🌱 بِسْمِ اللّٰه الرَّحْمٰنِ الرَّحيم 🌱
❇️ احكام تقليد
[مسائل تقليد از رساله حضرت امام]
📌مسأله ۱۰
🛑 چگونگی رجوع به مجتهد میت بعد از عمل به فتوای مجتهد زنده
اگر در مسألهاى به فتواى مجتهدى عمل كند و بعد از مردن او در همان مسأله به فتواى مجتهد زنده رفتار نمايد، دوباره نمىتواند آن را مطابق فتواى مجتهدى كه از دنيا رفته است انجام دهد. ولى اگر مجتهد زنده در مسألهاى فتوى ندهد و احتياط نمايد و مقلد مدّتى به آن احتياط عمل كند، دوباره مىتواند به فتواى مجتهدى كه از دنيا رفته عمل نمايد. مثلاً اگر مجتهدى گفتن يك مرتبه « سُبْحٰانَ اللّٰهِ وَ الْحَمْدُ للّٰهِ وَ لاٰ إِلٰهَ اِلاّ اللّٰهُ وَ اللّٰهُ اَكْبَرُ» را در ركعت سوم و چهارم نماز كافى بداند و مقلد مدتى به اين دستور عمل نمايد و يك مرتبه بگويد، چنانچه آن مجتهد از دنيا برود و مجتهد زنده احتياط واجب را در سه مرتبه گفتن بداند و مقلد مدتى به اين احتياط عمل كند و سه مرتبه بگويد دوباره مىتواند به فتواى مجتهدى كه از دنيا رفته برگردد و يك مرتبه بگويد. (1)
📍براى دانستن نظرات ديگر مراجع در ذیل همین مسأله به این 👇 آدرس ها مراجعه کنید :
👉 https://lib.eshia.ir/10369/1/23
👉 https://lib.eshia.ir/10369/1/24
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
⬅️🌹 اهمیت آب در زندگی :
💦💧 وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ
💦💧و هر چیز زنده اى را از آب پدید آوردیم؟ آیا[باز هم ] ایمان نمى آورند؟
💦💧and We have made of water everything living, will they not then believe?
(قرآن کریم سوره انبیاء 30)
🟩💦 پیام ها و نکته ها :
💧⬅️ 1. آیا می دانید :
💦👈🏾_ هم نزولات آسمانی کم شده
و هم آب های زیر زمینی نشست کرده به عنوان مثال : شهریار تهران 300 متر و در رفسنجان 450 متر و در جهرم 570 متر
💦👈🏾_تا 5 سال آینده، نزاع ها بر سر کمبود آب است.؟!؟!
💦👈🏾_ اگر فقط یک لیوان، کمتر مصرف کنیم
روزی 17000000 لیتر آب ذخیره می شود.؟!؟!
💦👈🏾_ ایرانیان فرهنگ مصرف آب را، در گذشته بیشتر رعایت می کردند.؟!؟
💦👈🏾_ پس می توانیم باز هم، با مصرف بهینه ی آب، این کمبود را، مدیریت کنیم؟!؟
💦👈🏾_ الگوی مصرف برای یک خانواده ی متوسط، 15000 لیتر در ماه است؟!؟
💧⬅️ 2. پیشنهاد هایی برای کم کردن مصرف آب :
🌹_ جدا سازی آب شرب از آب شستشو
🌹_اصلاح و کم مصرف کردن شیرهای آب
🌹_ کنترل مصرف آب در حمام
با استفاده از لگن
🌹_ کم کردن مصرف آب هنگام غسل و وضوء
🌹_ شستن لباس با پر کردن ماشین لباسشویی و کم کردن دفعات شستشو
🌹_ کم کردن مصرف آب در شیوه ی شستن ظرفها
🌹_ جارو کردن پارکینگ بجای شستشو
🌹_ تمیز کردن ماشین بجای شستشو
🌹_ تعطیل کردن موقت استخرهای شخصی
و استفاده از استخرهای عمومی
🌹_ توسل به امام زمان عج و دعا و نماز باران جهت نزول رحمت الهی
🌹_ نشر این مطلب در راستای کم کردن مصرف آب در جامعه
🟩💖 نتیجه گیری :
پس بیاییم در بسیج عمومی جامعه
به یاد هم وطن های محروم از آب،
مصرف آب را بهینه و کم کنیم.
⭕️ 💧💦 سلام عزیز
روزگار تان سیراب از بندگی و معنویت
🟩💖🟢💖🟢💖🟢🟩
record_۲۰۲۱-۱۲--AudioConverter3.mp3
14.43M
#نیم_نگاهی_به_سوره_یونس
هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ حَتَّي إِذَا كُنتُمْ فِي الْفُلْكِ وَجَرَيْنَ بِهِم بِرِيحٍ طَيِّبَةٍ وَفَرِحُواْ بِهَا جَاءتْهَا رِيحٌ عَاصِفٌ وَجَاءهُمُ الْمَوْجُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ أُحِيطَ بِهِمْ دَعَوُاْ اللّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنجَيْتَنَا مِنْ هَـذِهِ لَنَكُونَنِّ مِنَ الشَّاكِرِينَ (22)
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_هفدهم :
🛑 تغییر حکم یا تغییر شرایط
وَسُئِلَ(علیه السلام) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ(صلى الله علیه وآله): «غَیِّرُوا الشَّیْبَ وَلاَ تَشَبَّهُوا بِالْیَهُودِ»
إِنَّمَا قَالَ(صلى الله علیه وآله) ذَلِکَ وَالدِّینُ قُلٌّ، فَأَمَّا الاْنَ وَقَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ، وَضَرَبَ بِجِرَانِهِ، فَامْرُؤٌ وَمَا اخْتَارَ..
✳️ شرح لغات
غَيِّرُوا الشَيْبَ: پيرى را (با خضاب) تغيير دهيد، يعنى سفيدى موها را با خضاب كردن تغيير دهيد تا دشمن شما را پير و ناتوان نپندارد.
قُلٌّ: اندك، كم، يعنى پيروان اسلام اندك بودند.
النِطَاق: كمر بند پهن.
اتَّسَعَ نِطَاقُهُ: كنايه از گسترش و توسعه است.
الجِران: جلو گردن شتر كه به هنگام استراحت بر زمين مى گذارد، مجازا به معناى ثبوت و استقرار است.
♻️ ترجمه و شرح حکمت
📍 قسمت دوم :
در اینجا دو سؤال پیش مى آید :
❓سؤال اول این که ما معتقدیم: «حَلاَلُ مُحَمَّد حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَحَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة; حلال و حرام اسلام تا دامنه قیامت تغییر ناپذیر است».(۱) و این اصل با آنچه در این حدیث آمده چگونه سازگار است؟
✍ مرحوم مغنیه در شرح نهج البلاغه خود پاسخ خوبى به این سؤال داده است که با توضیحى آن را مى آوریم: احکام شرع دو گونه است: احکامى که بر اساس موضوعات ثابت و فطرى تشریع شده مانند نماز و روزه و حج و... که تغییرپذیر نیست، همچون قوانین ثابتى که در جهان آفرینش حکمفرماست و احکامى که بر اساس موضوعات متغیر وارد شده است که با تغییر موضوع، حکم عوض مى شود; مثلا ما مى دانیم خرید و فروش خون و اعضاى بدن انسان در سابق جزء محرمات بود، زیرا هیچ فایده مباحى نداشت ولى امروز که براى نجات جان مصدومان یا پیوند اعضا آثار حیات بخش دارد کاملاً قابل خرید و فروش به قیمت هاى بالاست.
امثال این احکام در میان احکام اسلامى کم نیست.
مسئله رنگ آمیزى موهاى سفید که در این کلام نورانى به آن اشاره شده است نیز از همین قبیل بوده، زیرا پغمبر اکرم در زمانى که یارانش کم و در میان این عده کم جمعى از ریش سفیدان بودند این دستور را صادر کرد تا چهره پیرمردان جوان شود و سبب ترس دشمن گردد.
(علاوه بر این که در روحیه خود آنها نیز اثر مى گذارد و روح جوانى در آنها جوانه مى زند.) ولى هنگامى که شرایط عوض شد و جمعیت مسلمانان آن اندازه فزونى یافت که وجود پیرمردان محاسن سفید در میان آنها تأثیرى در قوت و قدرت مسلمانان نداشت، طبعاً حکم هم عوض مى شود.(۲) واضح است که حدیث «حَلالُ مُحَمَّد» اشاره به بخش اول است.
شبیه این موضوع چیزى است که در بعضى از روایات آمده است که از امام باقر(علیه السلام) سؤال شد که ما شنیده ایم پیغمبر (و یارانش) در طواف با سرعت و شبیه دویدن حرکت مى کردند آیا ما هم این گونه عمل کنیم و یا به طور معمولى راه برویم؟ آن بزرگوار پاسخ دقیقى به این سؤال دادند، فرمودند: پیغمبر اکرم این دستور را در ماجراى حدیبیه داد تا قریش چابکى آن حضرت و یارانش را ببینند (و بترسند) ولى جمعى از عامه به سبب غفلت از این موضوع که این یک حکم موقت و در شرایط خاصى بوده است هنوز این کار را ادامه مى دهند ولى من و پدرم در طواف راه مى رویم».(۳)
❓سؤال دوم این که مى دانیم خضاب یکى از مستحبات است چگونه امام مى فرماید: امروز هر کس مخیر است بین خضاب و ترک آن؟
✍ پاسخ این سؤال این است که در آن زمان پیغمبر اکرم به یاران مسن خود الزام کرده بود که خضاب کنند و امام(علیه السلام)مى فرماید: آن الزام اکنون بر طرف شده و هرکس آزاد است و این امر منافاتى با استحباب خضاب ندارد، زیرا آثار دیگرى در روحیه خود انسان و همسر و فرزندان و اطرافیان او ممکن است داشته باشد.(۴)
------------
(۱). کافى، ج 1، ص 58، ح 19.
(۲). منظور از تغییر موضوع این نیست که خون یا اعضا عوض مى شود و یا این که خضاب تبدیل به چیز دیگرى مى شود، بلکه مقصود آن است که شرایط و ملاک و فلسفه حکم تغییر مى یابد; فلسفه اى که به منزله قید موضوع است. مثلاً خون بى فایده و مفید دو موضوع است و خضاب زمان ضعف مسلمانان و خضاب زمان قوت دو موضوع محسوب مى شود.
(۳). وسائل الشیعه، ج 9 باب 29 از ابواب طواف ح 2. (با کمى تلخیص و اقتباس); فى ظلال نهج البلاغه، ج 4، ص 226.
(۴). بهج الصباغه، ج 2 ص 483.
#حکمت_نهم #حکمت_دهم
#حکمت_یازدهم #حکمت_دوازدهم
#حکمت_سیزدهم #حکمت_چهاردهم
#حکمت_پانزدهم #حکمت_شانزدهم
#حکمت_هفدهم
🌱 بِسْمِ اللّٰه الرَّحْمٰنِ الرَّحيم 🌱
❇️ احكام تقليد
[مسائل تقليد از رساله حضرت امام]
📌مسأله ۱۱
🛑 فلسفه رجوع به مجتهد
مسائلى را كه انسان غالباً به آنها احتياج دارد، واجب است ياد بگيرد.
(اين مسأله در رسالۀ آيت اللّٰه فاضل نيست)
#مكارم_شیرازی : مسأله هر كس بايد مسائلى را كه معمولاً مورد احتياج او واقع مىشود ياد گيرد يا طريقۀ احتياط آن را بداند.
#شبیری_زنجانى : مسأله مسائلى را كه انسان احتمال عقلايى مىدهد به آنها احتياج پيدا كند و نتواند احتياط كند، بايد پيش از عمل آنها را ياد بگيرد تا در هنگام عمل بر خلاف وظيفه شرعى خود رفتار نكند.
#سيستانى : مسأله بر مكلف لازم است مسائلى را كه احتمال مىدهد به واسطه ياد نگرفتن آنها در معصيت يعنى ترك واجب يا فعل حرام واقع مىشود ياد بگيرد.
record_۲۰۲۱-۱۲--AudioConverter4.mp3
14.16M
#نیم_نگاهی_به_سوره_یونس
فَلَمَّا أَنْجاهُمْ إِذا هُمْ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّما بَغْيُكُمْ عَلى أَنْفُسِكُمْ مَتاعَ الْحَياةِ الدُّنْيا ثُمَّ إِلَيْنا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «23»
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_هجدهم :
🛑 نكوهش بى طرفى هاى منفى
فِی الَّذِینَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ: خَذَلُوا الْحَقَّ، وَلَمْ یَنْصُرُوا الْبَاطِلَ.
♻️ ترجمه و شرح حکمت
شرح و تفسیر بى طرف هاى منفى همان گونه که در سند این حکمت آمد، این سخن حکیمانه امام مربوط به بعضى افراد سرشناس از مسلمانان مانند «سعد بن ابىوقاص» و «عبدالله بن عمر» است که در جنگ جمل وصفین با امام همراهى نکردند وبه دشمنان او نیز نپیوستند، بلکه بى طرف ماندند وبه عذرهاى واهى متوسل شدند.
امام درباره آنها مى فرماید: «حق را تنها گذشتند و باطل را یارى نکردند»; (خَذَلُوا الْحَقَّ، وَلَمْ یَنْصُرُوا الْبَاطِلَ).
اشاره به این که گرچه آنها به یارى باطل نشتافتند و در صف مقابل ما قرار نگرفتند; ولى چون به یارى حق برنخاستند و به پیام قرآن که مى گوید: «(فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى تَفىءَ إِلى أَمْرِ اللّه); به آن گروه ظالمى که بر ضد پیروان حق (و امام مسلمین) برخاسته بجنگید تا به فرمان گردن نهند»(۱) عمل نکردند درخور هر گونه سرزنش و ملامتند.
در این که آیا این گروه با على(علیه السلام) بیعت کرده بودند ولى در مسئله مبارزه با اصحاب جمل و جنایتکاران شام کوتاه آمده بودند یا از ابتدا زیر بار بیعت نرفته بودند، در میان مورخان اختلاف نظر است.
در بعضى از نقل ها آمده که اینها بیعت را پذیرفتند ولى به فرمان امام در مبارزه با اهل باطل عمل نکردند و مطابق برخى دیگر از نقل ها از ابتدا زیر بار بیعت با آن حضرت نرفتند و جزء اقلیت ناچیزى بودند که بر خلاف جمهور مسلمین از بیعت با امام سر باز زدند.
مرحوم علامه شوشترى معتقد است که اکثر روایات حاکى از آن است که این گروه بیعت نکردند.(۲) در اینجا این سؤال پیش مى آید که اگر آنها بیعت نکردند چگونه امام انتظار داشت که به لشکر او بپوندند و با باطل مبارزه کنند.
پاسخ این سؤال روشن است، زیرا اوّلاً جمهور مسلمانان و اکثریت قاطع مهاجران و انصار بیعت کرده بودند و این حجت براى همه مردم بود و ترک بیعت گناه بزرگى بود که از آنها سر زد.
ثانیاً به فرض که آنها بیعت نکرده باشند ولى وظایف یک مسلمان را باید انجام دهند و به آیات قرآن باید عمل کنند یعنى همان گونه که نماز و روزه و حج را باید انجام دهند، به آیه شریفه (فَقاتِلُوا الَّتِى تَبْغی حَتّى تَفِىءَ إِلى أَمْرِ اللّه)نیز باید گردن نهند.
این یک وظیفه اسلامى است که به بیعت ربطى ندارد.
به خصوص این که در حدیثى نیز از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است که فرمود: «السّاکِتُ عَنِ الْحَقِّ شَیْطانٌ أَخْرَسٌ; کسى که نسبت به حق بى طرف و بى تفاوت بماند و سکوت اختیار کند شیطان گنگى است».(۳) به ویژه این که کناره گیرى این گونه افراد که به عنوان شخصیت هاى معروف جامعه اسلامى شناخته مى شدند ضربات شدیدترى بر پیکر حق وارد مى کرد.
قابل توجه این که ابن عبدالبر در کتاب استیعاب در شرح حالات «عبدالله بن عمر» مى نویسد که به هنگام وفات مى گفت: هیچ چیزى ناراحت کننده اى در دلم از امر دنیا نیست جز این که که من با آن گروه ستمگر همراه على بن ابى طالب پیکار نکردم».(۴)
-----------------
(١). حجرات، آیه 9.
(٢). شرح نهج البلاغه مرحوم تسترى، ج 9، ص 577.
(٣). شرح نهج البلاغه مغنیه، ج 4، ص 227.
(٤). مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 17.
#حکمت_نهم #حکمت_دهم
#حکمت_یازدهم #حکمت_دوازدهم
#حکمت_سیزدهم #حکمت_چهاردهم
#حکمت_پانزدهم #حکمت_شانزدهم
#حکمت_هفدهم
🌱 بِسْمِ اللّٰه الرَّحْمٰنِ الرَّحيم 🌱
❇️ احكام تقليد
[مسائل تقليد از رساله حضرت امام]
📌مسأله ۱۱
🛑 چرا باید رساله عملیه داشته باشیم
مسائلى را كه انسان غالباً به آنها احتياج دارد، واجب است ياد بگيرد.
(اين مسأله در رسالۀ آيت اللّٰه فاضل نيست)
#مكارم_شیرازی : هر كس بايد مسائلى را كه معمولاً مورد احتياج او واقع مىشود ياد گيرد يا طريقۀ احتياط آن را بداند.
#شبیری_زنجانى : مسائلى را كه انسان احتمال عقلايى مىدهد به آنها احتياج پيدا كند و نتواند احتياط كند، بايد پيش از عمل آنها را ياد بگيرد تا در هنگام عمل بر خلاف وظيفه شرعى خود رفتار نكند.
#سيستانى : بر مكلف لازم است مسائلى را كه احتمال مىدهد به واسطه ياد نگرفتن آنها در معصيت يعنى ترك واجب يا فعل حرام واقع مىشود ياد بگيرد.
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
❇️ ۱۸ ضرب المثلی که ریشه قرآنی دارند ❇️
✍ تدوین و گردآوری توسط مبلغین کشوری مترجمی زبان قرآن زیر نظر صاحب طرح *استاد سید علی حسینی یزدی*
۱- 🔷 *هر گلی بزنی سر خودت زدی*
🔶 *إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ*
*اگر نیکی کنید ، به خودتان نیکی می کنید* (إسراء٧)
۲- 🔷 *بی گدار به آب نزن*
🔶 *وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ*
*و با دستهایتان خود را به هلاکت نیفکنید* (بقرة١٩٥)
۳- 🔷 *آشپز که دوتا شد آش یا شور می شود یا بی نمک*
🔶 *لوکان فیهما آلهة إلاّ اللّٰه لفسدتا*
*اگر بود در میان آسمان و زمین معبودانی دیگر، هر آینه تباه می شدند آن دو ( و نظام هستی بهم میخورد)* (انبياء٢٢)
٤- 🔷 *از تو حرکت از خدا برکت*
🔶 *وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً*
*و هر کس مهاجرت کند در راه خداوند( برای آسایش و گشایشِ اُمورش) ، جایگاه بسیار خواهد یافت* (نساء١٠٠)
۵- 🔷 *اگر علی ساربونه میدونه شترش رو کجا بخوابونه*
🔶 *اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ*
*خداوند بهتر میداند کجا قراردهد رسالتش را* (انعام۱۲۴)
۶- 🔷 *مور همان به که نباشد پرش*
🔶 *وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ*
*و اگر بگشاید خداوند روزی را برای بندگانش ، هر آینه ظلم و طغیان کنند در زمین* (شوری۲۷)
۷- 🔷 *یار بی پرده از در و دیوار در تجلی است یا اولی الابصار*
🔶 *فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ*
*پس هر کجا روی گردانید، پس آنجا ذات خداوند است* (بقره۱۱۵)
۸- 🔷 *به عمل کار برآید به سخندانی نیست*
🔶 *يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ*
*ای کسانی که ایمان آوردید! برای چه می گویید آنچه را انجام نمی دهید؟* (صف۲)
۹- 🔷 *نه چندان بخور کز دهانت بر آید*
*نه چندان که از ضعف جانت بر آید*
🔶 *وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا*
*و نه هرگز دست خود (در احسان به خلق) محکم به گردنت بستهدار، و نه بسیار باز و گشادهدار، که (هر کدام کنی) به نکوهش و درماندگی خواهی نشست* (اسرا۲۹)
۱۰- 🔷 *شتر دیدی ندیدی*
🔶 *وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا*
*هرگاه به عمل لغوی (از مردم غافل) بگذرند، بزرگوارانه از آن درگذرند* (فرقان۷۲)
۱۱- 🔷 *گر به دولت برسی مست نگردی مردی*
🔶 *کلا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَی أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى*
*حقا كه انسان سركشى مى كند همين كه خود را بى نياز پندارد* (علق۶،۷)
۱۲- 🔷 *کبوتر با کبوتر باز با باز*
*کند هم جنس با هم جنس پرواز*
🔶 *الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ ۖ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ*
*زنان بدکار و ناپاک شایسته مردانی بدین وصفند و مردان زشتکار و ناپاک نیز شایسته زنانی بدین صفتند و (بالعکس) زنان پاکیزه نیکو لا یق مردانی چنین و مردان پاکیزه نیکو لایق زنانی همین گونهاند* (نور۲۶)
۱۳- 🔷 *تو مو می بینی و من پیچش مو*
🔶 *إِنِّي أَرَىٰ مَا لَا تَرَوْنَ*
*همانا من چیزی می بینم که شما نمی بینید* (انفال۴۸)
۱٤- 🔷 *ماه پشت ابر نمی ماند*
🔶 *الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُ*
*الان اشکار شد حقیقت* (یوسف۵۱)
۱۵- 🔷 *تو را به خیر و ما را به سلامت*
🔶 *لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِینِ*
*برای شما دین شما و برای من دین من* (کافرون۶)
۱۶- 🔷 *هر آنکس که دندان دهد نان دهد*
🔶 *نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ*
*ما روزی میدهیم شما را و آنها را* (انعام۱۵۱)
۱۷- 🔷 *در نا امیدی بسی امید است*
🔶 *لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّه*
*ناامید نشوید از رحمت خداوند (زمر 39)
۱۸- 🔷 *از پس هر گریه آخر خنده ای است*
🔶 *إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا*
*همانا با هر سختی آسانی است* (انشراح٦)
record_۲۰۲۱-۱۲--AudioConverter5.mp3
13.87M
#نیم_نگاهی_به_سوره_یونس
إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَيْها أَتاها أَمْرُنا لَيْلًا أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصِيداً كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ «24»
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_نوزدهم :
🛑 نتیجه تسلیم در برابر آرزوها
مَنْ جَرَى فِی عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ.
♻️ ترجمه و شرح حکمت
امام(علیه السلام) در این گفتار کوتاه و حکمت آمیز خود به مسئله طول آرزوها و سرنوشتى که دامان انسان را مى گیرد اشاره کرده مى فرماید: «کسى که در مسیر آرزوها گام بردارد در (دام) مرگ خواهد افتاد»; (مَنْ جَرَى فِی عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ(1).
أمل به معناى هر نوع آرزو است; خواه آرزوى معقول باشد یا نامعقول، از این رو این واژه در مورد معصومان و اشخاص برجسته نیز به کار رفته آنها را کعبه آمال مى نامند و حتى خداوند به عنوان «منتهى الأمل» شمرده شده که همان آخرین نقطه آرزو است. در مناجات مفتقرین از مناجات پانزده گانه امام سجاد(علیه السلام)مى خوانیم: «یا مُنْتَهى أَمَلِ الاْمِلینَ» و در حدیث نیز از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)نقل شده که فرمود: «الاَْمَلُ رَحْمَةٌ لاُِمَّتِی وَلَوْ لاَ الاَْمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَلاَ غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً; آرزو مایه رحمت براى امت من است و اگر آرزو نبود هیچ مادرى فرزندش را شیر نمى داد و هیچ باغبانى درختى نمى کاشت».(2) زیرا آرزوهاست که انسان را به تلاش و کوشش براى رسیدن به اهداف برتر و بالاتر وا مى دارد.
ولى همین آرزو هرگاه به صورت نامعقول درآید و تبدیل به آرزوهاى دور و دراز و دست نیافتنى شود انسان را چنان به خود مشغول مى دارد که از همه چیز حتى خداوند و مرگ و معاد غافل مى شود و چنان سرگرم مى گردد که ناگهان مرگش فرا مى رسد در حالى که دستش از همه چیز تهى است.
تعبیر به «مَنْ جَرى...» (مطابق برخى نقل ها) «مَنْ أَرْخى عِنانَ أَمَلِهِ» (کسى که لجام آرزو را سست و رها کند.) اشاره به همین آرزوهاست و به تعبیر دیگر، آرزو تشبیه به مرکب سرکشى شده که اگر عنان و زمام او را رها کنند طغیان مى کند و انسان را در پرتگاه مى افکند.
درباره طول امل و درازى آرزوها و پیامدهاى سوء آن بحث گسترده اى در روایات معصومان آمده است که به چند نمونه آن اشاره مى شود.
از جمله در حدیثى از امیر مؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم: «اَلأَمَلُ یُفْسِدُ الْعَمَلَ وَیَفْنِی الاَْجَلَ; آرزوهاى دراز اعمال انسان را تباه مى کند و مرگ را به فراموشى مى افکند».(3)
در حدیث دیگرى از همان حضرت مى خوانیم: «اَلأَمَلُ سُلْطانُ الشَّیاطینِ عَلَى قُلُوبِ الْغافِلینَ; آرزوى دور و دراز مایه سلطه شیاطین بر دل هاى غافلان است».(4)
باز در حدیثى از همان حضرت آمده است: «اَلأَمَلُ کَالسَّرابِ یُغِرُّ مَنْ رَآهُ وَیَخْلِفُ مَنْ رَجاهُ; آرزوهاى دور و دراز همچون سراب است بیننده را مى فریبد و آن کس را که بر آن دل ببندد مأیوس مى سازد»(5). (6)
------------
(۱). «با» در «بِأجَلِهِ» همان گونه که جمعى از محققان گفته اند به معناى «فى» است; یعنى چنین شخصى که اختیار خود را به دست آرزوها سپرده در مرگش سقوط مى کند در حالى که عمل مثبتى انجام نداده است.
(۲). بحارالانوار، ج 74، ص 175.
(۳). غررالحکم، ح 7252.
(۴). غررالحکم، ح 7206.
(۵). غررالحکم، ح 7207.
#حکمت_یازدهم #حکمت_دوازدهم
#حکمت_سیزدهم #حکمت_چهاردهم
#حکمت_پانزدهم #حکمت_شانزدهم
#حکمت_هفدهم #حکمت_هجدهم
record_۲۰۲۱-۱۲-۱۲_۰۷-۴۷-۰۹.wav
47.22M
#نیم_نگاهی_به_سوره_یونس
وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ «25»