eitaa logo
هر روز یک‌ پرسش و پاسخ
283 دنبال‌کننده
90 عکس
80 ویدیو
8 فایل
◻️کانال های دیگر بنده: @AmirGrali @mahezeyafat ◻️ آپارات: https://www.aparat.com/amirgarali
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش متنی 📑 شماره :۲۹۲ 🗣 پرسش : علت اینکه حب و‌بغض ما باید « فی الله » باشد چیست ؟ ✍ پاسخ: پیامبر اکرم علیه و آله السلام میفرمایند: أَحِبَّ فِي اَللَّهِ وَ أَبْغِضْ فِي اَللَّهِ وَ وَالِ فِي اَللَّهِ وَ عَادِ فِي اَللَّهِ حب و بغض در راه خدا داشته باش و براى خدا محبّت و دشمنى نما فَإِنَّهُ لاَ تُنَالُ وَلاَيَةُ اَللَّهِ إِلاَّ بِذَلِكَ وَ لاَ يَجِدُ رَجُلٌ طَعْمَ اَلْإِيمَانِ وَ إِنْ كَثُرَتْ صَلاَتُهُ وَ صِيَامُهُ حَتَّى يَكُونَ كَذَلِكَ چه آن كه به ولايت حقّ‌ تعالى نخواهى رسيد مگر به همين و اساسا احدى طعم و مزه ايمان را نمى‌چشد مگر چنين باشد اگر چه نماز و روزه‌اش بسيار باشد وَ قَدْ صَارَتْ مُؤَاخَاةُ اَلنَّاسِ يَوْمَكُمْ هَذَا أَكْثَرُهَا فِي اَلدُّنْيَا عَلَيْهَا يتواددون [يَتَوَادُّونَ] وَ عَلَيْهَا يَتَبَاغَضُونَ وَ ذَلِكَ لاَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اَللَّهِ شَيْئاً و اكثر دوستى‌هاى مردم با هم دنيايى است،به خاطر دنيا و شئون آن با هم مودّت ورزيده و يك ديگر را مبغوض مى‌دارند و به طور قطع چنين حبّ‌ و بغضى آنها را از محبّت و دوستى در راه خدا بى‌نياز نمى‌كند. فَقَالَ لَهُ وَ كَيْفَ لِي أَنْ أَعْلَمَ أَنِّي قَدْ وَالَيْتُ وَ عَادَيْتُ فِي اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ وَلِيُّ اَللَّهِ تَعَالَى حَتَّى أُوَالِيَهُ وَ مَنْ عَدُوُّهُ حَتَّى أُعَادِيَهُ مخاطب به حضرت عرض كرد:چگونه بدانم كه دوستى و دشمنى من در راه خداى عزّ و جلّ‌ مى‌باشد و اساسا ولىّ‌ خدا كيست تا دوستش داشته و دشمن خدا كيست تا دشمنش بدارم‌؟ فَأَشَارَ لَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِلَى عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ أَ تَرَى هَذَا فَقَالَ بَلَى قَالَ وَلِيُّ هَذَا وَلِيُّ اَللَّهِ فَوَالِهِ وَ عَدُوُّ هَذَا عَدُوُّ اَللَّهِ فَعَادِهِ ثُمَّ قَالَ وَالِ وَلِيَّ هَذَا وَ لَوْ أَنَّهُ قَاتِلُ أَبِيكَ وَ وَلَدِكَ وَ عَادِ عَدُوَّ هَذَا وَ لَوْ أَنَّهُ أَبُوكَ وَ وَلَدُكَ پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله اشاره به على عليه السّلام نموده و فرمودند:آيا اين را مى‌بينى‌؟ مخاطب عرض كرد:آرى. حضرت فرمودند:اين ولى خدا است پس دوستش بدار و دشمنش دشمن خدا است پس او را دشمن بدار. سپس فرمودند:دوستش را دوست بدار اگر چه قاتل پدر و فرزندت باشد و دشمنش را دشمن بدار اگر چه پدر و فرزندت باشد. 📓علل الشرایع باب ۱۱۹ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
پرسش متنی 📑 شماره :۲۹۳ 🗣 پرسش : آیا عدم آزار رساندن به همسایه ، در تحقق « حسن هم جواری » کفایت میکند ؟ ✍ پاسخ: طبق فرمایش امام کاظم علیه السلام ملاک خوب همسایه داری،صرف اذیت نکردن همسایه "نیست" ! امام کاظم علیه السلام میفرمایند ؛ لَیْسَ حُسْنُ الْجِوَارِ کَفَّ الْأَذَی وَ لَکِنَّ حُسْنَ الْجِوَارِ الصَّبْرُ عَلَی الْأَذَی خوب همسایه داری به اذیت نکردن همسایه نیست بلکه به تحمل آزار و اذیت آنهاست. 📓تحف العقول - صفحه 409 ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
پرسش متنی 📑 شماره :۲۹۴ 🗣 پرسش : چه چیزی در کلام امام باقر علیه السلام به دریای خطرناک تشبیه شده است؟ ✍ پاسخ: امام باقر علیه السلام میفرمایند ؛ إيّاكَ و التَّسويفَ؛ فإنّهُ بَحرٌ يَغرَقُ فيهِ الهَلْكى. زنهار از افكندن كار امروز به فردا؛ زيرا اين كار دريايى است كه مردمان در آن غرق و نابود مى‌شوند. 📓تحف العقول: ص 285 ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
پرسش متنی 📑 شماره :۲۹۵ 🗣 پرسش : امیرالمومنین علیه السلام برای شش گروه بهشت را ضمانت نمودند.آن شش گروه کدام اند ؟ ✍ پاسخ: امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: ضمِنتُ لِسِتَّةٍ الجَنَّةَ: رَجُلٌ خَرَجَ بِصَدَقَةٍ فَماتَ فَلَهُ الجَنَّةُ، وَرَجُلٌ خَرَجَ يَعُودُ مَرِيضا فَماتَ فَلَهُ الجَنَّةُ، وَرَجُلٌ خَرَجَ مُجاهِدا فِي سَبِيلِ اللّه‌ِ فَماتَ فَلَهُ الجَنَّةُ، وَرَجُلٌ خَرَجَ حاجّا فَماتَ فَلَهُ الجَنَّةُ، وَرَجُلٌ خَرَجَ إِلَى الجُمُعَةِ فَماتَ فَلَهُ الجَنَّةُ، وَرَجُلٌ خَرَجَ فِي جِنازَةٍ رَجُلٍ مُسلِمٍ فَماتَ فَلَهُ الجَنَّةُ. براى شش گروه، بهشت را ضمانت مى‏كنم: ۱-کسی که در راه صدقه دادن بمیرد. ۲-کسی که در راه عیادت مریض جان دهد. ۳-آن که در طریق جهاد در راه خدا مرگش برسد. ۴-کسى که در راه حج از دنیا برود. ۵-کسی که در راه نماز جمعه اجلش برسد. ۶-کسى که برای تشییع جنازه مسلمانی برود و فوت کند. 📓كتاب من لا يحضره الفقيه: ج 1، ص 140، ح 384 ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 پرسش و پاسخ کلیپی 🖇 شماره : ۴۱ 🗣 پرسش : مواردی از عوامل طولانی شدن عمر در آیات و روایات را بیان بفرمایید ؟ 🎙 پاسخ را از زبان حجة الاسلام نظافت بشنوید. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGral
پرسش متنی 📑 شماره :۲۹۶ 🗣 پرسش : اولین تحفه ای که پس از مرگ به مؤمن داده می‌شود چیست؟ ✍ پاسخ: اسحاق بن عمار می‌گوید: به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: مَا أَوَّلُ مَا یُتْحَفُ بِهِ الْمُؤْمِنُ ؟ اولین تحفه ای که به مؤمن داده می‌شود چیست؟ فرمود: یُغْفَرُ لِمَنْ تَبِعَ جَنَازَتَهُ. کسانی که جنازه او را تشییع می‌کنند، آمرزیده می‌شوند. 📝 خصال باب الواحد حدیث ۸۵ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
پرسش متنی 📑 شماره :۲۹۷ 🗣 پرسش : شیطان درباره محبت و دشمنی امیرالمومنین علیه السلام چه میگوید ؟ ✍ پاسخ: ابليس ملعون به گروهى گذشت كه به امير المؤمنين عليه السّلام ناسزا مى‌گفتند. ابليس جلو آنها ايستاد . آن گروه گفتند: اين كيست كه جلو ما ايستاده‌ است ؟ ابليس گفت: من ابو مرّه هستم. گفتند: اى ابا مرّه،كلام ما را نشنيدى‌؟ ابليس گفت: بدا به حالتان،آقاى خود على بن ابى طالب را سبّ‌ كرده و ناسزا مى‌گوييد؟ گفتند: از كجا دانستى كه او آقاى ما است‌؟ ابليس گفت: از كلام پيامبرتان كه فرمود: مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاَهُ اَللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ اُنْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اُخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ گفتند: آيا تو از موالى و شيعيان او هستى يا نه‌؟ ابليس گفت: من نه از موالى او بوده و نه شيعه‌اش هستم ولى دوستش دارم و كسى بغض او را در دل نمى‌گيرد مگر آن كه من در مال و فرزندش شركت مى‌كنم. گفتند: اى ابا مرّه در باره على عليه السّلام مطلبى براى ما بگو. ابليس گفت: اى گروه ناكثين و قاسطين و مارقين از من بشنويد: زمانى كه در ملك جنّيان و بين آنها بودم دوازده هزار سال خدا را عبادت كردم و پس از هلاكت اين قوم از تنهايى به خدا شكايت كردم،خدا مرا به آسمان دنيا بالا برد و در بين فرشتگان دوازده هزار سال ديگر خدا را عبادت كردم در همين اوقات كه حقّ‌ تعالى را تسبيح و تقديس مى‌كرديم نورى بسيار درخشان بر ما عبور كرد تمام فرشتگان براى آن نور به سجده افتاده و گفتند:سبّوح،قدوس،اين نور فرشته‌اى مقرّب يا پيامبرى از جانب خدا است،در جواب ندايى از جانب حقّ‌ تعالى بلند شد كه اين نه نور فرشته مقرّب بوده و نه پيامبرى فرستاده شده بلكه نور طينت على بن ابى طالب است. 📓 علل الشرایع باب ۱۲۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش متنی 📑 شماره :۲۹۸ 🗣 پرسش : مراد از « حدیث رایت » چیست ؟ ✍ پاسخ: در ماجرای فتح خیبر، پس از آنکه پیامبر اکرم علیه و آله السلام چندین مرتبه و هر بار یکی از صحابه خود را به فتح خیبر فرستاد و آنها موفق به این کار نشدند ، چنین فرمودند : «لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ غَداً رَجُلًا يُحِبُّ اللهَ وَ رَسُولَهُ، (وَ يُحِبُّهُ اللهُ وَ رَسُولُهُ) یَفَتَحَ اللهُ عَلَى‏ یدیه لیس بفَرَّار» همانا فردا این رایت را به مردی خواهم داد که خدا و رسول، را دوست دارد (و خدا و رسول هم، او را دوست دارند)، خدا خیبر را به دست او می‏‌گشاید. او هرگز نمی‌گریزد». مسلمانان از این سخن به تعجب آمدند، وقتی صبح شد، پیامبر اکرم علیه و آله السلام فرمود: «کجای است علی بن ابی طالب» گفتند که چشمش به درد افتاده‌است. پیامبر فرمود : «او را به پیش من بیاورید»، وقتی علی بن ابی طالب آمد، پیامبر فرمودند: «نزد من آی». علی بن ابی طالب نزد ایشان رفتند و پیامبر از آب دهان خود به چشم ایشان زدند و با دست چشمانشان را مالیدند. با این کار، چشم درد امیرالمؤمنین علیه السلام تسکین پیدا کرد و پیامبر پرچم را به ایشان سپردند و امیرالمؤمنین توانستند با قتل مرحب، قلعه خیبر را فتح کنند. ➖برخی از بزرگان اهل تسنن چون احمد بن حنبل، مسلم بن حجاج و ابوعیسی ترمذی، این روایت را در فضیلت علی بن ابی‌طالب منحصر بفرد می‌دانند. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
پرسش متنی 📑 شماره :۲۹۹ 🗣 پرسش : ملاحظه چه حاجتی ، در توسل به امام کاظم علیه السلام سفارش شده است ؟ ✍ پاسخ: علامه مجلسی در بحارالانوار یک دعا و یک رویای صادقه نقل میکند که از مجموع این دو نقل _ که تقریبا مضمون و مفاد این دو نقل یک چیز میباشد _ میتوان استفاده کرد که برای هر حاجت خاصی باید به یک از ائمه اطهار متوسل شد. البته پر واضح است که برای تمام حوائج دنیوی و اخروی میتوان به تک تک ائمه اطهار متوسل شد لکن طبق این دو نقل شاید بتوان گفت که برای هر حاجت خاصی که در این دو نقل بیان شده است توسل به یکی از معصومین علیهم‌السلام خصوصیتی داشته باشد. ✨محل شاهد ، جهتی است که در توسل به امام کاظم علیه السلام لحاظ شده است .و آن جهت عبارت است از : عافیت ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ➖در آن دعا چنین آمده است : اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ إِلَّا عَافَیْتَنِی بِهِ فِی جَمِیعِ جَوَارِحِی مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ یَا جَوَادُ یَا کَرِیمُ خداوندا از تو می‌خواهم که به حق موسی بن جعفر سلامت را به همه اعضا و جوارح و جوانح ظاهری و باطنی من ببخشی ای که بخشنده و بخشایشگر هستی. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ➖در آن رویا پیامبر اکرم علیه و آله السلام به آن شخص چنین فرمودند : وَ أَمَّا مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ فَالْتَمِسْ بِهِ اَلْعَافِيَةَ و اما به موسی ابن جعفر علیه السلام در جهت عافیت به او متوسل بشو. 📓 دعا : بحار الأنوار ج ۹۱، ص ۳۴ 📓 رویا : بحارالانوار جلد ۹۱ ص ۳۲ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
پرسش متنی 📑 شماره :۳۰۰ 🗣 پرسش : قصیده « لامیه » از کیست و موضوع آن چیست ؟ ✍ پاسخ: قَصیدهٔ لامیّهٔ ابوطالب، شعری منسوب به حضرت ابوطالب علیه السلام است که در حمایت و پشتیبانی از پیامبر اسلام(صلوات الله علیه و آله) سروده شد. ایشان قصیده لامیه را در شرایطی سرود که پیامبر و دیگر مسلمانان در شعب ابی‌طالب در تنگنا و سختی زندگی می‌کردند و مشرکان از ابوطالب خواستند تا پیامبر را به آنان تسلیم کند. ابوطالب با سرودن قصیده لامیه، به مخالفت با آنها برخاست و اعلام کرد که تا پای جان از پیامبر حمایت خواهد کرد. ➖ محمدمهدی صباحی کاشانی، پژوهشگر معاصر، ۱۳۳ بیت از قصیده لامیه را از منابع استخراج کرده و در کتاب «ابوطالب شاعر الرسول الاعظم» ذکر کرده است. ➖بنابر حدیثی که در کتاب کافی ذکر شده است، امام صادق(علیه السلام) با استناد به دو بیت از قصیده لامیه، به مخالفت با کسانی پرداخته است که ابوطالب را کافر پنداشته‌اند. کافی جلد‌۲، صفحه ‌۴۶۲ ➖مرحوم آیت الله میرزا خلیل کمره ای ازشاگردان مرحوم آیت‌الله العظمی حاج‌ شیخ عبدالکریم حائری (قدس‌سره) در کتاب « عنصر شجاعت » چنین نقل میکنند که : امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌فرمود: قصیدۀ لامیه ابی طالب را به جوانان خود تعلیم دهید. ➖مشاهده متن عربی قصیده همراه با ترجمه فارسی ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 مروری بر ۱۰ سوال متنی گذشته 1⃣9⃣2⃣ پرسش شماره ۲۹۱ چند کتاب راجع حضرت زینب سلام الله علیها معرفی بفرمایید . 2⃣9⃣2⃣ پرسش شماره ۲۹۲ علت اینکه حب و‌بغض ما باید « فی الله » باشد چیست ؟ 3⃣9⃣2⃣ پرسش شماره ۲۹۳ آیا عدم آزار رساندن به همسایه ، در تحقق « حسن هم جواری » کفایت میکند ؟ 4⃣9⃣2⃣ پرسش شماره ۲۹۴ چه چیزی در کلام امام باقر علیه السلام به دریای خطرناک تشبیه شده است؟ 5⃣9⃣2⃣ پرسش شماره ۲۹۵ امیرالمومنین علیه السلام برای شش گروه بهشت را ضمانت نمودند.آن شش گروه کدام اند ؟ 6⃣9⃣2⃣ پرسش شماره ۲۹۶ اولین تحفه ای که پس از مرگ به مؤمن داده می‌شود چیست؟ 7⃣9⃣2⃣ پرسش شماره ۲۹۷ شیطان درباره محبت و دشمنی امیرالمومنین علیه السلام چه میگوید ؟ 8⃣9⃣2⃣ پرسش شماره ۲۹۸ مراد از « حدیث رایت » چیست ؟ 9⃣9⃣2⃣ پرسش شماره ۲۹۹ ملاحظه چه حاجتی ، در توسل به امام کاظم علیه السلام سفارش شده است ؟ 0⃣0⃣3⃣ پرسش شماره ۳۰۰ قصیده لامیه از کیست و موضوع آن چیست ؟ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌 لینک دسترسی به ۳۰۰ پرسش و پاسخ متنی گذشته ارائه شده در کانال « پرسش و پاسخ » ؛پرسش شماره ۱ الی شماره ۱۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۱۱ الی شماره ۲۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۲۱ الی شماره ۳۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۳۱ الی شماره ۴۰ ┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۴۱ الی شماره ۵۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۵۱ الی شماره ۶۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۶۱ الی شماره ۷۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۷۱ الی شماره ۸۰ ┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۸۱ الی شماره ۹۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۹۱ الی شماره ۱۰۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۱۰۱ الی شماره ۱۱۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۱۱۱ الی شماره ۱۲۰ ┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۱۲۱ الی شماره ۱۳۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۱۳۱ الی شماره ۱۴۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۱۴۱ الی شماره ۱۵۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۱۵۱ الی شماره ۱۶۰ ┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۱۶۱ الی شماره ۱۷۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۱۷۱ الی شماره ۱۸۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۱۸۱ الی شماره ۱۹۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۱۹۱ الی شماره ۲۰۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۲۰۱ الی شماره ۲۱۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۲۱۱ الی شماره ۲۲۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۲۲۱ الی شماره ۲۳۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۲۳۱ الی شماره ۲۴۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۲۴۱ الی شماره ۲۵۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۲۵۱ الی شماره ۲۶۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۲۶۱ الی شماره ۲۷۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۲۷۱ الی شماره ۲۸۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۲۸۱ الی شماره ۲۹۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ❖ پرسش شماره ۲۹۱ الی شماره ۳۰۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ● @soalvajavab@AmirGrali
پرسش متنی 📑 شماره :۳۰۱ 🗣 پرسش : موضع شیطان نسبت به مبعث پیامبر اکرم علیه و آله السلام چه بود ؟ ✍ پاسخ: امام محمد باقر علیه السلام فرمود : رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ : يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّد و يَوْمَ الغَدیِرُ ابلیس چهار بار ناله سر زد : روزی که لعن شد، روزی که به زمین آمد، روز بعثت پیغمبر گرامی و روز غدیر 📓خصال، ج‏1، ص: 263 ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 پرسش و پاسخ کلیپی 🖇 شماره : ۴۲ 🗣 پرسش : خداوند امام زمان علیه السلام را با چه لشکرهایی یاری میکند ؟ 🎙 پاسخ را از زبان حجة الاسلام سید حسین هاشمی نژاد بشنوید. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGral
پرسش متنی 📑 شماره :۳۰۲ 🗣 پرسش : امام باقر علیه السلام نسبت به کدام صفت برخی از بهشتیان فرمودند که « بسیار زشت است» ؟ ✍ پاسخ: امام باقر علیه السلام به یکی از اصحاب خود فرمودند: کُلُّکُمْ فِی الْجَنَّةِ مَعَنَا إِلَّا أَنَّهُ مَا أَقْبَحَ بِالرَّجُلِ مِنْکُمْ أَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ قَدْ هَتَکَ سِتْرَهُ وَ بَدَتْ عَوْرَتُهُ قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ إِنَّ ذَلِکَ لَکَائِنٌ قَالَ نَعَمْ إِنْ لَمْ یَحْفَظْ فَرْجَهُ وَ بَطْنَهُ. همه شما در بهشت با ما هستید جز اینکه چقدر زشت است که مردی از شما بی آبرو وارد بهشت شود راوی عرض کرد : قربانتان شوم این ممکن است؟ فرمود آری فرج و شکم خود را حفظ نکرده باشد. 📓 خصال باب الواحد حدیث ۸۸ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
پرسش متنی 📑 شماره :۳۰۳ 🗣 پرسش : وجه تسمیه ماه شعبان به « شعبان » چیست ؟ ✍ پاسخ: پیامبر اکرم علیه و آله السلام میفرمایند: إنَّما سُمِّيَ شَعبانُ لأِنَّهُ يَتَشَعَّبُ فيهِ أرزاقُ المُؤمِنينَ ماه شعبان ، «شعبان» ناميده شد؛ زيرا روزى هاى مؤمنان در اين ماه قسمت مى شود . 📓ثواب الأعمال ، ص 62 ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
پرسش متنی 📑 شماره :۳۰۴ 🗣 پرسش : چرا یکی از نامهای ماه شعبان " ماه شفاعت " است؟ ✍ پاسخ: امام صادق علیه السلام میفرمایند؛ سُمِّیَ شَهْرُ شَعْبَانَ شَهْرَ الشَّفَاعَةِ لِأَنَّ رَسُولَکُمْ یَشْفَعُ لِکُلِّ مَنْ یُصَلِّی عَلَیْهِ فِیهِ ماه شعبان به " ماه شفاعت " نامیده شده است چرا که پیامبر(صلوات الله علیه و آله) شفاعت خواهد کرد هرکس که دراین ماه بر او صلوات بفرستد. 📚بحارالانوار جلد 94 صفحه 77 ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
سخنان_حسین_بن_علی_علیهما_السلام_.pdf
2.53M
پرسش متنی 📑 شماره :۳۰۵ 🗣 پرسش : آیا فرمایشات سیدالشهداء علیه السلام در طول حرکت آن حضرت در مسیر به سمت کربلا جایی تجمیع شده است ؟ ✍ پاسخ: کتاب « سخنان حسین بن علی علیهماالسلام از مدینه تا کربلا » را معرفی میکنیم. در این کتاب سخنان امام حسین(علیه السلام) به ترتیب زمانی از آغاز نهضت تا لحظه شهادت آورده شده و روی آنها تحلیل و تبیین صورت گرفته است. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
پرسش متنی 📑 شماره :۳۰۶ 🗣 پرسش : بر سنگ قبر مطهر حضرت ابالفضل العباس (علیه السلام) چه شعری حک شده است؟ ✍ پاسخ: روی مضجع مطهر حضرت ابوالفضل(علیه السلام) صندوقی چوبی و خاتم‌کاری قرار داده شده که آیات قرآن و ابیاتی شعر بر آن نقش بسته است. درون این صندوق، صندوق چوبی میناکاری شده ی دیگری قرار دارد که با نقوش هندی مزین شده و به این آیه منور قرآن کریم مزین گردیده است: «هَل أَتَى عَلَى الإِنسَانِ حِینٌ مِنَ الدَهرِ لَم یَکُن شَیئًا مَذکُورًا» زیر این صندوق چوبی، اتاقک مقبره ای قرار دارد که پیکر پاک حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) در آن آرمیده است؛ در اینجا قطعه ای از سنگ مرمر مستطیلی شکل دیده می شود که بر این مقبره شریف و در طول بقعه حرم قرار گرفته و بر روی آن ابیات زیر نقش بسته است: ● طاولی قبة السماء اعتلاء واکسفى الشمس رفعة واجتلاء در بلندی از گنبد آسمان فراتر برو وبلندی و شکوه آسمان را بپوشان. ● انت للخلد صخرة اثبتتها قوة الحق فی الحیاة بناء تو برای جاودانگی، صخره ای هستی که نیروی حق در زندگی ساختار آن را ثابت نگه داشته است. ● فیک کنز الإیمان طلسُمه الله فضاعت فیه القرون هباء گنج ایمان در توست که طلسمش خداوند است و قرن ها بر آن گذشته است. ●‌ هو رمز البقاء فی فلک لم یحو الا ما سوف یلقى الفناء او رمز ماندگاری فلک است و اگر او نبود قطعا فلک نابود می شد. ● بطل الطـف فیک والطف افق جاوز الافق أنجماً وسمآء قهرمان طف در توست و طف افقی است که از افق ستارگان و آسمان فراتر رفت. ● ها هنا قد ثوى أبا الفضل دُنیاً تـسحر الروح روعة وصفاء آری در اینجا ابوالفضل العباس مسکن گزیده است دنیایی که روح را در شکوه و آرامش مجذوب خود می کند. ● ها هنا مشرق العقـیدة زهوُ بشـعاع غطى الوجــود سـنـاءُ اینجا محل طلوع عقیده است و دارای پرتوی است که وجود را سرشار از نور می کند. ● هاهنا جسمـه الموزع مکنوزُ علیه ظل الالهُ أفاء در اینجا پیکر پاره پاره ی حضرت ابوالفضل(علیه السلام) نهفته است و بر آن سایه خداوند برگشته است. ●‌ والیدان المقطوعتان تشیران لمعنى أعیى الحروف أداءُ و دو دوست قطع شده که به مفهومی اشاره می کند که حروف از ادای آن ناتوانند. ● أیها الصخرة العظیمة باهی بعلاه الأملاک والأنبیاء ای صخره عظیمی که فرشتگان و انبیا به واسطه بزرگی اش به خود می بالند. ●‌ رفع الله للحکیم مقامــــــــــــاً دونه یخـــــــشع الزمان أحتــذاء خداوند مقام حکیم را بالا برد که در مقابلش روزگار سر فرود می آورد. ●‌ ایة الله ما تحداه باغ بقواه الا تـلاشى عیاء نشانه ی خداوند که هیچ ستگری با نیروهایش نتوانست در برابر او مقاومت کند. ● أشاء أن یسبق الحیاة بمعنى عنه أعــــنی تفکـیرها أیــــــحاء با آوردن معنایی در باره او، می خواهم از اندیشه و اشارات زندگی پیشی بگیرد. ● بعد ما أنشأ الضریح نشیداً أسکر الفن روعة وبهـــاء پس از آنکه ضریح حضرت ابوالفضل سرودی را ایجاد کرد که عظمت و شکوه و جلال هنر را مست کرد. ● أرسل الآیة التی رفعتها قدرة الحق فی الخلود لواء نشانه ای را فرستاد که قدرت حق در جاودانگی پرچم آن را برافراشت. ● صخرة ابدعتها فکرة الفن فلاحت قصـیدة غراء صخره ای که ایده فن آن را ابداع کرد و قصیده ای غرور انگیز را نمایان کرد. ● وعلیها رف مجـــد أبی الفضل فتزداد شــــــــــــــــــوکة وعلاء در این قصیده بزرگواری ابوالفضل عباس(علیه السلام) ذکر شده و باعث افزایش شوکت و عظمت آن شده است. ● صان فیها للجعفریة شأنا قد اغاض الحـساد والاعداء در آن شان و منزلت شیعه جعفری حفظ شده است که حسودان و دشمنان را به خشم واداشته است. ● بارک الله فی عزیمة ابـراهیم أذا حاکت القضاء مضاء اراده ابراهیم مبارک باشد چه آنکه قضا و قدر در محکمی از آن تقلید کرد. ● صارع الحادثات تلاشت دونه وازدها بها کبریاء با حوادث قضا و قدر درگیر شد و درمقابلش متلاشی شدند و کبریا به واسطه آن اراده به خود بالید. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
پرسش متنی 📑 شماره :۳۰۷ 🗣 پرسش : ملاحظه چه حاجتی ، در توسل به امام سجاد علیه السلام سفارش شده است ؟ ✍ پاسخ: علامه مجلسی در بحارالانوار یک دعا و یک رویای صادقه نقل میکند که از مجموع این دو نقل _ که تقریبا مضمون و مفاد این دو نقل یک چیز میباشد _ میتوان استفاده کرد که برای هر حاجت خاصی باید به یک از ائمه اطهار متوسل شد. البته پر واضح است که برای تمام حوائج دنیوی و اخروی میتوان به تک تک ائمه اطهار متوسل شد لکن طبق این دو نقل شاید بتوان گفت که برای هر حاجت خاصی که در این دو نقل بیان شده است توسل به یکی از معصومین علیهم‌السلام خصوصیتی داشته باشد. ✨محل شاهد ، جهتی است که در توسل به امام کاظم علیه السلام لحاظ شده است .و آن جهت عبارت است از : درامان ماندن از شیطان و سلطان جور ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ➖در آن دعا چنین آمده است : اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ إِلاَّ كَفَيْتَنِي مَئُونَةَ كُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ وَ سُلْطَانٍ عَنِيدٍ يَتَقَوَّى عَلَيَّ بِبَطْشِهِ وَ يَنْتَصِرُ عَلَيَّ بِجُنْدِهِ إِنَّكَ جَوَادٌ كَرِيمٌ خدایا از تو می‌خواهم به حق ولیت علی بن الحسین (درود خدا بر او) که مرا کفایت کنی از شرّ هر شیطان عصیانگر و هر پادشاه ستیزه‌جویی که با یورش سختش بر زیان من نیرو گیرد و به یاری سپاهش بر ضدّ من یاری جوید همانا تو بخشنده بزرگوار و مهمان‌نوازی، ای عطابخش. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ➖در آن رویا پیامبر اکرم علیه و آله السلام به آن شخص چنین فرمودند : أَمَّا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ فَلِلنَّجَاةِ مِنَ السَّلَاطِینِ وَ نَفْثِ الشَّیَاطِینِ اما علی بن حسین برای نجات از ظلم حکام و جادوی شیاطین به او متوسل شو. 📓 دعا : بحار الأنوار ج ۹۱، ص ۳۴ 📓 رویا : بحارالانوار جلد ۹۱ ص ۳۲ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا