4_5967808069395023647.mp3
12.2M
#مهارتهای_کلامی ۹
💚💫ادب در کلام، فقط منحصر به دایرهی واژگان ما نیست، بلکه بیش از کلام، زبان بدن ما را نیز شامل میشود!
⚡️گاهی اشارات چشم و ابرو، و نوع نفوذ چشم، چنان خنجر برّندهای در قلب مخاطب وارد میکند، که میتواند ما را از چشمان خدا، ساقط کند.
#استاد_شجاعی
💚💫ویژگی های فوق العاده زیبای مولا علی علیه السلام از زبان خود ایشان در نهج البلاغه
امام علی علیه السلام :🌸
مردم !عذرخواهی کنید از کسی که دلیلی بر عَلیه او ندارید و آنکس من میباشم
مگر من در میان شما بر اساس 💥ثقل اکبر "که قرآن " است عمل نکردم ؟
و💥 ثقل اصغر "عترت پیامبر" را در میان شما باقی نگذاردم؟
مگر من پرچم ایمان را در بین شما استوار نساختم ؟
و از حدود و مرز حلال و حرام آگاهی تان ندادم؟
مگر من پیراهن عافیت را با عدل خود به اندام شما نپوشاندم ؟
و نیکی ها را با اعمال و گفتار خود در میان شما رواج ندادم؟
وملکات اخلاقی انسانی را به شما نشان ندادم ؟
🚨پس وهم و گمان خود را در آنجا که چشمِ دل، ژرفای آن را مشاهده نمیکند ، و فکرتان توانایی تاختن درآن راه را ندارد،به کار نگیرید .
📚خطبه ۸۷ نهج البلاغه
💚💫 سخن جان...
#امیرالمومنین_عالمین، مولا علی علیهالسلام:🌸
🌍 #دنيا سراى گذشتن است؛ نه سراى ماندن. مردم دنیا دو دستهاند: دستهاى که خود را [به خواهشهاى نفس] #میفروشند و [به كيفر آن] #هلاك میشوند، و دستهاى که خود را [با بندگى خدا] #میخرند و خود را [از عذاب قیامت] #آزاد میکنند.
📗حکمت ۱۲۸ نهجالبلاغه
🔮🎷نکات مهم اخلاقی و خودسازی از امام علی علیه السلام در نهج البلاغه :
به خود بیش از اندازه #آزادی ندهید که شما را به ستمگری می کشاند؛
و با #نفس سازشکاری و سستی روا مدارید، که ناگهان در درون گناه سقوط میکنید .
👈ای بندگان خدا! آن کس که نسبت به خود خیرخواهی او بیشتر است، در برابر خدا ،از همه کس فرمانبردارتر است،
👈 و آنکس که خویشتن را بیشتر میفریبد، نزد خدا گناه کارترین انسانهاست .
زیانکار واقعی کسی است که خود را بفریبد.
📚خطبه ۸۶ نهج البلاغه
🔴 امام به بى اعتبار بودن مواهب مادى تأکيد مى کند و مى فرمايد:
#نهج_البلاغه
✨حَالُهَا انْتِقَالٌ، وَ وَطْأَتُهَا زِلْزَالٌ، وَ عِزُّهَا ذُلٌّ، وَ جِدُّهَا هَزْلٌ، وَ عُلْوُهَا سُفْلٌ
💠«حال دنيا دگرگونى (دائمى) است و گامهاى محکمش لرزان، عزّتش ذلّت، برنامه هاى جدى اش شوخى، و بلندى اش عين سقوط است.
✍اما دگرگونى حال دنيا بر کسى پوشيده نيست چه بسا شبانگاه، بر تخت قدرت نشسته و قصد کشور گشايى دارد; ولى سحرگاه نه تن سر و نه سر تاج دارد! با يک گردش چرخ نيلوفرى نيرومندان سقوط مى کنند و ضعيفان به قدرت مى رسند و عزيزان ديروز ذليلان امروز مى گردند.
📚 #خطبه ۱۹۱
🌸شرح خطبه ۳۲نهج البلاغه توسط استاد محمد علی انصاری
✨ و لَبِئْسَ الْمَتْجَرُ أَنْ تَرَى الدُّنْيَا لِنَفْسِكَ ثَمَناً وَ مِمَّا لَكَ عِنْدَ اللَّهِ عِوَضاً.
🔹و چه بد داد و ستدی است که دنیا را بهای جانت و جایگزین آنچه از آنِ تو نزد خداست پنداری.
✨ و مِنْهُمْ مَنْ يَطْلُبُ الدُّنْيَا بِعَمَلِ الْآخِرَةِ وَ لَا يَطْلُبُ الْآخِرَةَ بِعَمَلِ الدُّنْيَا، قَدْ طَامَنَ مِنْ شَخْصِهِ وَ قَارَبَ مِنْ خَطْوِهِ وَ شَمَّرَ مِنْ ثَوْبِهِ وَ زَخْرَفَ مِنْ نَفْسِهِ لِلْأَمَانَةِ وَ اتَّخَذَ سِتْرَ اللَّهِ ذَرِيعَةً إِلَى الْمَعْصِيَةِ.
🔹و از (میان) آنان، کسی است که با عمل آخرت، دنیا را میخواهد، اما با عمل دنیا، آخرت را نمیخواهد. خودش را فرو کاهد و گامهایش را نزدیک به هم بردارد و (دنباله) جامهاش را برچیند و خویش را به امانتداری آراید و پردهپوشی خدا را دستاویزی برای گناه برگزیند.
#شرح_خطبه_۳٢
🔴فزونی نعمت
#نهج_البلاغه
💥«لم تعظم نعمة الله علی احد الا از داد حق لله علیه عظماً؛
💠 نعمت خداوند بر کسی افزایش نیافت مگر آن که حق خدا (بر او) زیادتر گردد».
📚#خطبه ۲۱۶
💐سخاوت، بهترين وسيله ارتباط
#نهج_البلاغه
💥الْكَرَمُ أَعْطَفُ مِنَ آلرَّحِم
🌸بخشش بیش از خویشاوندی محبت می آورد.
📚#حکمت_247
✅ نظر علامه طباطبایی درباره #تداوم ولایت در عصر غیبت
آیا ولایت از آن همه مسلمین است یا عدول مسلمین یا متعلق است به فقیه «به اصطلاح امروزی»؟ در صدر اسلام فقیه به کسی گفته می شد که به همه علوم دینی در اصول و فروع و اخلاق مجهز باشد، نه تنها مسایل فروع دین، چنانکه اکنون مصطلح است. در صورت سوم آیا متعلق به هر فقیه است که در صورت تعدد و کثرت هر کدام از آنها به هر اندازه اقتدار پیدا کند تصرفاتش نافذ و غیرقابل نقض می باشد؟ یا متعلق است به فقیه اعلم؟ اینها مسایلی است که از طرز بحث فعلی ما بیرون است و در فقه باید حل شود.
آنچه از نقطه نظر بحث این مقاله می توان نتیجه گیری نمود، این است که حکم فطرت به لزوم وجود مقام ولایت در هر جامعه ای بر اساس حفظ مصالح عالیه جامعه مبتنی است، اسلام نیز پا به پای فطرت پیش می رود. نتیجه این دو مقدمه این است که فردی که در تقوای دینی و حسن تدبیر و اطلاع بر اوضاع از همه مقدم است برای این مقام تعیین می شود و در اینکه اولیای حکومت باید زبده ترین و برجسته ترین افراد جامعه بوده باشند کسی تردید به خود راه نمی دهد.
📚 معنویت تشیع، تالیف علامه طباطبایی، صفحه 86-87
______________
✨
روحیه ای انتقاد پذیر و قوی
خدمت علامه طباطبائی(ره) گف ته شد: «شخصی، ضد المیزان کتابی نوشته است.» ایشان بدون این که خشمگین شود، فقط دو کلمه فرمود؛ فرمود: «بسیار خوب!»
یک بار به علامه گفتند: «فلان کس از شما انتقاد کرده است.» علامه فرمود: «من که رسوای جهانم! عیب من یکی دو تا نیست؛ خوب این هم رویش.» استاد امجد نقل می کنند: مرحوم استاد، هیچ نامه نام و نشان داری را بی پاسخ نمی گذاشتند. حتی اگر حامل ناسزا به ایشان بود، جوابی کریمانه به آن می دادند. شخصی که ایشان را با سخنانش آزار می داد و با علامه دشمنی می کرد، در مجامع، مورد احترام استاد بود و استاد به او می فرمود: «به حرم که می روم، اول برای شما دعا می کنم!»
هیچ کس نمی توانست علامه را خشمگین کند. به طور خلاصه می توان گفت: «علامه، له شده بود». [یعنی بسیار بسیار متواضع بود.]
______________
✨
#المیزان 0️⃣5️⃣ | حرف تازه و دقیق علامه طباطبایی درباره «صبر اجتماعی»✨
✍️ در آیه آخر سوره آل عمران میخوانیم: «ـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱصْبِرُوا۟ وَصَابِرُوا۟ وَرَابِطُوا۟ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ...»،
چه فرقی بین صبر کردن و صابر بودن است؟
«علاّمه طباطبايي مطلب دقيقي را از دو كلمه ﴿صابِروا و رابِطوا﴾ استنباط كردهاند كه ﴿صابِروا ورابِطوا﴾ مستقيم متوجّه مؤمنان است؛ به اين معنا كه صبرهايتان را با هم تبادل كنيد؛ نه اينكه هر يك به تنهايي صبر كنيد، همانگونه كه آيه شريفه ﴿واعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَميعا) فرمان ميدهد كه همه با هم مسلمان باشيد؛ نه فقط همه مسلمان باشيد، پس اگر مسلمانان هماهنگي جمعي نداشته باشند، هيچ يك به آيه مزبور عمل نكردهاند، زيرا فرمان ﴿واعتَصِموا﴾ به معناي «مسلمان شويد» نيست، بلكه به معناي «با هم مسلمان باشيد» است و با هم مسلمان بودن، غير از مسلماني هر فرد به تنهايي است.
با هم مسلمان بودن يعني در مسائل نظري تبادل فكري داشتن، در امور اجرايي و عملي همكاري كردن و در مسائل دفاعي و جنگ مصابره و مرابطه داشتن.
نتيجه آنكه :
﴿صابِروا﴾ و ﴿رابِطوا﴾ خطاب به مؤمنان است؛ بدين معنا كه با هم صبر و رباط داشته باشيد، زيرا صبر هر انساني محدود است؛ بعضي زود ميرنجند و خسته ميشوند. اگر مصابره جايگزين صبر فردي شود و مرابطه جاي حراست و نگهباني انفرادي از مرزهاي ديني را بگيرد، نقص ناشي از رنجش و خستگي بعضي با توانمندي و پايداري افراد ديگر ترميم خواهد شد.»
📚 ر.ک: تفسیر تسنیم، ج16، ص775
☑️نکته های باریکتر از موی « المیزان» را در «مهر تابان» پی بگیرید!
______________
✨
امیرالمؤمنین علیه السلام:
زبان خود را به نکوگویی عادت بده، تا از ملامت محفوظ مانى
عَوِّدْ لِسانَكَ حُسنَ الكَلامِ تَأمَنِ المَلامَ
📚غررالحكم حدیث۶۲۳۳
#حدیث
✅ نکته لطیف علامه طباطبایی در باب برونرفت از مشکلات
حجت الاسلام میرباقری:
🔸یک لطیفهای را در مورد «یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا» در تفسیر گرانسنگ المیزان علامه طباطبایی فرمودند که یک معنای ظاهری دارد: انسانی که میخواست دروغ بگوید کارش حل بشود، دروغ نمیگوید و خدا بدون دروغ کارش را حل میکند و به او نشان میدهد که دروغ هم نگویی یا مال حرام و شبههناک هم نخوری یا تسلیم دشمن هم نشوی مشکلت حل میشود و به مقصد هم میرسی. مشکلات فردی و اجتماعی هم حل میشود؛ اما معنی لطیفترش این است که:
🔸ما بنبستهایی که میبینیم به دلیل شرک خودمان است. خدا میگوید: دروغ نگو! وقتی دروغ کار تو را میخواهد حل بکند آیا آنجا دروغ مشکلت را حل میکند یا آنجا هم خدا مشکل تو را حل میکند؟ به ما میگویند: حتی وقتی یک لیوان آب میخورید بسم الله الرحمن الرحیم بگویید و اگر نگوید غبار شرک بر دل مینشیند و مشرک میشوی؛ چون خیال کردی این لیوان آب عطش تو را برطرف میکند.
______________
✨
✅ نکته لطیف علامه طباطبایی در باب برونرفت از مشکلات
حجت الاسلام میرباقری:
🔸یک لطیفهای را در مورد «یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا» در تفسیر گرانسنگ المیزان علامه طباطبایی فرمودند که یک معنای ظاهری دارد: انسانی که میخواست دروغ بگوید کارش حل بشود، دروغ نمیگوید و خدا بدون دروغ کارش را حل میکند و به او نشان میدهد که دروغ هم نگویی یا مال حرام و شبههناک هم نخوری یا تسلیم دشمن هم نشوی مشکلت حل میشود و به مقصد هم میرسی. مشکلات فردی و اجتماعی هم حل میشود؛ اما معنی لطیفترش این است که:
🔸ما بنبستهایی که میبینیم به دلیل شرک خودمان است. خدا میگوید: دروغ نگو! وقتی دروغ کار تو را میخواهد حل بکند آیا آنجا دروغ مشکلت را حل میکند یا آنجا هم خدا مشکل تو را حل میکند؟ به ما میگویند: حتی وقتی یک لیوان آب میخورید بسم الله الرحمن الرحیم بگویید و اگر نگوید غبار شرک بر دل مینشیند و مشرک میشوی؛ چون خیال کردی این لیوان آب عطش تو را برطرف میکند.
______________
✨
#فقرای_با_حیا_را_دریابید❗️
✅ آیتالله بهجت (ره):
بعضی بهحدی باحیا هستند که با همۀ ناداری و بیچارگی حاضر نیستند نیاز خود را اظهار کنند. آیا نباید همسایهها و همکارها به اینگونه افراد رسیدگی کنند و از حال آنها اطلاع داشته باشند
______________
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حب دنیا تا چه اندازه خوبه؟!
#ایمان_به_غیب
#دنیا_و_آخرت
______________
✨
🔮 #نقش_دین در تسکین غمها و رسیدن به #آرامش
👈حضور در #مناسبتهای_مذهبی میتواند شما را با جامعهای مستعد ارائه انواع کمک پیوند دهد. اگر #دعاکردن به شما روحیه میبخشد یا شما را نگاه میدارد، برای آن وقت بگذارید. نوشتههای معنوی آرامشبخش [ادعیه] بخوانید و در مناسبتها[ی مذهبی] شرکت کنید.
🌐 هاروارد آمریکا bit.ly/2HOWtnV
🔮🎷 ويژگى هاى علمى و سياسى امام على عليه السّلام
پس از حمد و ستايش پروردگار، اى مردم من بودم كه چشم فتنه را كندم، و جز من هيچ كس جرأت چنين كارى را نداشت، آنگاه كه امواج سياهى ها بالا گرفت و به آخرين درجه شدّت خود رسيد.
👌پس از من بپرسيد پيش از آن كه مرا نيابيد.
👌سوگند به خدايى كه جانم در دست اوست، نمى پرسيد از چيزى كه ميان شما تا روز قيامت مى گذرد، و نه از گروهى كه صد نفر را هدايت يا گمراه مى سازد، جز آن كه شما را آگاه مى سازم و پاسخ مى دهم. و از آن كه مردم را بدان مى خواند و آن كه رهبريشان مى كند و آن كه آنان را مى راند، وآنجاكه فرود مى آيند و آنجا كه بار گشايند و آن كه از آنها كشته شود و آن كه بميرد، خبر مى دهم.
آن روز كه مرا از دست داديد، و نگرانى ها و مشكلات بر شما باريدن گرفت، و بسيارى از پرسش كنندگان به حيرت فرو رفته مى گويند سر انجام چه خواهد شد كه گروه بسيارى از پرسش شوندگان از پاسخ دادن فرو مانند.
📚خطبه ۹۳
🔮 رابطه دین و علم از نگاه استاد دانشگاه #آکسفورد
🔸 #سوزان_گرینفیلد؛ دانشمند، نویسنده و #استاد دانشگاه #آکسفورد:
واقعا شرمآور است که جوانان فکر میکنند که برای دانشمند شدن حتما باید آتئیست [بی خدا] شد! دانشمندان بسیار زیادی هستند (مثل محقق ژنوم فرانسیس کولینز) که اعتقاد دینی دارند.
🌐 تلگراف bit.ly/34nIugf