eitaa logo
سوال دونی
116 دنبال‌کننده
83 عکس
8 ویدیو
49 فایل
بهترین دانشمندان، همان بهترین پرسشگرانند ارتباط با مدیر کانال: @Yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
📚◾️📚◾️جهاد سیدالشهدا علیه السلام با کدام یک از انواع جهاد در اسلام قابل تطبیق است؟ ✔️مشهور فقها قائلند که در اسلام دو نوع جهاد تعریف شده است، ابتدایی و دفاعی، البته پس از این‌شهرت درباره حدود و ثغور جهاد ابتدایی اختلاف نظر وجود دارد که تحقیقی مستقل می طلبد.(اشاره: شیخ مفید، سلار، اقای خوئی، اقای منتظری و حضرت آقا به خلاف مشهور قائلند که در جهاد ابتدائی نیاز به اذن امام نیست) ✔️اما از طرف دیگر برخی مانند صاحب المنار از اهل سنت و آیت الله صالحی نجف آبادی در کتاب "جهاد در اسلام" قائلند اصلا چیزی به نام جهاد ابتدایی وجود ندارد، تا جائیکه شیخ طوسی و ما بعد ایشان‌را متهم به اشتباه دانسته و تصریح کرده اند: <<فقه و فقهاء درست در نقطه‌ی مقابل قرآن کریم و سنّت پیامبر(ص) فتوا داده اند>> ✔️و برخی مثل شیخ جواد فاضل لنکرانی قائلند در کلمات فقها قسم سومی از جهاد وجود دارد با نام جهاد ذبی ..... حال سوال این است که پس از رد یا تایید یکی از نظرات فوق، مجاهده امام حسین علیه السلام از نوع کدام جهاد شمرده می شود؟ تصمیمات ایشان بر اساس چهارچوب های کدام قسم از جهاد بوده است؟ @soaldooni
◾️📚◾️📚 آیا ماجرای ارینب علت واقعه کربلا بوده است؟ ابن قتیبه دینوری در کتاب الامامه و السیاسه خود داستانی از یک‌زن با نام ارینب را نقل میکند و بیان می دارد که ماجرای کربلا حاصل دعوای حسین بن علی و یزید بن معاویه بر سر این زن بوده است. الامامه والسياسه، ابن قتيبه دينوري (276هق)، تحقيق الزيني ، ج 1 ، ص 167 ✔️صحت و سقم این مطلب چگونه است؟ ✅✅ @soaldooni
◾️📚◾️📚 اهل بهشت به سمت بهشت کشانده می شوند؟!؟!؟ در آیه ۷۱ سوره مبارکه زمر وَسِیقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلَیٰ جَهَنَّمَ زُمَرًا ۖ حَتَّیٰ إِذَا جَاءُوهَا فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا ... وَسِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَی الْجَنَّةِ زُمَرًا ۖ حَتَّیٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا ✔️ آیا با توجه به این آیه اهل بهشت به سمت بهشت کشانده می شوند؟؟!! مگر بهشت آنقدر جذبه ندارد که خودشان با شوق به سمتش حرکت کنند؟؟!!! یا اینکه منظور دعوت کردن است؟ برخی به طور کلی اینکه سیق معنای کشاندن بدهد را منکر شده اند ✔️برخی روایتی از کامل الزیارات درباره حداث الحسین علیه السلام را مربوط به این آیه دانسته اند و در مقابل، مشهور علما از بیان چنین مطلبی امتناع کرده اند، آیا روایت اشکال سندی دارد یا مربوط به این موقف از قیامت نیست؟ (... وَ مَا مِنْ عَبْدٍ یُحْشَرُ إِلَّا وَ عَیْنَاهُ بَاکِیَةٌ إِلَّا الْبَاکِینَ عَلَی جَدِّیَ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَإِنَّهُ یُحْشَرُ وَ عَیْنُهُ قَرِیرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تِلْقَاهُ وَ السُّرُورُ بَیِّنٌ عَلَی وَجْهِهِ وَ الْخَلْقُ فِی الْفَزَعِ وَ هُمْ آمِنُونَ وَ الْخَلْقُ یُعْرَضُونَ وَ هُمْ حُدَّاثُ الْحُسَیْنِ علیه السلام تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِی ظِلِّ الْعَرْشِ لَا یَخَافُونَ سُوءَ یَوْمِ الْحِسَابِ یُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَیَأْبَوْنَ وَ یَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِیثَهُ وَ إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَیْهِمْ أَنَّا قَدِ اشْتَقْنَاکُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِینَ فَمَا یَرْفَعُونَ رُئُوسَهُمْ إِلَیْهِمْ لِمَا یَرَوْنَ فِی مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْکَرَامَةِ...»(کامل الزیارات/ ص۸۰/ باب۲۶/ حدیث۶‏.)) ✔️اهل سنت آیه را چطور توضیح میدهند؟ آلوسی در روح المعانی وجوهی را بیان میکند که اتفاقا در برخی از آنها سیق به معنای کشاندن هم هست، به عنوان‌نمونه بیان میکند اهل بهشت چون درکی‌از بهشت ندارند و از جوار الهی در برزخ لذت برده اند، دوست ندارند مکان قبلی خود را ترک کنند و باید با زور کشیده شوند. از بین اقوالی که ایشان مطرح میکند کدام یک نزدیک تر به ثواب است؟ ✔️چرا برای اهل جهنم فتحت ابوابها امده اما برای اهل بهشت "و" فتحت ابوابها ذکر شده؟ چه معنایی از این "واو" قصد شده است؟ ✔️این "واو" چه وجوهی دارد؟ کدام یک از این وجوه قابل دفاع تر است؟ برای جمله بعد چه نقش هایی بیان شده است؟ ✔️چرا برخی این "واو" را واو ثمانیه میدانند؟ آیا روایتی هم موید ثمانیه بودن "واو" هست؟ ✅✅ @soaldooni
⚫️⚫️⚫️⚫️ عَظَّمَ اللهُ أُجُورَنا بِمُصٰابِنٰا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلاٰمُ، وَجَعَلَنٰا وَإِیّٰاکُمْ مِنَ الطّٰالِبِینَ بِثٰارِهِ، مَعَ وَلِیِّهِ الْإِمٰامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلاٰمُ. عاجزانه از تمام اساتید، فارغ التحصیلان و طلاب بزرگوار تقاضا دارم ما را با پاسخ های خود به سوالات این کانال یا سوالات علمی دیگر در قالب یادداشت های علمی، به فیض اکمل برسانند. ان شاءالله یادداشت های عزیزان در ماهنامه مدرسه با نام خودشان چاپ خواهد شد. @soaldooni
◾️📚◾️📚 وتر و موتور به چه معناست و چه تفاوت هایی با هم دارند؟ در زیارت عاشورا میخوانیم اَلسَّلاٰمُ عَلَیْکَ یٰا ثٰارَ اللهِ وَابْنَ ثٰارِهِ، وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ ✔️این وتر و موتور در عبارت چه تفاوت های صرفی باهم دارند؟ ✔️از نظر معنایی مترادف هستند یا اختلاف دارند؟ ✔️آیا یکی از آنها دلالت بر مدح و دیگری دلالت بر غربت سیدالشهدا علیه السلام دارند یا اینکه هر دو برای اشاره به غربت ذکر شده اند؟ ✅✅ @soaldooni
⚫️⚫️⚫️⚫️ به احترام عزای سیدالشهدا علیه السلام تا روز دوازدهم سوالی بارگذاری نخواهد شد. عزیزانی که درباره سوالات فوق یا مطالب دیگر یادداشتی تهیه کنند و تا شام عاشورا به دست بنده برسانند، ان شاءالله بعد از بررسی هیئت علمی ماهنامه، در شماره اول که ابتدای ماه صفر خواهد بود چاپ میشود و همه دوستان استفاده خواهند کرد. التماس دعای فرج @soaldooni
📚⚫️📚⚫️📚 ایا امامت بعد از امام شهید، به فرزند بزرگ خواهد رسید؟ در کتب روایی ما بابی هست که اشاره دارد به اینکه امام بعدی، فرزند بزرگ امام قبلی است، به عنوان مثال:  [اصول الکافی - کتاب الحجه، بَابُ الْأُمُورِ الَّتِی تُوجِبُ حُجَّةَ الْإِمَامِ علیه السلام]  مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِی نَصْرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع إِذَا مَاتَ الْإِمَامُ بِمَ یُعْرَفُ الَّذِی بَعْدَهُ فَقَالَ لِلْإِمَامِ عَلَامَاتٌ مِنْهَا أَنْ یَکُونَ أَکْبَر وُلْدِ أَبِیهِ .... در حالیکه امام سجاد، امام کاظم و امام حسن عسگری علیهم السلام چنین ویژگی نداشتند، اتفاقا همین روایات از مویدات برخی فرقه های شیعی که قائل به امامت دیگران شدند نیز می باشد. تکلیف این‌روایات و‌امامت این سه امام بزرگوار چیست؟ @soaldooni
📚⚫️📚⚫️📚 آیا رشد و تکامل انسان ها با مرگ متوقف می شود؟ ✔️آیا زمانی هست که انسان دیگر رشد نداشته باشد؟ ✔️مبنای تکامل در دنیا عمل انسانهاست، حالا اگر رشد و تکامل بعد از مرگ نیز وجود دارد، این رشد بر چه مبنایی است؟ در واقع با انتفاء عمل، اسباب رشد تدریجی در عالم آخرت‌چیست؟ ✔️و‌اگر رشدی نیست، آیا یکنواختی ‌حاصل نمیشود؟ اصلا روح انسان بدون رشد و تکامل لذتی از حیات خود‌ را درک می کند؟ ✔️ایا عبارت «اشفعی لنا فی الجنه» که در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها ذکر شده، اشاره به رشد تدریجی در عقبی دارد یا اینکه همان‌شفاعت معهود است و نکته ی جدیدی ندارد؟ @soaldooni
📚⚫️📚⚫️📚 دین از اخلاق یا اخلاق از دین؟ در علم فلسفه اخلاق، درباره رابطه دین و‌اخلاق نظرات گوناگونی‌وجود دارد ✔️برخی دین را اعم‌از اخلاق می دانند ✔️برخی اخلاق را اعم می دانند ✔️برخی قائل به تباین هستند! ✔️برخی قائل به عموم و‌خصوص من وجه شده اند ✔️بسیاری از علما اخلاق را همان مستحبات و‌ مکروهات دینی دانسته اند ✔️حتی برخی قائل به این همانی دین و‌اخلاق شده اند!!! ثمره این بحث در مسائل کاربردی، مشکل گشاست به عنوان نمونه قتل ترحمی‌ محل نزاع اندیشمندان اخلاق شده است، سوال درباره انسانی است که در حال زجر کشیدن میباشد و قطعا هم خواهد‌مرد: ✔️اخلاقا اجازه داریم او را راحت کنیم؟ ✔️شرعا چه ظیفه ای داریم؟ بزرگان زیادی از علمای ربانی گرفته تا غربی ها و شرقی ها به بحث رابطه دین و اخلاق پرداخته اند، مثلا علامه مصباح در فصل اخر کتاب فلسفه اخلاق .... ✅✅ @soaldooni
📚⚫️📚⚫️📚 به چه فعلی اخلاقی و به چه فعلی غیر اخلاقی گفته می شود؟ این مسئله که در واقع مقدمه سوال پیشین محسوب می شود نیز همواره بین صاحب نظران علم اخلاق محل بحث بوده و با عنوان نظریه ارزش معروف شده است. ✔️شاید بتوان ریشه اختلاف مکاتب مختلف اخلاقی نیز پاسخشان به همین مسئله است که البته برگرفته از نوع جهان بینی انهاست. برای شروع میتوان به کتب "فلسفه اخلاق" و "تعلیم و تربیت در اسلام" شهید مطهری و "فلسفه اخلاق" علامه مصباح رجوع کرد. ✅✅ @soaldooni
📚⚫️📚⚫📚 ملاک معرفه و‌نکره چیست؟ اعرف معارف با این ملاک کدام است؟ فرض کنيم زيد، ده غلام دارد. حال کسي مي گويد: رايتُ غلامَ زيد در حاليکه ما نمي دانيم، کدام غلام زيد منظور اوست. پس چطوري ادعا شده که غلام در اینجا معرفه است چون اضافه به معرفه شده؟ بسیاری از کتب ادبی به نظریه پردازی در این زمینه پرداخته اند، مثل همع الهوامع سیوطی و‌شرح رضی و ... @soaldooni
📚⚫️📚⚫📚 چرا علی اکبر علی السلام امام نشد؟ اگر «اشبه الناس خلقا، خلقا و منطقا برسولک» در باره حضرت علی اکبر صادر شده، با توجه به افعل تفضیل بودن، چرا ایشان به بیماری دچار نشده و به عنوان ذخیره امامت حفظ نشدند؟ ✔️مسئله دو جنبه دارد؛ ۱. چرا ایشان امام نشدند؟ ۲. چرا این جمله نقل شده؟ البته راجع به جمله اول عمدتا معتقدند که امر امامت از اسرار الهی است. مثلا شهید مطهری در مجموعه اثار، ج ۱، ص ۲۷۳ بحثی مشابه مطرح میفرماید. اما برخی معتقدند علت امام نشدن او نسب مادری اش هست، این سوال قابل تامل است که پس چرا ام فروه مادر امام شده؟ در باره امام نشدن ادله دیگری هم ذکر شده که قابل بررسب است. اما راجع به روایت: برخی بیان میکنند تمام این ها برای رد گم کنی امامت بوده، تمام مردم باید او ‌را امام بدانند تا خیال بنی امیه راحت بشود ‌و ‌کاری به امام سجاد علیه السلام نداشته باشند، نشانه های فروانی هم ذکر‌میکنند، مثلا عبارت منقول از معاویه که او‌ را شایسته ترین برای خلافت میداند را حمل بر دورخیز بنی امیه برای قتل ایشان میدانند و همچنین روضه ی سنگین ایشان را نشانه دیگری میدانند، به این بیان که چون همه او را امام بعدی میدانند، دشمن کم نمیگذارد 😭 برخی قائلند امام سجاد علیه السلام تخصیص خورده و از بحث خارج هستند، در واقع قصر اضافی رخ داده است. شاید بتوان گفت با استفاده از کلمه ناس امام تخصصا خارج هستند. شاید بتوان مطرح کرد که ملاک امامت اصلا شباهت به رسول خدا صلی الله علیه و اله نیست، بلکه ملاک قرب معنوی به مقام ایشان است، کمااینکه شاید‌ امیرالمومنین علیه السلام هم در خیلی از امور به‌اقتضای زمان شباهت ظاهری به نبی مکرم صلی الله علیه و‌اله نداشتند، لذا امام علیرغم کمال خود باید امام زمان خود باشد. و .... احصاء تمام وجوه و داوری میان انها سوال امروز است. @soaldooni
📚⚫️📚⚫📚 برای آیه(۶۳) سوره مبارکه طه قَالُوا إِنْ هَٰذَانِ لَسَاحِرَانِ يُرِيدَانِ وجوه مختلف نحوی و حتی بلاغی ذکرشده است، یکی از این وجوه معتقد است دقیقا این عبارت باهیچ‌قاعده نحوی سازگار‌نیست به این بیان که .... شما کدام یک از اقوال را میپسندید؟ @soaldooni
📚⚫️📚⚫️📚 با دو‌رکعت نماز مستحبی بین نماز مغرب و‌عشا، آیا نافله محقق میشود یا حتما‌ باید چهار رکعت خوانده شود؟ نافله شب چطور؟‌ حتما باید یازده رکعت خوانده شود‌ یا دو‌رکعت هم به اندازه خودش نافله است؟ کدام نوافل عام مجموعی و‌کدام یک عام استغراقی است. فقهای زیادی از جمله استاد شهیدی در درس خارج خارج خود به این مسئله پرداخته اند. @soaldooni
📚⚫️📚⚫️📚 آیا عصمت صحابه در قران آمده؟ برخی از جمله آلوسی، برای اشکال به‌عصمت اهل بیت علیهم السلام، گفته اند اگر از آیه تطهیر عصمت ثابت شود، از آیه ۶ سوره مائده هم عصمت صحابی به اثبات میرسد!  « وَلَكِن یُرِیدُ لِیُطَهَّرَكُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ » جوابش چیست؟ @soaldooni
📚⚫️📚⚫️📚 آیا امیرالمومنین علیه السلام خود را معصوم نمیداند؟ عده ای از علمای اهل سنت مثل الوسی، برخی عباراتی که در باب توبه و‌عذر تقصیر از امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه صادر شده را شاهد بر این گرفته اند که امیرالمومنین علیه السلام، افضل اهل کساء بعد رسول اکرم صلی الله علیه و‌آله، خود را معصوم نمیداست، پس چطور شما او‌‌را معصوم میدانید؟ مثلا ایشان در خطبه ۷۷ نهج‌البلاغه میفرمایند: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي، فَإِنْ عُدْتُ فَعُدْ لِي بِالْمَغْفِرَةِ. اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا وَأَيْتُ مِنْ نَفْسِي، وَلَمْ تَجِدْ لَهُ وَفَاءً عِنْدي. اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا تَقَرَّبْتُ بِهِ إِلَيْكَ بِلِسَاني، ثُمَّ خَالَفَهُ قَلْبِي. اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي رَمَزَاتِ الْأَلْحَاظِ، وَسَقَطَاتِ الْأَلْفَاظِ، وَشَهَوَاتِ الْجَنَانِ، وَهَفَوَاتِ اللِّسَانِ حتی بالاتر از این، تصریح ایشان در خطبه ۲۱۶ به احتمال خطای خود است: «فلا کتفّوا عن مقالة بحقّ، أو مشورة بعدل، فإنّی لست بفوق أن أخطیء، و لا آمن ذلک من فعلی ... » خود‌الوسی در‌ادامه بیان میکند نمیتوان این ها را مثل روایات نبوی اموزشی دانست، و با این استدلال، عصمت ما بقی اهل بیت علیهم السلام را به طریق اولی باطل میداند. فرمایش امام چه‌مقصودی دارد و‌‌ چگونه با عصمت سازگار است؟ @soaldooni
📚⚫️📚⚫️📚 ظواهر قرآنی که دال بر عدم عصمت رسول اکرم صلی الله علیه و‌آله هست را چطور با عصمت سازگار میدانیم؟ فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَارِ(سوره مبارکه غافر‌ ایه 55) فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَمَثْوَاكُمْ(سوره مبارکه محمد آیه19) لِّيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا(سوره مبارکه فتح آیه 2) علامه مصباح در اموزش عقاید، حضرت ایت الله سبحانی در محاضرات و علامه طباطبایی در المیزان فرمایشات راهگشایی دارند. @soaldooni
📚⚫️📚⚫📚 ثواب زیارت با پای پیاده و اصول! در باب ثواب زیارت سیدالشهدا علیه السلام با پای پیاده و همچنین حج، روایات فراوانی در کتب مختلف من جمله کامل الزیارات نقل شده است. اما مقدمات واجب و‌مستحب (واجب و‌مستحب غیری) دو ویژگی دارند که باعث ایجاد دو‌ اشکال به این روایات میشود( که‌البته مبتنی بر هم هستند): ۱. واجبات غیری بعث استقلالی ندارند و‌لذا نباید بین زیارت پیاده و سواره تفاوتی باشد ۲. واجبات غیری اطاعت مستقل هم ندارند،‌لذا پیاده روی واجب توصلی بوده و‌نه واجب عبادی، لذا اصلا قصد قریت نخواهد داشت مرحوم مظفر در بحث‌مقدمه‌واجب به هر کدام از سوالات دو‌پاسخ میدهند برخی شارحین حلقات شهید صدر، مسئله را به شیوه دیگری بیان میکنند(دروس، طبع دار احیاء التراث العربی، ج ۵ ص ۲۵۹ کدام یک از این پاسخ ها صحیح است؟ ✅✅ @soaldooni
📚⚫️📚⚫📚 بول و خرء پرندگان حرام گوشت نجس است یا پاک؟ بسیاری از مردم مخصوصا قدیمی تر ها معتقدند بول و خرء پرندگان حرام گوشت نجس است، البته ریشه حرفشان فتوای جمع کثیری از علما مانند حضرت امام و اقای بهجت و اقای شبیری (بنا بر احتیاط) و ...است، این قول علما هم مستند به روایاتی است که تمام ما لا یوکل لحمه را نجس میدانند مثلا اغسل ثوبک من ابوال کل ما لا یوکل لحمه (وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۴۰۴) اما عده ای مانند حضرت آقا و‌اقای خوئی و‌اقای سیستانی و‌اقای مکارم ... در مقابل آنها با استناد به روایاتی که فضله پرندگان را مطلقا پاک میدانند، قول مخالف را اتخاذ نموده اند. کل شی یطیر‌فلا باس ببوله و‌خرئه( وسائل الشیعه، ج ۳ ص ۴۱۲) کدام یک را مقدم کنیم؟ چرا؟ (علمای زیادی به یحث تفصیلی در این مورد پرداخته اند اما شاید از روان ترین متن ها، محاضرات اقای خوئی است که ذیل عنوان عام‌و خاص و‌تعارض مفهوم با عموم بحث را مطرح میکنند. محاضرات فی اصول الفقه(طبع دارالهدی)، ج ۵، ص ۳۰۳) @soaldooni
📚⚫️📚⚫📚 چرا محمد بن حنفیه در کربلا حضور نداشت؟ برای این سوال که‌از برخی شواهد ‌پیداست حتی برای مردم هم عصر‌ سیدالشهدا علیه السلام هم مطرح‌بوده،‌ نظرات متفاوتی ارائه شده: ‌بسیاری از بزرگان بیماری او‌را مانع حضورش در جنگ میدانند برخی‌با رد بیماری او‌هنگام خروج‌سیداشهدا علیه السلام بلکه ‌اثبات بیماری او‌ هنگام بازگشت اهل بیت به مدینه، علل دیگری ذکر‌کرده اند: ۱. عدم وجوب جهاد، چون اصلا امام حسین علیه السلام قصد جنگ نداشتند ۲. امرخاص امام به او علامه مجلسی از محمد بن ابی‌طالب موسوی روایت می‌¬کند که حضرت سیدالشهدا(ع) در وداع آخرش با محمد حنفیه، به وی چنین فرمود:  «أمّا أنت یا أخی فلا علیک أن تقیم بالمدینة فتکون لی عیناً لا تخف علیّ شیئاً من أمورهم ۳. برخی معتقدند عذری برای او‌نیست و‌مستندشان فصل الخطاب امام صادق علیه السلام است که با استناد به نامه ای از خود سیدالشهدا علیه السلام، امر کردند بر بحث های موجود خاتمه داده شود و دیگر این سوال مطرح نشود: حمزة بن حمران این روایت را چنین نقل کرده:  ما نزد حضرت صادق(ع) بودیم که بحث امام حسین(ع) و عدم خروج محمد حنفیه به همراه حضرت مطرح شد. امام صادق(ع) فرمود:  «یا حمزة انّی سأحدثک فی هذا الحدیث و لا تسأل عنه بعد مجلسنا هذا. إنَّ الحسین لمّا فصل متوجهاً دعا بقرطاس و کتب: بسم الله الرحمن الرحیم. من الحسین بن علی(ع)  إلی بنی هاشم أمّا بعد فانّه من لحق بی منکم استشهد معی، و من تخلف لم یبلغ الفتح. و السلام» ۴. برخی معتقدند اصلا محمد هنگام خروج امام حسین علیهدالسلام در مدینه حاضر نبوده و‌بعدا متوجه امور شده البته برخی دیگر با همین‌روایت با بیانی دیگر به دفاع از محمد پرداخته اند. کدام یک از ادله محکم‌تر و قابل دفاع تر و‌ مطابق تر با شواهد تاریخی است؟ بحار‌الانوار جلد ۴۵ و‌۴۶، مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام و تنقیح المقال ماماقانی منابع خوبی برای اهل تحقیق می‌باشند. @soaldooni
📚⚫️📚⚫️📚 نسبی بودن اخلاق به چه معنایی صحیح و‌به چه معنایی باطل است؟ دریاره اینکه آیا احکام اخلاقی‌نسبی هستند یا خیر از دیرباز تا کنون در علم فلسفه اخلاق مورد بحث واقع شده است. ماركس، انگلس، هيوم و ادوارد موری معتقدند اخلاق نسبی است، و در مقابل افلاطون کانت از مطلق بودن اخلاق دفاع میکنند. سقراط و‌ارسطو هم ظاهرا مطلق بودن اخلاق را پذیرفته باشند. خالی از لطف نیست که توجه بشود علمای اسلامی نسبی بودن اخلاق را به طور کلی نفس‌نمیکنند. علامه مصباح در کتاب فلسفه اخلاق و شهید مطهری در سه کتاب نقدی بر مارکسیسم، تعلیم و تربیت در اسلام و فلسفه اخلاق به بحث های مفصلی در این زمینه پرداخته اند. مرحوم مظفر نیز در بحث حسن و‌قبح اشاراتی به محل نزاع میفرمایند. (حسن و قبح ذاتی و اقتضایی و لا اقتضا) سوال این است که اخلاق در نهایت نسبی هست یا خیر و اگر تفصیلی هست به چه معنایی نسبی و به چه معنایی مطلق است؟ @soaldooni
📚⚫️📚⚫️📚 انسان ناطق‌است به حمل‌اولی ذاتی یا ناطق است به حمل شایع؟ درباره حمل ذاتیات بر یکدیگر در میان علما‌ اختلاف است ۱. مشهور من جمله ‌بزرگانی چون امام و‌ ملاهادی و البته مرحوم مظفر حمل انها بر یکدیگر را حمل شایع‌صناعی می دانند ۲. مرحوم علامه در بدایه، نهایه و‌حاشیه شان بر اسفار ملا صدرا، با تبیین مفومی جدید از جنس و‌فصل، حمل جنس و‌فصل بر نوع را حمل اولی ذاتی میدانند. ۳.حضرت آیت الله جوادی در رحیق مختوم ضمن قبول کلام علامه، حتی حمل جنس و‌فصل‌بر یکدیگر را نیز حمل اولی میداند. و اما ادله و تفصیل هر کدام چیست و‌نظر حق کدام است؟ @soaldooni
🗂🗂🗂🗄🗄🗄 سه پیشنهاد ویژه به محققین عزیز برای دسترسی راحت تر به منابع دسته اول: ۱. نرم افزار ishiabook که در گوشی های همراه به راحتی قابل استفاده است. ۲. سایت https://lib.eshia.ir/all که بسیاری از کتب مورد نیاز در علوم مختلف اسلامی را در اختیار قرار میدهد. ۳. پنل شخصی خود‌ در سامانه سخا که با استفاده از ایکون قاصدک نور میتوانید به نرم افزارهای نور دسترسی داشته باشید. @soaldooni
📚⚫️📚⚫️📚 ماه صفر نحس است؟ ✔️ریشه اعتقاد به نحوست ایام از کجاست و ادله اربعه نسبت به آن چه موضعی اتخاذ می کنند؟ ✔️در خصوص ماه صفر سیره و فرمایشات اهل بیت علیهم السلام چه جهتی را نشان میدهد؟ @soaldooni
📚⚫️📚⚫️📚 اگر اشاره به دور دلالت بر تعظیم قرآن دارد، چرا خداوند متعال در برخی آیات مثل ایه ۹ سوره اسراء برای اشاره به قرآن از اسماء اشاره نزدیک استفاده می کند؟ @soaldooni