eitaa logo
معارف الثقلین
18 دنبال‌کننده
15 عکس
4 ویدیو
8 فایل
قال رسول الله صلى الله عليه وآله: إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي أهل بيتي ما إن تمسكتم بهما لن تضلوا من بعدي أبداً وإنهما لن يفترقا حتى يردا علي الحوض @shaydary
مشاهده در ایتا
دانلود
آیین دادرسی کیفری اسلام در بعضی جرایم مبتنی بر شهادت چهار شاهد عادل با جزییات دقیق است حتی علم قاضی هم را آقای سیستانی در حدود نپذیرفته اند(ابن جنید از قدما هم ظاهرا همین نظر را دارد) بلکه شاید بتوان گفت از آیه لولا جاؤوا علیه باربعة شهداء فهمیده شود که بر فرض فقیهی عادل جرمی را دید می شود یک شاهد و و شهادت او همان حکم شهادت دادن یک فرد نزد قاضی دیگر را دارد.
الطريقة التي يتبعها المنطق الارسطي لاثبات وجود الله هي نفس الطريقة التي يذكرها القرآن ب: وَ قالَ فِرْعَوْنُ يا هامانُ ابْنِ لِي صَرْحاً لَعَلِّي أَبْلُغُ الْأَسْبابَ أَسْبابَ السَّماواتِ فَأَطَّلِعَ إِلى‏ إِلهِ مُوسى‏ وَ إِنِّي لَأَظُنُّهُ كاذِباً وَ كَذلِكَ زُيِّنَ لِفِرْعَوْنَ سُوءُ عَمَلِهِ وَ صُدَّ عَنِ السَّبِيلِ وَ ما كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلاَّ فِي تَبابٍ وهذه الطريقة ادت الى بناء أهرام مصر ... و غاياتها اصبحت مقبرة الفراعنة: فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ ومن أراد التثليث جعلها الأهرام الثلاثة والقران الكريم يقول: إِنَّ مَثَلَ عِيسى‏ عِنْدَ اللَّـهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ
المنطق الارسطی لا یعتبر طریقت صحیحا للایمان
قیاس و فلسفه و منطق ارسطویی نمی تواند پایه عقاید ما قرار گیرد و در فروع دین هم ایجاد عناوین مختلف فقهی مثل عنوان نجس و یا واجب کفایی و ... و بعد پیدا کردن مصادیق این عناوین بسیار به فقه ما آسیب می زند مثلا به نظر می رسد در فقه امامیه یک حکم حرمت شرب و اکل داریم و یک بحث طهارت بدن و لباس از قذارت ها در هنگام نماز هست و ما نباید عنوان جامع نجس ایجاد کرده و مصادیق آن را یازده تا بیابیم...
حتی تقسیم احکام به احکام خمسه هم و ایجاد یک عنوان عام به نام مستحب و مکروه فهم احکام را مشکل می کند
علاقه و محبت امام نسبت به شیعه [المحاسن] عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ عَبْدِ الْعَزِیزِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ: وَاللَّهِ إِنِّی لَأُحِبُّ رِیحَکُمْ وَأَرْوَاحَکُمْ وَرُؤْیَتَکُمْ وَزِیَارَتَکُمْ وَإِنِّی لَعَلَی دِینِ اللَّهِ وَدِینِ مَلَائِکَتِهِ فَأَعِینُوا عَلَی ذَلِکَ بِوَرَعٍ أَنَا فِی الْمَدِینَةِ بِمَنْزِلَةِ الشَّعِیرَةِ أَتَقَلْقَلُ حَتَّی أَرَی الرَّجُلَ مِنْکُمْ فَأَسْتَرِیحَ إِلَیْهِ. حضرت صادق علیه السلام (به شیعیان خود) می‌فرمود: «به خدا سوگند من دوست دارم بوی شما و ارواح شما و دیدار و برخورد با شما را و همانا من به دین خدا و دین فرشتگان او هستم؛ پس در این جهت با پارسایی مرا کمک کنید. من در مدینه همچون یک دانه جو در اضطراب هستم و نگران و ناراحتم تا یکی از شما را ببینم و به وسیله شما آرامش بگیرم. 📚المحاسن 📚بحارالانوار @hp_pakdel
معرفت ائمه و انبیاء علیهم السلام... به نظر می رسد معرفت عموم جامعه و فضای علمی نسبت به انبیاء و اهل بیت علیهم السلام با آنچه قرآن و روایات به ما معرفی می کند فاصله جدی دارد ... قرآن و روایات تاکید بسیار جدی دارد بر "انما انا بشر مثلكم" و آنچه در ذیل این مفهوم تعریف می شود، در حالی که این مطلب در جامعه و فضای علمی و فضای تبلیغی انعکاس ندارد ....
الشتاء ربيع المؤمن عن الامام الصادق عليه السلام: الشتاء ربيع المؤمن يطول فيه ليله فيستعين به على قيامه ويقصر فيه نهاره فيستعين به على صيامه. از امام صادق علیه السلام: زمستان بهار مومن است شبهای آن طولانیست پس از آن بهره می‌جوید برای شب زنده داری و روزهای آن کوتاه است و از آن بهره می‌جوید برای روزه‌داری. معاني الاخبار باب 233
سوء الحساب عن حماد بن عثمان عن الامام الصادق عليه السلام انه قال لرجل: يا فلان مالك ولاخيك؟ قال: جعلت فداك كان لي عليه شيء فاستقصيت في حقي. فقال الامام الصادق عليه السلام: اخبرني عن قول الله عز وجل: ويخافون سوء الحساب، اتراهم خافوا ان يجور عليهم او يظلمهم لا ولكنهم خافوا الاستقصاء والمداقه. معاني الاخبار باب ٢٦٧
وقتی احکام الهی را تحلیل می کنیم و دنبال علت احکام می گردیم به این روایت از امام سجاد علیه السلام هم توجه داشته باشیم: همانا دین خدا با عقول ناقص و نظرات باطل و قیاسات فاسد درک نمی شود و کسی به دین نمی رسد مگر با تسلیم بودن، پس کسی که تسلیم ما شد نجات می یابد و هدایت یافته کسی است که با ما هدایت شود و کسی که پیرو قیاس و نظر شود هلاک می شود و کسی که در برابر آنچه می گوییم یا حکم می کنیم در درون خود تنگنا و ناخشنودی ببیند پس به آنکه قرآن را نازل کرده است کفر ورزیده است در حالی که نمی داند ..... إن دين الله لا يصاب بالعقول الناقصة و الآراء الباطلة والمقاييس الفاسدة و لا يصاب إلا بالتسليم فمن سلم لنا سلم و من اهتدى بنا هدي و من دان بالقياس و الرأي هلك و من وجد في نفسه شيئا مما نقوله أو نقضي به حرجا كفر بالذي أنزل السبع المثاني و القرآن العظيم و هو لا يعلم. بحار الانوار ج2 ص303
یکی از راههای مجرب ترک گناهان انجام عهد شرعی برای ترک گناهان و مقدمات آنهاست ... عهد شرعی به نسبت قسم و نذر، کفاره سنگینی دارد ...
خود را محاسبه کنیم سعی کنیم اشتباهات و زشتی های خود را پیدا کنیم، از دیگران نصیحت بخواهیم و نصیحت دیگران را بپذیریم .... چه بسیار افرادی که زشتترین اخلاق را دارا می باشند ولی هیچ متوجه زشتی های خود نیستند و هیچ نصیحتی را نمی پذیرند ....
في الكافي الشريف عن أميرالمؤمنين عليه السلام: فَلَا تُكَلِّمُونِي بِمَا تُكَلَّمُ بِهِ الْجَبَابِرَةُ وَ لَا تَتَحَفَّظُوا مِنِّي بِمَا يُتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ أَهْلِ الْبَادِرَةِ وَ لَا تُخَالِطُونِي بِالْمُصَانَعَةِ وَ لَا تَظُنُّوا بِي اسْتِثْقَالًا فِي حَقٍّ قِيلَ لِي وَ لَا الْتِمَاسَ إِعْظَامٍ لِنَفْسِي لِمَا لَا يَصْلُحُ لِي فَإِنَّهُ مَنِ اسْتَثْقَلَ الْحَقَّ أَنْ يُقَالَ لَهُ أَوِ الْعَدْلَ أَنْ يُعْرَضَ عَلَيْهِ كَانَ الْعَمَلُ بِهِمَا أَثْقَلَ عَلَيْهِ فَلَا تَكُفُّوا عَنِّي مَقَالَةً بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَةً بِعَدْلٍ فَإِنِّي لَسْتُ فِي نَفْسِي بِفَوْقِ مَا أَنْ‏ أُخْطِئَ‏ وَ لَا آمَنُ ذَلِكَ مِنْ فِعْلِي‏ إِلَّا أَنْ يَكْفِيَ اللَّهُ مِنْ نَفْسِي مَا هُوَ أَمْلَكُ بِهِ مِنِّي فَإِنَّمَا أَنَا وَ أَنْتُمْ عَبِيدٌ مَمْلُوكُون‏ كافي جلد 2 ص356
كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيهِمَا يَقُولُ: وَيْلٌ لِمَنْ غَلَبَتْ آحَادُهُ أَعْشَارَهُ فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ هَذَا فَقَالَ أَ مَا سَمِعْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ - مَنْ جٰاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثٰالِهٰا وَ مَنْ جٰاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلاٰ يُجْزىٰ إِلاّٰ مِثْلَهٰا فَالْحَسَنَةُ اَلْوَاحِدَةُ إِذَا عَمِلَهَا كُتِبَتْ لَهُ عَشْراً وَ اَلسَّيِّئَةُ اَلْوَاحِدَةُ إِذَا عَمِلَهَا كُتِبَتْ لَهُ وَاحِدَةً فَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِمَّنْ يَرْتَكِبُ فِي يَوْمٍ وَاحِدٍ عَشْرَ سَيِّئَاتٍ وَ لاَ تَكُونُ لَهُ حَسَنَةٌ وَاحِدَةٌ فَتَغْلِبَ حَسَنَاتُهُ سَيِّئَاتِهِ . معانی الاخبار ج۱ ص 248
بسیاری از فقهاء آلات موسیقی را به طور کلی حرام می دانسته اند و شاید درست این باشد که وجه این حرمت ها ریشه شیطانی داشتن آلات موسیقی است که در برخی روایات آمده است هنگامی که حضرت آدم ع از دنیا رفتند شیطان و قابیل آلات موسیقی را برای خوشحالی راه انداختند و تمام این دست آلات که مردم روی زمین از آن لذت می برند ریشه در آن دارد الکافی ج6 ص431: قال أبو عبد الله ع لما مات آدم ع و شمت به إبليس و قابيل فاجتمعا في الأرض فجعل إبليس و قابيل المعازف و الملاهي شماتة بآدم ع فكل ما كان في الأرض من هذا الضرب الذي يتلذذ به الناس فإنما هو من ذاك.
خداوند همه امور را به بنده مومنش واگذار کرده است ولی به او اجازه نداده است که خود را ذلیل کند : قال أبو عبد الله علیه السلام: إن الله عز و جل فوض إلى المؤمن أموره كلها و لم يفوض إليه أن يذل نفسه أ لم تسمع لقول الله عز و جل- و لله العزة و لرسوله و للمؤمنين فالمؤمن ينبغي أن يكون عزيزا و لا يكون ذليلا يعزه الله بالإيمان و الإسلام. الکافی ج5 ص63
عظمت حقوق مرد بر زن ... عن أبي جعفر ع قال: جاءت امرأة إلى النبي ص فقالت يا رسول الله ما حق الزوج على المرأة فقال لها أن تطيعه و لا تعصيه و لا تصدق من بيته إلا بإذنه و لا تصوم تطوعا إلا بإذنه و لا تمنعه نفسها و إن كانت على ظهر قتب «1» و لا تخرج من بيتها إلا بإذنه و إن خرجت من بيتها بغير إذنه لعنتها ملائكة السماء و ملائكة الأرض و ملائكة الغضب و ملائكة الرحمة حتى ترجع إلى بيتها فقالت يا رسول الله من أعظم الناس حقا على الرجل قال والده فقالت يا رسول الله من أعظم الناس حقا على المرأة قال زوجها قالت فما لي عليه من الحق مثل ما له علي قال لا و لا من كل مائة واحدة الكافي ج5 ص507
مسأله مهم شرعی فضای مجازی، اینترنت، شبکه­‌های اجتماعی و سایر ابزارهای مشترک مسأله 498. فضای مجازی، اینترنت و شبکه­های اجتماعی ابزار مشترک محسوب می­شوند و از آنجا که زمینۀ ابتلا به گناهان مختلف از این طریق زیاد و دسترسی به آن آسان است، باید پرهیز و مراقبت زیادی در استفاده از آن صورت گیرد. استفاده و نگهداری از این ابزار - همچون سایر ابزارهای مشترک - برای کسی که خود را نسبت به ارتکاب گناه (أعم از نگاه­های آلوده و مکالمات حرام، گوش دادن به غنا و موسیقی حرام، عضویّت در گروه­های منحرف و سایر عناوین حرام) از این طریق ایمن نمی‌داند، ‌جایز نیست و در غیر این صورت، جایز است. اگر فرد ابزارهای فوق را در اختیار خانوادۀ خویش قرار می‌دهد، نگهداری آن در خانه در صورتی جایز است که شرط مذکور در مورد خانوادۀ وی هم، وجود داشته باشد. مسأله 499. در مورد مسألۀ قبل با توجّه به تأثیر فضای مجازی بر روح و جسم افراد، ‌وظیفۀ کسی که تربیت و سرپرستی فرزند به عهدۀ اوست، از جهت در اختیار قرار ندادن امکانات مربوط به این فضا یا محدود کردن و مدیرّیت آن در سنین و شرایطی که ترس ابتلا به گناه یا سستی در عقیده و اخلاق آنان وجود دارد، ‌بسیار مهمّ و حسّاس و نقش آفرین است؛ بدیهی است قابلیّت و ظرفیّت این فضا برای استفاده‌های آموزشی و تحصیلی و توصیۀ معلّمین و مدارس بر آن، نباید والدین را از این وظیفۀ مهمّ غافل کند؛ علاوه بر اینکه معلّمان و مربّیان نیز، نباید زمینۀ ابتلای دانشجویان و دانش آموزان به گناه را فراهم کنند. توضیح المسائل جامع آقای سیستانی ج2
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرموند : همانا خدای عز وجل مرا رحمتی برا جهانیان فرستاد و برای اینکه آلات موسیقی و نی و امور جاهلی و بت ها را نابود کنم قال رسول الله ص إن الله عز و جل بعثني رحمة للعالمين و لأمحق المعازف و المزامير و أمور الجاهلية و الأوثان الکافی ج6 ص396 امام صادق به کسی که به موسیقی و خوانندگی زنان گوش می داد: برو غسل کن و دعا کن که به امری عظیم گرفتار بودی چه کسی حالش از تو بدتر می بود اگر با این حال می مردی، حمد خدا را بگو و توبه بطلب از هرچه او نمی پسندد و او جز قبیح را کراهت ندارد وقبیح را به اهل آن واگذار کافی ج6 ص432
از امام صادق ع: هیچ غنیمتی مانند بستن چشم از حرام برای کسی حاصل نشده است چرا که چشم از حرام بسته نمی شود مگر اینکه قبلا در قلبش عظمت و جلال الهی مشاهده کرده باشد ما اغتنم احد بمثل ما اغتنم بغض البصر، لان البصر لا يغض عن محارم الله، إلا و قد سبق في قلبه مشاهدة العظمة و الجلال مصباح الشریعة
آیت الله سیستانی: کتک زدن بچّۀ نابالغ جایز نیست؛ مگر در صورتی که تمام شرایط زیر مراعات شود: 1. بچّه، کار حرامی را انجام داده باشد یا سبب اذیّت دیگران یا ضرر رساندن به آنان شده باشد. 2. ولیّ شرعی بچّۀ نابالغ یا کسی که از او اجازه دارد، این کار را انجام دهد. 3. زدن به قصد ادب کردن و تربیت باشد، نه برای تشفّی خاطر (خنک شدن دل). 4. او را بیش از سه ضربه نزند. 5. زدن، به گونه‌ای نباشد که بدن طفل سرخ شود؛ بلکه آهسته و خفیف باشد. 6. تنها راه ادب کردن و تربیت، زدن باشد. بنابراین، مادر، برادر، خواهر، آموزگار بچّۀ نابالغ، حقّ زدن او را ندارند؛ مگر اینکه با وجود شروط فوق، از ولیّ شرعی او (پدر یا پدربزرگ پدری) کسب اجازه کرده باشند. همچنین، اگر کتک زدن باعث سرخ شدن یا کبود شدن یا سیاه شدن بدن بچّۀ نابالغ گردد، دیه دارد و مقدار دیۀ آن، در جلد چهارم فصل احکام دیات بیان خواهد شد. توضیح المسائل جامع ج2
تنبلی در امور دنیا ... از امام باقر علیه السلام: من مبغوض می دارم مردی را که در امر دنیای خود تنبل باشد پس کسی که در مورد امر دنیای خود تنبل باشد در مورد امر آخرت خود تنبل تر خواهد بود وسائل الشیعة ج17 ص58 الکسل في أمر الدنيا: عَنْ‌ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌: إِنِّي لَأُبْغِضُ‌ الرَّجُلَ‌ أَوْ أُبْغِضُ‌ لِلرَّجُلِ‌ أَنْ‌ يَكُونَ‌ كَسْلاَناً [كَسْلاَنَ‌] عَنْ‌ أَمْرِ دُنْيَاهُ‌ وَ مَنْ‌ كَسِلَ‌ عَنْ‌ أَمْرِ دُنْيَاهُ‌ فَهُوَ عَنْ‌ أَمْرِ آخِرَتِهِ‌ أَكْسَلُ‌.. وسائل الشيعة ج17 ص58
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله العالی) : از اول عاشق فلسفه بوده ام اما گمشده ام را در کتاب و سنت یافتم حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی-مدظله از مراجع تقلید در درس تفسیر سوره یس در مسجد اعظم قم با اشاره به آیه «أَأَتَّخِذُ مِن دُونِهِ آلِهَةً إِن یُرِدْنِ الرَّحْمَن بِضُرٍّ لاَّ تُغْنِ عَنِّی شَفَاعَتُهُمْ شَیْئًا وَلاَ یُنقِذُونِ»، گفت: همه آلهه‌ها از دو مسأله انقاد و شفاعت عاجز هستند. وی با تأکید بر این‌که همه چیز در قرآن و روایات است به طلاب توصیه کرد که وقت خود را صرف قرآن و روایات کنند و خاطرنشان کرد: بنده سال‌ها نزد فیلسوف بزرگ مرحوم میرزا مهدی آشتیانی و مرحوم میرزا ابوالقاسم الهی که فیلسوف خراسان بود، فلسفه را تلمذ کردم چون از اول عاشق این رشته بودم اما بعد از مدتی فهمیدیم آنچه گمشده فقط در کتاب و سنت است. سال ۱۳۹۲