❓ پرسش شماره : ۲۱۱
🔖 عنوان :
سریع ترین اجابت
🗣 پرسش :
کدام دعا ، سریع ترین اجابت را دارد ؟
✍ پاسخ:
پیامبر أعظم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:
لَيْسَ شَيْءٌ أَسْرَعَ إِجَابَةً مِنْ دَعْوَةِ غَائِبٍ لِغَائِبٍ.
اجابت هیچ دعایی سریع تر از دعای شخص در غیاب دیگری نیست.
📙الکافی ج ۲ ص۵۱۰
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
@soalvajavab
@AmirGrali
۱۲ مهر ۱۴۰۲
۱۳ مهر ۱۴۰۲
❓ پرسش شماره : ۲۱۲
🔖 عنوان :
آثار زیان بار اسراف
🗣 پرسش :
حداقل به ده مورد از آثار زیان بار اسراف اشاره کنید ؟
✍ پاسخ:
❶ قساوت قلب
❷ نابودی سرمایه
❸ مستجاب نشدن دعا
❹ جهل و نادانی
❺ محرومیت از تیزهوشی
❻ پند ناپذیری
❼ ارتکاب گناه کبیره
❽ تنبلی در اطاعت خداوند
❾ منشأ دردها
❿ فقر
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
@soalvajavab
@AmirGrali
۱۳ مهر ۱۴۰۲
❓ پرسش شماره :۲۱۳
🔖 عنوان :
برائت در آخرالزمان
🗣 پرسش :
آیا برائت داشتن از دشمنان اهل بیت نقشی در نجات شیعیان از فتن آخرالزمان دارد ؟
✍ پاسخ:
امام كاظم عليه السلام فرمود:
طُوبى لِشيعَتِنا المُتَمَسّكينَ بِحُبِّنا فى غَيْبَةِ قائِمِنا الثّابِتينَ عَلى مُوالاتِنا وَ الْبَراءَةِ مِن أَعْدائِنا أُولئِكَ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ قَد رَضُوا بِنا أَئِمَّةً وَ رَضينا بِهِمْ شيعَةً وَ طُوبى لَهُمْ، هُمْ واللّه ِ مَعَنا فى دَرَجَتِنا يَوْمَ القِيامَةِ.
خوش به حال به شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما، به دوستى ما، چنگ زنندگانند و در ولايت و دوستى ما و در برائت از دشمنان ما، ثابت قدمانند. آنان، از ما هستند و ما، از آنانيم. آنان، به پيشوايى و امامت ما خاندان، راضى و خشنود شدند و ما، به شيعه بودن آنان، راضى شديم. خوشا به حال آنان، سوگند به خدا! كه آنان، در قيامت، در مرتبه ى ما با ما هستند.
📚 بحارالانوارج51 ص 151ح 6
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
@soalvajavab
@AmirGrali
۱۴ مهر ۱۴۰۲
❓ پرسش شماره : ۲۱۴
🔖 عنوان :
خیر کثیر
🗣 پرسش :
طبق فرموده امیرالمومنین علیه السلام چه کاری باعث میشود خیر و برکت منزل زیاد شود ؟
✍ پاسخ:
امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود:
مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکْثُرَ خَیْرُ بَیْتِهِ فَلْیَتَوَضَّأْ عِنْدَ حُضُورِ طَعَامِهِ
هر کس خوشش آید که خیر و برکت در خانه اش افزون شود، موقع حضور غذا وضو بگیرد.(برخی هم چنین ترجمه کرده اند که دستهای خود را بشوید ).
📓الخصال باب الواحد
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
@soalvajavab
@AmirGrali
۱۵ مهر ۱۴۰۲
۱۵ مهر ۱۴۰۲
۱۶ مهر ۱۴۰۲
❓ پرسش شماره : ۲۱۵
🔖 عنوان :
خوشحالی و ناراحتی بی دلیل
🗣 پرسش :
علت اینکه گاهی انسان بی سبب خوشحال یا ناراحت میشود چیست؟
✍ پاسخ:
دقیقا همین سوال را دوتا از اصحاب امام صادق علیه السلام در دو مجلس جداگانه از حضرت میپرسند.
📜 روایت اول:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنِّي رُبَّمَا حَزِنْتُ فَلاَ أَعْرِفُ فِي أَهْلٍ وَ لاَ مَالٍ وَ لاَ وَلَدٍ وَ رُبَّمَا فَرِحْتُ فَلاَ أَعْرِفُ فِي أَهْلٍ وَ لاَ مَالٍ وَ لاَ وَلَدٍ فَقَالَ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ وَ مَعَهُ مَلَكٌ وَ شَيْطَانٌ فَإِذَا كَانَ فَرَحُهُ كَانَ مِنْ دُنُوِّ اَلْمَلَكِ مِنْهُ فَإِذَا كَانَ حُزْنُهُ كَانَ مِنْ دُنُوِّ اَلشَّيْطَانِ مِنْهُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اَلشَّيْطٰانُ يَعِدُكُمُ اَلْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشٰاءِ وَ اَللّٰهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اَللّٰهُ وٰاسِعٌ عَلِيمٌ
ابى عبد الرحمن نقل كرده كه وى گفت: محضر امام صادق عليه السّلام عرض كردم:بسا من محزون يا مسرور مىگردم و منشأ آن نه اهل و نه مال و نه فرزند مىباشد و هيچ سببى برايش نمىبينم،جهت آن چيست؟ حضرت فرمودند:سبب آن هيچ كس نبوده و جهتش صرفا همين است كه با انسان فرشته و شيطانى مىباشند پس هر گاه سرور و نشاط بر انسان عارض شود از ناحيه نزديك شدن فرشته به او است و هر زمان كه حزن و غم او را فرا گيرد به خاطر نزديك شدن شيطان به وى مىباشد و دليل بر آن فرموده حقّ تبارك و تعالى است:
شيطان به شما وعده فقر و بىچيزى داده و وادارتان مىكند به اعمال زشت ولى حقّ تبارك و تعالى به شما وعده آمرزش و احسان مىدهد و او رحمت بىمنتها بوده و به همه امور دانا است.
۱۶ مهر ۱۴۰۲
📜 روایت دوم:
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ مَعِي رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ إِنِّي لَأَغْتَمُّ وَ أَحْزَنُ مِنْ غَيْرِ أَنْ أَعْرِفَ لِذَلِكَ سَبَباً فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ ذَلِكَ اَلْحَزَنَ وَ اَلْفَرَحَ يَصِلُ إِلَيْكُمْ مِنَّا لِأَنَّا إِذَا دَخَلَ عَلَيْنَا حُزْنٌ أَوْ سُرُورٌ كَانَ ذَلِكَ دَاخِلاً عَلَيْكُمْ لِأَنَّا وَ إِيَّاكُمْ مِنْ نُورِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَجَعَلَنَا وَ طِينَتَنَا وَ طِينَتَكُمْ وَاحِدَةً وَ لَوْ تُرِكَتْ طِينَتُكُمْ كَمَا أُخِذَتْ لَكُنَّا وَ أَنْتُمْ سَوَاءً وَ لَكِنْ مُزِجَتْ طِينَتُكُمْ بِطِيْنَةِ أَعْدَائِكُمْ فَلَوْ لاَ ذَلِكَ مَا أَذْنَبْتُمْ ذَنْباً أَبَداً قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ فَتَعُودُ طِينَتُنَا وَ نُورُنَا كَمَا بَدَا فَقَالَ إِي وَ اَللَّهِ يَا عَبْدَ اَللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنْ هَذَا اَلشُّعَاعِ اَلزَّاهِرِ مِنَ اَلْقُرْصِ إِذَا طَلَعَ أَ هُوَ مُتَّصِلٌ بِهِ أَوْ بَائِنٌ مِنْهُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ بَلْ هُوَ بَائِنٌ مِنْهُ فَقَالَ أَ فَلَيْسَ إِذَا غَابَتِ اَلشَّمْسُ وَ سَقَطَ اَلْقُرْصُ عَادَ إِلَيْهِ فَاتَّصَلَ بِهِ كَمَا بَدَا مِنْهُ فَقُلْتُ لَهُ نَعَمْ فَقَالَ كَذَلِكَ وَ اَللَّهِ شِيعَتُنَا مِنْ نُورِ اَللَّهِ خُلِقُوا وَ إِلَيْهِ يَعُودُونَ وَ اَللَّهِ إِنَّكُمْ لَمُلْحَقُونَ بِنَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ إِنَّا لَنَشْفَعُ فَنُشَفَّعُ وَ وَ اَللَّهِ إِنَّكُمْ لَتَشْفَعُونَ فَتُشَفَّعُونَ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ مِنْكُمْ إِلاَّ وَ سَتُرْفَعُ لَهُ نَارٌ عَنْ شِمَالِهِ وَ جَنَّةٌ عَنْ يَمِينِهِ فَيُدْخِلُ أَحِبَّاءَهُ اَلْجَنَّةَ وَ أَعْدَاءَهُ اَلنَّارَ .
،از ابو بصير نقل كرده كه وى گفت: من با يكى از اصحاب وارد بر امام صادق عليه السّلام شديم،محضرش عرض كردم:اى فرزند رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فدايت شوم:گاهى مغموم و محزون شده بدون اين كه سببى برايش سراغ داشته باشم،جهت آن چيست؟ حضرت فرمودند: حزن و سرورى كه به شما مىرسد از ناحيه ما است زيرا هر وقت ما محزون يا مسرور شويم به واسطه آن شما نيز محزون و مسرور مىگرديد و جهتش آن است كه ما و شما از يك نور يعنى نور حقّ عزّ و جلّ مىباشيم،حقّ جلّ و على طينت ما و شما را يكى قرار داده و اگر طينت شما به حال خود واگذارده مىشد به همان نحو كه اخذ و برداشته شده محققا ما و شما يكسان مىبوديم ولى طينت شما با طينت دشمنانتان ممزوج شده و بدين ترتيب از مرحله و مرتبه تساوى با ما خارج شديد و اگر اين معنا اتّفاق نمىافتاد هرگز گناهى از شما سر نمىزند. راوى مىگويد:محضر مباركش عرضه داشتم:فدايت شوم آيا طينت و نور ما به اصل و ابتدائش بر مىگردد؟ حضرت فرمودند:آرى،به خدا سوگند. به من بگو اين شعاع درخشان قرص آفتاب وقتى طلوع و ظهور پيدا مىكند آيا به قرص متّصل بوده يا از آن جدا مىباشد؟ عرض كردم:فدايت شوم،شعاع جدا از قرص مىباشد. فرمود:وقتى قرص آفتاب غروب نمود و سقوط كرد و زير افق رفت شعاع مگر برنگشته و به آن متّصل نشده همان طورى كه ابتداء و قبل از طلوع متّصل به آن بود؟ عرض كردم:آرى. فرمود:به خدا سوگند شيعيان ما همين طور بوده و از نور خدا خلق شده و به همان نور بازمىگردند به خدا سوگند روز قيامت شما به ما ملحق مىشويد و ما به طور قطع شفاعت خواهيم نمود و شفاعتمان پذيرفته مىشود. و به خدا قسم شما نيز شفاعت كرده و شفاعتتان مقبول مىگردد،و نيست احدى از شما مگر آن كه از جانب چپش دوزخى و از سمت راستش بهشتى بپا مىگردد پس دوستانش را به بهشت و دشمنانش را به دوزخ داخل مىكند.
📓علل الشرایع ج ۱، ص ۹۳
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
@soalvajavab
@AmirGrali
۱۶ مهر ۱۴۰۲
۱۷ مهر ۱۴۰۲
❓ پرسش شماره :۲۱۶
🔖 عنوان :
با روی سیاه محشور خواهد شد!
🗣 پرسش :
طبق فرمایش امیرالمومنین علیه السلام چه کسی در روز قیامت با روی سیاه محشور خواهد شد ؟
✍ پاسخ:
آقا امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند:
مَنْ صَنَعَ شَيْئاً لِلْمُفَاخَرَةِ حَشَرَهُ اَللَّهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ أَسْوَدَ
کسی که کار خیری را انجام دهد و هدف او از این کار، به خود بالیدن و شکوه و جلال دنیایی و خود را در معرض تماشا قرار دادن باشد، خداوند در روز قیامت او را با صورتی سیاه محشور کند.
📓ثواب الأعمال، ص ۲۵۵
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
@soalvajavab
@AmirGrali
۱۷ مهر ۱۴۰۲
❓ پرسش شماره : ۲۱۷
🔖 عنوان :
مانند برگ درخت
🗣 پرسش :
از چه جهت در روایت ،استغفار تشبیه به برگ درخت شده است؟
✍ پاسخ:
امام رضا (علیه السلام) میفرمایند:
مَثَلُ الِاسْتِغْفَارِ مَثَلُ وَرَقٍ عَلَى شَجَرَةٍ تُحَرَّكُ فَيَتَنَاثَر
مَثل استغفار (و توبه به درگاه خداوند) همچون برگ روی درخت است که چون درخت تکانی میخورد برگها میریزند و پراکنده میشوند.
📓تصنیف غررالحکم و درر الکلم، ح ۲۴۷۳
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
@soalvajavab
@AmirGrali
۱۸ مهر ۱۴۰۲