eitaa logo
روشنگری مذهبی
104 دنبال‌کننده
178 عکس
48 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃﷽🍃🌸 امام صادق (ع) فرمود: ⚡️ مَنْ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ في شَهْرِ رَمَضانَ، لَمْ يُغْفَرْ لَهُ إلى قابِلٍ إلّا أنْ يَشْهَدَ عَرَفَةَ. اگر ماه مبارك رمضان بر كسى گذشت و او آمرزيده نشد، تا ماه رمضانِ سالِ بعد، به آمرزشِ او اميدى نيست،😔 مگر آنكه را درک كند.😍 📚 اصول كافى، ج ۴، ص ۶۶. 💖 کانال روشنگری مذهبی 💖 🆔 @soalahkam ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@soalahkam 🟩فلسفه عید قربان و قربانی یکی از این واجبات، انجام قربانی در حجّ واجب است که گاه پرسیده می‌شود حکمت و فلسفه آن چیست؟ در جواب باید گفت: چون ما می‌دانیم دستورهای الهی بر اساس حکمت است این دستور الهی نیز حکمت و مصلحتی دارد؛ هرچند برای ما روشن نباشد. با این حال، منابع دینی گاه به بیان فلسفه این دستور الهی پرداخته ‏اند که در این نوشتار، اهمّ حکمتهای قربانی در حج بیان می‌شود. 🟢 رسیدن به تقوا یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های قربانی، رسیدن به تقوا و پرواپیشگی است. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «لَنْ ینالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ ینالُهُ التَّقْوى‏ مِنْكُمْ»گوشت و خون این شتران به خدا نمی‌رسد؛ آنچه به او می‌رسد تقوای شماست.(۲) این آیه در واقع، دفع دخل مقدّراست و به دو پرسشی که به ذهن می‌رسد جواب می‌دهد: اول اینکه ممکن است توهم شود خداوند از این قربانی سود می‌برد و به آن حاجتمند است. دوم اینکه احتمال می‌رود برخی بپندارند خداوند که محتاج گوشت و خون و قربانی نیست پس این کار چه فایده‌ای دارد؟ این آیه، پاسخی به هر دو پندار است؛ به این صورت که می‌گوید نه خداوند محتاج قربانی است؛ «گوشت و خون این شتران به خدا نمی‌رسد» و نه این کار بی‌فایده است؛ «آنچه به او می‌رسد پرهیزگاری شماست.» بنابراین نفع مهمی‌در قربانی وجود دارد که به حج‏گزار برمی‌گردد و آن عبارت است از: رسیدن به تقوا و پرواپیشگی. 🟢ریشه‏کن شدن طمع فلسفه دیگری که برای قربانی حج ذکر شده است، از بین رفتن طمع انسان و ریشه‏کن شدن آن است. ➖امام سجاد‌(ع) در این باره می‌فرماید: «فَعِنْدَ مَا ذَبَحْتَ هَدْیكَ نَوَیتَ أَنَّكَ ذَبَحْتَ حَنْجَرَةَ الطَّمَعِ بِمَا تَمَسَّكْتَ بِهِ مِنْ حَقِیقَةِ الْوَرَع‏ِ» آن‏گاه که قربانی‌ات را سر بریدی نیّت کردی که گلوی طمع را با حقیقت ورع و پرهیزکاری ببری.(۳) ➖ امام صادق‌(ع)می‌فرماید: «وَ اذْبَحْ حَنْجَرَةَ الْهَوَى وَ الطَّمَعِ عِنْدَ الذَّبِیحَة» هنگام قربانی، حنجره هوا و طمع را قطع کن.»(۴) در قربانی در واقع باید گلوی طمع را برید و باید برای همیشه، رگ حیات آن را قطع کرد. 🟢قربانی کردن هوس فلسفه عظیم‏تر قربانی، این است که حاجی در حقیقت، گوسفند و شتر را به قربانگاه نمی‌برد؛ بلکه نفس سرکش و نفس امّاره را به قربانگاه می‌برد تا برای همیشه از شرّ و خطرهای آن رهایی یابد. آری حاجی با نیّت الهی در تمام اعمال و خارج شدن از نفسانیّت و حیوانیّت در واقع، روحش به عالم بالا متصل گشته و از اینرو از عالم تاریک حیوانیّت خارج می‏شود و نفس را برای همیشه قربانی می‏کند. چنانکه گذشت امام صادق‌(ع) در کلام کوتاه و گویایی می‌فرماید: «وَ اذْبَحْ حَنْجَرَةَ الْهَوَى وَ الطَّمَعِ عِنْدَ الذَّبِیحَة» و هنگام قربانی، حنجره و رگهای هوس و طمع را قطع کن.»(۵) 🌸شعر باز در آن کوش که قربان کنی هرچه کنی کوش که با جان کنی تیغ وفا بر گلوی جان بنه گردن تسلیم به فرمان بنه ساحت این عرصه که ارضِ مناست سر به سر این دشت فنا در فناست هر‏که نشد کشته به شمشیر دوست لاشه مردار به از جان اوست 🟢امتحان تقوی قربانی در واقع امتحان و آزمایش الهی است تا معلوم شود چه کسی سر به فرمان الهی دارد؛ خصوصاً آنجایی که جنبه مالی در کار است و شاید خیلی فلسفه و حکمت آن روشن نباشد. خداوند در واقع می‌خواهد حاجی را امتحان کند به این صورت که وقتی دور خانه او طواف کرده و نیّتش این بوده است که بعد از این جز بر گرد فرامین الهی و رضایت او نچرخد، آیا واقعاً به آن رسیده و تسلیم امر الهی شده است؟ از اینرو دستور قربانی می‌دهد. ➖امام صادق‌(ع)به همین نکته اشاره دارد، آنجا که می‌فرماید: «فلسفه قربانی این است: «وَ لِیعْلَمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ یتَّقِیهِ بِالْغَیبِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَنْ ینالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ ینالُهُ التَّقْوى‏ مِنْكُمْ ثُمَّ قَالَ انْظُرْ كَیفَ قَبِلَ اللَّهُ قُرْبَانَ هَابِیلَ وَ رَدَّ قُرْبَانَ قَابِیل‏» تا که خداوند بداند چه کسی در غیب، خود را حفظ می‌کند. خدای عزیز و جلیل می‌فرماید: «گوشت و خون شتران به خدا نمی‌رسد بلکه فقط تقوای شما به خدا می‌رسد.» سپس حضرت فرمود: ببین چگونه خداوند، قربانی هابیل را پذیرفت؛ اما قربانی قابیل را رد کرد.»(۶) @soalahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺اخلاق مهدوی🌺 🌱بخشی از رفتارهاي اخلاقي مثبت كه در اخلاق مهدوي، بسيار كم ارزش و در شرايطي ضد ارزش تلقي مي‌شود، فعاليت‌هاي خيرخواهانه‌اي است كه به نظام سلطه‌گري در حيات دنيا آسيبي نمي‌رساند و تنها به تخليه ی هيجانات عاطفي و ارضاي حس اخلاقي شهروندان كمك مي‌كند؛ اعمالي كه بيش از تأثيرشان بر نيازمندان، در فضاي عمومي جامعه شور و شادي اخلاقي ايجاد كرده و ناكامي‌ها و رنج‌هاي حيات دنيا را التيام مي‌بخشد، بدون اينكه به ريشه ی اين ناكامي‌ها توجه كند. 🌱اين فعاليت‌ها كه در كشور ايران به صورت‌هاي گوناگون، نظير جشن عاطفه‌ها برگزار مي‌شود و در فرهنگ ساير كشورها نيز نمونه‌هايي دارد، پوششي اخلاقي است براي تمام ظلم‌ها و تبعيض‌ها و بداخلاقي‌هايي كه در تار و پود زندگي دنيايي تنيده شده و وجدان عمومي را مي‌آزارد. 🌱سازمان‌هاي مردم نهاد (ngo)هايي كه رويكرد اخلاقي دارند، عمدتاً چنين نقش مخدري را در جامعه ايفا مي‌كنند و فارغ و عاجز از رويارويي با ناپاكي‌هاي حيات دنيا كه منشأ تمام اين رنج‌هاست، بيشتر به فكر ارضاء حس اخلاقي اعضا هستند، تا پاك كردن جامعه از فقر و فساد. 🌱نهادهاي انفاق، وقف و زكات در فرهنگ اسلامي، كنار امر به معروف، نهي از منكر، ولايت و تبرّي معني‌دار است و كاركرد مؤثري در جهت تحول حيات دنيا به حيات طيبه ارائه مي‌دهد. 🌱اخلاق سلطه‌پذيري، اخلاقي است كه نظام سلطه‌ را تهديد نمي‌كند؛ بلكه برعكس از اين جهت كه موجب ارضاء حس اخلاقي و تخليه ی هيجانات بشر دوستانه در همان ساختار سلطه مي‌شود، بحران‌هاي اخلاقي و معنوي حيات دنيا را تلطيف و تحمل‌پذير كرده و در حقيقت براي تداوم حيات دنيا و در فرونشاندن انگيزه‌هاي عبور از حيات دنيا به حيات طيبه مفيد و مؤثر است. 🌱اخلاق مهدوي نمي‌گويد كه به نيازمندن و محرومين كمك نكنيد و نمي‌گويد كه از آغاز به قلب نظام سلطه حمله كنيد. سخن، اين است كه اقدامات كوچك را در جهت آرمان‌هاي بزرگ انجام بدهيم و به قدم‌هاي بعدي فكر كنيم. 🌱رفتارهاي اخلاقي محقّر و محدود، مثل بازدارنده‌هايي مي‌ماند كه حيات دنيا را از هجوم ارزش‌هاي والاي حيات طيبه حفظ كرده و نيروي جهاد و اصلاح‌‌گري را تهي و تضعيف مي‌كند. 🌱در نظام اخلاق مهدوي، تبار تمام ارزش‌هاي اخلاقي را به گذر از حيات دنيا به حيات طيبه مي‌رسد و با اين خير بزرگ تبيين و توجيه مي‌شود. 🌱 به اين ترتيب، اخلاق مهدوي اخلاقي نتيجه گراست كه بر اساس كاميابي دنيا و آخرت بنا شده است.البته پس از تشخيص وظيفه بر اساس نتايج مطلوب، فرد و جامعه را مأمور به وظيفه دانسته و حصول نتيجه‌ را به قدرت بي‌كران خداوند وامي‌گذارد. 🌱ريشه ی تمام ارزش‌هاي اخلاقي كه گذر از حيات دنيا به حيات طيبه را رقم مي‌زند، به جهاد باز مي‌گردد و هم از اين رو جهاد، فضليت بزرگ در نظام اخلاق مهدوي است. 📙مقالات دکترین مهدویت ⭐️«اللهم عجل لولیک الفرج»⭐️ 🌹@soalahkam 🌹
🔴‍ در آخرالزمان،مومنان قوی و محکم،در رنج و عذاب به سر میبرند!! 🔹️ از علی بن ابی طالب(علیه السلام) درباره آخرالزمان پرسیده شد: 🔹️ آیا در آخرالزمان مومنانی وجود دارند؟فرمود: آری. 🔹️ باز پرسیده شد: آیا از ایمان آنان بر اثر فتنه ها چیزی کاسته می شود؟ 🔹️ فرمود: نه، مگر آن مقدار که قطرات باران از سنگ خارا بکاهد، اما آنان در رنج بسر میبرند. 🔹️ امیرالمومنین علیه السلام فرمود: زمانی بر مردم بیاید که مقرّب نباشد جز به سخن چینی ، و جالب شمرده نشود جز به فاجر بودن ، و تحقیر نشوند جز افراد با انصاف، 🔹️ در آن زمان دستگیری مستمندان زیان بشمار آید و صله رحم لطف وبزرگواری بشمار آید. 🔹️ پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمود: 🔹 این دین مدام برپا خواهد ماند و گروهی از مسلمانان از آن دفاع کنند و در کنار آن بجنگند تا قیامت بپا شود. 🔹️ و فرمود: در هر عصر و زمانی گروهی از امتم مدافع احکام خدا باشند و از مخالفان باکی نداشته باشند. 🔹️ در جای دیگری فرمودند: « چون در اخرالزمان دینتان دستخوش افکار گوناگون گردد، بر شما باد که همچون بادیه نشینان و زنان دینداری کنید که به دل هایشان دین دارند و دین آنها از آلایش به افکار مصون ماند. 📗نهج البلاغه /حکمت ۱۰۲ 📕کنزالاعمال حدیث۳۴۴۹۹و۳۴۵۰۰ 📒بحار ۳۶/۴۵ 📘بحار ۶۰/۱۸ ⭐️«اللهم عجل لولیک الفرج»⭐️ 🌹@soalahkam 🌹
6.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️اگر کسی گفت و ظاهر مهم نیست ، دل آدم باید پاک باشه ‌، این فیلم رو نشونش بدید... 📣رسانه باشید... 🇮🇷 📲 @soalahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅امیرالمومنین چه توصیه‌هایی برای داشتند؟ 🎙حجة الاسلام حسینی قمی 📣رسانه باشید...🇮🇷 📲 @soalahkam
شخصی تعریف میکرد: یه همکارداشتم سربرج که حقوق میگرفت تا15روزماه سیگار برگ میکشید، بهترین غذای بیرون میخورد و نیمی از ماه رو غذا ی ساده از خونه می آورد، موقعی که خواستم انتقالی بگیرم کنارش نشستم گفتم تا کی به این وضع ادامه میدی ؟ باتعجب گفت: کدوم وضع! گفتم زندگی نیمی اشرافی نیمی گدایی...!! به چشمام خیره شد وگفت: تاحالا سیگار برگ کشیدی؟ گفتم نه! گفت: تا حالا تاکسی دربست رفتی؟ گفتم نه! گفت: تا حالا به یک کنسرت عالی رفته ای؟ گفتم نه! گفت: تاحالا غذای فرانسوی خورده ای؟ گفتم نه! گفت: تاحالا تمام پولتو برای کسی که دوستش داری هدیه خریدی تاخوشحالش کنی؟ گفتم نه! گفت: اصلا عاشق بوده ای؟ گفتم نه! گفت: تاحالا یک هفته از شهر بیرون رفته ای؟ گفتم نه! گفت اصلا زندگی کرده ای؟ با درماندگی گفتم اره... نه... نمی دونم...!! همین طور نگاهم میکرد نگاهی تحقیر آمیز...!! اما حالا که نگاهش میکردم برایم جذاب بود... موقع خداحافظی تکه کیک خامه ای در دست داشت تعارفم کرد و یه جمله بهم گفت که مسیر زندگیم را عوض کرد... او پرسید: میدونی تا کی زنده ای ، گفتم نه! گفت: پس سعی کن دست کم نیمی از ماه را زندگی کنی..!! ↶【به ما بپیوندید 】↷ ┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄ @soalahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال روشنگری مذهبی تقدیم میکند : به عشق علی شیرینی در محله پخش میکنم. .2 به عشق علی در محله اسفند دود میکنم. .3 به عشق علی جلوی درب منزلم را آب و جارو میکنم. .4 به عشق علی از شهداء سادات محله تجلیل میکنم. .5 به عشق علی با بچه های کوچه بازی میکنم. .6 به عشق علی با اهالی محله کاروان شادی راه میاندازیم. .7 به عشق علی لبخند میزنم وشاد باش میگویم. .8 به عشق علی عطر هدیه میدهم. .9 به عشق علی نهال درخت میکارم. .10 به عشق علی نمایشگاه در باره غدیر برپا میکنیم. .11 به عشق علی به گلزار شهدای شهرم میروم. .12 به عشق علی گل هدیه میدهم. .13 به عشق علی در محله جنگ شادی برگزار میکنیم. .14 به عشق علی دیوار مسجد را رنگ میکنیم. .15 به عشق علی جلوی خانهمان پرچم سبز میزنم @soalahkam