eitaa logo
سیره صالحان
671 دنبال‌کننده
390 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ۞. عنوان ۰۴ | دعا به درگاه پروردگار ۞. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «...یا عِیسَی! سَلنِی و لا تَسألْ غَیرِی، فَیَحسُنَ مِنکَ الدُّعاءُ و مِنِّی الإجابَةُ...» فـ²³|❶ ۞. ترجمه آیةالله طهرانی رضوان الله علیه: « ...ای عیسی! فقط از من بخواه و از غیر من مخواه پس چه نیکو است از تو درخواست و از من اجابت...» ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ ✒️. شرح و تفسیر: « ...دعا عالی‌ترین هدیۀ آسمانی است که خدا برای پیغمبران و محبّان خود آورده، و در مقابل استکبار از دعا بزرگترین نقمت و عذابی است که برای ممتنعین و متمرّدین خدا معیّن کرده است: الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ - دعا حقیقت و مغز عبادت است! |❷ ◈. هر اعتنائی که پروردگار به بندگان خود دارد در اثر دعای آنهاست؛ و چون دعا مناط توجّه و اعتناء ‌خداست بنابراین هر چه دعا از دل پاکتری و از توجّه و انقطاع بیشتری به خدا کرده شود اثر ‌آن که عطف توجّه و اعتنا و رحمت خداست بیشتر خواهد بود چون بنده دعا کند پروردگار مستجاب فرماید و سلسلۀ‌ علل و معلولات را طبق خواستۀ او به گردش درآورد: بنابراین دعا مهمترین عامل در سلسلۀ اسباب برای حصول نتیجه است. ◈. دعا دست زدن به باطن عالم و استمداد از امر غیبی است و موجب حرکت سلسلۀ اسباب از مبدأ و منشأ آنهاست؛ اگر انسان در حال دعا صد در صد توجّه و اخلاص و انقطاع به خدا داشته باشد نفس خود را به مبدأ حرکات و سکونات خارجی رسانیده و در افق ارادۀ کلیّۀ عالم وارد شده و از آنجا امور را بر طبق خواسته‌های خود اراده می‌کند، و اگر انسان در حال دعا چنین انقطاعی نداشت خود را در افق ارادۀ کلّیه نمی‌تواند برساند و لذا دعای او زمین می‌ماند و آن ارادۀ بلا و نزول قضا که قویتر است کار خود را می‌کند و بلا و قضای الهی نازل می‌گردد. ◈. روایت می‌کند مُیَسِّرِ بنِ عَبدِ العَزِیزِ عَن أبِی‌عَبدِاللهِ علیه السلام، قالَ: قالَ لی: یا مُیَسِّرُ! ادعُ و لا تَقُلْ إنَّ الأمرَ قَد فُرِغَ مِنهُ! إنَّ عِندَ اللهِ عَزّوجَلَّ مَنزِلَةً لا تُنالُ إلاّ بِمَسألَةٍ؛ و لَو أنَّ عَبدًا سَدَّ فاهُ و لَم یَسال لَم یُعطَ شَیئًا. [فَسَلْ تُعطَ] یا مُیَسِّرُ! إنَّهُ لَیسَ مِن بابٍ یُقرَعُ إلاّ یُوشِکُ أن یُفتَحَ لِصاحِبِهِ - امام صادق علیه السلام فرمودند: ای میسّر! همیشه دعا کن و هیچگاه نگو که کار از کار گذشته است. در نزد خداوند متعال جایگاهی برای بنده است که فقط بواسطۀ دعا و درخواست به آنجا راه می‌یابد. و اگر بنده‌ای دهانش را از دعا ببندد و از خدا درخواست نکند خدا به او چیزی نخواهد بخشید. ای میسّر! بدان که هیچ دری نیست الاّ اینکه بواسطۀ کوبیدن امید آن می‌رود که باز خواهد شد!» |❸|❹ ☜ مطالعه قسمت قبلی  ⇱ ☜ مطالعه قسمت بعدی ⇲ ☜ فهرست مطالب  ❏ ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ 📥. مصادر: ❶. الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸ ، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ الآمالی شیخ صدوق، ص ۶۰۶ - ۶۱۴، ح ۸۴۱؛ بحارالانوار، ج۱۴، ص ۲۸۹، ح ۱۴ ؛ انوارالملکوت، ج۲، ص ۴۰۳ ❷. بحارالانوار، ج۹۳، ص ۳۰۲، ح ۳۹ ❸. الکافی، ج۴، ص ۲۹۹، ح ۳/۳۰۶۴ ❹. برگرفته از انوارالملکوت، ج۲، مباحث دعا   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ◈. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «...ای عیسی! به ستمکاران بنی‌اسرائیل بگو : مرا نخوانید در حالی که بر مال حرام قرار گرفته‌اید و آن را به حیطۀ استفاده خود وارد کرده‌اید. و بت ها را در خانه قرار داده‌اید بدرستی که من قسم خورده‌ام دعوت کسی که مرا بخواند اجابت نمایم و اجابت خود را نسبت به این افراد لعنت خود بر اینها قرار می‌دهم تا اینکه متفرّق شوند...» 📥. منبع: الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ انوارالملکوت، ج۲، ص ۳۸۵ ✒️ .  شرح حدیث در کانال سیره صالحان   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ۞. عنوان ۰۵ | موانع اجابت پروردگار ۞. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «...یا عِیسَی! قُلْ لِظَلَمَةِ بَنِی إسرائِیلَ: لا تَدعُونِی و السُّحتُ تَحتَ أحضانِکُم [أقدامِکُم] و الأصنامُ فی بُیُوتِکُم، فَإنِّی آلَیتُ أن اُجِیبَ مَن دَعانِی و أن أجعَلَ إجابَتِی إیّاهُم لَعنًا لَهُم حَتَّی یَتَفَرَّقُوا...» فـ²⁶|❶ ۞. ترجمه آیةالله طهرانی رضوان الله علیه: « ...ای عیسی! به ستمکاران بنی‌اسرائیل بگو : مرا نخوانید در حالی که بر مال حرام قرار گرفته‌اید و آن را به حیطۀ استفاده خود وارد کرده‌اید. و بت ها را در خانه قرار داده‌اید بدرستی که من قسم خورده‌ام دعوت کسی که مرا بخواند اجابت نمایم و اجابت خود را نسبت به این افراد لعنت خود بر اینها قرار می‌دهم تا اینکه متفرّق شوند...» ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ ✒️. شرح و تفسیر: «... توبه رجوع به خداست و دعا طلب از خداست، و معلوم است که طلب از خدا بدون رجوع به خدا و حرکت به سمت او و انابه بسوی او اثری ندارد. دعا هنگامی مستجاب است که دعا کننده خود را به عالم معنی رسانیده و از رَوح و رحمت خدا استمداد کند؛ و شخص معصیت‌کار بدون توبه از رحمت خدا دور و از عالم معنی و تجرّد مهجور است. ندای او از دائرۀ هوی و نفس تجاوز ننموده، و دعای او به سمع موجودات مجرّده و مدبّرات عالم و فرشتگان سماوی نمی‌رسد؛ و در این صورت حقّاً این دعا با یأس و نومیدی ادا شده است. ولی چون توبه صورت گیرد رجوع به خدا صورت می‌گیرد، برای آنکه حقیقت توبه رجوع است. معصیت‌کار چون رجوع نمود خود را از زندان تاریک غفلت عبور داده و با توجّه به عالم معنی و اتّصال به مدبّرات امور عالم نزدیک به خدا می‌گردد و دعای او مستجاب می‌شود. ◈. دعا به مرحلۀ اجابت بالا می‌رود در صورتی که در سر راه او به مانعی برخورد نکند. همانطور که در موجودات مادّی کسری و انکساری است همچنین در موجودات روحی و معنوی تدافع و تقابلی است. نفوس و گرفتگی مظلومان سدّ عجیبی است در عالم معنی برای ارتقاء دعا و باید این سدّ را به توبه و ردّ مظالم آنها شکست. ردّ مظالم و احقاق حقوق به جهت آن است که خدائی را که انسان بدو متوسّل می‌شود و از او حاجت می‌طلبد تنها خدای او نیست بلکه خدای تمام مردم بلکه جمیع حیوانات است و همان نظر رحمتی را که به داعی دارد به همۀ مخلوقات خود دارد، چگونه راضی می‌‌شود که بر داعی نظر رحمت کند در صورتی که این داعی به مخلوقات دیگر او ستم نموده و حقوق آنها را ضایع کرده است! و از این گذشته نفوس کسانی که مورد ستم واقع شده‌اند در عالم معنی جلوی دعای این داعی را می‌گیرد و نمی‌گذارد به عالم تجرّد و ملکوت عبور کند.  ◈. علی بن أسباط از حضرت صادق علیه السلام حدیث می‌کند که: «کسی که می خواهد دعایش مستجاب شود باید کسبش را حلال نماید.» امام علیه السلام فرمود: « ترک یک لقمه حرام نزد خداوند بهتر است از هزار رکعت نماز مستحبی است.» و باز از امام علیه السلام روایت است: «ردّ کردن یک دانَقْ از حرام نزد خداوند با هفتاد حجّ پذیرفته شده برابری می کند.» ❷ ◈. و از حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله روایت است که: « خداوند به من وحی فرستاد ای برادر فرستاده‌شدگان و ای برادر بیم‌دهندگان! ملّت خود را بیم ده که داخل خانه‌های من (مساجد) نشوند درحالی که ظلمی بر یکی از بندگان من روا داشته‌اند. زیرا تا وقتی که او مشغول نماز در پیشگاه من است من او را لعنت می‌کنم تا اینکه آن ظلم را از آن شخص برطرف گرداند در این صورت من گوش او خواهم شد که با آن می‌شنود و چشم او خواهم شد که با آن می‌بیند و او از اولیاء و برگزیدگان من خواهد شد و او همسایه من با پیامبران و صدّیقین و شهداء و صالحین در بهشت می‌باشد.» |❸|❹ ☜ مطالعه قسمت قبلی  ⇱ ☜ مطالعه قسمت بعدی ⇲ ☜ فهرست مطالب  ❏ ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ 📥. مصادر: ❶. الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸ ، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ الآمالی شیخ صدوق، ص ۶۰۶ - ۶۱۴، ح ۸۴۱؛ بحارالانوار، ج۱۴، ص ۲۸۹، ح ۱۴ ، انوارالملکوت، ج۲، ص ۳۸۵ ❷. عدّةالداعی، ص ١٢٨؛ بحارالانوار، ج۹۰، ص ۳۷۳ ❸. عدّةالداعی، ص ١٢۹؛ بحارالانوار، ج۸۴، ص ۲۵۷ ❹. برگرفته از انوارالملکوت، ج۲، ص ۳۸۱   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ◈. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «..اى عيسى! چه قدر مهلت دهم و خواهش كنم و اين مردم در غفلت به سر برند و برنگردند؟! سخن از دهن‌هايشان بيرون مى‌آيد و دل‌هايشان آن را فرا نمى‌گيرد..» 📥. منبع: الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ مطلع انوار، ج۴، ص ۱۳۴ ✒️ .  شرح حدیث در کانال سیره صالحان   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ۞. عنوان ۰۶ | غفلت از پروردگار ۞. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «... یا عِیسَی! کَم أُطیلُ النّظَرَ و أُحسِنُ الطّلَبَ، و القَومُ لا یَرجِعونَ..» فـ²⁷|❶ ۞. ترجمه: « ..اى عيسى! چه قدر مهلت دهم و خواهش كنم و اين مردم در غفلت به سر برند و برنگردند؟! سخن از دهن‌هايشان بيرون مى‌آيد و دل‌هايشان آن را فرا نمى‌گيرد...» ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ ✒️. شرح و تفسیر: « ...این نفس همیشه انسان را به باطل و غرور دعوت می کند. و همین که غفلت از خدا کرد، هزار سر در می آورد و با هر سرش، با هزار نیش انسان را می زند؛ و اگر انسان به حول و قوّۀ خودش متّکی باشد و بخواهد آن سرها را از بین ببرد و آن نیش ها را بچیند، از جای دیگر با هزار نیش دیگر سر در می آورد و نتیجه جز هلاکت هیچ نیست. اگر به انسان یک نیش عقرب و مار بخورد می میرد؛ اگر این نفس با هزاران سر او، هر سرهم هزاران نیش دارد، به انسان بزند کجا دیگر برای انسان حیاتی باقی می گذارد! این در صورتی است که خدا انسان را به خودش واگذار کند. ◈. امّا اگر خدا ریسمان انسان را خودش بگیرد، او کارش تمام می‌شود. یعنی آن نفس را مقهور و مغلوب ارادۀ خود فرموده، دیگر نفس هیچ تکان نمی‌تواند بخورد؛ مثل یک عبد ذلیلِ غلامِ‌ تسلیم، دست به سینه در جلوی انسان حاضر است، انسان هر امری کند انجام می‌دهد، بلکه اصلاً در تحت فرمان انسان درمی‌آید، کمک می‌کند! در صورتی که انسان زمامش را به خدا بسپارد! ◈. خورشید که بالای آسمان بیاید، نور خودش را إفاضه می‌کند؛ بی‌دریغ هم هست، بخیل هم نیست که بگوید امروز نور بدهم، امروز نور ندهم، امروز مصلحت هست، امروز نیست! آن کسی که از نور خورشید محروم می‌شود، خودش می‌رود در اتاق پنجره را می‌بندد و پرده را هم می‌اندازد و اتاق را بر خودش تاریک می‌کند، یا می‌رود در سرداب و زیر زمین یا در چاه در تاریکی، یا بالأخره یک مانع خارجی می‌آید جلو نور خورشید را می‌گیرد دیگر؛ و إلاّ در ذات خورشید مگر منع هست؟! آن‌جایی که فیض از ما قطع می‌شود، مال انقطاع خود ماست؛ ما خودمان خودمان را می‌بریم در زیرزمین و چاه محبوس می‌کنیم و نور آفتاب به ما نمی‌رسد. ◈. تمام معاصی که از انسان سر می زند، ناشی از جهالت و غفلت خود انسان است و حجابی است که بین خود انسان و بین پروردگار، خود انسان تولید می کند. هرچه نقص هست، از این طرف هست؛ چون گناه فقط حجاب است و حجاب هم مالِ شُرور است و شُرور هم مال نفوس است، نه مال ذات حق!» |❷ ☜ مطالعه قسمت قبلی  ⇱ ☜ مطالعه قسمت بعدی ⇲ ☜ فهرست مطالب  ❏ ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ 📥. مصادر: ❶. الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸ ، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ الآمالی شیخ صدوق، ص ۶۰۶ - ۶۱۴، ح ۸۴۱؛ بحارالانوار، ج۱۴، ص ۲۸۹، ح ۱۴ ، مطلع انوار، ج۴، ص ۱۳۴ ❷. برگرفته از شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی، ج۲، ص ۲۱۰ تا ۲۳۰ (تلخیص)   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ◈. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «...ای عیسی! مانند غریق غمگین که هیچ فریادرسی ندارد مرا بخوان...» 📥. منبع: الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ انوارالملکوت، ج۲، ص۳۶۹ ✒️ .  شرح حدیث در کانال سیره صالحان   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ۞. عنوان ۰۷ | طلب قوی از پروردگار ۞. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «..یا عِیسَی! ادعُنِی دُعاءَ الغَرِیقِ الحَزِینِ الَّذِی لَیسَ لَهُ مُغِیثٌ...» فـ⁶⁴|❶ ۞. ترجمه آیةالله طهرانی رضوان الله علیه : «... ای عیسی! مانند غریق غمگین که هیچ فریادرسی ندارد مرا بخوان...» ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ ✒️. شرح و تفسیر: «...انسانْ باید محکم درخواست کند! عمدۀ حرکت انسان به سوی پروردگار بر همین عزمِ خواست است. هرچه خواست قوی باشد، این جلو می‌رود؛ امّا اگر خواست ضعیف و شُل باشد ـ انسان این کار را می‌کند، شد، شد، نشد یک کار دیگر می‌کند، این فایده ندارد! ◈. باید در خواست انسان قوی باشد! بگوید خدایا! من می‌خواهم و دست هم برنمی‌دارم؛ و این خواست، حکم آن ستون اصلی‌ای است که تمام آن عمارتی که انسان بنا می‌کند روی اوست! دیده‌اید که اگر این ستون قوی باشد، آدم هرچه می‌خواهد، می‌تواند روی آن بنا کند؛ اگر پایه محکم باشد، هشتاد طبقه هم می‌شود روی آن ساخت! امّا اگر پایه محکم نباشد، آدم یک طبقه که می‌سازد، یک باد می‌آید و یک تکان می‌خورد، از بین می‌رود. ◈. خیلی مفید است که انسان در کار اصالت داشته باشد! و مهم‌ترین رمز پیشرفت انسان، همان خواست و ارادۀ واقعی‌اش است! و اگر ارادۀ واقعی و خواست باشد، خداوند علیّ أعلی تمام موانع را از جلوی پای انسان برمی‌دارد، و اگر خواست واقعیّت نداشته باشد و اصالت نداشته باشد، به یک مانع که برمی‌خورد عقب می‌نشیند؛ از آن مانع بگذرد، مانع دوّم عقب می‌نشیند، سوّم، چهارم، دهم، صدم، بالأخره در او یأس و فتور و سستی پیدا می‌شود و می‌رود، یا اعتراض می‌کند و در همان منزلگاهِ افکار و اوهام و خیالاتی که دیگر نمی‌تواند از آنجا گذر کند، گم می‌شود! ◈. امّا اگر خواست و اراده باشد، این دیگر می‌رود، و هیچ چیزی جلوی آدم را نمی‌تواند بگیرد! و هرچه اراده در انسان قوی‌تر باشد، به آن مراد خواهد رسید. کسی که چون و چرا به خدا می‌کند، تمام خلائق دشمن اوست؛ بگو: خدا می‌خواهد و بس!» |❷ ☜ مطالعه قسمت قبلی  ⇱ ☜ مطالعه قسمت بعدی ⇲ ☜ فهرست مطالب  ❏ ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ 📥. مصادر: ❶. الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸ ، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ الآمالی شیخ صدوق، ص ۶۰۶ - ۶۱۴، ح ۸۴۱؛ بحارالانوار، ج۱۴، ص ۲۸۹، ح ۱۴ ، انوارالملکوت، ج۲، ص۳۶۹ ❷. برگرفته از شرح دعای ابوحمزه ثمالی، ج۲، ص ۱۰۳   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ◈. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «...ای عیسی! به ظالمان بنی‌اسرائیل بگو: صورت‌های خود را شسته‌اید ولی دل‌های خود را آلوده نموده‌اید. آیا توقع بیجا از من دارید یا بر من جرأت ورزیده‌اید. خود را برای اهل دنیا به بوی خوش معطّر می‌نمائید درحالیکه شکم‌های شما نزد من همانند مردار گندیده است. گویا شما گروه مردگان هستید...» 📥. منبع: الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ انوارالملکوت، ج۲، ص ۳۸۵ ✒️ .  شرح حدیث در کانال سیره صالحان   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ۞. عنوان ۰۸ | صدق نسبت به پروردگار ۞. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «... یا عِیسَی! قُلْ لِظَلَمَةِ بَنِی إسرائِیلَ: غَسَلتُم وُجُوهَکُم و دَنَّستُم قُلُوبَکُم! أ بِی تَغتَرُّونَ أم عَلَیَّ تَجتَرِءُونَ؟! تَطَیَّبُونَ بالطِّیبِ لأهلِ الدُّنیا و أجوافُکُم عِندِی بِمَنزِلَةِ الجِیَفِ المُنتِنَةِ، کانَکُم أقوامٌ مَیِّتُونَ...» فـ⁶⁷|❶ ۞. ترجمه آیةالله طهرانی رضوان الله علیه: «... ای عیسی! به ظالمان بنی‌اسرائیل بگو: صورت‌های خود را شسته‌اید ولی دل‌های خود را آلوده نموده‌اید. آیا توقع بیجا از من دارید یا بر من جرأت ورزیده‌اید. خود را برای اهل دنیا به بوی خوش معطّر می‌نمائید درحالیکه شکم‌های شما نزد من همانند مردار گندیده است. گویا شما گروه مردگان هستید...» ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ ✒️. شرح و تفسیر: « ... یک‌ وقت انسان از جان و دل و قلب و ظاهر و باطن، کسی را دوست دارد و می‌خواهد با او بنشیند، صحبت کند، گرم بگیرد، انس بگیرد، دل‌ها با هم یکی بشوند؛ یک‌ وقت هم این‌ طور نیست، در ظاهر می‌رود و سلام و علیک می‌کند و می‌نشینند، ولی قلب آنجا نیست، قلب جای دیگر است. آداب ظاهری مجلس را رعایت می‌کنیم ولی قلب متوجّه آنجا نیست، بلکه متوجّه جای دیگر است، متوجّه آرزوهای خودش است، متوجّه آمال خودش است، متوجّه معشوق و محبوب خودش است، متوجّه طواف‌کردن در کعبۀ مقصود خودش است؛ با اینکه الآن پیش معشوق واقعی نشسته است! این را معشوق نمی‌پسندد، و ادّعای عشق و محبّت در اینجا مجازی و صوری است! ◈. خداوند میفرماید افرادی که می‌خواهند بیایند با من مناجات کنند، نماز بخوانند و رابطه برقرار کنند، باید در محلّ صدق باشند، باید صادق باشند و نباید دروغگو باشند، دروغْ‌عمل هم نباید باشند، دروغْ‌فکر و خاطر هم نباید باشند! اختلافِ ظاهر و باطن ـ که در حقیقت، کذب است ـ در مقام عبادت و رابطۀ خاص با خدا برقرار کردن، صحیح نیست؛ چون معنای رابطۀ خاص برقرار کردنِ با خدا این است که: خداوندا، من با باطن خود تو را دوست دارم و می‌خواهم به سوی تو بیایم! آن‌وقت اگر انسان باطن خودش را رها کند و با ظاهر بیاید، خدا ظاهر را نمی‌خواهد؛ چون ظاهر برای مقدّسین و زاهدین است، نه زاهدین واقعی، بلکه آن کسانی که تَزَهُّد و تَنَسُّک می‌کنند و جانماز آب می‌دهند و تسبیح در دست دارند و همیشه زبان ظاهرشان به ذکر مشغول است! ◈. جُنیِد از جایی می‌گذشت، دید شخصی دارد ذکر می‌گوید، گفت: «إشتغَلتَ بالذِّکرِ عَنِ المَذکُورِ؛ تو به ذکر مشغول شدی امّا آن مذکور را فراموش کردی!»|❷ ذکر آن است که با مذکور باشد و یاد محبوب را برای انسان بیاورد؛ نه اینکه انسان اشتغال به ذکر کند و آن‌وقت حقیقت ذکر را فراموش کند! ما خدا را دور می‌کنیم! می‌نشینیم شعرهای خوب و دلربا می‌خوانیم، امّا باطن ما یک جای دیگر است، و دنبال چیز دیگری می‌رود. دعا می‌خوانیم، نماز می‌خوانیم، مناجات می‌کنیم؛ ولی دل جای دیگر است.»|❸ ☜ مطالعه قسمت قبلی  ⇱ ☜ مطالعه قسمت بعدی ⇲ ☜ فهرست مطالب  ❏ ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ 📥. مصادر: ❶. الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸ ، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ الآمالی شیخ صدوق، ص ۶۰۶ - ۶۱۴، ح ۸۴۱؛ بحارالانوار، ج۱۴، ص ۲۸۹، ح ۱۴ ؛ انوارالملکوت، ج۲، ص ۳۸۵ ❷. الکشکول از شیخ بهائی، ج٣، ص١٣ ❸. برگرفته از شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی، ج۲، ص ۳۴   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ◈. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «...ای عیسی! به آنها بگو: ناخن‌های خود را از فرو رفتن در کسب حرام کوتاه کنید و گوش‌های خود را از شنیدن صدای قبیح ببندید. و با دل‌های خود به سمت من روی آورید. به درستی که من نیازی به دیدن صورت و روی شما ندارم....» 📥. منبع: الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ انوارالملکوت، ج۲، ص ۳۸۵ ✒️ .  شرح حدیث در کانال سیره صالحان   @sire_salehan |
┄┅⊱⊰𖣐 مــَوﺄعـِظ قـُدْسـۍ 𖣐⊱⊰┅┄ ۞. عنوان ۰۹ | ظاهر و باطن تسلیم پروردگار ۞. خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند: «... یا عِیسَی! قُلْ لَهُم: قَلِّمُوا أظفارَکُم مِن کَسبِ الحَرامِ و أصِمُّوا أسماعَکُم مِن ذِکرِ الخَنا [الفَحشاءِ] و أقبِلُوا عَلَیَّ بِقُلُوبِکُم، فَإنِّی لَستُ اُرِیدُ صُوَرَکُم...» فـ⁶⁸|❶ ۞. ترجمه آیةالله طهرانی رضوان الله علیه: « ...ای عیسی! به آنها بگو: ناخن‌های خود را از فرو رفتن در کسب حرام کوتاه کنید و گوش‌های خود را از شنیدن صدای قبیح ببندید. و با دل‌های خود به سمت من روی آورید. به درستی که من نیازی به دیدن صورت و روی شما ندارم...» ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ ✒️. شرح و تفسیر: « ...انسان در کمون ذات و سرشت خود حرکت به سوى کعبۀ مقصود و قبلۀ معبود را مى‌یابد و به نیروى غریزى و فطرى الهى بار سفر مى‌بندد و با تمام شراشر وجود بدین صوب رهسپار مى‌شود. ◈. لذا تمام اعضاء و جوارح او باید در این سفر به کار افتد. عالم جسم و مادّۀ او که طبع اوست، و عالم ذهن و مثال او که برزخ اوست، و عالم عقل و نفس او که حقیقت اوست همه باید در این سفر وارد گردند و با یکدیگر تشریک مساعى کنند. بدن باید وجهۀ خود را رو به کعبه نموده، در حال نماز به قیام‌ و رکوع و سجود در آید؛ ذهن باید از خاطرات، خود را مصون داشته و رو به سدرة المنتهى کند؛ و روح باید غرق انوار حریم حَرَم الهى گردد و درون حَرَم آمِن حضرت احدیّت مَحو و مدهوش شود. ◈. و از اینجا بدست مى‌آید که عدّه‌اى که به ظاهر پرداخته و از عبادیّات و اعمال حسنه فقط به فعل قالبى اکتفا کنند و از مغز و جوهره به پوست قانع گردند چقدر از کعبۀ مقصود دور و از جمال و لقاى او مهجورند. و همچنین عدّه‌اى که به معناىِ فقط گرویده و از اِتیان اعمال حسنه و عبادات شرعیّه شانه خالى کنند چقدر از متنِ واقع کناره بوده، و از حقیقت به مجاز، و از واقع به تخیّل و توهّم قناعت کرده‌اند. ◈. مگر نه آن است که نور خدا در تمام مظاهر عالم امکان سارى و جارى است؟ پس چرا بدن را از عبادت معاف داریم و این عالم جزئى را از تجلّى انوار الهیّه تعطیل نمائیم؟ و به الفاظِ وصول و لُبّ و مغز و عبادت قلبى اکتفا کنیم؟ آیا این عبادت فقط از یکسو نیست؟ أمّا النَّمَطُ الأوْسَط و اُمَّت وَسَطْ آن دسته‌اى هستند که جمع بین ظاهر و باطن نموده و تمام درجات و مراتب وجودى خود را به عبادت و انقیاد حضرت محبوب واداشته و در این سفر ملکوتى تجهیز مى‌کنند. ظاهر را عنوان باطن، و باطن را جان و حقیقت ظاهر نموده، و هر دو را با یکدیگر چون شیر و شکر بهم درآمیخته‌اند؛ از ظاهر، مرادشان وصول به باطن، و باطن را بدون ظاهر هَباءً مَنْثُورًا شمارند.» |❷ ☜ مطالعه قسمت قبلی  ⇱ ☜ مطالعه قسمت بعدی ⇲ ☜ فهرست مطالب  ❏ ┄┄┄┄┄┄┅⊱⊰𖣐⊱⊰┅┄┄┄┄┄┄ 📥. مصادر: ❶. الکافی شیخ کلینی ، ج۱۵، ص ۳۱۸ ، ح ۱۰۳/۱۴۹۱۸ ؛ الآمالی شیخ صدوق، ص ۶۰۶ - ۶۱۴، ح ۸۴۱؛ بحارالانوار، ج۱۴، ص ۲۸۹، ح ۱۴ ؛ انوارالملکوت، ج۲، ص ۳۸۵ ❷. برگرفته از رساله لب اللباب، ص ۱۰   @sire_salehan |