❇️تحلیلی اجتماعی بر حادثه دانشگاه کابل؛ جدال بیپایان روستانشینان و شهرنشینان!
علیرضا صالحی
✂️برشهایی از متن:
📍جنگهای متمادی در افغانستان سبب شده است تا روستانشین برای دفاع از خود و درمان معضل هویتی و امنیتی خود، هر چه بیشتر در ارزشهای زندگی روستایی فرو روند و بیشتر از پیش خود را در تقابل با ارزشهای جدید و مدرن شهری قلمداد کنند. گسترش جنگ سبب شده است تا این اختلافات بسیار زیادتر شود و شکافی همانند یک دره عمیق میان روستاییان و شهرنشینان ایجاد کند.
📍نه تنها ملاعمر بلکه تمامی رهبران رده اصلی طالبان مانند ملاعبدالغنی برادر و ملا عبیدالله و ملابورجان که فرماندهان اصلی طالبان بودند، در مناطق روستایی زندگی کرده بودند. عمده فرماندهان طالبان، در زمان جهاد علیه شوروی جز احزاب سنتگرای حرکت انقلاب اسلامی و حزب اسلامی یونس خالص بودهاند. هم اکنون نیز اکثریت قریب به اتفاق هیئت مذاکره کننده طالبان در دوحه قطر کمتر تجربه زندگی شهری را دارند. نظام ارزشی موردنظر فرماندهان طالبان و بدنه نظامی آن برخاسته از یک محیط روستایی بدوی و بشدت سنتی در مناطق روستایی بود، لذا زمانیکه این گروه موفق به فتح شهر بزرگ کابل با مسائل کلان شهری میشود، برخورد ارزشی شدیدی شکل میگیرد.
📍در ادامه حضور فکری و نظامی داعش در افغانستان بعد از سالهای 2015 تغییراتی در این زمین بازی بوجود آورد. تغییر عمده، رادیکالتر شدن جبهه سنتگرایان بود. هم در زمینه نظامی سبعیت و خشونت حملات افزایش یافت و جان غیرنظامیان کماهمیتتر شد و هم اقشار و اصناف غیرنظامی دیگری در دسته دشمنان قرار گرفتند. تا پیش از آن دولتیها و ارتشیها کافر و مهدورالدم تلقی میشدند، اما امروزه تمام شهرنشینان از هر شغل و حرفهای در دایره کفر قرار گرفتهاند، بخصوص کسانی که پیشرو در تغییرات مدنی هستند. خبرنگاران، علمای معتدل، اساتید، دانشآموزان و…
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/521360
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯عدم درک برخی فقها از تحول مهم در تعاملات اجتماعی معاصر مسلمین!
علیرضا کمیلی
✂️برشهایی از متن:
🔺هنوز و با وجود عیان شدن پروژه های استعماری در این سده که به وضوح، جهت گیری «ضد اسلامی» دارند و از پوشاندن آن نیز ابا نمی کنند اما هستند روحانیونی از شیعه و سنی که «دیگری» خود را با حس نوستالژیک صفوی – عثمانی در دورن اسلام تعریف می کنند و به اصطلاح دو گانه شان دو گانه شیعه – سنی است! چیزی که امام سعی کرد آن را به دو گانه اسلام ناب – اسلام آمریکایی تبدیل کند و ذیل آن شیعه همسو با استیلای تمدن غرب یعنی شاه را در کنار سنی همسو با آنان یعنی آل سعود و در زمره اسلام آمریکایی قرار بدهد! چیزی که هنوز به باور خیلی ها بدل نشده است.
🔺اختلاط فرهنگی خود به خود و بطور قهری ایجاد شده و دیگر نمی توان با تصورات یکدست و یکصدا از جامعه رفتار کرد. این یعنی امروز در هر شهری از شهرهای بزرگ که «فرصت های شغلی» بیشتری را دارا هستند می توانید از همه نوع مذهب و قومیت پیدا کنید! آیا در این شرایط هم حکم انجام اعمال مذهبی تحریک آمیز مانند گذشته است؟!
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/478173
#وحدت_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️ دومین جلسه از سلسله گفتگو با موضوع «عملکرد جمهوری اسلامی در صدور انقلاب»
🔹با حضور علیرضا کمیلی، کارشناس مسائل جهان اسلام
📆 چهارشنبه 5 / 9 / 99 ساعت 19
📍در صفحه شعوبا در اینستاگرام:
https://www.instagram.com/shouba_ir2/
@shouba
🎬 مستند: یاسر عرفات
🔹یاسر عرفات بخش مهمی از تاریخ مسئله فلسطین است. امکان ندارد که تجربه فلسطینیان در مواجهه با اسرائیل مورد بررسی قرار بگیرد و توجهی به عرفات و فرازونشیبهای سیاسی و نظامی او نشود. مردی که فعالیت خود را از مبارزه نظامی برای آزادسازی سرزمینهای فلسطین شروع کرد و با مصالحه سیاسی با اسرائیل به پایان رساند.
🔹در این مستند سعی شده نگاهی خلاصه بر زندگی و عملکرد سیاسی یاسر عرفات و تشکیلات او انداخته شود.
🔹این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/817621
#مستند
#فلسطین
@shouba
🎯گزارش یک جنایت خاکخورده؛ نگاهی به خاطرات جبار باغچهبان از سرنوشت آوارگان مسلمان ایروان
محمد اصغری
✂️برشهایی از متن:
📮وجود نیمهجان من در دهکدهای افتاد، پای راه رفتن نداشتم زیرا با تمام افراد خانوادهام مبتلا به حصبه شده مدت 25 روز بیخبر از خود و جهان خارج، پهلوی هم افتاده و با تبهای جهنمی دست به گریبان بودیم. روزی از شدت تب سر به بیابان گذاشتم، گویا میخواستم خود را به ارس بیندازم که مردم میرسند و مانع میشوند. بهرحال پس از 25 روز به هوش آمدم، نه فقط پرستاری بالای سر خود ندیدم، بلکه جزئی اثاثی که هنگام فرار از زادگاه خود، که به تصرف ارامنه درآمده بود، آورده بودم به سرقت رفته بود.
📮در سال 1298 شمسی کاروانهای مفلوک و دربهدر آوارگان بلوای جنگ بینالمللی اول از خانه و کاشانهی خود رانده و فراری شده و سرگردان دشت و بیابان گشته بودند. عروسان شوهرمرده و دامادهای زن به غارت رفته و مادران و پدران بیفرزند مانده و کودکان یتیم شده که هستیشان سوخته یا تاراج شده مانند سیل عظیمی در دامن کوهسارها و صحراها سرازیر شده در حال وحشت بیماوی و مامنی به هر سو میگریختند. در یک چنین هنگامی گروه عظیمی از آوارگان قفقاز مانند دود سیاه حریق مدهشی که بر اثر وزش باد به سرزمینهای همسایه سرایت کند، از راه جلفای تبریز وارد خاک ایران شدند.
📮در آن سالهای سیاه، ایروان به تدریج تنوع مذهبی خویش را از دست داد و در ادامه و با نزدیک شدن به قرن حاضر، به شهری یکدست ارمنینشین مبدل گشت و خاطرهی قرنها زندگی مسلمانان در این ولایت و تراث عظیم اسلامی این سرزمین به محاق فراموشی رفت. ایروانی که روزگاری شهر طلاب و فضلای بنام شیعی و نمادی از همزیستی میان ادیان و مذاهب بود، حالا هیچ نشانهای از آن روزها ندارد و یکی از ظرفیتهای فرهنگی مهم تاریخ جهان اسلام در ولایت ایروان، امروز تنها تبدیل به خاطرهای خاکخورده شده است.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/198057
#قفقاز
#مسلمانان_ایروان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️جزوه: جریان شناسی سیاسی یمن
علیرضا بیگی
📌احزاب سیاسی در یمن در کمتر از یک قرن گذشته، دوران پر فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشتهاند. اکثر احزاب قدیمی و تاریخی یمن با توجه به قبضه شدن قدرت داخلی آنها توسط شخصیتهای قدیمی که همچنان رؤیای نیل به قدرت را در ذهن خود میپرورانند، اجازه حضور و خودنمایی جوانان و ساختارهای نوپای تأثیرگذار بر جامعه یمن را در داخل احزاب خود نمیدهند زیرا آنان را همچنان تهدیدی برای منافع خود میدانند. فراز و نشیبهای بسیار در حیات احزاب و گروههای سیاسی نیز به سبب ساختار و تحولات سیاسی در دورههای زمانی مختلف بوده است که با تقسیم تحولات سیاسی به سه دوره زمانی ذیل تلاش شده تا علل این فراز و نشیبها تبیین گردد.
📍دوره نخست: در این دوره که از دهه 40 تا دهه 50 قرن بیستم به طول انجامید، ساختار سیاسی کشور یمن پادشاهی بود. زیدیها از حدود 898 میلادی تا سال 1962 در مسند پادشاهی یمن قرار داشتند. آخرین پادشاه زیدی محمد البدر بود که بر اثر کودتای جمهوریخواهان در سال 1962 حکومت پادشاهی خود را از دست داد. در این دوره احزابی همچون احرار، اتحاد یمن، امربهمعروف و نهی از منکر، اتحادیه خلق، اتحادیه فرزندان جنوب، حزب بعث و جنبش ناسیونالیستهای عرب در جنوب یمن تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کردند. در این دوره گروهها و احزاب سیاسی بدون محدودیتهای سیاسی توانستند کنشهای سیاسی خود را در یمن شروع کنند.
📍دوره دوم: در دوره دوم تحولات سیاسی، احزاب و گروههای سیاسی با سرنگونی سلسله پادشاهی زیدیه در سال 1962 توسط جمهوریخواهان مورد حمایت مصر، تحتفشار قرار گرفتند. رویکرد استبدادی که توسط عبدالله السلال در یمن حکمفرما شده بود، موجب سرکوبی احزاب و گروههای سیاسی شد تا آنان فعالیتهای خود را بهصورت زیرزمینی دنبال کنند. این دوره که از اوایل دهه 60 آغاز شده بود تا پایان دهه 80 ادامه یافت.
📍دوره سوم: دوره سوم شامل زمان اتحاد یمن شمالی و یمن جنوبی در سال 1990 بود. رئیس یمن متحد شده علی عبدالله صالح بود که سعی میکرد با صدور اجازه تأسیس و فعالیت احزاب سیاسی در یمن، خود را طرفدار آزادیهای سیاسی معرفی کند. عبدالله صالح با صدور فرمان برگزاری انتخابات محلی، ریاست جمهوری و پارلمانی و مدیریت این انتخابات، باعث شد تا احزاب حاکم به رهبری خودش به پیروزی برسند، بعد آن را آزادی و فعالیتهای سیاسی احزاب در قالب دموکراسی معرفی میکرد.
🔺در حال حاضر احزاب سیاسی در یمن نیز همانند سایر کشورهای عربی به سه دسته کلی، اسلامگرا، ناسیونالیست و چپگرا تقسیم میشوند که در این جزوه به مهمترین و در دسترسترین آنان پرداخته میشود.
🖇برای دانلود جزوه به لینک زیر مراجعه کنید:
yun.ir/9otxp6
#یمن
#جزوه
@shouba
🎯بحران هویت اکتیویستها در ایران
حسین شیخیان
✂️برشهایی از متن:
📮مجموعه عوامل حاکمیتی از یک سو و فرهنگ عامه از سوی دیگر در قرن اخیر و بعد از ظهور دیوان سالاری تا به امروز، قشر جوان و مطالبه گر را به سمت تخدیر و رخوت کارمندی با فشار زیادی هل می دهد تا درب قطار بی تفاوتی هرچه زودتر بسته شده و از «شر» سر و صدای زیاد و مزاحمت های مداوم این قشر خلاصی یابند. حال آنکه بردگی و زندگی گوسفندی نه تنها مطلوب آموزه های اسلامی نبوده است بلکه جامعه را نیز با منقطع و ناامید نمودن بدنه مردمی از حاکمیت، رو به اضمحلال می راند.
📮حمایت نشدن توسط ارکان قضایی و امنیتی، مصائبی به مراتب سخت تر را به این جمعیت جوان و انقلابی تحمیل می کند. نمونه هایی همچون برخوردهای حفاظتی و امنیتی با مستندسازان بین المللی، بازخواست نمودن های مکرر دستگاههای اطلاعاتی از فعالان عرصه وحدت بین المذاهب، برخوردهای امنیتی با فعالان فرهنگی عرصه بین الملل در کشورهای مختلف توسط سفارت ها، دستگاههای نظامی و اطلاعاتی و حتی رایزنی های فرهنگی! همه و همه منتشر کننده سیگنال هایی مخرب برای این قشر است.
📮فعال فرهنگی و اجتماعی نمی تواند حامی و اسپانسری برای حرکت خود بیابد چراکه فعالیت فرهنگی و اجتماعی وی اساسا در توده مردم شناخته شده و دارای جایگاه مشخصی نیست. این امر فعالیت فرهنگی را یا به تعطیلی می کشاند و یا محتاج حمایت ارگانهای حکومتی می کند. که در هر دو حالت باید فاتحه آن را قرائت کرد.
🖇متن کامل:
yun.ir/nczvl8
@shouba
🎯آسیبشناسی عملکرد جمهوری اسلامی در مساله صدور انقلاب؛ باید به دنبال صدور فرایند انقلاب اسلامی بود نه نتیجه آن
📍دومین گفتگو از سلسله گفتگوهای بررسی عملکرد جمهوری اسلامی در مساله صدور انقلاب با حضور علیرضا کمیلی، فعال مردمی بینالملل و کارشناس مسائل جهان اسلام برگزار شد.
📍علیرضا کمیلی معتقد است که به جای صدور نتیجه انقلاب که حکومت است، باید فرایند انقلاب اسلامی را صادر کرد و چون به دست گرفتن قدرت هدف اصلی تصمیم گیران این حوزه بوده، به توفیق که باید بدان دست پیدا میکردیم، نرسیدهایم.
🖇فیلم کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده و دانلود کنید:
yun.ir/ntae15
#صدور_انقلاب
@shouba
🎯جوانان اخوان از شمولیت اسلام تا محدودیتِ اجرا؛ حرفهای زیبا چه زمانی به راهکارهای عملی تبدیل میشوند؟!
📮اهداف و غایات بزرگی که حسن البنا در نگاشتههای مختلف خود به آنها اشاره کرد، در طرحها و برنامههای عملیاتیِ فرهنگی و پرورشیِ جمعیت اخوانالمسلمین نمود پیدا نکرد. جمعیت اخوانالمسلمین همواره در طول تاریخ خود تلاش کرد تا تنها به تئوریِ شمولیت اسلام پایبند باشد. آنها حتی در زمانی که تحت شدیدترین فشارهای سیاسی و امنیتی نیز قرار گرفتند از این تئوری دست نکشیدند اما هیچ گام عملیای را در راستای تحقق این اندیشه یعنی همان شمولیتِ اسلام برنداشتند و پروژههایی را که میبایست در این عرصه پیادهسازی میکردند، عملیاتی نساختند. شاید این جمعیت، برداشتن گامهای مناسب برای به منصه ظهور گذاشتن تئوری شمولیتِ اسلام در عرصه عمل را به زمانی دیگری که هنوز فرا نرسیده، موکول کرده است. شاید وقت آن فرا رسیده است که جوانان اخوانالمسلمین به صورت عمیق در وضعیت داخلی این جمعیت تأمل کنند و این سؤال را مطرح سازند که چگونه اخوانالمسلمین همواره کلیات را مدنظر قرار داده و در عرصه عمل هیچ پیشرفتی برای عملیاتی ساختن تئوریهای خود حاصل نکرده است...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯به بهانه مخالفت طالبان با رسمیت فقه جعفری؛ بررسی مواجهه حکومتهای مختلف افغانستان با فقه شیعه
✂️برشهایی از متن:
📮پس از چهار سال حکومت نادر، فرزندش ظاهر خان به قدرت رسید و اختناق سیاسی بر قرار ماند تا در دهه چهل شمسی قانون اساسی جدید براساس نظام سلطنتی مشروطه تدوین گردید و آزادی های سیاسی تا حدودی شکل گرفت؛ اما باز هم تنها فقه حنفی مرجع قانونگذاری شناخته شد. در دهه پنجاه یعنی زمان حکومت سردار محمد داودخان قانون مدنی افغانستان که مهمترین قانون در کشور است، بر اساس فقه حنفی تدوین شد و این وضعیت تا دوره نظام جدید سیاسی با زعامت حامد کرزی همچنان برقرار ماند.
📮متاسفانه پس از تصویب این قانون، سران احزاب سیاسی هزاره و بعضی از علمای شیعه حتی نمیدانستند احوال شخصیه چیست؟ در خیلی از موارد ما که دانشجوی حقوق بودیم برای علمای قدیمی توضیح میدادیم که جایگاه این قانون چیست و الا تصور برخی از علما از احوال شخصیه، مسائل عبادی بود. در هنگام نوشتن متن پیشنویس قانون احوال شخصیه ذکر کردیم قاضی دادگاههای شیعیان باید شیعه باشد. محاکم مستقل باشد. ولی تا به امروز نه دولت، نه سران احزاب سیاسی و نه کسانی که در راس امور هستند، این قضایا را پیگیری نکردهاند. لذا تابه حال ما محاکم اختصاصی شیعه و قاضی مناسب شیعه در ولایات اکثرا شیعه نشین مثل بامیان و دایکندی نداریم.
📮آیا این ادعای طالبان بخاطر گرایشات مذهبی است یا اینکه میخواهد طرفداران تندروی خود را در عربستان و پاکستان راضی نگه دارد؟ احتمال سومی نیز وجود دارد. امکان دارد طالبان به دنبال این است که با طرح این مسائل، بدنبال ایجاد نفاق و شکاف در هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان باشد. چرا که مهمترین شخصی که در این هیئت می تواند طالبان را بر سر ادعاهای دینی به چالش بکشد، آقای دکتر محمد امین احمدی است که از دانشمندان هزاره افغانستان به حساب میآید و معلومات دینی کافی دارد. طالبان میخواهد در این مسئله نفاق ایجاد کند تا اگر رخنهای در این مسئله باز شد سراغ مسائل بعدی برود
🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
هدایت شده از اندیشکده مرصاد
📣گزارش راهبردی “از عزت تا رخوت؛ تحولات تودههای اسلامی در عصر عدالت و توسعه” منتشر گردید.
🔹این گزارش راهبردی که به قلم مسعود صدرمحمدی تالیف شده است به بررسی تحولات فکری و جامعه شناختیای میپردازد که در دوره دو دههای حاکمیت حزب عدالت و توسعه در جامعه دینداران ترکیه رخ داده است.
🔹در این نوشته ضمن گزارشی کوتاه از سیر فرآیند جریان دینی در ترکیه بیان میشود که بر روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و تجربه موفقی که این حزب به همراه داشت یکی از مراحل اصلی سیر جریان اسلامگرایی در ترکیه مدرن بود. تجربه کارآمدی این حزب خصوصا در دهه نخست حاکمیتش امکان عزتمندی را برای جریان اسلامی و توده محافظه کار در ترکیه فراهم آورد. تودهای که تا پیش از این از سوی گفتمان غالب کمالیستی به مثابه تودهای که باید متمدن شود تلقی میشد.
🔹نویسنده در این گزارش با تاکید بر این که حزب عدالت و توسعه با کارآمدی شایستهای که از خود نشان داد در عین حال فضای ساختاری لازم را نیز برای ورود جریان اسلامی و محافظه کار به عرصههای بالای مدیریتی و نیز اقتصادی در سطح کشور فراهم آورد بیان کرده است که این تحولات تغییرات گفتمانی و اندیشهای را نیز چه در سطح توده اسلامی و چه در سطح نخبگان اسلامگرا به همراه داشته است. به نظر میرسد حزب با عدول از جریان اربکانی ضمن بهره مندی از میراث کارآمدی آن جریان تلاش کرده است تا در سطح گفتمانی به سوی طیف محافظه کاری که چهره نمادین آن را میتوان نجیب فاضل دانست حرکت کند.
🔹از سرفصلهای دیگری که در این نوشتار به بررسی آنها پرداخته شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تحول در رابطه توده و نخبگان اسلامگرایی، ایجاد اشرافیت دولتی و ریاکاری مبتنی بر دین، تحول در رابطه جماعات دینی و حاکمیت، حرکت به سمت جهانی شدن در جریان اسلامی، تکثر تشکیلاتی در جریان اسلامگرایی و تحولی که در نوع نگاه به مساله فلسطین رخ داده.
📌این گزارش راهبردی در 48 صفحه از سوی اندیشکده مرصاد جهت استفادۀ کارشناسان و نهادهای مرتبط منتشر شده است.
👈برای تهیۀ این اثر می توانید با شمارۀ ۰۲۵۳۷۸۳۰۵۵۳ تماس حاصل فرمایید.
🔗 لینک خبر:
https://mersadcss.com/fa/13990912/
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
❇️رشته «فلسفه علوم اجتماعی» امکانی برای بازیابی جریان اجتماعی اسلامی
ریحانه قبادی
🔹اکنون فلسفه علوم اجتماعی، بهعنوان رشتهای دانشگاهی در ایران و در جهان اسلام، فرصت و امکان این را یافته است تا ضمن بازپسگیری مسند فلسفه، از علم اجتماعی، و نقد تعریف علم مدرن در کنار زدن ذخایر دانشهای فلسفی و الهیاتی بشر، توجه را بهسوی تفکرات اجتماعی اندیشمندان مسلمان، معطوف نماید و بار دیگر به جریانی زنده، در عرصه مطالعات اجتماعی تبدیل شود. زیرسوال رفتن مفهوم علم و مواجهه اثباتگرایی با انتقادات فراوان از طرف فیلسوفان علم نیز، عرصه را بیش از پیش برای ارائه بدیلهای دانش در زمینه اجتماعی آماده ساخته است. حال باید باتوجه به تجربه یک دههای رشته فلسفه علوم اجتماعی در ایران، این پرسش را مطرح نمود که تا چه اندازه در این مسیر موفق بوده و چشماندازی که برای آینده ترسیم مینماید، چهاندازه امیدوارکننده است...
🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
@shouba
🔶جزوه: بررسی جبهه رسانهای محور سعودی-امارات
📍 محور لیبرال یا همان محور سعودی – امارات سالهاست در حوزه رسانهای خصوصا در حوزه سرگرمی فعالیت دارد و از این طریق توانسته تغییرات فرهنگی جدی در سطح جهان اسلام به وجود آورده و زمینه را برای غربگرایی در میان توده های جهان اسلام فراهم آورد. در این جزوه علاوه بر بررسی رسانه های سیاسی این محور، به رسانه های فرهنگی آن نیز پرداخته ایم. البته با توجه به اهمیت شبکه العربیه، بررسی این شبکه را به جزوهای مستقل سپرده ایم که به زودی در پایگاه اینترنتی شعوبا منتشر خواهد شد.
📍برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید.
#جزوه
#عربستان
#امارات
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نقدی بر عملکرد مسئولین جمهوری اسلامی در حوزه بین الملل؛ نباید امنیتی ها همه کار باشند!
علیرضا کمیلی
#صدور_انقلاب
@shouba
🎯تجربیات یک مبلغ بینالملل در آفریقا؛ باید در کنار تبلیغ به کارآفرینی روی آورد
✂️برشهایی از متن:
📮گفت چند تا زبان بلد هستید؟ بعضیها میگفتند: چهار تا، بعضیها میگفتند: سه تا. به من که رسید یک جوری پیچیوندم. آن پسر مصری فهمید. اسمش ایمن بود و گفت: میدانید شما ایرانیها چرا زبان بلد نیستید؟ گفت به خاطر این که شما از دنیا جدا هستید و با دنیا ارتباطی ندارید، افراد نمیآیند و بروند، شما در فضای مجازی هم با دنیا نیستید.
📮بعضی اوقات به این فکر میکنم که اگر در حوزه بینالملل نقطهیابی کنیم و حمایت کنیم و بفرستیم، شاید صدها برابر سازمانهای عریض و طویل بی خاصیت کار بکند. بعضی از این سازمانهای فرهنگی اگر درشان را یک قفل کتابی بزنیم، آب از آب در حوزه فرهنگ تکان نخواهد خورد.
📮من الآن اگر بروم به کنگو و شخصی بخواهم کاری بکنم، قطعا میروم در حوزه کار آفرینی، مرکزی راه میاندازم، یعنی بصورت کوتاه مدت آموزشهای دینی و اسلامی میگذارم و در کنارش یک مهارت به آنها یادم میدهم.
📮اصلاً من معتقدم ایام تبلیغی باید عوض بشود. این ایام تبلیغی که ما نیروی مبلغ میفرستیم، غلط است. ایام محرم نیرو میفرستیم برای تبلیغ در جهان اسلام، در حالی که آن ایام، ایام تبلیغی در جهان اسلام نیست. برای شیعیان هست اما برای جهان اسلام نیست.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#آفریقا
#تبلیغ_بین_الملل
#تجربه_نگاری
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯مسئله زنان از حسنالبنا تا قرضاوی؛ اخوانیها نقشآفرینی سیاسی زنان را میپذیرند؟
✂️برشهایی از متن:
📮از منظر و دیدگاه «حسن البنا» وظیفه اصلی زنان در رسیدگی به شوهران و فرزندانشان خلاصه میشود. البنا در این خصوص تأکید میکند: «مسئولیت و مأموریت اصلی زنان، شوهران و فرزندانشان است. پاسخ ما به کسانی که مسیر هوا و هوس را در پیش گرفتهاند و خواستار اشتغال زنان در کار وکالت و … هستند، این است که علیرغم اینکه عقل مردان در مقایسه با زنان کاملتر است، آنها نتوانستهاند به نقش خود در این زمینه [وکالت] به درستی عمل کرده و حق را احیاء کنند، پس چگونه ممکن است زنان درحالی که عقل و دینشان ناقص است، چنین کاری را انجام دهند»؟
📮در ادبیات «اخوانالمسلمین» و نگرش آن به زنان همواره تغییر و تحولات نسبتا سطحی قابل مشاهده بوده است. این جمعیت از یک برههای به بعد دیگر همچون گذشته خواستار انزوای زنان و دوری آنها از زندگی اجتماعی نبود بلکه فریاد فعالسازی نقش آنها در امور مختلف را سَر داد. به عنوان مثال، «یوسف القرضاوی» خواستار توسعه و تقویت نقش رهبری زنان در داخل جنبش اسلامی شد و گفت: «فعالیتهای اسلامی زنان تنها زمانی به بار خواهد نشست و موفقیتآمیز خواهد بود که در میان آنها رهبران اسلامی ظهور و بروز پیدا کنند؛ رهبرانی که در میدانهای دعوت و تبلیغ، فکر و اندیشه و علم و تربیت جولان دهند».
📮اخوانیها تلاش کردند نقش زنان در مراکز تصمیمگیری و تصمیمسازی خود را حذف کنند و بنابراین، در شورای مشورتی «اخوانالمسلمین» خبری از نقشآفرینی زنان نبود. درعین حال، شاخه محافظهکار «اخوانالمسلمین» بر نگرش سلفیت نسبت به زنان که نقش آنها را در تربیت و مسائل خانوادگی محدود و محصور میکرد، متمرکز شد و تنها نوع حجاب زنان و لباس و پوشش آنها را مورد توجه قرار داد و هیچ اهتمامی به نقش سیاسی آنها نداشت.
🖇متن کامل این یادداشت را در اینجا ببینید.
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎬مستند: طالبان و داعش از درون
🔹این روزها با مذاکرات صلحی که میان طالبان و دولت افغانستان در جریان است، نام طالبان بیشتر به گوش میخورد. افغانستان اما چند سالی است درگیر پدیده ای به اسم داعش هم هست.
🔹نجیب الله قریشی، مستندساز معروف افغان که 20 سال است روی پدیده طالبان کار میکند و مستندی نیز درباره داعش در افغانستان ساخته است، این بار سعی میکند به درون این گروه ها رفته و روایتی بی واسطه از داعش و طالبان در افغانستان ارائه دهد. او همچنین به مذاکرات صلح و رویکردی که طالبان و داعش به آن دارند نیز پرداخته است.
🔹این مستند توسط شبکه PBS تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#طالبان
#داعش
#افغانستان
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️بررسی خوانشهای سیاسی قرآن؛ پیدایش تفسیر سیاسی با اهلسنت بوده پرورش با تشیع
حجت الاسلام یحیی جهانگیری
✂️برشهایی از متن:
🔹همان سلف صالحی است که ابن تیمیه خواسته بود آن مفاهیم را بازسازی کنند، گفتند چرا غرب دوره آرمانی به ما بدهد ما میتوانیم آن را در پیشینه خود جستجو کنیم. اهل سنت این دوره عصر طلایی را در پیشینه جستجو کردند و شیعه در آتیه. و به نظرم تفاوتی در نوع نگاههای این دو در بحث تفسیرهای سیاسی به خود نشان داد. حکومتی را که امام خمینی تشکیل میدهد به دنبال این است که مقدمه حکومت امام زمان را تاسیس کند. در منظر او ما باید آن دوره طلایی را زمینه سازی و بستر سازی کنیم (یمهدون بالمهدی سلطانه) اما در تفکر اهل سنت آن دوره اتفاق افتاده و باید در پیکسل بزرگتر بازسازی کنند.
🔹اگر پیدایش تفسیر سیاسی با اهل سنت بود، پرورش آن با شیعه بود. یعنی پس از انقلاب ایران کارهایی در این حوزه انجام شد که انصافا میبینیم اگر اهل سنت پبیشینگی دارند، تشیع پس از انقلاب ایران در بیشینگی، بیشتر بودند. ما در حال گزارش یک فکت تاریخی هستیم. اهل سنت به دلیل درگیر بودن با مسائل اجتماعی و از طرف دیگر نزدیکی فیزیکی به اروپا، عملا سختی ها و دلزدگی های مدرنیته را زودتر از ما چشیدند.
🔹فقه اهل سنت دارای مفاهیم اجتماعی است. آنها مقاصد الشریعه را بیشتر از ما کار کردند. مثلا مفهمومی به نام مصلحت عمومی را آنها بیش از ما کار کردند. به نظرم یک عامل سوم تاثیر فقه اهل سنت در تفسیر اهل سنت بوده. فقه شیعه بیشتر فرد محور بوده تا اجتماع محور.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯دومینوی عادیسازی روابط با اسرائیل و بازسازی چهره جمهوری اسلامی در جهان اسلام
ساناز یوسفی
📮دو هفته از شهادت دردناک شهید فخری زاده می گذرد؛ اگرچه این شهادت تلخی بسیاری به کام ما چشانده اما این حادثه میتواند فرصتهای بسیاری پیشروی ما بگشاید. شاید کمتر کسی است که نداند در سالیان گذشته به دلایل بسیاری که مجال بازگویی آن نیست، رابطه جمهوری اسلامی با گروههای عربی و اسلامی بسیاری تیره و تار شد و طبعا دشمنان نیز بر این اختلافات دمیدند. اما هنوز مشترکات فراوانی درون جهان اسلام وجود دارد که می تواند ابناء امت را بر سر یک میز بنشاند و چه اشتراکی بالاتر از فلسطین و دشمنی با صهیونیستها؛ عداوتی که حتی افراد دارای مواضع تند علیه جمهوری اسلامی در گذشته را نیز وادارد کرد کمی آرامتر موضع بگیرند. از طرفی متفکر موریتانیایی تبار اخوان مسلک، شهید فخری زاده را فرزند امت مینامد و ترور او را ادامه ترورهای فرزندان امت برای جلوگیری از قدرت و بازدارندگی مسلمانان میداند و شهادتش را موجب تلخی ماهعسل اسرائیل و امارات برمیشمرد و از طرف دیگر نویسنده ای در وبسایت عربی21 این تجاوزها را علیرغم اختلاف نظر با ایران محکوم میکند[4 موضعگیریهایی که صدای مزدوران محور لیبرالمسلک منطقه و سینهچاکان رابطه با اسرائیل را هم در آورده که چرا اخوان المسلمین عزادار ترور فخری زاده شده است...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
@shouba
🎯نگاهی به جایگاه سینمای ترکیه در جهان اسلام؛ چرا ترکها از ما موفقترند؟!
✂️برشهایی از متن:
📍در حال حاضر تقریبا ترکیه با تمام کشورهای عربی به جز قطر مشکل دارد. از سوریه و عراق گرفته تا عربستان و مصر به نوعی نگاه منفی به ترکیه وجود دارد و با نفوذ سیاسی ترکیه در کشورشان مبارزه میکنند، اما تقریبا هیچ ملتی را نمیبینیم که در حوزه سرگرمی، علاقهمند به سریال ترکیهای نباشد. سوریه در اوج بحران و درگیری که با ترکیه هم در حال جنگ بود، اولین کشوری بود که سریالهای ترکیه را دوبله و ترجمه میکرد.
📍آنها رجوع به کسانی میکنند که فکر و ایده دارند. نیازسنجی درست تجاری میکنند. در کارهای خود از جذابیتهای مختلف استفاده میکنند. از همه مهمتر اینکه به نقاط مشترک قومیتها و مذاهب و فرقهها دست میگذارند. برعکس ما که در سریالهای خود درست دست خود را بر گسل های مذهبی یا قومی میگذاریم.
📍افراد درستی بر منصب تصمیمگیریهای کلان این عرصه قرار نگرفتهاند. سریال امام علی (ع) را ساختیم که بر اختلاف شیعه و سنی تاکید دارد. ما مخلص و وامدار حضرت علی (ع) هستیم اما این نوع سریالسازی درست نیست که طوری سریال بسازیم که جرات نکنیم در کشورهایی که اهل سنت در آن غلبه دارند مثل ترکیه آن را نمایش بدهیم. صدای اهل سنت خود را هم دربیاوریم! یا سریالی مثل مختار که بر محور انتقامگیری میچرخد بسازیم. آیا واقعا این اولویت ماست!
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯چرا گفتگوهای فکری فرهنگی با ترکیه ضروری است؟
بهمن دهستانی
✂️برشهایی از متن:
🔺در اهمیت مناسبات ایران و ترکیه همین بس که سفر رضاشاه پهلوی به ترکیه آتاتورک و الگوپذیری از اصلاحات و اقدامات او و شبیه سازی آنها تبدیل به یک نقطه عطف در تحولات فرهنگی نیم قرن اخیر ایران شده است.
🔺جمهوری اسلامی که تا احیای دلبستگی های دینی خویش یعنی منطقه غدیرخم و فدک در عربستان سعودی پیش رفته بود به مرور وارد دوره ای از بی اهتمامی به این مهم شد و در شرایطی که روابط سیاسی روز به روز سخت تر می گردید نتوانست در تفکیک و تثبیت روابط علمی و فرهنگی و مذهبی با عربستان موفق باشد.
🔺رجب طیب اردوغان معمار ترکیه حاضر اکنون وجود مقابر عثمانی را در هر گوشه جهان جزئی از جغرافیای فرهنگی ترکیه می داند و در امتداد توسعه گرایی های خود و افزودن بر مزیت های ژئوپلتیک ترکیه به افتتاح سرکنسولگری در شهر مشهد هم اقدام می کند. این رویکرد همزمان متضمن فرصت ها و تهدیدهایی برای انقلاب اسلامی، ایران و تشیع است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
شعوبا
🎯نگاهی به جایگاه سینمای ترکیه در جهان اسلام؛ چرا ترکها از ما موفقترند؟! ✂️برشهایی از متن: 📍در ح
🎯نقدی بر مصاحبه آقای محمدی نجات؛ باید برای مخاطب شیعه هم برنامه داشت
حجت الاسلام محمدتقی سیفایی
✂️برشهایی از متن:
🔺در موارد زیادی این قاعده در سریال های ترکیه ای رعایت نمی شود و دقیقا قومیت کشور ترکیه و همچنین عثمانی گری (به معنای حکومت عثمانی) در آنها دخیل و بسیار پررنگ است و این گزاره ها هم با هویت فارسی در تعارض است و هم با هویت عربی و هم با هویت شیعی.
🔺چرا ما فکر می کنیم باید همه آثارمان توسط کل جریان های اسلامی دیده و پسندیده شود؟ از سوی دیگر تولیدات ما منحصر در اینها نبوده بلکه آثاری چون سریال یوسف پیامبر و مردان آنجلس (فارغ از کیفیت تولید) هم توسط جمهوری اسلامی تولید شده که در جهان اسلام اثرات خوبی داشته است.
🔺 بخشی از مخاطبین تولیدات کشور ترکیه به خاطر آزادی های خلاف اخلاق است که ندیدن این عامل هم می تواند خطای محاسباتی ایجاد کند. پرس و جویی در مخاطبین ایرانی سریال های ترکیه ای حتما موید این نکته است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba