eitaa logo
سیره علوی (ع)
208 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
34 فایل
اُدعُ إلى سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنه (نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه mawezah.ir Ad1: @mahdimahdavi2 Ad2: @YaAliy Ad3: @Reza_shariati64 http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343 🌸کــپـی از مــطـالــبـ کـانـال بــاذکر صـلـواتـ آزاد
مشاهده در ایتا
دانلود
💠امام علی علیه السلام: لاَ يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لاِْسْتِصْلاَحِ دُنْيَاهُمْ إِلاَّ فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ. 🍃 مردم برای اصلاح دنیا چیزی از دین را ترک نمی گویند، جز آن که خدا آنان را به چیزی زیانبارتر از آن دچار خواهد ساخت. 📚نهج البلاغه حکمت ۱۰۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 من و خواهرم در یک زمانی خواب های مشترکی می دیدیم این چه علتی می تواند داشته باشد؟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 سخنرانی 🔹 موضوع: فضائل امام سجاد علیه السلام 🔸 سخنران: استاد محمدی شاهرودی
🔎 ▫️بلِ الْإِنْسَانُ عَلَىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ ✍️ انسان به وضع خوب و بد خویش بیناست! ⬅️ سوره قیامت آیه 14 💠ترجمه استاد حسین انصاریان💠 🌐
21.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 پیامبر شما که اهل بیتی جز ما ندارد! 🏴ویژه شهادت امام زین العابدین(ع)🏴 ▫️دهه سوم محرم 1398 ▫️تهران، حسینیه هدایت 🔸متن و صوت کامل سخنرانی 🔗 erfan.ir/s15431
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠شرح 🔸 حکمت 106 🎙
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال: 770 ❓ مسئله دوبار مردن و زنده شدن با رجعت چه ارتباطی دارد و و امام حسین علیه السلام چگونه بعد رجعت به شهادت می رسند؟
13.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
؟! 👈 ناله های امام چهارم در کوچه های مدینه 👈 وقتی امام زین العابدین(ع) با کودکان شیرخواره روبرو می شد... 🏴ویژه شهادت امام زین العابدین(ع)🏴 ▫️دهه اول محرم 1399 ▫️تهران، ورزشگاه آیت الله سعیدی 🔸متن و صوت کامل سخنرانی 🔗 erfan.ir/s15642
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال: 771 ❓در آيه ی ۱۴۵ سوره ی اعراف آمده خداوند به دست خودش انسان را آفريد و به دست خودش بهشت و جنت را و به دست خودش درخت طوبي را و به دست خودش تورات را نوشت. مگر بقيه مخلوقات را به چه طريق خلق كرد؟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠شرح 🔸 حکمت 105 🎙 استاد محمدی شاهرودی
📢 قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم : مَن سَعى في حاجَةِ أخيهِ المؤمنِ فكأنّما عَبدَ اللّه َ تِسعَةَ آلافِ سَنةٍ ، صائما نَهارَهُ قائما لَيلَهُ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كسى كه در راه برآوردن نياز برادر مؤمن خود بكوشد، چنان است كه نُه هزار سال با روزه گرفتن و شب زنده دارى خدا را عبادت كرده باشد . 📚بحار الأنوار : 74/315/72 .
🔸 شباهت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به سوره توحید😍
امیرالمؤمنین (علیه السلام) إِيَّاكُمْ وَ غَلَبَةَ اَلدُّنْيَا عَلَى أَنْفُسِكُمْ فَإِنَّ عَاجِلَهَا نَغَصَةٌ وَ آجِلَهَا غُصَّةٌ. ❇️توضیح امام در این کلام نورانی میفرماید: نگذارید دنیا بر شما غلبه کند. این یعنی آنقدر دنیا گرایی نداشته باشید که در هر چیزی جانب دنیا و ظواهر آن را بر خوبی ها و درستی های ترجیح بدهید. دنیاگرایان، هیچ وقت به عدالت و حق و انصاف فکر نمی کند و همیشه در حال سو استفاده از دیگران برای رسیدن به خواسته های نفسانی خویش است. در ادامه امام می فرماید: ابتدای غلبه دنیا تلخی و نرسیدن است. یعنی اولین آثاری که این دنیا گرایی دارد این است که به همه خواسته ای که میخواهی نمیرسی! یعنی هر چقدر که دنیا بر شما غلبه کند، شما دستتان از دنیا کوتاه تر است! و شروع تلخ کامی در زندگی است این معنای (نغصه) است چرا که در مسیری قدم گذاشته که فکر و وجود او حریص شده و مدام در اضطراب و استرس است. آرامش ندارد با پستی و بلندی دنیا همه وجود او هم متزلزل می شود. و می فرماید: انتهای آن غصه است چون همانطور که عرض شد ، دنیاگرایان به آنچه که میخواهند نمیرسد و طمع و خواسته های آنان آرام نمی شود پس همیشه در ناراحتی و اندوه هستند. این اندوه هم بخاطر این است که یک عمر تلاش کردند و به همه خواسته های دنیایی خود نرسیدند و مهم تر از آن این است که آنچه در دنیا به دست می آورند را باید بگذارند و بروند! و با اندوه و غصه فراوان تماشا کنند که تمام عمر خود را دنبال چیزهایی بودند که باید رها کنند و دست خالی از دنیا بروند و لحظه مرگ هیچ کدام از انچه دنبالش بودند به دادش نمی رسد . دنیا خاصیتش این است که هر کسی به دنبالش برود به همه خواسته اش نمی رسد و دنیا از او دورتر می شود و لحظه مرگ دنیا پشت انسان را خالی می کند و انوقت است که انسان می فهمد دارد پا به سرایی می گذارد که یک مثقال مال و لذت و جاه و مقام دنیا در آن به کار نمی آید.
امام هادی علیه السلام: ❇️ انَّ الحَرامَ لا يَنمى وَ اِن نَمى لا يُبارَكُ لَهُ فيهِ وَ ما اَنفَقَهُ لَم يُؤجَر عَلَيهِ وَ ما خَلَّـفَهُ كانَ زادَهُ اِلَى النّارِ؛ به راستى كه حرام 👇👇 1️⃣ افزايش نمى ‏يابد 2️⃣ و اگر افزايش يابد، بركتى ندارد 3️⃣ و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد 4️⃣ و اگر بماند، توشه ‏اى به سوى آتش خواهد بود. كافى(ط-الاسلامیه) ج 5، ص 125، ح 7
ابن کوا از حضرت علی (ع) پرسید: آیا خداوند پیش از حضرت موسی (ع) با کسی از مردم سخن گفته است؟ علی (ع) به او فرمود: بله، خداوند با همه کس از خوب و بد سخن گفته و آنان نیز به او پاسخ داده اند. این جواب بر ابن کوا گران آمده و معنایش را نفهمید. پس گفت: چطور خدا با همه سخن گفته و آنان نیز به او پاسخ گفته اند؟ امام (ع) به وی فرمود: آیا قرآن نخوانده ای که خداوند به پیامبرش می فرماید: «و اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قالوا بلی». «یاد کن ای پیامبر! زمانی را که بیرون آورد پروردگار تو از فرزندان آدم از پشتهای ایشان یعنی از صلابتشان نسل ایشان را و گواه گردانید آنها را بر خودشان و به آنان گفت: آیا پروردگار شما نیستم؟ گفتند: آری، تو پروردگار ما هستی». پس بنابراین خداوند با تمام بنی آدم سخن گفته و ایشان نیز به او جواب داده اند. و در جای دیگر دارد که آنان در (عالم ذر) به خدای خود پاسخ مثبت گفته و خداوند به ایشان فرموده: منم خدای یگانه، و منم بخشنده و مهربان. خصائص، سید رضی، ص 63.
روزی حضرت امام حسن (ع) در مجلس پدر نشسته بود، ناگهان گروهی وارد شده از آن حضرت جویای امیرالمومنین شدند. امام حسن (ع) به آنان فرمود: مطلب شما چیست؟ آن را بگویید. گفتند: مردی با همسر خود همبستر شده و آنگاه زن با دوشیزه ای مساحقه نموده و او آبستن شده است، حکمش چیست؟ امام حسن (ع) فرمود: مشکلی است که علاج آن با اباالحسن است؛ و من پاسخ شما را می گویم اگر صحیح بود از جانب خداوند و امیرالمومنین است و اگر خطا بود از سوی خودم می باشد و امیدوارم اشتباه نکنم. اولا: آن زن باید مهر دختر را بپردازد؛ زیرا با زاییدن بکارتش زایل می شود. و ثانیا: زن باید سنگسار شود چون با داشتن شوهر، مرتکب گناه بزرگی شده است؛ و پس از آن که دختر، فرزند را زایید بر او حد زنا جاری می کنند و فرزند را به صاحب نطفه رد می نمایند. آن جماعت برگشته، اتفاقا امیرالمومنین را در بین راه ملاقات نمودند. آن حضرت (ع) به ایشان فرمود: از فرزندم حسن چه پرسیدید و او به شما چه پاسخ داد؟ آنان سوال و جواب را عرضه داشتند، آن حضرت (ع) فرمود: اگر این مساله را از من می پرسیدید من هم بیش از این پاسخی نداشتم. فروع کافی، کتاب الحدود، بعد باب الحد فی السحق، حدیث 1.
خطبه ای است که به امیرالمومنین (ع) منسوب می باشد و در آن خطبه حضرت به حوادث آینده اخبار فرموده است و حقایق آینده را روشن نموده است. البته خطبه بسیار طولانی است که تا حد امکان جملاتی از آن را که مقتضی می باشد ذکر می نمائیم. عبدالله بن مسعود گوید: چون خلافت بعد از آن سه خلیفه، به امیرالمومنین (ع) رسید، حضرت به بصره (یا کوفه) آمده و بر منبر مسجد جامع آن صعود کرده و خطبه ای ایراد نمود که عقلها را متحیر نموده و بدنها از آن به لرزه در آمد. چون این خطبه را مردم از حضرت شنیدند بسیار گریستند و ناله ها و فریاد و ضجه از آنها برخاست. ابن مسعود گوید: پیامبر اکرم اسرار نهانی که میان خود و خداوند عزوجل داشت به علی (ع) تعلیم می داد و به همین سبب نوری که در صورت پیامبر (ص) بود، به صورت علی (ع) منتقل شد. پیامبر (ص) به علی (ع) وصیت نمود تا این خطبه که نامش خطبه البیان است برای مردم بخواند که در آن است علم آنچه هست و تا روز قیامت خواهد شد. علی (ع) بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) و بعد از صبر بر ستمهای امت چون هنگام اجرای وصیت پیامبر اسلام (ص) رسید برخاست و آن را ایراد نموده فرمود: ای مردم، من و حبیبم محمد (ص) همچون این دو (و اشاره به انگشت سبابه و وسطی نمود) می باشیم. اگر نبود آیه ای از کتاب خدا شما را خبر می دادم به آنچه در آسمانها و زمین و آنچه در قعر این (زمین) است! هیچ چیز از آن بر من پوشیده نیست. من این علوم را وحی نمی دانم (پیامبر نیستم) بلکه اینها علومی است که رسول خدا (ص) به من تعلیم داده است. همانا آن حضرت هزار مسأله به من آموخت که در هر مسئله ای هزار باب و از هر بابی هزار نوع گشوده می شود. پس بپرسید از من قبل از اینکه مرا نیابید، بپرسید از من از آنچه زیر عرش است تا شما را خبر دهم. اگر نبود خوف اینکه گوینده ای از شما بگوید: علی بن ابیطالب جادوگر است همچنانکه درباره پسر عموی من گفته شد (یعنی به پیامبر نسبت سحر دادند) هر آینه شما را خبر به تفکرات (و نیات) شما و آنچه در زمین می باشد می دادم. پس از آن حضرت گوشه ای از صفات خود را بیان نموده تا آنجا که فرمود: منم پدر مهدی، آنکس که در آخرالزمان قیام کند. در این هنگام مالک اشتر برخاست و عرضه داشت: یا امیرالمومنین، این قائم از فرزند شما چه وقت قیام می کند؟ آن حضرت فرمود: زمانی که باطل پیشی گیرد و حقایق خوار شود. بینی صاحب مال به خاک مالیده شود و بکوبد پای خود را کوبنده و قناتها خشک گردد و قبیله ها طغیان کنند. سختیها بسیار شود و عمرها کوتاه گردد و اختلاف در میان عربها افتد، و روان شود اشکها از چشمها و فریب خورد مرد سست عمل، و شادمانان هلاک شوند، و شورش کنند شورشیان و عاجز شوند روساء، و تاریک گردد نور آفتاب، و کر شود گوشها. عفت و پاکدامنیها از بین برود. انصاف خوار شود و شیطان غالب گردد. زمانی که گناه بسیار گشته و زنان حکومت کنند و حادثه ها سخت شود. زمین را زلزله گرفته و احکام الهی معطل ماند. امانت سرنگون گردد و خیانت ظاهر شود و محافظه کار ترسانیده شده و خشم و کینه توزی شدت یابد. مرگ، مردم را ترسانیده و مدعیان به پا خاسته و اولیاء نشسته اند، و ثروتمندان پلید گردیدند. گفت و گفت تا آنجا که در آخر فرمود: در آن وقت منتظر خروج صاحب الزمان باشید. در این هنگام حضرت بر بالاترین پله منبر قرار گرفته و فرموده: آه، آه از کنابه لبها و پژمرده شدن دهانها (آری مستمعین آن حضرت را تاب فهم آن مطلب نبود). آنگاه حضرت نگاهی به چپ و راست نموده، بزرگان و اشراف قبائل را دید که در مقابل وی نشسته و آنچنان سکوت و جمود آنها را فراگرفته که گوئی بر سرهای آنها پرنده است (ضرب المثلی است برای اینکه شدت سکوت را بفهماند). پس آه سردی از دل کشید و ناله ای اندوهگین نمود و لحظه ای ساکت شد. ناگاه یکی از بزرگان خوارج به نام سوید بن نوفل برخاسته و از روی استهزاء و مسخره گفت: یا امیرالمومنین، می فهمی چه می گوئی؟ آیا از روی علم سخن می گوئی (یا لاف بیهوده می زنی)؟ ناگاه حضرت توجهی به او کرده و نگاهی تند و خشم آلود به او نمود (که از شدت ترس) سوید ناله ای عظیم سر داد و در همان وقت مرد و او را در حالی که قطعه قطعه بود از مسجد خارج کردند. علی (ع) فرود: آیا استهزا کنندگان مانند مرا استهزا می کنند و اعتراض کننده ها بر همچو منی اعتراض می کنند؟ آیا به مثل منی سزاوار است که سخن گوید به آنچه نمی داند و ادعا کند آنچه را که برای او نیست؟ حقا که به خدا قسم هلاک شدند باطل کنندگان (حقائق). به خدا قسم اگر بخواهم بر روی زمین یک کافر به خدا و منافق به پیامبر و منکر وصی او باقی نمی گذارم. به سوی خدا حزن و اندوه خود را شکوه می کنم و از جانب خدا آگاهم آنچه را که شما نمی دانید.
🔴کمیل بن زیاد مى گوید: 💢قَالَ کُمَیْلُ بْنُ زِیَاد: أَخَذَ بِیَدِی أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِب علیه السلام، فَأَخْرَجَنِی إِلَى الْجَبَّانِ، فَلَمَّا أَصْحَرَ تَنَفَّسَ الصُّعَدَاءَ، ثُمَّ قَالَ: 💝«امیرمؤمنان على بن ابى طالب علیه السلام دست مرا گرفت و به سوى صحرا برد هنگامى که به صحرا رسید آه پردردى کشید و فرمود» ✨یَا کُمَیْلُ بْنَ زِیَاد: إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِیَهٌ، فَخَیْرُهَا أَوْعَاهَا 💠 «اى کمیل بن زیاد! دل ها همانند ظرف هاست پس بهترین آنها ظرفى است که مقدار بیشترى را بتواند نگهدارى کند» ✍امام علیه السلام اشاره به این است که در مبدأ فیض الهى هیچ محدودیتى نیست و اگر استفاده انسان ها از آن مبدأ متفاوت است به سبب تفاوت ظرفیت هاى آنهاست; درست به این مى ماند که گروهى ظرف هاى مختلفى را با خود بردارند و به سوى چشمه زلال پرآبى حرکت کنند. پیداست هر یک به اندازه پیمانه اى که به همراه دارد از آن چشمه آب بر مى گیرد; یکى به اندازه آشامیدن یک مرتبه انسان و دیگرى به اندازه دفعات زیاد. 🔹 به بیان دیگر، باران فیض الهى بر صحرا و دشت و دره ها و گودال ها مى بارد، هر زمینى وسعت بیشترى داشته باشد بهره اش از آن باران بیشتر است. این سخن اشاره به آن است که اى کمیل! تا مى توانى ظرفیت خود را گسترش ده. 🌸 از این رو امام مى فرماید: 🔅فَاحْفَظْ عَنِّی مَا أَقُولُ لَکَ ✔️«بنا بر این، آنچه را به تو مى گویم حفظ کن و در خاطر خود بسپار»
درد این بی خبری بی حد و اندازه شده باز هم جمعه شد و چشم به ره مانده شدم باز از دوری تو خسته و درمانده شدم باز هم جمعه شد و از تو خبر نشنیدم باز از بی خبری های دلــــم نالــیدم باز دوری تو چشمان مرا پر نم کرد باز هم جمعه شد و چشم به در منتظرم شاید آورد صبا از مه رویت خبرم 🌷
💠دل ها همانند ظرف هاست پس بهترين آنها ظرفى است كه مقدار بيشترى را بتواند نگهدارى كند بنابراين آنچه را به تو مى گويم حفظ كن و در خاطر خود بسپار 📚 ۱۴۷
‏امام باقر علیه السلام‏ صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُزَكِّي الْأَعْمَالَ وَ تُنْمِي الْأَمْوَالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوَي وَ تُيَسِّرُ الْحِسَابَ وَ تُنْسِئُ فِي الْأَجَلِ. صله ارحام اعمال را پاک کند و اموال را فزونی دهد و بلا را بگرداند و حساب را آسان کند و اجل را تأخیر اندازد. الکافی، ج ۲، ص: ۱۵۰
🔸حذف نام پیامبر صلی الله علیه و آله در اذان: 🔸ایضا کفر معاویه و یزید لعنهما الله: 🔸(و قال صلوات اللّٰه عليه انّه كان اسم النّبي (ص) يكرّر فى الاذان و اوّل من حذفه ابن اروى) 🔸و متواتر است كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللّٰه عليه نيز فرمودند كه اسم حضرت سيّد المرسلين صلّى اللّٰه عليه و آله را مكرر مى‌گفتند در اذان و اول كسى كه انداخت يا يك بار مى‌گفت ابن أروى بود كه مؤذن عثمان بود چون بنى اميّه قاطبه دشمن آن حضرت (ص) بودند 🔸و عامه نقل كرده‌اند از آن جمله زمخشرى كه روزى در حضور معاويه اذان گفتند چون باسم حضرت سيّد المرسلين صلّى اللّٰه عليه و آله رسيد گفت كه كار ابن ابى كبشه به كجا رسيد كه اسم خود را با اسم خدا مقرون ساخت و ابن ابى كبشه احمقى بود در قريش كه هر گاه مى‌خواستند سرزنش كسى كنند تشبيه مى‌كردند او را به آن 🔸و زمخشرى در ربيع الابرار در كفر معاويه و آن كه او ولد الزّنا بود وجوه بسيار و احاديث بى‌شمار نقل كرده است 🔸و مولانا سعد الدين نيز كفر يزيد را و معاويه را ذكر كرده است و گفته است كه سلف از اين جهت منع كرده‌اند از لعن ايشان تا تعدى نكند به اعلى پس اعلى چون اعلى در سببيّت كفر اعلايند از ادنى 🔸بلكه خون امام حسين و شهادت ساير ائمه معصومين صلوات اللّٰه عليهم واقع نشده مگر در سقيفه بنى ساعده چنانكه در احاديث متواتره وارد شده است با آن كه تتبع اخبار صحابه كرده است شك در اين معنى ندارد و از فضلاى عامه هر يك كه تتبع اخبار كرده‌اند شكى در كفر ايشان نيست و جمعى كه تتبع نكرده‌اند كفر ايشان از جهت آنست كه دين باطل را به تقليد سلف دارند. 🔺لوامع صاحبقرانى، ج‌3، ص: 600‌
🔸علت منع لعن یزید لعنه الله توسط سنیان: 🔸ایضا احتمال شیعه بودن تفتازانی: 🔹 مولانا سعد الدين ذكر كرده است لعن يزيد و اصحاب او را و لعن هر كس كه با اهل بيت رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله بد كرده‌اند و بعد از آن ذكر كرده است كه چرا بعضى از علما منع كرده‌اند از لعن ايشان تا تعدى نكند بأعلى پس اعلى 🔹 و مرادش از اعلاى اول معاويه است و از ثانى ثلاثه و اظهار كرده است كه ايشان اولايند به لعن از جهت آن كه بناى ظلم را أولا ابو بكر و عمر گذاشتند در غصب حق امامت و فدك و ميراث و شهادت حضرت فاطمه و شهادت باقى ائمه صلوات اللّٰه عليهم. 🔹و اين دلالت مى‌كند بر تشيع مولانا يا آن كه حق سبحانه و تعالى بر زبانش جارى ساخته است بى‌اراده او چنانكه از بسيارى از علماى ايشان واقع شده است و قاضى نور اللّٰه رحمة اللّٰه عليه در مجالس المؤمنين اكثر را نقل كرده است. 🔺‌لوامع صاحبقرانى، ج‌1، ص: 563
🔸معنای حدیث: 🔸 (و قال زرارة قلت له دخلها و هو متيمّم فصلى ركعة ثمّ احدث فاصاب ماء قال يخرج فيتوضّا ثمّ يبنى على ما مضى من صلاته الّتى صلّى بالتّيمّم) 🔸و بسند صحيح زراره روايت كرده است كه به حضرت صلوات اللّٰه عليه عرض نمودم كه هر گاه شخصى با تيمم يك ركعت نماز بگذارد و حدثى صادر شود و آب بهم رسد حضرت فرمودند كه وضو مى‌سازد و بنا مى‌نهد بر آن ركعتى كه با تيمم كرده است و بقيه را با وضو تمام مى‌كند. 🔸و همين حديث را شيخ بسند صحيح ديگر از زراره و محمد بن مسلم روايت كرده است و جمعى از علما به اين حديث عمل نموده‌اند. و جمعى حمل كرده‌اند حدث را به آن كه نسيانا واقع شده باشد و بعضى گفته‌اند كه مراد از احدث آمدن بارانست چنانكه در قاموس است كه احدث آمدن باران بهاريست و چون باران بهارى گاه هست كه به اندك زمانى از آن غديرها بهم مى‌رسد راوى مى‌گويد كه پيش از نماز بارانى و اثر آن نبود تا يك ركعت نماز كرد فورا ابر بهم رسيد و بارانى آمد. و قرينه بر اين آن كه متفرع ساخت بر آن كه فأصاب ماء يعنى پس آب به همرسيد و احداث بمعنى مفاجات نيز آمده است و اين معنى نيز مناسب است كه آب نبود و به ناگاه چيزى واقع شد كه آب بهم رسيد به آن كه قافله رسيد يا شخصى كه گمان نداشتند بطلب آب رفته بود و در اثناى نماز واقع شد آمدن او و اين دو معنى اگر چه اندكى خلاف ظاهر است و ليكن بهتر است از تاويلات سابقه و طرح حديث صحيح زراره. 🔺لوامع صاحبقرانى، ج‌1، ص: 685‌
، یک پند مَّا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﺣﻤﺘﻲ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﺑﮕﺸﺎﻳﺪ ، ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﺍﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﺩ ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ، ﻭ ﺍﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ. (فاطر/٢) 🔹🔸🔹 ❤️به پشت سر نگاه کنید و خدا را شکر کنید. ❤️به پیش رو نگاه کنید و به خدا اعتماد کنید. او درهایی را می بندد که هیچکس قادر به گشودنش نیست... و درهایی را می‌گشاید که هیچکس قادر به بستنش نیست... 🌷و توکل علی الله و کفی بالله وکیلا🌷