eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
258 دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
6.3هزار ویدیو
309 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🔍 مکروهات نماز جماعت و نظر فقهاء 📍 مردم در نماز جماعت شايسته است به اميد ثواب از امور زير دوری کنند : 👈 اگر در صفهاى جماعت جا باشد، نمازگزار تنها نايستد. 👈 مأموم ذكرهاى نماز را طورى نگويد كه امام بشنود. 👈 مسافرى كه نماز ظهر و عصر و عشا را شكسته مى‌خواند، براى كسانى كه مسافر نيستند، امامت نكند. هم چنين كسى كه مسافر است، به شخص غیر مسافر اقتدا نكند البته 👇 : البتّه منظور از كراهت در اينجا كمتر بودن ثواب است وگرنه نماز جماعت در هر صورت ثواب دارد : در هر دو صورت بهتر است فرادىٰ بخواند . 👈 در صورتى كه جماعت برپا شد و « قد قامت الصلاة» گفته شود، خواندن نافله براى مأموم مكروه است و بنا بر اقرب، اين كراهت قبل از « قد قامت الصّلاة» نيز هست، در صورتى كه بداند به اوّل جماعت نمى‌رسد . 👈 راه دادن افرادى كه از كمال عقل برخوردار نيستند، مثل طفل، ديوانه و ابله در صف اوّل و به خصوص نزديك امام و يا در جايى كه گمان مى‌رود موجب فساد نماز ديگران شود، مكروه است . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍 مناظرهٔ امام صادق علیه‌السلام با ابوحنیفه (نامش نعمان بن ثابت، يكى از ائمّه چهارگانه اهل سنّت، مؤسس فرقه حنفى، متولّد سال 80 هجرى و متوفّاى سال 150 هجرى است‏.) 🔥 روزی ابوحنیفه برای ملاقات با امام صادق علیه السلام به خانه امام آمد و اجازه ملاقات خواست. امام اجازه نداد. ابوحنیفه می گوید: دم درب، مقداری توقف کردم تا این که عدّه ای از مردم کوفه آمدند و اجازه ملاقات خواستند. به آنها اجازه داد. من هم با آنها داخل خانه شدم. وقتی به حضورش رسیدم، گفتم: شایسته است که شما نماینده ای به کوفه بفرستید و مردم آن سامان را از ناسزا گفتن به اصحاب محمّد، نهی کنید. بیش از ده هزار نفر در آن شهر به یاران پیامبر ناسزا می گویند. امام علیه السلام: مردم از من نمی پذیرند. ابوحنیفه: چگونه ممکن است سخن شما را نپذیرند، در صورتی که شما فرزند پیامبر خدا هستید؟ 🔺آغاز مناظره امام علیه السلام: تو خودت یکی از همان هایی هستی که به حرف من گوش نمی دهند. مگر بدون اجازه من داخل خانه نشدی و بدون این که بگویم، ننشستی و بی اجازه شروع به سخن گفتن ننمودی؟ شنیده ام که تو بر اساس قیاس فتوا می دهی؟ ابو حنفیه: آری. 👌 نخستین نظریه بر پایه قیاس! امام علیه السلام: وای بر تو! اوّلین کسی که بر این اساس نظر داد، شیطان بود. وقتی که خداوند به او دستور داد که به آدم سجده کند، گفت: «من سجده نمی کنم؛ زیرا مرا از آتش آفریدی و او را از خاک، و آتش، گرامی تر از خاک است». سپس امام برای اثبات بطلان «قیاس»، مواردی از قوانین اسلام را که بر خلاف این اصل است، ذکر نمود. 👈 قیاس قتل و زنا امام علیه السلام: به نظر تو، کشتن کسی به ناحق مهم تر است یا زنا؟ ابوحنیفه: کشتن کسی به ناحق. امام علیه السلام: بنابراین اگر عمل کردن به «قیاس» صحیح باشد، پس چرا برای اثبات قتل، دو شاهد کافی است؛ ولی برای ثابت نمودن زنا چهار گواه لازم است؟ آیا این قانون اسلام، با «قیاس» توافق دارد؟ ابوحنیفه: نه. 👈 قیاس بول و منی امام علیه السلام: بول، کثیف تر است یا منی؟ ابوحنیفه: بول امام علیه السلام: پس چرا خداوند در مورد اوّل، مردم را به وضو امر کرده؛ ولی در مورد دوم، دستور داده که غسل کنند؟ آیا این حکم با «قیاس» توافق دارد؟ ابوحنیفه: نه. 👈 قیاس نماز و روزه امام علیه السلام: نماز، مهم تر است یا روزه؟ ابوحنیفه : نماز. امام علیه السلام: پس چرا بر زن حائض، قضای روزه واجب است؛ ولی قضای نماز واجب نیست؟ آیا این حکم با «قیاس» توافق دارد؟ ابوحنیفه: نه. 🔺نعمت مورد سؤال در قیامت امام علیه السلام: شنیده ام که این آیه: «در روز قیامت به طور حتم از نعمت ها سؤال می شوید» را چنین تفسیر می کنی که: خداوند، مردم را درباره غذاهای لذیذ و آب های خنک که در فصل تابستان می خورند، مؤاخذه می کند. ابوحنیفه: درست است. من این آیه را این طور معنا کرده ام. امام علیه السلام: اگر مردی تو را به خانه اش دعوت کند و با غذای لذیذ و آبی خنک از تو پذیرایی نماید، و بعد برای این پذیرایی بر تو منّت بگذارد، درباره چنین کسی چگونه قضاوت می کنی؟ ابوحنیفه: می گویم: آدم بخیلی است. امام علیه السلام: آیا خداوند، بخیل است تا در روز قیامت، در مورد غذاهایی که به ما داده، ما را مورد مؤاخذه قرار دهد؟ ابوحنیفه: پس، مقصود از نعمت هایی که قرآن می گوید انسان درباره آنها مؤاخذه می شود، چیست؟ امام علیه السلام: مقصود، نعمت دوستی ما خاندان رسالت است. 📚 بحار الأنوار، ج 10، ص 220 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
27.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️ 🌴 🌴 🎥 گستردگی رحمت واسعه امام زمان عجل فقط شامل انسانها نیست 🎙 استاد 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 و زندگی 📍پنج ویژگی که اگر نبودند همه انسانها بندگان صالحی می بودند ؛ امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند : لَو لاخَمسُ خِصالٍ لَصارَ النّاسُ كُلُّهُم صالِحينَ اگر این👇پنج خصلت نبودند، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند : 👈 أوَّلُهَا القَناعَةُ بِالجَهلِ قانع بودن به نادانی 👌قناعت و ساده زیستی موجب اصلاح است اما قناعت به جهل و راضی بودن به آن موجب افساد است . 👈 الحِرصُ عَلَى الدُّنيا، زیاده خواهی درباره دنیا 👌 حرص نسبت به آخرت و امور معنوی موجب اصلاح است ولی حرص در امور مادی و دنیا موجب افساد است . 👈 الشُّحُّ بِالفَضلِ، بخل ورزیدن نسبت به کسب فضایل 👌 بخل ورزیدن نسبت به از دست دادن فضایل موجب اصلاح است و بخل ورزیدن نسبت کسب فضایل موجب افساد است . 👈 الرِّياءُ فِى العَمَلِ برای غیر خدا عمل کردن 👌 نشان دادن عمل اگر به نیت تبلیغ آن عمل باشد موجب اصلاح است و اگر به نیت تبلیغ فاعل آن عمل باشد موجب افساد است . 👈 العجابُ بِالرَّىِ؛ خود رایی 👌به رای خود بالیدن و یکدندگی در رای و بگوید حرف حرف من است 📚 غررالحكم، ج۲، ص۴۵۱، ح ۳۲۶۰ 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍یازده تفاوت بین نماز واجب و مستحب : 👈 1⃣ خواندن بيش از يك سوره، پس از حمد در نماز واجب مكروه است، ولى در نماز مستحبى اشكال ندارد. 👈 2⃣ شك در تعداد ركعات يك و دو، نمازهاى واجب را باطل مى‏كند، ولى در نمازهاى مستحبى اگر شك كند، دو ركعت خوانده يا يك ركعت، به هر طرف شك، عمل كند، نمازش صحيح است. 👈 3⃣ زياد شدن ركن در نمازهاى واجب، نماز را باطل مى‏كند ولى در نمازهاى مستحبى، نماز را باطل نمى‏كند. 👈 4⃣ در نمازهاى واجب، كم يا زياد شدن اجزاى نماز، گاه باعث واجب شدن سجده سهو مى‏شود ولى در نمازهاى مستحبى لازم نيست بعد از نماز، سجده سهو يا قضاى سجده و تشهد را به جا آورد. 👈 5⃣ شكستنِ عمدى نمازهاى واجب جايز نيست ولى شكستن نماز مستحبى از روى اختيار، مانعى ندارد. 👈 6⃣ نماز واجب را میشود به جماعت خواند، ولى نماز مستحبى را نمى‏توان به جماعت خواند. 👈 7⃣ نماز واجب را در حال حركت نمى‏شود خواند، ولى نماز مستحبى را مى‏توان خواند. 👈 8⃣ نماز مستحبى را مى‏توان با صداى بلند يا كوتاه خواند، برخلاف نمازهاى واجب يوميه كه بايد طبق وظيفه عمل نمود. 👈 9⃣ خواندن سوره در نمازهاى واجب، واجب است ولى در نمازهاى مستحبى واجب نيست. 👈 🔟 خواندن سوره‏هاى سجده دار در نمازهاى مستحبى اشكال ندارد، برخلاف نماز واجب. 👈 1⃣1⃣ در نمازهاى مستحبى مى‏توان به جاى سوره، يك يا چند آيه از سوره را تلاوت كرد، برخلاف نماز واجب كه بايد كلّ ‏سوره قرائت شود. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره انفال آیهٔ ۲۳
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره انفال آیهٔ ۲۴
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍بررسی علل اختلاف فتوای در بین فقهاء 🔺در زمان حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در میان اصحاب اختلافی وجود نداشت. زیرا در صورت بروز هر گونه ابهام و مشکلی در فهم قرآن و سنت از این بزرگواران توضیح خواسته و موضوع توسط معصومین (ع) کاملاً روشن می شد. اما در زمان غیبت، فقهاء به علت عدم دسترسی مستقیم به امام (ع)، بایستی از منابع و مدارکی که از ائمه معصومین (ع) رسیده و از قرآن، این احکام را استنباط نمایند. از این رو فقهاء در فهم احکام از روایات، با مشکلاتی روبرو هستند مثلا: 👈 ۱ ﴾ : از حیث سند روایت: ممکن است فقیهی، شخصی را که در سند روایتی آمده ثقه و قابل استناد بشمارد، در صورتی که همین راوی را فقیهی دیگر اصلاً معتبر ندانسته و به روایت او عمل نکند و این منشأ اختلاف احکام می شود. 👈 ۲ ﴾ : اجمال در متون روایات: گاهی اوقات در متن روایات عباراتی بکار می رود که گرچه در زمان معصومین (ع) احتمالاً معنای آن واضح و روشن بوده است ولی در حال حاضر یعنی زمان غیبت معنای روشنی از آن بدست نمی آید. مثل لفظ غنا که مفهوم مبهمی دارد و برای آن مصادیق متعددی بیان می شود، این موجب اختلاف در فتاوی می شود. 👈 ۳ ﴾ : ابهام در جهت صدور روایات: قدرت و حکومت در زمان ائمه اطهار (ع) در اختیار بنی امیه و بنی عباس که از دشمنان اهل بیت هستند بوده است و در مواردی ایشان به راحتی و در آزادی نمی توانستند تمامی احکام را که مخالف آنها بوده است بیان کنند و در مواردی برای حفظ اصل اسلام و یا جان و مال شیعیان مجبور می شده اند که از روی تقیه احکام را بر وفق نظر مخالفین بیان کنند و یا اینکه آنرا در پرده و با کنایه و بدون صراحت بیان نمایند. لذا بعضاً این اخبار و روایات با آن دسته از روایاتی که در مقام بیان احکام واقعی هستند تعارض پیدا می کنند که هر فقیهی بایستی حکم واقعی و صحیح را در این میان استنباط نماید و بالطبع هر یک بنا به داشته ها و مقدماتی که در اختیار دارند به نتیجه ای خاص می رسند که شاید با یکدیگر اختلاف داشته باشد. 👈 ۴ ﴾ : اختلاف در مبانی اصولی: یکی از علومی که یک مجتهد برای اجتهاد و استنباط به او نیاز دارد و ابزار وی برای استخراج احکام به حساب می آید علم اصول فقه است که در آن از قواعدی که به وسیله آنها احکام استنباط می شوند بحث می شود و مقدمه ای برای فقه و فقاهت محسوب می شود که اختلاف در این اصول و قواعد موجب اختلاف در اجتهاد و بالطبع در احکام می شود که هر شخص فقیهی با توجه به مدارکی که دارد دارای مبانی خاصی بوده و اصول و قواعد خاص را قائل است که در نتیجه تأثیر مستقیم در نحوه استنباط احکام می گذارد و منشأ اختلاف فتاوا و احکام می گردد. 👌 نکته مهم ؛👇 در مسائل نظری هر رشته ای متخصصین آن با یکدیگر اختلاف نظر پیدا می کنند بطور مثال تمام فیزیکدانان و شیمی دانان و یا پزشکان در همه مسائل با هم اتفاق نظر ندارند و چه بسا اختلاف نظر در کمیسونهای پزشکی قبل از عمل جراحی به نتیجه روشن نرسد و علوم اسلامی و انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍مناظره امام رضا علیه السلام و زندیق 👈 خدمتگزار امام رضا علیه السلام می گوید : یکی از زنادقه { زنادقه جمع زندیق به معنای بی دین است} خدمت امام رضا علیه السلام رسید، در حالی که جماعتی نزد آن حضرت بودند. 🔺 بدیهی ترین نقاط ضعف منکران مبدأ و معاد امام علیه السلام رو به او نمود و فرمود: اگر فرضاً نظریه شما [در رابطه با مبدأ و معاد،] صحیح باشد، و حال آن که چنین نیست، آیا قبول داری که در نهایت، ما و شما یکسان هستیم و نمازها و روزه ها و زکات های ما و اعتراف ما به مبدأ و معاد، برای ما زیانی ندارد؟ زندیق که پاسخی نداشت، سکوت اختیار کرد. 👌امام علیه السلام ادامه داد و فرمود: اگر نظریه ما [در رابطه با مبدأ و معاد،] صحیح باشد، در حالی که چنین هم هست، آیا قبول داری که شما هلاک شده اید و ما نجات یافته ایم؟ 🔺خدا چگونه و کجاست؟! ⁉️زِندیق که باز پاسخی نداشت، سخن را به جای دیگر کشید و گفت: خدا رحمتت کند! به من بگو که او (خدا) چگونه است و کجاست؟ 👌امام علیه السلام: وای بر تو! راه را اشتباه رفتی. او «کجا» را به وجود آورد؛ او بود و «مکانی» نبود. نیز او «چگونگی» را ایجاد کرد؛ او بود و «چگونگی» وجود نداشت. خداوند با کیفیت و مکان، شناخته نمی شود و با حواس، قابل درک نیست، و او را با هیچ چیز نمی توان مقایسه نمود. ⁉️زندیق: بنابراین او چیزی نیست؛ چون با هیچ یک از حواس، قابل درک نیست. 👌امام علیه السلام: وای بر تو! چون حواس نمی توانند او را ادراک کند، تو منکر او می شوی؟ ما درست بر عکس، به دلیل این که حواس ما از ادارک او ناتوان اند، یقین می کنیم که او پروردگار ماست و شباهتی با سایر موجودات ندارد! 🔺خدا کی به وجود آمد؟! ⁉️زندیق: پس به من بگو که او کی به وجود آمده است؟ 👌امام علیه السلام: تو به من بگو که کی نبوده تا به تو بگویم که کی وجود یافته است؟ 🔺دلیل وجود خدا ⁉️زندیق: به چه دلیل می گویی که هست؟ 👌امام علیه السلام: به دلیل این که وقتی من به خویش می نگرم، می بینم که نمی توانم در طول و عرض، چیزی به خود اضافه و یا از خود کم نمایم و نمی توانم ناخوشی ها را از خویش دفع، و منفعت را به سوی خود جلب کنم. روی این حساب فهمیدم که بنیاد هستی من، بنایی دارد و لذا به او اعتراف کردم. علاوه بر این، با رؤیت پدیده ابرها و گردش بادها و جریان خورشید و ماه و ستارگان و غیره- که آیات شگفت انگیز و متقن آفرینش هستند- دانستم که این امور، تدبیر کننده و پدیدآورنده ای دارند. 🔺چرا خدا دیده نمی شود؟ ⁉️زندیق: اگر خدا وجود دارد، پس چرا چشمم او را نمی بیند؟ 👌امام علیه السلام: تا این که میان او- که پدیده نیست- و آفریده ها تفاوت باشد. او والاتر از آن است که دیده، او را درک کند، یا خیال به او احاطه یابد، یا عقل به کنه او برسد. ⁉️زندیق: پس، حد و مرز او را برای من بیان کن. 👌امام علیه السلام: او بی نهایت است و حد و مرزی ندارد. 🔺چرا خدا بی نهایت است؟! ⁉️زندیق: چرا [خدا بی نهایت است ]؟ 👌امام علیه السلام: چون هر چیزی که محدود است، نهایت دارد، و احتمال محدودیت، مساوی است با احتمال زیاده و نقصان پذیری. بنا بر این، او محدود نیست و زیاده و نقصان نمی پذیرد و قابل تجزیه نیست و به وهم نمی آید. 🔺تبیین صفات خدا ⁉️زندیق: توضیح بدهید این که می گویید: خداوندْ لطیف، شنوا، بینا، دانا و حکیم است، آیا شنیدنْ جز با گوش، دیدنْ جز با چشم، ظریفکاری جز با دست، و حکمت جز با سازندگی، امکان پذیر است؟ 👌امام علیه السلام: مقصود از این که می گوییم خداوند، لطیف و ظریفکار است، آن است که او در پدید آوردن مصنوعات، ظرافت و دقت دارد. نمی بینی وقتی یکی در انتخاب چیزی ظرافت و دقت به خرج می دهد، می گویند: «فلانی چه قدر با لطافت کار می کند»؟ بنا بر این چرا این معنا به آفریننده باشُکوه جهان گفته نشود؟ و این که ما می گوییم خداوند شنواست، برای این است که هیچ صدایی از او پنهان نیست و در تشخیص هیچ لغتی اشتباه نمی کند. بنابراین او شنواست؛ ولی نه به وسیله گوش. و گفتم: او بیناست؛ زیرا او جای پای مورچه ریز سیاه را در شب تاریک بر سنگ سیاه می بیند؛ او حرکت مور را در شب قیر گون مشاهده می نماید. بنا بر این او بیناست؛ ولی نه به وسیله چشم، همانند آفریده خود. این مناظره آن قدر طول کشید تا این که در همان جلسه زندیق، اسلام اختیار کرد. 📚الاحتجاج، ج ۲، ص ۱۷۱-۱۷۳ 🕌 @masjedemamhadialaihesalam