eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 جدیدترین اسناد از جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان این کشور 🔹 سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی با ارائه تصاویر ماهواره ای از روستایی مسلمان نشین به سوزاندن حدود 200 خانه توسط ارتش میانمار و شبه نظامیان بودایی اشاره کرده است... @shouba
🔶 اسب چموش صلح در افغانستان علیرضا صالحی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹حامد کرزی چند سال پس از آغاز ریاست جمهوری خود تلاش داشت تا بتواند با گروه طالبان از طریق مذاکره به صلح برسد، اما نتوانست. پس از آن نیز تلاشهای زیادی در این زمینه انجام شد اما هیچکدام به ثمر ننشسته است. مذاکراتی که امروزه به نام مذاکرات صلح از آن یاد می‌شود، اکتبر سال 2018 در دوحه آغاز شد و 8 مرحله ادامه پیدا کرد. زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در افغانستان از یک طرف و ملا برادر و شیرآقا استانکزی مسئول سیاسی دفتر طالبان از طرف دیگر طی چندمرحله مذاکره به توافقاتی رسیدند. 🔹اسفند 98، آغاز خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان بوده است. تا پایان فروردین 99، تعداد نیروهای خارجی به نزدیک 10 هزار نفر رسید. این روند نشانه‌ خوبی است از اینکه تا زمان مقرر شده، یعنی تیرماه 99، نیروها به 8600 نفر خواهد رسید. از طرف دیگر شیوع بیماری کرونا باعث شده آمریکا تلاش بیشتری برای خروج نیروهایش داشته باشد. در روزهای اخیر نیز، ترامپ طی یک توییت اعلام کرده است که تصمیم قطعی بر خروج نیروهایش از افغانستان را دارد. 🔹هیچ تضمین جدی بر عدم افزایش میزان خشونتها وجود ندارد و هر لحظه ممکن است حملات افزایش چشمگیری داشته باشد. لذا ما با یک تصویر دوگانه از مذاکرات صلح طرف هستیم. بیمها و امیدها هر دو قوت دارند. پس از آتش‌بس سه روزه عید فطر امید مردم زیاد شده است اما به تاخیر افتادن مذاکرات بین‌الافغانی و دست‌اندازی‌های مختلف بر سر آزادی زندانیان دوطرف، نشان‌دهنده این است که دسترسی به صلح همچنان با موانع جدی روبرو است. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/c09ML @shouba
🔺یکی از اتفاقات مهم ده سال اخیر افغانستان، گسترش قلمرو مناطق تحت سیطره طالبان است. در حال حاضر تقریبا نیمی از خاک افغانستان دست این گروه است که در این مناطق، مدل حکومتداری مدنظر طالبان پیاده سازی می‌شود. 🔺در این نقشه مناطق تحت کنترل طالبان، دولت افغانستان و مناطق مورد منازعه مشخص شده اند. @shouba
🎯 دین و سیاست در اندیشه راشدالغنوشی عدنان فلاحی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹غنوشی ضمن حمله‌ی شدید به اسلامگرایانِ مخالف آزادی و دموکراسی ـ مثل حزب التحریر در تونس ـ آزادی را یکی از مقاصد شریعت دانسته و با استناد به فتوای فقیه برجسته‌ی مصری یوسف قَرَضاوی، معتقد است که خواسته‌ی آزادی بر خواسته‌ی برپایی شریعت، مقدّم است. 🔹گرفتاری امروز ما با مردان مسلمانِ خشن و قسی‌القلبی است که بر ما حکومت می‌کنند. چه‌بسا اگر این حاکمان زن بودند مدارای بیشتری داشتند، چه‌بسا اگر از زمره‌ی اقلیتی دینی و نه اکثریت مسلمان بودند ـ به سبب ترس از اینکه متهم به دشمنی با دین اسلام شوند ـ تردید بیشتری در سرکوب ما به خرج می‌دادند. 🔹دین، مأموریت ندارد که به ما روش‌های کشاورزی، صنعت و حتی روش‌های حکمرانی و چگونگی اداره‌ی دولت را بیاموزد چراکه تمام اینها از زمره‌ی فنون بوده و عقل می‌تواند از خلال تراکم تجارب، به کیفیت این فنون نائل شود. 🔹ما امروزه در دوران دولت ملی ـ و نه دولت خلافت ـ به سر می‌بریم که مبتنی بر اندیشه‌ی شهروندی است… در حال حاضر، هیچ مجالی برای تطبیق اسلامِ فراوطنی و فراملی نیست… امپراتوری اسلامی وقتی به پا شد که نظم جهانی آن دوران مبتنی بر امپراتوری‌ها بود… مسلمانان بلاشک برادرند منتها این برادری همواره برادری سیاسی نیست بلکه برادری در عقاید است. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/9myiI ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 انقلاب «خمینی»؛ فرامذهبی، بدون مرز حجت الاسلام مهدی محمدآبادی 🔺مرحوم روح‌الله نامداری، کتاب خواندنی دارد به نام «خمینی، پدیدۀ انسانی پیچیده». ایشان در این کتاب، سعی کرده با آوردن گزاره‌هایی از حضرت امام، از تصویر عمومی‌شدۀ این نادرۀ دهر، آشنایی‌زدایی کند. 🔺به‌مناسبت سی‌ویکمین سال رحلت حضرت امام، از کار مرحوم نامداری الهام گرفتم و با انتخاب برخی جملات کمتر بازگوشده از صحیفه امام، تلاش کردم تا ذره‌ای ناچیز از گردوغبار روزمرگی رسانه‌ای را از بُعد امتی و جهانی شخصیت و اندیشۀ امام امت بزدایم؛ بُعدی که به دلایل مختلف و از جمله رسوخ خوانش پیشاانقلابی از دین و مهجوریت چارچوب‌ اصیل قرآنی، هنوز آن‌چنان که باید، با دل‌وجان ما سرشته نشده و به‌شدت در معرض غفلت و سانسور قرار دارد. دقیقا به همین خاطر است که هنوز تفاوت نگاه و منش امام که تصمیم دارد پرچم «لاإله‌إلاالله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآورد، با نگاه دیگری که شعارش نوشتن شهادت ثالثه بر پرچم سعودی است، درک نمی‌شود و وقتی سؤالی از این تفاوت به میان می‌آید، نهایتا با یک این‌همانی‌ ساده، سروته ماجرا جمع می‌شود. چاره‌ای نیست، جز برگشتن به «متن» امام... 🖇متن کامل: https://rizy.ir/mq0qR @shouba
📍 تایملاین مذاکرات صلح طی بیست سال گذشته میان ، دولت و آمریکا @shouba
🎯 جایگاه ورزش، خیریه و فرهنگ در قدرت نرم قطر مهدی معرفت ✂️برش‌هایی از متن: 🔹یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف قطر جمعیت بسیار کم است و نتیجۀ آن کمبود نیروی انسانی است. کمبود نیروی انسانی قطر به این معنی است که آنها هرگز یک قدرت سخت نظامی نخواهند شد، از این رو با صرف منابع مالی برای کسب نفوذ بین المللی می‌کوشند قدرت نرم خود را افزایش دهند. 🔹در کشوری که حدود ۹۰ درصد از فعالیت‌ مؤسسات خیریه‌ در خارج از این کشور انجام می‌شود بخش خیریه از اهمیت فراوانی در شبکه قدرت و ثروتش در سطح منطقه برخوردار است. خیریه‌های فراوانی در این شبکه نقش‌آفرینی می‌کنند. این مؤسسات با اقدامات خیریه‌ای خود علاوه بر تثبیت حاکمیت قطر در بیرون از مرزها، منجر به کسب مشروعیت برای حاکمیت قطر می‌شوند و همچنین روشی برای کمک‌رسانی به اسلام‌گرایان و گروه‌های مرتبط با آن‌ها محسوب می‌شوند. 🔹ورزش علاوه بر گردش مالی بالا و مزایای اقتصادی آن برای کشورها، اثرات مثبت دیگری از حیث برندسازی و کسب محبوبیت بین‌المللی برای کشورها دارد و حکومت‌هایی که نقش‌آفرینی بین‌المللی برای آن‌ها حائز اهمیت است، سرمایه‌‌گذاری قابل توجهی در این عرصه کرده‌اند. کشور قطر نیز با سرمایه‌گذاری در این عرصه علاوه بر تلاش در راستای افزایش قدرت نرم خود در سطح بین‌المللی، همواره مراقب است که از همسایۀ رقیب خود یعنی امارات عقب نیافتد. 🔹غیر از رسانه‌های قوی و پرنفوذی چون الجزیره و bein، برگزاری رقابت‌های بین المللی جذب دانشجویان خارجی، جذب توریست، تأسیس موزه‌ها، حمایت از تولیدات سینمایی جهانی و … از استراتژی‌های قطر برای انتقال فرهنگ و دیده شدن کشورش توسط جهانیان است. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/EEX4H @shouba
🎯 پرونده‌ای جامع درباره 🔹سیری در زندگانی ایدئولوگ‌های برجسته سلفیت جهادی https://rizy.ir/k3Au 🔹بررسی تطورات گفتمانی سلفیت جهادی؛ جهادی‌ها دموکراتیک‌تر شده‌اند! https://rizy.ir/7jfq 🔹سید قطب و جریان های سلفی جهادی https://rizy.ir/VCC 🔹ریشه‌ها، تاریخ و اندیشه سلفیت جهادی؛ القاعده بیشتر متاثر از سیدقطب است و داعش از ابن‌تیمیه https://rizy.ir/HIq 🔹«داعش در اسارت»، مستندی درباره اوضاع آوارگان داعش https://rizy.ir/ETTQ 🔹داعش تمام‌شدنی نیست/ تا استبداد و جنگ داخلی هست داعش‌ها هم هستند! https://rizy.ir/6s9z 🔹جریان شناسی درونی داعش؛ کار به تکفیر ابوبکرالبغدادی هم رسید! https://rizy.ir/kFMe 🔹زوایای مخفی فعالیت‌های آمریکا در یمن در مستند «آمریکا و القاعده در یمن»/ آمریکا واقعا با القاعده می‌جنگد؟ https://rizy.ir/YfE 🔹نگاهی به مصلحت‌اندیشی‌های القاعده؛ از رابطه با آمریکا و سعودی تا ارتباط با ایران و سوریه https://rizy.ir/Y6w 🔹حضور جدی داعش در مالدیو؛ به امید بهشتی جدید در اقیانوس هند https://rizy.ir/5pQk 🔹افزایش گستره جغرافیایی فعالیت داعش در سال 2019؛ انتقال داعش از خاورمیانه به شمال آفریقا و آسیای مرکزی https://rizy.ir/D6d4 🔹سلفیت جهادی و رویکرد آن در قبال بهار عربی https://rizy.ir/P656 🔹پل‌های بین‌گفتمانی سلفیت جهادی و تشیع انقلابی https://rizy.ir/YCCC 🔹جزوه: جریان جهیمان العتیبی، اخوان سعودی و سلفیه جهادی https://rizy.ir/tzo 🔹اولیویه روآ: جهادی‌ها به حیات علاقه‌ای ندارند، به آرمان‌شهر نیز https://rizy.ir/IH3DC 🔹معرفی کتاب «طالبان»؛ کتابی مرجع برای شناخت طالبان https://rizy.ir/HHGir 🔹سلفیه جهادی؛ ذبح نیت‌های پاک پای نگرش‌های سطحی https://rizy.ir/5H6b @shouba
🔺دوره آموزش آنلاین زبان اردو ⬅️ ویژه دانشجویان و طلاب سراسر کشور مهلت ثبت نام تا پایان خرداد ماه علاقه مندان می توانند به سایت دفتر مطالعات شبه قاره برای ثبت نام مراجعه فرمایند. 👉 Www.iscsc.ir 📍دفتر مطالعات شبه قاره هند @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاهی به جنگ 6 روزه و شکست تاریخی اعراب برابر اسرائیل 🔹در سال 1967 اعراب چنان شکست سختی از اسرائیل خوردند که اغراق نیست آن را یکی از نقاط عطف تاریخ خاورمیانه بدانیم. این شکست تلخ، خاصه در میان اعراب، نقطه آغازی برای بسیاری از تحولات فکری، سیاسی و مذهبی شد. پس از این شکست بود که ایدئولوژی قومیت گرایی عربی به مثابه اندیشه‌ای شکست خورده، به محاق رفت و زمینه برای عرض اندام اسلامگرایان فراهم شد. 🔹در این ویدئو به صورت خیلی خلاصه با آنچه در این جنگ اتفاق افتاد آشنا میشویم. @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 برای نخستین بار در رسانه‌ی ملی؛ گفتگو پیرامون وضعیت مسلمانان ایغور ساکن در استان سینکیانگ چین با مسعود شجره رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در دومین قسمت از گذرنامه: آیا مسلمانان ایغور چین تروریست هستند؟ @shouba
🎯مردم‌نگاریِ تصور غیرشیعیان از تشیع؛ متعه، قمه‌زنی، انکار پیامبر و تحریف قرآن نشانه‌های تشیع! مسعود صدرمحمدی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹اگرچه در طول 7 ماه رفاقت متوجه تصورات عجیب این دوستان از تشیع و غرابت شیعه برایشان شده بودم اما سوالی که رفیق چادی مان پس از هفت ماه اقامه مشترک نماز جماعت از من پرسید همچون پتکی بر سرم پایین آمد. او با خجالت و حجبی که از صورت و لحن صدایش مشهود بود پرسید: راستش چند وقت است که میخواهم بپرسم، اما نمیشود؛ واقعا شما به نبوت حضرت محمد «ص» ایمان دارید؟ مگر معتقد به اشتباه حضرت جبرئیل در نزول وحی به ایشان به جای حضرت علی نیستید؟ 🔹 سب و لعن خلفا اصلی ترین ویژگی شیعیان است. و آنها اهل سنت را ابدا مسلمان نمیدانند و به دلیل تقیه ای که دارند به صورت منافقانه در درون جامعه اسلامی حضور پیدا میکنند و از اظهار عقیده قلبی شان که کفر اهل سنت است خودداری میکنند. اما تصویر رایج در بین عامه مردم با روز عاشورا هم گره خورده است. قمه زنی و زنجیرزنی هایی که همراه با خونریزی است اصلی ترین ویژگی شیعیان در بین مردم است و مردم ایالت ما به دلیل همین رفتارها شیعیان را انسان های دیوانه صفت تصور میکنند. 🔹یک بار یکی با خیلی خجالت گفت که من شنیده بودم که شیعیان زنان‌شان را هم معاوضه میکنند. بعد زود ادامه داد که البته شما که شیعیان ترک هستید مبرا از این کارهایید شاید بین فارس ها وجود داشته! در واقع به طرز عجیبی مساله متعه در بین شیعیان تبدیل به همان ماجرای حرمسرای شرقی ها برای غربی ها شده است. یعنی هرچه فانتزی جنسی در ذهن‌شان است حس میکنند که شیعیان آن را انجام میدهند. نکته جالب قضیه این است که هر نوع انکاری را هم با لبخند و نگاه های عاقل اندر سفیه پاسخ میدهند. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/gALo ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯افزایش حضور اقتصادی آمریکا در عراق؛ پیشنهاد اندیشکده‌های غربی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹گفتگوهای استراتژیک آمریکا و عراق -که از آن به عنوان فرصتی برای کاهش تنش‌های این دو کشور نام برده می‌شود- در واقع بر اساس چارچوب توافقات استراتژیک منعقدشده بین عراق و آمریکا در سال ۲۰۰۸ است و پیش‌بینی می‌شود مشتمل بر ۳ محور کلی زیر باشد: 1. چگونگی ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق و مبارزه با داعش 2. روش‌های حمایت اقتصادی آمریکا از عراق و جلب کمک‌های جهانی برای بازسازی عراق 3. قطع ارتباط ایران و نیروهای مقاومت در عراق با هدف افزایش فشار حداکثری بر اقتصاد ایران 🔹اندیشکده (RCD) Real Clear Defense نیز در گزارشی با بررسی گفتگوهای استراتژیک آمریکا و عراق پیشنهاد داده است که آمریکا جهت افزایش حضور در عراق، لازم است خود را از لبه پرتگاه دور کند؛ به عبارت دیگر به‌جای اینکه منحصراً به حضور ارتش آمریکا در عراق بپردازد، روی اقتصاد عراق متمرکز شود. 🔹 وزارت امور خارجه آمریکا معمولا امور بازرگانی و تجارت را به خوبی انجام نمی‌دهد؛ تعداد اندکی از نیروهای آمریکایی در عراق، سوابق بازرگانی و مالی دارند. در این زمینه آمریکا باید از کشورهایی مانند چین، ترکیه و امارات الگوبرداری کند. این اندیشکده تصریح می‌کند که چهره حضور آمریکا در عراق طی ۱۰ سال آینده، نباید تنها با ظاهری نظامی، بلکه بیشتر با استفاده از بازرگانان و سرمایه‌گذاران نمایش داده شود. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/tmcK @shouba
🎯تصوف‌ستیزی اشتباه بزرگ ما بوده؛ نیمی از مسلمانان دنیا صوفی‌اند! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹دانشگاه زیتونه تونس جمعیت تقریبی که برای تصوف در سال 2019 اعلام کرد حدود 850 میلیون نفر بوده است. یعنی بیش از نیمی از جمعیت جهان اسلام خود را از مریدان و علاقه‌مندان تصوف اعلام کرده‌اند. 🔹بسیاری از شخصیت‌های استعمار ستیز جهان اسلام همچون عمر مختار در تونس، امیر عبدالقادر جزایری، احمد المهدی سودان، احمد العراقی مصر، امام شامل در روسیه، سعید نورسی در ترکیه، شیخ الحکیمی یمن، شیخ معینن موریتانیا و گردان عزالدین قسام در فلسطین، جزو صوفیانی بوده‌اند که در مقابل کفر ایستادند. اینها سران مبارزه با استعمار در طول تاریخ بوده‌اند. 🔹بعد از 40 سال تازه رشته‌ای به نام تصوف در دانشگاه ادیان قم و جامعه المصطفی وارد شده است که حقیقتا زیربنای خوبی خواهد بود. یعنی اگر کسی می‌خواست تصوف بخواند باید می‌رفت انگلیس و امریکا! چون بهترین دانشگاه‌های علوم انسانی و ادیان غرب، تصوف دارند. هنوز در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران به اندازه 5 دقیقه درباره تصوف صحبت نشده است. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/oKLLH ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ریشه ها و عوامل استمرار بحران کشمیر؛ هرچه بیشتر سرکوب شویم، بیشتر برمی خیزیم! در این ویدئو دلایل آغاز بحران کشمیر، تاریخ مناقشات هند و پاکستان بر سر آن، سرنوشت مردم کشمیر در میانه این مناقشات و نیز عواملی که به استمرار چرخه خشونت در این منطقه انجامیده، مورد بررسی قرار گرفته است. در این ویدئوی کوتاه میتوانید با کلیت داستان کشمیر به صورت خلاصه آشنا شوید. @shouba
هدایت شده از اندیشکده مرصاد
📝 گزارشی از نشست تخصصی «تاثیر سیاست های عربستان سعودی بر مناسبات اخوان المسلمین با محور مقاومت» 🔹نشست تاثیر سیاست‌های عربستان در روابط جریان اخوان‌المسلمین با محور مقاومت سال گذشته به میزبانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید و طی آن با تمرکز بر شاخه سوری و در مرتبه بعد، شاخه‌های مصری و فلسطینی اخوان، به نقش‌آفرینی عمیقا مؤثر عربستان در تخریب روابط ما با این جریان پرداخته می‌شود. 📌 متن کامل ارائۀ حمید عظیمی، پژوهشگر اندیشکده مرصاد در این نشست را می توانید اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🎯طرح «الحاق کرانه باختری به اسرائیل» در یک نگاه محمدمحسن فایضی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹این طرح به دنبال رسمی کردن الحاق شهرک‌های ساخته شده یهودیان در بخش‌های کرانه باختری فلسطین به عنوان بخشی از خاک رژیم جعلی اسرائیل است.در صورت عملیاتی شدن این اتفاق به جرات می توان از پایان امکان تحقق یک دولت فلسطینی در سرزمین های فلسطین سخن گفت. گفتنی است اسرائیل تاکنون 85% از خاک فلسطین را اشغال کرده است. 🔹آمار نشان می دهد که صهیونیست ها و جامعه اسرائیل روز به روز به سمت راست گرایی و ایده اشغال کامل فلسطین سوق پیدا می کند. اما در کنار این رویکرد، بسیار با چشمانی نگران به آینده امنیتی خود مینگرد. به موجب نتیجه این نظرسنجی اکثریت پرسش‌شوندگان اسرائیلی که میزان آنها ۵۸ درصد عنوان شده معتقدند که الحاق اراضی کرانه باختری زمینه تحقق انتفاضه سوم را فراهم می‌کند. 🔹اگر دولت ترامپ با طرح معامله قرن به نتانیاهو درباره الحاق، چراغ سبز نشان داده بود الان احتمالا رنگ چراغ را به زرد تغییر داده است. دنیس راس، دیپلمات پرسابقه وکهنه‌کار آمریکایی می‌گوید، شواهد دال بر این است که بعد از سلسله مانورهای دیپلماتیکی که به نظر فشار بر مسوولان فلسطینی برای انجام مذاکرات جدید با اسراییلی‌ها بوده وقفه‌ای مشخص در رویکرد ترامپ در پرداختن به بحث داغ الحاق کرانه باختری پیش آمده است. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/Pyx4K @shouba
🎯جریان شناسی درونی داعش؛ کار به تکفیر ابوبکرالبغدادی هم رسید! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹روند افراط در تکفیر در درون داعش به جایی رسید که برخی در درون این گروه حتی البغدادی را هم تکفیر کردند. منشا تکفیر این افراد یک قاعده از نظرات محمد عبدالوهاب است که به ناقض ثالث مشهور است، با این عنوان که «من لم یکفر الکافر فهو کافر» به این معنی که «کسی که کافری را کافر نداند خودش هم کافر است.» تفسیر این نظر افراطی موجب اختلافات شدیدی در داخل داعش شده است. 🔹کار به جایی رسید که ابوفرقان یکی از اعضای لجنه الموفضه از طرف البغدادی موظف شد که با جریان غلاه مناظره کند اما غلاه قانع نشد و به دستور البغدادی معتقدان به جریان حازمی دستگیر و زندانی شدند. 🔹در گذشته جریان سلفی جهادی فقط به جهاد اعتقاد داشت اما یک تفاوت میان نسل چهارم آنها با نسل های قبلی مانند داعش وجود دارد که علاوه بر جهاد به مولفه رویکرد سیاسی و مذاکره هم اعتقاد پیدا کرده‌اند و همین امر موجب افزایش قدرت آنها نسبت به داعش خواهد شد. مذاکره طالبان با آمریکا دریچه جدیدی به جریان های سلفی گشود. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/kFMe ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚 معرفی کتاب در خانه برادر، پناهندگان افغانستانی در ایران 🔺«در خانه‌ی برادر، پناهندگان افغانستانی در ایران» کتابی است که توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به چاپ رسیده است. کتاب برآمده از پایان‌نامه‌ی دکترای آرش نصر اصفهانی در دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. خودش در مقدمه‌ی کتاب آن را نسخه‌ای تغییریافته و محافظه‌کارانه از رساله‌ی دکترایش می‌داند. 🔺نام کتاب از مصاحبه‌ی یکی از مسئولان وزارت کشور در ۱۷ آذر ۱۳۶۰ با روزنامه‌ی کیهان برگرفته‌شده است. در آن مصاحبه محمدحسین سرورالدین معاون سیاسی وقت وزارت کشور به خبرنگار روزنامه‌ی کیهان گفته بود: “سیاست کلی ما این است که خواهران و برادران باید تک‌تکشان بدانند که ضمن اینکه در اسلام مرزها به آن صورت متداول معنا ندارد و کلیه مسلمانان جزو امت واحده محسوب می‌شوند ولی این بدان معنا نیست که وقتی مسلمانان در قسمتی از کره‌ی زمین مورد هجوم واقع شدند باید جبهه را خالی بگذارند و به کشورهای دیگر اسلامی پناهنده شوند. گرچه ما قبول داریم که هم‌اکنون افغانی‌ها در خانه‌ی برادران خود هستند. ولی می‌دانیم که خانه‌ی برادر آدم خانه‌ی خود آدم نیست. بنابراین آن‌ها هرگز نباید فراموش کنند که روزی باید به خانه‌شان برگردند و باید برای آزاد کردن خانه‌ی خود دائماً تلاش کنند. ما به امید روزی هستیم که آخرین افغانی به خانه‌ی خود بازگردد.” 🔺نصر اصفهانی از این مصاحبه برداشتی نمادین می‌کند و نام کتاب خود را از آن الهام می‌گیرد. او مسئله‌ی حضور ۴۰ ساله‌ی مهاجران افغانستانی را این می‌داند که تداوم حضور پناهندگان و مهاجران به‌عنوان اتباع خارجی در شرایطی که اغلب قوانین و سیاست‌ها در ایران به‌منظور ترغیب آن‌ها به بازگشت طراحی‌شده در گذر زمان به شکل‌گیری جمعیتی از شهروندان در کشور منجر شده است که در قیاس با ایرانیان از حقوق کمتری برخوردارند. گروهی از «اتباع بیگانه» که به سبب برخوردار نبودن از حق زندگی دائمی در کشور تنها به‌عنوان کارگر ساده‌ی خارجی به رسمیت شناخته می‌شوند و امکان ارتقای اجتماعی آن‌ها به سبب موانع قانونی مختلف محدود است... 🖇متن کامل: https://rizy.ir/NDZoo @shouba
انجمن علمی فلسفه و کلام دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌کند: 📣📣 سلسله جلسات وبیناری آشنایی با فکر معاصر عربی 🔹 سخنران: دکتر هادی بیگی مدیر گروه مرکز بررسی‌های استراتژیک اسلامی. 📣 زمان‌بندی جلسات: 📆 یکشنبه ۲۵ خرداد ساعت ۱۶ تا ۱۸ 📆 دوشنبه ۲۶ خرداد ساعت ۱۶ تا ۱۸ 📆 سه‌شنبه ۲۷ خرداد ساعت ۱۴ تا ۱۶ ⬅️ برای ورود به جلسه در ساعت مقرر به آدرس زیر مراجعه فرمایید: http://webinaronline.ir/Default.aspx?PageName=JoinMeeting&Action=Autologon&&Gid=7c4f1f7d-0c0b-4a16-9594-732a0c4f97e5 @shouba
🎯 کرونا و نمایش عریان نظام کاستی در هند؛ دالیت‌ها کماکان «نجس»‌اند! 🔹شیوع ویروس کرونا بار دیگر به ما خاطرنشان کرد که نظام کاست در هند همچنان با قدرت بر سر جای خود باقی مانده است. ویروس کرونا باعث شده تا بسیاری از مردم فاصله‌‌ اجتماعی را رعایت کنند اما رفتار بسیاری از هندی‌ها با «دالیت‌ها» فراتر از رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری است زیرا که در نظر آن‌ها «دالیت‌ها» هنوز «غیرقابل لمس» و «نجس» می‌باشند. 🖇متن کامل را در لینک زیر بخوانید: https://rizy.ir/daVX @shouba
🎯 قرائتی نو از آرای ابن‌تیمیه؛ ابن‌تیمیه تکفیری نیست! 🔵 «برخی به اسمِ ابن تیمیه از دموکراسی حمایت به عمل می‌آورند و برخی دیگر نیز باز هم به اسمِ ابن تیمیه دموکراسی را حرام اعلام می‌کنند. برخی به اسمِ ابن تیمیه سیاست درهای باز را در قبال دیگران در پیش می‌گیرند و برخی دیگر نیز به اسمِ ابن تیمیه مسیری کاملا متفاوت از این سیاست را در پیش می‌گیرند. برخی به اسمِ ابن تیمیه با قدرت حاکم روابط دوستانه برقرار می‌کنند و برخی دیگر نیز به اسمِ ابن تیمیه مسیر دشمنی با قدرت حاکم را در پیش می‌گیرند.» 🔹این جملات رائد السمهوری، سلفی‌پژوه برجسته عرب، به خوبی پیچیدگی های اندیشه ابن تیمیه و قرائتهای متفاوت و متضادی که میتوان از آرای او داشت را نشان میدهد. در ایران اما قرائتی ثابت، یکدست و ساده از ابن تیمیه وجود دارد. 🔹رائد السمهوری از آن دسته افرادی است که قرائتش از ابن تیمیه با آنچه در ایران رایج است، به کلی متفاوت و بلکه متضاد است. 🔺متن زیر ترجمه مصاحبه او با الجزیره است که برای آشنایی با قرائت های متفاوت از ابن تیمیه توسط شعوبا منتشر شده است. بدیهی است که نقل این مطالب به معنای رد یا تایید آن نیست. https://rizy.ir/9Ef4 ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 نگاهی به وضعیت مسلمانان فرانسه؛ تفرقه و سلطه دولت مسلمانان را ضعیف کرده ✂️برش‌هایی از متن: 🔹امروزه جمعیت مسلمانان فرانسه به صورت رسمی حدود 10 درصد یعنی تقریبا 6 میلیون و به صورت غیر رسمی تا 10 میلیون نفر هم تخمین زده می‌شود. که البته این عدم شفافیت در آمار مسلمانان به خاطر تبعات سیاسی و تعداد نمایندگان در مجلس است. اگرچه در سراسر فرانسه پراکنده هستند اما عموما شهرنشین و حاشیه نشین هستند و تعداد روستاییان مسلمان خیلی کم است. از نظر طبقات اجتماعی نسلهای اول و دوم بیشتر کارگر بودند اما فرزندان آنها با تحصیلات دانشگاهی به مشاغل میانه و حتی عالی دولتی و خصوصی نیز دست یافته‌اند. 🔹به جای اینکه به مسلمانان اجازه بدهند که ساختار و تشکیلاتی پیدا کنند، دولت به جای آنها تصمیم گرفته و تنظیمات آنها دستوری است. از 2001 به بعد هم که حرکات دموکراتیک به نفع مسلمانان به شدت تضعیف شده است. یعنی آزادی‌های فردی مسلمانان تحدید و شعاع دموکراسی در بین مسلمانان کوتاهتر شده است. و از این زمان به بعد دولتها در قبال مسلمانان دستوری‌تر عمل کرده‌اند. در کنار همه اینها تفرقه بین مسلمانان فرانسه هم زیاد شده است چه تفرقه ذاتی و چه مصنوعی و ایجاد شده از سوی دیگران. 🔹بانک اسلامی هم از همین انواع است و تافته جدا بافته نیست. با همان عقبه نظری و اقتصادی و با یک پسوند اسلامی! یعنی این بانکداری اسلامی که در اروپا راه افتاد بانک در خدمت اسلام و مسلمین و حتی مردم نبوده است بلکه ابزار دیگری در خدمت سرمایه‌داری بوده است. شاهد این ادعا اینکه از 2014 که قیمت نفت پایین آمد بانکداری اسلامی هم کم‌کم برچیده شد. درواقع سیستمی بود که از 2008 به راه انداخته شد برای جذب سرمایه از کشورهای نفتی که عمدتا هم مسلمان بودند. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/bGX ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 نگاهی به آرای «سید ابوالحسن ندوی»، مصلح برجسته دیوبندی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔹ابوالحسن ندوی نماینده اندیشه سیاسی - اجتماعی مکتب «دیوبند» است. تفکر دیوبندی ترکیبی است از تصوف و نص‌گرایی. 🔹ابوالحسن ندوی اصالة‌الفردی و عامل‌گراست. او عامل را مقدم و مسلط بر ساختار می‌داند. عامل را نیز از جنبه روحیات نفسانی یا «قلب» او مورد توجه قرار می‌دهد نه ذهن او. ندوی با توجه به رویکردهای فردگرایانه‌اش معتقد است که برای تغییر اجتماعی باید افراد تغییر کنند. برای تغییر افراد نیز «دل» یا «قلب» آنان باید تغییر یابد. در واقع تغییر «نفوس» است که جامعه را دچار تغییر می‌کند. 🔹این رویکردهای صوفیانه ندوی باعث می‌شود که او فعالیت سیاسی را مهمترین ماموریت خود در راستای پروژه اصلاحی‌اش نداند. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/RQxr ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 بررسی سلفیت در کردستان عراق؛ سلفیت با فرهنگ کُردی همخوانی ندارد ✂️برش‌هایی از متن: 🔺اولین ظهور سلفیت در کردستان با پیدایش «سلفی مدخلی» اتفاق افتاد. این جریان سلفی توسط «ملا حمدی عبدالمجید اسماعیل سلفی» (١٩٣١-٢٠١٢) ظهور و بروز پیدا کرد. پس از آن «سلفیت سیاسی» ظهور کرد و «جنبش نهضت اسلامی» آن را به عنوان رویکرد و گرایش اصلی خود برگزید. «سلفیت سیاسی» در سال 1992 میلادی توسط «صدیق عبدالعزیز محمد» پایه‌گذاری شد. 🔺علیرغم ادعاهای مطرح‌شده در خصوص وجود وحدت و مرکزیت در نظام کُردی حاکم در کردستان، اما باید گفت که این نظام در واقع واحد نبوده و به 2 بخش تقسیم‌بندی می‌شود. به عبارت بهتر، اقلیم کردستان عراق به 2 منطقه تقسیم می‌شود؛ یکی منطقه زرد که به حزب دموکراتیک کردستان به رهبری مسعود بارزانی وابسته است و دیگری منطقه سبز که به حزب اتحادیه میهنی کردستان وابسته است؛ حزبی که پیشتر رهبری آن را جلال طالبانی برعهده داشت 🔺این پژوهشگر عراقی وضعیت مالی جهادی‌های زندانی تا پیش از زمان بازداشت‌شان را به 3 دسته «خوب، متوسط و فقیر» تقسیم‌بندی کرده است. براساس پژوهشِ صورت‌گرفته 4.2 % وضعیت مالی خوب، 28.82 % وضعیت مالی متوسط و 66.6 % وضعیت مالی فقیرانه داشته‌اند. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/qev ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba