eitaa logo
سیره صالحان
671 دنبال‌کننده
390 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
┄┅⊱⊰𖣐 آفــــآق حــُســِیـــنـــۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ⌘. عنوان | علامت صحت طریق ۞. حضرت ابوالاحرار حسین بن علی علیه السلام میفرمایند: «بِسْمِ اللَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ. أَمَّا بَعْدُ، فَإنَّ مَنْ طَلَبَ رِضَا اللَهِ بِسَخَطِ النَّاسِ کفَاهُ اللَهُ أُمُورَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَا النَّاسِ بِسَخَطِ اللَهِ‌ وَکلَهُ اللَهُ إلَى النَّاسِ؛ وَ السَّلَامُ!» |❶ ۞. ترجمه علامه طهرانی قدس الله سره: « بسم الله الرحمن الرحیم. اما بعد، كسی‌كه رضاى خدا را طلب كند، گرچه همراه با ناراحتى و غضب مردم باشد، خداوند او را از امور مردم كفایت مى‌كند. و كسی‌كه رضا و پسند مردم را طلب كند به غضب و سَخط خداوند، خداوند امور او را به مردم مى‌سپارد؛ و السلام!» ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ ۞. شرح و تفسیر: « مکتب تشیع مکتب علوی است و مکتب حق و عدالت و حریت، مکتب رفض و دور باش از هر دنائت و پستی و سستی و نفاق و مکر و دوروئی و مصلحت اندیشی و فرو غلطیدن در شهوات و کثرات، مکتب تعالی روح و تجرید نفس و معرفت و توحید و وصول به عالی ترین مرتبۀ متصوره از فعلیت و حصول. در این مکتب خط قرمز و مرز فقط سخط الهی و انجام خلاف رضای اوست و بس! |❷ ◎. علامت صحت طریق این است که: انسان در باطن و نفس خودش ببیند میلش به عالم معنا و حقیقت و عالم نور و پاکی و صدق و خلوص بیشتر است؛ و نسبت به عالم کثرت و دار غرور و اعتبارات و مصلحت اندیشی های بی خود، و جنگ و نزاعی که میان نفوس است برای اینکه بر یکدیگر غلبه کنند و هریک دیگری را می‌کوبد تا مقام خودش بالاتر برود و مال زیادتری به‌دست آورد، تنفر داشته باشد! پس سالک از اول سلوک تا آخر سلوک، غیر از خدا را نباید در نظر داشته باشد، برای غیر از خدا نباید کار کند، چیزی را معادل خدا نباید قرار بدهد، عمل خودش را به مادون خدا نباید عوض کند! ◎. نباید هم انسان با مردم سر و کله بزند، باید راه خودش را برود؛ ﴿وَعِبَادُ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلَّذِينَ يَمۡشُونَ عَلَى ٱلۡأَرۡضِ هَوۡنٗا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ ٱلۡجَٰهِلُونَ قَالُواْ سَلَٰمٗا﴾ |❸ «بندگان خدا روی زمین با نرمی و سهولت و با آرامش راه می‌روند. و زمانی هم که جاهلین به اینها خطاب نموده و برخورد کنند، اینها به سلامت کار خود را می‌کنند و می‌گذرند.» فرض بفرمایید که انسان دارد از کنار دیوار و کوچه‌ای عبور می‌کند، آنجا هم یک سگ به انسان واق واق می‌کند، هیچ انسانی دیده‌اید برود به آن سگ بگوید چرا با من این کار را می‌کنی؟ من که به تو نظر بدی ندارم نباید با من این کار را بکنی. باید انسان زود کارش را بکند و برود، نباید خودش را با جاهلین در بیاندازد، مجادله کند. بله! یک وقت انسان با آنها بحثی می‌کند که برای آنها مفید است، آنها را به خدا نزدیک می‌کند، راه گشای آنهاست، بله؛ اما جاهلان می‌خواهند انسان را بکشند و بیاورند در جرگه و محیط افکار خود، می‌خواهند انسان را مثل خودشان کنند. ◎. مؤمن به نیروی ایمان و توکل به خدا، باید محکم سرجای خود بایستد، ”المُؤمِنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لا تُحَرِّکُهُ العَوَاصِفُ“ |❹ «مؤمن مثل کوه پا برجا می‌ماند، تند‌بادها و طوفان‌ها نمی‌توانند او را تکان بدهند.» باد که می‌آید درخت‌ها را حرکت می‌دهد، بعضی از شیروانی‌ها را بلند می‌کند، خانه‌ها را خراب می‌کند؛ ولی هیچ دیده‌اید آن بزرگترین طوفان‌ها و شدیدترین عاصف کوهی را تکان بدهد؛ مؤمن این‌طور است، کَالجَبَلِ الرّاسِخ. ◎. مؤمن در آن صراط حق با نیروی حق حرکت می‌کند و در قلبش تشخیص داده صراط چیست و راه چیست و تمام این عواصف، این افکار، این خیالات، این دعوت‌ها به او می‌رسد و با قلب خودش قیاس می‌کند، می‌گوید که: «نه، اینها غلط است، من اگر بروم در آن راه، حرام می‌شوم، فانی می‌شوم، آن کسی که مرا یک ساعت به فلان جا دعوت کرده، یک ساعت مرا ضایع کرده است. نه تنها یک ساعت، به اندازه یک ساعت روح من و نفس من در آن مسیر رفته و من از کار خودم بازماندم؛ من باید بر صراط ایمان باشم و حرکت کنم.» مؤمن در این صورت موفق می‌شود!» |❺ |↫ |↫ مطالعه قسمت قبلی ⇱ |↫ مطالعه قسمت بعدی ⇲ |↫ فهرست مطالب ❏ ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ 🖇. مصادر: ❶. برگرفته از لمعات الحسین علیه السلام، ص ۲۶؛ امالی شیخ صدوق، ص۲۶۸، ح ۲۹۳؛ اختصاص شیخ مفید، ص ۲۲۵؛ بحارالانوار، ج۷۱، ص ۳۷۱، ح۳؛ سنن الترمذی، ج۴، ص ۶۱۰، ح ۲۴۱۴ ❷. حیات جاوید، ص ۲۶ ❸. سوره فرقان، آیه ۶۳ ❹. این جملۀ معروف متّخذ از روایتی است در فضائل أمیرالمؤمنین علیه السلام که در الکافی، ج ١، ص ۴۵۴؛ المناقب، ج ٢، ص۳۴۷ آمده است. ❺. آیین رستگاری، ص ۶۱ تا۷۳ (تلخیص) @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ◈› مجموعه " مواعظ قدسی " ترجمه و شرحی اجمالی بر فقراتی از احادیث قدسی می باشد که از مجموعه آثار سیدالطائفتین حضرت علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی قدس الله سره و عالم ربانی آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه جمع آوری شده است. ◈› فصل اول این مجموعه ترجمه و شرحی اجمالی بر ۱۴ فقره از حدیث قدسی " یاعیسی " می باشد که در ماه رجب خدمت دوستان تقدیم خواهد شد. ☜ همراه سیره صالحان باشید   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ 🔘. مجموعه " مواعظ قدسی " ترجمه و شرحی اجمالی بر فقراتی از احادیث قدسی می باشد که از مجموعه آثار سیدالطائفتین حضرت علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه و عالم ربانی آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره جمع آوری و خدمت دوستان تقدیم میگردد. ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ ✒️. مقدمه: « ...مبنای تبلیغ و تحقیق و ممارست و صحبت کردن با افراد و دوستان، از هنگام مراجعت از نجف اشرف مورد نظر علامه طهرانی رضوان الله علیه بود و در نامه ای که به مرحوم حاج شیخ محمد جواد انصاری قدس سره نوشته اند آمده است: «دوستان در اینجا (طهران) تقاضای تشکیل یک جلسه ای را می کنند، آیا شما موافقت می کنید یا نه؟» ایشان در جواب می فرمایند: «بله، بلامانع است.» |❶ از همان هنگام ایشان جلسات سیّار روز جمعه را تشکیل دادند و شرح نهج البلاغه را شروع کردند. و طبق آنچه به نظر حقیر می رسد، شاید حدود هجده سال این جلسات سیّار ادامه داشته است. ◈. علاوه بر این، ایشان شب‌های سه‌شنبه در مسجد قائم جلسۀ قرائت قرآن داشتند و خود ایشان بر تصحیح و ترتیب قرائت قرآن مباشرت داشتند. حدود سه ربع تا یک ساعت عده ای به این نحو قرآن می خواندند و بعد هم ایشان تفسیر قرآن می کردند. و این اواخر دیگر به جای تفسیر، همان احادیث قدسیِ «یا عیسی! یا عیسی!» را که مرحوم مجلسی در جلد چهارده بحار آورده است |❷، شرح می کردند. ◈. این جلسات شب سه‌شنبه حساب و کتابش با بقیه شب‌ها فرق می‌کرد، در شب‌های دیگر ایشان تفسیر قرآن می‌گفتند و از اوّل سوره حمد که شروع کرده بودند تا آل‌عمران هم گذشته بود، از زمانی که از نجف آمدند سوره بقره و سوره آل‌عمران هم ظاهراً تمام کرده بودند، تفسیر قرآن بود دیگر، و مبنای تفسیر ایشان هم همین تفسیر المیزان بود. ولی در شب های سه شنبه لحن صحبت تفاوت می کرد، تعابیر فرق می کرد، و مسائل اخلاقی گفته می شد و احادیث قدسی را بیان می کردند و خُب واقعاً مجلس حال و هوای دیگری داشت، خیلی فرق می کرد، به طوری که وقتی که جلسه تمام می شد در آن شبها یک حالت سُکر و مستی، حالت سبکی و انشراق و خلسه عارفانه و روحانی می توانیم بگوییم برای خیلی از افراد دست می داد. ◈. عجیب اینکه در بعضی از اوقات ایشان مطالبی را مطرح می‌کردند که شاید به نظر مستبعد می‌نمود؛ یعنی می‌توانم بگویم که مِن غیرِ اختیارٍ این مسائل مطرح می‌شد. اینها آمدند و آن حقایق را به‌نحوی بیان کردند که خط و مشی حیات یک فرد، در این صحبت‌ها مشخص می‌شود! اینها اندوخته و حاصل تجربۀ یک عمر است؛ اینها مطالب مُلهَم از عالم حقیقت و واقع است؛ اینها مطالب متّخذ از بزرگان و اولیاء و نتیجه و حاصل یک تجربۀ سلوکی است. ◈. البته الآن متأسفانه از این مطالب و از شرح این احادیث قدسی، مسائل و مطالبی از ایشان در دست نیست. جدّاً عرض می‌کنم که واقعاً ما در آن موقع قدر صحبت‌های ایشان را نمی‌دانستیم. الآن ما کاملاً به این مطلب واقف و آگاه هستیم و با تمام وجود این مطلب را احساس می‌کنیم که واقعاً چه گوهری از دست رفت! من این مطلبی را که عرض می‌کنم شوخی نمی‌کنم، بلکه این را پس از یک تجربۀ شخصی بعد از ارتحال ایشان عرض می‌کنم؛ که واقعاً آنچه را از دست دادیم دیگر قابل جبران نخواهد بود.»| ❸ ☜ مطالعه قسمت بعدی ⇲ ☜ فهرست مطالب  ❏ ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ 📥. مصادر: ❶. رجوع شود به مطلع انوار، ج ٢، ص ٣٣٣ ❷. الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸ ، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ الآمالی شیخ صدوق، ص ۶۰۶ - ۶۱۴، ح ۸۴۱؛ بحارالانوار، ج۱۴، ص ۲۸۹، ح ۱۴؛ ❸. برگرفته از شرح حدیث عنوان بصری، جلسه ۱ و آموزه های معرفت، سنه ۱۴۳۵ ه.ق، جلسه ۱۵   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ◈ . خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «... اى عیسى! مانند شخصى كه از روى محبّت و ترحّم و شفقت در مقام اندرز و پند و نصیحت تو در آید، تو را وصیت میكنم، تا آنكه قوّه طلب در تو زیاد گردد و در جستجوى رضا و محبّت من درآئى؛ و در این حال ولایت من در وجود تو حكمفرما خواهد شد و به تمام صفات و اسماء من متّصف خواهى گشت...» 📥. منبع: الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸ ، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛  رساله مودت، ص ۳۹ ✒️ . شرح حدیث در کانال سیره صالحان   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ۞ . عنوان ۰۱ | محبت به خداوند ۞. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «... یا عِیسَى! أُوصِیک وَصِیةَ المُتَحَنِّنِ عَلَیک بِالرَّحْمَةِ حَتَّى حَقَّتْ لَک مِنِّى الْوِلَایةُ بِتَحَرِّیک مِنِّى الْمَسَرَّةَ...» فـ³|❶ ۞. ترجمه علامه طهرانی قدس سره: «... اى عیسى! مانند شخصى كه از روى محبّت و ترحّم و شفقت در مقام اندرز و پند و نصیحت تو در آید، تو را وصیت میكنم، تا آنكه قوّه طلب در تو زیاد گردد و در جستجوى رضا و محبّت من درآئى؛ و در این حال ولایت من در وجود تو حكمفرما خواهد شد و به تمام صفات و اسماء من متّصف خواهى گشت...» ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ ✒️. شرح و تفسیر: « ... اسّ و مُخّ دین و طىّ راه خدا، محبّت به خدا و منسوبین به اوست و لذا بهترین و سریع‌ترین راه براى این مقصود تحصیل محبّت است. محبّت عبارت است از جاذبه نفس و كشش روحى حبیب نسبت به محبوب و چون صفات و آثار هر موجود از توابع و لوازم نفس و روح آن موجود است، بنابراین به علّت این جاذبه و كشش روحى نفس محبّ به محبوب، آثار و صفات محبوب در محبّ منعكس خواهد شد. ◈. بر أفرادى كه طالب راه خدا هستند لازم و حتم است كه خود را به صفات خدا درآورند و این معنى بدون تحصیل محبّت خداوند محال است؛ یعنى اگر كسى در تمام عمر به كارهاى خیر مشغول باشد و از بدى‌ها اجتناب كند، ولى محبّت خدا را در دل نپروریده باشد، جان او از صفا و وفا كاملًا تهى بوده و مانند قبرى است كه روى آنرا با نقش و نگار زینت نموده باشند. ◈. محبّ خدا بواسطه أعمال نیك، دائماً محبّت خدا را در دل خود شدید میكند و با مخالفت هواى نفس و موافقت رضاى محبوب عشق خدا را در دل زیاده میگرداند، تا به حدّى كه مورد رضاى او واقع شده، از هواى خود بیرون آمده، به هواى دوست زنده است. در اینحال خدا در وجود او حكومت میكند، تمام أعمال و رفتارش خود به خود به اراده خدا خواهد شد؛ كأ نّه از خود خالى گردیده و از خدا سرشار است. از حركت به خود دست كشیده و به حركت خدا متحرّك است. ◈. در مقابل محبّت به دشمنان خدا و رسول چنان اثر قوى در نفس انسان میگذارد كه به كلّى زمینه نفس را از ایمان خالى مى‌كند و رائحه‌اى از آن باقى نمى‌گذارد. و در این صورت أعمال صالحه انسان چون خس و خاشاكى خواهد بود كه در سرزمین خشك و بى‌آب و علف روئیده، هیچ بو و طراوتى و جمال و زیبندگى نخواهد داشت. مثال عمل صالح به انضمام محبّت به دشمنان دین، مثال گل و گیاهى است كه در مزابل روئیده باشد؛ اگر فرضاً ظاهرى فریبا داشته باشد ولى باطن و اصل آن متعفّن و زشت است.» |❷ ☜ مطالعه قسمت قبلی  ⇱ ☜ مطالعه قسمت بعدی ⇲ ☜ فهرست مطالب ❏ ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ 📥. مصادر: ❶. الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸ ، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ الآمالی شیخ صدوق، ص ۶۰۶ - ۶۱۴، ح ۸۴۱؛ بحارالانوار، ج۱۴، ص ۲۸۹، ح ۱۴ ؛ رساله مودت، ص ۳۹ ❷. برگرفته از رساله مودت، ص ۳۸-۴۶   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ◈ .. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «... ای عیسی فرزند زنی دوشیزه و پاک! بر خود گریه کن مانند کسی که از عیال و فرزندانش خداحافظی می‌کند و دنیا را مبغوض می‌دارد و آن را برای اهل و عیالش ترک می‌نماید و میل و خواستش به سمت و سوی خداوند جهت پیدا کرده است.» 📥. منبع: الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸ ، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ انوارالملکوت، ج۲، ص ۳۹۶ ✒️ .  شرح حدیث در کانال سیره صالحان   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ۞. عنوان ۰۲ | رغبت به پروردگار ۞. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «...یا عیسَی بنَ البِکرِ البَتولِ! ابکِ عَلَی نَفسِکَ بُکاءَ مَن قَد وَدَّعَ الأهلَ و قَلَی الدُّنیا و تَرَکَها لأهلِها و صارَت رَغبَتُهُ فیما عِندَ إلَهِهِ...» فـ¹³|❶ ۞. ترجمه آیةالله طهرانی رضوان الله علیه: « ...ای عیسی فرزند زنی دوشیزه و پاک! بر خود گریه کن مانند کسی که از عیال و فرزندانش خداحافظی می‌کند و دنیا را مبغوض می‌دارد و آن را برای اهل و عیالش ترک می‌نماید و میل و خواستش به سمت و سوی خداوند جهت پیدا کرده است...» ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ ✒️. شرح و تفسیر: « ... امام سجاد علیه علیه السلام در فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی میفرماید: « سَیّدی، إلَیکَ رَغْبَتی و إلَیکَ رَهبَتی و إلَیکَ تَأمِیلی | ای خدای من، ای سیّد من و ای آقای من! تو می دانی که من رغبت و میل خودم را منحصر به تو کردم و بس.»|❷ ◈. این مردم دارای هوس، آرزو، خیال، کوشش و زحمت هستند. یک عدّه دنبال دین می‌روند، یک عدّه دنبال دنیا می‌آیند؛ یک عدّه دوست دارند بهشت را ببرند، یک عدّه دوست دارند مقدّس بشوند. خدایا تو می‌دانی که من دین و دنیا را به خود مردم سپردم، هر کس می‌خواهد دنبال دینش برود، برود و هر کس هم می‌خواهد دنبال دنیایش برود، برود؛ من دین و دنیای خودم را در تو منحصر کردم. ◈. دین من چیست؟ تو ! دنیای من چیست؟ تو ! هرجا تو باشی همه چیز هست؛ هرجا تو نباشی هیچ چیز نیست! دین من آن چیزی است که تو می‌خواهی و دنیای من آن چیزی است که تو می‌خواهی. اگر تو نخواهی آن دین برای من نیست ولو تمام مردم آن را دین بدانند، اگر تو نخواهی من دین نمی‌شناسم؛ اگر تو نخواهی دنیا برای من نیست ولو اینکه تمام افراد بشر پشت‌به‌پشت همدیگر بدهند و برای آن هم ساعی و کوشا باشند، این به درد من نمی‌خورد. دین من و دنیای من تو هستی! ◈. در فقرات آخر ملحقات دعای عرفۀ حضرت سیّدالشّهدا علیه السلام آمده است: «ماذا وَجَدَ مَن فقَدکَ، و ماذا فَقدَ مَن وَجدَکَ | خدایا آن کسی که تو را گم کرد، چه چیز را پیدا کرده است؟ و آن کسی که تو را یافت، چه چیز را گم کرده است؟ (هیچ!)»| ❸ همین طور مناجات مریدین ـ مناجات هشتم از مناجات خمسةعشر ـ که از حضرت سجّاد علیه السلام روایت شده است، خیلی خوب همین مفاد را بیان می‌کند.» |❹ ☜ مطالعه قسمت قبلی  ⇱ ☜ مطالعه قسمت بعدی ⇲ ☜ فهرست مطالب ❏ ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ 📥. مصادر: ❶. الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸ ، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ الآمالی شیخ صدوق، ص ۶۰۶ - ۶۱۴، ح ۸۴۱؛ بحارالانوار، ج۱۴، ص ۲۸۹، ح ۱۴ ؛ انوار الملکوت، ج۲، ص ۳۹۶ ❷. مصباح المتهجد، ج۲، ص ۵۸۲.. ❸. قابل ذکر است که حضرت علامه طهرانی رضوان الله علیه در الله شناسی، ج ١، ص ٢۵۱، این فقرات شریفه را از دعای عرفه نمی دانند بلکه قائل هستند بعدها به آن اضافه شده است. ❹. برگرفته از شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی، ج۲، ص ۱۵۳   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ◈. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «...ای عیسی! مرا مخوان جز با حال تضرّع بسوی من و قصد تو قصد واحد باشد پس اگر در این صورت مرا بخوانی اجابت می‌کنم...» 📥. منبع: الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸ ، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ انوارالملکوت، ج۲، ص ۴۰۳ ✒️ .  شرح حدیث در کانال سیره صالحان   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ۞. عنوان ۰۳ | قصد و توجه به پروردگار ۞. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «...یا عیسی! لا تَدعُنِی إلاّ مُتَضَرِّعًا إلَیَّ و هَمُّکَ هَمًّا واحِدًا، فَإنَّکَ مَتَی تَدعُنِی کَذَلِکَ اُجِبکَ...» فـ²⁰|❶ ۞. ترجمه آیةالله طهرانی رضوان الله علیه: « ...ای عیسی! مرا مخوان جز با حال تضرّع بسوی من و قصد تو قصد واحد باشد پس اگر در این صورت مرا بخوانی اجابت می‌کنم...» ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ ✒️. شرح و تفسیر: « ...دعای شخص مضطرّ مستجاب است، چون در حال اضطرار قطع علاقه از همه چیز نموده و به اسباب توجّه ندارد، بلکه یکسره چشم دل خود را به خدای خود دوخته است. مردمی که به مادّیّات انس پیدا کرده و هنوز تربیت شرعیْ آنها را در مقام توحید رهبری ننموده است، در مواقع شدائد و بیچارگی مضطرّ شده به خدا پناهنده می‌شوند، و در غیر مواقع شدّت از این معنی غافل می‌گردند و به خدا در امور خود متوجّه نمی‌‌شوند؛ و در موقع گرفتاری نماز می‌خواند، قرآن می‌خواند، شبها در تاریکی به قیام و قعود به ذکر خدا بیدار است، چون خدا بدو رحمت بفرستد و رفع گرفتاری کند یکسره فراموش می‌کند، نه نمازی نه روزه‌ای نه قرآنی نه قیام و سجودی، در یک دنیای از غفلت فرو می‌رود و به نفس خود متّکی می‌گردد؛ گویا اصلاً چنین گرفتاری برای او پیدا نشده و ابداً به خدا توجّهی نکرده و برای رفع گرفتاری خود دعائی ننموده است. ◈. انسان باید در امور کوچک و بزرگ قابل اعتناء و غیر قابل اعتناء به خدا پناه برد، چون تمام امور در دست خداست و برای او تفاوتی ندارد؛ ولیکن انسان چون بواسطۀ تکرّر وقوع بعضی حوادث آنها را عادی می‌بیند تصوّر می‌کند که او خود به خود به وجود آمده و احتیاجی به دعا ندارد. و در امور جزئیّه از قدرت خدا غافل است و امور بزرگ را به خدا نسبت می‌دهند. ◈. اگر یک پرِ کاه را ببیند جلّ الخالق نمی‌گوید، ولی چون حرکت یک کره آسمانی را مشاهده کند، یا فاصلۀ دو کوکب را اندازه‌گیری نماید، و یا طفلی را در گهواره گویا ببیند، و امثال امور غیر مترقّبه فریادش بلند می‌شود و جلّ الخالقش به کهکشان می‌رود؛ با آنکه نسبت قدرت خدا به تمام موجودات مساوی است. محمّد بن یعقوب کلینی روایت می‌کند از سیف تمّار، قال: « سمعت أباعبدالله یقول: عَلَیکُم بِالدُّعاءِ، فَإنَّکُم لا تَقَرَّبُونَ بِمِثلِهِ! و لا تَترُکُوا صَغِیرَةً لِصِغَرِها أن تَدعُوا بِها، إنَّ صاحِبَ الصِّغارِ هُوَ صاحِبُ الکِبارِ - بر شما باد به دعا کردن زیرا هیچ وسیله‌ای برای تقرّب به خدا بهتر از دعا پیدا نخواهید کرد. و کوچکی یک مسأله شما را باز ندارد که دعا نکنید، خداوندی که دعاهای کوچک را مستجاب می‌کند همان خدائی است که دعاهای بزرگ را مستجاب می‌کند!»|❷ ◈. إعمال قدرت از خدا نسبت به موجودی، بیش از إعمال قدرت به موجود دیگر نیست. همانطوری که آسمانها را با قدرت به وجود آورده و الآن به قدرت او موجودند، خلقت ملائکۀ مقرّب و ارواح طیّبه و مجرّدات به دست اوست؛ همانطور یک پرِ کاه به قدرت اوست و هر دو تحت قدرت او یکسانند. ولی چون انسان قوّت و ضعف را با نیروی خود می‌سنجد، پرِ کاه را کوچک و کرۀ شمس را بزرگ می‌بیند؛ خلقت جبرائیل را به قدرت بیشتری مشاهده می‌کند و قدرت مگسی را کمتر. ولی اگر خدا را قادر بداند و همه را مقدور به قدرت خدا ببیند و قدرت او را بسیط تصوّر کند مطلب حلّ می‌شود.»|❸ ☜ مطالعه قسمت قبلی  ⇱ ☜ مطالعه قسمت بعدی ⇲ ☜ فهرست مطالب  ❏ ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ 📥. مصادر: ❶. الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸ ، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ الآمالی شیخ صدوق، ص ۶۰۶ - ۶۱۴، ح ۸۴۱؛ بحارالانوار، ج۱۴، ص ۲۸۹، ح ۱۴ ؛ انوار الملکوت، ج۲، ص ۴۰۳ ❷. الکافی شیخ کلینی، ج۴، ص ۲۹۹، ح ۶/۳۰۶۷ ؛ الامالی شیخ مفید، ص۲۰، مجلس۲، ح ۹ ❸. برگرفته از انوارالملکوت، ج۲، ص۲۵۴   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ◈.. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «...ای عیسی! فقط از من بخواه و از غیر من مخواه پس چه نیکو است از تو درخواست و از من اجابت..» 📥. منبع: الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ انوارالملکوت، ج۲، ص ۴۰۳ ✒️ .  شرح حدیث در کانال سیره صالحان   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ۞. عنوان ۰۴ | دعا به درگاه پروردگار ۞. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «...یا عِیسَی! سَلنِی و لا تَسألْ غَیرِی، فَیَحسُنَ مِنکَ الدُّعاءُ و مِنِّی الإجابَةُ...» فـ²³|❶ ۞. ترجمه آیةالله طهرانی رضوان الله علیه: « ...ای عیسی! فقط از من بخواه و از غیر من مخواه پس چه نیکو است از تو درخواست و از من اجابت...» ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ ✒️. شرح و تفسیر: « ...دعا عالی‌ترین هدیۀ آسمانی است که خدا برای پیغمبران و محبّان خود آورده، و در مقابل استکبار از دعا بزرگترین نقمت و عذابی است که برای ممتنعین و متمرّدین خدا معیّن کرده است: الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ - دعا حقیقت و مغز عبادت است! |❷ ◈. هر اعتنائی که پروردگار به بندگان خود دارد در اثر دعای آنهاست؛ و چون دعا مناط توجّه و اعتناء ‌خداست بنابراین هر چه دعا از دل پاکتری و از توجّه و انقطاع بیشتری به خدا کرده شود اثر ‌آن که عطف توجّه و اعتنا و رحمت خداست بیشتر خواهد بود چون بنده دعا کند پروردگار مستجاب فرماید و سلسلۀ‌ علل و معلولات را طبق خواستۀ او به گردش درآورد: بنابراین دعا مهمترین عامل در سلسلۀ اسباب برای حصول نتیجه است. ◈. دعا دست زدن به باطن عالم و استمداد از امر غیبی است و موجب حرکت سلسلۀ اسباب از مبدأ و منشأ آنهاست؛ اگر انسان در حال دعا صد در صد توجّه و اخلاص و انقطاع به خدا داشته باشد نفس خود را به مبدأ حرکات و سکونات خارجی رسانیده و در افق ارادۀ کلیّۀ عالم وارد شده و از آنجا امور را بر طبق خواسته‌های خود اراده می‌کند، و اگر انسان در حال دعا چنین انقطاعی نداشت خود را در افق ارادۀ کلّیه نمی‌تواند برساند و لذا دعای او زمین می‌ماند و آن ارادۀ بلا و نزول قضا که قویتر است کار خود را می‌کند و بلا و قضای الهی نازل می‌گردد. ◈. روایت می‌کند مُیَسِّرِ بنِ عَبدِ العَزِیزِ عَن أبِی‌عَبدِاللهِ علیه السلام، قالَ: قالَ لی: یا مُیَسِّرُ! ادعُ و لا تَقُلْ إنَّ الأمرَ قَد فُرِغَ مِنهُ! إنَّ عِندَ اللهِ عَزّوجَلَّ مَنزِلَةً لا تُنالُ إلاّ بِمَسألَةٍ؛ و لَو أنَّ عَبدًا سَدَّ فاهُ و لَم یَسال لَم یُعطَ شَیئًا. [فَسَلْ تُعطَ] یا مُیَسِّرُ! إنَّهُ لَیسَ مِن بابٍ یُقرَعُ إلاّ یُوشِکُ أن یُفتَحَ لِصاحِبِهِ - امام صادق علیه السلام فرمودند: ای میسّر! همیشه دعا کن و هیچگاه نگو که کار از کار گذشته است. در نزد خداوند متعال جایگاهی برای بنده است که فقط بواسطۀ دعا و درخواست به آنجا راه می‌یابد. و اگر بنده‌ای دهانش را از دعا ببندد و از خدا درخواست نکند خدا به او چیزی نخواهد بخشید. ای میسّر! بدان که هیچ دری نیست الاّ اینکه بواسطۀ کوبیدن امید آن می‌رود که باز خواهد شد!» |❸|❹ ☜ مطالعه قسمت قبلی  ⇱ ☜ مطالعه قسمت بعدی ⇲ ☜ فهرست مطالب  ❏ ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ 📥. مصادر: ❶. الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸ ، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ الآمالی شیخ صدوق، ص ۶۰۶ - ۶۱۴، ح ۸۴۱؛ بحارالانوار، ج۱۴، ص ۲۸۹، ح ۱۴ ؛ انوارالملکوت، ج۲، ص ۴۰۳ ❷. بحارالانوار، ج۹۳، ص ۳۰۲، ح ۳۹ ❸. الکافی، ج۴، ص ۲۹۹، ح ۳/۳۰۶۴ ❹. برگرفته از انوارالملکوت، ج۲، مباحث دعا   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ◈. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «...ای عیسی! به ستمکاران بنی‌اسرائیل بگو : مرا نخوانید در حالی که بر مال حرام قرار گرفته‌اید و آن را به حیطۀ استفاده خود وارد کرده‌اید. و بت ها را در خانه قرار داده‌اید بدرستی که من قسم خورده‌ام دعوت کسی که مرا بخواند اجابت نمایم و اجابت خود را نسبت به این افراد لعنت خود بر اینها قرار می‌دهم تا اینکه متفرّق شوند...» 📥. منبع: الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ انوارالملکوت، ج۲، ص ۳۸۵ ✒️ .  شرح حدیث در کانال سیره صالحان   @sire_salehan |