eitaa logo
پرسش و پاسخ صوتی تدبری
273 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
21 فایل
پرسشها و پاسخهای مربوط به آموزش تدبر سوره ها
مشاهده در ایتا
دانلود
زمان اشاره شده در آیه اول سوره انسان به چه دورانی اشاره دارد؟برای متدبرین سوال پیش آمده که آیا منظور همان عالم ذر است؟؟
سوالات
سوالات
در سوره ممتحنه (آیه4 عبارت الا قول ابراهیم لابیه ) الا از نظر ادبیات چه نوعی از اقسام استثناست ؟ بنظر نمیاد استثنا مفرغ باشد. چون در استثنا مفرغ قبل از الا جمله کامل نشده و مابعد آنرا کامل می‌کند درحالیکه اینجا قبل از الا جمله کامل است. و مستثنی منه ذکر شده در حالیکه در استثنای مفرغ مستثتی منه محذوف است. آیا می‌توان الا را به معنای لکن گرفت که استدراک می‌کند وتوهم پیش آمده در الگوگیری از حضرت ابراهیم را برطرف می‌کند مانند سوره غاشیه
سوال از آیه 114 سوره توبه که شاهد مثالی است برای آیه 4 سوره ممتحنه اورده شده است. وَمَا كَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ إِلَّا عَن مَّوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِّلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَأَوَّاهٌ حَلِيمٌ فاعل وعد چه کسی است ؟ آیا میتوان گفت با توجه به مقام آیه که در مورد استغفار ابراهیم (ع) است پس باید فاعل وعد به حضرت ابراهیم (ع)برگردد و کلمه( ایاه ) به ابیه یعنی حضرت ابراهیم وعده داد آن وعده را به پدرش(آزر) در بعضی از ترجمه ها فاعل وعد به ابیه(آزر) زده شده و ایاه را حضرت ابراهیم گرفته اند آیا جمع هر دو وجه صحیح است؟ در ضمن ضمیر (ها) که مونث است آیا به عن موعده برمیگردد؟ لطفا در مورد فاعل وعد و مرجع ضمیر ها و «ایاها» توضیح بفرمایید.
در آیه 2 سوره ق - بل عجبوا... در صفحه212 در توضبح بل نوشته شده است: «علت مخالفت آنان با قران ضعف قران نیست بلکه تعحب ایشان از آمدن هشدار دهنده ایی از جنس خودشان است.» آیا با این توضیح کتاب می توانیم بل را ابطال بگیریم که خدا فضای ایجاد شده را باطل میکند. لطفا در مورد نوع بل توضیح بفرمایید
با توجه به عبارت «فمن شاء اتخذ الی ربه مابا» در آیه 39 سوره نباء، می‌توان آیه 40 را در ادامه سیاق قبل دانست و انّ را میتوان تعلیل دانست (هرکس مسیری برای بازگشت به سوی رب انتخاب کرد زیرا ما انذار دادیم شما.....) و اینکه عبارت انذرناکم انذاری است که در سیاق قبل، حالت انذاری بسیار قوی دارد و اینکه سیاق 2 حالت انذاری ندارد و بحث اثباتی دارد. آیا میتوانید انفصال دو آیه رو توضیح دهید زیرا تصور اتصال هم وجود دارد. 39 و 40