eitaa logo
میرمحمدیان | مردم، محله و مسجد
1.5هزار دنبال‌کننده
700 عکس
227 ویدیو
5 فایل
گفتگو درباره نقش مردم‌، اهمیت محله‌‌، کارکرد مسجد و وظیفه امامِ محله در تحول و پیشرفت محله یادداشتهای تبیینی | روایت شبکه امامت مدیر عامل بنیاد هدایت @hedayat_news ارسال پیام مستقیم، انتقاد و پیشنهاد: https://eitaayar.ir/anonymous/PF5i.v14K36
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از آخرین خبر
⭕️ انتشار آمار خیره‌کننده از جشن‌های غدیر در محله‌ها 📍 ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار اطعام مردمی در مهمونی‌های محله‌ای غدیر در حالی که عده‌ای از فعالان رسانه‌ای با حاکمیتی خواندن مهمونی ۱۰ کیلومتری سعی در نادیده گرفتن احساسات عمیق ایمانی مردم ایران دارند، انتشار یک گزارش، این دست از تحلیل‌ها را با تناقضی آشکار روبرو کرد. در گزارش بنیاد هدایت آمده است که در محله‌های مختلف کشور در روستاها و شهرستان‌ها، بیش از ۵۲۰۰ جشن غدیر با عنوان مهمونی محله برگزار شده است. در جریان این جشن‌های کوچک مجموعا حدود ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار اطعام توسط مردم و بدون دخالت سازمان‌ها و مجموعه‌های حاکمیتی انجام شده است. این آمار نشان می‌دهد که سنت‌ها و آیین‌های دینی حتی در کوچکترین محله‌ها و روستاهای کشور نیز بدون دخالت عوامل حاکمیتی گسترش یافته است؛ آیین‌هایی که کوچکترین ثمر آن اطعام مردم نیازمند آن منطقه و محله است. همچنین برگزارکنندگان جشن‌های خانگی و محله‌ای غدیر می‌توانند در آدرس زیر، جشن محله یا خانه خود را روایت و ثبت کنند: 🆔http://mahalehamdel.ir/mehmoni
هدایت شده از آخرین خبر
🔺مهمونی 10 کیلومتری یا میلیون کیلومتری؟ حجت الاسلام میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت در گفتگو با فارس: 🔹میهمانی ده کیلومتری غدیر اقدام ارزشمندی در جهت تعظیم شعائر بود و موجب شد موجی فراگیر در سراسر ایران برای برگزاری جشن غدیر شکل بگیرد. 🔹اینکه تصور شود میهمانی غدیر فقط در میهمانی ده کیلومتری و بدون مشارکت مردم خلاصه می‌شود، تصور غلطی است و پویش مهمونی محله نشان داد که این میهمانی به وسعت مساحت میلیون کیلومتری ایران است. 🔹به طور ویژه در طرح مهمونی محله، در حدود ۵ هزار محله ثبت شده، بیش از ۵ میلیون اطعام صورت گرفته است و برآورد ما این است که بیش از ۱۰ میلیون نفر انواع خدمات از قبیل پذیرایی شربت و شیرینی، هدیه اسباب بازی و غیره را دریافت کرده‌اند؛ این یعنی محله‌ها قدرت زیادی برای مدیریت اجتماعی و اقتصادی جامعه دارند. 🔹 قطعا مهمونی‌های محله‌ای بسیار بیشتر از این اعداد است و این عدد بیش از ۵ هزار مهمونی محله، گزارشی است که فقط از طریق مخاطبان ما به دست آمده. 🔹 همه این هزاران جشن‌های محله‌ای غدیر به صورت مردمی و بدون دخالت سازمان‌های حاکمیتی برگزار شده است. این نشان از باورهای عمیق ایمانی مردم دارد. متن کامل مصاحبه را می‌توانید در لینک زیر مطالعه کنید: https://b2n.ir/f91573
بسم‌الله همیشه وقتی که آدم میره به میدان و یا وقتی دوستانی رو از میدان واقعی می‌بینه خیلی دلش شاد و حالش خوب می‌شه. شاید دلیلش تبلیغات زیاد دشمن هست که خود ما هم تحت تأثیر قرار می‌گیریم و یا شاید کسانی که باهاشون مرتبط هستیم به این ظرفیت‌ها آشنا نیستند و هر چقدر که ما می‌گیم باور نمی‌کنند. در هر صورت دوباره به بهانه نمایشگاه محله‌های مردم سالار اسلامی که منتخبین اونها رو سازمان بسیج مساجد و محلات در تهران جمع کرده بود، خیلی از مساجد و محله‌های موفق رو دیدیدم که هم روحیه مجدد گرفتیم و هم نکات خوبی دستگیرمون شد. https://eitaa.com/snmir7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقّاش چون شمایل آن ماه می‌کشد نوبت به زلف او چو رسد، آه می‌کشد
بسم‌الله 🔰توفیق شد در جمع هیأت‌های برگزیده که درحاشیه مهرواره هوای نو دور هم جمع شده بودند، شرکت کنم. نیتم عرض خدا قوت گفتن به برادران عزیزم در سازمان هیأت و تشکل‌های دینی بود و هم دیدار دوستان و همسنگران قدیمی که از سال‌ها پیش در سراسر کشور به فعالیت‌های مختلف مذهبی و فرهنگی و مخصوصا تربیتی مشغول هستند. 🔹️وقتی که رفتیم توی جلسه، هیأت‌ها در حال پرسش و پاسخ با حاج آقای قمی و حاج آقای خاموشی بودند که ناگهان بحث رفت به سمت مسجد و جدی شد و برادر عزیزم حاج آقای باباخانی امر فرمودند که با توجه به فضای جلسه شما هم چند کلمه‌ای درباره مسجد و ارتباط اون با هیأت صحبت کن؛ بنده هم که حرف گوش کن، رفتم و نکات کوتاهی در قالب دو سه دقیقه عرض کردم. 🔹️خلاصه حرف‌هایی که زدم این بود: بعد از بررسی‌های فراوان و مطالعات و مباحثات و برگزاری رویدادها و مصاحبه با بزرگان و مسؤولان و کنشگران و بعد از بازدیدهای فراوان از مساجد و هیأت‌های سراسر کشور امروز می‌توانم بگم که در کنار همه مشکلاتی که مسجد داره اگر بخواهیم یک مشکل را به عنوان مشکل اصلی بیان کنیم این است که مسجد مردمی نیست و از مردم فاصله گرفته؛ اتفاقا کسانی هم که به شرایط مسجد اعتراض دارند و میگن که باید برای مسجد کاری بکنیم، اکثرا مهم‌ترین ایرادی که به مسجد وارد می‌دانند این است که متولی مسجد معلوم نیست و وقتی که نظرشان را درباره متولی مسجد می‌پرسیم میگن که یک نهادی دستگاهی باید متولی مسجد باشه یعنی اون‌ها هم در حقیقت در پس ذهن‌شان نگاه‌شان به مدیریت مسجد، حاکمیتی است. 🔹️در صورتی که حضرت آقا مکرر در جاهای مختلف تأکید کرده‌اند که مسجد باید مردمی باشد.
🔹️حالا سوال این است که هیأت‌ها چطور میتونن به مردمی شدن مساجد کمک کنند؟ 🔹️مهم‌ترین کار هیأت‌ها این هست که به جای اینکه مسجد رو فقط یک مکان برای مراسمات بدانند، یک سنگر بدانند. 🔹️یعنی اینکه حضور در مسجد برای‌شان طریقیت نداشته باشد بلکه موضوعیت داشته باشد. اگر اینطور شد تلاش می‌کنند که در مساجد با همه سختی‌ها ورود کنند و برای ورود به مسجد هم بافت اجتماعی مسجد را در نظر بگیرند؛ نه اینکه به محض اینکه مسجد با آنها مخالفت کرد به دنبال یک اهرم فشار حاکمیتی باشند که وارد مسجد شوند و مقاومت آن‌را بشکنند. الان، اصلا اینطور نیست و هیأت اگر مکان نداشته باشد اول می‌رود مسجد و اگر نشد یا مثلا پول خواستند می‌رود حسینیه و اگر نشد مدرسه و ورزشگاه و حتی پادگان وقتی نگاه ما به مسجد تمدنی و به عنوان مهم‌ترین زیرساخت فرهنگی در اسلام نباشد این‌طور می‌شود که به راحتی از آن عبور می‌کنیم و هر سختی دیگری را به سختی ورود به مسجد ترجیح می‌دهیم. یکی از راه‌های بسیار مهم و اثرگذار این است که هیأت‌ها وارد مسجد شوند و آنجا را سنگر بدانند. https://eitaa.com/snmir7
امروز میزبان شورای شفاف 《فعالان انقلابی فضای مجازی》به ریاست حاج‌آقای نبوی در نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز بودیم.
بسم‌الله «به بهانه روز جهانی مسجد ۱» یادداشت‌هایی برای تحلیل چالش‌های عرصه مسجد 🔰با توجه به نزدیک شدن روز جهانی مسجد بنا دارم سلسله یادداشت‌هایی رو درباره مسائل مبتلا به مسجد و راه‌کارهای پیشنهادی عرضه کنم. ان‌شاءالله مفید به حال دل‌سوزان و سیاست‌گذاران باشه. 🔹️در یک تقسیم بندی می‌توان مسائل حوزه مسجد را به سه دسته کلی تقسیم کرد: ۱-مسائل حوزه سیاست‌گذاری ۲-مسائل حوزه تنظیم‌گری ۳-مسائل حوزه خدمات 🔹️به علت گستردگی مسائل در حوزه خدمات می‌توانیم مسائل حوزه خدمات را هم به سه قسمت تقسیم کنیم. ۱-خدمات مربوط به نیروی انسانی ۲-خدمات مربوط به زیرساخت‌های مسجد ۳-خدمات مربوط به احیا و گسترش کارکردهای مسجد 🔹️یعنی در مجموع مسائل حوزه مسجد به پنج دسته تقسیم می‌شود: ۱-سیاست‌گذاری ۲-تنظیم‌گری ۳-خدمات نیروی انسانی ۴-خدمات زیرساختی ۵-خدمات کارکردی 🔹️ان‌شاءالله با توفیق و مدد الهی به مرور به بررسی این مسائل و راه‌حل‌های پیشنهادی درباره هر کدام خواهیم پرداخت.
بسم‌الله به بهانه روز جهانی مسجد ۲ راهکار دستیابی به الگوی سیاستگذاری برای مسجد 🔰یکی از "مسائل" اصلی مسجد در حوزه "سیاست‌گذاری" فقدان یک الگو و سازو کار مناسب جهت سیاست‌گذاری است. 🔹️"راه‌حل" آن این است که علاوه بر دستگاه‌های اجرایی به نظرات "نخبگان و کنش‌گران" اصلی "جبهه فکری فرهنگی انقلاب" نیز توجه شود و به بهانه این توجه یک "اجماع گفتمانی" بر روی سیاست‌های این حوزه بوجود آید. البته طبعا این اجمال صد در صد نخواهد بود ولی اینکه حرف‌های بخش عمده‌ای از صاحب نظران و کنشگران شنیده شود باعث "هم‌گرایی" و "هم‌راهی" آن‌ها با سیاست‌های اصلی می‌شود. 🔹️خروجی این کار باید منجر شود به "بسته سیاست‌های کلی نظام در عرصه مسجد" که در نهایت به تأیید "امام جامعه" رسیده باشد. سیدناصرمیرمحمدیان📍
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۳ 》 🔰 کدام نهاد، سیاست‌گذار مسجد است؟ حتی اگر سیاست‌های کلی نظام در امر مسجد توسط رهبری ابلاغ شود، باز هم نیاز به یک نهاد سیاست‌گذار وجود دارد که سیاست‌های لایه‌های پایین‌تر را مشخص کند و "نظارت"، "ارزیابی"، "بروز رسانی‌"، "تفسیر"، "پیگیری" و سایر شؤون سیاست‌گذاری را به عهده بگیرد. 🔹️چند فرض برای این وجود دارد: ۱- مجلس شورای اسلامی ۲- هیأت دولت ۳- شورای عالی انقلاب فرهنگی ۴-دفتر رهبری ۵-شورای سیاست‌گزاری ائمه جمعه ۶- حوزه علمیه ۷- دیگر سازمان‌ها و نهادهای مجری 🔹️این گزینه‌ها هر کدام مزایا و معایبی دارند و این‌جا مجال بررسی هر کدام نیست. ولی از میان این گزینه‌ها بهترین گزینه که مسجد را دولتی نکند و جایگاه مسجد که از شؤون رهبری است را رعایت کند و از طرفی امکان سیاست‌گذاری و ورود به مسائل را داشته باشد، "شورای عالی انقلاب فرهنگی" است. 📍سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله به بهانه روز جهانی مسجد ۴ بهترین الگوی سیاست‌گذاری برای مسجد! 🔰شاید مهم‌ترین مسائل در حوزه مسجد به حوزه سیاست‌گذاری برگردد. اگر این مسائل حل شود نتیجه آن در دیگر حوزه‌ها خود را نشان خواهد داد. 🔹️مهمترین مسئله درحوزه سیاست‌گذاری، نداشتن یک نظریه سیاستی پیشرو و متناسب با افق تمدن اسلامی است. 🔸چند مقدمه برای رسیدن به این نظریه سیاستی: ۱-در بیانیه گام دوم تاکید شده: "مسیر رسیدن به ظهور، خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن سازیست" ۲-نظریه نظام انقلابی، مراحل رسیدن به تمدن اسلامی را "انقلاب اسلامی، نظام اسلامی،دولت اسلامی و جامعه اسلامی"می‌داند. ۳-مهم‌ترین چالش با نظام طاغوت از ابتدا تاکنون مدل "اداره جامعه"و به تعبیر جدید آن مدل "حکمرانی" است. ۴-مدل حکمرانی در اسلام همان مدل"امامت"است. ۵-مدل امامت منحصر در "امامان خاص" نیست و به "امامان عام" نیز منطبق است. ۶-مدل امامت عام فقط در سطح کلان نیست و در سطوح میانی و خرد نیز از همین مدل باید بهره برد. ۷-تحقق مردم سالاری دینی نیز تنها با تحقق امامت در مقیاس میانی ممکن است. ۸-تحقق مدل امامت عام و شناخت مصداق آن، باید تعیّنی باشد و با تعیین و حکمِ صرف محقق نمی‌شود. ۹-مسجد، مهم‌ترین زیرساخت فرهنگی سیاسی و اجتماعی اسلام و پایگاه تحقق و تثبیت مدل امامت است. 🔹️با توجه به این مقدمات، نظریه سیاستی پیشنهادی ما، بر حکمرانی از مسجد "جامعه پردازی ولایی با محوریت مسجد" و برای حکمرانی بر مسجد "حکمرانی نرم شبکه‌ای" است. ❌هر کدام از این کلمات امروزه اصطلاح علمی هستند و تلاش شده است که نزدیک‌ترین کلمات به غرض مورد نظر انتخاب شود.