eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯به بهانه مخالفت طالبان با رسمیت فقه جعفری؛ بررسی مواجهه حکومتهای مختلف افغانستان با فقه شیعه ✂️برش‌هایی از متن: 📮پس از چهار سال حکومت نادر، فرزندش ظاهر خان به قدرت رسید و اختناق سیاسی بر قرار ماند تا در دهه چهل شمسی قانون اساسی جدید براساس نظام سلطنتی مشروطه تدوین گردید و آزادی های سیاسی تا حدودی شکل گرفت؛ اما باز هم تنها فقه حنفی مرجع قانونگذاری شناخته شد. در دهه پنجاه یعنی زمان حکومت سردار محمد داودخان قانون مدنی افغانستان که مهمترین قانون در کشور است، بر اساس فقه حنفی تدوین شد و این وضعیت تا دوره نظام جدید سیاسی با زعامت حامد کرزی همچنان برقرار ماند. 📮متاسفانه پس از تصویب این قانون، سران احزاب سیاسی هزاره و بعضی از علمای شیعه حتی نمی‌دانستند احوال شخصیه چیست؟ در خیلی از موارد ما که دانشجوی حقوق بودیم برای علمای قدیمی توضیح می‌دادیم که جایگاه این قانون چیست و الا تصور برخی از علما از احوال شخصیه، مسائل عبادی بود. در هنگام نوشتن متن پیشنویس قانون احوال شخصیه ذکر کردیم قاضی دادگاههای شیعیان باید شیعه باشد. محاکم مستقل باشد. ولی تا به امروز نه دولت، نه سران احزاب سیاسی و نه کسانی که در راس امور هستند، این قضایا را پیگیری نکرده‌اند. لذا تابه حال ما محاکم اختصاصی شیعه و قاضی مناسب شیعه در ولایات اکثرا شیعه نشین مثل بامیان و دایکندی نداریم. 📮آیا این ادعای طالبان بخاطر گرایشات مذهبی است یا اینکه میخواهد طرفداران تندروی خود را در عربستان و پاکستان راضی نگه دارد؟ احتمال سومی نیز وجود دارد. امکان دارد طالبان به دنبال این است که با طرح این مسائل، بدنبال ایجاد نفاق و شکاف در هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان باشد. چرا که مهمترین شخصی که در این هیئت می تواند طالبان را بر سر ادعاهای دینی به چالش بکشد، آقای دکتر محمد امین احمدی است که از دانشمندان هزاره افغانستان به حساب می‌آید و معلومات دینی کافی دارد. طالبان میخواهد در این مسئله نفاق ایجاد کند تا اگر رخنه‌ای در این مسئله باز شد سراغ مسائل بعدی برود 🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
هدایت شده از اندیشکده مرصاد
📣گزارش راهبردی “از عزت تا رخوت؛ تحولات توده‌های اسلامی در عصر عدالت و توسعه” منتشر گردید. 🔹این گزارش راهبردی که به قلم مسعود صدرمحمدی تالیف شده است به بررسی تحولات فکری و جامعه شناختی‌ای می‌پردازد که در دوره دو دهه‌ای حاکمیت حزب عدالت و توسعه در جامعه دین‌داران ترکیه رخ داده است. 🔹در این نوشته ضمن گزارشی کوتاه از سیر فرآیند جریان دینی در ترکیه بیان می‌شود که بر روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و تجربه موفقی که این حزب به همراه داشت یکی از مراحل اصلی سیر جریان اسلامگرایی در ترکیه مدرن بود. تجربه کارآمدی این حزب خصوصا در دهه نخست حاکمیتش امکان عزتمندی را برای جریان اسلامی و توده محافظه کار در ترکیه فراهم آورد. توده‌ای که تا پیش از این از سوی گفتمان غالب کمالیستی به مثابه توده‌ای که باید متمدن شود تلقی می‌شد. 🔹نویسنده در این گزارش با تاکید بر این که حزب عدالت و توسعه با کارآمدی شایسته‌ای که از خود نشان داد در عین حال فضای ساختاری لازم را نیز برای ورود جریان اسلامی و محافظه کار به عرصه‌های بالای مدیریتی و نیز اقتصادی در سطح کشور فراهم آورد بیان کرده است که این تحولات تغییرات گفتمانی و اندیشه‌ای را نیز چه در سطح توده اسلامی و چه در سطح نخبگان اسلامگرا به همراه داشته است. به نظر می‌رسد حزب با عدول از جریان اربکانی ضمن بهره مندی از میراث کارآمدی آن جریان تلاش کرده است تا در سطح گفتمانی به سوی طیف محافظه کاری که چهره نمادین آن را می‌توان نجیب فاضل دانست حرکت کند. 🔹از سرفصل‌های دیگری که در این نوشتار به بررسی آنها پرداخته شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد: تحول در رابطه توده و نخبگان اسلامگرایی، ایجاد اشرافیت دولتی و ریاکاری مبتنی بر دین، تحول در رابطه جماعات دینی و حاکمیت، حرکت به سمت جهانی شدن در جریان اسلامی، تکثر تشکیلاتی در جریان اسلامگرایی و تحولی که در نوع نگاه به مساله فلسطین رخ داده. 📌این گزارش راهبردی در 48 صفحه از سوی اندیشکده مرصاد جهت استفادۀ کارشناسان و نهادهای مرتبط منتشر شده است. 👈برای تهیۀ این اثر می توانید با شمارۀ ۰۲۵۳۷۸۳۰۵۵۳ تماس حاصل فرمایید. 🔗 لینک خبر: https://mersadcss.com/fa/13990912/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
❇️رشته «فلسفه علوم اجتماعی» امکانی برای بازیابی جریان اجتماعی اسلامی ریحانه قبادی 🔹اکنون فلسفه علوم اجتماعی، به‌عنوان رشته‌ای دانشگاهی در ایران و در جهان اسلام، فرصت و امکان این را یافته‌ است تا ضمن بازپس‌گیری مسند فلسفه، از علم اجتماعی، و نقد تعریف علم مدرن در کنار زدن ذخایر دانش‌های فلسفی و الهیاتی بشر، توجه را به‌سوی تفکرات اجتماعی اندیشمندان مسلمان، معطوف نماید و بار دیگر به جریانی زنده، در عرصه مطالعات اجتماعی تبدیل شود. زیرسوال رفتن مفهوم علم و مواجهه‌ اثبات‌گرایی با انتقادات فراوان از طرف فیلسوفان علم نیز، عرصه را بیش ‌از ‌پیش برای ارائه بدیل‌های دانش در زمینه اجتماعی آماده ساخته ‌است. حال باید باتوجه به تجربه‌ یک دهه‌ای رشته فلسفه علوم اجتماعی در ایران، این پرسش را مطرح نمود که تا چه اندازه در این مسیر موفق بوده‌ و چشم‌اندازی که برای آینده ترسیم می‌نماید، چه‌اندازه امیدوارکننده‌ است... 🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. @shouba
🔶جزوه: بررسی جبهه رسانه‌ای محور سعودی-امارات 📍 محور لیبرال یا همان محور سعودی – امارات سالهاست در حوزه رسانه‌ای خصوصا در حوزه سرگرمی فعالیت دارد و از این طریق توانسته تغییرات فرهنگی جدی در سطح جهان اسلام به وجود آورده و زمینه را برای غرب‌گرایی در میان توده های جهان اسلام فراهم آورد. در این جزوه علاوه بر بررسی رسانه های سیاسی این محور، به رسانه های فرهنگی آن نیز پرداخته ایم. البته با توجه به اهمیت شبکه العربیه، بررسی این شبکه را به جزوه‌ای مستقل سپرده ایم که به زودی در پایگاه اینترنتی شعوبا منتشر خواهد شد. 📍برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نقدی بر عملکرد مسئولین جمهوری اسلامی در حوزه بین الملل؛ نباید امنیتی ها همه کار باشند! علیرضا کمیلی @shouba
🎯تجربیات یک مبلغ بین‌الملل در آفریقا؛ باید در کنار تبلیغ به کارآفرینی روی آورد ✂️برش‌هایی از متن: 📮گفت چند تا زبان بلد هستید؟ بعضی‌ها می‌گفتند: چهار تا، بعضی‌ها می‌گفتند: سه تا. به من که رسید یک جوری پیچیوندم. آن پسر مصری فهمید. اسمش ایمن بود و گفت: می‌دانید شما ایرانی‌ها چرا زبان بلد نیستید؟ گفت به خاطر این که شما از دنیا جدا هستید و با دنیا ارتباطی ندارید، افراد نمی‌آیند و بروند، شما در فضای مجازی هم با دنیا نیستید. 📮بعضی اوقات به این فکر می‌کنم که اگر در حوزه بین‌الملل نقطه‌یابی کنیم و حمایت کنیم و بفرستیم، شاید صدها برابر سازمان‌های عریض و طویل بی خاصیت کار بکند. بعضی از این سازمان‌های فرهنگی اگر درشان را یک قفل کتابی بزنیم، آب از آب در حوزه فرهنگ تکان نخواهد خورد. 📮من الآن اگر بروم به کنگو و شخصی بخواهم کاری بکنم، قطعا می‌روم در حوزه کار آفرینی، مرکزی راه می‌اندازم، یعنی بصورت کوتاه مدت آموزش‌های دینی و اسلامی می‌گذارم و در کنارش یک مهارت به آن‌ها یادم می‌دهم. 📮اصلاً من معتقدم ایام تبلیغی باید عوض بشود. این ایام تبلیغی که ما نیروی مبلغ می‌فرستیم، غلط است. ایام محرم نیرو می‌فرستیم برای تبلیغ در جهان اسلام، در حالی که آن ایام، ایام تبلیغی در جهان اسلام نیست. برای شیعیان هست اما برای جهان اسلام نیست. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯مسئله زنان از حسن‌البنا تا قرضاوی؛ اخوانی‌ها نقش‌آفرینی سیاسی زنان را می‌پذیرند؟ ✂️برش‌هایی از متن: 📮از منظر و دیدگاه «حسن البنا» وظیفه اصلی زنان در رسیدگی به شوهران و فرزندانشان خلاصه می‌شود. البنا در این خصوص تأکید می‌کند: «مسئولیت و مأموریت اصلی زنان، شوهران و فرزندانشان است. پاسخ ما به کسانی که مسیر هوا و هوس را در پیش گرفته‌اند و خواستار اشتغال زنان در کار وکالت و … هستند، این است که علیرغم اینکه عقل مردان در مقایسه با زنان کامل‌تر است، آن‌ها نتوانسته‌اند به نقش خود در این زمینه [وکالت] به درستی عمل کرده و حق را احیاء کنند، پس چگونه ممکن است زنان درحالی که عقل و دین‌شان ناقص است، چنین کاری را انجام دهند»؟ 📮در ادبیات «اخوان‌المسلمین» و نگرش آن به زنان همواره تغییر و تحولات نسبتا سطحی قابل مشاهده بوده است. این جمعیت از یک برهه‌ای به بعد دیگر همچون گذشته خواستار انزوای زنان و دوری آن‌ها از زندگی اجتماعی نبود بلکه فریاد فعال‌سازی نقش آن‌ها در امور مختلف را سَر داد. به عنوان مثال، «یوسف القرضاوی» خواستار توسعه و تقویت نقش رهبری زنان در داخل جنبش اسلامی شد و گفت: «فعالیت‌های اسلامی زنان تنها زمانی به بار خواهد نشست و موفقیت‌آمیز خواهد بود که در میان آن‌ها رهبران اسلامی ظهور و بروز پیدا کنند؛ رهبرانی که در میدان‌های دعوت و تبلیغ، فکر و اندیشه و علم و تربیت جولان دهند». 📮اخوانی‌ها تلاش کردند نقش زنان در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی خود را حذف کنند و بنابراین، در شورای مشورتی «اخوان‌المسلمین» خبری از نقش‌آفرینی زنان نبود. درعین حال، شاخه محافظه‌کار «اخوان‌المسلمین» بر نگرش سلفیت نسبت به زنان که نقش آن‌ها را در تربیت و مسائل خانوادگی محدود و محصور می‌کرد، متمرکز شد و تنها نوع حجاب زنان و لباس و پوشش آن‌ها را مورد توجه قرار داد و هیچ اهتمامی به نقش سیاسی آن‌ها نداشت. 🖇متن کامل این یادداشت را در اینجا ببینید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎬مستند: طالبان و داعش از درون 🔹این روزها با مذاکرات صلحی که میان طالبان و دولت افغانستان در جریان است، نام طالبان بیشتر به گوش میخورد. افغانستان اما چند سالی است درگیر پدیده ای به اسم داعش هم هست. 🔹نجیب الله قریشی، مستندساز معروف افغان که 20 سال است روی پدیده طالبان کار میکند و مستندی نیز درباره داعش در افغانستان ساخته است، این بار سعی میکند به درون این گروه ها رفته و روایتی بی واسطه از داعش و طالبان در افغانستان ارائه دهد. او همچنین به مذاکرات صلح و رویکردی که طالبان و داعش به آن دارند نیز پرداخته است. 🔹این مستند توسط شبکه PBS تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️بررسی خوانش‌های سیاسی قرآن؛ پیدایش تفسیر سیاسی با اهل‌سنت بوده پرورش با تشیع حجت الاسلام یحیی جهانگیری ✂️برش‌هایی از متن: 🔹همان سلف صالحی است که ابن تیمیه خواسته بود آن مفاهیم را بازسازی کنند، گفتند چرا غرب دوره آرمانی به ما بدهد ما می‌توانیم آن را در پیشینه خود جستجو کنیم. اهل سنت این دوره عصر طلایی را در پیشینه جستجو کردند و شیعه در آتیه. و به نظرم تفاوتی در نوع نگاه‌های این دو در بحث تفسیرهای سیاسی به خود نشان داد. حکومتی را که امام خمینی تشکیل می‌دهد به دنبال این است که مقدمه حکومت امام زمان را تاسیس کند. در منظر او ما باید آن دوره طلایی را زمینه سازی و بستر سازی کنیم (یمهدون بالمهدی سلطانه) اما در تفکر اهل سنت آن دوره اتفاق افتاده و باید در پیکسل بزرگتر بازسازی کنند. 🔹اگر پیدایش تفسیر سیاسی با اهل سنت بود، پرورش آن با شیعه بود. یعنی پس از انقلاب ایران کارهایی در این حوزه انجام شد که انصافا می‌بینیم اگر اهل سنت پبیشینگی دارند، تشیع پس از انقلاب ایران در بیشینگی، بیشتر بودند. ما در حال گزارش یک فکت تاریخی هستیم. اهل سنت به دلیل درگیر بودن با مسائل اجتماعی و از طرف دیگر نزدیکی فیزیکی به اروپا، عملا سختی ها و دلزدگی های مدرنیته را زودتر از ما چشیدند. 🔹فقه اهل سنت دارای مفاهیم اجتماعی است. آن‌ها مقاصد الشریعه را بیشتر از ما کار کردند. مثلا مفهمومی به نام مصلحت عمومی را آنها بیش از ما کار کردند. به نظرم یک عامل سوم تاثیر فقه اهل سنت در تفسیر اهل سنت بوده. فقه شیعه بیشتر فرد محور بوده تا اجتماع محور. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاهی به تاریخ روابط عربستان و ترکیه؛ دلیل اختلافات ترکیه و عربستان چیست؟ @shouba
🎯دومینوی عادی‌سازی روابط با اسرائیل و بازسازی چهره جمهوری اسلامی در جهان اسلام ساناز یوسفی 📮دو هفته از شهادت دردناک شهید فخری زاده می گذرد؛ اگرچه این شهادت تلخی بسیاری به کام ما چشانده اما این حادثه می­تواند فرصت­های بسیاری پیش­روی ما بگشاید. شاید کمتر کسی است که نداند در سالیان گذشته به دلایل بسیاری که مجال بازگویی آن نیست، رابطه جمهوری اسلامی با گروه­های عربی و اسلامی بسیاری تیره و تار شد و طبعا دشمنان نیز بر این اختلافات دمیدند. اما هنوز مشترکات فراوانی درون جهان اسلام وجود دارد که می تواند ابناء امت را بر سر یک میز بنشاند و چه اشتراکی بالاتر از فلسطین و دشمنی با صهیونیست­ها؛ عداوتی که حتی افراد دارای مواضع تند علیه جمهوری اسلامی در گذشته را نیز وادارد کرد کمی آرامتر موضع بگیرند. از طرفی متفکر موریتانیایی تبار اخوان مسلک، شهید فخری زاده را فرزند امت می­نامد و ترور او را ادامه ترورهای فرزندان امت برای جلوگیری از قدرت و بازدارندگی مسلمانان می­داند و شهادتش را موجب تلخی ماه­عسل اسرائیل و امارات برمی­شمرد و از طرف دیگر نویسنده ای در وبسایت عربی21 این تجاوزها را علیرغم اختلاف نظر با ایران محکوم می­کند[4 موضع­گیری­هایی که صدای مزدوران محور لیبرال­مسلک منطقه و سینه­چاکان رابطه با اسرائیل را هم در آورده که چرا اخوان المسلمین عزادار ترور فخری زاده شده است... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. @shouba
🎯نگاهی به جایگاه سینمای ترکیه در جهان اسلام؛ چرا ترک‌ها از ما موفق‌ترند؟! ✂️برش‌هایی از متن: 📍در حال حاضر تقریبا ترکیه با تمام کشورهای عربی به جز قطر مشکل دارد. از سوریه و عراق گرفته تا عربستان و مصر به نوعی نگاه منفی به ترکیه وجود دارد و با نفوذ سیاسی ترکیه در کشورشان مبارزه می‌کنند، اما تقریبا هیچ ملتی را نمی‌بینیم که در حوزه سرگرمی، علاقه‌مند به سریال ترکیه‌ای نباشد. سوریه در اوج بحران و درگیری که با ترکیه هم در حال جنگ بود، اولین کشوری بود که سریالهای ترکیه را دوبله و ترجمه می‌کرد. 📍آنها رجوع به کسانی می‌کنند که فکر و ایده دارند. نیازسنجی درست تجاری می‌کنند. در کارهای خود از جذابیت‌های مختلف استفاده می‌کنند. از همه مهم‌تر اینکه به نقاط مشترک قومیت‌ها و مذاهب و فرقه‌ها دست می‌گذارند. برعکس ما که در سریال‌های خود درست دست خود را بر گسل های مذهبی یا قومی می‌گذاریم. 📍افراد درستی بر منصب تصمیم‌گیری‌های کلان این عرصه قرار نگرفته‌اند. سریال امام علی (ع) را ساختیم که بر اختلاف شیعه و سنی تاکید دارد. ما مخلص و وام‌دار حضرت علی (ع) هستیم اما این نوع سریال‌سازی درست نیست که طوری سریال بسازیم که جرات نکنیم در کشورهایی که اهل سنت در آن غلبه دارند مثل ترکیه آن را نمایش بدهیم. صدای اهل سنت خود را هم دربیاوریم! یا سریالی مثل مختار که بر محور انتقام‌گیری می‌چرخد بسازیم. آیا واقعا این اولویت ماست! 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯چرا گفتگوهای فکری فرهنگی با ترکیه ضروری است؟ بهمن دهستانی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺در اهمیت مناسبات ایران و ترکیه همین بس که سفر رضاشاه پهلوی به ترکیه آتاتورک و الگوپذیری از اصلاحات و اقدامات او و شبیه سازی آنها تبدیل به یک نقطه عطف در تحولات فرهنگی نیم قرن اخیر ایران شده است. 🔺جمهوری اسلامی که تا احیای دلبستگی های دینی خویش یعنی منطقه غدیرخم و فدک در عربستان سعودی پیش رفته بود به مرور وارد دوره ای از بی اهتمامی به این مهم شد و در شرایطی که روابط سیاسی روز به روز سخت تر می گردید نتوانست در تفکیک و تثبیت روابط علمی و فرهنگی و مذهبی با عربستان موفق باشد. 🔺رجب طیب اردوغان معمار ترکیه حاضر اکنون وجود مقابر عثمانی را در هر گوشه جهان جزئی از جغرافیای فرهنگی ترکیه می داند و در امتداد توسعه گرایی های خود و افزودن بر مزیت های ژئوپلتیک ترکیه به افتتاح سرکنسولگری در شهر مشهد هم اقدام می کند. این رویکرد همزمان متضمن فرصت ها و تهدیدهایی برای انقلاب اسلامی، ایران و تشیع است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
شعوبا
🎯نگاهی به جایگاه سینمای ترکیه در جهان اسلام؛ چرا ترک‌ها از ما موفق‌ترند؟! ✂️برش‌هایی از متن: 📍در ح
🎯نقدی بر مصاحبه آقای محمدی نجات؛ باید برای مخاطب شیعه هم برنامه داشت حجت الاسلام محمدتقی سیفایی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺در موارد زیادی این قاعده در سریال های ترکیه ای رعایت نمی شود و دقیقا قومیت کشور ترکیه و همچنین عثمانی گری (به معنای حکومت عثمانی) در آنها دخیل و بسیار پررنگ است و این گزاره ها هم با هویت فارسی در تعارض است و هم با هویت عربی و هم با هویت شیعی. 🔺چرا ما فکر می کنیم باید همه آثارمان توسط کل جریان های اسلامی دیده و پسندیده شود؟ از سوی دیگر تولیدات ما منحصر در اینها نبوده بلکه آثاری چون سریال یوسف پیامبر و مردان آنجلس (فارغ از کیفیت تولید) هم توسط جمهوری اسلامی تولید شده که در جهان اسلام اثرات خوبی داشته است. 🔺 بخشی از مخاطبین تولیدات کشور ترکیه به خاطر آزادی های خلاف اخلاق است که ندیدن این عامل هم می تواند خطای محاسباتی ایجاد کند. پرس و جویی در مخاطبین ایرانی سریال های ترکیه ای حتما موید این نکته است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| وداع ترکیه با پدر اسلام‌گرایی ◽️ حزب کنونی چگونه شکل گرفت؟ ◽️ و یارانش چگونه دین را از سیاست جدا کردند؟ ▫️مجری طرح: موسسه هنری رسانه‌ای نگاه ⬇️ دریافت نسخه باکیفیت| ۵۷مگابایت | ●خانه‌ی طراحان انقلاب اسلامی @KHATTMEDIA
🔵 درباره آینده وهابیت در عربستان؛ وهابیت قابلیت سازگاری با اصلاحات بن‌سلمان را دارد ✂️برش‌هایی از متن: 🔹جانشینان وی یک پایه مذهبی جدید ایجاد کردند و این روند عادی سازی را بیش از پیش، پیش بردند. آنها جنبه های خاصی از آموزه های خود، به ویژه محکومیت تصوف و بی اعتبار دانستن جریان های دیگر اسلامی را تعدیل کردند. هدف جانشینان ابن عبدالوهاب پاسخگویی به وضعیت جدید و بی سابقه پادشاهی سعودی بود: پس از فتح مکه و مدینه در آغاز قرن نوزدهم، این فرقه دیگر موضوعی حاشیه ای نبود؛ بلکه در عوض به یک قدرت اسلامی تبدیل شده بود. بنابراین پدیده محیطی وهابیت به واقعیتی در سطح امت تبدیل شده بود. 🔹پس از حملات 11 سپتامبر، عربستان سعودی بار دیگر خود را در مرکز انزجار عمومی یافت. تغییرات اجتماعی، کاهش قیمت نفت، فشارهای آمریکا و تهدید جهادی همه مقامات ریاض را وادار به اتخاذ یک سیاست فشار زدایی کرد که یک اسلام معتدل ، باز ​​و بردبار را ترویج کند. بدین ترتیب، مقاله نویسان و روشنفکران، مجاز به انتقاد آشکار از وهابیت بودند، از اختیارات پلیس مذهبی کاسته شد، گفتگوهای درون و بین مذهبی آغاز شد، دانشجویان زیادی به خارج از کشور اعزام شدند، وضعیت زنان مورد بحث قرار گرفته و حتی اندکی بهبود یافت، مراکز جدید و مکانهای تفریحی ایجاد شد، تقویت شده و حضور محققان خارجی تحمل شد. 🔹پیش بینی روابط آینده بین سلطنت و دستگاه مذهبی آسان نیست. تاکنون، اتحاد تاریخی که این دو شریک را به هم پیوند میدهد، زیر سوال نرفته است. چیزی که محمد بن سلمان و علما هیچ فرصتی را برای یادآوری آن به دیگران، از دست نمی دهند. برای عبور از توزیع مجدد استبدادی که در حال حاضر در جریان است، به نظر می رسد روحانیون وهابی برای بار دیگر آماده پذیرش برخی از تغییرات تصمیم گرفته شده توسط رژیم هستند. دقیقاً برای اینکه چیزی تغییر نکند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵مروری بر آرای مصطفی عبدالرازق؛ اصول فقه اسلامی و نخستین نمودهای خردورزی مسلمانان حمیدرضا تمدن ✂️برش‌هایی از متن: 🔹عبدالرازق فلسفه اسلامی را به گونه ای تعریف کرده است که اصول فقه را نیز دربر می گیرد. به عقیده وی و همفکرانش مانند ابراهیم مدکور و علی سامی النشار مباحث مربوط به کلام، عرفان، تصوف و اصول فقه را به دلیل دقت ورزی ها و مایه های فلسفی در آن ها می توان ذیل عنوان کلی فلسفه اسلامی گنجاند. دلیل توجه او به اصول فقه آن است که در این علم نخستین تلاشهای مسلمانان برای به کارگیری عنصر عقل در قانونگذاری قابل پی جویی است و نخستین کوشش ها برای تدوین این علم، پیش از ورود فسلفه یونان به دنیای اسلام انجام گرفته است و از این جهت ادعای اثرپذیری آن از فلسفه یونانی از اساس منتفی است. 🔹عبدالرازق یکی از جلوه های عقل گرایی در دوران صحابه را عمل امیرالمومنین (ع) به قیاس دانسته و برپایه گزارش های تاریخی و آنچه در برخی متون مرتبط با تاریخ فقه آمده است، ایشان را جزو عمل کنندگان به اجتهاد الرأی به شمار آورده است، او برای نمونه به مواردی همچون «قیاس حد شارب خمر بر قاذف، قیاس قتل بر سرقت، قیاس مجازات غلو بر مجازات کافر» توسط امیرالمومنین (ع) اشاره کرده است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯اخوان‌المسلمین در مصر؛ چالش‌های موجود و گزینه‌های مواجهه ✂️برش‌هایی از متن: 📍جمعیت اخوان‌المسلمین از یک بحران اندیشه‌ای رنج می‌بَرَد و این بحران در واقع جزئی جدایی‌ناپذیر از سلسله بحران‌های داخلی کنونی جمعیت مذکور محسوب می‌شود. چنین بحرانی موجب شده است تا اخوان‌المسلمین تا حدود زیادی قدرت و نقش مهم گذشته خود را از دست بدهد. 📍تقریبا تمامی رهبران جمعیت اخوان‌المسلمین در حال حاضر بر مسالمت‌آمیز بودن فعالیت‌های خود و عدم کشیده شدن این فعالیت‌ها به عرصه نظامی تأکید دارند. آن‌ها صراحتا عنوان می‌کنند که به گزینه‌ای غیر از گزینه‌های مسالمت‌آمیز متوسل نمی‌شوند؛ کمااینکه صراحتا هم اعلام کرده‌اند کسانی که به گزینه خشونت‌ روی آورند در زمره جمعیت اخوان‌المسلمین نیستند. لذا استراتژی «عملیات مسلحانه» با هدف تکیه زدن بر اریکه قدرت، برای اخوان‌المسلمین غیرقابل اجراء است. علت این مسأله هم کاملا واضح است؛ اول اینکه جمعیت اخوان‌المسلمین اساسا متوسل شدن به هرگونه گزینه مسلحانه را رد می‌کند و دوم اینکه چنین گزینه‌ای دارای مشروعیت اخلاقی و ملی نزد مردم مصر نیست. این را نیز باید اضافه کرد که عملیاتی ساختن این گزینه در عرصه میدانی بسیار سخت خواهد بود. 📍پایبندی به گزینه «ضرورت و انعطاف» راه‌حلی میانه برای برون‌رفت جمعیت اخوان‌المسلمین از شرایطِ کنونی است. به عبارت بهتر، بر این باورم که جمعیت اخوان‌المسلمین اگر به دنبال کاهش فشارهای داخلی و خارجی علیه خود است باید چنین گزینه‌ای را در دستور کار خود قرار دهد. طبیعتا اخوان در این مسیر با چالش‌های فراوانی مواجه خواهد شد اما تکیه بر انعطاف‌پذیری می‌تواند موجب شود تا بر تمامی این چالش‌ها فائق آید. از سوی دیگر، معتقدم که استراتژی «ضرورت و انعطاف» تلفیقی از تمامی گزینه‌هایی است که پیشتر بدان اشاره کردم. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مستند: بحرین؛ حکومت، معارضه و القاعده 🔹حکومت بحرین برای مقابله با اعتراضات مردمی دست به دامان افراط گرایان مذهبی شده و سعی کرد مطالبات دموکراتیک مردمی را نوعی فرقه گرایی مذهبی جا زده و از طریق ایجاد تفرقه شیعه و سنی بر دیکتاتوری خود سرپوش گذارد و انقلاب مردم بحرین را عقیم کند. 🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تولید شده به ارتباط حکومت بحرین با اعضای شبکه القاعده و استفاده ای که این حکومت از این افراد برای مقابله با معارضه بحرین انجام داده پرداخته شده است. 🔹این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. @shouba
شعوبا
🎬مستند: بحرین؛ حکومت، معارضه و القاعده 🔹حکومت بحرین برای مقابله با اعتراضات مردمی دست به دامان افر
🔵 جوابیه‌ای از یک هوادار القاعده به مستند الجزیره؛ القاعده ضدشیعه نیست! سعید حسینی 🔹پس از انتشار مستند شبکه الجزیره که در آن از ارتباط حکومت بحرین با بعضی اعضای القاعده درجهت مقابله با معارضان شیعه حکومت بحرین سخن به میان آمده بود جوابیه ای از طرف یکی از حامیان این گروه به سایت شعوبا ارسال شد و شعوبا نیز بنابر وظیفه اخلاقی خود این جوابیه را منتشر میکند. بدیهی است انتشار این جوابیه به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست. 🖇برای مطالعه این جوابیه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵نگاهی به تجربه‌ یک سازمان مردم‌نهاد ایرانی در افغانستان؛ ما افغانستان را نمی‌شناسیم! ریحانه قبادی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹برخلاف آنچه در ظاهر به نظر میرسد، شناخت افغانستان و مردم افغانستان بسیار پیچیده و سخت است و به‌نوبه خود با وجود بیش از 20 سال کار در حوزه افغانستان، می‌توانم اعتراف کنم که هنوز شناخت کاملی ندارم و نکته دیگری که وجود دارد اینکه شناخت افغانستان و مردم افغانستان صرفا در نتیجه تعامل با مهاجرین افغانستان در ایران هم کاری ابتر و ناصواب است و می تواند تحلیل ها و فرضیه های غلطی را هم به دنبال داشته باشد. 🔹عمده‌ترین مساله افغانستان در وضعیت کنونی، تلاش برای صلح است و به‌نظر می‌رسد سایر حوزه‌ها گرچه تعیین‌کننده هستند، اما به پای موضوع صلح نمی‌رسند. جمهوری اسلامی ایران نیز به‌اندازه‌ای که پیگیر این بحث و وضعیت صلح‌آمیز افغانستان باشد، می‌تواند محبوبیت بیشتری کسب کند 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯درباره نظام کفاله در جهان عرب، برده‌داری هنوز در برخی کشورهای عربی وجود دارد! علیرضا صالحی ✂️برش‌هایی از متن: 📮هر یک از کشورهای خلیج فارس از جمله امارات، عربستان، عمان، بحرین و قطر و کشورهای لبنان و اردن ورژن خاص خود را دارد. اما ظالمانه ترین نوع کفاله، همان است که کارگر بدون اجازه کفیل حق خروج از کشور ندارد و خروجش منوط به اجازه کفیل است. همچنین اجازه تغییر شغل با رضایت کفیل ممکن نیست. در واقع کارهای زیادی بدون اجازه کفیل نمی‌توان انجام داد. همه چیز به اجازه کفیل وابسته است، گرفتن گواهینامه رانندگی، بازکردن حساب بانکی، قرض کردن پول و موارد دیگر. تمام آزادی های شخصی در چنبره کفیل است. 📮اگر فرار از محل کار صورت بگیرد، کارفرما حق شکایت دارد. در این میان علت فرار به هیچ عنوان اهمیت ندارد. اینها شرایط بهره برداری از کارگر است. لذا یکی از مولفه های ظالمانه بودن این سیستم، توانایی شکایت کارفرما از کارگر بخاطر فرار است که غالبا از این مسئله شکایت از فرار، سو استفاده می شود. مثلا اگر کارگری بخواهد شکایت کند یا حقوق بیشتری طلب کند یا حقوقی که به آن تعلق دارد درخواست کند، کارفرما میتواند شکایت فرار از کار کند. به محض شکایت، به کارگر جرم غیرقانونی بودن تعلق می‌گیرد و ممکن است در مراحل بعدی دستگیری و یا دیپورت شامل حالش بشود. 📮عمده آنها شرایط زندگی دشواری دارند. از شهرها تبعید شده‌اند و در کمپهایی با شرایط بهداشتی وحشتناک زندگی می‌کنند. معمولا تعداد زیادی درون یک اتاق بسر می‌برند. چیزی حدود هشت تا 16 نفر در یک اتاق. مشکل اساسی دیگر اینکه کشورهای این مهاجرین و سفارتهای آنان نیز، کمکی به آنان نمی‌کنند چرا که دولتهای آنان در حواله‌جات ارسالی از داخل کشور منفعت دارند. مشکل دیگر میزان مرگ و میر میان آنان است. در حال حاضر هیچ آمار دقیقی مبنی بر میزان کشته شدگان این کارگران در دسترس نیست. حتی نمیدانیم چگونه کشته شده‌اند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚 جزوه: بررسی شبکه العربیه 🔹شبکه العربیه مهمترین رسانه سیاسی محور سعودی – امارات است. این شبکه از بدو تاسیس در دست جناح لیبرال حکومت سعودی بوده و تا امروز از این رویکرد فکری و سیاسی عدول نکرده است. العربیه هرچند چندسال دیرتر از الجزیره و همزمان با العالم ایران شروع به فعالیت کرد، اما به لحاظ تعداد مخاطب توانست خود را به الجزیره رسانده و در بعضی مواقع از آن پیشی هم بگیرد. امروز الجزیره و العربیه دو غول رسانه‌ای جهان عرب به حساب می‌آیند. 🔹پیش از این به شبکه الجزیره پرداختیم و این بار سراغ العربیه رفته‌ایم. در این جزوه سعی شده اطلاعات کاملی درباره تاریخچه، نگرش، اهداف، راهبردها و برنامه‌های این شبکه گردآوری شود. 🖇این جزوه را میتوانید از اینجا دانلود کنید. @shouba
🎯درباره تحریم جامعه‌المصطفی؛ با کمک حقوق‌دانان مسلمان می‌شود مقابل تحریم ایستاد گفتگو با حجت الاسلام محمدعلی میرزایی ✂️برش‌هایی از متن: 📮این که یک فارغ‌التحصیل هر دانشگاهی در فعالیتی وارد شود که ارتباطی با آن دانشگاه ندارد در همه دنیا در حالت‌های فردی این اتفاق می‌افتد؛ دانشگاه المصطفی یک متر از هزاران متر فضای خود را به کاری به جز حوزه دانشی و تخصصی تعریف شده‌اش اختصاص نداده و نمی دهد. یعنی هویت و مأموریت کار این دانشگاه به جز درس‌های آکادمیک مطرح شده و به رسمیت شناخته شده نیست. 📮چرا دانشگاه‌ها، معهدها و آکادمی‌هایی را که دست به تربیت نیروهایی می‌زنند که رسما مارک تروریستی در دنیا را دارند، از طرف آمریکا و رهبران آنها تحت تعقیب نیستند؟ گروه‌هایی که حتی رهبرانشان به ظاهر تحت تعقیبند و هزاران نیروی امریکایی سالهاست به بهانه مبارزه با این جریانات در افغانستان و عراق حضور یافته‌اند اما دانشگاه‌های این جریانات نه تحریمند و نه مشکلی دارند. با آنکه رسماً نیروسازی می‌کنند و اساساً نسبتی با دانشگاه‌های علوم انسانی ندارند و شناسنامه‌دار حرکت می‌کنند فعالیت‌هایشان روشن است اما کسی با آنها کاری ندارد. علتش این است که آمریکا از اسلام تکفیری، اختلاف افکن، تندرو و افراطی گرا استقبال می‌کند. 📮بنده چون ده‌ها سال در کشورهای اسلامی بوده‌ام تاکید می کنم که در جهان اسلام حقوقدانان خوبی وجود دارند که ظرفیت خوبی اند برای اینکه از افراد و نهادهای جهان اسلام که بدون دلیل، منطق و استناد مورد تحریم و ظلم واقع شده‌اند دفاع کنند. بخصوص اینکه حقوقدانان دارای مصونیت بین المللی هستند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. @shouba