شرح حکمت 117-5-9-1399-حسینیه نهضت-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
9.96M
🌹سلسله جلسات
#درسهای_نهجالبلاغه
🔰 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📚 #حکمت117
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🔄 راهنما
https://eitaa.com/sokhananeziba
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح#حکمت1171⃣
✍ اگر از بنده ناچیز بپرسند که به جای عنوان نهج البلاغه اگر بخواهی اسم و عنوانی بر این کتاب شریف که بعد از قرآن کریم بینظیر است؛ بگذاری، به گونه ای که آن عنوان به محتوای نهج البلاغه اشاره داشته باشد؛چه اسمی میگذاری؟
من اسم این کتاب رو کتاب العقل و الجهل میگذارم یا کتابُ الاعتدال .
✅ اسلام به تعبیر شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه با این همه معارف و مفاهیم و آموزهها و دستورات و شریعت و احکام و غیره اگر قرار باشد در یک واژه خلاصه بشود آن واژه به تعبیر شهید مطهری " اعتدال" است.
📖 در اسلامی که درست شناخته بشود ، درست تبلیغ و تبیین بشود و درست پیاده بشود ، نه افراط هست نه تفریط.
البته ملاک تشخیص افراط و تفریط و اعتدال، عقلِ گرفتارِ هوایِ نفسِ امثال من نیست .
آن منطقی است که پشت حق است .
بنده اگر میخواستم اسمی ناظر به محتوا و آثار نهج البلاغه بگذارم ، اسمش را میگذاشتم کتابُ الاعتدال یا کتابُ العقل و الجهل .
🔰امیرالمومنین علیه الصلاة و السلام در این کتاب نورانی و ناشناخته گاهی با لفظ، جهل و عقل، جاهل و عاقل ،جهل و عقلانیت، آثار جهل، مقدمات جهل،نشانه های جاهل،نشانه های عاقل را بیان میکند؛گاهی هم با فهوای کلام.
سرتاسر نهج البلاغه ما را در عالم عقلانیت قرار میدهد و جبهه مقابل علی علیه السلام را ،جبهه و جنود جهل.
✳️ نماد عقل محض امیرالمومنین است، جنود عقل یاران خالص و با بصیرت و با معرفت و با تقوا و مطیع امیرالمومنین هستند؛ در مقابلِ امیرالمومنین علیه السلام، معاویه نماد جهل است و یاران معاویه امثال عمرو عاص و غیره، جنود جهل هستند.
در جنگهای نهج البلاغه ما مشاهده میکنیم تقابل بین جنود عقل و جهل را.
♻️در توصیفهای مولا علی علیه السلام یا داریم عقل و آثار و وصف و نشانه هایش را میشنویم و میخوانیم یا جهل و نشانه ها و آثار و اوصاف آن را.
📚 یکی از معیارها و توصیفها و شاخصها و گزارههایی که در نهجالبلاغه پیرامون جهل هست، حکمت ۷۰ است.
در حکمت ۷۰ حضرت میفرمایند:
" جاهل را نمیبینی مگر در هر موضوع و مسئلهای یا در حال افراط و تندروی است،و از حق و عدالت و ولی جلو میزند؛ یا مشغول تفریط است و از حق و اعتدال و ولی عقب مانده.
جاهل به خاطر جهلش هیچ وقت در نقطه اعتدال نیست، چون کشف نقطه اعتدال و استقرار در نقطه اعتدال عقلانیت میخواهد .
جاهل عاقل نیست ، عقلش را به کار نمی اندازد.
این افراط یا تفریط که نشانه و محصول جهل است؛ چه در استفاده و به دست آوردن دنیا باشد، چه در به ظاهر مناسک و معنویات باشد ،چه حتی در محبت علی بن ابیطالب علیه السلام باشد؛ جهل، جهل است.
‼️ ممکن است کسی بگوید : در قصه محبت امیرالمومنین که دیگر حد ندارد؛ تا جایی که ما خودمان را بُکُشیم برای مولا علی علیه السلام جا دارد.
بله از این منظر جا دارد، اما اگر محبتی ترکیب شد با جهل، یعنی عقلانیت بالای سرش نبود فقط احساساتِ شور بود و من به بهانه محبت امیرالمومنین غلو کردم، شعری گفتم ،حرفی زدم ،سخنرانی کردم، که مولا را هم قد پیغمبر ،یا بالاتر از پیامبر یا حتی نعوذ بالله از خدا بالاتر، یا خدا تلقی کردم ؛آیا این هم محبتی است که درست است؟
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
🔄 راهنما
https://eitaa.com/sokhananeziba
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح#حکمت1172⃣
✍ غلو از غالی یعنی بالا بردن می آید..
ما قدر و عظمت امیرالمومنین را نمیدانیم؛ فقط خدا و پیامبر و حضرت زهرا سلام الله علیها و ائمه هستند که میتوانند معرفی کنند.
ما میدانیم که مخلوق است یعنی خالق نیست، یعنی خدا نیست؛ امیرالمومنین بنده ایست از بندگان خدا و شاگرد پیغمبر است؛ حالا اگر کسی به خاطر محبت زیادی که به مولا دارد جوری حرف بزند که پیامبر را پایین بیاورد و امیرالمومنین را بالا ببرد، این غلوّ کرده جاهل است افراط کرده است، این از علی جلو زده است.
یا خدای نکرده امیرالمومنین را فوق بشر بداند یعنی خدا بداند همچنان که بعضیها هستند علی اللهی شدهاند، اینان به فتوای همه مراجع نجس و کافر هستند.
❓چرا؟ چون از نقطه حق که خود مولا علی علیه السلام آنجاست جلو زده اند، از امیرالمومنین جلو زدهاند.
❌ یا کسانی که امیرالمومنین علیه السلام را بشر عادی میدانستند، اینان از آن طرف افتادهاند. بین امیرالمومنین و دیگران هیچ فرقی قائل نشدند بلکه دیگران را برتر دانستند، مقدم کردند، آنها هم تفریط کردهاند در حق علی علیه السلام. آنها هم جاهل هستند. آنها هم عقل را لگد مال کردند.
⁉️ انسانی با این فضایل غیر قابلِ رقابت، اصلا قابل مقایسه با دیگران است؟
✅ پس کسی که جلو زد جاهل است؛ کسی که عقب ماندجاهل است؛ چرا چون به خاطر محبت امیرالمومنین از خود مولا جلو بزنی یا به خاطر بغض مولا از خود مولا جلو بزنی هر دو جهل است.
🤏 حالا ببینید مولا علی علیه السلام در حکمت ۱۱۷ نهج البلاغه میفرمایند: هر دو گروهی که از ما که معیار اعتدالیم جلو زدند یا عقب افتادند، به خاطر منِ علی، درباره منِ علی هر کسی افراط کرد و هرکسی تفریط کرد، هر دو هلاک میشوند. چه بسا هلاک میشوند کنایه است از اینکه به جهنم میروند و ایمان ندارند.
📖 حکمت ۱۱۷ را بخوانیم :" دو گروه به خاطر من هلاک میشوند، محبی که غلوّ میکند، دشمنی که حرفهای ناروا به من نسبت میدهد ."
📜 خود حضرت در نهج البلاغه فرمود :"ما راه میانه هستیم ."
هرکس جلو زده باید برگردد به ما و هر کس هم عقب مانده باید به ما برسد.
یعنی نه اعتقاد افراطی را قبول داریم نه تفریطی را .
نه برخورد افراطی را به اسم محبت قبول داریم نه تفریطی به اسم بغض. این معیار ، ما هستیم.
📖 حالا کامل شده این فرمایش را در بند دوم از خطبه ۱۲۷ بخوانیم:" به زودی دو صنف و گروه درباره من هلاک خواهند شد( اول هم نمیگویند دشمن، اول میفرمایند محبّ )
محبِّ افراطی که به خاطر حب جاهلانهی من اعتقاد غیر حق پیدا میکند ، اعتقاد باطل پیدا میکند.
گروه دومی که درباره من به هلاکت کشیده خواهند شد دشمنی است که افراط میکند."
⁉️ یعنی چه افراط میکند؟ یعنی به خاطر بغضِ من ناحق به من نسبت میدهد.
بعد فرمود:" کسانی که در میانه عقلانیت هستند درباره من، اینا بهترین مردم هستند."
یعنی کسانی که من را خدا نمیدانند مثل غالیان و افراطیها.
از آن طرف هم من را یک آدم عادی که بشود با دیگران مقایسه کرد و بعد کمتر کرد و دیگران را بالاتر برد نیز نمیدانند مثل دشمنان.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
🔄 راهنما
https://eitaa.com/sokhananeziba
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح#حکمت1173⃣
♻️ حضرت فرمود:"بهترین گروه ، گروه میانهاند؛ شما بچسبید به این گروه میانه."
نه افراطی باشید نه تفریطی.
👌 حالا یک نکته در این خطبه ۱۲۷ است؛ آیا افراط در محبت اهل بیت علیهم السلام فقط به غلوّ است؟ یعنی اگر خدای نکرده کسی اهل بیت را خدا دانست، امیرالمومنین را خدا دانست یا از پیامبر بالاتر دانست ، فقط مشمول این حرف میشود؟ هلاک میشود؟
یا نه، کسی که محبت امیرالمومنین دارد اما بلد نیست تدبیری بکند که این محبت، جذب کند دیگران را به مکتب امیرالمومنین؛ کاری میکند، حرفی میزند ، رفتاری انجام میدهد که اتفاقا دفع میکند، برای اهل بیت دشمن درست میکند. آیا این مشمول محبّ افراطی نیست ؟ کسی که به بهانه محبت امیرالمومنین تفرقه ایجاد میکند بین شیعه و سنی.
✅ واقعیت این است که در بین همین چند صد میلیون عزیزی که در دنیا خودشان را شیعه امیرالمومنین میدانند؛ چند درصدشان با مطالعه عمیق و استدلال ، به ولایت امیرالمومنین رسیدهاند؟ خیلی کم. غیر از جمعی از علما و اهل مطالعه.
عوام مردم بصورت محبتی وشنیداری محبّ شده اند. واقعا تحقیق کردهاند و به این حبّ و ولایت رسیدهاند؟ خیر.
🙏 حالا خدا لطف کرده اینان محب شدهاند.
✅ عزیزان، همینطور در بین یک میلیاردونیم مسلمان اهل سنت فقط بخش علمایشان هستند که رفتهاند تحقیق کردهاند و به یقین رسیدهاند که فقط مکتب امیرالمومنین درست است، اما لجاجت به خرج میدهند.
⁉️ اکثریت اهل سنت محب اهل بیت هستند. اکثریت اهل سنت.
پس چرا شیعه نمیشوند؟ برای اینکه همانطور که تو مطالعه نمیکنی در مورد مکتب خودت، او هم مطالعه نمیکند، به علمایشان اعتماد میکنند، ساده دل هستند.
❓مگر تو مطالعه کردی شیعه شدی او هم مادرزادی اهل سنت بوده به بزرگانش هم اعتماد داشته آنها هم سرش کلاه گذاشتند. ولی محبت اهل بیت را دارند در حرم امام رضا میبینید چقدر اهل سنت میآیند، از دست بسته نماز خواندنشان میفهمیم، کربلای معلی ،حرم مولا علی علیه السلام،حرم قمر بنی هاشم. اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت از محبان اهل بیت هستند، شافعیها در کردستان و غیره
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
🔄 راهنما
https://eitaa.com/sokhananeziba
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح#حکمت1174⃣
❌ حالا من به خاطر محبت امیرالمومنین علیه السلام به جای اینکه این حقیقت را بفهمم که او هم محب مولاست ولی قصه را به او اشتباه یاد دادهاند یعنی امیرالمومنین را از همه بهتر میداند اما خلیفه اول نمیداند چون اشتباه یاد دادند.
🤔 به جای اینکه رفتاری از من شیعه ببیند که جذب بشود کاری میکنم که نفرت از تشیع پیدا کند. و همان محبت هم از دست برود.
🤏 آیا کسی که به بهانه محبت مولا علی علیه السلام به جای اینکه یار جمع کند برای مولا علی علیهالسلام دشمن درست کند، این افراطی نیست؟
❌ کسی که وحدت را به هم میزند و شعورش را ندارد و میگوید یعنی چه که با دشمن اهل بیت وحدت کنیم ؛ ما با دشمن اهل بیت وحدت نداریم؛
مگر اهل سنت دشمن اهل بیت هستند؟ پس در حرم امام رضا چکار میکند؟پس برای چه نذر میکند برای حرم امام حسین؟
✅ اشتباه گرفتی برادر، دشمن اهل بیت بخشی از علمای اینها بودند که حق را فهمیدند و تکذیب کردند و نمیگذارند امّتشان بفهمند.
همین دیروز یک آقائی با تیپ خاصی و سیگاری مرا از تهران میآوُرد قم؛ در مسیر دید زنگ میزنند و من نهج البلاغه میگویم، داخل ماشین یک ساعت کلاس آنلاین نهج البلاغه داشتم، ایشان سکوت محض بود ، بعد دیدم سرش را تکان میدهد،
تمام که شد گفت یک چیزی بگویم ؟ با ادبیات خودش حرف میزد.
👌 گفت یک زمانی به من گفتند برو فرودگاهِ امام دو نفر هستند که عرب هستند (چون من عربیم خیلی خوب است) آنها را بیاور. گفتم چشم. رفتم دیدم دو نفر عرب
سوار شدند عقب و راه افتادیم؛ در راه با آنها احوالپرسی کردم ، گفتم اهل کویت هستید؟گفتند:نه. اهل عراق هستید، نه.
گفتم اهل کجا هستید؟ گفتند عربستان، گفتم شرق عربستان ؟گفت: نه، ریاض.
یک دفعه برگشتم به رویشان در جاده پشت فرمان .
گفت چکار میکنی؟ گفتم هیچی.
در ذهنم شروع کردم لعن و نفرین کردن وهابی ها، در ذهنم شروع کردم به قضاوت کردن، ریاض همه وهابی هستند. دشمن شیعه و اهل بیت هستند.
کمی که گذشت گفت: ۷ سال است شیعه شدهام برگشتم گفتم:جدی؟ گفت بله
گفتم چطور شد ؟ گفت همین دوست تاجری که این سفر هم با او قرار دارم یک سفر دیگر، ما با او قرار کاری داشتیم، آمدم فرودگاه امام، وهابی بودم .
قرار بود بیاید دنبالم، پیام داد که من در راه فرودگاه تصادف کردم، شما تاکسی بگیر و بیا. گفتم نه منتظر میمانم تا خودت بیائی.
خلاصه نشستم تو فرودگاه کمی کتاب، کمی فلان ، اذان شد.
رفتم نمازخانه فرودگاه نمازم را خواندم ، همانجا نشستم، کتابخانه نمازخانه را نگاه کردم دیدم جز قرآن همه کتابها فارسی است.
نگاه میکردم دیدم اسم کتاب عربی نوشته شده؛ برداشتم شروع کردم به خواندن، دیدم عجب حرفهای قشنگی!
رفتم در دل این کتاب.
عجب! چه جالب! چه جالب !
رفیقم رنگ زد که من بیرون منتظرم بیا.
گفتم خاموش کن بیا داخل من یه کتابی اینجا دیدم ببین این کتاب را داری به من بدهی؟
گفت با موبایل عکسش را بگیر. از جلد و صفحه شناسنامه و یکی دو صفحه دیگر عکس گرفتم و رفتیم.....
ادامه دارد...
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
🔄 راهنما
https://eitaa.com/sokhananeziba