eitaa logo
تکه هایی از سیاهه
94 دنبال‌کننده
239 عکس
40 ویدیو
2 فایل
اینجا یک دفترچه یادداشت مجازی است برای انتشار تکه‌هایی از سیاهه‌ی کتاب ها با واگویه‌های بلندبلندِ گاه‌گاهی... نکته‌ای بود اینجا بفرمایید: @M_CHAMRAN1
مشاهده در ایتا
دانلود
وحدت یعنی عدم تنازع : مراد ما از وحدت هم یک امر ساده و روشن است و آن، عبارت است از همکاری فرق مسلمین با همدیگر و عدم معارضه و مضادّه‌ی آنها باهم. مقصود ما از اتحاد بین مسلمین این است که همدیگر را نفی نکنند، دشمن را برای یکدیگر مسلط نکنند، و بعضی بر بعضی، به ستم غلبه کنند. ،تعاملات؛ ص ۲۷. @siyahe
وحدت یعنی عدم تنازع : مراد ما از وحدت اسلامی یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست. میدان برخورد مذاهب و عقاید اسلامی و عقاید کلامی و عقاید فقهی (هر فرقه‌ای عقاید خودش را خواهد داشت) میدان علمی است، میدان بحث فقهی است، میدان بحث کلامی است و اختلاف عقاید فقهی و کلامی می تواند هیچ تأثیری در میدان واقعیت زندگی و در میدان سیاست نداشته باشد. مراد ما از وحدت دنیای اسلام عدم تنازع است "ولاتنازعوا فتفشلوا" تنازع نباشد، اختلاف نباشد. ، تعاملات؛ ص ۲۸. @siyahe
: مسئله این نیست که شیعه یا سنی، عقاید یکدیگر را قبول کنند، نه، هر کسی عقیده خودش را دارد، هر کسی تابع استدلال است و به هر عقیده‌ای رسید، درست است. مسئله این است که اصحاب عقاید مختلف، بایستی به وسوسه‌ی دشمن گوش نکنند، به جان هم نیفتند، با هم دشمنی نکنند و نسبت به هم کارشکنی نکنند. دشمنان ما هر کدام هرچه بلدند ‹یوحی بَعضُهُم إِلی بَعضِِ زُخرُفَ القَولِ غرورا› به همدیگر یاد می‌دهند، انگلیسی‌ها به آمریکایی‌ها یاد می‌دهند، اسرائیلی‌ها به آنها یاد می‌دهند... ، تعاملات؛ ص۳۰. @siyahe
نفی تنارع، نه نفی اثبات عقیده : ما می‌گوییم امروز نباید آتش افروزی کرد. هر کسی عقیده خود را داشته باشد و آن را اثبات هم بکند. ما نمی‌گوییم وقتی گویندگان مذاهب مختلف اسلامی، بر منابر خود قرار می گیرند، استدلال نکنند و عقیده خود را اثبات ننمایند. نه، استدلال و اثبات بکنند، اما اثبات عقیده بخشی است و دشمنی کردن با طرف مقابل و هم صدا شدن با استکبار جهانی و نیروها را صرف جنگ داخلی بین مسلمین کردن، بحث دیگری است. ، تعاملات؛ ص۳۰ @siyahe
وضع تأسف انگیز اختلافات : حقاََ وضع مسلمین از لحاظ تضادها و اختلافات مذهبی، تاسف انگیز است. بسیاری از توانایی های با ارزش علمی و فکری مسلمین در طول تاریخ، صرف تعارض با یکدیگر شده است. اشتباه نشود، اگر کسی برای اثبات مذهب خود تلاش علمی بکند، من آن را رد نمی‌کنم. هم شیعه، هم سنی، هم هر مومن به نحله‌یی، به عقیده‌یی و به طریقه‌یی، حق دارد طریقه‌ی خودش را اثبات کند. این چیز دیگری است و آن را رد نمی‌کنیم. آنچه که ما را رد می‌کنیم، تلاش برای معارضه، کوبیدن، اهانت کردن و نفی‌موجودیت طرف مقابل است، این غلط است. .... آنجایی که دو گروه، هر دو منتسب اسلام، و هر دو معتقد به مبانی اساسی واحد، در مقابل هم صف آرایی می‌کنند، تا یکدیگر را محو کنند، یا ضربه بزنند، یا جریحه‌دار کنند، این فاجعه است ما از این کار بایستی جلوگیری کنیم. ، تعاملات؛ ص۳۱ @siyahe
: توصیه امروز و دیروز و فردای من به علمای سنی و شیعه، طلاب و جوانان اهل علم و معرفت‌طلب سنی و شیعی این است که سعی کنید رفاقت و محبت و تفاهم روزبه‌روز در بین شما عمیق‌تر شود. مانعی ندارد که در مراکز علمی با همدیگر بحث علمی کنید و عقاید همدیگر را به چالش بکشید، مثل دو طلبه که با هم بحث می کنند. اما زورآزمایی نکنید. ، تعاملات؛ ص۳۴. @siyahe
: ما می‌گوییم: ای مسلمانان عالم! در هر جای دنیا که هستید، اگر با هم دشمنی نکنید، اگه علیه هم مبارزه و جنگ نکنید و دشمنان و دوستانتان را بشناسید، وضع زندگی شما با آنچه که امروز است، تفاوت خواهد کرد. امروز، دچار تشتت و ضعف و عقب ماندگی هستید. کشورهای اسلامی (غالباً یا عموماََ) فقیر و وابسته و اسیراند. دشمنان اسلام می خواهند اسلام را از میان کشورهای اسلامی به زور بیرون برانند. سیاست ها و قدرت های بزرگ جهانی سعی می کنند به وسیله دولت های دست‌نشانده، مردم را از اسلام دور نمایند. اگر شما با هم باشید و با هم دعوا نکنید و نیروی خود را (که عنصر عظیمی است و برای بهتر کردن دین و دنیاتان، می‌شود از آن استفاده کنید) علیه یکدیگر مصرف نکنید، اهداف پلید دشمنان محقق نخواهد شد. ، تعاملات. ص۴۱. @siyahe
: شعار اسلام ناب و اسلامی که نظام اسلامی بر پایه آن به وجود آمد، این است که مسلمانان با وجود اختلاف‌شان در عقاید و در مبانی مذهبی خود، باید اتحاد کلمه داشته باشند، روی موارد اتفاقی تکیه کنند و از جریحه دار کردن احساسات یکدیگر خودداری نمایند. این فرهنگ دینی با این معنا و با این نگاه در آن، آزادی و عدالت و مردم‌سالاری و بسط وحدت در دنیای اسلام و میان امت اسلامی وجود دارد، یکی از میدان‌های مجاهدت ماست که باید در آن تلاش کنیم. ، تعاملات؛ ص۴۲. @siyahe
: در مسئله وحدت، دو نکتهه یا دو جهت گیری اساسی وجود دارد که هر کدام به تنهایی، حائز اهمیت‌ند وقتی ما شعار وحدت را می‌دهیم، این دو نکته‌ی اساسی باید مورد توجه ما باشد و همینهاست که برای زندگی عملی مسلمین، کارساز است: ۱. رفع اختلاف و درگیری یکی از این دو نکته، عبارت از رفع اختلافات و تناقض‌ها و درگیری‌ها و تضادها و کارشکنی‌هاست که از قرن‌ها پیش تا امروز، میان طوایف و فِرَق مسلمین وجود داشته است و همیشه هم این تناقض‌ها به ضرر مسلمین تمام شده است. ۲. حاکمیت اسلام نکته دوم این است که این وحدت باید در خدمت و در جهت حاکمیت اسلام باشد وگرنه پوچ و بی معنی خواهد بود. .... اگر علمای اسلام قبول دارند که قرآن کریم می‌فرماید: (لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ)؛ اقامه قسط و عدل و رفع ظلم و ایجاد زندگی صحیح برای بشر هدف ادیان است پس باید حرکت به سمت حاکمیت اسلام باشد و حاکمیت اسلام در کشورها و جوامع اسلامی امری ممکن است. ،تعاملات؛ ص۴۴. @siyahe
: ما که مسلمان هستیم، باید حواسمان جمع باشد. ما باید بفهمیم که پول نفت فلان کشوری که به نوکری آمریکا و غرب، در میان ملت‌های مسلمان شناخته شده و روسیاه است و به استکبار وابستگی دارد، اگر صرف انتشار کتابی در رد تشیّع شد، محض رضای خدا و علاقه‌ی به تسنن نیست و غرض خبیثی را دنبال می‌کند. عکس قضیه هم صادق است. اگر دیدیم عواملی در جامعه شیعی، مشغول تحریک و برانگیختن حساسیت نسبت به برادران اهل سنت یا مقدسات آنها هستند، اگر حمل بر کج‌سلیقگی و بدفهمی نکنیم، باید بدانیم که قطعاََ دست دشمن [در کار] است. دشمن نیز از کجیِ سلیقه نیز بیشترین استفاده را می‌کند. لذا امروز اتحاد مسلمین و صفای دل برادران مسلمان با یکدیگر، شرط اصلی اعلای کلمه اسلام است. ، تعاملات؛ ص۵۰. @siyahe
: این مسئله وحدت.... یک مسئله‌ی حیاتی است. نه اینکه بگوییم برای جمهوری اسلامی حیاتی است(البته اهمیتش برای جمهوری اسلامی جای شک نیست) اما حقیقتا برای اسلام و دنیای اسلام حیاتی است. شما ملاحظه کنید امروز دنیا به سمت بلوک بندی می‌رود، یعنی هر چند کشور در گوشه‌یی، به أدنی مناسبتی با هم اتحاد و اتفاق پیدا می کند. ....علت هم این است که در این دنیا می فهمند که هر واحدی، به تنهایی قادر بر تامین نیازهای خودش(از جمله نیاز دفاع از خود)نیست و باید با هم دست به یکی کنند. ، تعاملات؛ ص۵۱. @siyahe
: امروز در دنیای اسلام پول زیاد است، فکر زیاد است، نیروی انسانی قابلی وجود دارد، جمع کثیری از علما، شعرا، نویسندگان، هنرمندان، و شخصیتهای سیاسی قابل در دنیای اسلام هستند و بخش عمده‌ای از منابع عظیم مالی و منابع زیرزمینی (معادن خداداد زیرزمینی) در اختیار کشورهای اسلامی است. اگر اینها با هم همسو باشند، یا لااقل علیه هم کار نکنند، ببینید در دنیا چه اتفاقی خواهد افتاد! ، تعاملات؛ ص ۵۸. @siyahe
: عزیزان من! این وحدت، از واجبات بزرگی است که هر مستحبی، بلکه هر واجب درجه دومی در مقابل آن در مقام تزاحم، کنار میرود. حفظ این یکپارچگی و وحدت خیلی مهم است. ، تعاملات؛ ص ۵۶. @siyahe
: مسئله اتحاد بین مسلمین یک امر جدی است. با این مسئله، باید اینطور برخورد شود. هر روزی که این قضیه، دیر شود، دنیای اسلام یک روز خسارت کرده و این روزها، روزهایی است که بعضی آن‌چنان حساس است که در یک عمر اثر می‌گذارد. نباید بگذارید دیر شود. ، تعاملات؛ ص۵۹. @siyahe
: وحدت، بر همه ضرورت‌ها و اولویت‌های ترجیح دارد و از آنها اولی‌تر و مقدم‌تر است. چرا ضرورت اتحاد بین مسلمانان را نمی‌فهمیم؟! بار سنگینی بر دوش ماست و این برهه، برهه‌ی حساسی است. اگر دشمنان بتوانند با اعمال قدرت، این منطقه را تصرف کنند، دنیای اسلام، باز هم مثل دوران استعمار، صد سال دیگر، عقب خواهد افتاد و صد سال دیگر، فاصله‌ی امت اسلامی با دنیای مدرن و صنعتی، بیشتر خواهد شد. ما باید جوابش را بدهیم. امروز ما مسؤول هستیم. ، تعاملات؛ ص۶۳. @siyahe
: توجه بشود در ایام فاطمیه، به مناسبت ذکر مناقب آن بزرگوار، ذکر شهادت آن بزرگوار، مسائل اختلاف‌افکن مطرح نشود. امروز سیاست های مُدهش و اهریمنی بین‌المللی جداً در صدد این است که بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازد. .....چون می‌دانید که اختلاف مذهبی به این آسانی‌ها تمام شدنی نیست. ما نباید به این هدف کمک کنیم. ، تعاملات؛ ص۶۴. @siyahe
: ما امروز در کنار خود، از برادران اهل سنت کسانی را داریم که با ما و همراه ما دارند در دفاع از حرم اهل بیت می‌جنگند و کشته می‌دهند، شهید می دهند. خانواده هایی از شهدای مدافع حرم پیش من آمدند که در بین شان چند خانواده‌ی سنی بودند. خب، این برادر اهل سنت که برای دفاع از حرم حضرت زینب یا حرم امیرالمومنین یا حرم سیدالشهدا جوان خودش را گسیل می کند به جبهه، بعد هم که پیش می‌آید، به جای اظهار تأسف، به جای اظهار غم و اندوه یا گله و شکایت، ابراز افتخار می‌کند که پسر من در این راه شهید شده، این را ما باید برنجانیم؟! این را ما باید کاری کنیم که از ما دور بشود؟! اینها نکات مهمی است، اینها نکات اساسی‌ای است. امروز جزو اولویتهای اصلی جامعه‌ی روحانیت این است که نگذارند کاری را که آمریکا دارد با زحمت انجام می‌دهد، صهیونیست‌ها دارند با زحمت انجام می‌دهند، ما به سهولت این کار را برای آنها انجام بدهیم؛ این را توجه داشته باشد. ، تعاملات؛ ص۶۵. @siyahe
ما به خودمان میلزریم، این را علاج کنید. : من به شما عرض کنم که اگر در طول زمان های گذشته این بیماری به طور طبیعی در جسم دنیای اسلام و امت اسلامی وجود داشت، امروز دست‌های سیاسی به شدت به دنبال تشدید این بیماری هستند. ما نمونه‌های آن را در دنیای اسلام داریم می بینیم، که انسان به خود می لرزد. ما از دشمن های بیرونی نمی‌ترسیم. هیبت آمریکا و قدرت‌های استکباری تا حالا ما را دچار ترس و تردید نکرده، لشکرکشی های خصمانه، تبلیغاتی و سیاسی و نظامی و اقتصادی ما را مطلقاََ در موضع انفعال قرار نداده و قرار نخواهد داد، اما از این بیماری درون دنیای اسلام، ما به خودمان می لرزیم و می ترسیم. این را علاج کنید... ،تعاملات؛ ص۶۶ @siyahe
مشترکات فراوان و اختلافات معدود : قرآن از زبان پیامبر اکرم، به مسیحیان آن زمان می گوید:((تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا))آن وقت، فرقه‌های مسلمان، با خدای واحد، پیغمبر واحد، قرآن واحد، قبله‌ی واحد، عبادت واحد، این همه مشترکات و مسلّمات، چند موضوع مورد اختلاف را وسیله قرار بدهند برای دشمنی! این خیانت نیست؟ این غرض‌ورزی غرض‌ورزان و غفلتِ غافلان نیست؟ ،تعاملات؛ ص۷۳ @siyahe
وحدت به محوریت ثقلین : امواج تخریبِ روابطِ مذاهب و ملتها، از کانون‌های فتنه در درون دنیای اسلام و بیرون آن، تشتتِ روزافزون ملت‌ها و مذاهب اسلامی را نشانه گرفته است. مجاهدتِ مخلصانه در برابر این امواج فتنه، وظیفه همگان، به خصوص آگاهان و هوشمندان است. با تمسک به قرآن و سنت قطعی نبوی«ص» مانند حدیث ثقلین و تبعیت از اهل بیت«ع» راه روشنی در برابر ما قرار می‌گیرد. ،تعاملات؛ ص۷۵ @siyahe
وحدت به محوریت ثقلین : در صدر فعالیت‌های مرحوم آیت الله بروجردی رضوان الله تعالی علیه برای تقریب(آن‌طور که من شنیدم و تا حدودی اطلاع دارم)توجه به حدیث ثقلین بود که بین مذاهب مختلف اسلامی مورد اتفاق است و متواتراََ آن را نقل کرده‌اند. ،تعاملات؛ ص۷۵ @siyahe
وحدت به محوریت رسول الله «ص» : آنچه به دنیای امروز ما ارتباط دارد، نکته‌ای است که من مکرر بر آن پا می‌فشارم و آن، این است که در بین فِرَق اسلامی(که امروز مسلمین خیلی گرفتاری و نابسامانی دارند و با آن دست به گریبانند و باید از هر وسیله‌ای برای نجات خود از این گرفتاری‌ها استفاده کنند)یک نقطه وجود دارد که در آن نقطه، هیچ اختلاف بین آنها نیست. حتی در عقیده‌ی توحید هم که متفقُُ علیه است، ممکن است کسانی تفسیر و حرفی داشته باشند که آن دیگری قبول نداشته باشد، اما در این نقطه هیچ اختلافی وجود ندارد و آن، محبت و ارادت به نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم است. ،تعاملات؛ ص۷۷ @siyahe
وحدت به محوریت امیرالمومنین"ع" : محبت به امیرالمومنین علیه الصلاة و سلام و ارادت به این مرد بزرگ تاریخ بشریت و تاریخ اسلام، نه مخصوص شیعیان است، نه تنها مخصوص به قاطبه‌ی مسلمانان، بلکه این، چیزی است که آزادگان عالم، در آن با مسلمانان شریکند. شما می‌بینید که شخصیت هایی که مسلمان هم نیستند، درباره این چهره درخشان و خورشید تابناک، اظهار ارادت می‌کنند، کتاب می‌نویسند، شعر می‌گویند. خیلی سخت است اگر امیرالمومنین علی بن ابیطالب در بین مسلمانان، یک وسیله‌ی اختلاف قرار بگیرد. آن بزرگوار، شخصیتی است که همه‌ی مسلمانان و همه فرق اسلامی‌، نسبت به او با همه‌ی وجود و با دل و جان، ارادت و محبت می ورزند. این علاقه و محبت، از برجستگی‌ها و صفات و خصالی ناشی می‌شود که هر انسان منصفی در مقابل این خصال، خاضع است. قدر جامع و قدر مشترک، این است. ،تعاملات؛ ص۷۹ @siyahe
الغدیر؛مایه‌ی وحدت نه اختلاف : مرحوم شهید مطهری رضوان الله علیه قبل از انقلاب یک مقاله‌ی مفصلی درباره‌ی کتاب الغدیر علامه امینی نوشتند و ثابت کردند که الغدیر علامه امینی، وسیله‌ی وحدت مسلمین است. بعضی خیال می‌کردند کتاب الغدیر ممکن است مایه‌ی افتراق بشود. ایشان می‌گوید: اگر درست فکر کنیم، درست عمل کنیم، و سنجیده پیش برویم، کتاب الغدیر، مایه‌ی وحدت دنیای اسلام است. برادران اهل سنت ما هم می‌توانند در یک محیط خالی از پیش‌داوری، به منابع غدیر مراجعه کنند. یا می‌پذیرند یا نمی‌پذیرند. در هر دو صورت، بپذیرند و چه نپذیرند، این معنا مسلم است که قضیه‌ی غدیر، هیچ گونه جنگ و دعوای بین پذیرنده نپذیرنده به وجود نمی‌آورد و اختلافات را ایجاب نمی‌کند. برای شیعیان هم همینطور است. شیعیان هم خدا را شکر کنند که از طرف پروردگار، به نعمت این اعتقاد و معرفت، متنعم شدند. آن برادرهایی هم که این حقیقت را قبول نکردند، یا مراجعه نکردند، یا اطّلاع ندارند و یا نتوانستند ذهن‌هایشان را قانع کنند، آنها هم اعتقادی ندارند. این، اختلاف و درگیری را ایجاد نمی‌کند. ،تعاملات؛ ص۸۳ @siyahe
📝 ۴ محور خودسازی درس، عبادت، اخلاق، فعالیت‌های سیاسی، چهار محور خودسازی طلاب این روزگار است که نباید از آن غفلت کنند. هر روز که فردی از طلاب عزیز ما این خودسازی را با نشاط و طراوت انجام می‌دهد، عیدی است که باید آن را به او و به مربی و معلمین صمیمانه تبریک گفت. 🗓۱۳۶۴/۱/۲۰ @siyahe