eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
255 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
6.2هزار ویدیو
308 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🍀🌺🍀🌺🍀 🌴 🌴 🎥 روایتی شنیدنی از امام رضا علیه السلام 🎙استاد 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 💚❤️💚❤️💚❤️ و زندگی 🔍 روش استفاده از 👈 برداشتن تربت همراه با دعای مخصوص باشد که با این👇دعا زائر، اجازهٔ خوردن خاک تربت را از خداوند می گیرد : اَللَّهُمَّ اِنِّی اَسْألُکَ بِحَقِّ هذِهِ الطّینَهِ وَبِحَقِّ الْمَلَکِ الَّذِی اَخَذَها وَبِحَقِّ النَّبِیِّ الَّذِی قَبَضَها وَبِحَقِّ الْوَصِیِّ الَّذِی حَلَّ فیها صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَاَهْلِ بَیْتِهِ وَاجْعَلْ لی فیها شِفاءاً مِنْ کُلِّ داءٍ وَاَماناً مِنْ کُلِّ خَوْفٍ زائر این👆دعا را با سورهٔ قدر ختم می کند . 📚الدعوات ص۱۸۸ 👈 با سر انگشتانش بردارد . 📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۳۵ 👈 برای هر بار استفاده به اندازهٔ نخود استفاده کند . 📚مکارم الاخلاق ص۲۸۱ 👈 هنگام برداشتن خاک آن را ببوسد و بر دو چشمش بگذارد و به بدنش بمالد . 📚تهذیب الاحکام ج۶ ص۷۵ 👈 آن را با عسل و زعفران و آب باران مخلوط کند و شیعیان را با آن مداوا نمایند . 📚 کتاب المزار ص ۱۵۱ 👈 هنگام حمل تربت سوره فاتحه و فلق و ناس و توحید و کافرون و قدر و یس و آیةالکرسی را بر آن بخواند . 📚 کتاب المزار ص ۱۵۱ 👈 خرید و فروش آن کراهت دارد . 📚مصباح المتهجد ص ۷۳۵ 👈 نماز مخصوصی را برای برداشتن تربت بخواند👇 مرحوم سیدبن طاووس روایتی را نقل می کند که می فرمایند تربت را می گیرد دو رکعت نماز با این کیفیت می خواند که در رکعت اول سوره مبارکه حمد و یازده مرتبه سوره مبارکه کافرون و در رکعت دوم سوره مبارکه حمد و یازده مرتبه سوره مبارکه قدر و سپس قنوت می کند و در قنوت این دعا را بخواند: «لا اله الا الله عبودیةً و رقّا لا اله الا الله حقا حقا لا الا اله الا الله وحده وحده انجز وعده و نصر عبده وهزم الاحزاب وحده سبحان الله تلک السموات السبع و الارضین السبع و ما بینهنّ و ما فیهن و سبحان اللّه رب العرش العظیم و صلی الله علی محمد و آله و سلام علی المرسلین و الحمدالله رب العالمین»سپس به رکوع می رود وسجده و نماز را تمام ، دو رکعت دیگر نماز می خواند و در رکعت اول سوره مبارکه حمد و یازده مرتبه سوره مبارکه اخلاص و در رکعت دوم سوره حمد و یازده مرتبه سوره مبارکه نصر و قنوت انجام می دهد و در قنوت همان دعاء قنوت نماز اول را می خواند. سپس به رکوع و سجده و نماز را به پایان می رساند . 📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۳۷ 👈 باید خاک تربت را جای پاکیزه حمل نمود و به آن احترام گذاشت و مدام بر آن نام خداوند را ذکر نمود . 📚 کتاب المزار ص۱۵۱ 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🧕👳‍♂🧕👳‍♂🧕👳‍♂ 🔍 انواع محارم و غیر محارم و نظر فقهاء 📍محارم نسبی(خونی) و سببی(عقد) پنج قسمند : 🔺 والدین که عبارتند از : 👈 والدین خود‌ انسان 👈 والدین والدین هرچه بالا بروند . 👈 والدین همسر 📛 والدین ناپدری و نامادری، محرم نیستند . 🔺 فرزندان که عبارتند از : 👈 فرزندان خود انسان 👈 فرزندان فرزند و هرچه پایین بروند 👈 فرزندان پدر ومادر و هرچه بالا بروند 👈 فرزندان همسر و هرچه پایین بروند . 📛 فرزندان ناپدری و نامادری از همسران سابقشان، محرم نیستند . 🔺 همسران که عبارتند از : 👈 همسر خود انسان 👈 همسر فرزند و هرچه پایین روند 👈 همسر والدین و هرچه بالا روند 📛 همسر والدین همسر ( ناپدری و نامادری همسر) محرم نیستند . 🔺برادر و خواهرها که عبارتند از : 👈 برادر و خواهر والدین 👈 برادر و خواهری که هم با پدر و هم با مادر مشترکند . 👈 برادر و خواهری که فقط با پدر مشترکند . 👈 برادر و خواهری که فقط با مادر مشترکند . 📛 برادر و خواهری که نه با پدر و نه با مادر مشترکند اگرچه هر یک با والدین دیگری محرمند ولی خودشان با هم محرم نیستند و لذا می توانند باهم ازدواج هم بکنند . 📛 برادر و خواهر ناپدری و نامادری ، محرم نیستند . 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
9.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🍀🌺🍀🌺🍀 🌴 🌴 🎥 تنبیه معلم قرآن خاطی توسط 👇 امام صادق علیه‌السلام 🎙استاد 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 ⚖💳⚖💳⚖💳 🔍 و نظر فقهاء 📍چند تذکر کوتاه درباره خمس 👈 1 . اگر چه برحسب آيه خمس و بعضي روايات هر فايده اي بايد خمس آن داده شود ولي بر حسب رواياتي كه مي فرمايد:«الخُمسُ بَعْدَ المَؤنَةِ»آنچه انسان از كسب و تجارت و كار به دست مي آورد پس از تأمين مخارج ضروري در پايان سال خمس اضافه را بايد بدهد. 👈 2 . كسي كه خمس بدهكار است نمي تواند آن را به گردن گيرد كه بعدها بدهد بلكه بايد خمس آن را جدا كند و در بقيه تصرف كند ولي اگر براي او امكان ندارد كه يك بار بپردازد مي تواند با حاكم شرع يا نماينده او دست گردان كند كه در ظرف مدتي به تدريج خمسي كه بدهكار است پرداخت نمايد. 👈 3 . هر گونه تصرف در مال خمس نداده غير جائز و غصب است بنابر اين اگر با آن معامله اي انجام دهد و حاكم شرع اجازه ندهد يك پنجم معامله او باطل است و اگر با‌ آن غذائي بخرد نمي تواند بخورد و اگر زمين بخرد يا لباس و فرش خريداري كند نماز و غسل و وضو در آنها باطل است. 👈 4 . وسائلي كه انسان با آنها كار مي كند از ماشين مغازه و اثاث آن، هر چه با آن كسب مي كند جزء سرمايه محسوب شده و بايد خمس آنها را بدهد. 👈 5 . چيزي كه انسان يك بار خمس آن را داده ديگر خمس به آن تعلق نمي گيرد ولي اگر منافعي از آن به دست آيد يا نموّ كند يا قيمت آن بالا رود خمس آن استفاده يا نموّ و زيادي قيمت بايد داده شود. 👈 6 . آنچه انسان مورد نياز او است از خانه، لباس، خوراك، زيارت، ميهماني كردن، اثاث و لوازم خانه، چيزهائي كه به ديگري مي بخشد و ... اگر از مال خمس نداده باشد بايد خمس آن داده شود ولي اگر از درآمد همان سال باشد (كه آن را خريداري كرده) و براي او مناسب و مطابق شأن وي باشد خمس ندارد. 👈 7 . آنچه به عنوان بخشش، جايزه، صدقه مستحبي به دست انسان مي آيد اگر سال بر آن بگذرد و مصرف نشود بعضي از علما گفته اند بايد خمس آن را بدهد ولي بعضي از فقها مانند امام خميني مدظله فرموده اند خمس آن واجب نيست ولي مستحب است كه خمس آن داده شود. 👈 8 . اگر كسي بميرد و به مال او يا بر گردن او بدهكاري خمس باشد قبل از هر چيز ورثه او به عنوان بدهكاري از اصل مال بايد آن را پرداخت نمايند. 👈 9 . اگر مالي به دست انسان بيايد و يقين داشته باشد كه خمس آن داده نشده بايد خمس آن را بدهد. 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🌺🌹🌺🌹🌺🌹 📍 القاب امام زمان عج : 🔶حامد 💠حامد به معنای سپاس گزار و حمد کننده است. 💠نجم الثاقب از کتاب هدایة الکبری نقل کرده است که حامد نیز از القاب و اوصاف امام زمان علیه السلام شمرده شده است. 🔶 حِجاب اللَّه 💠حجاب اللَّه نیز از القاب امام زمان علیه السلام گفته شده است. و در زیارت نامه مربوطه می‌خوانیم: «السَّلامُ عَلی حِجابِ اللَّهِ الأَزَلِی الْقَدِیمِ»؛ «سلام بر حجاب و واسطه فیض الهی که ازلی و جاودانی است. » 🔶حِجاج 💠از اوصاف امام زمان علیه السلام است که در نسخه ای از زیارت ناحیه مقدسه آمده است. 🔶حجّت 💠اگر چه تمام امامان معصوم علیهم السلام حجت خدایند، ولی این لفظ از القاب مشهور امام زمان علیه السلام گردیده است، چنانچه اگر بدون قرینه، لفظ «الحجة» به کار رود مراد آن حضرت است. 💠در احادیثی که از به کار بردن نام اصلی امام زمان علیه السلام منع فرموده اند، سؤال شده است: پس چگونه او را یاد کنیم؟ فرموده اند: بگویید حجت از آل محمّد علیهم السلام. و در دعای توسل می‌خوانیم: «یا وَصِی الْحَسَنِ وَالْخَلَفَ الْحُجَّةَ»؛ «ای وصی و جانشین امام حسن عسکری که حجت خداوند هستی». این هم قسمتی از زیارت صاحب الامر: «اَلسَّلامُ عَلی بَقِیةِ اللَّهِ فِی بِلادِهِ وَ حُجَّتِهِ عَلی عِبادِهِ... ». «سلام و درود بر بقیة اللَّه در شهرها و بر حجّت خدا بر بندگانش. » 🔶حُجَّة الغائب 💠به معنای حجت پنهان، لقب آن حضرت است،یعنی حجت پروردگار و امامی که در پس پرده غیبت است و هرگاه خداوند صلاح بداند ظاهر خواهد شد. 💠در تفسیر غیب از آیه سوم سوره بقره فرموده اند: «اَلْمُتَّقُونَ» شِیعَةُ عَلیی وَ«الغَیبُ» فَهُوَ الْحُجَّةُ الغآئِبَ؛ متقون شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام هستند و غیب همان حجت و امام غایب است. 🔶حُجَّة القائم 💠حجة القائم نیز از القاب آن حضرت است که به این عنوان تعبیر می‌شود به معنای حجتی که به امر خداوند قیام خواهد کرد و امور جامعه را اصلاح می‌کند. 💠امام باقرعلیه السلام از قول پیامبر خداصلی الله علیه وآله که اسامی امامان را هنگام معراج بر ساق عرش دیده بود، چنین نقل فرمودند: «... اِثْنَی عَشَرَ اِسْماً مِنْهُمْ عَلِی وَ سِبْطاهُ وَ عَلِی وَ مُحَمَّدٌ وَ جَعْفَرُ وَ مُوسی وَ عَلِی وَ مُحَمَّدٌ وَ عَلِی وَ الْحَسَنُ وَ الْحُجَّةُ الْقائِم فَهذِهِ الائِمَّةُ... » 🔶حُجَّة المَعْبود 💠حجت به معنای دلیل و برهان و نشانه است، و «او» حجت خداوند متعال است، لذا این گونه به ایشان سلام می‌دهیم: «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا حُجَّةَ الْمَعْبُودِ»؛ «سلام بر تو ای حجت خدای معبود». و در جای دیگر می‌گوییم: «اَلسَّلامُ عَلی حُجَّةِ الْمَعْبُودِ وَکَلِمَةِ الْمَحْمُودِ». «سلام بر آن حجّت پروردگار و بر آن کلمه ستایش شده. » 🔶حُجَّةِ بْنِ الحسن 💠امام زمان علیه السلام حجت قاطع و برهان واضح خداوند، فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است. و از القاب مشهور ایشان است که در موارد متعدد به ایشان سلام می‌دهیم: «السَّلامُ عَلَیکَ یا مَولای یا حُجَّةَ بْنَ الْحَسَنِ صاحِبَ الزَّمانِ». «السَّلامُ عَلَیکَ یا حُجَّةَ بْنَ الْحَسَنِ الْهَادِی الْمَهْدِی». 🔶حجة اللَّه 💠امام زمان علیه السلام نیز مانند سایر امامان علیهم السلام حجت و خلیفه خداست: «السَّلامُ عَلَیکَ یا حُجَّةَ اللَّهِ فِی عِبادِهِ»؛ «سلام بر تو ای حجت خداوند در بین بندگانش». و فرموده اند که نقش انگشتری آن حضرت چنین است: «أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ وَخالِصَتُهُ»؛ «من حجت خدا و خالص و برگزیده اویم». این عناوین نیز در موارد مختلف آمده است: «حُجَّتِکَ عَلی خَلْقِکَ» «حُجَّةُ اللَّهِ فِی اَرْضِهِ» «حُجَّةُ اللَّهِ عَلی خَلْقِهِ» «حُجَّةُ اللَّهِ» «حُجَّتِکَ فِی اَرْضِکَ» «حُجَّةُ اللَّهِ الَّتِی لا تَخْفی «حُجَّةُ اللَّهِ عَلی مَنْ فِی الارْضِ» 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🍀🌺🍀🌺🍀 🌴 🌴 🎥 خوب بنده این شش حمد رو همیشه انجام بده 🎙استاد 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
هفته بسیج را به همه بسیجیان مسجدی و مسجدی های بسیجی تبریک عرض می کنیم
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍قرارداد چند ركن و پايه دارد: 🔺ايجاب از بيمه‌كننده، يعنى انشاء عقد بيمه بر طبق بيمه‌نامه به وسيلۀ بيمه‌كننده. 🔺قبول بيمه‌گر، يعنى آنچه بيمه‌كننده انشاء كرد، او قبول كند. 🔺معلوم كردن آنچه بيمه مى‌شود: حيات و سلامتى بدن اموال ماشين و يا چيزهاى ديگر. 🔺تعيين بيمۀ ماهيانه و يا ساليانه. . 👈 لازم است در قرارداد بيمه تعيين آنچه كه بيمه مى‌شود و تعيين خطرهاى احتمالى كه آن چيز به خاطر آن خطرات بيمه مى‌شود و همين طور لازم است اقساط بيمه و ابتداء و انتهاء و مدت بيمه تعيين گردد. 👈 مى‌توان قرارداد بيمه را با تمام اقسام آن از باب عقد هبۀ معوّضه تصحيح كرد به اين معنى كه بيمه‌كننده مبلغى را به طور ماهيانه يا ساليانه يا يكجا به بيمه‌گر هبه مى‌كند و در ضمن عقد هبه به بيمه‌گر شرط مى‌كند كه در صورت پيش‌آمد و رخ‌دادِ هر نوع خسارتى كه در بيمه‌نامه ذكر شده، بايد بيمه‌گر آن را جبران كند و بر بيمه‌گر نيز واجب است به اين شرط وفا كند و خسارت بيمه‌كننده را جبران كند، بنا بر اين عقد بيمه به تمام اقسام آن يك نوع هبه معوضه است، جايز و صحيح است. 👈 چنانچه بيمه‌گر در صورت پيش‌آمد خسارتى بر بيمه‌كننده از جبران آن خوددارى كند و به شرط هبه عمل ننمايد و خسارت نپردازد، بيمه‌كننده خيار تخلف شرط دارد و مى‌تواند قرارداد بيمه را فسخ كند و آنچه از اقساط بيمه پرداخت كرده است، مسترد داشته و پس بگيرد. 👈 در صورتى كه بيمه‌كننده به پرداخت اقساط بيمه كمّاً و كيفاً اقدام نكند، واجب نيست بر بيمه‌گر كه خسارات وارده را جبران كند و بيمه‌كننده حق ندارد آنچه از اقساط بيمه پرداخت كرده است، مسترد بدارد و پس بگيرد. 👈 براى صحّت قرار داد بيمه مدت معينى اعتبار نشده است كه بايد يك ساله باشد يا دو ساله و يا بيشتر، بلكه تابع است به آنچه طرفين بيمه‌گر و بيمه‌كننده اتفاق كرده باشند. 👈 اگر عده‌اى و چند نفرى جمع شوند و اتفاق كنند بر تأسيس شركتى كه سرمايۀ شركت را به طور مشترك از مال خودشان بگذارند و هر يك از شركاء و يا يكى از آنها در ضمن عقد شركت بر ديگران شرط كند كه چنانچه پيش‌آمد ضرر و حادثه‌اى برجان و يا مال و يا ماشين و يا چيز ديگر او وارد شود، با تعيين نوع حادثه شركت بايد خسارت آن حادثه را از سود عايد خود جبران كند، در صورت وقوع حادثه واجب است شركت به اين شرط عمل كند و خسارت او را جبران كند. 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 ✳️✳️ چرا خدا خالق ندارد؟؟؟⁉️ بشر با عقل خود می یابد که هیچ پدیده ای بدون پدید آورنده نیست، ولذا اگر صدائی مثلا میشنود به دنبال صاحب صدا میگردد، وزمانی که در عالم هستی دقت میکند میفهمد بایستی خالقی آن را آفریده باشد، ولی ناگهان با سوالی مواجه می شود که او را چه بسا به وادی تحیر سوق میدهد: "خالق هستی همانند تمام موجودات بایستی خالقی داشته باشد"، وبسیاری از انسانها به جهت ناتوان بودن از جواب به این پرسش به امکان تسلسل رو می آورند، وعالم را ازلی میپندارند. ولی تنها جوابی که در مقابل این پرسش قرار دارد، مطلبی است که در نصوص وحیانی مکررا به آن اشاره شده، وآن تغایر سنخ خالق از مخلوق به این که سنخ مخلوق مقداری وعددی ودارای زمان ومکان میباشد ولی خداوند، متعالی از این امور است. خداوند در مورد صفت مخلوقات وخودش میفرماید: 👈 وَكُلُّ شَيْءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ...الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ 📜رعد ۹و۸ توضیح این که هر تغییری (اعم از اتصاف به صفات ویا حدوث وانعدام) در افق زمان اتفاق میافتد، اگر مثلا سیب موجود میشود در افق زمان چنین حادثه اتفاق می افتد، ویا اگر سیب نابود میشود چنین امری در افق زمان حادث میشود، پس میتوان نتیجه گرفت تمام اشیاء عالم دارای زمان هستند، به این جهت که همیشه در معرض تغییر میباشند، زیرا تمام اشیاء قبلا موجود نبودند وسپس موجود شدند، وهمچنان در معرض تغییر وسپس انعدام هستند، مثلا بدن انسان در معرض پیر شدن ویا بچه در معرض جوان شدن وسیب در معرض قرمز شدن ویا پوسیده شدن، میباشند. حال اگر فرض کنیم موجودی دارای زمان نبود، تمام این عوارض از او منتفی است، یعنی نه موجود میشود ونه معدوم میگردد ونه دارای صفات خواهد شد. مثلا اگر به صورت محال فرض کنیم زمان توقف نماید، قهرا هیچ چیزی تغییر نمیکند وبلکه نابود نمیشود، ولی میدانیم که توقف زمان امر محالی است، زیرا استمرار در حقیقت زمان نهفته است، اما اگر فرض کنیم موجودی اساسا متصف به زمان نباشد قهرا آن موجود قابل خلق هم نخواهد بود، زیرا خلق همانند تمام تغییرات همیشه در افق زمان حاصل میشود، واین مطلب جواب کاملا قانع کننده برای آن پرسش قدیمی بشر میباشد. البته كاملا بدیهی است که دریافت تصور از موجودی که دارای زمان نباشد، حتی بعد از اقرار به ثبوت این موجود به جهت استحاله تسلسل، امری ناممکن است، زیرا هر چه انسان در اطراف ویا مخیله خود، به آن توجه میکند دارای زمان است، لذا به تصریح بسیاری از روایات اگر نصوص وحیانی نبود اصلا انسان متوجه چنین موجودی نمیشد وحتی بعد از التفات به این موجود امکان دریافت تصور از او را ندارد. در آیه فوق به این نکته کلیدی اشاره دارد که هر چیزی دارای مقدار (زمان وکمّ وکیف خاص) میباشد، ولی تنها خداوند است که متعالی از مقدار میباشد. توجه به مفاد این آیه حل کننده بسیاری از سوالات در مورد خداوند متعال است که به تدریج به آنها پرداخته خواهد شد. ان شاء الله تعالی 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
10.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🍀🌺🍀🌺🍀 🌴 🌴 🎥 سه توصیهٔ راهگشا 🎙مقام معظم 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋