هابز ۱۶۵۱ میگوید محبت صناعی است و جنگ و منازعه بین انسانها وضع طبیعی است.
هابز از پدران علوم اجتماعی است که دانشمندان و کارشناسان و فارغ التحصیلان دانشگاهی امروز ما و همه دنیای مدرن پروژه او را دنبال میکنند😏
@satliyat
tarikh tavoni .mp3
32.97M
یکی از منازعات مهم تاریخ برنامه ریزی توسعه در ایران، برنامه اول تدوین شده در سازمان برنامه در اوایل دهه 60 است که با نامه جامعه مدرسین به امام(ره) مختومه شد. از این ماجرا، غالب برنامه ریزان دولت خاطراتی نقل کرده اند، مثل مسعود نیلی، دکتر بانکی و... اما تصویری از سوی علمای جامعه مدرسین در جامعه منتشر نشده است که از سوی آنها مساله چه بوده است. فایل بالا، توضیح مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی عضو جامعه مدرسین در آن سالهاست که سعی می کند توضیح دهد چرا جامعه مدرسین با برنامه تدوین شده توسط سازمان برنامه به ریاست دکتر بانکی مخالفت کرد.
@teghtesadi
💠رهبرانقلاب و واقعیت جهت داری علم:
‼️علم وقتی #جهت نداشت میشود #استعمار و بوسیله آن پدر میلیونها #انسان را در میآوردند. علم بیجهت و بی #منطق و غیر اخلاقی و #معنوی، میشود بمب اتم پس ما بایستی #دستگاه_علمی خودمان را مراقبت کنیم و یک #راه_جدیدی_برای_علم درست کنیم. آن چیست؟ آن عبارت است از سازندگی اخلاقی و معنوی در کنار علم! ۹۴/۸/۲۰
‼️من اصرارم بر اینستکه این را فراموش نکنید که #علم_و_دین_توأمانند. علم مجرد از دین شاید در کوتاه مدت یک کشوری را به یک نقطهای از افتخار هم برساند، اما در بلندمدت برای بشریت زیانبار است؛ نتیجهاش همین میشود وسیلهی زورگوئی و استثمار و تخریب حرث و نسل و بمب اتم و روی کار آمدن سیاستمدارانِ دور از همهی احساسات انسانی در خیلی از کشورهای دنیا. #علم را باید با دین همراه دانست.
علم را برای خدا و در راه خدا باید تحصیل کرد و به کار گرفت. این، جزو تعالیمِ اولیهی ما باید باشد؛ در همهجا. ۸۶/۴/۲۵
@teghtesadi
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
💠رهبرانقلاب و واقعیت جهت داری علم: ‼️علم وقتی #جهت نداشت میشود #استعمار و بوسیله آن پدر میلیونها #ان
رضا محمدآبادی:
ممکن است در اینجا یک شبههای پیش بیاید - گاهی یک شبهاتی مطرح میکنند، مغالطههائی میکنند - مغالطهی بیطرف بودن علم، که آقا علم را با سیاست مخلوط نکنید؛ علم بیطرف است! بله، علم در مرحلهی کشف حقایق، بیطرف است؛ دانش وقتی میخواهد یک حقیقتی از حقایق عالم هستی را، چه حقایق مادی، چه حقایق غیرمادی را کشف کند، طبعاً با پیشداوری نمیتواند؛ باید برود و کشف کند؛ اینجا علم بیطرف است؛ اما علم وقتی میخواهد در خدمت یک جهتگیری قرار بگیرد، به هیچ وجه بیطرف نیست. امروز در دنیا هم اینجور نیست. همان کسانی که گاهی سر جمهوری اسلامی و سر مجموعهی متدین دانشگاهی کشور داد میکشند که آقا علم را سیاسی کردید، علم را جهتدار کردید، خودشان علم را در خدمت استعمار قرار دادند، در خدمت سلطهی بر ملتها قرار دادند، در خدمت به زنجیر کشیدن کشورها قرار دادند. استعمار با علم به وجود آمد؛ اگر علم نداشتند، نمیتوانستند این همه کشورها را استعمار کنند، این همه تسلیحات را در دنیا انباشته کنند. این تعداد عظیم جنگهائی را که غربیها، اروپائیها و بعد آمریکا بر دنیا و بر ملتها تحمیل کردند، این همه انسانی که در این راهها کشته شد؛ از نقاط دور آسیا بگیرید، تا آفریقا، تا آمریکای لاتین - چه کردند اینها؟ - با علم این کارها را کردند. علم در خدمت ظلم قرار گرفت، در خدمت استکبار قرار گرفت، در خدمت سلطهگری قرار گرفت؛ چرا در خدمت عدل قرار نگیرد؟ چرا در خدمت ارزشها قرار نگیرد؟ چرا در خدمت گسترش پیام اسلام - که پیام آزادی انسانهاست، پیام سعادت انسانهاست - قرار نگیرد؟
22/5/91- دیدار با اساتید دانشگاه ها
@teghtesadi
4_5974097864316421670.mp3
48.63M
«میثم مهدیار» پیرامون دکتر «مرتضی فرهادی»
این فایل با شور زیادی از موضع یک دانشمند جوان جامعه شناسی، تفکرات و یافته های دکتر فرهادی را راهنما قرار میدهد و بر علیه مکاتب و اساتید ایرانی جامعه شناسی و سیاست مدرن اطلاعات و جمع بندی های خوب و نویی ارائه میکند
گوش دادن آن اطلاعات بینهایت ذی قیمتی از این نگاه به شما میدهد که معمولا از سر محافظه کاری توسط کمتر کسی بیان میشود.
ارزش گوش دادن دارد✅
@teghtesadi
ماموریت ناگزیر انقلاب اسلامی:
عبور از هابز و اسمیت
📝حسین مهدیزاده
اولین کسی است که مساله انسان مدرن را فهمید. هابز بود که فهمید انسان مدرن دیگر آن انسان آرام و رام قدیم نیست. به خاطر همین مساله عظیم بود که تاریخ انتشار #لویاتان هابز، شد آغاز عصر #روشنگری و تا وقتی جواب سوال او پیدا نشده بود، عصر روشنگری ادامه پیدا کرد.
هابز بود که فهمید آنچه رخ داده است را نباید #رنسانس و بازگشت به یونان نامید، او بود که فهمید آنچه انسان جدید به آن میل دارد، هیچ جایگاه و #شرافتی در یونان نداشته است که بخواهیم بگوییم یونانی مآبی آرزوی انسان جدید است. او بود که فهمید مردم اروپا یک دل نه صد دل، عاشق انسان #منفور #رذل و #مکار ی شده اند که از دره های #رود_سند تا #ایران و #بین_النهرین و #مصر، تا #یونان تا #روم تا #قرون وسطی هیچ وقت تصویر #شریفی نداشته است: یعنی #تاجر_شهری
کشف دوم هابز که او را جاودان کرد این بود که این انسان با همه دلبری هایی که می کند، یک مشکل بزرگ دارد، این انسان اگر در جامعه آنها زندگی می کرد، همواره در جنگ و نیرنگ با دیگران بود و اگر همه به شخصیت این انسان در می آمدند ناگزیر #انسان_گرگ_انسان می شد!
این انسان #مهمان_ناخوانده بود و جامعه اصلا برای اینکه این انسان را در خود جای دهد ساخته نشده بود.
اما در مقام راه حل هابز گفت که انسان جدید نمی تواند بیماری گرگ صفتی اش را به هیچ نحوی درمان کند، بلکه باید از #انسان_قدیم کمک بگیرد، یعنی همه مردم می توانند تغییر کنند و به انسان جدید بدل شوند، اما اگر می خواهند که کنار هم زنده بمانند و جامعه فرو نریزد، باید اخلاق پادشاهی -که از #عصر_قدیم بر جای مانده است- را در قالب #لویاتان بالای سر خود قبول کنند. هابز پیامبر اول مدرنیته بود، اما دین لویاتان را انسان جدید دوست نداشت.
آنچه که هابز نفهمیده بود این بود که اگر نهاد انسان تغییر کند، نهاد جامعه هم باید تغییر کند و الا با زور و ترس نمی شود انسانهایی که نمی توانند همدیگر را تحمل کنند، به یک جامعه آرام و پیشرو #بلند_مدت بدل کرد.
آن پیامبری که پاسخ این سوال را برای بشر مدرن آورد، #آدام_اسمیت بود که #جامعه_بازار را به بشر معرفی کرد و بعد از او #خاتمیت اعلام شد.
پی نوشت:
یک غرضم نوشتن تاریخ مدرن نبود، غرضم توضیح این گفته بود که فلانی از هابز عبور کرده.
دوم اینکه اگر #طرح_انقلاب_اسلامی بازگشت به انسان قدیم است، که خب این انسان مرده است و دیگر امکان زنده شدن را ندارد اما اگر همین انسان جدید را قبول دارد پس باید قبول کند که جامعه باید بازار باشد، پس چرا با غرب سر جنگ دارد؟ بخاطر تار موی دخترکان؟ مگر نمی داند که تار موی دخترکان هم در مذهب بازار «باید» در باد رها باشد؟
سوم انقلاب اسلامی انسان جدیدی معرفی کرده است، تشییع جنازه #محسن_حججی شاهد من است. اما این انسان را با زور هابز هم حاضر نیست در #بازار زندگی کند. پس یا #نظریه_اجتماعی خودتان را پیدا کنید یا اینکه دست و پا نزنید تا بدون درد در #هاضمه جامعه بازار هضم شوید.
@teghtesadi
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅عصر جدید مدرن میخواهد همین امسال در ایران شروع شود
ویدیویی از کار با ارز دیجیتال #تلگرام, گرام و شبکه TON به انتشار رسیده است.
به احتمال فراوان به زودی شاهد عرضه "کوین گرام" بدلیل پایان زمان عرضه این کوین طبق قرارداد، خواهیم بود.
قسمت انتهای این فیلم بسیار معنا دار و عجیب است افراد با کیف پول تلگرام برای برگزاری تظاهرات و آزادی، Donate می کنند و پول جمع می کنند.
تلگرام در اولین فیلم رسمی از زیرساخت مالی اش چند کاربرد را پر رنگ نشانده داده و تبلیغ کرده است:
۱- صرافی آنلاین و خرید و فروش ارزهای عادی و دیجیتال؛
۲ - خرید و فروش سهام های خارجی؛
۳ - بازی ها؛
۴ - حمایت مالی و جمع آوری #پول برای #مخالفین کشور و حمایت از تظاهرات
مردم در انتهای کلیپ دارند شعار می دهد "تلگرام – آزادی" و یکسری افراد که دارند از این تظاهرات با پرداخت پول تلگرامی حمایت می کنند و هزینه های تظاهرات مخالفین را بشکل ناشناس تامین کنند
@satliyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای دام و یک دستی گرفتن تدبیر!
ما در سده اخیر عقلمان را حتی خرج شکممان هم نکردیم😏
فقط به پول فکر میکنیم
حتی به اینکه نتوانیم پول را به خوراک تبدیل کنیم هم فکر نکردیم
@satliyat
36.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم مستند "راه درخشان"
در معرفی اندیشه های دکتر مسعود درخشان از چهره های درخشان علمی حقیقتا مسلمان در جهان معاصر
@teghtesadi
✅یک سوال و جواب درباره بیانیه گام دوم
📝حسین مهدیزاده
سوال آیا #لحن #بیانیه_گام_دوم، با شرایط موجود جامعه و این واقعیت که #مفاسد گسترده ای در حوزه عمومی و همینطور در میان #مدیران میانه و بالادست در جریان است سازگار است؟ آیا نویسنده بیانیه گام دوم به اندازه کافی کاستی ها را دیده است؟
بیانیه گام دوم، بیانیه انتقادی و شرح کاستی های گام اول نیست، بلکه پیشنهادی راهبردی از یکی از پیشگامان #گام_اول به نسلی است که گام دوم را طی خواهد کرد.
نکته این است که نسبت به دارایی های #چهل_سال_اول_انقلاب و آنچه به گام دوم قابل انتقال است، دو احتمال قابل تصور است:
یک. چهل اول #انحطاط مطلق است و باید با #شخم زدن #وضع_موجود، به #وضع_مطلوب رسید
دو. چهل سال اول، کم یا زیاد، برای #آرمان_های_انقلاب دستاوردهایی داشته و البته در برخی مواضع نیز انقلاب را دچار آسیب دیدگی کرده است، اما به هر حال گام دوم را باید با توجه و بر اساس شرایطی که در گام اول شکل گرفته است و در ادامه آن ساخت.
دسته ای که به انحطاط مطلق معتقد هستند حداقل در سه گونه ذیل هستند:
الف: دلبسته #عالم_مدرن هستند و هیچ دلبستگی به پرچمِ دینی اما غیرمدرن انقلاب اسلامی ندارند، لذا منظورشان از انحطاط این است که انقلاب اسلامی راه غربی شدن را طی نکرده است، لذا هرچه زودتر #سر_عقل آورده شود.
ب: کسانی که دلبستگی به شعارهای انقلاب اسلامی دارند، اما در #منطق_اصلاح، #هگلی می اندیشند، لذا معتقدند که اصلاح یک جامعه تنها از طریق بروز #آنتی_تز وضع موجود ممکن است. لذا ارتکاز آنها از اصلاح همواره نوعی #تضاد با وضع موجود است.
ج: کسانی که در مطالعه اوضاع موجود و تحلیل شاخصه های مطلوب #تسامح_علمی می کنند، لذا هر دو وضع موجود و مطلوب را بصورت #کلی و کم دقت با هم مقایسه می کنند، لذا از آنجایی که بین این دو وضعِ کلی، رابطه منطقی #تباین را مشاهده می کنند، تنها نسخه آنها، #خطابه_هایی_کلی در #بیان_تعارض هاست.
اما در نگاه شماره دو ما با نگاهی #سیستمی و #نظامند طرف هستیم که می فهمد، شخم زدن وضع موجود، حتما تمام دستاوردهای و آسیب های چهل سال اول را به یکباره و به یک اندازه #نابود می کند. در حالی که انقلاب از لحاظ آرمانها و شعارهای اصلی #هرگز_بی_مصرف_و_بی_فایده_نشده_است و ادامه #طرح_اصلاحی انبیاء در عصر حاضر است. این انقلاب در طول چهل سال اول خود، در برخی میدانها بصورت منسجم و در برخی بصورت پراکنده دستاوردهای خوبی داشته است و در مجموع نیز در جهت آرمانهای انبیاء در اصلاح جامعه حرکت کرده و از حق که مگذریم کفه ترازو را به نفع آن سنگین تر کرده است لذا چه جای پشت کردن به آن. آن هم وقتی که اگر پشت کنیم باید در دنیای که #ترامپ ها سود آن را می برند (به قول #کانت) همچون #رمه_ها بِچَریم!
متن بیانیه گام دوم از منطقی تبعیت می کند که #مشاوران_کسب_و_کار در مشاوره های خود از آن تبعیت می کنند. یعنی حتی وقتی #شرکت ها و #فعالان_اقتصادیِ طرف مشاوره آنها، در بدترین اوضاع بحرانی هم به سر می برند، باز هم نیازی به #زیاده_گویی در بیان مشکلات نمی بینند. به تعبیری نه کلی گویی می کنند که احساس تعارض تنها یافته ایشان از مقایسه وضع موجود و مطلوب باشد و نه در نسخه دادن به دنبال توسعه تضادها و ضدیت ها هستند، بلکه به دنبال ساختن وضع جدید بر روی #ظرفیت ها و #توانمندی های موجود در عین آگاهی از نقاط آسیب دیده و تجربه های شکست هستند.
نویسنده بیانیه گام دوم، در جای جای متن خود، به همان اندازه ای که آسیب دیدگی ها و تجربه های شکست را لازم است، گزارش کرده است و در آن اهمال نکرده است، اما ماموریت خود را بر یافتن دارایی هایی که باید برای انتقال به دوره دوم انقلاب بر آنها تمرکز نمود معطوف کرده است.
اما نکته مزیت اصلی گام دوم به نظرم #بلند_پروازی نویسنده است، یعنی پیشنهاد #ساخت_عصر_جدید_انقلاب_اسلامی در مقابل #عصر_جدید_دنیای_مدرن (یعنی ساخت مدیریت شده #دهکده_جهانی_الکترونیکی در محدوده سالهایی که در آن هستیم تا حدود سال دوهزار و سی). این نوع نگاه جسورانه، ذهنهای امیدوار و فعال و انقلابی را سر ذوق می آورد چون ماموریت انقلابی به پایان نرسیده است است.
شاید اصلی ترین آورده این بیانیه برای فکر علمی برای آینده نیز، توجه نظری دادن به مساله social theory انقلاب اسلامی است. اینکه انقلاب اسلامی باید مدل اجتماعی مناسب برای تلفیق #جوشش_انقلابی و _نظم_سیاسی_و_اجتماعی را هرچه زودتر تئوریزه کند تا مثل چهل سال اولف گاهی بایستد و نه به نفع اولی، #چپ_روی نکند و گاهی هم به نفع دومی از #دنده_راست برنخیزد.
و چقدر این مساله می تواند برای علوم اجتماعی ما پیشنهاد جذابی باشد، اگر و تنها اگر، رو به مطالعه ایران و #دنیای_اجتماعی خودمان بیاورند. اگر این مساله جدی گرفته شود #دوران_کلاسیک_علوم_اجتماعی_ما تازه در حال آغاز است!
https://www.instagram.com/hosseinmahdizade/p/BvMvTwaH
@teghtesadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه اول
عدالت و انقلاب اسلامی
حجه الاسلام دکتر محسن خاکی
10-12-97
👇
@teghtesadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه دوم
عدالت و انقلاب اسلامی
حجه الاسلام دکتر محسن خاکی
10-12-97
👇
@teghtesadi
971217 عدالت و انقلاب اسلامی در 3 نگاه اقتصاد سیاسی4.mp3
26.13M
جلسه چهارم
عدالت و انقلاب اسلامی
حجه الاسلام دکتر محسن خاکی
17-12-97
👇
@teghtesadi
971217 عدالت و انقلاب اسلامی در 3 نگاه اقتصاد سیاسی6.mp3
23.36M
جلسه پنجم
عدالت و انقلاب اسلامی
حجه الاسلام دکتر محسن خاکی
17-12-97
👇
@teghtesadi
971217 عدالت و انقلاب اسلامی در 3 نگاه اقتصاد سیاسی5.mp3
27.6M
جلسه ششم
عدالت و انقلاب اسلامی
حجه الاسلام دکتر محسن خاکی
17-12-97
👇
@teghtesadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه سوم
عدالت و انقلاب اسلامی
حجه الاسلام دکتر محسن خاکی
10-12-97
👇
@teghtesadi
111.mp3
2.89M
گفتگوی بالا قسمتی برشی از #مباحثات_استاد_میرباقری درباره #نظریه_اجتماعی_علامه_حسینی(ره)، بنیانگذار فقید فرهنگستان است.
موضوع این جلسه شناخت چالش فرهنگ انقلاب اسلامی و بافرهنگ مدرنیته است. در این قطعه صوتی استادمیرباقری، نظریه استاد فقیدشان را در مقایسه با سه نظریه دیگر، اجمالا گزارش می کنند:
1-بخشی از متدینین که این چالش را اصلا فهم نمی کنند، چون بین دین و توسعه تعارضی نمی بیند.
2- کسانی که این دو را دو سیستم جامعه متفاوت می بینند و با قیچی نمی شود به جان آنها افتاد!
این گروه حداقل دو نظریه معروف دارد.
2/1- اول گفته شد که اسلام را قانون ثابت می بیند و زمانه را امر سیال. لذا با کشف روش تطبیق شرایط سیال بر قواعد ثابت، تعارض حل میشود. مثل مرحوم علامه طباطبایی.
2/2- عده ای دیگر که آنها نیز دعوی احیاء دینی دارند، راه نجات را در سیالیّت بخشیدن به کل معرفت دینی و تاویل دینداری به تبع شرایط سیال زمانی دانستند، مثل دکتر سروش!
استاد میرباقری سعی می کنند از پایگاه نظریه استادشان توضیح دهند که چرا سه نظریه اول، قابل قبول نیست و راه حل را کجا باید جستجو کرد.
#نظریه_اجتماعی
#چالش_فرهنگ_اسلام_و_مدرنیته
@teghtesadi
1 dr maghsoodi- sarmaye dari dar iran.mp3
13.15M
دکتر حمیدرضا مقصودی
ورود سرمایه داری به ایران
جلسه اول
در این دو جلسه دکتر مقصودی از نسبت امنیت و اقتصاد و نقش دعوای درون دینی شیعه و سنی (از زمان صفویه و عثمانی) در تغییر مسیر تجارت جهانی از جاده ابریشم به مسیر دریایی که به نفع اروپائیان رقم خورده است و سلطه اروپائیان بر اقتصاد دنیا را نتیجه داده است پرده بر می دارد.
وی معقتد است که امروز دوباره برای تغییر موازنه تجاری جهان فرصت مناسبی به وجود آمده است که باید این فرصت را جدی گرفت
@teghtesadi
2 dr maghsoodi- sarmaye dari dar iran.mp3
15.52M
دکتر حمیدرضا مقصودی
ورود سرمایه داری به ایران
جلسه دوم
در این دو جلسه دکتر مقصودی از نسبت امنیت و اقتصاد و نقش دعوای درون دینی شیعه و سنی (از زمان صفویه و عثمانی) در تغییر مسیر تجارت جهانی از جاده ابریشم به مسیر دریایی که به نفع اروپائیان رقم خورده است و سلطه اروپائیان بر اقتصاد دنیا را نتیجه داده است پرده بر می دارد.
وی معقتد است که امروز دوباره برای تغییر موازنه تجاری جهان فرصت مناسبی به وجود آمده است که باید این فرصت را جدی گرفت
@teghtesadi
هدایت شده از آشتیانی
مؤسسه مالی آقای محمد یونس، بانک دهکده یا گرامین بانک نام دارد. این بانک در سال 1967 تأسیس یافته است و تا امروز به بیش از 7 میلیون زن روستائی در بنگلادش و برخی مناطق دیگر دنیا وام پرداخت کرده است. او با همکاری بیل کلینتون رئیس جمهور سابق امریکا و خانم هیلاری کلینتون همسر وی، در چند سال پیش جمعیت کثیری از فروشندگان نیروی کار ایالات آرکانزاس امریکا را نیز در وسعت شمول « احل الله البیع» کاپیتالیستی و برکات مقدس بانکی خویش قرار داده است!!!
روال کار بانک دهکده این است که همسان همه بانک های موجود جهان، در راستای پیش ریز سرمایه و کمک به توسعه رابطه خرید و فروش نیروی کار به مراجعین خویش وام می دهد. شیوه کار این مؤسسه مالی در همان حال تفاوتی نیز با مؤسسات بانکی دیگر دارد. اینکه عمدتاً و به طور غالب به زنان فقیر دنیا وام پرداخت می کند!!! و بهره متعارف بانکی خود را از این جماعت دریافت می دارد. محمد یونس از این طریق تا امروز میلیون ها زن بنگالی را بعنوان نیروی کار شبه رایگان با فاجعه بارترین شرائط کار به جمع بردگان مزدی سرمایه جهانی افزوده است. چیزی که در رویه بیرونی خود تصویر دیگری سوای رابطه خرید و فروش نیروی کار را منعکس می سازد!!! ظاهر ماجرا این است که بانک دهکده به توده کثیر زنان بنگالی وام می دهد، این زنان وام دریافتی را دستمایه کار خود می کنند، مصالح و ماتریال و ابزار تولید را خریداری می نمایند. با این ابزار و مواد خام و وسائل کمکی شخصاً محصولات جدیدی را تولید می کنند. آنان در ادامه کار، محصولات تولیدی خود را به بازار سرمایه داری منتقل می نمایند و در آنجا به فروش می رسانند. زنان بنگالی در تداوم این پروسه، وام دریافتی را بعلاوه سود متعارفی که میزان آن در هیچ کجا و هیچ گزارشی درج نشده است، به بانک دهکده آقای محمد یونس مسترد می دارند.
نمای بیرونی مراودات همانگونه که بالاتر گفتیم چیزی از رابطه خرید و فروش نیروی کار تصویر نمی کند، اما همه این داد و ستدها نه در قرون میانه تاریخ و نه در برهوت اشکال تولیدی آن دوران، که در عمق تسلط بلامنازع شیوه تولید سرمایه داری و در دایره سامان پذیری سرمایه جهانی به وقوع می پیوندد. قبل از هر چیز ابزار کار و مواد خام و وسائل تولید زنان بنگالی سرمایه بانک دهکده آقای محمد یونس است. میلیاردها دلار از کل سرمایه بین المللی است که در اینجا و در حوزه استثمار توده کثیر زنان بنگالی به وسائل تولید و مبادله تبدیل می شود. بخشی از سرمایه مالی و بانکی دنیاست که در پروسه استثمار نیروی کار پیش ریز می گردد. نکته بعدی اینکه زنان بنگالی با تبدیل وام دریافتی از بانک دهکده صاحب هیچ سرمایه ای نمی شوند بلکه صرفاً موقعیت آنان به عنوان فروشنده نیروی کار به سرمایه جهانی است که از بیخ و بن تحریف می شود. به بیان دیگر این اعجاز باژگونه پردازی سرمایه است که در اینجا مرتبه مضاعف احراز می کند. اگر در وضعیت متعارف، خرید نیروی کار کارگر را به مثابه خرید کار وی القاء می کند، در اینجا، این باژگونه نمائی را تا القاء نفی فروش نیروی کار زن بنگالی و جعل نوعی مالکیت ابزار کار برای وی، بسط می دهد. آنچه در این گذر واقعی است این است که سرمایه بزرگ بانک دهکده نیروی کار 7 میلیون زن بنگلادشی یا انبوه زنان دیگر هم سنخ آنان در این یا آن گوشه دنیا را به کار وا می دارد. این زنان با ابزار و مواد خام و وسائل تولیدی که همه و همه سرمایه آقای محمد یونس هست کار می کنند. محصول کار آنان نیز دقیقاً به عنوان بخشی از محصول پروسه کار نظام سرمایه داری به فرایند دورپیمائی سرمایه جهانی سرریز می شود. بهای این محصول بر اساس قوانین نرخ سود عمومی سرمایه داری تعیین می گردد. سهمی از آنچه زنان بنگالی و زنان همزنجیر آنها تولید کرده اند صرف بازتولید نیروی کارشان می شود و سهم بسیار بزرگتری از آن به صورت اضافه ارزش در پروسه سامان پذیری سرمایه جهانی عاید کل سرمایه و از جمله سهم معینی نیز عاید سرمایه های آقای محمد یونس می گردد. رابطه خرید و فروش نیروی کار تسلط کامل و بلامنازع خود را بر کل شرائط کار و زندگی توده کثیر زنان بنگالی اعمال می نماید.
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
مؤسسه مالی آقای محمد یونس، بانک دهکده یا گرامین بانک نام دارد. این بانک در سال 1967 تأسیس یافته است
دامنه ماجرا اما به همبن اندازه و فقط تا همین جا ختم نمی شود. بانک دهکده فقط نیروی کار7 میلیون زن بنگالی را استثمار نمی کند بلکه عمق، شدت و ابعاد توحش این استثمارگری نیز خود مسأله ای بسیار مهم و قابل کند و کاو است. بانک آقای محمد یونس هیچ کارخانه ای را تأسیس نکرده است. هزینه خرید هیچ زمین و مخارج ایجاد هیچ مؤسسه تولیدی یا تجاری را تقبل نکرده است، اجاره ساختمان هیچ کارگاهی را نمی پردازد. نیازمند خرید سرویس حمل و نقل برای هیچ کارخانه ای نیست، در هزینه خرید ماشین آلات و تکنولوژی و مواد خام و وسائل کمکی و همه ملزومات دیگر تولید نیز به گونه ای که بعداً توضیح خواهیم داد حداکثر صرفه جوئی را به عمل می آورد. از اجاره انبار و پرداخت هزینه های انبارداری نیز بکلی بی نیاز است. از همه اینها مهمتر و تعیین کننده تر، کل 7 میلیون زن بنگالی مطلقاً در استخدام سرمایه آقای محمد یونس نمی باشند، اینان هیچ نوع بیمه، هیچ تأمین اجتماعی، هیچ حق بازنشستگی، هیچ حق مرخصی سالانه، هیچ بیمه دارو و درمان، هیچ نوع امکانات رفاهی، هیچ شکل تضمین معیشتی و در یک کلام هیچ حق و حقوق انسانی یا انسان بودن در بطن و متن شرائط کار و تولید اجتماعی خویش دارا نیستند. اینان شماری از بردگان نفرین شده دوزخ شرارت و سبعیت نظام سرمایه داری هستند که در ازاء نازل ترین و ناچیزترین بهای بازتولید نیروی کار برای سرمایه جهانی و بانک دهکده آقای محمد یونس کار و کار و باز هم کار می کنند. بردگان مزدبگیری که در بطن برنامه ریزی قرن بیست و یکمی نظام سرمایه داری حتی برای سرکوب و خفه کردن آنها نیاز زیادی به ارتش، پلیس و تحمل هزینه ماشین قهر ارتجاعی نیست. آنان در زیر یک سقف با هم جمع نیستند. چه بسا خود را توده همزنجیر فروشنده نیروی کار احساس نکنند و شاید که محمد یونس و بانک دهکده را هم صاحبان سرمایه و استثمارگر جنایتکار نیروی کار خود تلقی ننمایند. همه اینها مواهبی هستند که سرمایه داری پایان قرن بیستم و شروع قرن بیست و یکم برای تشدید و تحکیم بندهای بردگی مزدی و برای تعمیق هر چه موحش تر و سفاکانه تر استثمار کارگران دنیا به زندگی روز بشر اهداء کرده است!!!
📝ناصر پایدار/ سیمای سوسیالیسم
@teghtesadi
the_Exprience_of_Modernity_By_Marshall_Berman_1FreeMan.Net.pdf
12.46M
دانلود کتاب تجربه مدرنیته
🖋 مارشال برمن
ترجمه: مراد #فرهادپور
نشر طرح نو، 1379
📍اگر چه تا کنون کتابهاى بسیارى درباره ى مدرنیسم نوشته و منتشر شده است اما کمتر کتابى را مىتوان یافت که همچون کتاب "تجربهى مدرنیته " در عین بهره مندى از عمق و ژرفا از روانى و سهولت و دلنشینى برخوردار باشد که به کار عموم اهل مطالعه و کتاب بیاید. نوشتار زیر نگاهى گذرا به بخش هاى این کتاب و مباحث مطروحه در آن است.
نویسنده همانطور که خودش میگوید، سعیاش بر این بوده تا دری به قلمرو یا ساحت برخی از معنای مدرنیته بگشاید و "ماجراها و دهشتها و سویههای مبهم زندگی مدرن" را بکاود و نقشه یا طرحی از آنها بکشد.
نویسنده براى این کار از آثار ادبى و نظرى قرن نوزدهم و بیستم در کنار تجربیات و تخیلاتى که محیطهاى جغرافیایى و اجتماعى القا مىکنند، توام بهره مىبرد. تجربیات و حسهایى که خواست و دگرگونى را ایجاد و مىپرورانند و در این پروردهى عصر مدرن مىتوان هیجان و دهشت، شادى و سردرگمى و بیم و امید را یکجا مشاهده کرد. از یکسو "مهیاى تحقق امکانات جدید در عرصه ى تجربه و حادثه و ماجرا " و از دیگر سو هراسان از رسیدن به ایستگاه نهیلیستى ، چرا که درست در زمانی که مىخواهى با فراغت خاطر به تماشاى آفریدههایت بنشینى شاهد دود شدن و به هوا رفتن هر آنچه ساخته اى خواهى شد و این طنز مدرنیته خود ژرفترین مضمون و محتواى آن مىباشد.
او از مدرنیته به معناى "وجه خاصى از تجربه ى حیاتى – تجربه ى زمان و مکان، نفس و دیگران،تجربه ی امکانات و خطرات زندگى" که مردان و زنان سراسر جهان در آن شریکاند...
@teghtesadi