💑💑💑💑💑💑
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 ممانعت ولی دختر با ازدواج هم کفو شرعی و نظر فقهاء
👈 #امام #خویی #سیستانی #مکارم_شیرازی #فاضل_لنکرانی #وحید_خراسانی :
اذن پدر ساقط است .
👈 #رهبری :
اگر با ميل دختر به ازدواج، كفو شرعى و عرفى وى از او خواستگارى كند و پدر و جدّ پدرى از اجازهى چنين ازدواجى امتناع ورزند و پاى كفو شرعى و عرفى ديگرى كه مورد قبول پدر يا جدّ پدرى باشد در ميان نباشد، در اين صورت ولايت پدر و جدّ پدرى ساقط است و ازدواج دختر نياز به اجازه آنان ندارد.
👈 #صافی_گلپایگانی :
در صورتیکه برای دختر کفو دیگری پیدا نشود نیازی به اذن پدر نیست .
👈 #بهجت :
اگر دختر تمایل به ازدواج داشته باشد و ازدواج هم به مصلحت او باشد نیازی به اذن پدر نیست .
👈 #نوری_همدانی :
اگر پدر، دختر را از ازدواج با کسی که با او کفو است را شرعاً و عرفاً منع کنند و دختر احتیاج به شوهر کردن داشته باشد
نیازی به اذن پدر نیست .
👈 #شبیری_زنجانی :
اگر دختر باکره بالغه رشیده بخواهد با کسی ازدواج کند و پدر و جدّ پدری اجازه نمیدهند، چنانچه ممانعت ایشان بدون رعایت مصلحت دختر باشد، اجازه آنان لازم نیست، ولی اگر آنها ازدواج را به صلاح دختر ندانسته لذا ممانعت به عمل آورند، ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا جدّ پدری باطل است.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 جانبازی امیر المومنین علیه السلام در لیلة المبیت
🎙#رهبر_معظم_انقلاب
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
💚💖💚💖💚💖
🌷 بسم الله الرحمن الرحیم🌷
💎 اینم👇یک تشبیه زیبا از امام هادی علیهالسلام در فرازی از زیارت غدیریة
أَشْبَهْتَ فِي الْبَيَاتِ عَلَى الْفِرَاشِ الذَّبِيحَ عَلَيْهِ السَّلامُ إِذْ أَجَبْتَ كَمَا أَجَابَ وَ أَطَعْتَ كَمَا أَطَاعَ إِسْمَاعِيلُ صَابِرا مُحْتَسِبا
«إِذْ قَالَ لَهُ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَا ذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ . صافات ۱۰۲» وَ كَذَلِكَ أَنْتَ لَمَّا أَبَاتَكَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمَرَكَ أَنْ تَضْجَعَ فِي مَرْقَدِهِ وَاقِيا لَهُ بِنَفْسِكَ أَسْرَعْتَ إِلَى إِجَابَتِهِ مُطِيعا وَ لِنَفْسِكَ عَلَى الْقَتْلِ مُوَطِّنا،فَشَكَرَ اللَّهُ تَعَالَى طَاعَتَكَ وَ أَبَانَ عَنْ جَمِيلِ فِعْلِكَ بِقَوْلِهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ «مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ بقرة ۲۰۷»
و در آرمیدن در بستر پیامبر شبیه به اسماعیل ذبیح (درود بر او) شدی چه آنکه تو نیز مانند او قبول کردی، و اطاعت نمودی به همان صورت که اسماعیل صابرانه و پاداش خواهانه اطاعت کرد، وقتی که حضرت ابراهیم به او گفت: «پسرم در خواب دیدم که ترا ذبح میکنم، بنگر که رأی تو چیست»؟ گفت: «پدر به آنچه دستور داده شدهای اقدام کن، اگر خدا بخواهد مرا از بردباران خواهید یافت»، و تو نیز زمانی که پیامبر (درود خدا بر او و خاندانش) در بسترش خواباندت و به تو فرمان داد در خوابگاهش بیارامی، و او را با جانت از شر دشمنانش حفظ کنی، فرمانبردارانه به پذیرش دعوتش شتافتی، و خو را برای کشته شدن آماده کردی، در نتیجه خدا از فرمانبرداریت قدردانی کرد، و از کار زیبایت به گفتارش جلّ ذکره در قرآن پرده برداشت،
آنجا که فرمود: «و از مردم کسی است که جانش را برای بدست آوردن خشنودی خدا میفروشد»
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#درسهایی_از_اصول_دین
✅ معرفت تنزیهی در کلام رضوی :
قسمت اول :
📍معنای معرفت تنزیهی
توحید تنزیهی یعنی اعتقاد به یگانه دانستن حق متعال و بیبدیل دانستن او در تمامی صفات کمالی و عدم اشتراک هیچ یک از مخلوقات با او، نه در ذات و نه در صفات.
📍عدم توصیف خدا با حواس و دیگر مدارک فهم بشری
🔺 عدهای خدمت امام رضا علیه السلام رسیدند و به ایشان عرض کردند: ای پسر رسول خدا! پروردگارمان را برایمان وصف کن، زیرا کسانی که قبل از ما بودهاند ما را به اختلاف انداختهاند و با ما اختلاف دارند! حضرت رضا علیه السلام چنین فرمودند:
إِنَّهُ مَنْ يَصِفُ رَبَّهُ بِالْقِيَاسِ، لَا يَزَالُ الدَّهْرَ فِي الِالْتِبَاسِ، مَائِلًا عَنِ الْمِنْهَاجِ، ظَاعِناً فِي الِاعْوِجَاجِ، ضَالّاً عَنِ السَّبِيلِ، قَائِلًا غَيْرَ الْجَمِيلِ.
أُعَرِّفُهُ بِمَا عَرَّفَ بِهِ نَفْسَهُ مِنْ غَيْرِ رُؤْيَةٍ، وَ أَصِفُهُ بِمَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ مِنْ غَيْرِ صُورَةٍ. لَا يُدْرَكُ بِالْحَوَاسِّ وَ لَا يُقَاسُ بِالنَّاسِ. مَعْرُوفٌ بِغَيْرِ تَشْبِيهٍ، وَ مُتَدَانٍ فِي بُعْدِهِ لَا بِنَظِيرٍ.
لَا يُمَثَّلُ بِخَلِيقَتِهِ، وَ لَا يَجُورُ فِي قَضِيَّتِهِ. الْخَلْقُ إِلَى مَا عَلِمَ مُنْقَادُونَ، وَ عَلَى مَا سَطَرَ فِي الْمَكْنُونِ مِنْ كِتَابِهِ مَاضُونَ. وَ لَا يَعْمَلُونَ خِلَافَ مَا عَلِمَ مِنْهُمْ وَ لَا غَيْرَهُ يُرِيدُونَ.
فَهُوَ قَرِيبٌ غَيْرُ مُلْتَزِقٍ وَ بَعِيدٌ غَيْرُ مُتَقَصٍّ يُحَقَّقُ وَ لَا يُمَثَّلُ، وَ يُوَحَّدُ وَ لَا يُبَعَّضُ. يُعْرَفُ بِالآْيَاتِ وَ يُثْبَتُ بِالْعَلَامَاتِ فَلَا إِلَهَ غَيْرُهُ، الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ.
📚 صدوق، التوحید، ص 4 علیه السلام
🔺كسى كه پروردگار را با چيزى اندازهگيرى كند، تا زمانى كه زنده است در اشتباه است، در حالی که از راه راست منحرف شده و به كجى ختم میشود، از راه حق گمراه شده و سخنان غیر زیبا میگوید.
👈 من او را بدون اينكه ببينم، به همان چيزى كه خودش را شناسانده، مى شناسانم،
👈 و بدون صورت، آنگونه كه خود را توصيف كرده است، توصيف مى کنم.
👈 (خدا) با حواس (پنجگانه) درك نمى شود
👈 و با مردم مقايسه نمیگردد.
👈 و بدون اينكه به چيزى شبيه باشد، شناخته شده است.
👈 با اينكه دور است، بدون اينكه در مقابل باشد، نزديك است.
👈 خود را به آفريدههایش نشان نمىدهد
👈 و در قضاوت و حكم خود، ستم نمىکند.
👈 مخلوقات به سوى آنچه او دستور داده در حركتاند.
👈 و سرنوشت هر كسى در آنچه كه كتاب اوست، به صورت پنهانى نوشته شده است. موجود است،
👈 و بر خلاف آنچه او از آنها مى دانند ، كارى انجام نمىدهند و غير آن را اراده نمىکنند.
👈 پس او بدون اينكه چسبيده باشد، نزديك است
👈 و بدون اينكه از مخلوقات بريده باشد، دور است.
👈 او وجود دارد، اما ديده نمىشود
👈 و يگانهای است كه قطعه قطعه نمىگردد.
👈 با نشانهها شناخته مى شود
👈 و با علامتهایی كه قرار داده است به اثبات مىرسد.
👈 و غير از او كه بزرگ و برتر است، خدايى وجود ندارد.
👌 امام رضا علیه السلام در این حدیث از نوعی وجه تنزیهی برای خدا سخن به میان آورده است:
🔺خدا را با هیچ ابزاری نمیتوان اندازه گرفت، و اگر کسی او را چنین اندازه گیرد، همواره در گمراهی است.
🔺 خدا را باید با وصف و توصیف خود او شناخت، نه با هیچ ابزار دیگری.
🔺 هیچ نقطه اشتراکی بین خدا و مخلوقات او وجود ندارد.
🔺 در مورد خدا هیچگونه مکانی را نمیتوان در نظر گرفت، ضمن اینکه خدا همه جا حضور دارد و هیچ مکانی خالی از او نیست.
🔺خدا قابل تجزیه و ترکیب نیست و برای شناسائی خود، علائم و نشانههای قرار داده که با آنها میتوان به او رسید و او را اثبات نمود.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🦂🐍🦂🐍🦂🐍
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
#درسهایی_از_اصول_دین
🕷 بازتاب #سقیفه از نگاه شیطان🕸
🔺 متن حدیث :
عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا أَخَذَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِيَدِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ صَرَخَ إِبْلِيسُ فِي جُنُودِهِ صَرْخَةً فَلَمْ يَبْقَ مِنْهُمْ أَحَدٌ فِي بَرٍّ وَ لاَ بَحْرٍ إِلاَّ أَتَاهُ فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ وَ مَوْلاَهُمْ مَا ذَا دَهَاكَ فَمَا سَمِعْنَا لَكَ صَرْخَةً أَوْحَشَ مِنْ صَرْخَتِكَ هَذِهِ فَقَالَ لَهُمْ فَعَلَ هَذَا اَلنَّبِيُّ فِعْلاً إِنْ تَمَّ لَمْ يُعْصَ اَللَّهُ أَبَداً فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ أَنْتَ كُنْتَ لآِدَمَ فَلَمَّا قَالَ اَلْمُنَافِقُونَ إِنَّهُ يَنْطِقُ عَنِ اَلْهَوَى وَ قَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ أَ مَا تَرَى عَيْنَيْهِ تَدُورَانِ فِي رَأْسِهِ كَأَنَّهُ مَجْنُونٌ يَعْنُونَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَرَخَ إِبْلِيسُ صَرْخَةً بِطَرَبٍ فَجَمَعَ أَوْلِيَاءَهُ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتُمْ أَنِّي كُنْتُ لآِدَمَ مِنْ قَبْلُ قَالُوا نَعَمْ قَالَ آدَمُ نَقَضَ اَلْعَهْدَ وَ لَمْ يَكْفُرْ بِالرَّبِّ وَ هَؤُلاَءِ نَقَضُوا اَلْعَهْدَ وَ كَفَرُوا بِالرَّسُولِ " فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَقَامَ اَلنَّاسُ غَيْرَ عَلِيٍّ لَبِسَ إِبْلِيسُ تَاجَ اَلْمُلْكِ وَ نَصَبَ مِنْبَراً وَ قَعَدَ فِي اَلْوَثْبَةِ وَ جَمَعَ خَيْلَهُ وَ رَجْلَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ اِطْرَبُوا لاَ يُطَاعُ اَللَّهُ حَتَّى يَقُومَ اَلْإِمَامُ وَ تَلاَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاّٰ فَرِيقاً مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ » قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ تَأْوِيلُ هَذِهِ اَلْآيَةِ لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلظَّنُّ مِنْ إِبْلِيسَ حِينَ قَالُوا لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّهُ يَنْطِقُ عَنِ اَلْهَوَى فَظَنَّ بِهِمْ إِبْلِيسُ ظَنّاً فَصَدَّقُوا ظَنَّهُ .
🔺ترجمه حدیث :
جابر از امام باقر عليه السّلام روايت كند كه چون پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم در روز غدير خم دست امام على عليه السّلام را در دست گرفت،
🖤 شيطان در ميان سپاهيانش نعره برآورد و هيچ يك از آنها چه در خشكى و چه دريا به جاى نماند مگر آنكه در پى نعرۀ او به سويش دويدند و گفتند :
اى آقا و مولای ما چه بر سر تو آمده؟
ما هرگز از تو نعرهاى دهشتناكتر از اين نعره نشنيده بوديم.
🖤 شیطان گفت:
👈 اين پيامبر كارى كرد كه اگر براستى اين كار به سر انجام برسد خداوند، معصیت نخواهد شد .
آنها در پاسخ گفتند: سرورا تو آدم را فريب دادى
😡و چون منافقان گفتند : اين مرد[پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم]از سر هواى نفس سخن مىگويد،
😡و يكى به ديگرى گفت: مگر نمىبينى كه چشمانش چگونه در كاسۀ سرش مىچرخد؟گويا ديوانه شده -مقصودشان پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم بود-.
👈 در اين هنگام شيطان فريادى از سر شادى زد و دوستانش دوباره گرد او حلقه زدند.
🖤 شیطان گفت :
آيا مىدانيد من پيشتر با آدم ابو البشر چه كردهام؟
گفتند : آرى،
🖤 شیطان گفت : آدم، پيمان خود را شكست ولى بخدا كفر نورزيد ولى اينان هم پيمانشان را نقض كردند و هم به پيامبرص كفر ورزيدند.
پس هنگامى كه پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم از اين جهان رخت بربست و مردم به جاى امام على عليه السّلام ديگرى را به خلافت نشاندند
🖤 شيطان تاج شاهى بر سر نهاد و منبرى نهاد و روى بالش نشست، و پيادگان و سوارگان خود را گرد آورد .
🖤 شیطان گفت :
👈 شادى كنيد كه تا روز ظهور امام ، خداوند، اطاعت نخواهد شد .
امام باقر عليه السّلام اين آيه ٢٠ سوره سبا را تلاوت فرمود : وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاّٰ فَرِيقاً مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ
امام باقر عليه السّلام فرمود : تأويل اين آيه هنگامى بود كه پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم رحلت فرمود و گمان ابليس همان هنگامى بود كه در بارۀ پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم گفتند : او از سر هواى نفس سخن مىگويد، و شيطان در اين هنگام گمانى در بارۀ ايشان برد و آنها گمان شيطان را تصديق كردند و تحقّق بخشيدند.
📚 اصول کافی ؛ جلد ٨ ، صفحه ٣۴۴
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🚗🚌🚟🚄🛫🛳
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 #سفر_معصیت و نظر فقهاء
🔺قسمت سوم :
📍حکم بازگشت از سفر گناه
♻️اگر این مسافر از گناه خود توبه کند و سپس برگردد :
👈 #امام : باید نمازش را شکسته بخواند .
👈 #خویی #وحید_خراسانی : اگر مسافرت در حال برگشت به اندازه هشت فرسخ باشد، نماز شکسته است .
♻️ اما اگر توبه نکند :
👈 #امام : اگر بازگشت جزء سفر معصیت باشد باید نماز را تمام بخواند .
👈 #خویی #وحید_خراسانی #بهجت : اگر برگشت به اندازه هشت فرسخ باشد باید نماز را شکسته بخواند و احتیاط مستحب آن است که هم شکسته بخواند و هم تمام بخواند .
👈 #سیستانی :
باید نماز را شکسته بخواند به شرطی که آن برگشت، خودش سفر معصیت نباشد و فرق ندارد برگشتن به تنهایی هشت باشد یا نباشد و احتیاط مستحب آن است که اگر توبه نکرده، نمازش را هم شکسته بخواند و هم تمام بخواند .
👈 #رهبری : مادامی که سفر او بهخاطر ترک واجب يا فعل حرامی نباشد، نماز او مانند ساير مسافران شکسته است.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
8.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 بدتر از سخن باطل، نگفتن همه حق هست
🎙استاد #پناهیان
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
💦💧💦💧💦💧
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 مردار و نظر فقهاء
👌 مردار هر حیوانی که خون جهنده دارد ، نجس است و فرقی نمیکند انسان باشد یا حیوان، بزرگ باشند یا کوچک، بدنش سر شده باشد یا نه، فقط اگر بدن مردار انسان اگر سرد شده باشد و هنوز غسلش نداده باشند اگرچه نجس است در صورتی بدنش لمس شود باید غسل مس میت کند .
🔺در نتیجه مردار حیواناتی مثل آبزیان و خزنده گان که خونسرد هستند و خونشان جهنده نیست، پاکند .
📍کنده شدن پوست لب و گوشۀ ناخن :
🔺اگر بدون سوزش جدا شده باشد، پاک است ،
🔺اگر با سوزش جدا شده باشد :
👈 #امام #رهبری #صافی_گلپایگانی #مکارم_شیرازی #نوری_همدانی :
بنابر احتیاط واجب نجس است .
👈 #وحید_خراسانی #تبریزی :
پاک است .
👈 #سیستانی : نجس است .
👈 #شبیری_زنجانی : بنابر احتیاط اجتناب کنند .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#درسهایی_از_اصول_دین :
🔴اگر اهل بیت علیهم السلام نبودند توحید نبود
اگر اهلبیت علیهمالسلام نبودند احدی نمیتوانست به توحید و معرفت خداوند دست یابد.
امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
«إنّ الله خلق الناس كلّهم... لا یعرفون إیماناً بشـریعة ولا كفراً بجحود ثمّ بعث الله الرسل تدعوا العباد إلى الإیمان به».
◀️خداوند تعالی همه انسانها را بیافرید... نه ایمان به شریعتی را میشناختند، و نه کفری به جحود را، سپس انبیا را مبعوث فرمود بندگان را به ایمان به او فرا خوانند.
(فرق عدم ايمان با کفر جحود در این است که جحود محقّق نمیشود مگر بعد از التفات به موضوع، ولی عدم ايمان حتی در صورت عدم التفات به موضوع هم ممكن است)
رسول خدا صلی الله علیه وآله به امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: إنّك والأوصياء من بعدك عرفاء لا يعرف اللّه إلّا بسبيل معرفتكم.
◀️تو و جانشینانت اهل معرفتی هستید که خداوند جز از راه شناخت شما شناخته نمیشود.
و امیرالمؤمنین علیهالسلام نیز میفرمایند : إن الله تبارك و تعالى لو شاء لعرَّف العباد نفسه و لكن جعلنا أبوابه و صراطه و سبيله و الوجه الذي يؤتى منه.
◀️اگر خداوند میخواست خود را به بندگان میشناساند، و لکن ما را ابواب و راههایی قرار داده است که تنها از جهت آن به سوی خداوند رفته میشود.
امام باقر علیه السلام میفرمایند: بنا عبد اللّه، وبنا عرف اللّه، وبنا وحّد اللّه، ومحمّد حجاب اللّه تبارك وتعالى.
◀خداوند به واسطه ما عبادت، و به واسطه ما شناخته شد. و به واسطه ما یگانه و یکتا دانسته شد. و محمد ص نمایاننده شناخت خداوند میباشد.
امام عسکری علیه السلام میفرمایند: لو لا محمّد والأوصياء من ولده كنتم حياری كالبهائم.
◀اگر رسول خدا و اوصیای او که از خاندان پاک اویند نبودند، همانند حیوانات سرگردان و حیران بودید.
اما فلسفه و عرفان و تفکیک بدون توجه به توحید حقیقی، نقش اهل بیت علیهم السلام را به کلی انکار کرده است؛
فلاسفه قائلند : داستان توهمی حيّ بن یقظان بافته و میگوید نوزاد دور افتاده در یک جزیره هم میتواند بدون وجود کمترین راهنما، تا عالیترین مراحل توحید و خداشناسی را طی کند.
مکتب تفکیک قائلند : انخلاع و وجدان کردن را تنها راه حقیقی رسیدن به خداشناسی حقیقی میداند.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 سخن مهم استاد خطاب به جوان های شیعه و اهل سنت!
🎙استاد #رفیعی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam