🔔افراط و تفريط نشانه جهل است
#نهج_البلاغه
🔆لاَ تَرَى الْجَاهِلَ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً
💠«همیشه جاهل را یا افراط گر مى بینى و یا تفریط کار
📚#حکمت_70
______________
💢پاسخ نیکو به نیکی دیگران
#نهج_البلاغه
🌸إِذَا حُيِّيتَ بِتَحِيَّةٍ فَحَيِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا، وَ إِذَا أُسْدِيَتْ إِلَيْكَ يَدٌ فَكَافِئْهَا بِمَا يُرْبِي عَلَيْهَا، وَ الْفَضْلُ مَعَ ذَلِكَ لِلْبَادِئِ.
💥چون تو را ستودند ، بهتر از آنان ستایش کن ، و چون به تو احسان کردند ، بیشتر از آن ببخش ، به هر حال پاداشِ بیشتر از آنِ آغاز کننده است .
📚#حکمت_62
🔔تلخى و شيرينى دنيا و آخرت
#نهج_البلاغه
💥مَرَارَةُ الدُّنْیَا حَلَاوَةُ الْآخِرَةِ وَ حَلَاوَةُ الدُّنْیَا مَرَارَةُ الْآخِرَةِ
💠تلخکامی دنیا، شیرینی آخرت، و شیرینی دنیای حرام، تلخی آخرت است.
✍اشاره به اينكه بسيارى از طاعات و عبادات و انجام دادن دستورات الهى تلخ كامىهايى دارد؛ جهاد فى سبيل الله، جهاد با هواى نفس و... تلخىها و مشكلاتى براى انسان دارد؛ ولى به يقين اين تلخىها سبب شيرينى در سراى آخرت و بهشت برين است. نعمتهايى كه نه چشمى آن را ديده و نه گوشى سخنى از آن شنيده و نه به خاطر انسانى خطور كرده است. به عكس، بسيارى از گناهان ممكن است لذتبخش باشد. پيروى از هوا وهوس و عيش و نوشهاى گناهآلود و اموال فراوانى كه از طرق نامشروع تحصيل مىشود براى صاحبان آنها لذّتى دارد؛ ولى اين لذّات، تلخ كامىهايى را در آخرت به دنبال دارد عذابهايى كه بسيار شديد و طولانى است و حتى يك روز آن را نمىتوان تحمل كرد تا چه رسد به ساليان دراز. مقصود امام عليه السلام از اين گفتار حكيمانه اين است كه اگر در مسير اطاعت، مشكلات و شايد ناراحتىها و مرارتهايى وجود داشته باشد، نگران نشويم، آنها را به جان و دل بپذيريم به اميد وعدههاى الهى در آخرت و به عكس اگر در گناه، لذّتى باشد از عواقب تلخ آن غافل نگرديم و كوتاه سخن اينكه هدف امام عليه السلام تشويق به طاعات و ترك گناهان است.
📚 #حکمت_251
15.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
💢موضوع : تمسخر و عیبجویی دیگران
🌸تفسیر سوره مبارکۀ حجرات،
#نهج_البلاغه
🔅 أَکبَرُ الْعَيبِ أَنْ تَعِيبَ مَا فِيک مِثْلُهُ.
💠بزرگترين عيبها آنست که چيزى را که در خود تو وجود دارد، بر ديگران عيب بگيرى.
📘#حکمت ۳۵۳
🎙دکتر محمد علی #انصاری
#پیشنهادویژه_دانلود 👌👌
🔴
🔴مشکلاتی که انسان را از نظر جسمانی محکم میسازد.
#نهج_البلاغه
💝حضرت علی علیه السلام در نامه معروف خودش به عثمان بنحنیف میفرماید:
🔆«الا ان الشجرة البریة اصلب عودا و الروائع الخضرة ارق جلودا و النباتات البدویة اقوی و قودا و ابطا خمود
💠 آگاه باشید درختان بیابانی، چوبشان سخت تر و درختان کناره جویبار پوستشان نازکتر است. درختان بیابانی که با باران سیراب میشوند آتش چوبشان شعله ورتر و پر دوامتر است.
✍مراد امام این است که چون درختهای بیابان در شداید و سختیها رشد و نمو میکنند، از درختان دیگر سخت تر هستند.
📚#نامه_45
مداحی آنلاین - باشد علی خدا که نه ولی ناخدا که هست.mp3
2M
💢#شعرخوانی
🍂باشد علی خدا که نه ولی ناخدا که هست
🍂بعد از خدا بزرگ همه ماسوا که هست
🎤 #صابر_خراسانی
👌بسیار دلنشین
🌴انسان در ميان تمامى جانداران موجودى است كه بايد اجتماعى زندگى كند و اين مطلب احتياج به بحث زيادی ندارد.
✔️چرا كه فطرت تمامى افراد انسان چنين است؛
🔹يعنى فطرت تمام انسانها اين معنا را درك مىكند و تا آنجا هم كه تاريخ نشان داده هر جا بشر بوده اجتماعى زندگى مىكرده و آثار باستانى هم (كه از زندگى قديمىترين بشر آثارى بدست آورده) اين مطلب را ثابت مىكند.
🍃قرآن كريم هم با بهترين بيان در آياتى بسيار از اين حقيقت خبر داده، از قبيل آيه:
✨«يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى، وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا؛
هان اى مردم! ما شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و شعبه شعبه و قبيله قبيلهتان كرديم تا يكديگر را بشناسيد.» (حجرات/۱۳)
✨و آيه: «نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا، وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ، لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا؛
مائيم كه معيشتشان را در بينشان (در زندگى دنيا) تقسيم كرديم و بعضى را به درجاتى ما فوق بعضى ديگر قرار داديم، تا بعضى بعضى ديگر را مسخر خود كنند.» (زخرف/۳۲)
✨و آيه: «بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ؛
شما همه از يكديگريد؛ (آل عمران/۱۹۵)
✨و آيه: «وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً؛
او كسى است كه از آب بشرى بيافريد، و سپس او را خويشاوند تنى و ناتنى كرد.» (فرقان/۵۴)
#علامه_طباطبایی
🔆راهکار کشف باطن برزخی
✅باطن برزخی ما به چه صورتی است؟!
استاد علامه حسن زاده آملی:
اگر آدمى می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد "بهيمه" است.
و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد "سبع" است.
و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد "شيطان" است.
و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد ولى صفات سبعى و شيطانى ندارد يعنى مردم و خلق خدا از او آسوده اند "ملك" است.
و اگر علاوه بر مقام ملكى بسوى معارف و ادراك حقايق عوالم وجود و سير در آنها و سير الى اللّه و في اللّه گرايش دارد "انسان" است.
◀️ممدالهمم در شرح فصوص الحکم
🌿علامه حسن زاده املی
🔆
20.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
🔴تفسیر قرآن #مقام_معظم_رهبری وقتی میتوان با دست خالی بر دشمن پیروز شد
#نهج_البلاغه
🔆ان تقوى الله دواء قلوبكم، و بصر عمى أفئدتكم، و شفاء مرض أجسادكم، و صلاح فساد صدوركم، و طهور دنس أنفسكم، و جلاء عشا أبصاركم.
🔻🔻همانا تقواى خداوند براى شما دواى درد دل ها است و چشم براى كورى دل ها و شفاى بيمارى جسدها و اصلاح فساد سينه ها و پاكى آلودگى نفوس و روشنايى پرده هاى چشمان
📚#خطبه ۱۹۸
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🌹 بسیار زیباست 👌👌
#پیشنهادویژه_دانلود
🔔افراط و تفريط نشانه جهل است
#نهج_البلاغه
🔆لاَ تَرَى الْجَاهِلَ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً
💠«همیشه جاهل را یا افراط گر مى بینى و یا تفریط کار
📚#حکمت_70
#پاداش_حضرت_علی_ع😍😍
🔴رسول خدا (ص) فرمودند:
اگر تمام مردم دوستدار علی بن ابیطالب می شدند خدا جهنم را خلق نمی کرد.
🔆🔆روزی رسول خدا (ص) با عده ای از مسلمانان بیرون مسجد نشسته بودند در این هنگام چهار نفر سیاه پوست تابوتی را به سوی گورستان می بردند. پیامبر (ص) به آنان اشاره فرمودند: که جنازه را بیاورید، چون جنازه را آوردند، حضرت روی او را گشودند و فرمودند: ای علی این شخص ریاحی غلام سیاه پوست بنی نجار است.
حضرت علی (ع) فرمودند: هر وقت این غلام مرا می دید شاد می شد و می گفت: من تو را دوست دارم.
وقتی رسول خدا (ص) این سخن را شنیدند، برخاستند و دستور دادند جنازه را غسل دهند. سپس لباس خودشان را به عنوان کفن برتن مرده نمودند و برای تشییع جنازه وی به راه افتادند و در بین راه صدای عجیبی از آسمان بلند شد.
پیامبر (ص) فرمودند: این صدای نزول هفتاد هزار فرشته است که برای تشییع جنازه این غلام سیاه آمدند. سپس حضرت در قبر رفتند و صورت غلام را بر خاک نهادند و سنگ لحد را چیدند. وقتی کار دفن تمام شد، پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) فرمودند: یا علی نعمت های بهشتی که بر این غلام می رسد همه بخاطر محبت و دوست داشتن توست.
📘منبع : « بیست داستان و چهل حدیث گهربار از حضرت علی (ع)