های مستقیم از برخی نیرو‌های القاعده، بن‌لادن همواره به رهبران خود تأکید داشته که ایرانی‌ها خیانت نخواهند کرد و شما را تحویل امریکایی‌ها نخواهند داد. تحولات پسینی، درستی باور بن‌لادن را نشان داد. 🔸 افراد فراری به ایران سه سرنوشت پیدا کردند. 1️⃣ دسته نخست با بهره‌گیری از شبکه‌های مذهبی همسو در داخل ایران، به مقصد کشور‌هایشان خارج شدند. 2️⃣ دسته دوم بازداشت شده و در زندان یا منازلی تحت حفاظت به همراه خانواده‌هایشان نگهداری می‌شدند. 3️⃣ دسته سوم اما در معیت زرقاوی به عراق رفتند تا با امریکا به مقابله بپردازند. این‌ها (و بنا به قول‌هایی از جمله شخص زرقاوی) در دوره بازداشتشان در ایران مدعی بودند که نیرویی ضدامریکایی هستند که هدفی جز عبور از ایران ندارند. 🔹 آن روز‌ها در درون دستگاه‌های تصمیم‌گیر در ایران این اختلاف نظر بر سر تحویل یا عدم تحویل اعضای القاعده به امریکا وجود داشت و دولت وقت و دستگاه امنیتی آن، متأثر از فضای بسیار سنگین پس از ۱۱ سپتامبر و خط و نشان‌های امریکا و نیز سیاست کلان خود برای تنش‌زدایی با غرب در کشاکش بحران هسته‌ای، به تحویل‌ایشان به امریکا رغبت داشت. 🔸 نهاد‌های نهضتی مخالفت جدی با‌ ایده معامله رهبران جهادی با امریکایی‌ها داشتند. از دید‌ ایشان، اولاً این اقدام نقض قاعده نفی سبیل و مصداق تسلیط و سبیل‌دهی کفار بر مسلمین بود. از حیث امنیتی نیز ممکن بود ادامه بازداشت و یا تحویل‌ ایشان به امریکایی‌ها یا دولت‌هایشان، منجر به واکنش انتقامی القاعده در درون قلمروی ایران شود 🔹 در نهایت وتوی آیت الله خامنه‌ای مانع از این معامله شد. البته گویا در این کشاکش دو سه مورد تبادلی با عربستان سعودی و مصر صورت گرفت. استدلال رهبری، همان دو مانع شرعی و تهدید امنیتی بود 🔸 القاعده بعد‌ها (در تیر ۱۳۹۲) با گروگان گرفتن نور احمد نیکبخت دیپلمات ایرانی در یمن، وی را با برخی از رهبران بازداشتی القاعده در ایران و از جمله خالد العاروری و سیف العدل و ابومحمد المصری و… تبادل کرد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 رژیم صهیونیستی به دنبال تغییر هویت فلسطین؛ مدارس قدس هدفی جدید محسن فائضی ✂️ برش‌هایی از متن 🔹 مدارس در قدس تا سال 1967 و پیش از اشغال این شهر در اختیار و کنترل اردنی‌ها بود اما با اشغال این شهر در جنگ شش روزه و لغو کنترل اردن بر کرانه باختری و قدس، اهالی شهر قدس با در دست گرفتن انجمن‌های آموزشی تا کنون سعی کرده‌اند محتوا و برنامه درسی مدارس عربی قدس را در اختیار و نظارت داشته باشند. 🔸 مدارس در قدس اکنون ذیل 4 چتر مدیریتی قرار دارند: مدارس خصوصی، مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش تشکیلات خودگردان(بصورت غیر رسمی)، مدارس آنروا(آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی) و مدارس وابسته به شهرداری قدس اشغالی(با مدیریت اسرائیل). 🔹 اقدام اخیر شهرداری قدس با همکاری وزارت آموزش و پرورش اسرائیل در ورود به محتوای کتب درسی این مدارس، جنجالی شده است. در واکنش به این اقدام مدارس عربی شهر قدس فعلا در اعتصاب هستند. مدارش شامل 150 مدرسه با حدود 100 هزار دانش آموز می‌شود. 🔸 مروری بر برخی تغییرات این مسئله را کاملا عیان میکند: 📍حذف توضیح بلاد شام: فلسطین، اردن، سوریه و لبنان از کتاب تربیت اسلامی 📍حذف توضیحات حول سایس پیکو از کتاب جغرافیا که به نوعی نشان دهنده تناقض آن با اعلامیه بالفور است 📍حذف آیات قرآن در خصوص جهاد از کتاب تربیت دینی 📍حذف اسامی اسرا و آوارگان و جایگزینی کلمات معلم و زن در کتاب آموزش زبان 🔖 750 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 5 دقیقه 📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/هویت_مدارس_فلسطین @shouba
❗️حذف نشان پرچم فلسطین و “کلید” به عنوان نماد حق بازگشت آوارگان فلسطین 📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/هویت_مدارس_فلسطین @shouba
🕌 مجموعه دیانت 🔸 این روزها حالمان خوب نیست و البته نگران! فرقی هم نمی کند که نظرمان چه باشد اما نگرانیم که آینده ایرانمان به چه سمت و سویی می رود؟ ما در پایگاه شعوبا رسالتمان پرداخت به مسائل اجتماعی، مذهبی و فرهنگی جهان اسلام است و طبیعتا در شرایط موجود هم توجه به ماموریت خود داریم. 🔸 اما باید بگوییم مسائلی مانند حجاب در کشورهای اسلامی، رشد خروج از دین یا گرایش به آن در میان جوامع مسلمان و .... مواردی است که تجربه هایی مشترک بین ما و دیگر جوامع اسلامی رقم می‌زند و درس‌هایی مثبت و منفی برای ایران امروز و فردا دارد! 🔸 زین پس در مجموعه دیانت به روند دین و دینداری در جوامع مسلمان و مواردی از این دست می پردازیم؛ امیدواریم به حل مشکلات امروز کشورمان کمک نماید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
🕌 مجموعه 1️⃣درباره علل گسترش الحاد در جامعه مصر؛ اسلام‌گرایان مقصرند یا سکولارها؟ ✂️ برشهایی از متن 🔹 14 آگوست 2013، مردم قاهره با صدای گلوله و جوی خونی که در میدان رابعه العدویه به راه افتاده بود، از خواب پریدند؛ بالغ بر 1000 شهروند مصری به دست نیروهای امنیتی به قتل رسیده بودند. قتل عامی که در سراسر تاریخ نوین مصر بی‌سابقه به شمار می‌رفت. اما این تازه شروع ماجرا بود. پس از کشتار فجیع 14 آگوست، مصر وقایعی خونین و سلسله‌ای از سرکوب‌ها را به خود دید؛ وقایعی که شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دینی جامعه مصر را تحت تأثیر خود قرار داد. در این بین، پدیده الحاد نیز از جمله تحولاتی بود که مصرِ پس از کودتا با آن روبه‌رو شد. 🔹 در پس وقایع مربوط به کودتا، بافت اجتماعی مصر دچار ازهم‌گسیختگی بی‌سابقه‌ای شد و جامعه تدریجاً قطب‌نمای اخلاقی خود را از دست داد. این ازهم‌گسیختگی به‌گونه‌ای است که امکان ترمیم آن در کوتاه‌مدت، غیرممکن به نظر می‌رسد. در نتیجه فضای بسته حاکم بر جامعه و همچنین عدم وجود بستری مناسب برای فعالیت جنبش‌های حامی اصلاحات اجتماعی، ارزش‌های جامعه مصر رنگ باخت و پدیده‌هایی نوظهور و نامأنوس همانند زنای با محارم، الحاد، خیانت به همسر، همجنس‌گرایی و کودک‌آزاری، انتشار گسترده‌ای پیدا کرد. 🔹 با فروپاشی آرمان‌های بزرگی که از تغییر در جامعه مصر خبر می‌داد و همین‌طور ازهم‌پاشیدگی تشکل‌های مردمی و ازبین‌رفتن رؤیای انقلاب ژوئن، دیگر زندگی برای جوانان معنایی نداشت. زین پس جوانان زندگی را حول محور خود، احساسات و افکار شخصی‌شان که کاملاً به ‌دور از مواجهه با وقایع بزرگ و مسائل داخلی و بین‌المللی بود، تعریف کردند. این‌گونه شد که معانی مبارزه اجتماعی رنگ باخته و جای خود را به مبارزه برای منافع فردی واگذار کرد! 🔹 ابن خلدون می‌گوید: «انسان مغلوب همواره مشتاق است در لباس، منسک و مذهب و باقی احوالش، به غالب اقتدا کند.» هم‌زمان با افول، انحطاط و عقب‌افتادگی روزافزون و همه‌جانبه جامعه مصر (در حوزه بهداشت، آموزش، مسکن، پژوهش علمی و…) و در طرف مقابل رشد روزافزون ثبات در جوامع غربی، جوانان مصری تمدن خویش را در برابر عظمت غرب، شکست‌خورده یافتند و برای اقتدا و حرکت بر اساس مشی غربی در افکار، الحاد و مذهب، سر از پا نشناختند. 🔹 حسب رصد انجام شده از میان صدها مورد گرایش یافته به الحاد در مصر، به جرأت می‌توان گفت، سؤال شر انگیزه بلامنازع جوانان برای گرایش به الحاد می‌باشد. این مسئله تنها در مصر نیست، بلکه حالتی است عمومی در سراسر تاریخ انسانی. 🔹 مخاطبین اصلی گفتمان الحادی به لحاظ رده سنی، دو گروه اساسی از اصحاب شبکه‌های اجتماعی می‌باشند: 1. نوجوانان 14 تا 18 سال 2. دانشجویان؛ گروه‌هایی که ملحدین با استفاده از اصطلاحات و عباراتی همچون: نسل روشنفکر، ذهن‌های آینده، سردمداران ذهن آزاد و همچنین جملاتی مانند: شما جوانان روشنفکر، امید میهن در آزادی آن از سلطه ادیان می‌باشید، شما در انتخاب‌های خود آزاد هستید و همه جهان به دیده افتخار به شما نظر می‌کند و… به توصیف و تمجید از ایشان می‌پردازند. 🔖 5100 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 20 دقیقه 📌 برای مطالعه اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
⭕️ شیخ یوسف قرضاوی درگذشت 🔹شیخ یوسف ، عالم سنی مصری الاصل و موسس ، درگذشت. 🔹منابع رسانه‌ای، امروز (دوشنبه، ۲۶ سپتامبر)، از درگذشت «یوسف القرضاوی» موسس و دبیرکل سابق الاتحاد العالمی لعلماء المسلمین در دوحه خبر دادند. 🔹حساب کاربری این عالم سنی مصری در توئیتر نیز، خبر درگذشت وی را تایید و برای او آرزوی آرامش و علو درجات کرد. 🔹یوسف القرضاوی که پدر معنوی المسلمین به شمار می‌رفت، متولد سال ۱۹۲۶ در یکی از روستاهای حومه محله الکبری در استان غربی مصر بود. 🔹وی یکی از تئوریسین‌های اصلی جریان موسوم به الوسطیة و تربیت‌شده مدرسهٔ حسن البنا و اخوان المسلمین بود که به دلیل کتاب‌هایش و برنامه‌های دینی تلویزیونی و موضع‌گیری علیه برخی از حکام عرب و سران کشورهای غربی بسیار مشهور شد. 🔹موسس اتحادیه جهانی علمای مسلمان از خیزش مردم در تونس، مصر ،یمن، لیبی و ... حمایت کرده‌ بود و در قطر به سر می‌برد. @dolatedin