eitaa logo
گنجینه آموزش احکام تا صبح‌ِ ظهور
286 دنبال‌کننده
2هزار عکس
525 ویدیو
10 فایل
﷽ 🌸به کانال آموزش احکام تا صبح ظهور خوش آمدید🌸 🌷 ارتباط با مدیریت: @Ya_zahra9125 🌷 پاسخگویی احکام درگروه⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3739484211C9216ea89f6 اگر فتوا اشتباه بیان شده بود اطلاع دهید🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═❁🍃❈🌸 ﷽ 🌸❈🍃❁═┄ از امام صادق(علیه‌السلام) روایت شده که رسول اکرم(صلى الله عليه و آله) فرمودند: «من از مسلمانی که هفته‌‌ای یک روز را برای آشنایی با امر دینش و پرسش از (معارف و احكام) دینش اختصاص نمی‌‌دهد، منزجر و بیزارم». 📚المحاسن، فصل مصابیح الظلم، باب 13، ص225، ح149 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅ مساله۱- مسلمان به اصول دين بايد از روى دليل باشد) ، ولى در احكام غير ضرورى دين بايد 🔸 يا مجتهد باشد كه بتواند احكام را از روى دليل به دست آورد، 🔹 يا از مجتهد تقليد كند يعنى به دستور او رفتار نمايد، 🔸 يا از راه احتياط طورى به وظيفۀ خود عمل نمايد كه يقين كند تكليف خود را انجام داده است، مثلاً اگر عدّه‌اى از مجتهدين عملى را حرام مى‌دانند و عدّۀ ديگر مى‌گويند حرام نيست، آن عمل را انجام ندهد و اگر عملى را بعضى واجب و بعضى مستحبّ مى‌دانند، آن را به جا آورد؛ 👈پس كسانى كه مجتهد نيستند و نمى‌توانند به احتياط عمل كنند، واجب است از مجتهد تقليد نمايند . ◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅
◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅ ! ❓ قبلا مرجع تقلید انتخاب نکرده بودم، ولی اعمالم را انجام می‌دادم، اکنون وظیفه من نسبت به اعمال سابق چیست؟ ✍ امام خمینی (ره): اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است ‏یا عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه‌‏اش تقلید از او بوده یا با فتوای مجتهدی که فعلا بایداز او تقلید کند، مطابق باشد. ✍ آیت الله سیستانی: اگر مکلّف مدتی عمال خود را بدون تقلید انجام دهد، اگر اعمال او مطابق با واقع، یا فتوای مجتهدی باشد که اکنون می‏‌تواند مرجع او باشد صحیح است، و در غیر این صورت اگر جاهل قاصر بوده، و نقص عمل از جهت ارکان و مانند آن نبوده است، عمل صحیح است. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه کسی مدّتی اعمال خود را بدون تقلید انجام داده، سپس تقلید کند، اگر اعمال سابق، مطابق فتوای این مجتهد باشد صحیح است و گرنه باید اعاده کند، همچنین است اگر بدون تحقیق کافی از مجتهدی تقلید نموده. ✍ آیت الله فاضل (ره): اگر مکلّفی مدّتی عبادات خویش را بدون تقلید انجام داده و مقدار آن عبادات را نداند در این صورت اگر بداند آن عبادات را مطابق با فتوای مجتهدی که باید از او تقلید می‏‌کرده است، انجام داده، آن عبادات صحیح است و در غیر این صورت واجب است به مقداری که یقین به فوت آن دارد قضاء کند، البته در صورتی که مرجع تقلید فعلی او قضا را واجب بداند، و احتیاط مستحب این است که به مقداری قضا کند که علم به برائت ذمه پیدا کند. ✍ آیت الله وحید خراسانی: مکلّفی که مدّتی اعمال خود را بدون تقلید انجام داده، در صورتی که مطابق با واقع یا فتوای مجتهدی باشد که فعلا وظیفه‌اش تقلید از اوست، صحیح است. ✍ آیت الله بهجت (ره): اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد، در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است، یا عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه‌اش تقلید از او بوده، یا با فتوای مجتهدی که فعلاً باید از او تقلید کند مطابق باشد، و عباداتی را که قبلاً انجام داده با قصد قربت انجام داده باشد. ✍ آیت الله نوری همدانی: اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد، در صورتی اعمال او صحیح است که بفهد به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است، یا عمل او با فتوای مجتهدی که فعلا باید از او تقلید کند، مطابق باشد، مگر عمل را طوری انجام داده باشد که از گفته آنان به احتیاط نزدیک‌تر باشد که در این صورت هم صحیح است. ✍ آیت الله صافی گلپایگانی: ﺍﮔﺮ ﻣﮑﻠﻒ ﻣﺪﺗﯽ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﺪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭﺍﮔﺮ ﻋﺒﺎﺩﯼ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﻗﺮﺑﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺭﺍﻩ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺷﺪﻥ ﺁﻥ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻳﺎ ﺑﻌﺪ ﻋﻠﻢ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﻮﺩﻩ ﻳﺎ ﺁﻥ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﻣﺠﺘﻬﺪﯼ ﮐﻪ ﻓﻌﻠﺎ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺍﺵ ﺗﻘﻠﻴﺪ ﺍﺯ ﺍﻭﺳﺖ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.‏ ✍ آیت الله شبیری زنجانی: اگر مکلّف مدّتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد، و پس از آن از مجتهدی تقلید نماید، در صورتی که این مجتهد اعمال گذشته را صحیح بداند، آن اعمال صحیح است و اگر باطل بداند محکوم به بطلان است و چنانچه نسبت به صحت آن اعمال احتیاط کند مکلف به وظیفۀ احتیاطی عمل می‌نماید. 📚منابع: توضیح المسائل، امام م۱۴، سیستانی م۱۲، مکارم م۱۴، فاضل م۱۵، وحید م۱۴، بهجت م۲۰، نوری م۱۴، صافی م۱۴، شبیری م۱۴. ◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅
◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅ مساله٢- تقليد در احکام عمل کردن به دستور مجتهد است و از مجتهدى بايد تقليد کرد که ✅مرد ✅بالغ ✅ عاقل ✅ شيعه دوازده امامى ✅حلال زاده ✅زنده ✅ عادل باشد. ✅ بنابر احتياط واجب بايد از مجتهدى تقليد کرد که 🔅حريص به دنيا نباشد 🔅 از مجتهدين ديگر اعلم باشد، يعنى در فهميدن حکم خدا از تمام مجتهدين زمان خود استادتر باشد. ◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅
◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅ مساله 3- مجتهد و اعلم را از سه راه مى‏توان شناخت: 🔹 اول: آنکه خود انسان يقين کند، مثل آنکه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد. 🔸دوم: آنکه دو نفر عالم عادل که مى‏توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند مجتهد بودن يا اعلم بودن کسى را تصديق کنند، به شرط آنکه دو نفر عالم عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند. 🔹سوم: آنکه عده‏ اى از اهل علم که مى‏توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند و از گفته آنان اطمينان پيدا مى‏شود، مجتهد بودن و يا اعلم بودن کسى را تصديق کنند. ◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅
◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅ مساله ۴- اگر شناختن اعلم مشکل باشد به احتياط واجب بايد از کسى تقليد کند که گمان به اعلم بودن او دارد، بلکه اگر احتمال ضعيفى هم بدهد که کسى اعلم است‏ و بداند ديگرى از او اعلم نيست به احتياط واجب بايد از او تقليد نمايد. و اگرچند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يکديگر مساوى باشند بايد از يکى ازآنان تقليد نمايد. ◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅
◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅ مساله ٥ - به دست آوردن فتوى يعنى دستور مجتهد چهار راه دارد: 🔸اول: شنيدن از خود مجتهد. 🔸دوم: شنيدن از دو نفر عادل که فتواى آن را نقل کنند. 🔸سوم: شنيدن از کسى که مورد اطمينان و راستگوست. 🔸چهارم: ديدن در رساله مجتهد در صورتى که انسان به درستى آن رساله اطمينان داشته باشد. ◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅
┄═❁🍃❈🌸 ﷽ 🌸❈🍃❁═┄ امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: 🥀 «كسی كه بدون علم و آگاهی اعمالش را انجام دهد مانند فردی است که به سمت سرابی در بیابان حركت كند لذا هر چه تندتر برود از مقصدش دورتر می‌‌شود». 📚امالی ‌شیخ مفید، مجلس5، ص42 ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅ مسأله ۶- تا انسان يقين نكند كه فتواى مجتهد عوض شده است مى‌تواند به آن چه در رساله نوشته شده عمل نمايد، و اگر احتمال دهد كه فتواى او عوض شده جستجو لازم نيست. ◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅
◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅ مساله٧ - اگر مجتهد اعلم در مساله‏ اى فتوى دهد، مقلد آن مجتهد يعنى کسى که از او تقليد می کند نمی تواند در آن مساله به فتواى مجتهد ديگر عمل کند، ⬅️ولى اگر فتوى ندهد و بفرمايد احتياط آن است که فلان طور عمل شود مثلا بفرمايد احتياط آن است که در رکعت‏ سوم و چهارم نماز، سه مرتبه تسبيحات اربعه يعنى "سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر" بگويند، مقلد بايد: ↩يا به اين احتياط که "" می گويند عمل کند و سه مرتبه بگويد ↩يا بنابر احتياط واجب به فتواى مجتهدى که علم او از مجتهد اعلم کمتر و از مجتهدهاى ديگر بيشتر است،عمل نمايد، پس اگر او يک مرتبه گفتن را کافى بداند، می تواند يک مرتبه بگويد. ⬅️و همچنين است اگر مجتهد اعلم بفرمايد مساله محل تامل يا محل اشکال است. ◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅
◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅ مساله٨ - اگر مجتهد اعلم بعد از آن که در مساله فتوا داده احتياط کند، مثلا بفرمايد ظرف نجس را که يک مرتبه در آب کر بشويند پاک می شود، اگر چه احتياط آن است که سه مرتبه بشويند، ⬅️مقلد او نمی تواند در آن مساله به فتواى مجتهد ديگر رفتار کند، بلکه بايد: ↩يا به فتوا عمل کند، ↩ يا به احتياط بعد از فتوا که آن را " "می گويند عمل نمايد، مگر آن که فتواى آن مجتهد نزديکتر به احتياط باشد. ◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅
◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅ مساله٩ - تقليد ميت ابتداءا جايز نيست، ولى بقاى بر تقليد ميت اشکال ندارد. و بايد بقاى بر تقليد ميت به فتواى مجتهد زنده باشد و کسى که در بعضی از مسايل به فتواى مجتهدى عمل کرده، بعد از مردن آن مجتهد می تواند در همه مسايل از او تقليد کند. ◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅
◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅ مساله١٠- اگر در مساله‏ اى به فتواى مجتهدى عمل کند و بعد از مردن او در همان مساله به فتواى مجتهد زنده رفتار نمايد، ⬅️ دوباره نمی تواند آن را مطابق فتواى مجتهدى که از دنيا رفته است انجام دهد، ولى اگر مجتهد زنده در مساله‏ اى فتوى ندهد و احتياط نمايد و مقلد مدتى به آن احتياط عمل کند، ⬅️دوباره می تواند به فتواى مجتهدى که از دنيا رفته عمل نمايد، مثلا اگر مجتهدى گفتن يک مرتبه "سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر" را در رکعت‏ سوم و چهارم نماز،کافى بداند و مقلد مدتى به اين دستور عمل نمايد و يک مرتبه بگويد، چنانچه آن مجتهد از دنيا برود و مجتهد زنده احتياط واجب را در سه مرتبه گفتن بداند و مقلد مدتى به اين احتياط عمل کند و سه مرتبه بگويد، دوباره می تواند به فتواى مجتهدى که از دنيا رفته برگردد و يک مرتبه بگويد. ◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅
┄═❁🍃❈🌸 ﷽ 🌸❈🍃❁═┄ امام حسن عسکری علیه السلام: «ناگوارتر از يتيمى فرد بى‌مادر و پدر، يتيمى آن كسى است كه از امامش دور افتاده😭 و توان وصول به او را ندارد، و پاسخ مسائل مورد نيازش را نمى‌داند، 🌸پس بدانيد كه شيعۀ ما داناى به علوم ماست، و افرادى كه-به دليل عدم ديدار-از علم ما بى‌خبر مانده‌اند همچون يتيمى در كنف حمايت ايشانند. 🌼بدانيد جايگاه كسى كه هدايت و ارشاد نموده و دستورات و شرائع ما را تعليم مى‌كند همراه ما در گروه انبياء در اعلى علّيين خواهد بود. 📚بحار الانوار.ج ۱۰۵.ص۱۷۷ ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅ مساله ۱۱- مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتياج دارد واجب است، ياد بگيرد. ◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅
◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅ مساله١٢- اگر براى انسان مساله‏ اى پيش آيد که حکم آن را نمی داند، می تواند صبر کند تا فتواى مجتهد اعلم را به دست آورد يا اگر احتياط ممکن است به احتياط عمل نمايد، بلکه اگر احتياط ممکن نباشد چنانچه از انجام عمل، محذورى لازم نيايد، می تواند عمل را به جا آورد. پس اگر معلوم شد که مخالف واقع يا گفتار مجتهد بوده دوباره بايد انجام دهد. ◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅◍⃟❅