فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عمر بن خطاب هم در زمان جاهلیت دخترانش را زنده به گور می کرد
شنقیطی نیز در کتاب "اضواء البیان" چنین می نویسد:
وقد جاءَ عن عمرَ رضی الله عنه قولُه : أمرانِ فی الجاهلیةِ. أحدُهما: یُبْکِیْنِی والآخرُ یُضْحِکُنِی .أما الذی یبکینی: فقد ذَهبتُ بابنةٍ لی لِوَأْدِها، فکنتُ أحفَرُ لها الحفرةَ وتَنْفُضُ الترابَ عن لِحْیَتِی وهی لا تدری ماذا أریدُ لها ، فإذا تَذَکّرتُ ذلک بَکَیْتُ. والأخرى: کنت أصْنَعُ إلهًا من التمرِ أضَعُهُ عند رأسی یَحْرُسُنِی لَیلاً ، فإذا أصْبَحْتُ مُعَافًى أکلتُه، فإذا تَذَکرت ذلک ضَحِکْتُ من نَفْسِی
این سخن از عمر نقل شده است که: دو خاطره از دوران جاهلیت دارم که یکى از آنها مرا گریه و دیگرى به خنده مىآورد، اما آن خاطرهاى که مرا به گریه درمىآورد این است که: من رفتم تا دختر خودم را زنده به گور کنم، من براى او گودال مىکندم، ولى او خاکها را از ریشم پاک می کرد، در حالى که نمىدانست من چه قصدى براى او دارم، وقتى این خاطره را به یاد مىآورم گریه مىکنم. اما دیگری: من خدایی از خرما مىساختم(اشاره به بت پرستی)، شبها آن را بالاى سر خود مىگذاشتم تا از من محافظت کند، وقتى صبح مىشد و گرسنه مىشدم، آن را مىخوردم، وقتى این خاطره را به یاد مىآورم، به خودم مىخندم
📙اضواء البیان فی ایضاح القرآن بالقرآن.ج9 ص63.ط دار عالم الفوائد
@Sibtayn
☘️امام زين العابدين عليه السلام :
بينوا آدمى! هر روز سه مصيبت به او مى رسد و حتى از يكى از آنها پند نمى گيرد كه اگر پند مى گرفت، سختيها و كار دنيا بر او آسان مى شد:
1️⃣مصيبت نخست روزى است كه از عمر او كم مى شود. در صورتى كه اگر از مال او چيزى كم گردد، اندوهگين مى شود حال آن كه درهم (مال) جايگزين دارد اما عمر از دست رفته جبران نمى شود
2️⃣مصيبت دوم اين است كه روزيش را به طور كامل دريافت مى كند كه اگر از راه حلال باشد بايد حساب پس دهد و اگر از راه حرام باشد كيفر مى بيند
▫️مصيبت سوم از اينها بزرگتر است.
▪️عرض شد: آن چيست؟
3️⃣فرمود: هيچ روزى را به شب نمى رساند مگر اين كه يك منزل به آخرت نزديك شده است، اما نمى داند به سوى بهشت يا به سوى آتش ؟!
☘️جاءَ رَجُلٌ إِلَى عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ يَشْكُو إِلَيْهِ حَالَهُ
فَقَالَ عليه السلام : مِسْكِينٌ اِبْنُ آدَمَ لَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ ثَلاَثُ مَصَائِبَ لاَ يَعْتَبِرُ بِوَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ وَ لَوِ اِعْتَبَرَ لَهَانَتْ عَلَيْهِ اَلْمَصَائِبُ وَ أَمْرُ اَلدُّنْيَا
1️⃣فأَمَّا اَلْمُصِيبَةُ اَلْأُولَى فَالْيَوْمُ اَلَّذِي يَنْقُصُ مِنْ عُمُرِهِ قَالَ وَ إِنْ نَالَهُ نُقْصَانٌ فِي مَالِهِ اِغْتَمَّ بِهِ وَ اَلدِّرْهَمُ يَخْلُفُ عَنْهُ وَ اَلْعُمُرُ لاَ يَرُدُّهُ
2️⃣و اَلثَّانِيَةُ إِنَّهُ يَسْتَوْفِي رِزْقَهُ فَإِنْ كَانَ حَلاَلاً حُوسِبَ عَلَيْهِ وَ إِنْ كَانَ حَرَاماً عُوقِبَ عَلَيْهِ
▫️قالَ وَ اَلثَّالِثَةُ أَعْظَمُ مِنْ ذَلِك
▪️قيلَ وَ مَا هِيَ
3️⃣ قالَ مَا مِنْ يَوْمٍ يُمْسِي إِلاَّ وَ قَدْ دَنَا مِنَ اَلْآخِرَةِ رَحْلَةً لاَ يَدْرِي عَلَى اَلْجَنَّةِ أَمْ عَلَى اَلنَّارِ .
📗الإختصاص ج۱ ص۳۴۲
📙بحار الأنوار ج۷۵ ص۱۶۰
@sibtayn
مناقب و فضائل متخلف دوم
عُمَر دستش را در مقعد شتر داخل می کرد و می گفت :
👈می ترسم در مورد تو از من سؤال شود.
👈این روایت را ابن سعد نقل کرده و راویان سندش ثقه و مورد اعتماد هستند.
👈متن عربی : عن سالم بن عبدالله أن عمر بن الخطاب کان یدخل یده فی دبر البعیر ویقول إنی لخائف أن أسأل عما بك
📚کتاب مناقب امیرالمؤمنین عُمَر بن الخطاب، تألیف ابن جوزی، صفحه ٩۵
@sibtayn
آرزوی عجیب عمر بن خطاب
💎عن الضحاک قال: قال عمر: یا لیتنی کنت کبش أهلی سمنونی ما بدا لهم، حتى إذا کنت أسمن ما أکون زارهم بعض من یحبون فجعلوا بعضی شواء وبعضی قدیدا ثم أکلونی فأخرجونی عذرة ولم أکن بشرا ( هناد حل، هب)
از عمر بن خطاب روایت است که گفت:
ای کاش من قوچ خانواده ام بودم و آنقدر مرا می پروراندند که چاق ترین قوچان می شدم ؛ آن گاه هر کس را دوست می داشتند به دیدارشان می آمد پس مقداری از مرا می پختند و مقدار دیگری را سرخ می کردند ؛ سپس مرا می خوردند و از آن ها به شکل نجاست خارج می شدم و بشر نبودم !!!
📖کنز العمال، ج ۱۲، ص ۶۱۹
@Sibtayn
هدایت شده از مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام
‼️ گشت ارشاد به سبک عمر بن خطاب!
🔹 جلال سیوطی از علمای بزرگ اهل سنت صحابه روایت کرده است:
✍️ وأخرج الخرائطي فِي مَكَارِم الْأَخْلَاق عَن ثَوْر الْكِنْدِيّ أَن عمر بن الْخطاب [...] كَانَ يعس بِالْمَدِينَةِ من اللَّيْل فَسمع صَوت رجل فِي بَيت يتَغَنَّى فتسوّر عَلَيْهِ فَوجدَ عِنْده امْرَأَة وَعِنْده خمر فَقَالَ: يَا عَدو الله أظننت أَن الله يسترك وَأَنت على مَعْصِيَته فَقَالَ: وَأَنت يَا أَمِير الْمُؤمنِينَ لَا تعجل على أَن أكون عصيت الله وَاحِدَة فقد عصيت الله فِي ثَلَاث
قَالَ الله: {وَلَا تجسسوا} وَقد تجسست وَقَالَ (وَأتوا الْبيُوت من أَبْوَابهَا) (الْبَقَرَة ۱۸۹) وَقد تسوّرت عليَّ وَدخلت عليَّ بِغَيْر إِذن وَقَالَ الله (لَا تدْخلُوا بُيُوتًا غير بُيُوتكُمْ حَتَّى تستأنسوا وتسلموا على أَهلهَا) (الثور ۲۷)
🔸 عمر بن خطاب شبانه در مدینه پرسه میزد که از خانهای صدای مردی آوازخوان به گوشش خورد، پس بر دیوار خانه او پریده و وارد خانهاش شد و فریاد زد: دشمن خدا! فکر میکنی خدا آبروی تو را در حال گناه حفظ میکند؟ مرد گفت: تو چطور؟ عجله نکن، اگر من یک گناه کردم تو سه گناه کردی: فرموده
«تجسس نکنید» (آیه ۱۲ سوره حجرات) و تو تجسس کردی،
فرموده: «به خانه ها از دربها وارد گردید» (آیه ۱۸۹ سوره بقره) تو بر دیوار خانهام پریدی
و فرموده: «در خانههايى غير از خانهی خود وارد نشويد تا اجازه بگيريد» (آیه ۲۷ سوره نور) و تو بیاجازه وارد خانهام شدی.
📚 الدر المنثور فی التفسیر الماثور، تالیف جلال سیوطی، جلد ۷، صفحه ۵۶۸، چاپ دار الفکر
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بتریه_و_مقابله_با_امام_زمان_ارواحنافداه
🩸 بتریه، کسانی که قائل به تبری نیستند، در مقابل امام عصرشان، میایستند
🔘 حجتالاسلام #شیخ_اسماعیل_اوجی_شیرازی
@Sibtayn
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام
مَنْ زَعَمَ أَنَّ الْإِمَامَ يَحْتَاجُ إِلَى مَا فِي أَيْدِي النَّاسِ فَهُوَ كَافِرٌ
إِنَّمَا النَّاسُ يَحْتَاجُونَ أَنْ يَقْبَلَ مِنْهُمُ الْإِمَامُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها
سوره توبة: 104.
-امام صادق(عليه السّلام)فرمود:
هر كه گمان برد كه امام نيازمند است بدان چه در دست مردم است او كافر است،
همانا مردم نياز دارند كه از آنها چيزى را بپذيرد،خدا عز و جل مىفرمايد(104 سوره توبه):«بگير از دارائى آنها صدقه تا آنها را پاكيزه كنى و با آن بپرورانى».
📚الکافي ج۱ ص۵۳۷
@Sibtayn
📌منصور از مردى نقل مى كند که به امام صادق علیه السلام عرض كرد:
هرگاه روز را صبح و شام كنم و امامى را كه از او پیروى كنم نبینم چه كنم حضرت آقا امام صادق علیه السلام فرمود
آنكه را باید دوست داشته باشى دوست بدار و آنكه را باید دشمن بدارى دشمن بدار (تولى و تبرى را از دست مده ) تا خداى عزوجل او را ظاهر كند.
💢مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَطَّارِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مَنْصُورٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ إِذَا أَصْبَحْتُ وَ أَمْسَيْتُ لَا أَرَى إِمَاماً أَئْتَمُّ بِهِ مَا أَصْنَعُ قَالَ فَأَحِبَّ مَنْ كُنْتَ تُحِبُّ وَ أَبْغِضْ مَنْ كُنْتَ تُبْغِضُ حَتَّى يُظْهِرَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الكافي،ج۱،ص٣٤٢
كمال الدين،ج۲ص٣٤٨
إثبات الهداة،ج٥ص٥٩
بحار الأنوار،ج٥٢ص۱٤٨
إلزام الناصب،ج۱ص٤١٧
@Sibtayn
📔 تقویم شیعه
🗓 چهاردهم ربیع الاول
💠 ۱- مرگ یزید بن معاویه لعنت الله علیهما
🔹 در سال ۶۴ هجری قمری در شب چهاردهم ربیع الاول یزید بن معاویه بن ابی سفیان در سن ۳۹ سالگی یا ۳۷ سالگی به درکات جحیم شتافت. اقوال دیگر در مرگ یزید دوازدهم و پانزدهم این ماه است.
مادر یزید میسون دختر بجدل کلبی است. او کسی است که غلام پدر خود را به خود متمکن ساخت و به یزید ملعون بارور شد. از همینجاست که طبق فرمایش ائمه (علیهم السلام) قاتل امام حسین (علیه السلام) ولد الزناست، که این کلام شامل شمر، عمر سعد، ابن زیاد و غیر آنها نیز میشود. او شارب الخمر، قمار باز، میمون باز، ناکح با محارم، صاحب اشعار کفرآمیز و تارک الصلوه بود. او بود که واقعه جانسوز کربلا را به وجود آورد و امام حسین (علیه السلام) و اهل بیت و اصحاب آن حضرت را به شهادت رساند و امام زین العابدین (علیه السلام) و عمه سادات زینب کبری (علیها السلام) و دیگر علویات و فاطمیات را با آن وضع در کوچه و بازار به اسارت برد. او بود که خانه خدا را خراب کرد و پرده کعبه را سوزانید. همچنین او بود که در واقعه حره در مدینه کشف ستر زنان مهاجر و انصار کرد، و سه روز مال و جان و ناموس مردم را بر سربازان خود حلال کرد. بعد از این ماجرا فرزندانی به هم رسیدند که پدر معینی نداشتند. بعد از آن قتل و غارتی در مدینه شد و حرمت حرم شریف نبوی هتک گردید، و مردم را داخل حرم مطهر کشتند.
🔥 در علت مرگ او چند قول است: یکی اینکه به بلای ناگهانی هلاک شده است. شیخ صدوق (رحمه الله) میفرماید: یزید شب با حال مستی خوابید و صبح او را مرده یافتند در حالی که بدن او تغییر کرده، مثل آنکه قیر مالیده شده باشد. بدن نحسش را در باب الصغیر دمشق دفن کردند.
💠 ۲- مرگ موسی خلیفه عباسی
🔹 در این روز و به قولی در ۱۵ و ۱۸ ربیع الاول موسی العادی، فرزند مهدی عباسی به درکات جحیم شتافت. در همان شب هارون خلیفه شد و مأمون نیز به دنیا آمد. خلافت موسی الهادی یک سال و سه ماه طول کشید و ۲۵ یا ۲۶ سال عمر کرد. او به قساوت و قلب و قلت رحم و خشونت طبع و شرارت نفس مشهور بود.
💥 سید بن طاوس (رحمه الله) در مهج الدعوات روایت میکند که موسی الهادی لشکری فرستاد و حسین بن علی بن حسن مثنی بن امام حسن مجتبی (علیه السلام) صاحب فخ را با اصحابش شهید کرد، و سر او را با اسیران به نزد او آوردند، چون نظرش بر آن سر افتاد اشعاری خواند. پس اسیران را یکی پس از دیگری میآوردند، و او بعد از سرزنش و توبیخ امر به قتل آنها میکرد. در یک روز جماعتی از اولاد امیر المومنین (علیه السلام) را به قتل رسانید و طالبیین را دشنام میداد تا رسید به نام مبارک موسی بن جعفر (علیهما السلام)، نسبت به آن حضرت بد گفت و فریاد کشید که حسین صاحب فخ خروج نکرد مگر به امر موسی بن جعفر (علیهما السلام)، چون او صاحب وصیت در این خانواده است. به خدا قسم او را به قتل میرسانم. خدا بکشد مرا اگر او را زنده بگذارم و خدا بکشد مرا اگر او را عفو کنم و اگر نبود که سفاح و پدر مهدی فضایل بسیار در حق جعفر بن محمد از کثرت علم و دین و فضلش برایم نقل کردهاند، هر آینه قبر او را میشکافتم و بدن او را به آتش میسوزانیدم. علی بن یقطین نامهای از بغداد برای حضرت کاظم (علیه السلام) فرستاد و صورت حال را شرح داد. چون نامه به حضرت رسید، اهل بیت و شیعیان خود را خبر کرد و فرمود: رای شما در این باب چیست؟ عرض کردند: صلاح این است که شما خود را از این جبار ظالم پنهان داری. حضرت فرمود: اول نامهای که از عراق بیاید متضمن خبر مرگ موسی الهادی است و چنان شد که آن حضرت خبر دادند.
📚 تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۱۱۲-۱۱۵
@Sibtayn
✅ یزید اصلِ انحراف نیست، پیامدِ انحرافات است!
←۱۴ربیعالاول سال ۶۴ھ۔ق سالمرگ #یزید بن معاویه
🔶 «ضیاء الدین ابن الأثیر الجزری» از علمای اهل سنت قرن ششم و هفتم هـ .ق در کتاب «الوشی المرقوم فی حلّ المنظوم» به صورت صریح اعتراف می کند:
«بدان که حسین _علیه السلام_ در روز عاشورا و در کربلا کشته نشد؛ بلکه در واقع در سـقـیـفـه کشته شد»
🔹واعلَم أنَّ الحُسَینَ لَم یُقتَل في یَومِ کَـربَلاء وإنَّما قُتلَ في يَوم السَّـقـيفَـة.
📚 مشخصات نسخه خطی:
نسخه خطی کتاب «الوشی المرقوم فی حل المنظوم» تألیف «ضیاء الدین ابن الأثیر الجزری» متوفی سال ۶۳۷ هـ .ق، نگهداری شده در کتابخانه نور عثمانیه ترکیه_ شماره ۴۳۶۴
@Sibtayn
📌 لعن بر یزید کفاره گناهان
☀️ امام رضا عليه السلام فرمود:
... فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا فَلْيَتَوَرَّعْ عَنْ شُرْبِ الْفُقَّاعِ وَ اللَّعْبِ بِالشِّطْرَنْجِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى الْفُقَّاعِ أَوْ إِلَى الشِّطْرَنْجِ فَلْيَذْكُرِ الْحُسَيْنَ ع وَ لْيَلْعَنْ يَزِيدَ وَ آلَ زِيَادٍ يَمْحُو اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِكَ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ كَانَتْ بِعَدَدِ النُّجُومِ.
... پس هر كس از طرفداران ما ميباشد بايد از خوردن شراب و بازى شطرنج بپرهيزد، و هر كس از شيعيان ما كه ديدهاش به شراب جو يا شطرنج بيفتد امام حسين عليه السّلام را ياد نمايد و بر يزيد و آل زياد لعن فرستد، خداوند عزّوجلّ گناهانش را محو و نابود سازد، هر چند به عدد ستارگان آسمان باشد.
📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام ج۲ ص۲۲
من لا يحضره الفقيه ج۴ ص۴۱۹
بحار الأنوار (ط -بيروت) ج 45 ص 176
@Sibtayn
🌹ارادت شیعیان به جناب ابولولو در زمان ائمه علیهم السلام بتصریح کتب اهل تسنن
🌿حدثنی خالد بن محمد الازدی قال: حدثنا شبابة بن سوار قال: سمعت رجلا من الرافضة یقول :رحم الله أبا لؤلؤة! فقلت: تترحم علی رجل مجوسی قتل عمر ابن الخطاب! فقال:کانت طعنته لعمر إسلامه.
شبابة بن سوار نقل میکند که مردی از شیعیان را دیدم که میگفت رحمت خدای بر ابولولو باد. به او گفتم آیا بر مردی مجوسی که عمر بن الخطاب را کشت ترحم میفرستی ؟؟
وی پاسخ داد: همین ضربه ای که به عمر زد و او را کشت دلیل اسلام ابولولو میباشد.
📚 عیون الاخبار ابن قتیبه، جلد ۲، صفحه ۱۵۸
📌 مولف متوفی ۲۷۶ هجری است. شبابه بن سوار در کتاب رواة التهذیبین از کتب رجالی آمده است که متوفی ۲۰۴ یا ۲۰۵ یا ۲۰۶ است و امام رضا علیه السلام متوفی ۲۰۳ هستند. یعنی ارادت و ترضی و رحمت فرستادن بر جناب ابولولو علیه السلام در زمان اهل البیت علیهم السلام بوده و ایشان شخصیتی بزرگ نزد شیعیان است.
@Sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الشرطه عراق _ النصر عربستان
تشویق زیبای تماشاچیان عراقی در مقابل تیم عربستانی و مدد از مولای متقیان در حضور وهابی های سعودی
@Sibtayn
✨ شیخ حسن بن ابی الحسن دیلمی رضوان الله علیه روایت کرده است که حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمودند:
«برای مردم زمانی فرا میرسد که اگر نام کسی را بشنوی، بهتر از آن است که خودش را ببینی؛
و اگر با او برخورد کوتاه داشته باشی بهتر است از اینکه او را بیازمایی؛
و اگر او را بیازمایی، بدین چند ویژگی برایت نمایان میشود:
دینشان پول آنان است،
همتشان شکمشان است
و قبله آنها زنانشان،
و برای یک لقمه نان رکوع تعظیم کرده و برای یک درهم سجده میکنند،
و سرگردان و گویی مست هستند
و نه میتوان آنان را مسلمان نامید و نه مسیحی».
📙(اعلام الدین فی صفات المومنین، تالیف شیخ حسن بن ابی الحسن دیلمی، صفحه ۲۹۱، چاپ موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث)
📖 وروي عن أم هانئ بنت أبي طالب رضي الله عنها ، عن النبي صلى الله عليه وآله وسلم ، أنه قال :
يأتي على الناس زمان إذا سمعت باسم رجل خير من أن تلقاه ، فإذا لقيته خير من أن تجربه ، ولو جربته أظهر لك أحوالاً ، دينهم دراهمهم ، وهمتهم بطونهم ، وقبلتهم نساؤهم ، يركعون للرغيف ، ويسجدون للدرهم ، حيارى سكارى لا مسلمين ولا نصارى » .
@Sibtayn
هفت نفری که سخت ترین عذاب الهی نصیبشان می شود را بشناسیم
حنان بن سدیر می گوید: مردی از اصحاب امام صادق علیه السلام گفت که شنیدم امام صادق علیه السلام میفرمود:
هفت نفر در روز قیامت سخت ترین عذاب را خواهند دید:
1️⃣ اولین آنها قابیل پسر حضرت آدم است که برادرش را کشت،
2️⃣دومی نمرود است که با حضرت ابراهیم درباره پروردگارش احتجاج کرد،
3️⃣و4️⃣دو نفر از بنی اسرائیل که قومشان را یهودی و نصرانی کردند،
5️⃣و فرعون که گفت: من پروردگار بزرگ شما هستم
6️⃣و7️⃣ و دو نفر از این امت هستند.
💎ابْنُ الْوَلِیدِ عَنِ الصَّفَّارِ، عَنِ ابْنِ مَعْرُوفٍ، عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِیرٍ قَالَ: حَدَّثَنِی رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِ أَبِی عَبْدِ الله عَلَیْهِ السَّلَامُ قَالَ: سَمِعْتُهُ یَقُولُ: إِنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَذَاباً یَوْمَ الْقِیَامَةِ لَسَبْعَةُ نَفَرٍ، أَوَّلُهُمُ ابْنُ آدَمَ الَّذِی قَتَلَ أَخَاهُ، وَ نُمْرُودُ الَّذِی حَاجَّ إِبْراهِیمَ فِی رَبِّهِ، وَ اثْنَانِ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ هَوَّدَا قَوْمَهُمْ وَ نَصَّرَاهُمْ، وَ فِرْعَوْنُ الَّذِی قَالَ: أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی وَ اثْنَانِ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ.
📖الخصال،ج۲،ص۳۴۶،ح۱۵
📖بحارالانوار، ج۳۰،ص۱۷۰،ح۳۴
@sibtayn
_ عمر یک آسیابان شیعه را کشت!!
أَخْبَرَنَا أَبُو نُعَيْم الحَافِظ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّد عَبْد الله بن مُحَمَّد بن جَعْفَر بن حَيَّان، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو يَحْيَى الرَّازِيّ، قَالَ: حَدَّثَنَا سَهْل بن عُثْمَان، قَالَ:حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيل بن حَمَّاد بن أَبِي حنيفة، قَالَ: كَانَ لنا جار طحان رافضي، وَكَانَ له بغلان، سمى أحدهما: أَبَا بَكْر، والآخر عُمَر، فرمحه ذات ليلة أحدهما فقتله، فأخبر أَبُو حنيفة، فَقَالَ: انظروا البغل الَّذِي رمحه الَّذِي سماه عُمَر؟ فنظروا فَكَانَ كذلك
اسماعیل بن حماد بن ابی حنیفه (نوه ابوحنیفه) می گوید: که همسایه آسیابان رافضی ای داشتیم که دو عدد قاطر داشت اسم یکی را ابابکر و دیگری را عمر قرار داده بود شبی یکی از آنها صاحبش را (یعنی همون فرد شیعه را) لگد زد و کشت
پس ابوحنیفه باخبر شد و گفت: نگاه کنید به قاطری که او را لگد زده ببینید اسم او عمر است؟
پس جستجو کردند و دیدند همین طور است
📚 تاریخ بغداد، جلد ۱۳، صفحه ۳۶۲
@sibtayn
🔺دستخط استاد شهریار و شعر «علی ای همای رحمت» و حسن عاقبت ایشان :
«پنج بت در زندگی داشتم که برای تائب شدن باید آنها را میشکستم؛
۱. ابتلا به مواد مخدر
۲. عشق مجازی
۳. تصوف و درویشی
۴. موسیقی
۵. رفقاء
به توفیق الهی این همه بت را شکستم اما بعد، [مردم و مسئولین] طوری مرا دل شکسته کردند، که جز خدا برای من باقی نماند.»
شهریارا حرم عشق مبارک بادت
که در این سایه دولت به پناه آمده ای
✍🏻 پینوشت۱ : ۲۷شهریور ، روز شعر و ادب فارسی/ روز بزرگداشت استاد محمدحسین شهریار
✍🏻 پینوشت۲: دوری جستن از اندیشههای صوفیانه و به کارگیری هنر در خدمت اسلام و قرآن ، توصیهٔ شهریار ایران به عنوان یکی از دوستداران زبان و ادبیات فارسی است.
بنابر این مخالفت با تصوف را نباید به معنای مخالفت با شعر و ادب فارسی دانست. کما اینکه مخالفت با اندیشه های انحرافی یک دانشمند، بازیگر و فوتبالیست مشهور به معنای مخالفت با علم و هنر و ورزش نیست!
@borrhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زندگیمهدوی
🎙دکتر هزار
🪴 تبری تربیتی ؛ در عمل برائتی باشیم
@sibtayn
⭕️ کسی که اهل برائت نیست، دشمن اهلبیت محسوب میشود!
ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺟُﻌﻔﯽ ﺑﻪ حضرت ﺍﻣﺎﻡ_ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﯿﻪﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩ:
⚠️ «ﺷﺨﺼﯽ ﻣﺤﺒّﺖ ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ علیهالسلام ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺩﺍﺭﺩ، وﻟﯿﮑﻦ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻦ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺗﺒﺮّﯼ نمیجوید؛ ﺣﺘﯽ میگوید: "ﻋﻠﯽ (علیهالسلام) ﻧﺰﺩ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻣﺨﺎﻟﻔﯿﻨﺶ محبوبتر ﺍﺳﺖ!"» حضرت ﻓﺮﻣﻮﺩند:
🔴 «ﭼﻨﯿﻦ ﮐﺴﯽ ﺁﺷﻔﺘﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩشمن ﻣﺤﺴﻮﺏ میشود! ﭘﺸﺖ ﺳﺮش ﻧﻤﺎﺯ نخوان و ﺍﻭ را اکرام و احترام نکن، ﻣﮕﺮ اینکه نسبت به او (خوف ضرر داشته ﻭ) موظّف ﺑﻪ ﺗﻘﯿﻪ ﺑﺎﺷﯽ!»
💠 «قَالَ إِسْمَاعِيلُ الْجُعْفِيُّ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیهالسلام رَجُلٌ يُحِبُّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ لَا يَتَبَرَّأُ مِنْ عَدُوِّهِ وَ يَقُولُ هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّنْ خَالَفَهُ قَالَ هَذَا مِخْلَطٌ وَ هُوَ عَدُوٌّ فَلَا تُصَلِّ وَرَاءَهُ وَ لَا كَرَامَةَ إِلَّا أَنْ تَتَّقِيَهُ.»
📚 من لایحضره الفقیه (شیخصدوق)، ج۱، ص۳۸۰
ﻭﺳﺎﺋﻞ الشیعة (شیخحرعاملی)، ج۸، ص۳۸۹
@sibtayn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 اگر خدا عادل است، علت گرفتاری ها چیست؟
✨ بر اساس عملکرد خودمون
✨ بر اساس آزمایش و امتحان
✨ رعایت نکردن قانون خلقت
✨ سنت مهلت
آیت الله سیدان دامظله
@sibtayn
سه گناهی که انسان نتیجه اش را در همین دنیا می بیند
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
سه گناه است كه كيفرشان در همين دنيا مى رسد و به آخرت نمى افتد :
1️⃣آزردن پدر و مادر ،
2️⃣ زورگويى و ستم به مردم،
3️⃣ و ناسپاسى نسبت به خوبيهاى ديگران .
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :
ثلاثةٌ مِنَ الذُّنوبِ تُعَجَّلُ عُقوبَتُها و لا تُؤَخَّرُ إلى الآخِرَةِ :
1️⃣ عقوقُ الوالِدَينِ ،
2️⃣ و البَغيُ على الناسِ ،
3️⃣و كُفرُ الإحسانِ .
📙الأمالي للمفيد : 237/1
@sibtayn
💠 آیا میدانید چرا به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) امی می گویند ؟
◆ راوی می گوید از امام جواد (علیه السلام) سوال کردم؛ یا بن رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)، چرا به پيامبر اسلام «اُمّی» میگویند؟
حضرت پرسیدند؛ مردم (عامّه و اهل سنت) چه می گویند؟
عرض کردم آنها میگویند، چون پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نمی توانست بنویسد و سواد نداشت!!!
◆ امام جواد (علیه السلام) فرمودند؛ دروغ میگویند و لعنت خداوند بر آنان. چطور سواد نداشتند در حالیكه خداوند در قرآن میفرماید؛
۞ او خدایی است كه رسولش را در ميان بیسوادان برانگيخت تا برای آنان آيات خداوند را بخواند و آنها را پاكيزه ساخته و كتاب و حكمت به آنان بياموزد ۞.
◆ سپس فرمودند؛ چطور كسی كه سواد ندارد، میتواند كتاب را به ديگران بياموزد؟
والله که رسول الله (صلی الله عليه و آله و سلم) به ۷۲ زبان میخواندند و مینوشتند. اما پیامبر را «اُمّی» گفتند، چون اهل مكه بود و مكه «اُمُّ القریٰ» محسوب میشد.
چراکه خداوند در قرآن میفرماید؛
۞ ما تو را فرستاديم تا اهالی اُمُّ القریٰ و كسانی كه در اطراف آن زندگی میکنند را انذار کنی ۞.
قلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَ سُمِّيَ النَّبِيُّ الْأُمِّيَّ؟
قَالَ مَا يَقُولُ النَّاسُ؟
قُلْتُ يَقُولُونَ؛ إِنَّمَا سُمِّيَ الْأُمِّيَّ لِأَنَّهُ لَمْ يَكْتُبْ.
فَقَالَ كَذَبُوا عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ. أَنَّى يَكُونُ ذَلِكَ وَ اللَّهُ تَعَالَى يَقُولُ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ؛
۞ هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آيٰاتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتٰابَ وَ الْحِكْمَةَ ۞
📖 جمعة / ۲.
فَكَيْفَ يُعَلِّمُهُمْ مَا لَمْ يُحْسِنْ؟
وَ اللَّهِ لَقَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقْرَأُ وَ يَكْتُبُ بِاثْنَيْنِ وَ سَبْعِينَ لِسَاناً وَ إِنَّمَا سُمِّيَ الْأُمِّيَّ لِأَنَّهُ كَانَ مِنْ مَكَّةَ وَ مَكَّةُ مِنْ أُمَّهَاتِ الْقُرَى وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ فِي كِتَابِهِ؛
۞ لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرىٰ وَ مَنْ حَوْلَهٰا ۞
📖 انعام / ۹۲.
📙علل الشرایع ج۱ ص۱۲۵
@sibtayn
آیا می دانید شبیه ترین مردم به رسول خدا صلی الله علیه واله کیست ؟
پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله فرمود: شبيه ترين شما را بمن بشما خبر ندهم؟
گفتند چرا يا رسول اللّٰه
فرمود: نيكو خلق ترين شما، و نرم جانب ترين شما (يعنى كسى كه مردم از ناحيه او آزار نبينند) و نيكوكارترين شما نسبت بخويشانش، و دوستدارترين شما برادران دينيش را و صابرترين شما بر حق، و خشم فرو برندهترين شما، و خوش گذشت ترين شما و انصاف دهندهترين شما از خود در حال رضا و خشم.
قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَ لاَ أُخْبِرُكُمْ بِأَشْبَهِكُمْ بِي
قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اَللَّهِ
قَالَ أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً وَ أَلْيَنُكُمْ كَنَفاً وَ أَبَرُّكُمْ بِقَرَابَتِهِ وَ أَشَدُّكُمْ حُبّاً لِإِخْوَانِهِ فِي دِينِهِ وَ أَصْبَرُكُمْ عَلَى اَلْحَقِّ وَ أَكْظَمُكُمْ لِلْغَيْظِ وَ أَحْسَنُكُمْ عَفْواً وَ أَشَدُّكُمْ مِنْ نَفْسِهِ إِنْصَافاً فِي اَلرِّضَا وَ اَلْغَضَبِ .
الکافي ج۲ ص۲۴۰
@sibtayn