eitaa logo
سیره علوی (ع)
208 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
35 فایل
اُدعُ إلى سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنه (نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه mawezah.ir Ad1: @mahdimahdavi63 Ad2: @YaAliy Ad3: @Reza_shariati64 http://eitaa.com/joinchat/3049848832C0bd97c4343 🌸کــپـی از مــطـالــبـ کـانـال بــاذکر صـلـواتـ آزاد
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴بهترين ياور در برابر سفيهان 🌟الْحِلْمُ عَشِيرَةٌ 🔹حلم همچون يك قوم و قبيله است 🖋حقيقت حلم همان بردبارى در برابر اهانت ها و سخنان درشت و سخيف و بى ادبانه افراد نادان است  📚
🔳امام حسين علیه السلام فرمود: ▪️مَوْتٌ فِى عِزّ خَيْرٌ مِنْ حَيَاةٍ فِى ذُلّ 💠 «مرگ با عزت برتر از زندگى با ذلّت است». 📘بحار الانوار، ج ۴۴ ص ۱۹۲ ح۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فرازی از پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله حسن زاده آملی ▪️ زندگی این حکیم الهی در آن اربعین گیری های او، در آن روزه های متصل و مرتبط ماه رجب و شعبان و رمضان او، در آن سحرخیزی های ممتد او، در آن ناله ها و گریه های او که گفت: «تا جان به لب نرسید جام به لب نرسید» گذشت؛ از این کارها زیاد داشت، از این ناله ها زیاد داشت، از این گریه ها زیاد داشت، از این شب زنده داری ها زیاد داشت، از این تعلیم و تربیت های خالصانه زیاد داشت؛ شاگردانی تربیت کرد که هم اکنون به فیض الهی از اساتید سرآمد حوزه ها هستند و موفق اند. کتاب های گراسنگی چه کتاب های درسی، چه کتاب های مرجعی، یا تالیف کرد یا تصنیف کرد یا تحقیق کرد و آثار گذشتگان را احیا کرد. هم در ، هم در ، هم در ، هم در ، هم در ، هم در ، انسان جامعی شد که توانست انسان هایی تربیت کند، توانست آثاری به یادگار بگذارد، شاگردانی تربیت کند و دوستانی را بپروراند که از محضر او فیض و از مکتب او فوز، از بنان او فیض و از بیان او فوز دریافت کنند. 📚 پیام تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله حسن زاده آملی تاریخ: 1400/07/04
☀️ پيامبر اکرم (صلےالله علیه وآله): بدترينِ مردم كسى است كه آخرتش را به دنيايش بفروشد و بدتر از او، كسى است كه آخرتِ خود را براى دنياى ديگران بفروشد. 📚مكارم الأخلاق، ج۲، ص۳۱۹
✍️امام حسین علیه السلام: 💠إلهي! اُطلُبني بِرَحمَتِكَ حَتّى أصِلَ إلَيكَ، وَاجذِبني بِمَنِّكَ حَتّى اُقبِلَ عَلَيكَ . . . 🔹خداى من ! مرا با رحمتت بطلب تا به تو برسم و با نعمتت جذبم كن تا به تو روى آورم ... 📚الإقبال(طبعة دار الكتب الإسلاميّة) صفحه 348
💠استقامت در عمل💠 🔻امیرالمومنین علیه السلام: 🔹العَمَلَ العَمَلَ ، ثُمَّ النِّهايَةَ النِّهايَةَ ، و الاستِقامَةَ الاستِقامَةَ ، ثُمَّ الصَّبرَ الصَّبرَ ، و الوَرَعَ الوَرَعَ ، إنَّ لَكُم نِهايَةً فَانتَهوا إلى نِهايَتِكُم . 🔹به جِد، عمل كنيد و حتما آن را به پايانش رسانيد و در آن پايدارى كنيد، آن گاه سختْ شكيبايى ورزيد و به راستى پارسا باشيد. همانا شما را پايانى است؛ پس، خود را به آن پايان رسانيد. 📚 نهج البلاغة : الخطبة ۱۷۶.
﷽ امام علی (علیه السلام): با اظهار دوستی، محبت استوار می گردد. 📚 غرر الحکم، حدیث 4341
✍️امـام علی علیه السلام: اگر خواستى از ببُرّى ته مانده اى از دوســـتى خود براى او باقى گذار ڪه اگر روزى به فكرش رسيد كه آشـتى كند به آن بازگردد. 📚 نهــج البلاغــه از نامه ۳۱
امام صادق علیه السلام فرمودند: حضرت امام حسین علیه السلام با حال حزین و اندوه کشته شدند و سزاوار است ، بر خدا که هیچ حزین و اندوهگینى به زیارت آن جناب نرود ؛ مگر آنکه حق تعالی وى را مسرور و شادمان به اهلش برگرداند.      منبع: کامل الزیارات باب 39 
آیت الله العظمی جوادی آملی: گر نَفَس ما که مهمان خدا هستیم عبادت است و نفس کسی که بر اساس مظلومیت حسین بن علی یک آهی می ‌کشد هم‌سطح او است، حیف است که ما این عزاداری‌ ها را در همین سطح خلاصه کنیم! «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة»، سخن از مظلومیت و اسارت و مانند آن نیست، خیلی از افراد بودند که مظلومانه شهید شدند مظلومانه اسیر شدند، در صورتی که آدم گریه بکند البته آن یک ثوابی دارد؛ اما یک آهی بکشد برای مظلومیت پسر پیغمبر این مثل نَفَس روزه ‌دار باشد؟
قال الصادق علیه السلام: نَفَسُ المَهمومِ لِظُلمِنا تَسبیحٌ وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ وَ کِتمانُ سِرّنا جِهادُ فی سَبیلِ اللهِ.ثم قال ابو عبد الله علیه السلام: یجب ان یکتب هذا الحدیث بالذهب. امام صادق علیه السلام فرمود: نفس کسى که بخاطر مظلومیت ما اندوهگین شود، تسبیح است و اندوهش براى ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. سپس امام صادق علیه السلام افزود: این حدیث را باید با طلا نوشت! (شیخ مفید، الأمالی، ۱۴۱۳ق، ص۳۳۸.)
بدانیم برای چه کسی گریه می کنیم و برای چه گریه میکنیم!   در جریان کربلا و جریان سیدالشهدا (سلام الله علیه) قسمت مهم این عزاداری ‌ها و اشک ‌ها به هر حال بر اساس عاطفه هم هست، محبت هم هست و کمتر کسی است که بتواند خودداری کند، اما فرمودند به اینکه حیف این اشک است که شما اینها را در حدّ مظلومیت سیدالشهدا و دلتان می ‌سوزد و مانند آن خلاصه کنید، اینها البته امر عادی است. شما اگر بدانید جریان سیدالشهدا و عظمت اشک برای آنها چیست ثواب بیشتری می ‌برید. در ماه مبارک رمضان که آدم «ضیف الله» است مهمان خدا است و عزیزترین ماه سال است، درباره «روزه» که جزء عزیزترین کارها است آن جا در روایات «روزه» آمده است که «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ‏»؛[1] نَفَسی که می ‌کشید عبادت است تسبیح است مثل اینکه دارید می‌ گویید «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ»، «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ‏» چون مهمان خدا هستید در مهمان‌ خانه ذات اقدس الهی هستید. در جریان سیدالشهدا این را آورد در حدّ ضیافت خدا در حدّ مهمانی خدا فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیح»،[2] این چکار به گریه دارد؟! این چکار به عاطفه دارد؟! آدم اگر بگوید «سبحان الله» ذکر است، اگر در ماه مبارک رمضان که روزه دارد نَفَس می ‌کشد مثل اینکه بگوید «سبحان الله»، اگر در عزای پسر پیغمبر آهی بکشد، یک آه! فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا» این مثل «سبحان الله» است، حیف است که ما این را کم بگیریم! بله گریه می ‌کنیم اما بدانیم برای چه کسی گریه می‌کنیم برای چه گریه می کنیم، خیلی است این! این مجلس عزا را بُرده در سطح ضیافت خدا!        نفس کسی که بر اساس مظلومیت حسین بن علی یک آهی می ‌کشد، مثل نَفَس روزه ‌دار عبادت است!   گر نَفَس ما که مهمان خدا هستیم عبادت است و نفس کسی که بر اساس مظلومیت حسین بن علی یک آهی می ‌کشد هم‌سطح او است، حیف است که ما این عزاداری‌ ها را در همین سطح خلاصه کنیم! «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة»، سخن از مظلومیت و اسارت و مانند آن نیست، خیلی از افراد بودند که مظلومانه شهید شدند مظلومانه اسیر شدند، در صورتی که آدم گریه بکند البته آن یک ثوابی دارد؛ اما یک آهی بکشد برای مظلومیت پسر پیغمبر این مثل نَفَس روزه ‌دار باشد؟!   این حدیث را مرحوم مفید (رضوان الله تعالی علیه) در همان مجلس چهلم خود نقل کرد که در صفحه ‌338 این چاپ می ‌گوید: «أَخْبَرَنِی أَبُو الْقَاسِمِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُولَوَیهِ رَحِمَهُ اللَّهُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِی قَالَ حَدَّثَنَا سُلَیمَانُ بْنُ سَلَمَةَ الْكِنْدِی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدِ بْنِ غَزْوَانَ وَ عِیسَی بْنِ أَبِی مَنْصُورٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ وَ كِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ
فِی سَبِیلِ اللَّه»، خیلی از مقامات اهل بیت است که برخی‌ ها ظرفیت آن را ندارند، گوشه ‌ای از زیارت «جامعه» را شنیدند می ‌گویند این برای شیعیان غالی است، اینها که نمی ‌دانند عالَم چه خبر است؟ انسان کامل کیست؟ مظهریت یعنی چه؟ این همه ملائکه برای آدم (سلام الله علیه) سجده کردند و یقیناً وجود مبارک پیغمبر ما بالاتر از آدم است، کدام ملک بود که سجده نکرد! انسان وقتی زیارت «جامعه» و مانند آن را‌ می ‌خواند گاهی ممکن است ـ معاذ الله ـ یک مقداری تأمل کند و لرزه داشته باشد، نه خیر! بعد کسی بگوید اینها برای شیعیان غالی است و مانند آن! فرمود شما این حرف ‌های ما را برای همه نقل نکنید حالا چه داعی دارید، آن اوج مقام اهل بیت را بخواهید نقل کنید وقتی بعضی ظرفیت ندارند چرا نقل می ‌کنید؟! این تسبیح است «كِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یجِبُ أَنْ یكْتَبَ هَذَا الْحَدِیثُ بِالذَّهَب» خود حضرت فرمود لازم است این را با طلا بنویسید که چه؟ «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ» خیلی حرف است! از بس این مقام نورانی است!     بنابراین ما چند گونه می ‌توانیم عزاداری کنیم هر مرحله آن؛ آن بکاء، آن إبکاء، آن تباکی‌، همه‌ آن ثواب دارد، از آن مرحله شروع می ‌شود تا مرحله ‌ای که انسان هم ‌سطح نَفَس روزه ‌دار نَفَس می ‌کشد، خیلی است!    [1]. الأمالی(للصدوق)، النص، ص93؛ وسائل الشیعة، ج‏10، ص313.  [2]. الأمالی(للمفید)، النص، ص338.   منبع درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 486، تاریخ: 1398/09/20
انّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة
اى عباد الرحمن )) ، آخر سوره فرقان از (( عباد الرحمن الذين يمشون على الارض )) تا آخر سوره هر يك دستور العمل كامليست . خروس در سحر به ذكر مشغول است كم از خروس مباش از امل (آرزو) - (مقصود آرزوهاى بى پايان دنيوى است ) چشم پوش و در عمل كوش مرد جستجو باش نه گفتگوى . از دريا بخواه نه از جوى . از فضول كلام چون فضول طعام دست بدار. سبكبار باش نه سبكسر و سبكسار، خروس در سحر به ذكر قدوس و سبوح در خروش است كم از خروس مباش ! چون به خروش آمدى بدان كه بهترين عطاى دوست لقاى اوست ، مترصد باش كه : گدايى گردد از يك جذبه شاهى   به يك لحظه دهد كوهى به كاهى منبع: تازيانه سلوك ، ص 114، استاد حسن زاده آملى
✍️امام على عليه السلام: 🔹إنْ قارَفْتَ سَيّئةً فعَجِّلْ مَحْوَها بالتَّوبةِ 💠هرگاه گناهى مرتكب شدى، به محو آن با توبه بشتاب 📚تحف العقول صفحه81 🗞
┄┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄  🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻 ⛔ *اختلاف نظر "علامه حسن زاده آملی" با دیگر محققان، در مورد "ظهور امام زمان (ع)"*⬇️ 📚 محققان: *"ظهور نزدیک است"* 🌄علامه : *"ظهور اتفاق افتاده است"* 📃 منبع : *جهان نیوز، به نقل از کانون مهدویت دانشگاه فردوسی مشهد* ✍ ویراستاری: *دانشکده علوم، عرفانی، قرآنی و اعتقادی* *پرده اول:*👇 اوایل سال ۱۳۸۰ با جمعی از دوستـــان عازم، شهر مقدس قـــم شدیم، در این ایام با طلبه ی محقق بزرگواری آشنا شدیم که در مورد *ظهور و نشانه‌های آن تحقیقات گسترده‌ای انجام داده بود، و با استدلال‌های روایی جالب، معتقد بود که ظهور بسیار نزدیک است.* نکات علمی سخنان ایشان، *هر شنونده‌ای را به تفکر وامی‌داشت و قضیه فراتر از یک ادعای احساسی و بی‌بنیان بود، تا این که همان ایام موفق به حضور در بیت علامه حسن‌زاده آملی شدیم و از نزدیک این دانشمند گران‌قدر را زیارت کردیم.* ....آنچه باعث شد که آن جلسه به‌یادماندنی و سرنوشت‌ساز شود، *مطرح‌شدن نتایج تحقیق آن محقق، در مورد ظهور امام زمان (ع) و نشانه‌های آن بود.* *پرده دوم:*👇 آن طلبه فاضل محقق، در حضور جمع ما، *به تفصیل موضوع را برای حضرت علامه شرح دادند و علامه باادب و حوصله مثال زدنی به دقت به سخنان ایشان گوش دادند.* همه دوستان حاضر در جلسه لحظه‌شماری می‌کردند تا *عکس‌العمل علامه حسن‌زاده را در قبال مسائل مطرح‌شده مشاهده کنند.* بعد از پایان سخنان آن روحانی بزرگوار، *استاد لحظه‌ای تأمل کردند و سپس با خنده شیرین و معناداری به جمع نگاه کرده و فرمودند:* *خلاصه عرایض حضرات این است که می‌خواهید بفرمایید که ظهور حضرت، نزدیک است؟* پس از تأیید دوستان، ایشان فرمودند:  *"اگر بــــگویم ظــــهور اتفـــاق افتـــــاده چه؟"* *پرده چهارم:*👇 همه جا خوردیم. *اصلاً انتظار چنین مطلبی را از ایشان نداشتیم، همه مات و متحیر این سخن ایشان بودیم و نمی‌دانستیم چه بگوییم.* علامه که متوجه تحیر جمع شده بود بابیانی حکیمانه این‌گونه مطلب را توضیح دادند: *پروردگار متعال، قواعد عالم "ملکوت" را نظیر و شبیه قواعد عالم "مُلک" قرار داده و "عالم تکوین"* (نظام خلقت) *را منطبق با "عالم تشریع* (تعالیم قرآنی و دینی) *خلق کرده تا بشر، با پی بردن به "اسرار و قواعد عالم ملک و تکوین"، پی به "اسرار ملکوت و تشریع" ببرد و از این هماهنگی و شباهت حکمت‌هایی استفاده کند.* یکی از این قواعد مسلم و عمومی طبیعت، *تدریجی بودن تحولات می‌باشد، فی‌المثل حرکت وضعی زمین و در پی آن طلوع و غروب خورشید یک فرایند تدریجی است، اگر خورشید به یک باره در آسمان زندگی مادی و طبیعی، طلوع یا غروب کند، در روند حیات اختلال ایجاد می‌شود و هیچ موجود زنده‌ای قادر به تطبیق خود با تغییر وضعیت نور در میدان حیات نخواهد بود و نظم زندگی به هم می‌ریزد.* خورشید باید *به تدریج غروب و طلوع کند تا موجوداتِ تحت تأثیر خورشید بتوانند خود را با تغییرِ رخ داده تطبیق کرده و حیات، به چرخه‌ی نظم خود، ادامه دهد.* نظیر همین اتفاق نیز *در حیات معنوی و ملکوتی بشر، در حال، اتفاق افتاده است.* *پرده پنجم:*👇 علامه در توضیح این مطلب، فرمودند: امام معصوم حضرت حجت، *خورشید آسمان حیات معنوی بشر است* و طلوع و غروب ایشان، در صحنه حیات بشر، *تابع قواعدی شبیه قواعد طبیعی خورشید است. اگر مقوله غیبت و ظهور حضرت به طور دفعی و بدون هیچ زمینه‌ای واقع شود، مسلماً جوامع بشری تاب این تحول شدید را نخواهد داشت.* بدین علت *حکمت الهی مقتضی تدریجی بودن این اتفاق عظیم است.* با بررسی تاریخ حیات بابرکت حضرت، در می یابیم که *این اتفاق در مورد غیبت حضرت واقع شده است، غیر از اینکه حیات سه امام همام، قبل از امام عصر (عج) تقریباً به حالت غیبت بوده و نوعی تمرین، برای شیعیان چهت زندگی مومنانه، بدون ارتباط فیزیکی با امام بود.* همچنین اینکه *غیبت حضرت، به در دو مرحله غیبت صغری و کبری اتفاق افتاده، در واقع مرحله غیبت صغری، همانند آماده کردن مردم، برای غیبت اصلی و طولانی حضرت بوده است.* *پرده ششم:*👇 "همین حکمت"،⬆️ در دوران ظهور حضرت هم رعایت خواهد شد. *بشری که در طول صدها سال در دل ظلمت زندگیِ بدون حاکمیت فرهنگ توحیـــــدی-ولایــــــی، نشو و نما پیداکرده، ظرفیت تحمل ناگهانی نور وجودی که به تعبیر قرآن زمین را اشراق می‌کند "اشرقت الارض بنور ربها..." را ندارد.* لذا باید *واسطه در این بین، وجود داشته باشد، بدین معنا که مجالی برای تجلی نور ایشان در وسعت‌های محدود به وجود آید، که مردم بتوانند خود را برای حضور آن مقام رفیع آماده کنند.* *پرده هفتم:*👇 سپس آن عارف روشن‌ضمیر، تأملی کرده و با قاطعیت، جملاتی فرمودند که باعث شد، جمع حاضر به وجد آمده و طوفانی از شادی و سرور در دل و جان آنان پدید آید؛ و آن از این قرار بود:
*قرائن و شواهد نشان می‌دهد انقلاب اسلامی و نــــظام مقـدس جمهـوری اسلامی ایران ظهور صغرای حضرت بقیه الله الاعظم و بین الطلوعین حکومت جهانی امام زمان ارواحنا فداه می‌باشد.* *پرده هشتم:*👇 آنگاه این مژده بزرگ را، بیان مثال‌هایی شرح دادند، ایشان فرمودند: *مثلاً این مراسمات عبادی و معنوی را ببینید، روزی در همین شهر قم، اگر چند طلبه به صورت انفرادی و با هزینه شخصی، چند روزی اعتکاف می‌کردند، می‌گفتیم الحمدالله معنویت در حوزه پیشرفت کرده، ولی اکنون می‌بینیم چند هفته قبل از ایام اعتکاف شاهد جوانانی هستیم که چندین شبانه‌روز و در سخت‌ترین شرایط و با کم‌ترین امکانات در مساجد و حرم‌ها معتکف می‌شوند و عمده هدف خود را خودسازی برای آمادگی ظهور اعلام می‌کنند، مگر در ایام رژیم گذشته، عموم مردم از معارف اهل‌بیت و ادعیه ایشان این قدر اطلاع داشتند!؟* *در روز عرفه، در غیر صحرای عرفه، شاید خواصی پیدا می‌شدند که دعای عرفه سیدالشهدا را با آن مضامین بلند و عرشی قرائت می‌کردند؛ اما اکنون چه؟* *از ظهر تا عصر عرفه، مساجد، حرم‌ها و خیابان‌های اطراف و رسانه‌ها، بسیج می‌شوند تا میلیون‌ها انسان اعم از نوجوان و جوان و پیر و زن و مرد و عامی و عالم، در کنار هم نشسته و با ناله و تضرع، این دعای به این حجم را، قرائت می‌کنند، این‌ها فرج امام زمان نیست، پس چیست؟* *پرده نهم:*👇 زمانی بر این ملت شیعی، گذشت که حتی در میان خواص، *کمتر کسی پیدا می‌شد که بتواند قرآن را از روی مصحف، به درستی قرائت کند، تا چه رسد به درک معانی و معارف قرآن؛ اما اکنون می‌بینیم که در سراسر کشور ده‌ها هزار حافظ و قاری قرآن تربیت‌ شده‌اند که به دنبال درک حقائق قرآن و عمل به آن‌ها هستند. آیا این‌ها جلوه‌های ظهور نیست؟* *نمـــاز جمعه‌ها، راهپیمایی‌ها، جهـــادها و شهادت‌ها، احیـــاء مهدیه‌ها و جمـــکران، اقـــــبال مردم به دعـــــای ندبــــه و... همه و همه نشان از یک خیزش عظیم و تحولی بی‌سابقه در تاریخ تشیع و همه جلوه‌هایی از ظهور صغری است.* *پرده دهم:*👇 *"انقـــــلاب اســـــلامی ایـــــران،" ظهـــــور برنامه‌ای، شخصیـــــتی و حقــــوقی حضرت مهـــــــدی موعـــــود(عج) بوده و ظهــور جهانی و اصلی حضرت، ظهـــور شخصی و حقیـــقی ایشــان می‌باشد.* *هر کس هر کاری می‌خواهد در دوران ظهور انجام دهد، الان شروع کند؛ چون وقتش فرا رسیده و زمینه‌اش از هر جهت آماده است.*
﷽ امام علی (علیه السلام): دنیا تو را گول نزده است بلکه تو گول آن را خورده ای. 📚 غرر الحکم، حدیث ۹۶۴۵
﷽ امام علی (علیه السلام): دنیا تو را گول نزده است بلکه تو گول آن را خورده ای. 📚 غرر الحکم، حدیث ۹۶۴۵
14.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 تفریح زیبای امیرالمؤمنین (علیه السلام) 🎧 این مکالمه سطح بالا را بشنوید.
هدایت شده از آوای ماندگار°🎼؎
✅ خرده آیت الله قاضی بر شعر باباطاهر علامه طباطبائی از قول استادشان مرحوم آقای قاضی می‌فرمودند:من از باباطاهر تعجب می‌کنم که در شعرش چنین سروده: 🔸یکی درد و یکی درمان پسندد 🔸یکی وصل و یکی هجران پسندد 🔸من از درمان و درد و وصل و هجران 🔸پسندم آنچه را جانان پسندد چه طور باباطاهر گفته است: اگر جانان، هجران را پسندد، من هم آن را می‌پسندم.؟! چگونه انسان می‌تواند این را بپذیرد؟! عاشق بر هر چیز صبر می‌کند اما بر فراق، صبر نمی‌تواند کرد. مولا علی علیه السلام در دعای کمیل می‌فرماید: مولا و آقای من! گیرم بر عذاب تو صبر کنم؛ بر دوری تو چگونه شکیبا باشم؟! » 📔 ز مهر افروخته، ص 72
⁉️ یک سوال: چرا شهید مطهری، اینقدر به علامه طباطبایی(ره) عشق می ورزید؟ یکی از فضلا می‌گفت: به استاد مطهری_رضوان الله علیه_عرض کردم که شما فوق العاده از علامه طباطبایی_علیه الرحمه_تجلیل می کنید و تعبیر_روحی فداه_ را در مورد ایشان دارید، این همه تجلیل به خاطر چیست؟ ایشان فرمودند: من فیلسوف و عارف بسیار دیده ام و احترام مخصوص من به ایشان نه به خاطر این است که ایشان یک فیلسوف است،بلکه احترامم به این جهت است که او عاشق و دلباخته اهل بیت_علیهم السلام_ است.علامه طباطبایی_رضوان الله علیه_در ماه رمضان،روزه خود را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه_سلام الله علیها_افطار می کرد،ابتدا پیاده به حرم مشرف می شد و ضریح مقدس را می بوسید،سپس به خانه می رفت و غذا می خورد.این ویژگی آن بزرگوار است که مرا به شدت شیفته ایشان نموده است. 📚 سلسه مباحثی برای طلاب، ص 23
✍امیرالمومنین امام علی عليه السلام: كسى كه با نادان بنشيند، خردمند نيست. كسى كه با نادان بنشيند بايد خود را آماده قيل و قال كند 📚ميزان الحكمه جلد2 صفحه 232
💎 سه نوع خیرخواهی خداوند برای بندگان 🔻پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله: اِذا اَرادَ اللّه ُ بِعَبْدٍ خَيْرا، فَقَّهَهُ فِى الدّينِ وَ زَهَّدَهُ فِى الدُّنْيا وَ بَصَّرَهُ عُيوبَهُ ❇️ خداوند چون خير بنده‌اى را بخواهد، به او فهم دين می‌دهد و او را به دنيا، بی‌رغبت می‌گرداند و به عيوبش، آگاهش می‌سازد. 📚 كنز العمّال، ح ۲۸۶۸۹
💠 ثمره تقوا💠 🔹عنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: مَنِ اِتَّقَى اَللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ أَعْطَاهُ اَللَّهُ أُنْساً بِلاَ أَنِيسٍ وَ غَنَاءً بِلاَ مَالٍ وَ عِزّاً بِلاَ سُلْطَانٍ 🔹از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است که فرمود: هر كس از خداوند ، چنان كه بايد پَروا داشته باشد ، خدا او را بى هيچ همدمى از تنهايى به در مى آورد و بى هيچ مالى توانگرش مى كند و بى هيچ قدرتى عزّتش مى بخشد . 📚مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل , جلد۱۱ , صفحه ۲۶۵
🌴🌹حدیث روز 🌹🌴 🌹امام على عليه السلام: «الكريمُ يَرى مَكارِمَ أفعالِهِ دَينا علَيهِ يَقضيهِ» 🌱 انسان بزرگوار کارهای نیک خود را دینى بر گردن خود مى داند كه بايد ادا کندـ🌱 📚غررالحكم حدیث2031