🔹پیامبر(ص): هرکس فقیر را در مال خود شریک گرداند و با مردم به انصاف رفتار کند، او مؤمن حقیقی است.
بسم الله الرحمن الرحیم
کلام نور🌼
قال الإمام عليّ عليه السلام:
ما أقَلَّ الثِّقَةَ المُؤتَمَنَ، وأكثَرَ الخَوّانَ !🌼
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
امينِ قابلِ اعتماد، چه كم است و خيانتكار، چه بسيار !
غرر الحكم : ۹۶۵۶🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فردای قیامت مواخذه خواهیم شد اگر این آقا را به مردم معرفی نکنیم.
https://eitaa.com/Avaiemandeghar
امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
قلب نوجوان مثل زمین خالی است ،هر آنچه به آن آموخته شود میپذیرد
(غررالحکم )
🚨 ام سلمه به رسول خدا (ص) عرض کرد: پدر و مادرم به فداى تو باد! اگر زنى دو بار شوهر کند، و آن زن و دو شوهر او پس از مردن، اهل بهشت باشند، با کدامیک از دو شوهر خود بسر خواهد برد؟
👈 رسول خدا (ص) فرمود: مردی که خوشاخلاقتر و براى خانواده خویش بهتر است را اختیار میکند. اى امسلمه! همانا خوش خلقى، خیر دنیا و آخرت را به همراه دارد.
📙 ثواب الأعمال، ص۲۱۵؛ الخصال، ص۴۲
دنیا در نگاهِ علویِ امیرالمومنین صلوات الله علیه
#حکمتهای_علوی
وَ قَالَ (عليه السلام): أَلَا حُرٌّ يَدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ لِأَهْلِهَا؟ إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ، فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا.
🔸امیرالمومنین صلوات الله علیه: آيا آزاد مردى نيست كه اين نيم خورده دنيا را به اهل دنيا واگذارد؟ براى وجود شما قيمتى جز بهشت نيست، آن را جز به بهشت نفروشيد.
نهج البلاغه حکمت 456
دنیا در کلام موسی بن جعفر صلوات الله علیه
مبارزه امام جواد صلوات الله علیه با روایات نبوی جعلی در مدح ابوبکر و عمر در اوج #تقیه و خفقان
صفحه 1️⃣ از 2️⃣
وروي: أن المأمون بعدما زوج ابنته أم الفضل أبا جعفر، كان في مجلس وعنده أبو جعفر عليه السلام ويحيى بن أكثم وجماعة كثيرة. فقال له يحيى بن أكثم: ما تقول يا بن رسول الله في الخبر الذي روي: أنه (نزل جبرئيل عليه السلام على رسول الله صلى الله عليه وآله وقال: يا محمد إن الله عز وجل يقرؤك السلام ويقول لك: سل أبا بكر هل هو عني راض فإني عنه راض) [1].
فقال أبو جعفر عليه السلام: لست بمنكر فضل أبي بكر ولكن يجب على صاحب هذا الخبر أن يأخذ مثال الخبر الذي قاله رسول الله صلى الله عليه وآله في حجة الوداع: (قد كثرت علي الكذابة وستكثر بعدي فمن كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار فإذا أتاكم الحديث عني فاعرضوه على كتاب الله وسنتي، فما وافق كتاب الله وسنتي فخذوا به، وما خالف كتاب الله وسنتي فلا تأخذوا به) وليس يوافق هذا الخبر كتاب الله قال الله تعالى: (ولقد خلقنا الإنسان ونعلم ما توسوس به نفسه ونحن أقرب إليه من حبل الوريد) [سورة ق 16] فالله عز وجل خفي عليه رضاء أبي بكر من سخطه حتى سأل عن مكنون سره، هذا مستحيل في العقول.
ثم قال يحيى بن أكثم: وقد روي: (أن مثل أبي بكر وعمر في الأرض كمثل جبرئيل وميكائيل في السماء). فقال: وهذا أيضا يجب أن ينظر فيه، لأن جبرئيل وميكائيل ملكان لله مقربان يم يعصيا الله قط، ولم يفارقا طاعته لحظة واحدة، وهما قد أشركا بالله عز وجل وإن أسلما بعد الشرك. فكان أكثر أيامهما الشرك بالله فمحال أن يشبههما بهما.
قال يحيى: وقد روي أيضا: (أنهما سيدا كهول أهل الجنة) [2] فما تقول فيه؟ فقال عليه السلام: وهذا الخبر محال أيضا، لأن أهل الجنة كلهم يكونون شبابا ولا يكون فيهم كهل، وهذا الخبر وضعه بنو أمية لمضادة الخبر الذي قال رسول الله صلى الله عليه وآله في الحسن والحسن عليهما السلام: بأنهما (سيدا شباب أهل الجنة)...
🔸روایت شده بعد از آنکه مامون (لعنه الله) دخترش ام الفضل (لعنة الله علیها) را به تزویج امام جواد (صلوات الله علیه) در آورد در مجلسی حضور داشت، و امام و یحیی بن اکثم و گروه بسیاری در آنجا حضور داشتند.
یحیی بن اکثم به امام گفت: ای پسر رسول خدا چه میگویی در مورد این خبر که روایت شده جبرئیل بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نازل شد و گفت: ای محمد! خداوند عز و جل، بر تو سلام رسانده و به تو گوید: از ابوبکر بپرس آیا از من راضی است؟ به درستی که من از او خشنودم. امام فرمود: من منکر فضل ابوبکر نیستم اما راوی این روایت باید روایت دیگری که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در حجة الوداع فرمود را دیده باشد که فرمود: دروغگویان بر من بسیار است و بعد از من بیشتر میشود، پس هر که بر من عمدا دروغ ببندد جایگاهش در آتش است، هرگاه روایتی بر شما وارد شد آن را بر کتاب خدا و سنتم عرضه دارید، و آنچه موافق کتاب خدا و سنتم بود را پذیرفته و آنچه مخالف آنها بود را نگیرید (رد نمائید)، و این حدیث موافق کتاب خدا نیست، خداوند متعال میفرماید : «و ما انسان را خلق کردیم و به وسوسه های نفسانی اش آگاهیم و ما به او از رگ گردن نزدیکتریم» (سوره ق 16) ، چگونه بر خداوند عز و جل خشنودی ابوبکر از غضب او مخفی مانده تا از اسرار پوشیده سؤال کند و این در عقول محال و غیر ممکن است.
آنگاه یحیی بن اکثم گفت: روایت شده، مثال ابوبکر و عمر در زمین همانند جبرئیل و میکائیل در آسمان است. امام فرمود: و در این روایت نیز باید دقت کرد، زیرا جبرئیل و میکائیل دو فرشتهی مقرب الهی هستند که هرگز نافرمانی خدا را نکرده اند و از فرمانبرداری او لحظه ای دست نکشیده اند، اما آن دو به خداوند عز و جل مشرک بودند و بعد از شرک، اسلام آوردند، و بیشتر ایام عمرشان را در حال شرک به خدا به سر برده اند، و شباهت این دو به آن دو محال است.
یحیی گفت: همچنین روایت شده که آن دو سرور پیران اهل بهشت هستند در این زمینه چه میگویی؟ امام فرمود: و این روایت نیز محال میباشد، زیرا تمامی اهل بهشت جوانند و در میانشان پیرمردی نیست، و این خبر را بنی امیه جعل کرده اند تا در مقابل روایتی قرار گیرد که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مورد حسن و حسین (صلوات الله علیهما) فرموده که آنان دو سرور جوانان اهل بهشتند...
الإحتجاج (طبرسی) جلد 2 صفحه 446
#حکمتهای_علوی
وَ قَالَ (عليه السلام): الْإِيمَانُ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ عَلَى الْكَذِبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ، وَ أَلَّا يَكُونَ فِي حَدِيثِكَ فَضْلٌ عَنْ عَمَلِكَ، وَ أَنْ تَتَّقِيَ اللَّهَ فِي حَدِيثِ غَيْرِكَ.
🔸امیرالمومنین صلوات الله علیه: نشانه ايمان اين است كه راستى را در جايى كه به زيان توست بر دروغى كه به سود توست مقدم بدارى، و اينكه گفتارت از كردارت بيشتر نباشد، و در سخن گفتن درباره ديگرى از خدا پروا كنى.
نهج البلاغه حکمت 458
1️⃣راستگو باش حتی اگر به ضررت بود:
شرط مومن شدن ترک دروغ است
مومن #شاید بلغزد و زنا و دزدی کند ولی هرگز دروغ نمی گوید
دروغ از شراب هم بدتر است
2️⃣مثل طبل توخالی زیاد اهل ادعا و حرف نباش:
اهل عمل باشیم نه حرف...
خودمان را که بسازیم؛ دیگران درست می شوند
علم و عمل
❌علم بدون عمل
اول خودسازی
3️⃣زبانت را نگه دار و در مورد دیگران هر حرفی نزن:
جهنمی شدن جهنمی ها به خاطر زبان 👅
✔️تاثیر زبان بر سرنوشت افراد...
عذاب خاص زبان
گاهی دو دوتا چهارتاهای عقل ما علیه خودمان می شود.
#حکمتهای_علوی
وَ قَالَ (عليه السلام): يَغْلِبُ الْمِقْدَارُ عَلَى التَّقْدِيرِ، حَتَّى تَكُونَ الْآفَةُ فِي التَّدْبِيرِ.
🔸امیرالمومنین صلوات الله علیه: مقدّرات (تقدیر الهی) بر تدبير (محاسبات ما) چیره شود تا بدان جا كه تدبیر، سبب آفت زدگی باشد.
نهج البلاغه حکمت 459
قال الرضي و قد مضى هذا المعنى فيما تقدم برواية تخالف هذه الألفاظ.
🔸مرحوم سید رضی می فرماید: اين معنا در گذشته (حکمت 16) به روايت با الفاظ ديگر گذشت.
مولایی که در اثنای جنگ، شمشیرش را به دشمن می بخشد.
«رُوِيَ أَنَّ عَلِيّاً (صلوات الله علیه) كَانَ يُحَارِبُ رَجُلًا مِنَ الْمُشْرِكِينَ، فَقَالَ الْمُشْرِكُ: يَا ابْنَ أَبِي طَالِبٍ هَبْنِي سَيْفَكَ! فَرَمَاهُ إِلَيْهِ. فَقَالَ الْمُشْرِكُ عَجَباً: يَا ابْنَ أَبِي طَالِبٍ! فِي مِثْلِ هَذَا الْوَقْتِ تَدْفَعُ إِلَيَّ سَيْفَكَ؟! فَقَالَ: يَا هَذَا! إِنَّكَ مَدَدْتَ يَدَ الْمَسْأَلَةِ إِلَيَّ، وَ لَيْسَ مِنَ الْكَرَمِ أَنْ يُرَدَّ السَّائِلُ. فَرَمَى الْكَافِرُ نَفْسَهُ إِلَى الْأَرْضِ وَ قَالَ: هَذِهِ سِيرَةُ أَهْلِ الدِّينِ فَقَبَّلَ قَدَمَهُ وَ أَسْلَم.»
🔸روايت شده: «روزی أميرمؤمنان علی صلوات الله علیه با یکی از مشرکان میجنگيد. در اثنای جنگ مشرک گفت: ای پسر ابی طالب، شمشيرت را به من ببخش! در همان لحظه حضرت شمشیر را به سوی او افکند. مرد مشرک با تعجب گفت: ای پسر ابوطالب! آيا در چنين موقعيّتی شمشيرت را به من می بخشی؟! حضرت فرمود: «تو از من در خواست کمک و بخشش نمودی، و رد کردن سائل از کرم به دور است.» آن کافر خود را به زمين انداخت، و گفت: اين است روش اهل دین. آنگاه قدم های امیر مؤمنان عليه السلام را بوسید و اسلام آورد.»
بحار الأنوار، ج۴١، ص ۶۹، باب (١٠۶): مهابته وشجاعته والاستدلال بسابقته في الجهاد على إمامته وفيه بعض نوادر غزواته
امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
ای مردم بدانید خردمند نیست کسی که از گفتار ناحق درباره وی افسرده گردد و راد نباشد آن که از ستایش نادان خوشش آید
(اصول کافی،فضل علم )
هدایت شده از آوای ماندگار°🎼؎
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ...
حلول ماه مبارک رمضان بر همه مسلمانان عالم مبارک
ان شاءالله با نابودی دشمنان دین و بشریت ایام خوبی پیش رو داشته باشیم
به امید فرج آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
•┈┈••••✾🌿🌹🌿✾••••┈┈•
#توییقاریقرآنیاکهقرآنقاریحیدر؟!
#فضائل_اهل_بیت_از_کتب_شیعه
#مطاعن_خلفا
قربون خنده هات یا مولا 😍
❥❥❥═༅༅═┅──
﷽
《فَالْيَوْمَ الَّذينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ
ولي امروز مؤمنان به كافران ميخندند》
{آیه۳۴،سورهمطففین}
࿐࿐࿐࿐࿐࿐࿐
عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیه السلام قَالَ:
«إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ أُخْرِجَتْ أَرِيكَتَانِ مِنَ الْجَنَّةِ فَبُسِطَتَا عَلَى شَفِيرِ جَهَنَّمَ،
ثُمَّ يَجِيءُ عَلِيٌّ (علیه السلام) حَتَّى يَقْعُدَ عَلَيْهِمَا. فَإِذَا قَعَدَ ضَحِكَ وَ إِذَا ضَحِكَ انْقَلَبَتْ جَهَنَّمُ، فَصَارَ عَالِيهَا سَافِلَهَا،
ثُمَّ يُخْرَجَانِ فَيُوقَفَانِ بَيْنَ يَدَيْهِ.
فَيَقُولَانِ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ! يَا وَصِيَّ رَسُولِ اللَّهِ! أَ لَا تَرْحَمُنَا؟ أَ لَا تَشْفَعُ لَنَا عِنْدَ رَبِّكَ؟
قَالَ:
فَيَضْحَكُ مِنْهُمَا ثُمَّ يَقُومُ فَيَدْخُلُ الْأَرِيكَتَانِ وَ يُعَادَانِ إِلَى مَوْضِعِهِمَا،
فَذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ:
«فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ هَلْ ثُوِّبَ الْكُفَّارُ ما كانُوا يَفْعَلُون».
حضرت سجّاد علیه السلام فرمود:
روز قیامت، دو تخت زیبا از بهشت آورده میشود و در کنار جهنّم و مشرف به آن نصب میشود.
سپس أمیرمؤمنان علی علیه السلام میآید و بر آن دو مینشیند.
وقتی آن بزرگوار نشست، خنده ای میکند و با خندهاش، جهنّم زیر و رو می شود، به گونهای که پایین آن به بالای آن میآید و آن دو نفر ( اوّلی و دومی) خارج میشوند و در مقابل امیرالمؤمنین علیه السلام قرار میگیرند.
پس آن دو نفر (ابوبکر و عمر) میگویند:
ای امیرالمؤمنین! ای وصیّ رسول خدا! آیا به ما رحم نمیکنی؟ آیا برای ما نزد پروردگارت شفاعت نمیکنی؟
در این هنگام امیرالمؤمنین علیه السلام به آن دو میخندد، میایستد و آن دو تخت بهشتی به جای خود بر میگردد و آن دو نفر نیز به جایگاه خود برگردانده میشوند.
و این است فرموده پروردگار که میفرماید:
«پس امروز كسانى كه ايمان آوردهاند به كافران مىخندند، بر روى تختها (ى بهشتى به حال دوزخيان) مى نگرند كه آيا كافران به جزای آنچه مىكردند رسیدهاند؟»
📚بحار الانوار ج ۳۶، ص ۶۶، نقلا عن "تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة" ، صفحه ۷۵۶.
❥❥❥═༅༅═┅──
𖣐اللّٰهُمَــ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّج𖣐
🌹رسول اکرم (ص):
روزه سپر آتش (جهنم ) است.
" یعنی بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود "
بسم الله الرحمن الرحیم
کلام نور🌼
قال الإمام عليّ عليه السلام:
ما أكثَرَ الإِخوانَ عِندَ الجِفانِ، وأقَلَّهُم عِندَ حادِثاتِ الزَّمانِ!🌼
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
برادران، در كنار ظرف هاى بزرگ [غذا]، چه بسيارند و به هنگام حوادث روزگار، چه كم!
غرر الحكم : ۹۶۵۷🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: قرآن را بخوانید حتی شده روزی یک یا نیمصفحه
در دنیای اسلام هیچکس نباید پیدا شود که یک روز بر او بگذرد و آیات قرآن را تلاوت نکند.
💠روزي حضرت رسول اكرم (ص) از شيطان پرسيدند:
اي ملعون چرا مانع از صدقه دادن مي شوي؟ شيطان گفت: اي رسول خدا اگر اره اي بر سرم گذارند و مانند درخت اره ام كنند برايم راحت تر است از تحمل صدقه دادن اشخاص. حضرت فرمودند: چرا از صدقه دادن مردم ناراحتي؟شيطان جواب داد: در صدقه پنج خصلت است
۱- مال را زياد مي كند
۲- مريضان را شفا مي دهد
۳- بلاها را دفع مي كند
۴- صدقه دهندگان به سرعت از پل صراط عبور مي كنند
۵- بدون حساب وارد حساب مي شوندو عذابي برايشان نيست
رسول اكرم (ص) پس از شنيدن اين سخنان از شيطان به او فرمودند: خدا عذابت را زياد کند
💌امام صادق علیهالسلام:
کانَ عَلیّ بنُ الحُسَینِ (علیهالسلام) إذا کانَ شَهرُ رَمَضانَ لَم یَتَکَلَّم إلّا بِالدُعاء و التَّسبیحِ و الاِستِغفارِ و التَّکبیرِ
امام سجاد (علیهالسلام) در ماه رمضان جز به دعا و تسبیح و استغفار و تکبیر لب نمیگشود.
📚الکافی ج ۴ ص ۸۸
💌شرح حدیث امیرالمومنین علیهالسلام
اَحسَـــنُ اللِبـــاسِ اَلــوَرعُ
📧 غُرر و دُرر ج ۲ ص۵۳۲
درپشت پرده که از مردن شروع می شود، آنکه لباس است این لباس نیست، در عوالم برزخ و عوالم بعدی، آنکه لباس است و انسان را می پوشاند، تقوی است؛ تقوی مراتب دارد که مرتبه بالایش ورع است.
در قرآن نیز آمده که لباسهای ظاهری که خودتان را اینجا با آن می پوشانید، از نعمتهای خداست و معایب را می پوشاند، دنبالش می فرماید: و لباسُ التَقوی ذلکَ خَیرٌ….سوره اعراف / ۲۶
خیلی مواظبت کنید از حقیقتهایی که یاد گرفته اید، با هوی و هوس خود، آنها را توجیه نکنید که با وضع شما بسازد و نه با حرف توجیه کنندگان که دیگران باشند و طوری توجیه کنند که با وضع شما بسازد.
✨️توجیه کنندگان زیاد هستند، از کتاب و مجله و فلان استاد، یا کسی که جلسه درست کرده، و … اینها کلاه سر شما نگذارند. حقایق توجیه بردار نیست، اگر بنا بود با توجیه حقیقتها عوض شود، دیگر حقیقتی نداشتیم، حقیقتها ثابت است و عالم براساس آن چرخیده و می چرخد.
قانون، حاکم در خلقت است، کسی اینجا لباس نداشت، می شود لخت نباشد؟ قانون این است، نداشتی، برهنگی است؛ اینجا قانون تغییر نمی کند و با توجیه هم برهنگی برطرف نمی شود، این چطور قابل تغییر نیست، برزخ هم برای خود قانون و سنن دارد، قوانین آنجا نیز قابل تغییر نیست؛ لباس آنجا دیگر این لباس نیست، لباس آنجا تقوی است؛ نداشتن تقوی مساوی است با فضیحت، اگر چشم بازی باشد، می بیند.
گورها یکسان به پیش چشــم ما
روضــه و حُفره به چشــم انبیــاء
مولوی
👈عالم انسان در برزخ یا باغی از باغات بهشت است یا گودالی از گودالهای جهنم، بخشی از آتش جهنم است، گودال اینجا را حساب نکنید.
حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، اینها را می دیدند و می گفتند، مانند ما از جایی نقل نمی کردند، می دید و دیده اش را می فرمود، به ما می رسد می شود حرف. حرف آنها حکایت چیزی است که می بیند؛ چنین پرده ای هست که ما همه را یکی می بینیم و آن یکی روضه و حفره؛ اینها عوض شدنی نیست، خودتان را جمع کنید، اقل تقوی این است که گناه نکنید.