eitaa logo
سید محمد تقی موحد ابطحی
253 دنبال‌کننده
38 عکس
0 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست «الفبای فلسفه» قرار بود روز شنبه ۲۲ دی ۱۴۰۳ در کتابخانه مرجع کانون برگزار شود که به دلیل آلودگی هوا و تعطیلی مدارس و اداره‌ها، زمان برگزاری آن به شنبه ۶ بهمن تغییر کرد. این نشست به منظور معرفی و آشنایی بیشتر با این کتاب با حضور نویسنده کتاب، مهدی پرویزی پژوهشگر فلسفه و عرفان و با حضور فرزانه شهرتاش ناشر، مترجم و مدرس فلسفه برای کودکان و سید محمدتقی موحدابطحی عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مسعود زین‌العابدین مشاور مدیرعامل کانون برگزار خواهد شد. نشست «الفبای فلسفه (کتاب کار عقلی با کودکان)»، روز شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ تا ۱۲ در کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالداسلامبولی، پلاک ۲۴، مجتمع فرهنگی هنری شهید ملک‌شامران کانون برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به حضور در این نشست از طریق فضای مجازی، می‌توانند در اسکای‌روم به نشانی https://live.kpf.ir/ch/lib با گزینه مهمان وارد شوند یا این نشست را از طریق کانال کانون در پیام‌رسان شاد به نشانی https://shad.ir/kpf_live به صورت برخط دنبال کنند. @smtmabtahi
سید محمد تقی موحد ابطحی
انجمن‌ علمی فلسفۀ دین ایران مجموعۀ سخنرانی‌های «علم و دین» اولین سخنرانی: تراانسان و آیندۀ د
انجمن‌ علمی فلسفۀ دین ایران مجموعۀ سخنرانی‌های «علم و دین» اولین سخنرانی: تراانسان و آیندۀ دین و معنویت سید محمد تقی موحد ابطحی عضو هیئت علمیِ پژوهشکده تاریخ و فلسفه علمِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوشنبه، ۱ بهمن ساعت ۱۹ در این مقاله پس از اشاره به تاریخچه جنبش تراانسان گرایی و ایده محوری آن و برخی از دستاوردهای آن به پرسش هایی پرداختم که آینده این جنبش پیش روی علوم مختلف، به خصوص علوم انسانی قرار می دهد. از جمله: آیا در آینده تراانسان گرایان، ماهیت انسان و جوامع انسانی تغییر می کند؟ و در این صورت علوم انسانی و اجتماعی چه وضعیتی خواهند یافت؟ (در این زمینه در مقاله تراانسان و دلالت های آن در آینده علوم انسانی به تفصیل بحث شده است.) در ادامه گزارشی از مرور 90 اثر (اعم از کتاب، فصلی از کتاب و مقاله) در ارتباط با تراانسان گرایی، دین و معنویت، (از سال 2000 تا 2024) ارائه گردید و نشان داده شد که این مطالعات با رشد چشمگیری همراه است. سپس به برخی از پرسش های فقهی، کلامی و اخلاقی در ارتباط با تراانسان گرایی، دین و معنویت که در این آثار بررسی شده اند اشاره گردید. از جمله: آیا دستکاری ژنتیکی، مداخله در اراده و فعل خداوند نیست؟ آیا موجود تراانسان، همان انسانی دارای اراده و تکلیف است؟ در آینده تراانسانی مرگ و زندگی از اراده الهی خارج می شود؟ آیا آینده تراانسانی می تواند همان بهشت موعود در ادیان باشد؟ یافتن عمر جاودان زندگی آدمی را ملال آور و بی معنا نمی کند؟ آیا تلاش برای تحقق ایده های تراانسانی جایز است؟ آیا دستکاری ژنتیکی در ارتباط با انسان، به منظور ارتقاء توانمندی های او جایز است؟ صفاتی که از برای به مثال از طریق اصلاح ژنتیکی در فرد پدید می آید فضیلت قلمداد می شود؟ در ادامه دیدگاه های مطرح درباره نسبت تراانسان گرایی و دین در قالب نسبت های چهارگانه ایان باربور (تعارض، استقلال، گفتگو و مکملیت) بازخوانی و ارائه گردید. در پایان به این نکته اشاره گردید که دیدگاه های کلامی و فقهی شیعی در ارتباط با اهدافی که تراانسان گرایان دنبال می کنند ضرورتا با چالشهای بنیادین روبرو نیست. این نوع فعالیت ها نه مداخله در اراده تکوینی و فعل خداوند است و در صورتی که به نتایجی نامطوب منتهی نگردد، به لحاظ فقهی هم مشکلی به همراه نمی آورد. اما بررسی اخلاقی این جریان می تواند راهگشای ما در مواجهه بهینه با این جریان باشد. ممکن است پرداختن به پرسشهایی که ایده های تراانسان گرایان مطرح می کند تخیلی قلمداد شوند، اما به خاطر آوریم که هوش مصنوعی زودتر از آنچه انتظار می رفت به صحنه آمد و چالشهایی را پدید آورد تا جایی که نفرات اصلی جریان هوش مصنوعی نامه نوشتند که باید تحقیقات در این زمینه را متوقف کرد تا ابعاد مختلف آن بررسی شود که البته نشد. ما نیز اگر از همین امروز به ابعاد مختلف جهان تراانسانی بیندیشیم، شاید جایی در آینده این بحث داشته باشیم. @smtmabtahi
سید محمد تقی موحد ابطحی
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نشست تخصصی معرفی و نقد کتاب«الفبای فلسفه، کتاب کار عقلی با کودکان) با حضور نویسنده کتاب، مهدی پرویزی، پژوهشگر فلسفه و عرفان فرزانه شهرتاش ناشر، مترجم و مدرس فلسفه برای کودکان مسعود زین‌العابدین مشاور مدیرعامل کانون و سید محمدتقی موحدابطحی عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شنبه 6 بهمن 1403 نکاتی که در این نشست مطرح کردم برای این که به اهمیت موضوع مورد بحث در کتاب واقف شویم باید به چند پرسش مقدماتی پاسخ دهیم: 1. چرا فلسفه مهم است؟ یک پاسخ اجمالی: برای این که تصویری کلی از عالم و آدم به ما بدهد و توصیف و تبیین و تصمیم های ما را سامان بخشد. 2. فلسفه چگونه می تواند چنین هدفی را محقق کند؟ یک پاسخ اجمالی: از طریق تلاش فلاسفه برای امتداد بخشیدن آن در حل مسایل مختلف زندگی 3. فلسفه برای کودکان در این زمینه چه نقشی می تواند داشته باشد؟ یک پاسخ اجمالی: اگر کودک با مفاهیم بنیادی فلسفه آشنا شود، حتی اگر در فراگیری فلسفه را ادامه ندهد، آین مفاهیم بنیادی آگاهانه یا ناخودآگاه باورها و رفتارهای او را هدایت می کند. 4. مشکل فلسفه اسلامی چیست؟ یک پاسخ اجمالی: این که بیشتر به جنبه های انتزاعی پرداخته و نتوانسته مانند برخی از فلسفه های غربی در عرصه های مختلف حیات بشری امتداد یابد و علم و هنر و فناوری و شهر سازی و حکومت و فرهنگ و .... را هدایت کند. 5. مشکل جریان فبک(فلسفه برای کودکان) چیست؟ یک پاسخ اجمالی: این که مبتنی بر فلسفه های غربی است که در جنبه های مختلف در تعارض با فلسفه اسلامی است. 6. مزیت حکمت متعالیه چیست؟ یک پاسخ اجمالی: این فلسفه جامع فلسفه یونانی، حکمت خسروانی ایرانی، و آموزه های وحیانی و ... است و به تعبیری جامع قرآن و برهان و عرفان است. حال اگر با این مقدمات همراه باشیم اهمیت کار آقای پرویزی را در می یابیم، به خصوص این که ایشان این الگوی آموزش مفاهیم پایه حکمت متعالیه را در عرصه عمل به کار گرفته اند و گزارشی از آن را در کتاب آورده اند. و حال که توانایی آقای پرویزی در این زمینه آشکار شده است، ای کاش نهادهای مسئول در ارتباط با امتداد فلسفه اسلامی از جمله مجمع عالی حکمت اسلامی و .... از ایشان حمایت می کردند که این کار امتداد یابد. به خاطر آوریم لیپمن را که پس رسیدن به ایده فلسفه برای کودکان، کتاب درسی برای مربی و دانش آموز نوشت، خود بارها کتاب ها را تدریس کرد تا مشکلات آن را برطرف کند، بعد وارد مرحله نهاد سازی شد و .... تا جایی که امروز حدود 60 کشور به صورت نهادی این ایده را دنبال می کنند و ایران هم از حدود 3 دهه پیش به این بحث ورود داشته است. این کتاب در حال حاضر گزارش طرح پژوهشی آقای پرویزی است و به همین دلیل حجم آن و به تبع قیمت آن هم زیاد است و شاید یک مربی علاقمند به تدریس فلسفه اسلامی به کودکان چندان رغبتی به خرید کتاب پیدا نکند. بر همین اساس همان طور که در عنوان فرعی کتاب (کتاب کار عقلی با کودکان) هم آمده، لازم است، کتاب دیگری با حجم کمتر مخصوص مربیان تدوین شود و چه خوب است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تهیه و نشر چنین کتابی حمایت کند و در این زمینه کسانی که تجربه بیشتری در تعلیم و تربیت و کار با کودکان دارند با آقای پرویزی همکاری داشته باشند تا محتوا و سبک آموزش و ارزیابی بیشترین تناسب را با مخاطب این کتاب (کودک شش ساله) پیدا کند و اثر بخشی بیشتری داشته باشد. همچنین در ادامه کتاب های دیگری برای آموزش حکمت متعالیه برای سنین مختلف نگاشته شود و حتی کتاب هایی برای آموزش این مفاهیم به والدین که اگر آنها نسبت به این مفاهیم و ایده ها آشنا نباشند، فرایند تعلیم و تربیت در این زمینه کامل نمی شود و .... درباره طرح جلد کتاب هم به تفصیل نکاتم را در پیامی نوشتم. محاسن طرح :کودک در حال تامل در خود و تکمیل خود و جهان اطرافش؛ اشکالات طرح: عدم اشاره به نقاش، عدم تناسب سن کودک و چهره او با مخاطب کتاب به این امید که در چاپ بعدی کتاب با استفاده از هوش مصنوعی نقاشی هیلبری بازسازی و با کیفیت بالا به عنوان طرح جلد استفاده شود و ... و چند نکته انتقادی در ارتباط کتاب و ایده ای که در آن پیگیری شده است را به صورت سوالی و خلاصه در این جا مطرح می کنم: 1. آیا کار عقلی با کودکان صرفا فلسفی است؟ 1. آیا ما یک فلسفه و در نتیجه یک الفبای فلسفه داریم؟ آیا الفبای فلسفه این کتاب برای فلسفه کانت(برای مثال) هم به کار می آید؟ 3. با وجود مخالفت هایی که در ارتباط با قابلیت امتداد یافتن فلسفه اسلامی وجود دارد، حتی در میان برخی حوزویان، چگونه باید برای فراگیری الفبای حکمت متعالیه ایجاد انگیزه کرد؟ 4. آیا بهتر نبود در گام اول به جای آموزش مفاهیم پایه حکمت نظری، مفاهیم پایه حکمت عملی به کودک آموزش داده می شد؟ و ... @smtmabtahi
طبی سازی معنویت بحثی در چارچوب فلسفه علم و تکنولوژی در ارتباط با حواشی همایش ملی سلامت معنوی اسلامی بخش اول اولین بار در دوره دکترای فلسفه علم و فناوری، و در درس فلسفه تکنولوژی با دکتر آیت اللهی، از طریق دوست عزیزم دکتر مهدی معین زاده(که پزشک هم هستند)، با مفهوم «طبی سازی» آشنا شدم. در سال 1392 مقاله «طبی سازی به مثابه تکنولوژی ....» اثر دکتر منجمی(که پزشک هم هستند)، دکتر آیت اللهی و دکتر معین زاده در دو فصلنامه علمی فلسفه علم منتشر شد، مقاله ای که بعدا در کتاب «تکنولوژی: فرانکنشتاین یا پرومته؟» منتشر گردید. پس از آن در سال 1401 کتاب «طبی سازی؛ تبدیل وضعیت های انسانی به مشکلات قابل درمان» به سرویراستاری دکتر منجمی و مقدم حیدری منتشر گردید. مقالات بسیار ارزشمندی در این کتاب هست و مطالعه آن را به مخاطبان این پیام پیشنهاد می کنم و اگر این کتاب را پیدا نکردید، می توانید مقالاتی که در ارتباط با طبی سازی در مجلات علمی منتشر شده و همچنین مطالبی که در سایت فلسفه پزشکی (https://philosophyofmedicine.com) در ارتباط با این موضوع هست را مطالعه فرمایید. در تاریخ سوم و چهارم بهمن ماه سال جاری، نهمین همایش ملی سلامت معنوی اسلامی توسط فرهنگستان علوم پزشکی در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد. از مدتی قبل شب نامه هایی در نقد این همایش و محوریت فرهنگستان علوم پزشکی در این موضوع منتشر گردید که پیش از این در قالب پیامی به نقد آن پرداختم و در همایش هم برخی از شخصیت ها از جمله حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه تلویحا به نقد آن پرداختند. در این جا قصد دارم، محوریت یافتن فرهنگستان علوم پزشکی در بحث از سلامت معنوی اسلامی را به عنوان مصداقی از طبی سازیِ .... معرفی کنم که در آن جریان پزشکی می کوشد وضعیت های انسانی (در این جا معنویت) را به مشکلات قابل درمان تبدیل کند و شاید بدون این که بخواهد متولی اصلی سلامت معنوی شناخته شود. آشنایی بنده با مفاهیمی همچون معنای زندگی و معنویت و ... به سال 1371 (سال قبولی در دانشگاه صنعتی اصفهان) باز می گردد که ترجمه کتاب «انسان در جستجوی معنا» اثر ویکتور فرانکل را از دایی ام هدیه گرفتم و خواندم. سالهای بعد از طریق پروژه محوری استاد ملکیان در جمع عقلانیت و معنویت، با بحث های معنویت در نهج البلاغه، مولفه های زندگی معنوی و ... آشنا شدم و البته نقدهایی هم که به ایده ایشان می شد را می خواندم. مقاله دوست عزیزم دکتر احمد رضا همتی مقدم (که پزشک هم هستند) با عنوان «تبیین مفهوم «سلامت» بر اساس مفهوم وابستگی وجودی) که در سال 1388 در شماره 19 فصلنامه ذهن منتشر شده است نیز از مقالاتی است که در آثار خود بارها به آن ارجاع داده ام. در این مقاله از ابعاد چهارگانه سلامت، یعنی سلامت زیستی، روانی، محیطی و معنوی یاد شده است. در سالهایی که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حضور داشتم با فعالیتهای علمی و عملی دکتر آذربایجانی و دکتر جان بزرگی و ... در زمینه سلامت معنوی آشنا بودم و با مراقبت های تسکینی دکتر کلاهدوزان و .... در بیمارستان های اصفهان برای کاهش اضطراب ناشی از مواجهه با مرگ آشنایی دارم و .... @smtmabtahi
طبی سازی معنویت بحثی در چارچوب فلسفه علم و تکنولوژی در ارتباط با حواشی همایش ملی سلامت معنوی اسلامی بخش دوم از این رو تعجب کردم وقتی شنیدم فرهنگستان علوم پزشکی از سال 1392 به بحث سلامت معنوی ورود پیدا کرده است و محوریت این جریان را در کشور برعهده دارد. تبیین دکتر مرندی در همایش این بود که این مسئله در آن سال متولی نداشت و با توجه به اهمیت این مسئله در عرصه بین المللی، فرهنگستان علوم پزشکی کوشید اهمیت این مسئله را در کشور جا بیندازد که الحمدلله در این زمینه موفق بوده است و همکاری مراکزی همچون پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با فرهنگستان علوم پزشکی در موضوع سلامت معنوی اسلامی، و برگزاری همایش های سالانه با حضور جمع کثیری از اساتید حوزه و دانشگاه و پزشکان و پیراپزشکان و .... گواهی است در این زمینه. یکی از سنت های حسنه این همایش سالانه، آن است که در آن یک چهره شاخص در زمینه سلامت معنوی معرفی می گردد. از مرحوم دکتر محمد قریب، پدر پزشکی کودکان در ایران، که در دوره اول همایش سلامت معنوی معرفی شدند، مرحوم دکتر عباس شیبانی، مرحوم دکتر علیرضا یلدا، دکتر محمد مهدی اصفهانی، دکتر فریدون عزیزی، دکتر محمد علی محققی و ... تا دکتر سید محمود طباطبایی (متخصص مغز و اعصاب) که در نهمین دوره همایش سلامت معنوی معرفی گردیدند و توفیق آشنایی و ارتباط با ایشان در این همایش برای بنده فراهم شد، همه از پزشکان متدین، متعهد و ارزشی بودند و هستند. ضمن احترام برای تمام پزشکانی که به عنوان چهره شاخص در زمینه سلامت معنوی اسلامی معرفی شده اند، پرسش هایی که مرا تشویق کرد درباره «طبی سازی معنویت» بنویسم این بود که: 1. چرا تمامی این چهره های شاخص سلامت معنوی اسلامی، پزشک هستند؟ و تا کنون از روان شناسانی که در زمینه معنویت فعالیت علمی و عملی کرده اند، کسی به عنوان چهره شاخص سلامت معنوی اسلامی معرفی نشده است؟ 2. جایگاه حوزه علمیه و مراکز حوزوی که به برخی از آنها در بالا اشاره شد، در بحث تأمین سلامت معنوی چیست؟ آیا قرار است حوزه های علمیه صرفا مبانی نظری و شاخص ها و ... سلامت معنوی اسلامی را تدوین کنند؟ و در نهایت نهادهای پزشکی متولی مداخلات درمانی در این موضوع باشند؟ 3. آیا نهاد پزشکی در کشور متولی تمامی مقولات مرتبط با سلامت است؟ از جمله سلامت اندیشه، سلامت روان، سلامت جامعه، سلامت اقتصاد، سلامت دین و ...؟ 4. اگر انسان را موجودی چند بعدی و در نتیجه سلامت و بیماری او را هم مقوله¬ای چند بعدی قلمداد می کنیم، بهتر نیست تیمی متشکل از پزشک، روانشناسی، جامعه شناس، روحانی و ... ابعاد مختلف سلامت و بیماری فرد را بررسی و درباره درمان آن مشاوره داشته باشند؟ 5. و .... @smtmabtahi
🔰کارگروه حکمت برای کودکان و نوجوانان مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند: 💠 معرفی و نقد کتاب: الفبای فلسفه (کتاب کار عقلی با کودکان) ✍ نویسنده: دکتر مهدی پرویزی «پژوهشگر تعلیم و تربیت فلسفی» 🎤 ناقدان: دکتر مجید احسن «عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه امام صادق» دکتر سیدمحمدتقی موحد ابطحی «هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و فلسفه علمِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» 🗓 چهارشنبه، ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۹ 🖇 حضوری و مجازی 🖥 لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.kodak 🏢 مکان: قم، مجمع عالی حکمت اسلامی، سالن جلسات @smtmabtahi
📚کتاب ارزشمند «مکیال المکارم» به چاپ هفتادم رسید 🖊 کتاب «مکیال المکارم» مجموعه نفیس در موضوع توسل، آداب دعا و فضیلت انتظار در عصر غیبت، اثر شهید آیت الله سید محمّد تقی موسوی اصفهانی«فقیه احمد آبادی» مشهور به ، و با مقدمه مرجع ولائی، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) چاپ و منتشر گردید. 📘این کتاب دو جلدی در ۱۲۲۲ صفحه، با ترجمه روان فارسی و کاغذ نفیس اندونزی با کمک یک بانی خیر و با تخفیف ویژه از 950 هزار تومان به 250 هزار تومان تا نیمه شعبان به فروش می رسد. 👈علاقمندان می توانند جهت سفارش این کتاب با تخفیف ویژه دهه مهدویت به شماره 09127477118 تماس حاصل فرمایند. ⬅️جهت مطالعه متن کامل این خبر اینجا را کلیک کنید👇 raheshalamche.com/p/60863 🔰@ofogh_howzah | هفته‌نامه افق حوزه
پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن دانشگاه شهید بهشتی انجمن علمی اعجاز قرآن ایران «دومین همایش بین المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم» «هفتمین همایش ملی اعجاز قرآن کریم» 17 - 18 بهمن ماه ۱۴۰۳ مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی @smtmabtahi
سید محمد تقی موحد ابطحی
پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن دانشگاه شهید بهشتی انجمن علمی اعجاز قرآن ایران «دومین همایش بین
عنوان مقاله ای که در این همایش ارائه کردم: تبیین «ایده علوم انسانی قرآن بنیان»؛ در چهارچوب «روش شناسی برنامه¬های پژوهش علمی» لاکاتوش محورهای مطرح شده در این مقاله: *️⃣جریان های فعال یا در حال ظهور در زمینه مطالعات میان رشته ای قرآن کریم و علم: کشف معجزات علمی قرآن؛ تفسیر علمی قرآن؛ بررسی های تطبیقی قرآن و علم؛ علوم انسانی قرآن بنیان؛ مرجعیت علمی قرآن و .... ✔️ در برخی از این جریان ها تمایز معارف قرآن و معارف علمی پذیرفته شده و گفتگویی میان آنها رخ می دهد؛ ✔️ در برخی دیگر مانند علوم انسانی قرآن بنیان یا مرجعیت علمی قرآن، قرار است معارف قرآنی در فرایند علم ورزی نقش آفرینی کند؛ *️⃣ این جریان ها را از دو جهت می توان بررسی کرد: ✔️ چگونگی تحقق خارجی آنها ✔️ ایده محوری آنها *️⃣ پرسشهای اصلی مقاله این است: ✔️ آیا از ایده هایی مانند علوم انسانی قرآن بنیان یا مرجعیت علمی قرآن می توان در چارچوب فلسفه علم معاصر دفاع کرد؟ این پرسش از آنجا اهمیت می یابد که در یک طرف این دست از مطالعات میان رشته ای، قرآن قرار دارد (که به واسطه دلایلی که در جای خود قابل بحث هستند) ابطال ناپذیر است و در طرف دیگر علم که ویژگی بارز آن ابطال پذیری است. ✔️ اگر آری! به تناسب چارچوبی که از آن برای دفاع از این ایده ها استفاده می شود، چه توصیه هایی عملی به جریان های مربوطه می توان داشت تا از آسیب هایی که گریبان گیر این جریان هاست رهایی حاصل شود؟ (در مقاله نقد درون گفتمانی و روش شناختی دو جریان علوم انسانی قرآن بنیان و مرجعیت علمی قرآن به آسیب های این دو جریان اشاره کرده ام) *️⃣ پاسخ پرسش بنده به پرسش اول مثبت است. در دو سر طیف فلسفه علم معاصر دو دسته نظریه قرار دارد: ✔️ نظریه هایی که برای واقع گرایی و عقلانیت اعتباری قایل است؛ ولی دین و معارف دینی را فاقد وجه معرفت بخش و عقلانی می داند و با مداخله آن در فرایند علم ورزی مخالف هستند(برای نمونه پوزیتیویسم منطقی) ✔️ نظریه هایی که تنها با فاصله گرفتن از واقع گرایی و عقلانیت با نقش آفرینی دین و معارف دینی مانند هر چارچوب فرهنگی دیگری همراهی می کنند(برای نمونه نظریه هایی که علم را برساخته فرهنگ و جامعه می دانند.) *️⃣ در این میان نظریه هایی قرار دارند که ضمن پاسداشت واقع گرایی و عقلانیت، گونه های مختلف نظریه پردازی علمی را به تناسب باورهای محوری مختلف ممکن اعلام می کنند. برای نمونه الگوی علم شناختی لاکاتوش که در آن علم یک ساختار علمی است متشکل از: ✔️ هسته سخت که شامل باورهایی است که مصون از ابطال در نظر گرفته می شوند؛ ✔️ کمربند محافظ که شامل نظریه هایی است که توسط شواهد تجربی قابل ابطال هستند؛ ✔️ رهنمودهای سلبی و ایجابی که مسئولیت حفظ هسته سخت و بسط کمربند مخافظ را برعهده دارند. *️⃣ در برنامه پژوهش علوم انسانی قرآن بنیان و مرجعیت علمی قرآن: ✔️ اعتقاد به وجود و صفات خدا؛ و پیامبر صفات او؛ قرآن و ویژگی های آن از جمله معرفت بخش آن و ناظر به موضوعات علمی بودن دست کم برخی از آیات و ... در هسته سخت قرار می گیرند. این ویژگی مشترک تمامی کسانی است که ذیل این دو برنامه پژوهشی می خواهند فعالیت کنند. ✔️ در حاشیه این هسته سخت یک کمربند محافظتی قرار می گیرد که متولی بسط الهیات ناظر به این هسته سخت است و به پرسشهایی از این دست پاسخ می دهد: که چه بخشی از آیات قرآن ناظر به کدام یک از علوم است؟ از این آیات چه نکاتی می توان فراگرفت و .... این لایه از شبکه و ساختار علم نقد پذیر است، اما روش شناسی نقد آن عقلی و نقلی است. این بخش را می توان الهیاتِ .... نامید مانند الهیات اجتماعی، الهیات سیاسی؛ الهیات اقتصادی و ... که در غرب هم سابقه دارد. ✔️ لایه بعدی همانی است که لاکاتوش آن را کمربند محافظ دانسته و متشکل از نظریه هایی است که مبتنی بر دو لایه پیشین ساخته می شود تا به فهم بهتر واقعیت خارجی دست یابد. این لایه نیز به دو روش نظری و تجربی نقد پذیر است. ✔️ همان طور که این کمربند محافظ با اطراف خود که واقعیت خارجی است ارتباط دارد و می کوشد آن را بفهمد و از آن هم تاثیر می پذیرد(هم تاییدی و هم ابطالی) میان لایه کمربند محافظتی علمی و کمربندی محافظتی الهیاتی نیز تاثیر و تأثر متقابل وجود دارد که به روش خاصی انجام می گیرد. *️⃣ توصیه هایی که این چارچوب روش شناختی به دو جریان مورد بحث در این مقاله می کند: ✔️حفظ هسته سخت و بسط کمربند محافظ الهیاتی باید به منظر بسط کمربند محافظ علمی انجام گیرد هدف در نهایت فهم بهتر واقعیت است، نه فهم بهتر متن دینی. ✔️ برنامه پژوهشی علوم انسانی قرآن بنیان و مرجعیت علمی قرآن برای پیشرو بودن باید پیش بینی های بدیع (پیش بینی هایی که در برنامه های پژوهشی رقیب قابل ارائه نباشد) و موفق داشته باشند و بتوانند توجه جامعه علمی را نسبت به توانایی خود در فهم و تبیین واقع جلب کنند. @smtmabtahi
سید محمد تقی موحد ابطحی
🔰کارگروه حکمت برای کودکان و نوجوانان مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند: 💠 معرفی و نقد کتاب: الفب
به دلیل تعطیلی ادارات و دانشگاه ها و ... این جلسه تعطیل و ان شاء الله هفته آینده برگزار می شود.
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چند حلقه متن خوانی شکل گرفته است برخی حول محور یک کتاب خاص برخی حول محور یک ایده و چند متن خاص این حلقه حول محور جهان نگری علامه طباطبایی(ره) شکل گرفته و قرار است در اولین جلسه آن رساله ولایت و زعامت بررسی گردد. @smtmabtahi
سید محمد تقی موحد ابطحی
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چند حلقه متن خوانی شکل گرفته است برخی حول محور یک کتاب خاص
کلیات بحثی که قرار است در این جلسه ارائه کنم: برای فهم بهتر محتوای یک اثر شایستته است علاوه بر مرور محتوای اثر، با فضای پیرامونی آن اثر آشنایی پیدا کنیم. برای نمونه بدانیم: 1. این اثر در چه تاریخی و در چه موقعیت تاریخی، اجتماعی، سیاسی نگاشته شده است؟ 2. این اثر برای مخاطب عمومی نوشته شده یا یک اثر تخصصی است؟ 3. این اثر چه ارتباطی با آثار مرتبط با مساله مورد بحث دارد؟ از چه آثار تأثیر پذیرفته، بر چه آثاری تأثیرگذاشته و نوآوری آن چیست؟ 4. این اثر چه ارتباطی با دیگر آثار و آراء نویسنده دارد؟ 5. این اثر به کدام یک از پرسشها و چالشهای روز می تواند پاسخ دهد؟ در نشست امروز می کوشم در حد وسع خویش به این پرسشها پاسخ دهم. @smtmabtahi