eitaa logo
تکه هایی از سیاهه
93 دنبال‌کننده
283 عکس
72 ویدیو
3 فایل
اینجا یک دفترچه یادداشت مجازی است برای انتشار تکه‌هایی از سیاهه‌ی کتاب ها با واگویه‌های بلندبلندِ گاه‌گاهی... نکته‌ای بود اینجا بفرمایید: @M_CHAMRAN1
مشاهده در ایتا
دانلود
"جایگاه قیام‌لله در سیر به سمت خدا" حقیقت قیام، حرکت انسان به‌سمت خدا را توضیح می‌دهد. بروز و ظهور این حقیقت در پایین‌ترین لایه عالم بیشتر است، چرا که غلیظ‌ترین حجاب است. قیام لله است که بروز و ظهور حق را باعث می‌شود. اولین جایی که این قیام در جامعه رخ بدهد همان جا جلودار و مصداق {السابقون} در قیام کل جامعه خواهد بود و رهبری جامعه را در قیام برعهده خواهد داشت. این همان رهبری حقیقی است که هویت {وَاجعَلنَا لِلمُتَّقین إِمامََا}است. | ص۶۰ @siyahe
، نفی عبودیت غیر خدا مقاله ای از دانشمند معزّز استاد گرانقدر امام خامنه‌ای
• دانشجوی آذربایجانی: دور که دست ما مذهبی ها افتاد، مشکل تازه‌ای خودش را نشان داد که دانشجوهای دغدغه مند را رنج می داد و آن، خالی بودن دست بچه مذهبی ها از دلایل مکتبی و ایدئولوژیک برای مبارزه بود. در بحث های کلان، بالاخره می شد جواب مارکسیست ها را داد . البته کار سختی بود و احتیاج به مطالعه و تسلط کافی داشت . اما مسئله اصلی این نبود که اثبات کنیم خدا یکی است و دو نیست؛ بله خدا یکی است، اما این چه تأثیری در زندگی ما دارد؟ حالا مثلا اگر نعوذبالله خدا دو تا بود، نوع زندگی اجتماعی و مبارزه کردن ما چه تغییری می کرد؟ ، نفی عبودیت غیرخدا دانشمند معزّز | ص ۱۲ @siyahe
دانشجوی آذربایجانی: دیدیم کسانی که با اعتقاد به توحید، وارد میدان مبارزه می شوند، دستشان از دلایل مکتبی و ایدئولوژیک برای مبارزه خالی است. ما توانایی دعوت به توحید را داشتیم؛ ولی ارتباط توحید با زندگی مبارزان را درست نمی توانستیم تبیین کنیم. برای همین، ترس از این داشتیم که ورودی های جدید دانشگاه، برای فعالیت سیاسی، بیشتر جذب چپی‌ها و مارکسیست ها شوند تا ما. عملا هم همین بود. مثلا گروه کوهنوردی دانشگاه، پاتوق چپی ها برای جذب دانشجوهای جدیدالورود شده بود. به بهانه کار سیاسی، بچه ها را جذب می کردند و بعد کم کم آنها را از فكر و عمل مذهبی تهی می کردند. با کشیده شدن دامنه مبارزات دانشجویی به سطح شهر، تكليف ما دانشجوهای مذهبی سنگین تر از قبل شد. کم کم باید برای تبلیغ مبارزه بین عموم مردم هم برنامه ریزی می کردیم؛ مبارزهای با رنگ و ريشه دینی. همان اول کار، ضعف نداشتن یک پایگاه قوی فکری برای انجام این کار، خود را نشان داد. ، نفی عبودیت غیرخدا دانشمند معزّز | ص ۱۲ @siyahe
روزی که پیامبر اسلام، گران‌بار از رسالتِ نجات و رهایی انسان، شعار "لااله الا الله" را اعلام کرد، نخستین کسانی که با او بر سر ستیز شده اند و او را _در آغاز با ابتدایی ترین سلاح دشمنی یعنی استهزا و تخطئه زبانی و سپس به‌موازات شکل گیری هرچه بیشتر نهضت توحیدی، با ابزارها و سلاح‌های قاطع‌تر _ مورد هجوم قرار دادند، سران و اشراف قبایل بودند. دیگران، زیر نفوذ و تاثیر آنان بود که با پیامبر و گروه وابستگانِ فکری او به خصومت برخاستند و منظره‌های شرم‌آور تاریخ، در دوره سیزده‌ساله پیش از هجرت تکرار شد. این واقعیت تاریخی، نمایانگر حقیقتی است که برای بازشناسی اسلام و به ویژه توحید _که باید سخن اول و آخر اسلامش دانست_ درخور دقت بسیار است. ، نفی عبودیت غیرخدا دانشمند معزّز | ص ۲۱ @siyahe
در روزگار ما یکی از تاسف انگیز ترین چیزها که باید برای همه پیام آوران رهاسازی انسان همچون فاجعه ای تلقی شود تحریف مفهوم توحید است؛ یعنی تحریف اصولی ترین محتوای ادیان؛ زیرا هیچ مفهوم دیگری را نمی توان نشان داد که در سراسر تاریخ به این اندازه به کار رهاسازی انسان آمده و مبشّر نجات خلق‌های ستم دیده باشد. ، نفی عبودیت غیرخدا دانشمند معزّز | ص ۲۲ @siyahe
در تاریخ، تا آنجا که دانسته‌ایم، بعثت‌ها و نبوت‌ها، عموماً تحولاتی بوده‌اند در جهت سودمندی انسان و نجات مستضعفان و فرودستان، و بر ضد ستم‌ها و تبعیض‌ها و تجاوزها. هسته اخلاقی تمام ادیانِ‌بزرگ _به گفته اریش فروم_ آرمان‌های: دانش، عشق‌ برادرانه، کاهش رنج‌ها، استقلال و حس مسئولیت است( و البته آرمانهای شریف و والای دیگر که از یک بررسی کننده مادی انتظار درک آن نمی رود.) این آرمان‌ها همه در اصل توحید خلاصه شده اند... ، نفی عبودیت غیرخدا دانشمند معزّز | ص ۲۲ @siyahe
جلد چهاردهم از منشور روحانیت، تحت عنوان تعاملات، حاوی دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب نسبت به مسئله‌ی بین مسلمین @siyahe
وحدت، راهی که ملت‌های مسلمان دیر یا زود مجبورند در آن حرکت کنند : برادران مسلمان ما از سراسر دنیا! آن روزی که جهان بود و دو ابرقدرت، این دنیا را اداره می‌کردند، روزهایی بر ما گذشت که هر دو ابرقدرت با وجود مخالفت های خودشان در همه مسائل، در مقابله با ما دست به یکدیگر دادند و همه امکان خودشان را به کار گرفتند اما این ملت ایستاد و پیروز شد. ملت‌ها اینطوراند.اسلام، اینگونه است. انقلاب اسلامی با این سخن و این ، می تواند وسیله‌ای برای نزدیک کردن ملت‌ها به هم و نزدیک کردن راه آنها به یکدیگر باشد. دیر یا زود، ملت‌ها مجبورند از این راه حرکت کنند. دیر یا زود، ملت‌ها در مقابل تحمیلات روزافزون استکبار جهانی، به این موضع کشانده خواهد شد که به اسلام و دین و ایمانشان تمسک کنند و محکم بایستند. این سرنوشتی که برای ملت‌ها غیرقابل اجتناب است. اما علما، شخصیت‌های فرهنگی و علمی و انسانهای بزرگ در هر کشوری، می‌تواند این را کنند و از آسیبها و مشکلاتش در امان بدارند. ،تعاملات؛ ص ۵. @siyahe
دو مسئله‌ی مهم جهان اسلام : بنده اگر بخواهم دو مسئله از مسائل مهم فکری و عملی جهان اسلام را مطرح کنم، این دو مسئله را اینگونه خواهم گفت: یکی مسئله است... مسئله‌ی دومی که آن هم به نظر ما یکی از مسائل مهم و فکری جهان اسلام است مسئله است... به نظر من روشنفکران و علمای جهان اسلام روی موضوع جدا نبودن دین از سیاست دین از زندگی و دین از حکومت هر چه کار کنند . این چیزی است که ملت ها به آن احتیاج دارند. ،تعاملات؛ ص ۷. @siyahe
: هدف آنها[دشمنان اسلام] ایجاد جنگ داخلی بین مسلمانها است و متأسّفانه تا حدودی موفّق شده‌اند. کشورهای اسلامی را یکی پس از دیگری دارند ویران میکنند -سوریه را ویران میکنند، یمن را ویران میکنند، لیبی را ویران میکنند- زیرساخت‌هایشان را از بین میبرند، چرا؟ چرا ما تسلیم این توطئه بشویم؟ چرا آن چیزی که هدف آنها است، برای ما ناشناخته باقی بماند؟ بصیرت پیدا کنیم؛ اگر میخواهیم در این راه موفّق بشویم، باید بصیرت پیدا کنیم. امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) فرمود: "اَلا وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلاّ اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر؛"باید بصیرت پیدا کرد، باید در این راه صبور بود. "وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا؛" اگر با بصیرت حرکت کنیم و صبر کنیم و استقامت به‌خرج بدهیم اثری نمیبخشد؛ امّا وقتی‌که ما هم مثل آنها حرف بزنیم، مثل آنها کار بکنیم، آن‌وقت نتیجه این میشود. ،تعاملات؛ ص۱۵. @siyahe
وحدت یعنی عدم تنازع : مراد ما از وحدت هم یک امر ساده و روشن است و آن، عبارت است از همکاری فرق مسلمین با همدیگر و عدم معارضه و مضادّه‌ی آنها باهم. مقصود ما از اتحاد بین مسلمین این است که همدیگر را نفی نکنند، دشمن را برای یکدیگر مسلط نکنند، و بعضی بر بعضی، به ستم غلبه کنند. ،تعاملات؛ ص ۲۷. @siyahe
وحدت یعنی عدم تنازع : مراد ما از وحدت اسلامی یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست. میدان برخورد مذاهب و عقاید اسلامی و عقاید کلامی و عقاید فقهی (هر فرقه‌ای عقاید خودش را خواهد داشت) میدان علمی است، میدان بحث فقهی است، میدان بحث کلامی است و اختلاف عقاید فقهی و کلامی می تواند هیچ تأثیری در میدان واقعیت زندگی و در میدان سیاست نداشته باشد. مراد ما از وحدت دنیای اسلام عدم تنازع است "ولاتنازعوا فتفشلوا" تنازع نباشد، اختلاف نباشد. ، تعاملات؛ ص ۲۸. @siyahe
: مسئله این نیست که شیعه یا سنی، عقاید یکدیگر را قبول کنند، نه، هر کسی عقیده خودش را دارد، هر کسی تابع استدلال است و به هر عقیده‌ای رسید، درست است. مسئله این است که اصحاب عقاید مختلف، بایستی به وسوسه‌ی دشمن گوش نکنند، به جان هم نیفتند، با هم دشمنی نکنند و نسبت به هم کارشکنی نکنند. دشمنان ما هر کدام هرچه بلدند ‹یوحی بَعضُهُم إِلی بَعضِِ زُخرُفَ القَولِ غرورا› به همدیگر یاد می‌دهند، انگلیسی‌ها به آمریکایی‌ها یاد می‌دهند، اسرائیلی‌ها به آنها یاد می‌دهند... ، تعاملات؛ ص۳۰. @siyahe
نفی تنارع، نه نفی اثبات عقیده : ما می‌گوییم امروز نباید آتش افروزی کرد. هر کسی عقیده خود را داشته باشد و آن را اثبات هم بکند. ما نمی‌گوییم وقتی گویندگان مذاهب مختلف اسلامی، بر منابر خود قرار می گیرند، استدلال نکنند و عقیده خود را اثبات ننمایند. نه، استدلال و اثبات بکنند، اما اثبات عقیده بخشی است و دشمنی کردن با طرف مقابل و هم صدا شدن با استکبار جهانی و نیروها را صرف جنگ داخلی بین مسلمین کردن، بحث دیگری است. ، تعاملات؛ ص۳۰ @siyahe
وضع تأسف انگیز اختلافات : حقاََ وضع مسلمین از لحاظ تضادها و اختلافات مذهبی، تاسف انگیز است. بسیاری از توانایی های با ارزش علمی و فکری مسلمین در طول تاریخ، صرف تعارض با یکدیگر شده است. اشتباه نشود، اگر کسی برای اثبات مذهب خود تلاش علمی بکند، من آن را رد نمی‌کنم. هم شیعه، هم سنی، هم هر مومن به نحله‌یی، به عقیده‌یی و به طریقه‌یی، حق دارد طریقه‌ی خودش را اثبات کند. این چیز دیگری است و آن را رد نمی‌کنیم. آنچه که ما را رد می‌کنیم، تلاش برای معارضه، کوبیدن، اهانت کردن و نفی‌موجودیت طرف مقابل است، این غلط است. .... آنجایی که دو گروه، هر دو منتسب اسلام، و هر دو معتقد به مبانی اساسی واحد، در مقابل هم صف آرایی می‌کنند، تا یکدیگر را محو کنند، یا ضربه بزنند، یا جریحه‌دار کنند، این فاجعه است ما از این کار بایستی جلوگیری کنیم. ، تعاملات؛ ص۳۱ @siyahe
: توصیه امروز و دیروز و فردای من به علمای سنی و شیعه، طلاب و جوانان اهل علم و معرفت‌طلب سنی و شیعی این است که سعی کنید رفاقت و محبت و تفاهم روزبه‌روز در بین شما عمیق‌تر شود. مانعی ندارد که در مراکز علمی با همدیگر بحث علمی کنید و عقاید همدیگر را به چالش بکشید، مثل دو طلبه که با هم بحث می کنند. اما زورآزمایی نکنید. ، تعاملات؛ ص۳۴. @siyahe
: ما می‌گوییم: ای مسلمانان عالم! در هر جای دنیا که هستید، اگر با هم دشمنی نکنید، اگه علیه هم مبارزه و جنگ نکنید و دشمنان و دوستانتان را بشناسید، وضع زندگی شما با آنچه که امروز است، تفاوت خواهد کرد. امروز، دچار تشتت و ضعف و عقب ماندگی هستید. کشورهای اسلامی (غالباً یا عموماََ) فقیر و وابسته و اسیراند. دشمنان اسلام می خواهند اسلام را از میان کشورهای اسلامی به زور بیرون برانند. سیاست ها و قدرت های بزرگ جهانی سعی می کنند به وسیله دولت های دست‌نشانده، مردم را از اسلام دور نمایند. اگر شما با هم باشید و با هم دعوا نکنید و نیروی خود را (که عنصر عظیمی است و برای بهتر کردن دین و دنیاتان، می‌شود از آن استفاده کنید) علیه یکدیگر مصرف نکنید، اهداف پلید دشمنان محقق نخواهد شد. ، تعاملات. ص۴۱. @siyahe
: شعار اسلام ناب و اسلامی که نظام اسلامی بر پایه آن به وجود آمد، این است که مسلمانان با وجود اختلاف‌شان در عقاید و در مبانی مذهبی خود، باید اتحاد کلمه داشته باشند، روی موارد اتفاقی تکیه کنند و از جریحه دار کردن احساسات یکدیگر خودداری نمایند. این فرهنگ دینی با این معنا و با این نگاه در آن، آزادی و عدالت و مردم‌سالاری و بسط وحدت در دنیای اسلام و میان امت اسلامی وجود دارد، یکی از میدان‌های مجاهدت ماست که باید در آن تلاش کنیم. ، تعاملات؛ ص۴۲. @siyahe
: در مسئله وحدت، دو نکته یا دو جهت گیری اساسی وجود دارد که هر کدام به تنهایی، حائز اهمیت‌ند وقتی ما شعار وحدت را می‌دهیم، این دو نکته‌ی اساسی باید مورد توجه ما باشد و همینهاست که برای زندگی عملی مسلمین، کارساز است: ۱. رفع اختلاف و درگیری یکی از این دو نکته، عبارت از رفع اختلافات و تناقض‌ها و درگیری‌ها و تضادها و کارشکنی‌هاست که از قرن‌ها پیش تا امروز، میان طوایف و فِرَق مسلمین وجود داشته است و همیشه هم این تناقض‌ها به ضرر مسلمین تمام شده است. ۲. حاکمیت اسلام نکته دوم این است که این وحدت باید در خدمت و در جهت حاکمیت اسلام باشد وگرنه پوچ و بی معنی خواهد بود. .... اگر علمای اسلام قبول دارند که قرآن کریم می‌فرماید: (لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ)؛ اقامه قسط و عدل و رفع ظلم و ایجاد زندگی صحیح برای بشر هدف ادیان است پس باید حرکت به سمت حاکمیت اسلام باشد و حاکمیت اسلام در کشورها و جوامع اسلامی امری ممکن است. ،تعاملات؛ ص۴۴. @siyahe
: ما که مسلمان هستیم، باید حواسمان جمع باشد. ما باید بفهمیم که پول نفت فلان کشوری که به نوکری آمریکا و غرب، در میان ملت‌های مسلمان شناخته شده و روسیاه است و به استکبار وابستگی دارد، اگر صرف انتشار کتابی در رد تشیّع شد، محض رضای خدا و علاقه‌ی به تسنن نیست و غرض خبیثی را دنبال می‌کند. عکس قضیه هم صادق است. اگر دیدیم عواملی در جامعه شیعی، مشغول تحریک و برانگیختن حساسیت نسبت به برادران اهل سنت یا مقدسات آنها هستند، اگر حمل بر کج‌سلیقگی و بدفهمی نکنیم، باید بدانیم که قطعاََ دست دشمن [در کار] است. دشمن نیز از کجیِ سلیقه نیز بیشترین استفاده را می‌کند. لذا امروز اتحاد مسلمین و صفای دل برادران مسلمان با یکدیگر، شرط اصلی اعلای کلمه اسلام است. ، تعاملات؛ ص۵۰. @siyahe
: این مسئله وحدت.... یک مسئله‌ی حیاتی است. نه اینکه بگوییم برای جمهوری اسلامی حیاتی است(البته اهمیتش برای جمهوری اسلامی جای شک نیست) اما حقیقتا برای اسلام و دنیای اسلام حیاتی است. شما ملاحظه کنید امروز دنیا به سمت بلوک بندی می‌رود، یعنی هر چند کشور در گوشه‌یی، به أدنی مناسبتی با هم اتحاد و اتفاق پیدا می کند. ....علت هم این است که در این دنیا می فهمند که هر واحدی، به تنهایی قادر بر تامین نیازهای خودش(از جمله نیاز دفاع از خود)نیست و باید با هم دست به یکی کنند. ، تعاملات؛ ص۵۱. @siyahe
: امروز در دنیای اسلام پول زیاد است، فکر زیاد است، نیروی انسانی قابلی وجود دارد، جمع کثیری از علما، شعرا، نویسندگان، هنرمندان، و شخصیتهای سیاسی قابل در دنیای اسلام هستند و بخش عمده‌ای از منابع عظیم مالی و منابع زیرزمینی (معادن خداداد زیرزمینی) در اختیار کشورهای اسلامی است. اگر اینها با هم همسو باشند، یا لااقل علیه هم کار نکنند، ببینید در دنیا چه اتفاقی خواهد افتاد! ، تعاملات؛ ص ۵۸. @siyahe
: عزیزان من! این وحدت، از واجبات بزرگی است که هر مستحبی، بلکه هر واجب درجه دومی در مقابل آن در مقام تزاحم، کنار میرود. حفظ این یکپارچگی و وحدت خیلی مهم است. ، تعاملات؛ ص ۵۶. @siyahe