🔴 روانشناسی مقتدی صدر
اول شدن ليست منتسب به مقتدي صدر در انتخابات پارلماني عراق وي را به صدر اخبار كشاند. اما رسانههاي غربي و اصلاحات تلاش ميكنند علت رأيآوري وي را موضعش نسبت به ايران اعلام كنند و در پس اين سخن بيفايده بودن آن همه زحمت ايران در دوران داعش را گوشزد نمايند.
فراموش نكنيم كه «ناموس تشيع» در عراق است و فراموش نكنيم كه تكفيريها تا چند صدمتري امامين عسكريين رسيدند و از سوي ديگر تا 40 كيلومتري كربلا از استان الانبار جلو آمدند. ايران براي دلخوشي مقتدي به عراق نرفت و الان هم چيزي به نام «حضور ايران در عراق» معنا ندارد. روابط معمولي ايران و عراق در جريان است اما رابطه ايران و عراق فراتر از عرف بينالملل نظير داد و ستد و منافع ملي است. اساس اين رابطه با محوريت حسين (ع) است و با صادرات و واردات و فشار امريكا و سعودي و... بالا و پايين نميشود. اما در خصوص مقتدي صدر...
مقتدي شخصيتي ويژه دارد كه قضاوت درباره وي به راحتي امكانپذير نيست.
چندوجهي بودن مشي و شخصيت وي نه بر اثر تدبير، كه جزو شاكله شخصيتي وي است. او كلكسيوني از تضادها و افراط و تفريط است. از جهت تجمع تعارضات، چندگانگي شخصيتي، تعاملي و رفتاري بسيار شبيه مصدق يا احمدينژاد ماست. مقتدي نماد افراط و تفريط است و اصولاً از تعادل برخوردار نيست. او در كسوت روحانيت يكباره در هيبت ناسيوناليست ظاهر ميشود. او با لباس پيامبر به سوي كمونيستها دست دراز ميكند. او در عين فرهنگ طلبگي ابايي ندارد كه به مرجعيت شيعه هم بتازد. او ممكن است چند ماه در قم ساكن باشد، اما سر از رياض و قاهره و اربيل درآورد. او ضد امريكايي است، اما جريانات جهادي عراق را كه با امريكا ميجنگند هم قبول ندارد. يك روز بر تمايز خود و اطرافيان با همه تأكيد ميكند و يك روز بر لزوم وحدت و پذيرش همه جريانات عراقي در كنار هم سخن ميگويد. اما با مذهبيون- كه سالها در كنار هم با صدام مبارزه كردهاند- ائتلاف نميكند، بلكه سكولارها و كمونيستها را ترجيح ميدهد.
او عليه ايران و حتي آيتالله سيستاني بهرغم «تك مرجعي» بودن مكتب نجف ميتازد تا ناسيوناليست جلوه كند، اما همزمان در قم به دستبوس مراجع ايراني ميآيد. او در اوج درگيري دولت عراق با داعش مشغول درگيري با دولت بود و بار مضاعفي را بر آن تحميل ميكرد. نيروهاي نظامي وي در شهرك صدر بغداد رژه مسلحانه برگزاركردند اما در قالب سازمان اختصاصي هيچگاه مقابل داعش نايستادند (ممكن است افرادي از وي به صورت شخصي به حشدالشعبي پيوسته باشند).
او خود را وارث و خونخواه مرحوم پدر و عموهاي شهيد ميداند، اما گويي در علماي شهيد عراق هم طبقهبندي قائل است و شهداي خود را نسبت به شهداي ديگر حوزه علميه نجف برتر ميداند. او گاهي منتهياليه عوامگرايي است و گاهي منتهياليه روشنفكري. گاهي محور اختلافات در عراق است و گاهي ميخواهد محور وحدت باشد. او نه به كسي تكيه ميدهد و نه كسي ميتواند او را تكيهگاه قرار دهد. او نه مخالف ايران است و نه با ايران دشمني دارد. او ميخواهد ديده شود. جوان است و جوياي نام. در جامعه عوامزده عراق و در حالي كه بحرانهاي مختلف دروني اين كشور را درگير كرده و منجي و اسطوره طلب ميكند، او به ميدان آمده است.
اگرچه او به تنهايي قادر به تشكيل پارلمان نيست، اما ترجيح ميدهد ائتلاف خود را خارج از تحالف شيعه قرار دهد. اگر قدرت را در اختيار گيرد ترديدي نداشته باشيد كه نماد حماسه و فاجعه ملي در عراق خواهد بود. او اكنون مدعي پرچمداري عدالت و مبارزه با فساد است اما با صراحت در لباس روحانيت بر به قدرت رسيدن تكنوكراتها اصرار دارد. او تعامل با خارج از مرزهاي عراق را متفاوت از سياست دولت قرار داد تا جذاب و متفاوت باشد. او كلاً ميخواهد با همه و از همه متمايز باشد. او نياز به هل دادن ندارد، چون در نقطه تعادل نايستاده است. مقتدي با همه تراژديهايش نبايد طرد شود. او فقط تاكنون يك ضدامريكايي ثابتقدم بوده است. هدف او از ديدار با بن سلمان خودفروشي نبود، عراق را هم نميفروشد. فقط خواست بگويد من خارج از دو قطبي ايران- عربستان قرار دارم و بازيكن آزاد هستم.
او احمدينژاد عراق است با همه محاسن، معايب، تضادها و تعارضها. او جمع اضداد است.
#گنجی
مقتدی الصدر: دولتی که نتواند خرابی ها را اصلاح کند، هیچ خیری برای عراق ندارد
رهبر جریان الصدر عراق:
🔹اگر تظاهرات، تحصن و اعتصاب به نظر برخی راهحل نیست، پس چطور (چنگ زدن به دولت و قدرت) راهحل است؟
🔹«اگر دولت نتواند آنچه که پیشینیان آن را خراب کرده بودند، درست و اصلاح کنند پس دولتمردان هیچ خیری (برای کشور) ندارند.
🔹پس ای مفسدان اگر میخواهید مردم کشته نشوند و در آتش نسوزند، باید دست سر از آنها بردارد و ظلم و ستم کافی است.
🔹استعفا دهید قبل از آنکه مجبور به استعفا شوید. یا اصلاح کنید قبل از آنکه حذف شوید.در غیر اینصورت پشیمان خواهید شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
+18/ لحظه هولناک از حمله اغتشاشگران عراقی به وسام العیاوی
وسام العلیاوی از مبارزان معروف عراقی بود که طی ۴ سال گذشته در مقابل داعش مبارزات و رشادتهای زیادی داشت اما تظاهرات کنندگان آمبولانس او را نگە داشتە و سپس او و ھمراھانش را لخت کردند و زنده زنده در آمبولانس آتش زدند
این جنایات شما را به یاد فتنه۸۸ نمیاندازد که سپاهیها را لخت میکردند و آتش میزدند؟!
@siasi97
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 معترضان عراقی یا مزدوران سعودی!
فیلم رقص و پایکوبی مزدوران عربستان در لباس معترضان عراقی، در نجف اشرف و در شب رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و امام حسن مجتبی علیه السلام
هدایت شده از خبرگزاری فارس
سه سکانس از آمریکا و داعش؛ وقتی آمریکا متحدان خود را مثل سگ میکُشد
🔹 ترامپ ۲۰۱۶: اوباما و هیلاری کلینتون بنیانگذاران داعش بودند.
🔸 معارضان سوریه: مأموریت داعش و البغدادی برای آمریکا تمام شد.
🔻ترامپ ۲۰۱۹: البغدادی را مثل سگ کشتیم.
@FarsNewsInt
#فوری
✴افشای جزئیاتی جدید از بازداشت روح الله زم توسط سپاه
🔸روح الله زم برای تمام ملاقاتهای خود، حتی برای کوچکترین آنها، با سرویس جاسوسی فرانسه هماهنگ میکرد و فقط وقتی که آن قرار توسط سرویس جاسوسی فرانسه تأیید میشد، ملاقات را انجام میداد.
🔸در طرح فریب سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، افرادی در داخل کشور که هدایت شده نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بودند، با زم ارتباط داشتند و قرار شد هرچه زودتر با این افراد در یک کشور ثالث دیدار کند.
🔸با نزدیک شدن اربعین، افراد هدایت شده به روح الله زم گفتند که ما به دلایل (..) فقط در ایام اربعین میتوانیم از ایران خارج شویم و در این زمان بهانه خوبی برای رفتن به عراق داریم تا کسی شک نکند و بتوانیم به راحتی با شما در عراق دیدن کنیم.
🔸روح الله زم که تحت هدایت سرویس جاسوسی فرانسه قرار داشت، فریب خورد و از فرانسه عازم کشور اردن شد و بعد از توقفی کوتاه، عازم عراق و وارد فرودگاه بغداد شد.
🔸همزمان مأمور پرونده او در سرویس جاسوسی فرانسه، در عراق حاضر شد و در سفارت فرانسه در بغداد با یکدیگر ملاقات کردند. زم پس از توجیه کامل توسط افسر اطلاعاتی خود، جهت ملاقات با منابع مورد نظر عازم شهر اربیل در کردستان عراقمیشود. نیروهای اطلاعات سپاه در فرصت مناسب، با آرامش کامل او را محاصره و دستگیر میکنند
💢 #فتنه_عراق و لزوم نقشآفرینی جدی جمهوری اسلامی و مرجعیت اعلا
🔸این روزها در عراق، فتنه بزرگی در حال وقوع هست. فتنه شباهت به وقایع سال ۹۶ ایران دارد که در ظاهر با شعارهای اقتصادی آغاز شد. بعد از مدتی دامنه اعتراضات گسترش یافت و به مسائل سیاسی هم کشیده و الان دم خروس نقش عربستان و آمریکا بیرون زده است.
🔹دولت فعلی عراق با دموکراسی سر کار آمده است و دولت مشروع و منتخب مردم عراق هست. ایران باید بدون تعارف و ملاحظه موج عظیم رسانهای که علیه دولت عراق به راه انداختهاند، از دولت عراق حمایت جدی کند. علی رغم تمام اشکالاتی که به دولت فعلی عراق وارد هست، فعلا بهترین گزینه برای ایران، حمایت از همین دولت هست.
🔸مرجعیت اعلای عراق هم باید از فتنهای که از آمریکا و اسراییل و عربستان تغذیه میشود، تبری بجوید و فتنه را محکوم کند. مواضع فعلی مرجعیت خوب هست، ولی کافی نیست و دولت عراق باید به طور مورد حمایت مرجعیت قرار گیرد. البته آیت الله سیستانی در عراق ولی فقیه نیست و ساختار شیعه و سنی عراق اقتضا میکند که ایشان با کمی ملاحظه، موضع بگیرند و قابل فهم هست.
🔹اگر این دولت در عراق شکست بخورد و سقوط کند، برای آینده کشور عراق و کل منطقه، بسیار خطرناک خواهد و دو گزینه جلوی پای عراق خواهد بود:
۱. همین طور هرج و مرج طولانی چند ساله تا شاید مردم رشد کنند و به یک ثباتی برسند یا شاید هرگز به ثبات نرسند و این کشور تجزیه شود.
۲. ایجاد یک دیکتاتوری مقتدر و سفاک مانند صدام و السیسی که این گزینه دوم، احتمالش بیشتر هست.
🔸ویژگیهای دیکتاتوری جدید، یک خونریز و سرکوبگر و ضددین و ضدایران خواهد بود که تمام تلاش این سالهای جمهوری اسلامی را به باد فنا خواهد داد و برای منافع ما و انقلاب اسلامی بسیار خطرناک خواهد بود. نیروهای انقلابی هم در عراق قلع و قمع شده و این کشور دوباره به دامن غرب باز میگردد.
🔹مقتدا صدر یک فرد قدرتطلب از مهمترین جریانات سیاسی شیعه عراق هست که نشان داده، که در آشوب و فتنه ید طولایی دارد. او ویژگیهای مثبت زیادی هم داشته خصوصا در جنگ با داعش، ولی الان چه عامد باشد یا جاهل باشد، عملا دارد داخل زمین عربستان و آمریکا بازی میکند. او هر چند برای به دست آوردن سهم بیشتری از قدرت، تلاش میکند ولی دارد برای نابودی کشور عراق زمینهسازی میکند.
🔸پسماندههای بعثیها، شیوخ فتنهگر سنی که با ابوبکر بغدادی بیعت کردند، اشرار آشوبگر عراق به سرکردگی مقتدا صدر، کردهای تجزیهطلب به سرکردگی بارزانی و سایر گروهها و احزاب فتنهگر که از عربستان و امارات و آمریکا پول میگیرند تا آشوب کنند، همه دشمنان دموکراسی عراق هستند که دارند فتنه میکنند و زمینه بازگشت دیکتاتوری را هموار میکنند.
🔹اوضاع بسیار حساسی هست و باید ایران هوشیار باشد که در این شرایط احتمال کودتای آمریکایی- سعودی و سرکار آوردن یک دیکتاتور مانند صدام وجود دارد و اگر اتفاق افتاد، باید به صورت جدی ایران ورود کند و جلوی آن را بگیرد.
💠پرورش نهال امید جهاد نخست جوانان
🔹امام خامنه ای: نخستین توصیهی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همهی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. ... سیاست تبلیغی و رسانهای دشمن و فعّالترین برنامههای آن، مأیوسسازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است.. شما جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصرهی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشهایترین جهاد شما است.
«1397/11/22»
هدایت شده از جهادگران تبیین بسیج
عاملان بحران عراق
در روزهای گذشته اغتشاشهایی در عراق به وقوع پیوسته که دولت و ملت عراق را وارد یک دوره گذار سیاسی بسیار پیچیده و حساس کرده است. درباره این اغتشاشات چند ملاحظه مهم وجود دارد:
۱ـ دولت شکل گرفته عراق عموماً متشکل از احزاب شیعی است؛ اما تظاهرات بیشتر در بغداد و شهرهای شیعهنشین جنوب عراق جریان دارد و شمال عراق که کردنشین است و غرب این کشور که سنینشین است، تقریباً آرام هستند. در جریان حملات داعش تنها مناطقی که داعش قدرت نفوذ و تخریب را نداشت، همین مکانها بود که امروز با اعتراض موسوم به فساد وارد آن مناطق شده است.
۲ـ یکی از ترفندهای مورد استفاده در اعتراضات اخیر عراق این بود که جمهوری اسلامی را دلیل اصلی مشکلات اقتصادی در عراق معرفی کنند. این در حالی است که حجم ورود کالاهای چینی و ترک به عراق به مراتب بیشتر از کالاهای ایرانی است. این سناریوی عربستان سعودی بوده و فهرست ترور او کلیه فرماندهان سرافراز مقابله با داعش را در برمیگیرد.
۳ـ حمله به شیعه یکی از سرفصلها بوده است؛ بیبیسی عربی هم گزارشهایی را تنظیم میکرد که هدف آن بیاعتبار کردن روحانیت و مذهب شیعه بود. آنها حتی با حمله به مرجعیت عراق، مدعی شدند مرجعیت پناهگاه احزاب است، نه مردم و آنها از اعتقادات مردم سوءاستفاده میکردند و میگفتند: «امام حسین از سکوت تو در قبال آنچه در بغداد میگذرد راضی نیست!»
۴ـ در جریان اغتشاشهای عراق سه گروه با هم همراستا در حال فعالیتند: اول، رهبران حزب منحله «بعث» و داعش که نقشهای مهمی؛ چون درگیرسازی و افزایش تنش را دنبال میکنند. دوم، افراد وابسته به گروه «الصرخیه» که این گروه با عناصر حاضر در سفارتهای انگلیس و هلند در بغداد ارتباط دارند و وظیفه آنان، توزیع اعلامیه و نوشتن شعارهایی علیه مرجعیت نجف، به ویژه آیتالله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق است و سوم، گروهی که از طریق شبکههای مجازی سازماندهی شده و سرویسهای سعودی، موساد و سیا آنها را هدایت میکنند.
اغتشاشات عراق نشان میدهد، اگرچه گفته میشود سرکرده داعش کشته شده است؛ اما کسانی که او را تکثیر و توزیع کردهاند مهمترین عامل ناامنیها هستند و تا آنها بیرون نروند، هر تجمع مسالمتآمیز و خیرخواهانه دیگری به انحراف میرود.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
vahed-emam reza-panjere-moghaddam.mp3
7.56M
🏴پنجره فولاد داری و صحن گوهر شاد داری و حرم آباد داری و میگن غریبی؟!
▪️به نفس کربلایی مهدی امیدی مقدم به مناسبت شهادت امام رضا(ع)
@Farsna
هدایت شده از جهادگران تبیین بسیج
💥 در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟:
۱. انزوا (کنارهگیری از مدرنیته)؛
۲. مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته)؛
۳. مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته)؛
۴. تمدن اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین).
🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟
جوابهای متفاوتی به این پرسش داده شده است و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است.
.
1⃣ رویکرد اول این است که ما باید بهطورکلی از این تمدن تبرّی بجوییم و سعی کنیم به هیچ وجه آلودهٔ به آن نشویم و انزوای کامل پیدا کنیم. این یک مدل است که طبیعتاً نمیتواند نسخهٔ اجتماعی باشد و نسخهٔ مقابلهٔ با آن دستگاه نیست. یعنی، اینکه آدم منزوی بشود و بهصورت همان زندگی کاملاً سنتیِ قدیم زندگی کند و از مظاهر تمدنی هم مطلقاً استفاده نکند، تقریباً نشدنی است؛ اگر هم بشود، یک الگوی عمومی نیست و برخورد فعال با واقعه نیست. نمونهاش مدلِ مقلدهای مرحوم میرزا صادق تبریزی است.
2⃣ رویکرد دوم این است که تمدّن غرب کلاً پدیدهٔ خیلی خوبی است و ما باید آن را بپذیریم و خودمان را با آن تطبیق دهیم، و حَتّی فرهنگ دینی و سنن مذهبی خودمان را به نفع آن تغییر دهیم. این پاسخِ روشنفکرهای سکولار است که تمامیتِ اندیشهٔ غربی را قبول کردهاند و معتقد به تمدّن غرب با همه لایههای آن هستند؛ یعنی از لایههای ایدئولوژیک تا فلسفی و تا لایههای علمی و صنعتی و ساختارهای اجتماعیِ آن را به رسمیت میشناسند؛ میگویند ما باید تمامیت این تمدّن را بپذیریم؛ نمیشود اقتصادش را پذیرفت ولی ایدئولوژی آن را نپذیرفت. اقتصادِ لیبرال با فرهنگِ لیبرال و با سیاستِ لیبرال هماهنگ است و اینها با لایههای عمیقترِ اندیشههای فلسفی و با لایههای عمیقتر ایدئولوژیکی یک مجموعه هستند؛ این مجموعه را بهتمامه باید بپذیریم و سعی کنیم که خودمان را با همهٔ لایههای آن وفق دهیم. من گاهی از این نظریه به «مدرنیزاسیون» و اصلاح تمام ابعاد حیات اجتماعی ازجمله قرائت دینی جامعه تعبیر میکنم؛ چون میگویند در چالش بین دینداری و دنیای مدرن ما باید قرائتِ دینی را در همهٔ عرصهها با دنیای مدرن وفق دهیم. که در دورهای سعی کردند این ادعا را در مقیاس منطق هم تئوریزه کنند. مثلاً نظریهٔ قبض و بسط میخواست پذیرش تمدّن غرب را در مقیاس منطق تئوریزه کند؛ این نظریه میگفت منطقاً معرفتی صحیح است که در دادوستدِ با علوم مدرن باشد؛ حَتّی میگفت معرفت دینی هم باید از علوم مدرن تبعیت کند. به عبارت دیگر، در تعاملِ درونیِ منظومهٔ معرفت، باید متغیر اصلیْ معرفتهای تجربی و علمی و عقلانی باشد و معرفت دینی تابع باشد.
3⃣ رویکرد سوّم که معمولاً حقیر آن را «مدرنیته اسلامی» یا اسلامی کردن مدرنیته تعبیر میکنم، میگوید لایهای از مدرنیته باید تغییر کند که آن اخلاق است؛ یعنی لایهٔ معنویت و اخلاق باید احیاء شود و به مناسباتِ دنیای مدرن ضمیمه گردد تا جامعهٔ اسلامی درست بشود. مدل آقای هاشمی همین بود و مدلِ برخی مسئولین کنونی هم همین است.
اما باید توجه کرد که مدرن شدن به این نیست که ما فقط محصولات مدرن را مصرف کنیم؛ باید انسانی که در این فضا زندگی میکند، انسان مدرن بشود؛ انسان مدرن کسی است که احساسش، عواطفش، عقلانیتش و مهارتهایش همه مدرن بشود؛ چون اصل مدرنیته روی دوش انسانهایی سوار است که مدرن شدهاند. لذا بهنظر من، تحول اساسی در دنیای مدرن، تحول انسانی است.
4⃣ رویکرد چهارم، رویکرد تمدّن اسلامی است؛ یعنی اگر «آرمانِ» ما عصر ظهور است، «افقِ» قابلدستیابیِ ما در قبل از ظهور، تمدنسازی اسلامی است.
این تمدّن چگونه ساخته میشود؟ رهبر معظم انقلاب میفرمایند اول باید انقلاب کنیم؛ این انقلاب، چون مبتنی بر یک ارزشها و دنبال تحقق یک ارزشهایی است، حتماً با جامعه جهانی درگیر خواهد شد. و این درگیری هم درگیریِ همهجانبهای است. در متن این درگیری باید شما به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنید.
پس باید «انقلاب» کنیم و «نظام» بسازیم. این دو کار را انجام دادهایم. در ادامهٔ مسیر باید «دولت» بسازیم، و بعدش «جامعه» بسازیم و بعد «تمدّن» بسازیم. این پنج مرحلهای است که باید طی کنیم.
در این پنج گام باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم (اقلاً در مقیاس منطقهای). ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی این کار را کردیم. در مرحلهٔ تدوین قانون اساسی هم این کار را تجربه کردیم. در مرحلهٔ دولتسازی اسلامی هم باید همین کار را بکنیم.» (دی ۱۳۹۷)
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸 لوح | در آستان خورشید
▪️رهبر انقلاب: خادمی امام رضا علیهالسلام افتخار من است.
@Farsna