نکات تفسیری جزء ۴ قرآن
فراز هشتم: حقیقت حرام خواری
إِنَّ الَّذِینَ یَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْكلُُونَ فىِ بُطُونِهِمْ نَارًا وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا(10- نساء)
عمل به مانند خود ما انسانها ظاهری دارد که با حواس درک می شود؛ باطنی هم دارد که جز با چشم باطن قابل رویت نیست. چون این هنر در همه نیست که روح عمل را ببنند و از طرفی هم دانستن این موضوع اثر تربیتی فوق العاده ای دارد در بخشی از آیات و روایات آن چهره ملکوتی برخی عبادات و معاصی بیان شده است.
یکی از آیاتی که به این مهم پرداخته نمونه ای از تجسم اعمال را مطرح کرده است همین آیه مورد بحث است که حقیقت و چهره باطنی مال حرام(13) را اینگونه بیان می کند: كسانى كه اموال یتیمان را به ناحق تصرف می كنند در حقیقت آتش می خورند و به زودی در جهان دیگر هم داخل در آتش برافروختهاى می شوند كه آنها را به شدت می سوزاند. پس حرام خواران علاوه بر اینکه در این دنیا آتشی را وارد بدن خود می کنند در قیامت هم وارد جهنم شده و به شدت خواهند سوخت.(14)
فراز نهم: شما که نمی دانید چه کسی برای شما مفید تر خواهد بود
لَا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَكمُْ نَفْعًا فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ عَلِیمًا حَكِیمًا(11- نساء)
برخی مومنین هنگام وصیت با توجه به شناختی که نسبت به ورثه خود دارند قانون خدا (احکام ارث) را نادیده گرفته و مال خود را به گونه ای دیگر تقسیم می کنند. در این تقسیم بندی ورثه ای که به نظر برایش مفیدتر خواهند بود سهم بیشتری می برند و کسانی که امید چندانی به نفعشان نیست سهم کمتری عایدشان می شود.
حقیقت و چهره باطنی مال حرام(13) را اینگونه بیان می کند: كسانى كه اموال یتیمان را به ناحق تصرف می كنند در حقیقت آتش می خورند و به زودی در جهان دیگر هم داخل در آتش برافروختهاى می شوند كه آنها را به شدت می سوزاند. پس حرام خواران علاوه بر اینکه در این دنیا آتشی را وارد بدن خود می کنند در قیامت هم وارد جهنم شده و به شدت خواهند سوخت.(14)
در این فراز خداوند متعال بعد از بیان احکامی در تقسیم ارث این طرز تفکر را خطا خوانده و می فرماید: شما که نمی دانید کدام یک از این ورثه برای شما مفیدتر خواهد بود. شما که از آینده خبر ندارید شاید همین کسی که امروز مال بیشتری به او داده اید فردا خودش یا فرزندانش با همین اموال شما لعن و نفرین برای شما بخرد و در عوض آن دیگری با تمام قوا برزخ و قیامت شما را آباد کند شما چه می دانید پس اموالتان را بر اساس آنچه که خدا مقرر کرده است بین ورّاث خود تقسیم کنید.(15)
با خانواده قرآنی همراه باشید👇👇
Eitaa.com/slamicpsychology
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
https://chat.whatsapp.com/IBhsGF6JHAbJqQc2ZajH4N
فراز چهارم:
ْ وَ لِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ یَمْحَقَ الْكَفِرِینَ(140و 141- آل عمران)
در این آیات به چند حکمت از اسرار گردش ایام و دست به دست شدن نام و نشانها، پست و مقام ها اشاره شده است :
یکی اینکه سره از ناسره مشخص شود. دوم آنکه گوهر وجود مردان خدا از ناخالصی ها پاک شده و عیارش بالا رود و آخر اینکه بی خدایان به تدریج نابود شوند.(9) برای همین فرمود: ما این روزهاىِ پیروزى و ناكامى را در میان مردم مىگردانیم تا خدا كسانى را كه از روى حقیقت و خلوص ایمان آوردهاند، مشخص كند … و نیز این پیروزىها و ناكامىها براى آن است كه كسانى را كه از روى حقیقت، ایمان آوردهاند از عیوب و آلودگىها پاك كند و كافران را به تدریج نابود نماید.
هر كارى كه در این جهان از انسان سر می زند آثار وسیع و گستردهاى در روح انسان باقى گذاشته و کم کم چهره جان او را صورتگری می کند. درک این تغییرات در دنیا برای اکثر مردم امری ناممكن است؛ ولى در قیامت که روز ظهور حق و حقیقت و آشکار شدن باطن افراد است(2) آن واقعیت نهفته در جان که در حقیقت چهره واقعی جان انسانهاست رونمایی شده و پدیدار می گردد
فراز پنجم: فرصت هایی که سوزنده است
وَ لَا یحَْسَبنََّ الَّذِینَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ خَیرٌْ لّأَِنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ لِیزَْدَادُواْ إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ(178- آل عمران)
همیشه فرصت داده شده سازنده نیست؛ گاهی هم سوزنده است مانند فرصت دادن به کسی که اصرار به خود سوزی دارد که این فرصت، کمک به نابودی اوست. در این دنیا کسانی که پیام دین و ندای فطرت را شنیدند و آن را نادیده گرفتند ابتدا با سختی هایی مواجه می شوند تا به آن فطرت الهی برگردند و آن نداهای حیاتبخش را لبیک گویند(10)؛ اما اگر با لجبازی، دست خود را از دست راهنمایان الهی کشیدند و بر هلاکت خود اصرار ورزیدند از آن پس به آنها فرصت و امکانات داده می شود که در جاده گمراهی بتازند و جهنم خود ساخته را لحظه به لحظه شعله ورتر کنند. این در حالی است که این نگونبختان فرصت و امکانات پیش آمده را عنایتی برای خود تلقی کرده و شادمانند که ناگهان بانگی برآمد خواجه مُرد و در جهنم وارد شد.
فراز ششم: #خوشبخت کیست؟ 🤔
فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ (185- آل عمران)
از نظر قرآن کسی سعادتمند است و عاقبت به خیر که بتواند خود را از جاذبه های گناه و معصیت که حقیقتی جز آتش ندارند رهانده و قدم در بهشت گذارد.
«زحزح» در اصل به معنى این است كه انسان خود را از تحت تاثیر جاذبه و كشش چیزى به تدریج، خارج و دور سازد و«فاز» در اصل به معنى نجات از هلاكت و رسیدن به محبوب است.(11) بر این اساس آیه مورد بحث می گوید: كسانى كه از تحت تاثیر جاذبه آتش دوزخ، دور شوند و داخل در بهشت گردند، نجات یافته و محبوب و مطلوب خود را پیدا كردهاند.
سه نکته:
1. جاذبه عجیبی که در هوسهاى زودگذر، لذات جنسى نامشروع، مقامها و ثروتهاى غیر مباح وجود دارد همان جذبه آتش دوزخ است که هر انسانی را به سوی خود می کشاند.
كسانى كه در دنیا ولایت خدا را پذیرفته و تابع دستورات او بودهاند؛ خداوند آنها را از ظلمات به نور مىبرد(3) و در آن روز با چهرهاى نورانى حاضر مىشوند؛ ولى آنان كه به ولایت طاغوت گردن نهادهاند، طاغوتها آنان را از نور به ظلماتِ هوس و تفرقه و شرك و جهل سوق مىدهند(4) و در قیامت با چهرهایی سیاه و تاریك محشور مىشوند
2. اگر مردم نكوشند و خود را از تحت جاذبه این عوامل فریبنده، دور ندارند، تدریجا به سوى آن جذب خواهند شد.
3. آنها كه با #تربیت و تمرین و آموزش و پرورش الهی، خود را به تدریج، كنترل مىنمایند و به مقام نفس مطمئنه (روح آرام شده) مىرسند نجات یافتگان واقعى محسوب مىشوند و احساس امنیت و آرامش مىكنند.
فراز هفتم: وضع خوب بی دین ها شما را فریب ندهد!
لَا یَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِینَ كَفَرُواْ فىِ الْبِلَادِ(196) مَتَاعٌ قَلِیلٌ ثُمَّ مَأْوَئهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ المِْهَادُ(197- آل عمران)
یکی از رایج ترین سوالاتی که مومنین پس از مقایسه وضع به ظاهر خوب بی دینان با وضع ضعیفتر دینداران می کنند (که البته همیشگی هم نیست) این است که اگر دینداری باعث نزول خیرات و برکات دنیایی می شود پس چرا وضع بی دینان بهتر از ماست؟
قرآن می فرماید: فریب این زندگی مرفه و پر زرق و برق بی خدایان را نخورید و وضع به ظاهر خوب آنها را دلیل بر عنایت خدا به آنها قلمداد نکنید. آنچه در دست آنهاست مال ناچیز و زودگذر دنیاست که خداوند به دلیلی در اختیار آنها قرار داده است؛ یا خواسته در همین دنیا با آنها تسویه حساب کند تا در آخرت بهره ای از بهشت نبرند(12) و یا قانون مهلت که در فراز پنجم گذشت را در مورد آنها اجرا کرده است. در هر صورت اینها در قیامت جایگاهی جز حهنم نخواهند داشت.
Eitaa.com/slamicpsychology
نکات کلیدی و تفسیری جزء چهارم قرآن کریم
راز اول: رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون
یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِینَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَ كَفَرْتُم بَعْدَ إِیمَانِكُمْ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ(106) وَ أَمَّا الَّذِینَ ابْیَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِى رَحْمَةِ اللَّهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ(107- آل عمران)
روز قیامت چهرههایى نورانى و چهرههایى تاریك خواهد بود. به آنان كه چهرههایشان تاریك است گفته مىشود: چرا بعد از اینکه ایمان آوردید كافر شدید؟! پس اكنون به خاطر آن كافری که ورزیدید طعم عذاب را بچشید و به آنان هم كه چهرههایشان نورانى است در رحمت الهى مقیم می شوند و براى همیشه در آن مىمانند.
این یک اصل قرآنی است که حالت و نوع زندگى انسان و نیز پاداش و كیفرهاى او در جهان دیگر در حقیقت تجسمى از اعمال و روحیات و افكار او در این جهان است.(1) به عبارت دیگر: هر كارى كه در این جهان از انسان سر می زند آثار وسیع و گستردهاى در روح انسان باقى گذاشته و کم کم چهره جان او را صورتگری می کند. درک این تغییرات در دنیا برای اکثر مردم امری ناممكن است؛ ولى در قیامت که روز ظهور حق و حقیقت و آشکار شدن باطن افراد است(2) آن واقعیت نهفته در جان که در حقیقت چهره واقعی جان انسانهاست رونمایی شده و پدیدار می گردد.
روسفیدى و روسیاهى در قیامت هم که این آیات به آن اشاره می کنند در حقیقت تجسّم همان حالات و روحیّات انسان در دنیاست. كسانى كه در دنیا ولایت خدا را پذیرفته و تابع دستورات او بودهاند؛ خداوند آنها را از ظلمات به نور مىبرد(3) و در آن روز با چهرهاى نورانى حاضر مىشوند؛ ولى آنان كه به ولایت طاغوت گردن نهادهاند، طاغوتها آنان را از نور به ظلماتِ هوس و تفرقه و شرك و جهل سوق مىدهند(4) و در قیامت با چهرهایی سیاه و تاریك محشور مىشوند.
جاذبه عجیبی که در هوسهاى زودگذر، لذات جنسى نامشروع، مقامها و ثروتهاى غیر مباح وجود دارد همان جذبه آتش دوزخ است که هر انسانی را به سوی خود می کشاند
فراز دوم: استقامت و تقوا رمز دفع شر دشمنان
وَ إِن تَصْبرُِواْ وَ تَتَّقُواْ لَا یَضُرُّكُمْ كَیْدُهُمْ شَیًْا (120- آل عمران)؛ اگر شكیبایى ورزید و پرهیزكارى كنید، نیرنگشان هیچ زیانى به شما نمىرساند.
در این آیه شریفه دو رمز پیروزی و دفع شر دشمنان به صراحت مطرح شده که یکی پایداریست و دیگری رعایت تقوا. از این فراز قرآنی استفاده مىشود كه امنیت مسلمانان در برابر نقشههاى شوم دشمنان، مشروط به استقامت و هوشیارى و داشتن تقوى آنهاست و تنها در این صورت است كه امنیت آنها تضمین می گردد.(5)
در پنج آیه بعد قدری پرده را کنار زده و گوشه ای از اسرار این فرمول را بر ملا ساخته است که چگونه خدا دفع شر می کند و مسلمانان را پیروز می گرداند؛ آنجا که روز بعد از شکست در جنگ احد(6) به رزمندگان اسلام می فرماید: آرى؛ اگر امروز استقامت بخرج دهید و به رویارویی سپاه دشمن بشتابید و تقوا را پیشه كنید و مانند روز گذشته با فرمان پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله مخالفت ننمائید؛ اگر در این حال، مشركان به سرعت به سوى شما برگردند؛ خداوند بوسیله پنج هزار فرشته كه همگى داراى نشانههاى مخصوص هستند شما را یارى خواهد كرد.(7)
فراز سوم: چند وصف ممتاز برای متقین
الَّذِینَ یُنفِقُونَ فىِ السَّرَّاءِ وَ الضرََّّاءِ وَ الْكَظِمِینَ الْغَیْظَ وَ الْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یحُِبُّ الْمُحْسِنِینَ(134) وَ الَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَ مَن یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ یُصرُِّواْ عَلىَ مَا فَعَلُواْ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ(135- آل عمران)
قرآن کریم در این آیات، پنج ویژگی برتر متقین را بیان می کند که عبارتند از:
آنها در همه حال انفاق مىكنند چه موقعى كه در راحتى و وسعتند و چه زمانى كه در پریشانى و محرومیتند که در این حال به مقدار ممکن دست نیازمندی را می گیرند.
آنها بر خشم خود مسلطند و آن را کنترل می کنند.
آنها از خطاى مردم مىگذرند و در دل کینه به دل نمی گیرند؛ البته این گذشت و عفو از كسانى است كه شایسته آنند نه کسانی كه گذشت و عفو باعث جرأت و جسارت بیشتر آنها مىشود.
آنها نیكوكارند. که این مرحله عالی ترین درجه مراتب تکاملی گذشته است؛ مراتبی که از فروبردن خشم شروع می شود و به نیکی کردن در برابر بدى (البته آنجا كه شایسته است) ختم می شود.
آنها اصرار بر گناه نمىكنند. پرهیزگاران علاوه بر اوصاف مثبت گذشته اگر مرتكب گناهى شوند بزودى به یاد خدا مىافتند و توبه مىكنند و هرگز با علم و آگاهى بر گناه خویش اصرار نمىورزند و آن را تكرار نمىكنند.(8)
ادامه دارد👇👇
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
Eitaa.com/slamicpsychology
*شاخص های غذای طیّب از دیدگاه قرآن و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان انسان*
در ایدئولوژی اسلامی #تغذیه بر سلامت جسم و #روان ، فکر و ایمان انسان تأثیرگذار است .
👌با توجه به آموزههای #قرآن ، برای تهیه غذای طیّب ، باید دقت داشت و خوب به اطراف و ابعاد آن نظاره کرد، یعنی مسئولیت انتخاب غذای خوب و پاکیزه بر عهده خود انسان است و اگر این دقت صورت نپذیرد، غذای ناپاک طبیعت انسان را دگرگون میسازد.
👌👌منظور از غذای طیب، غذایی حلال، پاک، پاکیزه، خوش بو، خوش مزه، مطبوع، بهداشتی، لذیذ و خوب است که انسان طیب، در مصرف آن، جانب میانه روی را رعایت می کند.
👌با توجه به معنای کلمه طیب و دقت در آیات، غذای طیب یعنی غذایی که میل و پسند طبیعت به سمت آن باشد، پس هر کس باید مطابق با طبیعت خود غذا مصرف کند. به عبارت دیگر همه چیز برای همگان خوب نیست و یک رژیم غذایی واحد مناسب حال همه افراد نیست‼️
👌لذا طبق هر مزاجی یک سری مواد غذایی طیب محسوب میشوند و یک سری مواد غذایی دیگر خبیث شمرده میشوند؛ (مثلاً زنجبیل برای افراد سردمزاج طیب است و برای افراد گرم مزاج خبیث).
👌پس هر غذایی که خوردنش به ضرر انسان باشد #خبیث است.
🚫غذاهای مانده، فریزشده، دوباره گرم شده، زودپز و دارای اشعه مایکرویو از شاخصهای طیّب بهره ای ندارند.
👌غذای طیّب همراه با #شُکر و سپاس خداوند هست و تجاوز به حقوق دیگران نیست.
👌 غذای طیّب غذایی است که حقوق مالی و دینی آن پرداخته شده است. از جمله حقوق مالی روزی خداوند بر ما #خمس و زکات اموال ماست.
🚫تمام مواد غذایی که از مال حرام (مثل غصب و غارت ومال یتیم و مال ربا ...) تهیه میشود، خوردنش حرام است، هر غذای که عنوان #اسراف روی آن صدق کند استفاده از آن حرام (ممنوع) است، نشستن بر سفره ای که در آن شراب نوشیده میشود حرام است و نباید اصلاً نشست.
🪄 روزی و #غذای_طیّب را در بیداری بین الطلوعین تقسیم می کنند.
👌 روایتی با سندهای مختلف از امام صادق(ع) با چنین عبارتی نقل شده است: *شخص مؤمن از یک شکم میخورد، در حالیکه کافر از هفت شکم میخورد.*
در حقیقت کنایه از این است که شخص مؤمن از طعام دنیا به مقدار اندک قانع است. مقداری که با آن رفع گرسنگی کند و بتواند عبادت خدا را انجام دهد. مؤمن در غذاخوردن تنها قصد لذت و تنپروری ندارد و به هیچ وجه شکمباره نیست. چنین قناعتی مانند آن است که به اندازه یک شکم میخورد، به جهت نهایت اختصار و پرهیز از پرخوری. اما کافر به جهت حرص و طمع در خوردن و جمع آوری مال دنیا، غذاخوردنش به هفت شکم تشبیه شده است؛ به دلیل آنکه وی خوردنش برای #لذت و تنپروری بوده و قدرت و نیرو گرفتن برای عبادت به هیچوجه از انگیزههای او بهشمار نمیآید.
با خانواده قرآنی همراه باشید👇👇
Eitaa.com/slamicpsychology
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
گروه واتس آپ:
https://chat.whatsapp.com/IBhsGF6JHAbJqQc2ZajH4N
📗 *کتاب علوم نوین در اسلام* :
👌👌 افرادی که به دنبال حقانیت احکام و دستورات اسلام از دید مقالات معتبر علوم #پزشکی ، بیولوژی یا #روانشناسی هستند، توصیه میکنم این #کتاب را تهیه و مطالعه نمایند. چاپ چهارم آن برای سال ۱۴۰۰ هست و از مقالات جدید و معتبر داخلی و خارجی به عنوان رفرنس استفاده کرده است.
تلفن مرکز پخش: ۰۹۳۷۷۲۶۱۸۹۷
*تماشای جلسه بسیار ارزشمند زیر را از دست ندین*
🚦#تربیت_مهدوی 🚦
*جلسه دوم*
👤 حسن ارشاد
محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت، بابیت و بهاییت
⁉️دو منبع معارف اسلامی چیست؟
⁉️ آیا هدف دعاهای ائمه و کتب ادعیه صرفا دعا کردن برای رسیدن به حاجات و خوبی ها بوده است؟!
⁉️ ارزش دعاها در اهداف حرکتی و تربیتی ما چیست؟
برای پاسخ سوالات و تماشای این جلسه بر لینک زیر کلیک کنید👇
https://www.aparat.com/v/fiIDR
👌👌 آموزش دعاها به #فرزندان و شرکت دادن آنها در جلسات هفتگی دعای ندبه و دعای کمیل کوچکترین قدم برای مأنوس کردن خود و فرزندانمان با راه قرآن و اهل بیت هست.
⚠️ *موج حملات رسانه ای و تشعشعات غیرالهی فضای مجازی نااگاهانه فرزندانمان را به قتلگاه معنوی میبرد😓 اگر هر هفته هم در جلسات ندبه یا کمیل شرکت نمیکنید خودتان را موظف بدانید در طول هفته یا ماه حداقل در یکی از این جلسات شرکت کنید. اگر بچه ها هم مستقیما علاقه ای به این جلسات نشان نمیدهند طوری برنامه بچینید که تفریحات خانواده در عصر پنجشنبه یا روز جمعه بعد از شرکت در جلسات معنوی قرار گیرد.*
برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد #تربیت_دینی را دنبال کنید...
ربنا هب لنا مِن ازواجِنا و ذریاتِنا قره اعیُنِ و جعلنا للمتقین اماما 🤲
خداوندا ما، همسر و فرزندانمان را نور چشم و پیشوای پرهیزگاران قرار بده🤲
با خانواده قرآنی همراه باشید👇👇
Eitaa.com/slamicpsychology
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
https://chat.whatsapp.com/IBhsGF6JHAbJqQc2ZajH4N
ویژگی کودکان ۶-۷ ساله .mp3
24.26M
ویژگی های شناختی- هوشی- اجتماعی کودکان در ۷ سال اول
👤 استاد تراشیون
👌👌توصیه میکنم تمامی افرادی که دغدغه #تربیت_دینی دارند حتما این جلسه ارزشمند را گوش بدهند.
با خانواده قرآنی همراه باشید👇👇
Eitaa.com/slamicpsychology
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
https://chat.whatsapp.com/IBhsGF6JHAbJqQc2ZajH4N
*عوامل برملاکننده هوش معنوی*
👌👌اسلام #هوش_معنوی را ساماندهی ظرفیتها و کارکردهای عقل و قلب میداند.
👌 ملاصدرا هوش معنوی را بالاترین مرتبه ی ذکاوت و #هوش در افراد میداند.
⁉️ #روزه در چه صورت هوش معنوی افراد را برملا میکند؟
با کلیک بر روی تصویر یا لینک زیر این کلیپ ارزشمند را تماشا کنید👇
https://www.aparat.com/v/bCpOK
👤استاد اقبالی نسب ، مشاور و مربی سبک زندگی معنوی
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
Eitaa.com/slamicpsychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*تأثیر نان غیرسالم بر بدن از گوشت فاسد هم بیشتر است!*
رسول خدا(ص) فرمود: خیر طعامکم الخبز و خیر فاکهتکم العنب. بهترین خوراکتان نان و بهترین میوه تان انگور است. پس از قرن ها از این سخن شریف، پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که نان بخش عمده ای از انرژی، پروتئین، موادمعدنی از جمله آهن و کلسیم و برخی از ویتامین ها مورد نیاز روزانه ما را تامین می نماید.
امام صادق(ع) به نقل از رسول خدا(ص) می فرماید: «لا تَقْطَعُوا الْخُبْزَ بِالسِّکِّینِ وَلَکِنِ اکْسِرُوهُ بِالْیَدِ وَلْیُکْسَرْ لَکُمْ؛[16] نان را با کارد نبرید و با دست بشکنید و برایتان شکسته شود.»
⁉️ *بهترین نان چه نانی است* ؟
امام رضا(ع) میفرمایند: «فضیلت نان جو بر نان گندم مـانـنـد فـضـیـلت ما اهل بیت است بر سایر مردم، و هیچ پیغمبرى نیست مگر آنکه دعا کرده بـراى خـورنـده نـان یـا آش جـو و بـرکـت فـرسـتـاده اسـت بـر او و داخل هیچ شکمى نمىشود مگر آنکه هر دردی که در آن هست بیرون میکند و نان و طعام جو قوت پـیـغمبران و طعام نیکان است و حق تعالى نگردانیده است قوت پیغمبران را مگر نان جو».
👌نان جو به دلیل دارا بودن ویتامین B خاصیت ضدسرطانی دارد. اهمیت وجود نان جو یا آش جو را در سبد غذایی خانواده مان نادیده نگیریم!
🚦 اهمیت #تغذیه سالم بر #سلامت_روان را نادیده نگیریم...
با خانواده قرآنی همراه باشید👇👇
Eitaa.com/slamicpsychology
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
https://chat.whatsapp.com/IBhsGF6JHAbJqQc2ZajH4N
7.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓آیا #حجاب مانع دیده شدن هست ؟ 😇
❓چرا خدا در #قرآن میگه حجاب داشته باش تا دیده بشی؟! 🤔
❓افراد بدون حجاب به خاطر ظاهر #ناپایدار انتخاب میشن یا به خاطر ارزشهای #پایدار وجود شون؟
با خانواده قرآنی همراه باشید👇👇
Eitaa.com/slamicpsychology
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
https://chat.whatsapp.com/IBhsGF6JHAbJqQc2ZajH4N
بسم الله الرحمن الرحیم
پویش #مهر_مهدوی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
#شهید_هادی_ذوالفقاری
دوره #تربیت_جنسی
ثواب ارائه مطالب این دوره هدیه ناقابل برای سلامتی و ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
👤مدرس: استاد مهدوی
📣📣توجه دوره مجازی بصورت آفلاین برگزار می شود.(امکان ذخیره مباحث وجود دارد)
🌹هزینه شرکت در دوره = ختم ۳ سوره توحید برای #شهید_هادی_ذوالفقاری و ارسال این بنر برای ۱۰ نفر
✅لینک ورود به کانال دوره
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2470117553Ce434f98309
💠با ارسال این بنر در ترویج سبک زندگی اسلامی ما را یاری نمایید
💠موسسه فصل رویش
https://eitaa.com/joinchat/3062169600C32bdb76fd1