لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
🌸سؤال1 : کسی که روزه قضا دارد آيا می تواند روزه مستحبی بگیرد؟
خير نمی تواند روزه مستحبی بگیرد بلکه باید ابتداء روزه قضا را بگیرد.
🌸سؤال 2 : اگر کسی احتمال می دهد روزه قضا دارد آیا می تواند روزه مستحبی بگیرد؟
آیات عظام سیستانی ، مکارم : بله .
🌸سؤال3 : کسی فراموش کند که روزه قضا دارد و روزه مستحبی بگیرد آيا روزه اش باطل است؟
الف) قبل از ظهر یادش بیاید :
روزه مستحبی او به هم می خورد و می تواند نیت روزه قضا بنمايد.
ب) بعد از ظهر یادش بیاید :
مشهور : روزه مستحبی او باطل است. و نمی تواند نیت روزه قضا بنمايد.
آیت الله سیستانی : بنابراحتیاط باطل است و نمی تواند نیت خود را به روزه واجب برگرداند.
ج) بعد از مغرب یادش بیاید :
آیات عظام امام ، خوئی ، سیستانی ، فاضل ، تبریزی ، نوری : روزه اش صحیح است.
آیت الله مکارم : دلیلی بر صحت روزه اش نداریم .
آیت الله صافی : معلوم نیست روزه اش صحیح باشد.
(توضیح المسائل مراجع مسأله 1563)
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#نکات_تفسیری_آیات_قرآن
🌹 سورهٔ حمد :
آیهٔ اول :
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
درسهاى تربيتى سوره ى حمد
قبل از تفسسير سوره حمد سيمايى از درسهاى اين سوره را ترسيم نموده و در صفحات بعد به شرح آن مى پردازيم؛
1- انسان در تلاوت سوره ى حمد با «بسم اللَّه» از غير خدا قطع اميد مى كند.
2- با «ربّ العالمين» و «مالك يوم الدين» احساس مى كند كه مربوب و مملوك است و خودخواهى و غرور را كنار مى گذارد.
3- با كلمه «عالمين» ميان خود و تمام هستى ارتباط برقرار مى كند.
4- با «الرّحمن الرّحيم» خود را در سايه لطف او مى داند.
5 - با «مالك يوم الدين» غفلتش از آينده زدوده مى شود.
6- با گفتن «ايّاك نعبد» ريا و شهرت طلبى را زايل مى كند.
7- با «ايّاك نستعين» از ابرقدرت ها نمى هراسد.
8 - از «انعمت» مى فهمد كه نعمت ها به دست اوست.
9- با «اهدنا» رهسپارى در راه حقّ و طريق مستقيم را درخواست مى كند.
10- در «صراط الّذين انعمت عليهم» همبستگى خود را با پيروان حقّ اعلام مى كند.
11- با «غير المغضوب عليهم» و «لا الضّالّين» بيزارى و برائت از باطل و اهل باطل را ابراز مى دارد.
در ميان اقوام و ملل مختلف، رسم است كه كارهاى مهم و با ارزش را به نام بزرگى از بزرگان خويش كه مورد احترام و علاقه ى آنهاست، شروع مى كنند تا آن كار ميمون و مبارك گردد و به انجام رسد. البتّه آنان بر اساس اعتقادات صحيح يا فاسد خويش عمل مى كنند. گاهى به نام بت ها وطاغوت ها وگاهى با نام خدا و به دست اولياى خدا، كار را شروع مى كنند. چنانكه در جنگ خندق، اوّلين كلنگ را رسول خداصلى الله عليه وآله بر زمين زد.(7)
«بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» سر آغاز كتاب الهى است. «بسم اللَّه» نه تنها در ابتداى قرآن، بلكه در آغاز تمام كتاب هاى آسمانى بوده است. در سر لوحه ى كار و عمل همه ى انبيا «بسم اللَّه» قرار داشت. وقتى كشتى حضرت نوح در ميان امواج طوفان به راه افتاد، نوح عليه السلام به ياران خود گفت: سوار شويد كه «بسم اللَّه مجراها و مرساها»(8) يعنى حركت و توقّف اين كشتى با نام خداست. حضرت سليمان عليه السلام نيز وقتى ملكه سبا را به ايمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جمله ى «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم»(9) آغاز نمود.
حضرت على عليه السلام فرمود: «بسم اللَّه»، مايه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است. همچنين آن حضرت به شخصى كه جمله ى «بسم اللَّه» را مى نوشت، فرمود: «جَوِّدها» آنرا نيكو بنويس.(10)
بر زبان آوردن «بسم اللَّه» در شروع هر كارى سفارش شده است؛ در خوردن و خوابيدن ونوشتن، سوارشدن بر مركب ومسافرت وبسيارى كارهاى ديگر. حتّى اگر حيوانى بدون نام خدا ذبح شود، مصرف گوشت آن حرام است و اين رمز آن است كه خوراك انسان هاى هدف دار و موحّد نيز بايد جهت الهى داشته باشد.
در حديث مى خوانيم: «بسم اللَّه» را فراموش نكن، حتّى در نوشتن يك بيت شعر. و رواياتى در پاداش كسى كه اوّلين بار «بسم اللَّه» را به كودك ياد بدهد، وارد شده است.(11)
سؤال: چرا در شروع هر كارى «بسم اللَّه» سفارش شده است؟
پاسخ: «بسم اللَّه» آرم ونشانه ى مسلمانى است وبايد همه كارهاى او رنگ الهى داشته باشد. همان گونه كه محصولات و كالاهاى ساخت يك كارخانه، آرم و علامت آن كارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزيى باشد يا كلّى. مثلاً يك كارخانه چينى سازى، علامت خود را روى تمام ظروف مى زند، خواه ظرف هاى بزرگ باشد يا ظرف هاى كوچك. يا اينكه پرچم هر كشورى هم بر فراز ادارات و مدارس و پادگان هاى آن كشور است و هم بر فراز كشتى هاى آن كشور در درياها، و هم بر روى ميز ادارى كارمندان.
سؤال: آيا «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» آيه اى مستقل است؟
پاسخ: به اعتقاد اهل بيت رسول اللّه عليهم السلام كه صد سال سابقه بر ساير رهبران فقهى مذاهب دارند و در راه خدا به شهادت رسيده و در قرآن نيز عصمت و پاكى آنها به صراحت بيان شده است، آيه «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» آيه اى مستقل و جزء قرآن است. فخر رازى در تفسير خويش شانزده دليل آورده كه «بسم اللَّه» جزء سوره است. آلوسى نيز همين اعتقاد را دارد. در مسند احمد نيز «بسم اللَّه» جزء سوره شمرده شده است.(12) برخى از افراد كه بسم اللَّه را جزء سوره ندانسته و يا در نماز آن را ترك كرده اند، مورد اعتراض واقع شده اند. در مستدرك حاكم آمده است: روزى معاويه در نماز «بسم اللَّه» نگفت، مردم به او اعتراض كردند كه «أسرقت أم نَيستَ»، آيه را دزديدى يا فراموش كردى؟!(13)
امامان معصوم عليهم السلام اصرار داشتند كه در نماز، بسم اللَّه را بلند بگويند. امام باقرعليه السلام در مورد كسانى كه «بسم اللَّه» را در نماز نمى خواندند و يا جزء سوره نمى شمردند، مى فرمود: «سَرقوا اكرم آية»(14) بهترين آيه قرآن را به سرقت بردند. در سنن بيهقى در ضمن حديثى آمده است: چرا بعضى «بسم اللَّه» را جزء سوره قرار نداده اند!(15)
شهيد مطهّرى قدس سره در تفسير سوره حمد، ابن عباس، عا
صم، كسايى، ابن عمر، ابن زبير، عطاء، ابن طاووس، فخررازى وسيوطى را از جمله كسانى معرّفى مى كند كه بسم اللَّه را جزء سوره مى دانستند.
در تفسير قرطبى از امام صادق عليه السلام نقل شده است: «بسم اللَّه» تاج سوره هاست. تنها در آغاز سوره برائت (سوره توبه) «بسم اللَّه» نيامده و اين به فرموده حضرت على عليه السلام به خاطر آن است كه «بسم اللَّه» كلمه امان و رحمت است، واعلام برائت از كفّار و مشركان، با اظهار محبّت ورحمت سازگار نيست.(16)
سيماى «بسم اللّه»
. «بسم اللَّه» نشانگر رنگ وصبغه ى الهى وبيانگر جهت گيرى توحيدى ماست.(17)
. «بسم اللَّه» رمز توحيد است وذكر نام ديگران به جاى آن رمز كفر، و قرين كردن نام خدا بانام ديگران، نشانه ى شرك. نه در كنار نام خدا، نام ديگرى را ببريم ونه به جاى نام او.(18)
. «بسم اللَّه» رمز بقا ودوام است. زيرا هرچه رنگ خدايى نداشته باشد، فانى است.(19)
. «بسم اللَّه» رمز عشق به خدا وتوكّل به اوست. به كسى كه رحمان و رحيم است عشق مى ورزيم و كارمان را با توكّل به او آغاز مى كنيم، كه بردن نام او سبب جلب رحمت است.
. «بسم اللَّه» رمز خروج از تكبّر و اظهار عجز به درگاه الهى است.
. «بسم اللَّه» گام اوّل در مسير بندگى و عبوديّت است.
. «بسم اللَّه» مايه فرار شيطان است. كسى كه خدا را همراه داشت، شيطان در او مؤثّر نمى افتد.
. «بسم اللَّه» عامل قداست يافتن كارها و بيمه كردن آنهاست.
. «بسم اللَّه» ذكر خداست، يعنى خدايا! من تو را فراموش نكرده ام.
. «بسم اللَّه» بيانگر انگيزه ماست، يعنى خدايا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوت ها ونه جلوه ها و نه هوس ها.
. امام رضاعليه السلام فرمود: «بسم اللَّه» به اسم اعظم الهى، از سياهى چشم به سفيدى آن نزديك تر است.(20)
-----
7) بحار، ج 20 ص 218.
8) هود، 41.
9) نمل، 30.
10) كنزالعمّال، ح 29558.
11) تفسيربرهان، ج 1، ص 43.
12) مسند احمد، ج 3، ص 177 و ج 4، ص 85.
13) مستدرك، ج 3، ص 233.
14) بحار، ج 85، ص 20.
15) سنن بيهقى، ج 2، ص 50.
16) تفسير مجمع البيان و فخررازى.
17) امام رضاعليه السلام مى فرمايد: بسم اللَّه يعنى نشان بندگى خدا را بر خود مى نهم. تفسير نورالثقلين.
18) نه فقط ذات او، بلكه نام او نيز از هر شريكى منزّه است؛ «سبّح اسم ربّك الاعلى» حتّى شروع كردن كار به نام خدا و محمدصلى الله عليه وآله ممنوع است. اثبات الهداة، ج 7، ص 482.
19) كلّ شى ء هالك الاّ وجهه» قصص، 88.
20) تفسير راهنما.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ده توصیه امام رضا علیه السلام به اباصلت هروی برای چگونه بودن در روزهای آخر ماه شعبان
🎙 استاد #رفیعی
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
مسجد امام هادی علیه السلام
📽 ده توصیه امام رضا علیه السلام به اباصلت هروی برای چگونه بودن در روزهای آخر ماه شعبان 🎙 استاد #رف
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
◈ سفارشات امام رضا علیه السلام در روزهای #پایانی_شعبان و استقبال از ماه مبارک رمضان :
۱. زیاد #دعا کردن (أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ).
۲. زیاد #استغفار کردن (وَ الِاسْتِغْفَارِ).
۳. زیاد #تلاوت_قرآن (فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآن ).
۴. #توبه از گناهان (وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ).
۵. ادای تمام #امانت هایی که به گردن انسان است (َ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا)
۶. بیرون ریختن تمام #کینه هایی که از مؤمنين در قلب انسان وجود دارد (وَ لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَه ).
۷. ریشه کن کردن #گناهان از دل (وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ)
۸. #تقوای الهی پیشه کردن (وَ اتَّقِ اللَّهَ)
۹. #توکل بر خدا در امور پنهان و آشکار (وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیَتِهِ)
۱۰. زیاد خواندن این #دعا :
«اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ.»
📚بحارالانوار، ج۹۴ ص۷۳
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
📍تبیین راه های پنجگانه اثبات اول ماه
🌙 راه اول : #دیدن_ماه
آيات عظام امام ، سيستاني ، صافي ، مكارم : آنكه خود انسان ماه را ببيند و ديدن بايد با چشم معمولی يعنی چشم غيرمسلّح باشد ، بنابراين ديدن با تلسكوپ كافی نيست.
آيات عظام رهبري ، فاضل : آنكه خود انسان ماه را ببيند خواه با چشم عادي ببيند يا با چشم غير عادي بنابراين ديدن با تلسكوپ نيز كافي است.
(عروه الوثقي فصل في طرق ثبوت الهلال ، تحرير الوسيله مسائل مستحدثه مسائل الصلوه والصوم م 18 ، منهاج الصالحين ذيل م 1042 فصل في ثبوت الهلال 1367 )
نکته1 : شايان ذكر است كه اگر از تلسكوپ براي يافتن موقعيت هلال استفاده شود به گونه اي كه بعد از پيدا كردن موقعيت آن با چشم عادي نيز ماه مشاهده شود به نظر مشهور مراجع كافي است.
نکته2 : شايان ذكر است كه رويت با چشم و با عينك و با تلسكوپ محكوم به حكم واحدند اما در مورد انعكاس به رايانه كه در آن صدق عنوان رؤيت معلوم نيست محل اشكال است. (مقام معظم رهبري)
#دیدن_ماه
#یقین_اطمینان_عقلایی
#شهادت_دو_مرد_عادل
#گذشتن_سی_روز
#حکم_حاکم
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
#یقین_اطمینان_عقلایی
آنكه عدّهای كه از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا میشود ، بگويند ماه را با چشم غير مسلّح (يا با چشم مسلح ، طبق نظر برخي از مراجع مثل آيات عظام رهبري و فاضل) ديدهايم يا هر چيزی كه به واسطه آن يقين يا اطمينان پيدا شود.
(عروه الوثقي فصل في طرق ثبوت الهلال ، توضیح المسائل مراجع م1730)
#شهادت_دو_مرد_عادل
آنكه دو مرد عادل بگويند كه در شب ماه را با چشم غير مسلّح (يا با چشم مسلح ، طبق نظر برخي از مراجع مثل آيات عظام رهبري و فاضل) ديدهايم ولی اگر صفت ماه را برخلاف يكديگر بگويند ، اول ماه ثابت نمیشود و همچنين است اگر انسان يقين يا اطمینان به اشتباه آنها داشته باشد يا شهادت آنان مبتلا به معارض يا در حكم معارض باشد مثلاً گروهی به دنبال رؤیت ماه باشند ( استهلال نمايند) و دو نفر عادل از میان آنان ادّعای رؤيت كنند و ديگران رؤيت نكنند ، حال آنكه دو نفر عادل ديگر در میان آنها باشد كه در دانستن جای هلال و در تيز بينی مانند آن دو عادلِ اول باشند و آسمان صاف باشد و مانع احتمالی از ديدن آن دو نباشد و آنها بگويند ماه ديده نشد در اين چنين مواردی ، اول ماه به شهادت دو عادل ثابت نمیشود.
تذكر1: باید شهادت به رؤیت باشد بنا بر اين شهادتي كه از روي حس نبوده بلكه از روي مناشئ حدسي بوده ، اول ماه ثابت نمی شود.
تذكر2: اول ماه به شهادت زنان يا به شهادت یک مرد همراه قسم هم ثابت نمی شود.
(توضیح المسائل مراجع م1730)
#گذشتن_سی_روز
آنكه سی روز از اول ماه شعبان بگذرد كه به واسطه آن ، اول ماه رمضان ثابت میشود و سی روز از اول ماه رمضان بگذرد كه به واسطه آن، اول ماه شوّال ثابت میشود.
(توضیح المسائل مراجع مسأله1730)
#حکم_حاکم
آيات عظام امام ، رهبري ، تبريزي ، مكارم ، نوري ، صافي : اول ماه به حكمِ حاكم شرع ثابت میشود مگر آنكه فرد بداند در حكم حاكم شرع خطا و اشتباهي شده است.
آيات عظام خوئي ، سيستاني : اول ماه به حكمِ حاكم شرع ثابت نمیشود مگر اينكه از حكمِ حاكم شرع يا ثابت شدن ماه نزد او ، اطمینان يا يقين به ديده شدن ماه با چشم غير مسلّح (چشم معمولی) در همان شهر يا شهرهايی كه با آن شهر اتحاد افق دارند حاصل شود.
آيات عظام وحيد ، زنجاني : ثبوت ماه با حكمِ حاكم شرع محل اشكال است مگر اينكه از حكمِ حاكم شرع يا ثابت شدن ماه نزد او ، اطمینان يا يقين به ديده شدن ماه با چشم غير مسلّح (چشم معمولی) در همان شهر يا شهرهايی كه با آن شهر اتحاد افق دارند حاصل شود.
(توضیح المسائل مراجع مسأله 1731)
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
🌹📍 جایگاه ماه مبارک رمضان در خطبهٔ شعبانیه پیامبر صلی الله علیه و آله
أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ.»
ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است. ماهی که نزد خدا، بهترین ماههاست و روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبها و ساعتهایش بهترین ساعتهاست.
«هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ.»
ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده اید. نفسهای شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت. اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیتهای راستین و دلهای پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید
ادامه دارد....
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
🌹جایگاه ماه مبارک رمضان در خطبهٔ شعبانیه پیامبر صلی الله علیه و آله
📍 ماه رمضان ماه تشخیص شقی و بدبخت است :
فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِیمِ
شقی و بدبخت، آن کسی است که در این ماه بزرگ، از آمرزش خدا بی بهره شود
📍یادآور گرسنگی و تشنگی قیامت
وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ
📍ماه رمضان فرصتی است برای خدمت به فقراء و محرومین و احترام به بزرگترها و دیده شدن کوچکترها و صله رحم اقوام و خویشان
تَصَدَّقُوا عَلَی فُقَرَائِکُمْ وَ مَسَاکِینِکُمْ وَ وَقِّرُوا کِبَارَکُمْ وَارْحَمُواصِغَارَکُمْ وَ صِلُوا أَرْحَامَکُمْ
📍ماه رمضان فرصتی است برای نگهبانی زبان و کنترل چشم و گوش از آنچه خدا نمی پسندد
وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَکُمْ وَ غُضُّوا عَمَّا لَا یَحِلُّ النَّظَرُ إِلَیْهِ أَبْصَارَکُمْ وَ عَمَّا لَا یَحِلُّ الِاسْتِمَاعُ إِلَیْهِ أَسْمَاعَکُمْ
📍ماه رمضان فرصتی است برای یتیم نوازی همانطور که مایلید با یتیمانتان کنند
وَ تَحَنَّنُوا عَلَی أَیْتَامِ النَّاسِ یُتَحَنَّنْ عَلَی أَیْتَامِکُمْ
📍ماه رمضان فرصتی است برای رو کردن به خدا و پشت کردن به همه گناهان
تُوبُوا إِلَی اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکُمْ
ادامه دارد...
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
🌹جایگاه ماه رمضان در خطبهٔ شعبانیه پیامبر صلی الله علیه و آله
📍یک فرصت طلایی هر روزه در ماه رمضان
وَ ارْفَعُوا إِلَیْهِ أَیْدِیَکُمْ بِالدُّعَاءِ فِی أَوْقَاتِ صَلَاتِکُمْ فَإِنَّهَا أَفْضَلُ السَّاعَاتِ یَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهَا بِالرَّحْمَةِ إِلَی عِبَادِهِ یُجِیبُهُمْ إِذَا نَاجَوْهُ وَ یُلَبِّیهِمْ إِذَا نَادَوْهُ وَ یُعْطِیهِمْ إِذَا سَأَلُوهُ وَ یَسْتَجِیبُ لَهُمْ إِذَا دَعَوْهُ.
در اوقات نماز، دستهای خود را به دعا بردارید، زیرا که وقت نماز بهترین ساعتهاست و در این اوقات، حق تعالی با رحمت، به بندگانش مینگرد و اگر با او مناجات کنند، پاسخشان دهد و چنانچه او را ندا کنند لبیکشان گوید و اگر از او بخواهند عطا کند و، چون او را بخوانند مستجابشان گرداند.
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
✨ *تحدیر (تند خوانی) قرآن کریم* ✨
----------------------------------------
دانلود جزء اول
ahlevela.ir/tahdir/Joze01.mp3
دانلود جزء دوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze02.mp3
دانلود جزء سوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze03.mp3
دانلود جزء چهارم
ahlevela.ir/tahdir/Joze04.mp3
دانلود جزء پنجم
ahlevela.ir/tahdir/Joze05.mp3
دانلود جزء ششم
ahlevela.ir/tahdir/Joze06.mp3
دانلود جزء هفتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze07.mp3
دانلود جزء هشتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze08.mp3
دانلود جزء نهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze09.mp3
دانلود جزء دهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze10.mp3
دانلود جزء یازدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze11.mp3
دانلود جزء دوازدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze12.mp3
دانلود جزء سیزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze13.mp3
دانلود جزء چهاردهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze14.mp3
دانلود جزء پانزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze15.mp3
دانلود جزء شانزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze16.mp3
دانلود جزء هفدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze17.mp3
دانلود جزء هجدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze18.mp3
دانلود جزء نوزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze19.mp3
دانلود جزء بیستم
ahlevela.ir/tahdir/Joze20.mp3
دانلود جزء بیست و یکم
ahlevela.ir/tahdir/Joze21.mp3
دانلود جزء بیست و دوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze22.mp3
دانلود جزء بیست و سوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze23.mp3
دانلود جزء بیست و چهارم
ahlevela.ir/tahdir/Joze24.mp3
دانلود جزء بیست و پنجم
ahlevela.ir/tahdir/Joze25.mp3
دانلود جزء بیست و ششم
ahlevela.ir/tahdir/Joze26.mp3
دانلود جزء بیست و هفتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze27.mp3
دانلود جزء بیست و هشتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze28.mp3
دانلود جزء بیست و نهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze29.mp3
دانلود جزء سی ام
ahlevela.ir/tahdir/Joze30.mp3
🔆 تحدیر روشی از تلاوت قرآن است که قاری در آن علی رغم رعایت کردن قواعد تجوید، از سرعت در خواندن نیز بهره می برد، از این رو در زمان یکسان نسبت به ترتیل و تحقیق تعداد آیات بیشتری تلاوت می شود. 🔆
حجم هرفایل: حدود ۴ مگابایت
زمان تلاوت هر جزء: حدود ۳۵ دقیقه
.🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و زندگی
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_اول :
کُنْ فِی الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ.
امام(علیه السلام) فرمود:
در فتنه ها همچون شتر کم سن و سال باش; نه پشت او قوى شده که سوارش شوند نه پستانى دارد که بدوشند!
♻️ شرح حدیث :
براى روشن شدن محتواى این کلام بسیار پرمعنا لازم است قبلاً دو واژه «فتنه» و «ابن لبون» تفسیر شود: فتنه، از ماده «فتن» (بر وزن متن) در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا خالص از ناخالص جدا شود سپس به معناى هرگونه آزمایش و امتحان و بلا و عذاب و حتى شرک و بت پرستى و آشوب هاى اجتماعى آمده است و در اینجا منظور همان آشوب هاى اجتماعى است.
لبون، به شترى گفته مى شود که به جهت زائیدن مکرر پیوسته در پستانش شیر است (لبون به معناى شیر دار است از ماده لبن) و ابن لبون به بچه چنین شترى گفته مى شود که دو سال آن تمام شده و وارد سال سوم شده است; نه قوت و قدرت چندانى دارد که بتوان بر پشت او سوار شد و نه پستان پر شیرى (زیرا هم کم سن و سال است و هم نر) و به این ترتیب هیچ گونه استفاده اى از آن در آن سن و سال نمى توان کرد.
از اینجا روشن مى شود که هدف امام این است که انسان به هنگام شورش هاى اهل باطل و فتنه هاى ناشى از خصومت آنها با یکدیگر نباید آلت دست این و آن شود; باید خود را دور نگه دارد و به هیچ یک از دو طرف که هر دو اهل باطل اند کمک نکند.
ظاهراً منظور مولی از گروه باطل ، طرفداران جمل ، معاویه و خوارج می باشد .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و نهج البلاغه
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_دوم :
بیان سه رذیلهٔ اخلاقی که سبب خواری انسان می شود ؛
1⃣أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ،
2⃣وَرَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ،
3⃣وَهَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ.
👌امام عليه السلام فرمود:
👈 هر كس طمع را پيشه كند خود را حقير كرده
👈 و كسى كه ناراحتى هايش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده) فاش كند به ذلت خويش راضى شده
👈 و آن كس كه زبانش را بر خود امير كند شخصيتش حقير خواهد شد .
♻️ شرح حکمت :
📛 واژه «طمع» به معناى بیش از حق خود طالب بودن و گرفتن مواهب زندگى از دست دیگران است و تعبیر به «استشعر» که به معناى پوشیدن لباس زیرین است اشاره به این است که طمع را به خود چسبانده و از آن جدا نمى شود; بدیهى است که افراد طماع براى رسیدن به مقصود خود باید تن به هر ذلتى بدهند و دست سؤال به سوى هرکس دراز کنند و شخصیت خود را براى نیل به اهداف طمعکارانه خود بشکنند.
📛 روشن است هرگاه انسان نزد طبیب درد خود را بگوید و از وى راه درمان بطلبد یا پیش قاضى ظلمى را که بر او رفته بیان سازد و از او احقاق حق بخواهد یا نزد دوستش از گرفتارى خود براى گرفتن وام سخن بگوید کار خلافى نکرده و به دنبال مشکل گشایى بوده; اما طرح مشکلات نزد کسانى که هیچ گونه توانایى بر حل آن ندارند اثرى جز ذلت و سرافکندگى انسان نخواهد داشت.
در این گونه موارد باید خویشتن دار بود و لب به شکایت نگشود.
📛 منظور از امیر شدن زبان آن است که از تحت کنترل عقل و فکر خارج شود و هرچه بر زبانش آمد بگوید.
بدیهى است سخنانى که از فکر و عقل و تقوا سرچشمه نمى گیرد در بسیارى از موارد خطرهایى ایجاد مى کند که انسان قادر بر جبران آن نیست و گاه اسباب رنجش افراد آبرومند و سبب ایجاد اختلاف در میان مردم و کینه و دشمنى نسبت به گوینده و دیگران مى شود
#حکمت_اول
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#نکات_تفسیری_آیات_قرآن
🌹 سورهٔ حمد :
آیهٔ دوم :
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
🔺«ربّ» به كسى گفته مى شود كه هم مالك وصاحب چيزى است و هم در رشد و پرورش آن نقش دارد.
خداوند هم صاحب حقيقى عالم است و هم مدبّر و پروردگار آن. پس همه هستى حركت تكاملى دارد و در مسيرى كه خداوند معيّن كرده، هدايت مى شود.
🔺علاوه بر سوره حمد، چهار سوره ى انعام، كهف، سبأ وفاطر نيز با جمله «الحمدللّه» آغاز گرديده، ولى فقط در سوره حمد بعد از آن «ربّ العالمين» آمده است.
🔺مفهوم حمد، تركيبى از مفهوم مدح و شكر است. انسان در برابر جمال و كمال و زيبايى، زبان به ستايش و در برابر نعمت و خدمت واحسان ديگران، زبان به تشكّر مى گشايد. خداوند متعال به خاطر كمال و جمالش، شايسته ى ستايش وبه خاطر احسان ها و نعمت هايش، لايق شكرگزارى است.
🔺«الحمدللّه»، بهترين نوع تشكّر از خداوند است. هر كس در هرجا، با هر زبانى، هرگونه ستايشى از هر كمال و زيبايى دارد، در حقيقت سرچشمه ى آن را ستايش مى كند. البتّه حمد خداوند منافاتى با سپاسگزارى از مخلوق ندارد، به شرط آنكه به امر خداوند و در خط و مسير او باشد.
🔺خداوند، پروردگار همه ى آفريده هاست. «و هو ربّ كلّ شى ء»(22) آنچه در آسمان ها و زمين و ميان آنهاست، پروردگارشان اوست. «ربّ السّموات والارض و مابينهما»(23) حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «من الجمادات والحيوانات»؛ او پروردگار جاندار و بى جان است. «له الخلق والامر تبارك اللّه ربّ العالمين» هم آفرينش از اوست و هم اداره ى آن، و او مربى و پرورش دهنده ى همه است.(24)
🔺مراد از «عالَمين» يا فقط انسان ها هستند، مانند آيه 70 سوره حجر كه قوم لوط به حضرت لوط گفتند: «أوَ لم ننهك عن العالمين» آيا ما تو را از ملاقات با مردم نهى نكرديم؟ و يا مراد همه ى عوالم هستى است. «عالَم» به معناى مخلوقات و «عالَمين» به معناى تمام مخلوقات نيز استعمال شده است. از اين آيه فهميده مى شود كه تمام هستى يك پروردگار دارد و آنچه در جاهليت و در ميان بعضى از ملّت ها اعتقاد داشتند كه براى هر نوع از پديده ها خدايى است و آن را مدبّر و ربّ النّوع آن مى پنداشتند، باطل است.
-----
22) انعام، 164.
23) شعراء، 24.
24) تفسير نورالثقلين.
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و نهج البلاغه
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_سوم :
🛑 اشاره به آثار چهار نقطه ضعف اخلاقی و اجتماعی
1⃣الْبُخْلُ عَارٌ
2⃣وَالْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ
3⃣وَالْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ،
4⃣وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ.
👌امام عليه السلام فرمود :
👈 بخل ننگ است
👈 و ترس مایه نقصان
👈 فقر شخص زیرک را از بیان دلیلش گنگ مى سازد
👈 و آن کس که فقیر و تنگدست است حتى در شهر خود غریب است. .
♻️ شرح حکمت :
♦️ عار بودن بخل و افتخار بودن کرم و سخاوت بر کسى پوشیده نیست، زیرا بخل سبب نفرت مردم از بخیل مى شود و افراد نزدیک و دور از او فاصله مى گیرند .
♦️هیچ آدم ترسویى به مقامى نرسیده; نه کشف مهمى کرده نه پیروزى چشمگیرى به دست آورده و نه به قله هاى کمال رسیده است.
♦️ افراد فقیر از یک سو در خود احساس حقارت مى کنند و هر اندازه فَطِن و باهوش باشند بر اثر این احساس حقارت از گفتن حرف حساب خود و دفاع از حقوق خویشتن باز مى مانند و از سوى دیگر چون مى دانند بسیارى از مردم براى سخنان آنها بهایى قائل نمى شوند چون غالباً دنیاپرستند و براى افراد ثروتمند شخصیت قائلند همین احساس سبب مى شود که فقیران نتوانند حرف حق خود را بیان کنند.
♦️ غریب کسى است که دوست و آشنایى ندارد و احساس تنهایى مى کند و مى دانیم دنیاپرستان از افراد فقیر و تنگدست فاصله مى گیرند و آنها را در شهر خود غریب مى گذارند و به عکس ثروتمندان حتى در بلاد دوردست از وطنشان غریب نیستند.
#حکمت_اول
#حکمت_دوم
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍احکام روزهٔ مادرانی که بچه شیر می دهند
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#نکات_تفسیری_آیات_قرآن
🌹سورهٔ حمد
آیهٔ سوم :
الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ
🔺خداوند رحمت را برخود واجب كرده است، كتب ربّكم على نفسه الرحمة (27)
🔺 رحمت او بر همه چيز سايه گسترده است. «و رحمتى وسعت كلّ شىء ( 28)
🔺همچنين پيامبر و كتاب او مايه رحمتند، «رحمةً للعالمين»(29)
🔺 آفرينش وپرورش او براساس رحمت است و اگر عقوبت نيز مى دهد از روى لطف است.
🔺بخشيدن گناهان و قبول توبه ى بندگان و عيب پوشى از آنان و دادن فرصت براى جبران اشتباهات، همه مظاهر رحمت و مهربانى اوست.
-----
27) انعام، 54.
28) اعراف، 156.
29) انبياء، 107.
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و نهج البلاغه
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_چهارم :
🛑 آشنایی با اسباب و مصادیق آفت، شجاعت، ثروت، ایمنی و همنشین
1⃣الْعَجْزُ آفَةٌ،
2⃣ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ
3⃣ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ
4⃣ الْوَرَعُ جُنَّةٌ
5⃣ نِعْمَ الْقَرِينُ [الرِّضَا] الرِّضَى.
👌امام عليه السلام فرمود :
👈 ناتوانی آسیب است
👈 صبر دلیری است
👈 دل نبستگی ثروت است
👈 خویشتنداری و پرهیزگاری ایمنی می آورد
👈 بهترین همنشین خشنود بودن است
♻️ شرح حکمت :
♦️ ناتوان است که آسیب پذیرست
عجز مفهوم وسیعى دارد که هرگونه ناتوانى علمى، جسمى، اقتصادى و فکرى را شامل مى شود .
در حدیث جالبى که کلینى در کافى از امیر مؤمنان على(علیه السلام) نقل کرد مى خوانیم: «إِنَّ الاَْشْیَاءَ لَمَّا ازْدَوَجَتْ ازْدَوَجَ الْکَسَلُ وَالْعَجْزُ فَنُتِجَا بَیْنَهُمَا الْفَقْرَ; هنگامى که اشیاء با یکدیگر ازدواج کردند تنبلى و ناتوانى نیز به هم پیوستند و فرزند آنها فقر بود».(1)
♦️ متوقف نشدن به هنگام سختی، عین شجاعت است
خداوند در قرآن بیست مرتبهٔ پیامبرش را امر به صبر کرده است
الصَّبْرُ ثَلاَثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ وَصَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ وَصَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِیَة(2)
شما به همان اندازه که صبورید مصیبتها را مدیریت و خدا را اطاعت و شیطان را معصیت می کنید .
♦️ دارایی انسان به اندازهٔ دل نبستن او به غير خداست
زهد همان حریم نگه داشتن برای خدا در قلب است و اجازه ندادن به غير او برای سکونت در دل است
در حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم که خطاب به على(علیه السلام) فرمود: «یَا عَلِیُّ إِنَّ اللَّهَ قَدْ زَیَّنَکَ بِزِینَة لَمْ یُزَیِّنِ الْعِبَادَ بِزِینَة أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْهَا; زَیَّنَکَ بِالزُّهْدِ فِی الدُّنْیَا; اى على خداوند تو را به زینتى آراسته که هیچ بنده اى به زینتى بهتر از آن نزد خداوند آراسته نشده است تو را به زهد در دنیا آراسته است».(2)
♦️ خویشتن دار که باشی در امانی
ورع همان حد اعلای تقواست
قرآن می فرماید : وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لاَ يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً خویشتندار که باشید حيله ى بدخواهان هيچ آسيبى به شما نرساند (3)
♦️ خشنودی را همنشین خودت قرار بده
از خدا خشنود باش تا شاکر باشی
از خودت خشنود باش تا اعتماد به نفست را از دست ندهی
از دیگران هم خشنود باشد تا بتوانی برایشان مفید باشی
..................
(1)کافى، ج 5، ص 86، ح 8
(2)بحارالانوار، ج 39، ص 297، ح 103
(3) آل عمران 120
#حکمت_اول
#حکمت_دوم
#حکمت_سوم
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌼🍃✨💕🍃✨💕🍃✨🌼
مجموعه نرم افزارهای منتشر شده :
*نرم افزار احکام نماز*
https://cafebazaar.ir/app/ir.namaz
https://cafebazaar.ir/app/ir.namaz
*نرم افزار احکام روزه*
https://cafebazaar.ir/app/ir.roozeh
https://cafebazaar.ir/app/ir.roozeh
*نرم احکام افزار غیبت*
https://cafebazaar.ir/app/ir.gheybat
https://cafebazaar.ir/app/ir.gheybat
*نرم افزار احکام اموات*
https://cafebazaar.ir/app/ir.amvat
https://cafebazaar.ir/app/ir.amvat
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و نهج البلاغه
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_پنجم :
📍قسمت اول :
🛑 ارث کریمانه....
الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ کَرِیمَةٌ
علم و دانش میراث گرانبهایى است
♻️ شرح حکمت :
اشاره به این که گرانبهاترین میراثى که انسان از خود به یادگار مى گذارد علم و دانش است و به ارث گذاشتن مواهب مادى افتخارى است.
این سخن شبیه روایتى است که از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده که مى فرماید: «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الاَْنْبِیَاءِ إِنَّ الاَْنْبِیَاءَ لَمْ یُوَرِّثُوا دِینَاراً وَلاَ دِرْهَماً وَلَکِنْ وَرَّثُوا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظّ وَافِر; دانشمندان وارثان انبیا هستند چرا که انبیا دینار و درهمى از خود به یادگار نگذاشتند، بلکه علم و دانش به ارث گذاشتند پس هر کس از آن بهره اى بگیرد بهره فراوانى برده است».(1) نیز شبیه آن چیزى است که در حکمت ۱۴۷ خواهد آمد.
بعضى از شارحان ارث را در اینجا طور دیگرى تفسیر کرده اند و گفته اند: ارث درآمدى است که بى زحمت حاصل مى آید دانشى را نیز که انسان از استاد فرا مى گیرد شبیه ارث است; ولى تفسیر اول مناسب تر به نظر مى رسد.
..................
(1) : کافی ج١ ص٣۴
#حکمت_اول
#حکمت_دوم
#حکمت_سوم
#حکمت_چهارم
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#نکات_تفسیری_آیات_قرآن
🌹سورهٔ حمد
آیهٔ چهارم :
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
🔺مالكيّت خداوند، حقيقى است و شامل احاطه و سلطنت است، ولى مالكيّت هاى اعتبارى، از سلطه ى مالك خارج مى شود و تحت سلطه ى واقعى او نيست. «مالك يوم الدين»
🔺با آنكه خداوند مالك حقيقى همه چيز در همه وقت است، ولى مالكيّت او در روز قيامت و معاد جلوه ى ديگرى دارد؛
* در آن روز تمام واسطه ها واسباب نسبت به كفار قطع مى شوند. «تقطّعت بهم الاسباب»(31)
🔺نسبت ها و خويشاوندى ها نسبت به كفار از بين مى رود. فلا انساب بينهم (32)
🔺براى كفار مال و ثروت و فرزندان، سودى ندارند. «لاينفع مال و لابنون (33)
🔺بستگان و نزديكان نيز فايده اى نمى رسانند. «لن تنفعكم ارحامكم»(34)
🔺 نه زبان كفار، اجازه عذر تراشى دارد و نه فكر آنها، فرصت تدبير. تنها راه چاره لطف خداوند است كه صاحب اختيار آن روز است.
🔺لفظ «دين» در معانى گوناگون به كار رفته است:
👈 الف : مجموعه ى قوانين آسمانى. «إنّ الدّين عنداللَّه الاسلام»(35)
👈 ب : عمل و اطاعت. «للّه الدّين الخالص»(36)
👈 ج : حساب و جزا. «مالك يوم الدّين»
👌«يوم الدّين» در قرآن به معناى روز قيامت است كه روز كيفر و پاداش مى باشد. «يسئلون ايّان يوم الدّين»(37)
مى پرسند روز قيامت چه وقت است؟
قرآن در مقام معرّفى اين روز، مى فرمايد: «ثم ما ادراك ما يوم الدّين . يوم لا تملك نفس شيئاً و الامر يومئذ للّه»(38) (اى پيامبر!) نمى دانى روز دين چه روزى است؟ روزى كه هيچ كس براى كسى كارآيى ندارد وآن روز تنها حكم و فرمان با خداست.
🔺«مالك يوم الدّين» نوعى انذار و هشدار است، ولى با قرار گرفتن در كنار آيه ى «الرّحمن الرّحيم» معلوم مى شود كه بشارت و انذار بايد در كنار هم باشند. نظير آيه شريفه ديگر كه مى فرمايد : «نبّى ء عبادى انّى أنا الغفور الرّحيم . و أنّ عذابى هو العذاب الاليم»(39) به بندگانم خبر ده كه من بسيار مهربان و آمرزنده ام، ولى عذاب و مجازات من نيز دردناك است. همچنين در آيه ديگر خود را چنين معرّفى مى كند: «قابل التَّوب شديد العقاب»(40) خداوند پذيرنده ى توبه مردمان وعقوبت كننده ى شديد گناهكاران است.
🔺در اوّلين سوره ى قرآن، مالكيتَ خداوند عنوان شده است، «مالكِ يوم الدّين» و در آخرين سوره، مَلِكيت او. «ملك النّاس»
---------------
31) بقره، 166.
32) مؤمنون، 101.
33) شعراء، 88.
34) ممتحنه، 3.
35) آل عمران، 19.
36) زمر، 3.
37) ذاريات، 12.
38) انفطار، 18 - 19.
39) حجر، 49 - 50.
40) غافر، 3.
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و نهج البلاغه
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_پنجم :
📍قسمت دوم :
🛑 لباسی که کهنه شدنی نیست!
وَالاْدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ
آداب (انسانى) لباس زیبا و کهنگى ناپذیر است
♻️ شرح حکمت :
منظور از «آداب» فضایل اخلاقى مخصوصاً چیزهایى است که مربوط به روابط اجتماعى است مانند: تواضع، امانت، صداقت، محبت، خوشرفتارى، فصاحت و بلاغت در بیان.
«حُلَل» جمع «حُلَّه» به معناى لباس زینتى است.
«مُجَدَّدَة» به معناى چیزى است که پیوسته تجدید و نو مى شود و هرگز کهنه نخواهد شد.
بر این پایه، مفهوم کلام امام(علیه السلام) چنین است که این صفات برجسته انسانى همچون لباس هاى زیبایى است که آدمى در تن مى کند و هرگز فرسوده نمى شود بر خلاف لباس هاى ظاهرى که هم کهنه مى شود و هم ممکن است دست سارقان به آن دراز شود و هم جنبه ظاهرى دارد و در اعماق وجود انسان تأثیر گذار است.
❇️ در روایات اسلامى براى «أدب» تفسیرهاى گوناگونى ذکر شده که در واقع هر کدام اشاره به مصداقى از آن است: در حدیثى از امام امیر مؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم: «کَفاکَ أدَباً لِنَفْسِکَ اجْتِنابُ ما تَکْرَهُهُ مِنْ غَیْرِک; براى این که ادب داشته باشى همین بس که از آنچه براى دیگران نمى پسندى دورى کنى».(١)
🔺در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «أدّبْنى أبى(علیه السلام)بِثَلاث...; پدرم من را به سه چیز ادب کرد» فرمود: «مَنْ یَصْحَب صاحِبَ السُوء لا یَسْلَم ومَن لا یُقَیَّد اَلفاظَه یَنْدَم، ومَن یَدْخُل مَداخل السُّوء یُتَّهَم; فرزندم کسى که با رفیق بد همنشین شود از آفات در امان نخواهد بود و کسى که سخنان خود را مهار نکند پشیمان مى شود و کسى که در محل هاى آلوده وارد گردد متهم و بدنام خواهد شد».(٢)
🔺امام صادق(علیه السلام) به یکى از دوستان خود سفارش کرد که پیام او را به همه شیعیان و علاقه مندانش برساند و فرمود: من شما را به تقواى الهى و ورع و تلاش براى خدا و راستگویى و اداى امانت...
و خوشرفتارى با سایر مسلمانان دعوت مى کنم و هرگاه کسى از شما در دینش ورع داشته باشد، راست بگوید، اداى امانت کند و با مردم خوش اخلاق باشد مى گویند: «هذا جَعْفَرىٌّ فَیَسُرُّنی...» و نیز مى گویند: «هذا أَدَبُ جَعْفَر; این جعفرى است و این سبب سرور و خوشحالى من مى شود کار اینها ادب جعفر بن محمد است».(٣)
🔺 در حدیث کوتاه دیگرى از امیر مؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم: «الاْدَبُ یُغْنی عَنِ الْحَسَبِ; ادب انسان را از شرافت خانوادگى و فامیلى بى نیاز مى کند».(۴) همان گونه که در بالا گفتیم، ادب و آداب مفهوم وسیعى دارد که همه فضایل اخلاقى مخصوصا آنچه را مربوط به اخلاق اجتماعى است در بر مى گیرد که بزرگترین افتخار آدمى و مایه آبرومندى او در اجتماع است.
..................
(1). نهج البلاغه، حکمت 412 .
(2). بحارالانوار، ج 75، ص 261 .
(3). کافى، ج 2، ص 636 (با تلخیص)، ح 5.
(4). بحارالانوار، ج 72، ص 68، ح 8.
#حکمت_اول
#حکمت_دوم
#حکمت_سوم
#حکمت_چهارم
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#نکات_تفسیری_آیات_قرآن
🌹سورهٔ حمد
آیهٔ پنجم :
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
🔺 ایاک نعبد اگر اختیار نداشتم تو را عبادت نمی کردم
ایاک نستعین اگر به خود واگزار شده بودم به کمک تو نیاز نداشتم
🔺 از آداب دعا و پرستش اين است كه انسان خودرا مطرح نكند و خود را در حضور خداوند احساس كند. «ايّاك نعبد...»
🔺 شناخت خداوند و صفات او، مقدمّه دست يابى به توحيد و يكتاپرستى است. «ربّ العالمين، الرّحمن الرّحيم، مالك يوم الدّين، ايّاك نعبد»
🔺 مدد الهی از دو کانال صبر و صلاة است
ایاک نستعین ، استعینوا بالصبر و الصلاة 📜 بقرة ۴۵ ، ١۵٣
🔺 مراحل پرواز معنوى، عبارت است از: ثنا، ارتباط و سپس دعا. بنابراين اوّل سوره ى حمد ثناست، آيه ى «ايّاك نعبد» ارتباط و آيات بعد، دعا مى باشد.
🔺 گر چه عبادت از ماست، ولى در عبادت كردن نيز نيازمند كمك او هستيم
و ما كنا لنهتدى لولا ان هدانا اللَّه» اگر هدايت الهى نبود ما هدايت نمى يافتيم. 📜اعراف ۴٣
🔺 به خداوند در حال قیام با کاف خطاب، مخاطب قرار می دهیم ایاک و در حال رکوع خداوند را عظیم و در حال سجده اعلی می بینیم
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و نهج البلاغه
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_پنجم :
📍قسمت آخر :
🛑 اینم یه آینهٔ صاف
وَالْفِکْرُ مِرْآةٌ صَافِیَةٌ
فکر آئینه صافى است
♻️ شرح حکمت :
🔺منظور از فکر همان اندیشیدن پیرامون مسائل مختلفى است که بر انسان وارد مى شود و به تعبیر فلاسفه حرکتى ذهنى است به سوى مقدمات و از مقدمات به سوى نتیجه ها.
🔺هرگاه این اندیشه از هوا و هوس و حجاب هاى معرفت دور بماند، آئینه شفافى خواهد بود که چهره حقایق را به انسان نشان مى دهد و راه صحیح را در پرتو آن مى یابد، دوست را از دشمن و صواب را از خطا و حق را از باطل خواهد شناخت.
به همین دلیل برترین عبادت در روایات اسلامى تفکر شمرده شده است: در حدیثى که در امالى شیخ طوسى آمده است مى خوانیم: «لاَ عِبَادَةَ کَالتَّفَکُّرِ فِی صَنْعَةِ اللَّهِ عَزَّوَجَل; هیچ عبادتى برتر از اندیشیدن در مخلوقات خداوند متعال نیست».(١)
🔺 در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) آمده است: «تَفَکُّرُ سَاعَة خَیْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَة; یک ساعت اندیشیدن بهتر است از عبادت یک سال».(٢)
🔺در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «کَانَ أَکْثَرُ عِبَادَةِ أَبِی ذَرّ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَیْهِ التَّفَکُّرَ وَالاِْعْتِبَارَ; بیشترین عبادت ابوذر اندیشیدن و عبرت گرفتن بود».(٣)
🔺 در واقع همه اینها برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید: «(قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَة أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى وَفُرادى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا); من فقط شما را به یک چیز اندرز مى دهم و دعوت مى کنم و آن این که دسته جمعى یا به صورت فردى براى خدا برخیزید و فکر خود را به کار گیرید».(۴)
دلیل آن هم روشن است، زیرا ریشه تمام نیکى ها و پیشرفت ها و موفقیت ها در تفکر و اندیشه صحیح است.
..................
(١). امالى صدوق، ص 146.
(٢). بحارالانوار، ج 68، ص 327، ح 22.
(٣). همان، ص 323، ح 6.
(۴). سبأ، آیه 46.
#حکمت_اول
#حکمت_دوم
#حکمت_سوم
#حکمت_چهارم
🕌
@masjedemamhadialaihesalam