eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
263 دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
6هزار ویدیو
306 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🔍 و نظر فقهاء 🔴 قسمت دوم : 👌 سفر مسافر اگر معصیت باشد، نماز کامل است اگرچه قصد ده روز نکرده باشد . 🔶 انواع پنجگانۀ سفر گناه ؛ 1⃣ خود سفر معصیت است که توضیحش در پست مربوطۀ هفتۀ قبل، گذشت . 2⃣ هدف از سفر گناه است ؛ مثلاً کسی برای تجارت ربوی یا دزدی سفر رفته است اگر این هدف از اول تا آخر سفر ادامه داشته باشد باید نمازش را کامل بخواند . 3⃣ اگر مسافر برای گناه سفر نکرده ولی هنگام سفر مرتکب عمل حرامی شود مثلاً موسیقی حرامی 👂 می دهد ، این باعث نمی شود سفرش برای گناه باشد و باید شکسته بخواند . 4⃣ وسیلۀ سفر غصبی است ؛ اگر وسیله‌ای که با آن سفر می رود غصبی باشد مثلاً سفر با خودرو دولتی که ممنوعیت استفادۀ اختصاصی دارد : 👈 : باید نمازش را شکسته بخواند . 👈 : بنابر احتیاط واجب ، باید نمازش را هم شکسته و تمام بخواند . 5⃣ سفر ضد واجب که توضیحش در پست مربوطۀ هفتۀ آینده خواهد آمد . 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 و تجارت 📍آثار قرض الحسنه : 1- پاداش چند برابر: «مَن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أضعافا کثیرة...» 📜 بقرة ٢۵۴ واژه «کثیرة» صفت کلمه «اضعافاً= چند برابر» است و نشان می دهد که پاداش انفاق مضاعف و چندین برابر است.» 2-از بین رفتن گناهان: «وَأَقْرَضْتُمُ اللّهَ قَرْضاً حَسَناً لَّأُكَفِّرَنَّ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ...» 📜 مائدة ١٢ 3- آمرزش و تشکر خداوند: «إِن تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضَاعِفْهُ لَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ» 📜 تغابن ١٧ 4- پاداش پرارزش: «إِنَّ الْمُصَّدِّقِينَ وَالْمُصَّدِّقَاتِ وَأَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضَاعَفُ لَهُمْ وَلَهُمْ أَجْرٌ كَرِيمٌ» 📜 حدید ١٨ سخن گوهربار امام علی(ع) درباره قرض الحسنه به خدا چنین است: «مقداری از اموالتان را در راه دین بدهید و پیشاپیش بفرستید تا به خدا قرض داده باشید و برایتان بماند و اگر اصلاً ندهید، فریضه هایی بر عهده شما مانده است که آن را ترک کرده اید.» 📚 نهج البلاغه، ترجمه محمددشتی، خطبة ٢٠٣ 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔 زنگ اول : 🌴 🌴 🎥 شرایط بهشتی شدن 🎙 مقام معظم 📖 عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : تَقَبَّلُوا لِي بِسِتٍّ أَتَقَبَّلْ لَكُمْ بِالْجَنَّةِ إِذَا حَدَّثْتُمْ فَلاَ تَكْذِبُوا وَ إِذَا وَعَدْتُمْ فَلاَ تَخَلَّفُوا وَ إِذَا اُؤْتُمِنْتُمْ فَلاَ تَخُونُوا وَ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ اِحْفَظُوا فُرُوجَكُمْ وَ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَلْسِنَتَكُمْ. 📚 خصال مرحوم شیخ صدوق ج١ ص٣٢١ انس بن مالك از پيامبر خدا(صلّى الله عليه و آله)نقل مى‌كند كه فرمود : شش چيز را براى من به عهده گيريد من بهشت را براى شما به عهده مى‌گيرم : 1⃣چون سخن مى‌گوييد دروغ نگوييدو 2⃣چون وعده مى‌دهيد تخلّف نكنيد و 3⃣چون امانتى گرفتيد خيانت نكنيد و 4⃣ديدگانتان را(از حرام)ببنديد و 5⃣عفت خود را حفظ‍‌ كنيد و 6⃣دست‌ها و زبان‌هاى خود را (از اذيت كردن بر مردم) نگهداريد. 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 و قرض‌الحسنه 📍قرآن مجید شرائط وام نیکو را در برابر خداوند، یا به تعبیر دیگر انفاق ارزشمند را در آیات مختلف بیان کرده است، و بعضى از مفسران از جمع آورى آن، ده شرط استفاده کرده اند : 1⃣ از بهترین قسمت مال انتخاب شود، نه از اموال کم ارزش: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّباتِ ما کَسَبْتُمْ وَ مِمّا أَخْرَجْنا لَکُمْ مِنَ الأَرْضِ وَ لاتَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَ لَسْتُمْ بِآخِذِیهِ إِلاّ أَنْ تُغْمِضُوا فِیهِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ غَنِىٌّ حَمِیدٌ: اى کسانى که ایمان آورده اید از اموال پاکیزه اى که به دست آورده اید، یا از زمین براى شما خارج ساخته ایم، انفاق کنید، و به سراغ قسمتهاى ناپاک براى انفاق نروید در حالى که خودتان حاضر نیستید آنها را بپذیرید، مگر از روى اغماض، و بدانید خداوند بى نیاز و شایسته ستایش است .(۴) 2⃣ از اموالى که مورد نیاز انسان است باشد، چنان که مى فرماید: وَ یُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ: آنها دیگران را بر خود مقدم مى دارند هر چند شخصاً شدیداً نیازمند باشند .(۵) 3⃣ به کسانى انفاق کند که سخت به آن نیازمندند و اولویتها را در نظر گیرد: لِلْفُقَراءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ: انفاق شما (مخصوصاً) براى نیازمندانى باشد که در راه خدا در محاصره قرار گرفته اند .(۶) 4⃣ انفاق اگر مکتوم باشد بهتر است: وَ إِنْ تُُخْفُوها وَ تُؤْتُوها الْفُقَراءَ فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ: هر گاه آنها را مخفى ساخته و به نیازمندان بدهید براى شما بهتر است(۷) 5⃣ هرگز منت و آزارى با آن همراه نباشد: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاتُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الأَذى: اى کسانى که ایمان آورده اید انفاقهاى خود را با منت و آزار باطل نکنید .(۸) 6⃣ انفاق باید توأم با اخلاص و خلوص نیت باشد: یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ: کسانى که اموالشان را براى جلب خشنودى خداوند انفاق مى کنند .(۹) 7⃣ آنچه را انفاق مى کند کوچک و کم اهمیت بشمرد، هر چند ظاهراً بزرگ باشد: وَ لاتَمْنُنْ تَسْتَکْثِرُ: به هنگام انفاق منت مگذار و آن را بزرگ مشمر .(۱٠) 8⃣ از اموالى باشد که به آن دل بسته است و مورد علاقه او است: لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّى تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ: هرگز به حقیقت نیکوکارى نمى رسید مگر این که از آنچه دوست دارید انفاق کنید .(۱۲) 9⃣ هرگز خود را مالک حقیقى تصور نکند، بلکه خود را واسطه اى میان خالق و خلق بداند: وَ أَنْفِقُوا مِمّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفِینَ فِیهِ: انفاق کنید از آنچه خداوند شما را نماینده خود در آن قرار داده است .(۱۳) 0⃣1⃣ و قبل از هر چیز باید انفاق از اموال حلال باشد، چرا که خداوند فقط آن را مى پذیرد: إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ: خداوند تنها از پرهیزگاران قبول مى کند .(۱۴) و در حدیث آمده که پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: لایَقْبَلُ اللّهُ صَدَقَةً مِنْ غُلُول: خداوند هیچگاه انفاقى را که از طریق خیانت است نمى پذیرد .(۱۵) 🔺آنچه گفته شد، در واقع قسمت مهمى از اوصاف و شرائط لازم است، ولى منحصر به اینها نیست، و با دقت و تأمل در آیات و روایات اسلامى، به شرایط دیگرى نیز مى توان دست یافت. 🔺ضمناً آنچه گفته شد، بعضى از شرائط واجب محسوب مى شود (مانند عدم منت، آزار و تظاهر) و بعضى از شرائط کمال است (مانند ایثار به نفس در موقع حاجت خویشتن) که عدم وجود آن ارزش انفاق را از میان نمى برد، هر چند در سطح اعلا قرار ندارد. 🔺و نیز آنچه گفته شد، گر چه در مورد انفاق (وام به خداوند) بود، ولى بسیارى از آنها در مورد وامهاى معمولى نیز، صادق است، و به اصطلاح از شرائط لازم، یا شرط کمال قرض الحسنه مى باشد. 👌این اوصاف دهگانه را مرحوم طبرسى در مجمع البیان و فخر رازى در تفسیر کبیر و آلوسى در روح المعانى آورده اند . ............... ۴ ـ بقره، آیه ۲۶۷. ۵ ـ حشر، آیه ۹. ۶ ـ بقره، آیه ۲۷۳. ۷ ـ بقره، آیه ۲۷۱. ۸ ـ بقره، آیه ۲۶۴. ۹ ـ بقره، آیه ۲۶۵. ۱٠ ـ مدثر، آیه ۶. ۱١ ـ آل عمران، آیه ۹۲. ۱٢ ـ حدید، آیه ۷. ۱٣ ـ مائده، آیه ۲۷. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره توبه آیهٔ ٢٣
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 🔍 و نظر فقهاء 🔺قسمت سوم : 📍حکم بازگشت از سفر گناه ♻️اگر این مسافر از گناه خود توبه کند و سپس برگردد : 👈 : باید نمازش را شکسته بخواند . 👈 : اگر مسافرت در حال برگشت به اندازه هشت فرسخ باشد، نماز شکسته است . ♻️ اما اگر توبه نکند : 👈 : اگر بازگشت جزء سفر معصیت باشد باید نماز را تمام بخواند . 👈 : اگر برگشت به اندازه هشت فرسخ باشد باید نماز را شکسته بخواند و احتیاط مستحب آن است که هم شکسته بخواند و هم تمام بخواند . 👈 : باید نماز را شکسته بخواند به شرطی که آن برگشت، خودش سفر معصیت نباشد و فرق ندارد برگشتن به تنهایی هشت باشد یا نباشد و احتیاط مستحب آن است که اگر توبه نکرده، نمازش را هم شکسته بخواند و هم تمام بخواند . 👈 : مادامی که سفر او به‌خاطر ترک واجب يا فعل حرامی نباشد، نماز او مانند ساير مسافران شکسته است. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 و زندگی 📍وسیع ترین آیهٔ قرآن از دیدگاه قرآن ناطق امیرالمؤمنین علیه السلام : امیرمؤمنان على(علیه السلام) فرمود : در تمام قرآن آیه اى وسیع تر از این آیه نیست : ما فِى القُرْآنِ آیَةٌ أَوْسَعُ مِنْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَي أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ‌‌؛ زمر۵٣ 📚 تفسیر مجمع البیان ذیل آیه دلیل آن نیز روشن است زیرا : 1⃣ تعبیر به یا عِبادِىَ (اى بندگان من!) آغازگر لطفى است از ناحیه پروردگار. 2⃣ تعبیر به اسراف به جاى ظلم و گناه و جنایت نیز لطف دیگرى است. 3⃣ تعبیر به عَلى أَنْفُسِهِم که نشان مى دهد گناهان آدمى همه به خود او باز مى گردد، نشانه دیگرى از محبت پروردگار است، همان گونه که یک پدر دلسوز، به فرزند خویش مى گوید: این همه بر خود ستم مکن! 4⃣ تعبیر به لاتَقْنَطُوا (مأیوس نشوید) با توجه به این که: قنوط در اصل به معنى مأیوس شدن از خیر است، به تنهائى دلیل بر این است که گنهکاران نباید از لطف الهى نومید گردند. 5⃣ تعبیر مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ بعد از جمله لاتَقْنَطُوا تأکید بیشترى بر این خیر و محبت مى باشد. 6⃣ هنگامى که به جمله إِنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ مى رسیم که با حرف تأکید آغاز شده و کلمه الذنوب (جمع با الف و لام) همه گناهان را بدون استثنا در بر مى گیرد، سخن اوج مى گیرد و دریاى رحمت مواج مى شود. 7⃣ هنگامى که جَمِیْعاً به عنوان تأکید دیگرى بر آن افزوده مى شود امیدوارى به آخرین مرحله مى رسد. 8⃣ و 9⃣ توصیف خداوند به غفور و رحیم که دو وصف از اوصاف امیدبخش پروردگار است، در پایان آیه، جائى براى کمترین یأس و نومیدى باقى نمى گذارد. آرى، به همین دلیل، آیه فوق گسترده ترین آیات قرآن است، که شمول آن هر گونه گناه را در بر مى گیرد، و نیز به همین دلیل، از امیدبخش ترین آیات قرآن مجید محسوب مى شود. 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام 🦋
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره توبه آیهٔ ٢۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔 زنگ اول : 🌴 🌴 🎥 بهترین راه برخورد با حسود 🎙 مقام معظم 📖 عَن الصّادِقِ جعفرِ بنِ محمدٍ علیهماالسلام قالْ اِصْبِرْ عَلی أَعْدَاءِ النِّعَمِ فَإِنَّکَ لَنْ تُکَافِئَ مَنْ عَصَی اللهَ فِیکَ بِأَفْضَلَ مِنْ أَنْ تُطِیعَ اللهَ فِیهِ 📚 امالی مرحوم شیخ صدوق ص١۵٨ امام صادق(عليه السّلام)فرمود : در برابر دشمنان نعمت(حسودان)صبر پيشه كن. زيرا كسى را كه نسبت به تو خدا را نافرمانى كرده هرگز نتوانى بهتر از فرمانبردارى خدا نسبت به او جبران كنى. 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین عَن الصّادِقِ جعفرِ بنِ محمدٍ علیهماالسلام قالْ اِصْبِرْ عَلی أَعْدَاءِ النِّعَمِ (۱) «اعداء النعم» مراد آن کسانی هستند که با نعمت‌هایی که خدای متعال به شما داده، آنها با این نعمت‌ها دشمنند. شما نعمت علم پیدا کردید، نعمت آبرو و حیثیت بین مردم پیدا کردید، مالی خدای متعال به شما داده است، نعمت‌های گوناگونی که خدا به شما می‌دهد، بعضی‌ها با این نعمت‌هایی که خدا به شما داده دشمنند؛ یعنی حسودند، حسودی می‌کنند. در واقع آن کسی که حسادت می‌کند و دشمنی می‌کند با شما به خاطر لطفی که خدا به شما کرده، او با شما دشمن نیست، با آن نعمت‌ها، با آن امتیازاتی که شما دارید، با آنها دشمن است. می‌فرماید که اِصْبِرْ عَلی أَعْدَاءِ النِّعَمِ؛ صبر کن، مقابله به مثل نکن اگرچنانچه آنها علیه شما حرفی می‌زنند، توطئه‌ای می‌کنند، کاری می‌کنند، شما پاسخ دشمنی آنها را با صبر بده نه با عمل متقابل؛ چرا؟ فَإِنَّکَ لَنْ تُکَافِئَ مَنْ عَصَی اللهَ فِیکَ بِأَفْضَلَ مِنْ أَنْ تُطِیعَ اللهَ فِیهِ عجب عبارت زیبا و پرمغزی؛ می‌فرمایند آن کسی که در مورد تو معصیت خدا را کرده است؛ یعنی بدی تو را گفته، علیه تو کار کرده، حرکتی کرده، اقدامی کرده، تو نمی‌توانی در مقابل این شخصی که با تو دشمنی کرده است، مقابله به مثلی بکنی، مجازاتی کنی، بهتر از آن مجازاتی که خدا می‌کند بر اثر اینکه تو اطاعت کنی خدا را درباره‌ی او. این مثل این می‌ماند که فرض کنید کسی دشمن شما است به خاطر اینکه شما بین یک گروهی از مردم آبرومندید، حیثتی دارید؛ خب بهترین مجازات او این است که شما کاری کنید که آبرویتان بشود ده برابر. یعنی این بهترین مقابله‌ی با او است. چرا؟ چون شما به خاطر این اطاعت الهی باز تفضلات بیشتری از خدا شامل حالتان می‌شود. ۱) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۱۵۸ 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 📍 منظور از فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ چیست؟ وَمُتَّصِلٍ إِلَى اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ  لِمُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ قَالَ يَعْنِي اِرْفَعْ خَوْفَيْكَ يَعْنِي خَوْفَهُ مِنْ ضِيَاعِ أَهْلِهِ وَ قَدْ خَلَّفَهَا تَمْخَضُ وَ خَوْفَهُ مِنْ  فِرْعَوْنَ 📚 علل الشرایع ج١ ص۶۶ منظور از فاخلع نعلیک این است که دو ترس و وحشت را از خود دور کن : خوف از این که خانواده ات که مورد علاقه تو است که مبادا در این بیابان از بین برود، و خوف از فرعون 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام 🦋