📌از کجا بفهمیم اعمال ما «عبادت» است، نه «عادت»؟
اخلاق معنایش این است که انسان ارادهی خودش را بر #عادات و بر طبایع خود غلبه بدهد؛ یعنی اراده را تقویت کند بهطوری که اراده بر آنها حاکم باشد. حتی اراده باید بر #عادات_خوب هم غالب باشد، چون کار خوب اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست.
مثلا ما باید #نماز بخوانیم اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا همهی دستورات خدا را مثل نماز خواندن انجام میدهیم؟ اگر اینطور است، معلوم میشود که کار ما به خاطر امر خداست. اما اگر #ربا را میخوریم و در عین حال، نماز را هم با نافلههایش میخوانیم، یا اگر خیانت به #امانت مردم میکنیم ولی زیارت عاشورایمان هم ترک نمیشود، میفهمیم که اینها #عبادت نیست، #عادت است.
شهید_مطهری
اسلام_و_نیازهای_زمان، ج۱
@slamLifeStyles
📌وظیفه شرعی برای شناخت اصلح
▫️ باید به این نکته نیز توجه شود که تلاش برای شناخت اصلح نیز امر واجبی است که باید بدان اهمیت داد در نگاه رهبر حکیم انقلاب اسلامی افرادی که از تأیید شورای نگهبان عبور کرده اند قانونا صالحند (۱۳۸۰/۲/۲۸) اما این بدان معنا نیست که ما باید به صرف رأی دادن قناعت کنیم و به هر که شد رأی دهیم؛ بلکه مبتنی بر نظر ایشان باید گشت و اصلح را برگزید. معظم له در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هفتم خطاب به ملت فرمودند: «ملت باید تلاش خود را ،بکند باید زحمت بکشد و دنبال اصلح ...گردد. همچنان که شرکت در انتخابات یک وظیفه است،گزینش خوب و آگاهانه هم یک وظیفه است.البته ممکن است همه ی تلاش ها به نتیجه نرسد؛اما انتخاب کنندگان تلاش کنند،برای این که گزینش درستی داشته باشند.این،خیلی مهم است.» (۱۳۷۶/۲/۱۳)
#مشارکت
#تکلیف
#انتخابات
#اصلح
@slamLifeStyles
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 لزوم بیداری مسئولین نسبت به #نفوذ سایبری
#⃣ #جهاد_تبیین
جبههٔ #انقلاب اسلامی در فضای مجازی ✊🏻 @jebheh
🟢 دلیل عمیق و خواندنی میرزای شیرازی برای تأیید نکردن یک عالم باتقوا
🔸بعضی از دوستان میرزای شیرازی گفته بودند ما نامهای خدمت ایشان نوشتیم و از ایشان برای یک ملایی که در یکی از شهرستانها بوده است، تأیید خواستیم. مرتب نامه به ایشان نوشتیم که فلان شخص در این شهر مردی است خیلی عالم، در این حد عالم است، مجتهد است و خیلی هم باتقوا، شما ایشان را تأیید کنید.
🔹 میگوید: ما نامه نوشتیم، میرزا جواب نداد. بار دیگر نامه نوشتیم، باز میرزا جواب نداد. تا بالأخره آن کسی که اینهمه او را تأیید میکرده میرود سامره که چرا میرزا جواب نداد؟ رفت و گفت: آقا! چرا ما هر چه برای این آقا تأیید خواستیم شما تأیید نکردید؟ میرزا فرمود: تو همواره در نامههایت نوشتی که این چقدر عالم است و چقدر باتقواست، در یک نامهات ننوشتی که عقلش در چه حدی است؟
🔸من نمیتوانم کسی را فقط به دلیل علم و تقوا تأیید کنم درصورتیکه برای من محرز نیست که از نظر عقل و تدبیر و هوشیاری و درک شرایط زمان و درک و شناخت مردم در چه حدی است. بسیار خوب، آدم عالم و باتقوا برای خودش آدم خوبی است، اما من نمیتوانم مقدّرات اسلامی مردم را در دست کسی بدهم که عقلش برای من محرز نیست.
📝 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۸، ص۱۵۰-۱۴۸ (با تلخیص)
@slamLifeStyles