eitaa logo
سخنان زیبا
324 دنبال‌کننده
378 عکس
69 ویدیو
0 فایل
پویش جهانی با علی تا مهدی (علیهما السلام) ✅️ ما نهج‌البلاغه می خوانیم 🕛 1440 دقیقه از شبانه روز فقط 10 دقیقه 🌐 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی ادمین کانال @Coumeil313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹⃣ ❌ ای فرزند آدم هنگامی که می‌بینی تو پشت سر هم گناه می‌کنی و خدا پشت سر هم به تو نعمت می‌دهد؛ به هوش باش! چرا فَاحذَره؟ وقتی خدا دارد نعمت میدهد حتماً پرده پوشی کرده ،حتما بخشیده ،خدا غفار است ،خدا توّاب است، خدا ستار است ، نه ؛حواست جمع باشد تو که توبه نکرده‌ای، تو حتی پشیمان هم نیستی ،داری گناه می‌کنی ، فَاحذَرهُ برای چی؟ ⚠️ در حکمت سی‌ام این برحذر باش را تفسیر می‌کند؛ می‌فرماید: به هوش باش حواست را جمع کن بیدارشو. چرا چه شده ؟ من گناه می‌کنم اما خدا دارد نعمت میدهد، ببین چه خانه و زندگی‌ای دارم، چه امکاناتی دارم ، چه تفریحاتی دارم، چه شهرتی دارم ؛ نه الحذر الحذر. ✅ حواست را جمع کن ،بیدار شو. چرا چون به خدا قسم گاهی خدا آنقدر پرده پوشی می‌کند گناه معصیت کار را ، تا اینکه گناهکار خیال کند که خدا بخشیده است، گناه دارد می‌کند نعمت هم پشت نعمت میاید سراغش؛ خیال می‌کند خدا بی‌خیال شده است، خیال می‌کند خدا بی‌خیال گناه ما است ،خیلی مهربان است، دارد نعمت میدهد . ❌ نه!به خدا قسم گاهی خدا آنقدر پرده پوشی می‌کند که (گویا) یعنی خیال میکنی که بخشیده است. ⁉️ برای چه این کار را می‌کند و این چه سیستمی است؟ در حکمت ۱۱۶ و حکمت ۲۶۰ جواب میدهد . میدانی چرا خدا دارد با تو این کار را می‌کند ،در حالی که تو خیال می‌کردی اگر من بد باشم خدا باید نعمت‌ها را از من بگیرد نه اینکه مدام نعمت جدید بدهد. ⚠️ تو به یک مرز خطرناکی از معصیت رسیده‌ای که امیدی به برگشتنت نیست؛ حالا خدا میخواهد تو را هی فرو ببرد در این به ظاهر نعمت‌ها، گناه روی گناه میکنی. ✅ پس چه شد؟ ای فرزند آدم هنگامی که می‌بینی پروردگارت پشت سر هم به تو نعمت می‌دهد در حالی که تو پشت سر هم معصیتش می‌کنی، فَاحذَرهُ. حواست راجمع کن. به خدا قسم گاهی خدا به گونه‌ای پرده پوشی می‌کند که خیال کنی تو را بخشیده است. ❓حالا سِرّ این نگاه چیست ؟حکمت ۲۶۰ که همون عبارت حکمت ۱۱۶ است، چه بسا گناهکارانی که به خاطر احسانی که خدا به آنها می‌کرد، هی درجه درجه بدتر فرو می‌رفتند در مرداب گناه. چه بسا گناهکارانی که به واسطه پرده پوشی و ستّاریَّت خدا فریب خوردند فکر کردند کارشان درست است که آبرویشان نمیرود؛ چه انسانهایی که فریب خوردند به خاطر حسن قول و تعریف و تمجیدهایی که مردم در موردشان میکردند، در حالیکه این شایستگی را نداشتند، ولی کم کم باورشان شد. 🔰بعد حضرت این قاعده را میفرمایند: خدا هیچ گنهکاری رو گرفتار نمی‌کند به قدر این گرفتاری که هی مهلت میدهد، این گنهکار به جای اینکه در این مهلت توبه کند، برگردد خیال می‌کند راه باز است اوضاع خوب است، مثل کسی که یکی دو روز است درست و حسابی نخوابیده ، شب هم تا صبح می‌خواهد رانندگی کند در جاده . اوایلش سرحال هستند؛ زن و بچه حرف می‌زنند ،صدای رادیو و ضبط میاید کم کم خانم می‌خوابد، بچه‌ها می‌خوابند ، یک مقدار با تخمه خودش را مشغول میکند ، هی چرت میزند ، به زور خودش را نگه میدارد ، چای میخورد، به صورتش آب میزند، تابلوهای کیلومتر شمار را نگاه میکند نوشته مشهد ۱۵ کیلومتر، میگوید چیزی نمانده ، عقلش میگوید بزن کنار بخواب، میگوید من انقدر راه های طولانی رفته ام ، چیزی نمانده دو تا گاز بدهم رفته ام، آخر خوابش میبرد و پرت میشود در درّه یا میکوبد به گاردریل جاده ، نابود می‌کند. خیال می‌کند راه باز است، خیال می‌کند می‌تواند ادامه بدهد. 🤚 پس حکمت ۱۱۶ دارد به ما این حقیقت رو می‌آموزد که اگر خودت می‌بینی که گنهکاری ولی وضعت بهتر میشود، جایگاهت بهتر میشود،توجه ها بیشتر به تو جلب میشود؛ برو یک گوشه ترمز را بکش، مواظب باش چون معلوم است خدا از تو ناامید شده و تو را گرفتار به سنت املا و استدراج کرده‌ است. 🤲 خدا انشالله همه ما رو ببخشد ،همه ما را بیدار کند و توفیق بدهد قبل از اینکه گرفتار به این سنت خطرناک بشویم هوشیار بشویم و برگردیم به دامن خدا .از غضب خدا به رحمت خدا پناه ببریم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯ 🔄 راهنما https://eitaa.com/sokhananeziba
شرح حکمت 117-5-9-1399-حسینیه نهضت-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
9.96M
🌹سلسله جلسات 🔰 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📚 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 🔄 راهنما https://eitaa.com/sokhananeziba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح‌⃣ ✍ اگر از بنده ناچیز بپرسند که به جای عنوان نهج البلاغه اگر بخواهی اسم و عنوانی بر این کتاب شریف که بعد از قرآن کریم بی‌نظیر است؛ بگذاری، به گونه ای که آن عنوان به محتوای نهج البلاغه اشاره داشته باشد؛چه اسمی میگذاری؟ من اسم این کتاب رو کتاب العقل و الجهل می‌گذارم یا کتابُ الاعتدال . ✅ اسلام به تعبیر شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه با این همه معارف و مفاهیم و آموزه‌ها و دستورات و شریعت و احکام و غیره اگر قرار باشد در یک واژه خلاصه بشود آن واژه به تعبیر شهید مطهری " اعتدال" است. 📖 در اسلامی که درست شناخته بشود ، درست تبلیغ و تبیین بشود و درست پیاده بشود ، نه افراط هست نه تفریط. البته ملاک تشخیص افراط و تفریط و اعتدال، عقلِ گرفتارِ هوایِ نفسِ امثال من نیست . آن منطقی است که پشت حق است . بنده اگر می‌خواستم اسمی ناظر به محتوا و آثار نهج البلاغه بگذارم ، اسمش را میگذاشتم کتابُ الاعتدال یا کتابُ العقل و الجهل . 🔰امیرالمومنین علیه الصلاة و السلام در این کتاب نورانی و ناشناخته گاهی با لفظ، جهل و عقل، جاهل و عاقل ،جهل و عقلانیت، آثار جهل، مقدمات جهل،نشانه های جاهل،نشانه های عاقل را بیان میکند؛گاهی هم با فهوای کلام. سرتاسر نهج البلاغه ما را در عالم عقلانیت قرار میدهد و جبهه مقابل علی علیه السلام را ،جبهه و جنود جهل. ✳️ نماد عقل محض امیرالمومنین است، جنود عقل یاران خالص و با بصیرت و با معرفت و با تقوا و مطیع امیرالمومنین هستند؛ در مقابلِ امیرالمومنین علیه السلام، معاویه نماد جهل است و یاران معاویه امثال عمرو عاص و غیره، جنود جهل هستند. در جنگ‌های نهج البلاغه ما مشاهده می‌کنیم تقابل بین جنود عقل و جهل را. ♻️در توصیف‌های مولا علی علیه السلام یا داریم عقل و آثار و وصف و نشانه هایش را میشنویم و میخوانیم یا جهل و نشانه ها و آثار و اوصاف آن را. 📚 یکی از معیارها و توصیف‌ها و شاخص‌ها و گزاره‌هایی که در نهج‌البلاغه پیرامون جهل هست، حکمت ۷۰ است. در حکمت ۷۰ حضرت میفرمایند: " جاهل را نمیبینی مگر در هر موضوع و مسئله‌ای یا در حال افراط و تندروی است،و از حق و عدالت و ولی جلو می‌زند؛ یا مشغول تفریط است و از حق و اعتدال و ولی عقب مانده. جاهل به خاطر جهلش هیچ وقت در نقطه اعتدال نیست، چون کشف نقطه اعتدال و استقرار در نقطه اعتدال عقلانیت می‌خواهد . جاهل عاقل نیست ، عقلش را به کار نمی اندازد. این افراط یا تفریط که نشانه و محصول جهل است؛ چه در استفاده و به دست آوردن دنیا باشد، چه در به ظاهر مناسک و معنویات باشد ،چه حتی در محبت علی بن ابیطالب علیه السلام باشد؛ جهل، جهل است. ‼️ ممکن است کسی بگوید : در قصه محبت امیرالمومنین که دیگر حد ندارد؛ تا جایی که ما خودمان را بُکُشیم برای مولا علی علیه السلام جا دارد. بله از این منظر جا دارد، اما اگر محبتی ترکیب شد با جهل، یعنی عقلانیت بالای سرش نبود فقط احساساتِ شور بود و من به بهانه محبت امیرالمومنین غلو کردم، شعری گفتم ،حرفی زدم ،سخنرانی کردم، که مولا را هم قد پیغمبر ،یا بالاتر از پیامبر یا حتی نعوذ بالله از خدا بالاتر، یا خدا تلقی کردم ؛آیا این هم محبتی است که درست است؟ 🎙 حجت الاسلام مهدوی‌ ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯ 🔄 راهنما https://eitaa.com/sokhananeziba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح‌⃣ ✍ غلو از غالی یعنی بالا بردن می آید.. ما قدر و عظمت امیرالمومنین را نمیدانیم؛ فقط خدا و پیامبر و حضرت زهرا سلام الله علیها و ائمه هستند که می‌توانند معرفی کنند. ما میدانیم که مخلوق است یعنی خالق نیست، یعنی خدا نیست؛ امیرالمومنین بنده ایست از بندگان خدا و شاگرد پیغمبر است؛ حالا اگر کسی به خاطر محبت زیادی که به مولا دارد جوری حرف بزند که پیامبر را پایین بیاورد و امیرالمومنین را بالا ببرد، این غلوّ کرده جاهل است افراط کرده است، این از علی جلو زده است. یا خدای نکرده امیرالمومنین را فوق بشر بداند یعنی خدا بداند همچنان که بعضی‌ها هستند علی اللهی شده‌اند، اینان به فتوای همه مراجع نجس و کافر هستند. ❓چرا؟ چون از نقطه حق که خود مولا علی علیه السلام آنجاست جلو زده اند، از امیرالمومنین جلو زده‌اند. ❌ یا کسانی که امیرالمومنین علیه السلام را بشر عادی میدانستند، اینان از آن طرف افتاده‌اند. بین امیرالمومنین و دیگران هیچ فرقی قائل نشدند بلکه دیگران را برتر دانستند، مقدم کردند، آنها هم تفریط کرده‌اند در حق علی علیه السلام. آنها هم جاهل هستند. آنها هم عقل را لگد مال کردند. ⁉️ انسانی با این فضایل غیر قابلِ رقابت، اصلا قابل مقایسه با دیگران است؟ ✅ پس کسی که جلو زد جاهل است؛ کسی که عقب ماندجاهل است؛ چرا چون به خاطر محبت امیرالمومنین از خود مولا جلو بزنی یا به خاطر بغض مولا از خود مولا جلو بزنی هر دو جهل است. 🤏 حالا ببینید مولا علی علیه السلام در حکمت ۱۱۷ نهج البلاغه میفرمایند: هر دو گروهی که از ما که معیار اعتدالیم جلو زدند یا عقب افتادند، به خاطر منِ علی، درباره منِ علی هر کسی افراط کرد و هرکسی تفریط کرد، هر دو هلاک میشوند. چه بسا هلاک میشوند کنایه است از اینکه به جهنم میروند و ایمان ندارند. 📖 حکمت ۱۱۷ را بخوانیم :" دو گروه به خاطر من هلاک می‌شوند، محبی که غلوّ میکند، دشمنی که حرف‌های ناروا به من نسبت می‌دهد ." 📜 خود حضرت در نهج البلاغه فرمود :"ما راه میانه هستیم ." هرکس جلو زده باید برگردد به ما و هر کس هم عقب مانده باید به ما برسد. یعنی نه اعتقاد افراطی را قبول داریم نه تفریطی را . نه برخورد افراطی را به اسم محبت قبول داریم نه تفریطی به اسم بغض. این معیار ، ما هستیم. 📖 حالا کامل شده این فرمایش را در بند دوم از خطبه ۱۲۷ بخوانیم:" به زودی دو صنف و گروه درباره من هلاک خواهند شد( اول هم نمیگویند دشمن، اول میفرمایند محبّ ) محبِّ افراطی که به خاطر حب جاهلانه‌ی من اعتقاد غیر حق پیدا می‌کند ، اعتقاد باطل پیدا می‌کند. گروه دومی که درباره من به هلاکت کشیده خواهند شد دشمنی است که افراط می‌کند." ⁉️ یعنی چه افراط می‌کند؟ یعنی به خاطر بغضِ من ناحق به من نسبت میدهد. بعد فرمود:" کسانی که در میانه عقلانیت هستند درباره من، اینا بهترین مردم هستند." یعنی کسانی که من را خدا نمی‌دانند‌ مثل غالیان و افراطی‌ها. از آن طرف هم من را یک آدم عادی که بشود با دیگران مقایسه کرد و بعد کمتر کرد و دیگران را بالاتر برد نیز نمیدانند مثل دشمنان. 🎙 حجت الاسلام مهدوی‌ ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯ 🔄 راهنما https://eitaa.com/sokhananeziba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح‌⃣ ♻️ حضرت فرمود:"بهترین گروه ، گروه میانه‌اند؛ شما بچسبید به این گروه میانه." نه افراطی باشید نه تفریطی. 👌 حالا یک نکته در این خطبه ۱۲۷ است؛ آیا افراط در محبت اهل بیت علیهم السلام فقط به غلوّ است؟ یعنی اگر خدای نکرده کسی اهل بیت را خدا دانست، امیرالمومنین را خدا دانست یا از پیامبر بالاتر دانست ، فقط مشمول این حرف میشود؟ هلاک میشود؟ یا نه، کسی که محبت امیرالمومنین دارد اما بلد نیست تدبیری بکند که این محبت، جذب کند دیگران را به مکتب امیرالمومنین؛ کاری می‌کند، حرفی می‌زند ، رفتاری انجام میدهد که اتفاقا دفع میکند، برای اهل بیت دشمن درست میکند. آیا این مشمول محبّ افراطی نیست ؟ کسی که به بهانه محبت امیرالمومنین تفرقه ایجاد می‌کند بین شیعه و سنی. ✅ واقعیت این است که در بین همین چند صد میلیون عزیزی که در دنیا خودشان را شیعه امیرالمومنین میدانند؛ چند درصدشان با مطالعه عمیق و استدلال ، به ولایت امیرالمومنین رسیده‌اند؟ خیلی کم. غیر از جمعی از علما و اهل مطالعه. عوام مردم بصورت محبتی وشنیداری محبّ شده اند. واقعا تحقیق کرده‌اند و به این حبّ و ولایت رسیده‌اند؟ خیر. 🙏 حالا خدا لطف کرده اینان محب شده‌اند. ✅ عزیزان، همینطور در بین یک میلیاردونیم مسلمان اهل سنت فقط بخش علمایشان هستند که رفته‌اند تحقیق کرده‌اند و به یقین رسیده‌اند که فقط مکتب امیرالمومنین درست است، اما لجاجت به خرج میدهند. ⁉️ اکثریت اهل سنت محب اهل بیت هستند. اکثریت اهل سنت. پس چرا شیعه نمیشوند؟ برای اینکه همانطور که تو مطالعه نمیکنی در مورد مکتب خودت، او هم مطالعه نمیکند، به علمایشان اعتماد میکنند، ساده دل هستند. ❓مگر تو مطالعه کردی شیعه شدی او هم مادرزادی اهل سنت بوده به بزرگانش هم اعتماد داشته آنها هم سرش کلاه گذاشتند. ولی محبت اهل بیت را دارند در حرم امام رضا میبینید چقدر اهل سنت میآیند، از دست بسته نماز خواندنشان میفهمیم، کربلای معلی ،حرم مولا علی علیه السلام،حرم قمر بنی هاشم. اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت از محبان اهل بیت هستند، شافعی‌ها در کردستان و غیره 🎙حجت الاسلام مهدوی‌ ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯ 🔄 راهنما https://eitaa.com/sokhananeziba