eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
149 دنبال‌کننده
372 عکس
91 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله 🔹کسی که در شب قدر، دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید را بخواند و پس از اتمام نماز، هفتاد مرتبه "استغفرالله واءتوب الیه" بگوید، از جای خویش برنخیزد تا خداوند او و پدر و مادرش را بیامرزد و ملائکه‌ای بفرستد تا حسنات او را تا سال دیگر یادداشت کنند و ملک دیگری را مامور ساز تا در بهشت برای او درختانی غرس کنند و قصرهایی بنا سازند که نهرهایی در آن جاری باشد و از دنیا نرود تا این‌که این الطاف خدا را در حق خود مشاهده نماید. 📗مستدرك الوسائل ج۷ ص۴۵۵ 🌺🌺🌺🌺 🕌@ziarat_et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ اگر در شب قدر برای امام زمان علیه السلام دعا کنیم... 🔸️مرحوم محمد تقی موسوی اصفهانی در کتاب مکیال المکارم در ذیل روایات مشابهی می‌نویسد: «ای کسی که در رسیدن به آنچه از خداوند می‌خواهی رغبت داری، آیا مؤمنی را می‌شناسی که ایمانش کامل‌تر، یقینش بیشتر، و نزد خداوند محبوب‌تر و بلند مرتبه‌تر از مولایت، صاحب الزمان علیه السلام، باشد؟ پس برای مولایت زیاد دعا کن تا خداوند به برکت این دعا، دعایت را مستجاب سازد.» 📚 مکیال المکارم، ج 1،ص 360 👉 @smbshadti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
كتاب فاطمه الزهراء ليلة القدر.PDF
379.4K
📚 فاطمة الزهراء ليلة القدر ✏️ نویسنده: سید عادل علوی 🇮🇷 ناشر: المؤسسة الإسلامية العامة ⏳تاریخ نشر: ۱۴۱۶ ه.ق 📄 تعداد صفحات: ۳۰ 📣 زبان: عربی #️⃣     ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ برای دیدن کتابهای بیشتر و دانلود رایگان 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf
☑یک زمانی کاباره ها، به احترام مولا امیر المومنین تعطیل میکردند. نه به زور و نه با تهدید ... 👉 @smbshafti
بسم الله الرحمن الرحيم ◼️او را هدیه می‌بخشم، اما قصد جان مرا دارد! (احسان اميرالمؤمنین علیه السلام به ابن ملجم) در تواریخ مختلفی نقل شده: ابن ملجم مرادی (لعنه الله) نزد امیرالمؤمنین علیه السلام آمد و از ایشان مَرکَبی خواست. حضرت نگاهی به او انداخته و فرمود: تو عبدالرحمن بن ملجم مرادی هستی؟ گفت: بلی. پس دوباره این را تکرار نمود و پاسخ مثبت شنید. پس حضرت به مسؤول مالی خود فرمود: او را بر اسب سرخ مویی سوار کن! [که از جهت نژادی در نزد عرب ارزشمند بوده و بهای فراوان داشته است] پس اسب سرخ مویی آوردند و ابن ملجم بر آن سوار شد، افسار آن را گرفت و رفت. پس چون دور شد، امام علیه السلام این بیت را زمزمه نمود: می‌خواهم او را مورد کرامت و بخشش قرار دهم و حال آنکه او قصد جان مرا دارد! کیست که از طرف این دوست مُرادی تو، عذری آورد! تا بالاخره آن روز فرا رسید که امیرالمؤمنین علیه السلام را مورد ضربت قرار داد، و وقتی او را دستگیر نموده و نزد حضرت ع آوردند به او فرمود: من این (الطاف) را به تو می نمودم با این که می دانستم قاتل من خواهی بود، ولی چنین می‌کردم تا این که از جانب خدا حجّتم علیه تو محکم باشد». ◾️متن عربی: عن المعلّى بن زياد قال: جاء عبد الرّحمن ابن ملجم (عليه اللّعنة) إلى أمير المؤمنين عليه السّلام يستحمله، فقال: يا أمير المؤمنين احملني، فنظر إليه أمير المؤمنين عليه السّلام ثمّ قال: «أنت عبد الرّحمن ابن ملجم المرادي؟» فقال: نعم، قال: «أنت عبد الرّحمن بن ملجم المرادي؟» قال: نعم، قال: «يا غزوان احمله على الأشقر» فجاء بفرس أشقر فركبه ابن ملجم (عليه اللّعنة) و أخذ بعنانه، فلمّا ولّى قال أمير المؤمنين عليه السّلام.          أريد حياته و يريد قتلي             عذيرك من خليلك من مراد. قال فلمّا كان من أمره ما كان، و ضرب أمير المؤمنين عليه السّلام، قبض عليه و قد خرج من المسجد، فجي‏ء به إلى أمير المؤمنين عليه السّلام فقال: «و اللّه لقد كنت أصنع بك ما أصنع و أنا أعلم أنّك قاتلي، و لكن كنت أفعل ذلك بك لاستظهر باللّه عليك». الارشاد ۱/ ۱۲ و دیگر مصادر با تفاوت 👈جلوه‌ای از رحمت پیامبر (صلی الله علیه وآله) بر مشرکان @kotob_sh
هدایت شده از زیارت
❤️ پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله): 🍀 من أحیى لَیلَهَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَى السَّنَهِ القابِلَه؛ 🍃 هر کس شب قدر را احیا بدارد، تا سال آینده عذاب از او بر داشته مى‌شود. 📖 اقبال الأعمال، ج١، ص۳۴۵ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج 🌺🌺🌺🌺 🕌@ziarat_et
✅ ۶ درخواست حضرت موسی-علی نبیناوآله وعلیه السلام-از خداوند که همه آنها در شب قدر روا میشود... 📝 سید بن طاووس در کتاب «اقبال» خود روایتی را نقل میکند که: حضرت موسی-علی نبیناوآله وعلیه السلام-شش درخواست از خداوند کرد که خدا در پاسخ او «شش دستور در شب قدر »را برای برآورده شدن آنها معرفی کرد. ✓ اولین درخواست : « قُرْب » موسي عليه السلام گفت: خدايا مقام قرب و نزديكي تو را مي خواهم. خداوند در جواب او فرمود : قرب من براي كسي است كه شب قدر را بيدار بماند. قُرْبِی لِمَنْ یَسْتَیْقِظُ لَیْلَهَ اَلْقَدْرِ ✓ دومین درخواست : «رحمت» موسي علیه السلام گفت: خدايا رحمت تو را خواهم. خداوند در جواب او فرمود: رحمت من براي كسي است كه شب قدر به مساكين رحم كند. رَحْمَتِی لِمَنْ رَحِمَ اَلْمَسَاکِینَ لَیْلَهَ اَلْقَدْرِ ✓ سومین درخواست : «جواز بر صراط» موسي علیه السلام گفت : خدايا جواز عبور از صراط را مي خواهم. خداوند در جواب او فرمود: اين جواز براي كسي است كه شب قدر به فقيري صدقه بدهد. ذَلِکَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَهٍ فِی لَیْلَهِ اَلْقَدْرِ ✓ چهارمین درخواست : «درختان بهشتی» موسي علیه السلام گفت: خدايا از درختان و ميوه هاي بهشتي مي خواهم. خداوند در جواب او فرمود: درختان و ميوه ها براي كسي است كه شب قدر تسبيحي بگويد. ذَلِکَ لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبِیحَهً فِی لَیْلَهِ اَلْقَدْرِ ✓ پنجمین درخواست :«نجات از آتش» موسي علیه السلام گفت: خدايا مي خواهم از آتش نجات يابم. خداوند در جواب او فرمود: نجات از آتش براي كسي است كه شب قدر استغفار كند. ذَلِکَ لِمَنِ اِسْتَغْفَرَ فِی لَیْلَهِ اَلْقَدْرِ ✓ ششمین درخواست : «رضایت» موسي علیه السلام گفت: خدايا رضايت تو را مي خواهم. خداوند در جواب او فرمود: رضايت من براي كسي است كه شب قدر دو ركعت نماز گذارد رِضَائِی لِمَنْ صَلَّى رَکْعَتَیْنِ فِی لَیْلَهِ اَلْقَدْرِ 📗 اقبال الاعمال : ج ١ ص ١٨٦ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ 👈 عَنْ النَّبِیِّ صلّی الله عليه و آله قَالَ ؛ قَالَ مُوسَى‏ إِلَهِى أُرِيدُ قُرْبَكَ ، قَالَ قُرْبِی لِمَنْ اسْتَيْقَظَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ. قَالَ إِلَهِی أُرِيدُ رَحْمَتَكَ ، قَالَ رَحْمَتِى لِمَنْ رَحِمَ الْمَسَاكِينَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ. قَالَ إِلَهِى أُرِيدُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ ، قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ لَيْلَةَ الْقَدْرِ. قَالَ إِلَهِى أُرِيدُ مِنْ أَشْجَارِ الْجَنَّةِ وَ ثِمَارِهَا ، قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَةً فِى لَيْلَةِ الْقَدْرِ. قَالَ إِلَهِى أُرِيدُ النَّجَاةَ مِنَ النَّارِ ، قَالَ ذَلِكَ لِمَنِ اسْتَغْفَرَ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. قَالَ إِلَهِى أُرِيدُ رِضَاكَ ، قَالَ رِضَایَ لِمَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فِى لَيْلَةِ الْقَدْرِ. أللَّھُمَ عجِلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج 🤲 👉 @smbshafti
✅ سوره «قدر» دارای ٣٠ كلمه است به تعداد جزءهای قرآن ! ✅ و تعداد حروف این سوره ١١٤ است به اندازه‌ ی تعداد سوره های قرآن كريم ! 🔴فضیلت خواندن سوره قدر🔴 🔶️امام صادق علیه السلام :🔶️ 🔻هر کس سوره قدر رادر یکی از نمازهای واجب قرائت کند منادی ندا میدهد : ای بنده خدا ؛ خداوند گناهان گذشته تو را آمرزید پس اعمالت را از سر گیر.🔺️ 🔶️امام رضا علیه السلام :🔶️ 🔻هر مؤمنی که هنگام وضو گرفتن سوره قدر را بخواند از گناهانش خارج می شود مانند آن روزی که از مادر متولد شده است.🔺️ 🔶️امام صادق عليه السلام :🔶️ 🔻هرکس سوره قدر را بر آبی بخواند واز آن بنوشد خداوند نوری در چشمان او قرار دهد.🔺️ 🔶️امام صادق عليه السلام :🔶️ 🔻هرکس سوره قدر راهنگام خواب یازده مرتبه بخواند خداوند یازده فرشته را مآمور میکند تا او را از شر هر شیطانی حفظ نمایند.🔺️ 🔶️امام صادق علیه السلام :🔶️ 🔻هرکس سوره قدر را شفیع قرار دهد و از درگاه خداوند در خواستی نماید خداوند شفاعتش را پذیرفته و درخواستش را اجابت می نماید.🔺️ 🔸️امام صادق صلوات الله علیه فرمودند:️ 🔸️ 🔻اگر شخصی در شب بیست سوم ماه مبارک رمضان سوره قدر را هزار بار بخواند، صبح نمیکند الّا اینکه از معجزات ما چیزی را خواهد را دید که يقينش نسبت به ما در اعتراف به فضايل و معجزات و کرامات وعجایب ما اهل بیت علیهم السلام در شب قدر شدید خواهد شد.🔺️ 📚تهذيب الأحكام ج 3 ص 100 👉 @smbshafti
سخنان حضرت علی(ع) در تابلوی لندن: ✅حکمت ۵۴ نهج البلاغه که در خیابانهای شهر لندن نصب شده: هیچ ثروتی چون عقل نیست هیچ فقری چون جهل نیست هیچ ارثی چون ادب نیست و هیچ پشتیبانی چون مشورت نیست 👉 @smbshafti
✅ حجة الاسلام والمسلمين شيخ محمد تقى فلسفى (رحمة الله عليه) در حال سخنرانی در اصفهان در سال ۱۳۴۹ 👉 @smbshafti
✅ وداع با ماه رمضان در جمعۀ آخر آن سید بن طاووس رحمه‌الله به اسناد خود از جناب جابر بن عبدالله انصاری نقل می‌کند که گوید: در آخرین جمعۀ ماه رمضان به محضر صلّی‌الله‌علیه‌وآله وارد شدم؛ هنگامی که ایشان مرا دیدند فرمودند: 🌿 «ای جابر، این آخرین جمعۀ ماه رمضان است، پس با آن وداع کن و چنین بگو: "اللَّهُمَّ لَا تَجعَلهُ آخِرَ العَهدِ مِن صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِن جَعَلتَهُ فَاجعَلنِي مَرحُوماً وَ لَا تَجعَلنِي مَحرُوماً." (پروردگارا، این ماه رمضانی که بر ما می‌گذرد را آخرین ماه روزۀ ما قرار مده؛ پس اگر قرار داده‌ای، مرا از آمرزیده شدگان قرار ده و از محرومان این ماه قرار مده.) کسی که این ذکر را بگوید، یکی از این دو نتیجۀ نیکو، شامل حالش خواهد شد: یا ماه رمضان سال بعد را درک می‌کند و یا به غفران الهی و رحمتش می‌رسد.» 💠 «جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلّی‌الله‌علیه‌وآله فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا أَبْصَرَنِي قَالَ لِي يَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلْ اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً فَإِنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِكَ ظَفِرَ بِإِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ إِمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ وَ إِمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ.» 📚 اقبال الاعمال (سیدبن‌طاووس)، ج۱، ص۲۴۳ زاد المعاد (علامه‌مجلسی)، ص۱۳۴ 👉 @smbshafti
هدایت شده از زیارت
🌙قالَ الصّادِقُ عليه السلام: اِنّي اِذا سـافَرْتُ فى شَـهْرِ رَمَضـانَ ما آكُلُ اِلاّ الْقُوتَ وَ ما أَشْرَبُ كُلَّ الرَّىِّ 🔻 هرگاه در ماه رمضان به مسافرت می‌روم جز به اندازه رمق داشتن غذا نمی‌خورم و هرگز از آب در حدّ سيراب شدن نمی‌نوشم. 📚وسائل الشيعه۷: ۱۴۷ ح ۵ ⭕️توضیح حدیث: با آنكه مسافر در ماه رمضان نبايد روزه بگيرد و خوردن آب و غذا براى او اشكالى ندارد، ولى براى آنكه از حالت روزه داران فاصله زيادى نداشته باشد و حرمت ماه رمضان هم محفوظ بماند، خوب است كه اگر می‌خورد و مى‌آشامد، به اندازه ضرورت باشد، نه آنكه غذا و آب كامل بخورد و بنوشد. اين عمل، اثر تربيتى و خودسازى دارد و تسلّط بر نفس را افزايش مى دهد و آدمى را از سيطره شكم رها مى‌سازد. علیه السلام 🌺🌺🌺🌺 🕌@ziarat_et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نماز جماعت تراویح، بدعتی از بدعت‌های عمر به اعتراف عامه! محمد بن اسماعیل بخاری (م۲۵۶ق) فقیه و محدّث مشهور عامه از عبدالرحمن بن عبدالقاری روایت می‌كند كه گوید: در شبی از با عمر بن خطاب به مسجد رفتیم و دیدیم که مسلمانان برخی انفرادی و برخی گروهی مستحبی می‌خوانند؛ گفت: «نظر من این است که برای این نمازگزاران یک امام جماعت قرار دهم!» و ابی‌بن‌کعب را مأمور اقامه جماعت کرد؛ راوی گوید: در شب دیگری به همراه عمر بیرون آمدم و مردم را دیدم که نماز جماعت مستحبی باشکوهی می‌خوانند؛ عمر گفت: «این کار، عجب بدعت خوبی است!» 📚 صحیح بخاری، ج۳، ص۴۵، ح۲۰۱۰ در شریعت اسلام و سنّت رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله، فقط نمازهای واجب را می‌توان به جماعت خواند و خواندن نماز مستحبی به جماعت (به جز نماز باران) موجب بطلان آن می‌شود! 🔥 «اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت.» @Hedayatgary
🌿 ماه رمضان چو بیست‌و‌هفتش کم شد، تاریخ وفات باقرِ اعلم شد... انتقاد آیت‌الله از تضعیف کتاب ارزشمند تألیف رحمة‌الله‌علیه: ⭕️ «چون در این زمان بیسوادی زیاد شده و رجال شیعه ناشناخته مانده‌اند، وظیفه است که مفاخر این مذهب شناخته شوند؛ وظیفۀ انسانیت است که شُکر مُنعم بجا آورده شود؛ مرحوم مجلسی کاری کرد که بی‌نظیر بود... بعضی بیسوادها پیدا شده‌اند و به کتاب بحارالانوار به نظر تضعیف نگاه می‌کنند... دقت کنید! این مذهبی را که ما به این راحتی داریم به باد می‌دهیم، او چگونه آن را حفظ نمود و برای احیاء آن چه کرد! کتاب جلاء‌العیون و حیات‌القلوب را نوشت تا عوام را متوجه مذهب کند؛ از طرفی مرآة‌العقول را نوشت که اساطین محققین رجال را در تصنیف و توثیق روایات متحیر می‌کند! او با این علم رجال و دقت نظر، بحارالانوار را نوشت که مبادا یک گوهر از جواهر علم اهل‌بیت علیهم‌السلام ضایع شود.» 📌 درس خارج فقه، ۲۴ مهر ۱۳۹۰ 💐 بیست‌وهفتم ماه مبارک رمضان، سالروز وفات محیی الشیعة، علامه ملامحمّدباقر مجلسی رحمة‌الله‌علیه است؛ جهت تجلیل از مقام بلند ایشان، فاتحه‌ و اخلاصی قرائت فرمائید. @Hedayatgary
. 🔴 نقش محدّثان در نجات مردم       در عصر غیبت کبری ✍️ (ره) 🔹 پس از عصر ائمّه(ع) همواره حاملان حدیث بودند که می‌توانستند سره را از ناسره، و بدعت را از سنّت تشخیص دهند، و مردم را از گمراهی‌هایی که در نتیجه غور در فلسفه، و گرایش به عرفان مصطلح، و مکتب‌های الحادی مطرح می‌گردید نجات دهند، و بالأخره تا این اواخر، یعنی عصر صفویّه - که در آن رسمیت تشیّع تجدید گردید - اعلان می‌شد به‌واسطه عوامل خاصّی که بعد از سلطنت شاه طهماسب اوّل پیش آمد، رفته رفته گرایش به فلسفه، و افکار صوفیانه و مشارب غیر شرعی قوّت گرفت، تا حدی که در اصفهان، خانقاه‌ها برپا شده، و مثل عالم جلیل آقاحسین خوانساری را به جای القاب اسلامی، به عقل حادی‌عشر می‌خواندند، و نهایت ظهور علوم اهل‌بیت(ع) آن بود که محقّق داماد در قالب اصطلاحات فلسفی مطرح می‌کرد، و خلاصه، زبان اهل‌بیت(ع)، و احادیث آنها، در غربت افتاده بود، که به إذن الله تعالی شخصیتی، مثل علامه مجلسی (رحمه الله) ظاهر شد، و حدیث را دوباره چنان احیا و مطرح کرد که احادیث اهل‌بیت(ع) را نه‌فقط در مدارس و در معرض توجّه و دقّت علما قرار داد، بلکه شاید خانه‌ای در بلاد ایران نماند که از خواندن کتاب بهره داشته باشد، مگر آنکه احادیث اهل‌بیت(ع) به صورتی و زیر عنوانی، در آن وارد شد. 🔹 خانقاه‌های اصفهان، همه تعطیل شد و افکار صوفیانه از میان رفت و زبان حدیث و استدلال به ظواهر قرآن و احادیث و زبان ائمّه معصومین(ع)، زبان علما و حوزه‌ها شد. 🔹 بدون شکّ، باید گفت: ظهور علامه مجلسی در آن عصر، موجب بازگشت تشیّع به عصر ائمّه (ع) و اصحاب آنها، امثال زرارة بن اعین‌ها، و محمّد بن مسلم‌ها، و صاحبان اصول گردید. 🔹 نمی‌خواهم بگویم عصر قبل از آن، همانند عصر ائمّه(ع) نبود، ولی این را هم نمی‌توانم بگویم که همانند عصر آنان بود، زیرا اصطلاحات و الفاظ اسلامی کم‌و‌بیش عوض شده بود و بحث درس و تألیف و تصنیف چنان‌که باید، بر محور کتاب و سنّت و احادیث اهل‌بیت(ع) دور نمی‌زد. 🔹 هر طور بود و هر گونه بود، به ظاهر اگر مجلسی(رحمه الله) ظهور نکرده بود، و وضع حوزه‌ها به آن‌گونه که داشت، جلو می‌رفت، شریعت ارسطویی و اسلام ابن‌سینایی و صدرایی و ابن‌عربی پابرجا می‌شد، و خدا می‌داند که باب تأویل و توجیه آیات و احادیث، و حمل آنها با تکلّف بر بیانی خاصّ تا کجا گسترده می‌گشت! 🔹 این علامة مجلسی بود که حوزه‌ها را به معارف اصیل دین، و تشیّع بازگرداند، و قرآن و سنّت را مافوق همه مکتب‌ها قرار داد. شکر الله سعیه وجزاه الله عن هذا الدّین والکتاب والسنّة خیر جزاء المحسنین. 🌏 منبع . .:: Shia idea...دیدگاه شیعه ::. 🌐 telegram.me/shiaidea 👉 @smbshafti
🔴 تهمت بدعُنُقی و گوشت‌تلخی زدن به پیامبرِ رحمةٌ‌لِلعالمین در منابع متقدّم عامه! تهمت بداخلاقی و بدعُنقی زدن به رحمت واسعۀ الهی، حضرت خاتم الانبیاء صلّی‌الله‌علیه‌وآله و حضرت امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه توسط دشمنان و مخالفین به هدف تنقیص اخلاق والا و مقام عصمت ایشان و دیگر مقاصد سیاسی، سابقه در قرون ابتدایی تاریخ اسلام دارد؛ بعنوان نمونه، در صحیح مسلم (مسلم بن حجاج نیشابوری، م۲۶۱ق) از کتب معتبر نزد عامه چنین مطلب کذبی نقل شده است که: ❌ مردی به نزد پیامبر آمد و عرض کرد: تو چطور روزه می‌گیری؟! پیامبر (از این سؤال او) غضب کردند!! وقتی بن خطاب (که خود مجسمۀ خشونت و زشت‌رفتاری بین خاص و عام بوده، اینجا معلّم اخلاق می‌شود!) غضب پیامبر را دید، گفت: "رَضِينَا بِاللهِ رَبًّا وَبِالإِسلَامِ دِينًا وَبِمُحَمَّدٍ نَبِيًّا، نَعُوذُ بِاللهِ مِن غَضَبِ اللهِ وَغَضَبِ رَسُولِهِ!" (به ربوبیّت خدا، دیانت اسلام و نبوّت محمّد راضی شدیم و به خدا پناه می‌بریم از غضب خدا و غضب رسولش!) و آنقدر این جملات را تکرار کرد تا غضب پیامبر را فرو نشاند! 💠 «رَجُلٌ أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: كَيفَ تَصُومُ؟ فَغَضِبَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ، فَلَمَّا رَأَى عُمَرُ رض غَضَبَهُ، قَالَ: رَضِينَا بِاللهِ رَبًّا وَبِالإِسلَامِ دِينًا وَبِمُحَمَّدٍ نَبِيًّا، نَعُوذُ بِاللهِ مِن غَضَبِ اللهِ وَغَضَبِ رَسُولِهِ، فَجَعَلَ عُمَرُ رض يُرَدِّدُ هَذَا الكَلَامَ حَتَّى سَكَنَ غَضَبُهُ.» 📚 صحیح مسلم، ج۲، ص۸۱۸، ح۱۹۶ سنن أبی‌داود، ج۲، ص۳۲۱، ح۲۴۲۵ برای اثبات کذب بودن این روایت، فقط به متن قرآن (که این جماعت قبول دارند) استناد می‌کنیم؛ جایی که خداوند متعال می‌فرماید: 📖 «فَبِمَا رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم وَلَو کُنتَ فَظّاً غَلِیظَ القَلبِ لاَنفَضُّوا مِن حَولِکَ.» 🍃 «ای رسول ما! تو به برکت رحمتی از جانب خداوند، با خلایق نرم‌خو و مهربان هستی؛ و اگر تندخو و سخت‌دل بودی، مردم از گردت متفرق می‌شدند! (سوره آل‌عمران، آیه ۱۵۹) و در دیگر آیه خطاب به صلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرماید: 📖 «وَمَا أَرسَلنَاكَ إِلَّا رَحمَةً لِلعَالَمِينَ.» 🌿 «ای پیامبر! ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم.» (سوره انبیاء، آیه ۱۰۷) 🔥 «اللَّهُمَّ العَنِ الَّذِينَ بَدَّلُوا دِينَكَ وَغَيَّرُوا نِعمَتَكَ وَاتَّهَمُوا نَبِيَّكَ وَجَحَدُوا بِآيَاتِكَ وَسَخِرُوا بِإِمَامِكَ وَحَمَلُوا النَّاسَ عَلَى أَكتَافِ آلِ مُحَمَّدٍ.» (فراز پایانی زیارت امام رضا علیه‌السلام) @Hedayatgary
✔️اگر همه دعاهایت را خرج امام زمانت کنی! 🔹اگر کسی برای امام زمان علیه السلام کار و خدمتی انجام دهد آن بزرگوار به بهترین وجه جبران می نماید. ✅در کافی شریف روایتی هست که شخصی به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض کرد من همه دعاهایم را برای شما قرار می دهم. حضرت فرمود: در این صورت خدای متعال دنیا و آخرتت را کفایت می نماید. 🔸️أَنَّ رَجُلاً أَتَى اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنِّي أَجْعَلُ لَكَ ثُلُثَ صَلَوَاتِي لاَ بَلْ أَجْعَلُ لَكَ نِصْفَ صَلَوَاتِي لاَ بَلْ أَجْعَلُهَا كُلَّهَا لَكَ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِذاً تُكْفَى مَئُونَةَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ . 📚 کافي ج ۲، ص ۴۹۱ 👈بنابراین اگر کسی دعاهایش را خرج امام زمان علیه السلام کند، چه خواهد شد؟ 👈و کسی که اینکار را نمی کند، چقدر زیان خواهد نمود! 👉 @smbshafti
✅ امام باقر (علیه‌السّلام) فرمودند: «ما مِن یَومِ عَیدٍ لِلمُسلِمینَ اَضحَیً وَلا فِطرٍ اِلّا و هُوَ یُجَدِّدُ اللهُ لآلِ مُحَمَّدٍ فِیهِ حُزناً. قالَ: قُلتُ: وَ لِمَ ذلِک؟ قالَ: اِنَّهُم یَرَونَ حَقَّهُم فی اَیدی غَیرِهِم؛  🔸️هیچ عید فطر و قربانی نیست، مگر آن‌که با آمدن آن غم و‌ اندوه اهل ‌بیت (علیه‌السّلام) تجدید می‌شود. راوی علت این موضوع را پرسید که امام (علیه‌السّلام) پاسخ داد: چراکه آنان حق خود را در دست دیگران می‌بینند.» 📗تهذیب الاحکام‌شیخ طوسی ج۳ صفحه ۲۸۹ 👉 @smbshafti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ ایرادی که عمربن خطاب بر حضرت علی (ع) می گرفت و سخنى گفت كه بعدها نيز عمرو عاص آن را بهانه كرد و (عمر) گفت: على شوخ ومَزّاح است! 🔸️با تمام كنجكاوى كه عمر در زندگى على عليه السلام كرد نتوانست عيبى در او بجويد وفقط سخنى گفت كه بعدها نيز عمرو عاص آن را بهانه كرد وگفت: على شوخ ومَزّاح است. امام عليه السلام اين تهمت را از عمرو عاص نقل كرده وچنين پاسخ مى‌گويد: 🔸️ «عَجَباً لابْنِ النّابِغَةِ يَزْعُمُ لاَِهْلِ الشّامِ أَنَّ فِيَّ دُعابَةً وَأَنِّي اْمرُءٌ تِلْعابَة... لَقَدْقالَ باطِلاً وَ نَطَقَ آثِماً».[ ر. ك: نهج البلاغه، خطبۀ ۸۲] 👈در شگفتم از پسر نابغه (عمرو عاص) به شاميان مى گويد كه من بسيار مزاح مى كنم،  و مردى شوخ طبعم ، و اهل لعب و بازيچه ام، اين سخنى است باطل و گناه آلود،  كه عمرو بر زبان آورده. 🔸️عمر سعۀ صدر وگذشت امام عليه السلام وناچيز شمردن امور مادى از جانب آن حضرت را،  شوخ مزاجى تلقّى مى‌كرد. 👈آنچه بايد يك رهبر داشته باشد اين است كه در اجراى حق مصمم ودر حفظ حقوق مردم با اراده باشد وامام على عليه السلام مَثَل اعلاى اين خصيصه بود؛ به طورى كه خليفۀ دوّم، خود به اين حقيقت تصريح كرده وگفت: 🔸️ اگر تو زمام امور را در دست بگيرى مردم را بر حقّ آشكار وراه روشن رهبرى مى‌كنى. 📗بر گرفته از کتاب "فروغ ولایت "،آیت الله جعفر سبحانی؛  صفحه: ۲۷۴،🔺 👉 @smbshafti