eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
315 عکس
41 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 السلام علیک یا ابا عبدالله ▪️شرح وقایع روز عاشورا - 2 🔸حجت الاسلام و المسلمین وحید واحدجوان 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 السلام علیک یا ابا عبدالله ▪️ شرح وقایع روز عاشورا - 3 🔸حجت الاسلام و المسلمین وحید واحدجوان 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 السلام علیک یا ابا عبدالله ▪️شرح وقایع روز عاشورا - 4 🔸حجت الاسلام و المسلمین وحید واحدجوان 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 السلام علیک یا ابا عبدالله ▪️ شرح وقایع روز عاشورا - 5 🔸حجت الاسلام و المسلمین وحید واحدجوان 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan
دعای بسیار عظیم القدر برای دفع و نرسیدن شرّ و بدی و گزند، ان شاء الله هر صبح و شب خوانده شود. 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
دعای عظیم القدر، برای گشایش در کارها و باز شدن بن بست ها، ان شاء الله هر روز تکرار شود. 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
نقد دیدگاه آیت الله مصباح یزدی درباره وحدت وجود.pdf
463.3K
🔸مقاله علمی پژوهشی «نقد دیدگاه آیت الله مصباح یزدی درباره وحدت وجود» ✍وحید واحدجوان 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
سخن عرفان
🔸مقاله علمی پژوهشی «نقد دیدگاه آیت الله مصباح یزدی درباره وحدت وجود» ✍وحید واحدجوان 💢کانال سخن ع
🔹چکیده مقاله نقد دیدگاه آیت الله مصباح یزدی درباره وحدت وجود 🔸در اين مقاله، برداشت آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي درباره «وحدت شخصي وجود» که در عرفان اسلامي مطرح است، تحليل و ارزيابي شده است. 🔸در اين پژوهش، ابتدا مطالب استاد مصباح يزدي درباره «وحدت وجودِ اهل معرفت» بيان شده، سپس با توجه به آثار عارفان برجسته اسلامي، در چند مرحله نقاط ضعف برداشت و نظر ايشان روشن گرديده و در پايان نتيجه گرفته شده است: 🔸اولاً، برداشت استاد مصباح يزدي از معناي «وحدت شخصي وجودِ اهل معرفت» تام نيست. 🔸ثانياً، با توجه به ادله گوناگون، اهل معرفت کثرات را نفي نمي‌کنند و لازمه وحدت شخصي وجود نفي مطلق کثرات نيست. 🔸ثالثاً، ديدگاه عارفان درباره وحدت وجود با عقل و عقلانيت منافات ندارد و سخن استاد مصباح يزدي که وحدت وجود به علت نفي کثرات، خلاف بديهيات است، نظر صحيحي نيست. 🔸رابعاً، طبق شواهد، نظر نهايي صدرالمتألهين، وحدت شخصي وجود است. ازاين‌رو گمانِ اينکه «وحدت شخصي وجود» دقيقاً همان «وحدت تشکيکي وجود» در نظام فلسفي صدرایی است، يا براي تصحيح آن بايد به تشکيک وجود فلسفي برگردد، نادرست است. ✍ استاد واحدجوان @sokhanerfan
✅ شهید مطهری، حضرت رقیه و یک پیام مجعول پاسخ به چند سوال و ادعا در یک پیام (درباره نظرات استاد مطهری) که در برخی کانال ها منتشر شده ۱. متن پیام: «کتاب حماسه حسینی تألیف مرتضی مطهری فصلی دارد بنام: تحریفات عاشورا». توضیح: نام دقیق این فصل «تحریفات در واقعه تاریخی کربلا»ست که انتخاب خود استاد است برای عنوان این سخنرانی. ۲. متن پیام: «این فصل حدود ۷۰ صفحه است. در این فصل شهید مطهری دروغهایی را که برای روز عاشورا ساخته‌اند و یا موضوعاتی را که وارونه جلوه می‌دهند برشمرده است. از جمله دروغها این است که در روز عاشورا کسی تشنه نبوده حتی در صبح عاشورا امام حسین و دو نفر از یارانش با آب غسل کرده‌اند». پاسخ: استاد هرگز عطش در روز عاشورا را نفی نکرده و در همین کتاب بر عطش سیدالشهداء(ص) روضه خوانده و گریسته است (حماسه حسینی، ص۱۷۲). شهید مطهری تصریح می‌کنند که سه شبانه روز آب را بر کاروان سید الشهدا(ع) بسته بودند اما در همین میان حضرت ابالفضل(ع) توانسته بود صف دشمن را بشکند و مقداری آب بیاورد (ص۸۷). استاد در روضه گفتار دوم از تحریفات عاشورا، تشنگی امام حسین(ع) و اصحاب را روایت می­‌کند. ۳. متن پیام: «امام حسین دختری بنام رقیه نداشته است». پاسخ: استاد در هیچ سخنرانی، کتاب و یا حتی یادداشتی، اصل وجود طفلی به نام رقیه را نفی نکرده‌اند و در واقع مورد بحث قرار نداده‌اند. بله، در یادداشتهای خود، ضمن برشمردن تحریفهای متعدد لفظی و معنوی، داستان شهادت طفل سه ساله ای از حضرت در خرابه شام را از تحریفات دانسته‌اند. امروزه نیز با وجود امکان سریع جستجو در کتب تاریخی، هیچ منبعی برای این داستان لااقل در منابع پنج قرن اول سراغ داده نشده است و اساسا در مورد تعداد و نام دختران گرامی امام حسین(ع) میان مورخین اختلافاتی وجود دارد. ۴. متن پیام: «عروسی حضرت قاسم دروغ و غیر معقول است». توضیح: استاد به صراحت چنین گفته‌اند. این تنها مطلب درستی است که در این پیام وجود دارد. ۵. متن پیام: «امام حسین همسری بنام لیلا (مادر علی اکبر) نداشته است». پاسخ: شهید مطهری تأکید می‌کند که لیلا مادر حضرت علی اکبر بوده ولی می‌گویند هیچ مورخی از حضور او در کربلا یاد نکرده است. (ص۶۵). ۶. متن پیام: «حضرت ابوالفضل در روز عاشورا در کوران جنگ کشته شده و قصه مَشکِ آب و قطع دست او در روز تاسوعا دروغ است». پاسخ: استاد در همین کتاب به تفصیل برای جریان جانسوز مشک آب و قطع دستان حضرت ابوالفضل(ع) ذکر مصیبت کرده و اشعار حضرت هنگام قطع دست راست و چپ مبارکش را نقل می‌کند (ص۸۸). ۷. متن پیام: «آنطور که آقای مطهری نوشته است اولین کتاب دروغ و بدون سند را در اوایل دوره صفویه شخصی بنام ملّا حسین کاشفی تحت عنوان «روضه الشهدا» از خود جعل و منتشر کرده است». پاسخ: استاد این کتاب را پر از تحریف و نقلهای مجعول و متاسفانه بسیار اثرگذار می داند ولی آن را اولین کتابی که دارای تحریفات درباره واقعه عاشوراست نمی‌شمارد. ۸. متن پیام: «اگر مداحان فصل تحریفات عاشورا از کتاب حماسه حسینی را بخوانند هیچ موضوعی برای گریاندنِ مردم در دست نخواهند داشت و دکّان دین فروشی آنها تخته می‌شود». پاسخ: شهید مطهری بر کثرت وجود منابع و مقاتل معتبر درباره حوادث کربلا تأکید می‌کند و از اینکه با این حال عده‌ای به دنبال داستانهای مجعول می روند ابراز شگفتی می‌کند. نقلهای ساختگی که در میان برخی سخنرانان و مداحان مشاهده می‌شد امروز با روشنگری‌های امثال استاد مطهری تا حدی کمتر شده است. این که خود استاد مطهری بارها بر اهمیت و لزوم حفظ مجالس عزای سید الشهدا(ع) تأکید داشته‌اند و ذکر مصیبت­های استاد در همین کتاب حماسه حسینی بهترین دلیل بر برداشت های نادرست نویسنده متن است. نویسنده گمان کرده است فلسفه بزرگداشت عاشورا صرفا گریه کردن و ذکر مصیبت است. 🔸 نکته بر خلاف پاره‌ای شایعات، کتاب «حماسه حسینی» عینا کلام‌ استاد بوده و صوت آنها موجود است. استاد شهید همواره بر ضبط سخنرانی‌های خود تاکید می‌کردند و بارها دیده شد که علیرغم کمبود امکانات ضبط صوتی در آن زمان، آن را شرط حضور در جلسه اعلام می‌کردند. @motahari_ir @sokhanerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا زنها ناقص العقل هستند؟! پاسخ حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی به شبهه معروف درباره معنای ناقص بودن عقل زنان @sokhanerfan
🔹دست خط پر برکت شیخ اکبر، محیی الدین ابن عربی @sokhanerfan
📣 آغاز درس اخلاق و معنویت آیت‌الله یزدان‌پناه در شهر تهران 📖 با موضوع سلوک اجتماعی (فصل اول از سلسله جلسات معنویت دینی) زمان: چهارشنبه‌ها، ساعت ۲۰:۳۰ مکان: تهران، میدان شهدا، مسجد خیّر 📱پخش آنلاین: @ostad_yazdanpanah 🏷 لازم به ذکر است که جلسه برای برادران و خواهران بوده و مهدکودک برای کودکان نیز فراهم است. 💠 https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah 💢سخن عرفان @sokhanerfan
📚 جهت خرید کتاب (نکات ناب و خاطرات آیت الله حسن رمضانی از حکیمان، عارفان و اندیشمندان) و در بیان استاد رمضانی به آیدی @ehsann110 پیام دهید. این دو کتاب به همت استاد وحید واحدجوان تنظیم و تدوین شده است. 📬 ارسال به سراسر کشور همراه با ارسال رایگان برای مشتریان شهر مقدس قم @sokhanerfan
🔸تزکیه توحیدی تحریری از نقش توحید افعالی در تزکیه اخلاقی نوشته زهرا خوب نژاد با راهنمایی وحید واحدجوان @sokhanerfan
🔸دعا برای گشایش در کارها از امام صادق علیه السلام @sokhanerfan
🔷کتاب اعیان ثابته در عرفان اسلامی🔷 منتشر شد (خرداد ۱۴۰۲) 🔸تقریر دروس استاد وحید واحدجوان به کوشش: وحید غیاثی ✍کتابی عمیق و دقیق و در عین حال روان درباره اعیان ثابته که یکی از مباحث بسیار مهم عرفان نظری است که در عرفان عملی نیز کاربرد دارد. معرفت صحیح به این مسئله و زوایای آن، انسان را نسبت به شناخت خداوند متعال، اسما و صفات او، ویژگی‌های مخلوقات از جمله انسان، مراتب آفرینش، قضا و قدر، جبر و اختیار و مانند آن کمک شایانی می‌کند. 📦 مرکز سفارش و خرید و ارسال: قم ، پاساژ قدس ، انتشارات قائم آل علی (علیه السلام) مرکز چاپ و نشر آثار عرفانی ۰۲۵۳۷۷۳۹۵۲۵ ۰۹۱۲۷۴۷۸۶۷۹ 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
🔸دعا برای رفع مشکل در روایت است دو یا چهار رکعت نماز بخواند و سپس این دعا را بخواند، ان شاء الله مشکلش برطرف می شود. @sokhanerfan
🌷🌿🌷🌿🌷🌿 🌿🌷🌿🌷 🌷🌿 🌿 🌺 ذکر جهت احیای عقل و قلب در نزد اولیاء الله مجرب است که إکثار ذکر شریف «یا حیّ یا قیّوم یا من لا اله الّا انت» موجب حیات عقل است. وقتی با خدایت خلوت کن که بدن استراحت کرده باشد و از خستگی بدر آمده باشد و در حال امتلاء و اشتها نباشد. در آن حال با کمال حضور و مراقبت و ادب مع الله، خداوند سبحان را بدان ذکر شریف می خوانی. عدد ندارد؛ اختیار مدت با خود جنابعالی است، مثلا در حدود بیست دقیقه یا بیشتر و بهتر اینکه (تعدادش) کمتر از یک اربعین نباشد؛ بیشترش چه بهتر. 🔷 علامه حسن زاده آملی @sokhanerfan
🍀قرب نوافل و قرب فرائض سالک پس از پشت سر گذاشتن مراحل سیر و سلوک به مقام قرب الهی می‌رسد. در مقام قرب، گاهی به گونه کلی و کامل حجاب انانیت از بین نرفته و لذا خود را در آیینه حق تعالی مشاهده می‌کند که این همان قرب نوافل است. گاهی حجاب انانیت به کلی و کامل از بین می‌رود و او به معنای کامل فانی در خداوند می‌شود. در اینصورت حق تعالی خود را در آیینه عبد مشاهده می‌کند و این همان قرب فرائض است. در قرب نوافل که هنوز فنای تام حاصل نشده، سالک، صاحب اسم و اثر است و حق تعالی به منزله ابزاری در خدمت اوست که با آن کارهای خود را انجام می‌دهد. اما در قرب فرائض که عبد به فنای تام می‌رسد، از سالک به عنوان امری مغایر حق تعالی، عین و اثری باقی نمی‌ماند و در این قرب، همه کاره خداوند است و این عبد، به منزله ابزاری است که حق تعالی با آن کارهای خویش را انجام می‌دهد. ✍️استاد رمضانی، عرفان در آیینه قرآن و روایات، ص 197 @sokhanerfan
🔶 افسـوس کـه اینگونـه علـوم اکنـون از حوزه هـا رخت بربسـته اسـت! 🔹استاد حسن رمضانی: آیت ّ اللـه محمـد فاضـل لنکرانی (ره) در درس خـارج، این خاطـره را نقل کردنـد و فرمودنـد: در ایـام طاغـوت کـه بـه منـزل امـام دسـتبرد زده بودنـد، نسـخه فصـوص ایشـان همـراه با دیگـر کتاب ها به سـرقت رفته بـود و بعد ها پـس از پیروزی انقـلاب امـام جمعه وقت همدان، آن نسـخه را در دسـت یک کتابفـروش دوره گرد، دیـده و شـناخته بـود و آن را خریـده و بـه تهـران، دفتر حضرت امام ارسـال کـرده بود. آیت ّ اللـه فاضـل می فرمودنـد: من آنجـا بودم که نسـخه فصوص (یکی از متون عرفانی) امـام را آوردند. امـام کتـاب فصـوص را گرفتند و تورقـی کردند. گویا همـراه با تورق کتـاب خاطرات خـود را مـرور می کردنـد. بعـد از تـورق، نفـس عمیقـی کشـیده و کتـاب را بسـتند و گذاشـتند روی طاقچـه بـالای سرشـان و در حـال گذاشـتن کتـاب بـالای طاقچـه، فرمودنـد: افسـوس کـه اینگونـه علـوم اکنـون از حوزه هـا رخت بربسـته اسـت! (حدیث سهر، ص ۲۰۴) حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی) https://eitaa.com/hadisesahar @sokhanerfan
🔹پیاده روی اربعین ۱. مراسم پیاده روی اربعین به قصد زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام و امامان معصوم علیهم السلام و اولاد و اصحاب ایشان، برکات بسیار زیادی دارد که باید از جهات گوناگون تبیین شود. ۲. هر مراسم دینی و مذهبی، اخلاق، آداب و احکامی دارد که اینها هم باید توسط عالمان دینی تبیین و تبلیغ گردد و تنها به بیان اصل و فضیلت و ثواب اکتفا نشود. ۳. ممکن است این مراسم معنوی همانند سایر مراسم و مناسک، دچار آسیب و انحراف شود که بر علما و اساتید علوم دینی فرض و واجب است با رصد این امور، مردم را نسبت آنها آگاه کنند و به نوعی امر به معروف و نهی از منکر نمایند. بدیهی است غفلت از این مسئله یا ترک آن، تبعاتش همانند کارهای تخریبی دشمنان است که به اصل قضیه ضربه میزند. از زوایه دیگر، اگر آسیب ها و مشکلات و انحرافات موجود در این مراسم از زبان عالمان دینی به درستی تبیین نشود، از زبان دیگران به صورت نادرست شنیده می شود و همین امر اصل مسئله را تحت تاثیر قرار می دهد. ۴. بنده، امسال در پیاده روی اربعین شرکت کرده ام و نائب الزیاره همه مومنان و مومنات و محبان اهل بیت علیهم السلام هستم و امیدوارم خداوند به همه ما عقل نظری و عملی بیشتری عنایت نماید تا از این مراسم بهترین بهره ها به جامعه تشیع واصل گردد. وحید واحدجوان ایام اربعین ۱۴۴۵ @sokhanerfan
✅ متن کامل زیارت اربعین اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَرات ِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَ قآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَشَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ. @sokhanerfan
🏴 مراسم سوگواری ایام صفر ۱۴۴۵ (ویژه برادران) 🔹سخنران: حجت الاسلام عباس کوثری 🔹با نوای: حاج مهدی حیدرزاده 🔹 مکان و زمان: از پنجشنبه ۲۳ شهریور به مدت سه روز/ ساعت ۱۶:۳۰ بیت آیت الله استاد حسن رمضانی قم، انسجام، کوچه۸، فرعی۳، پلاک۳ @sokhanerfan
السلام علیک یا رسول الله عَنِ الرِّضا عليه السلام: تُعْرَضُ عَلى رَسُولِ اللّه ِ عَلَيْهِ وَآلِهِ السَّلامُ اَعْمالُ اُمَّتِهِ كُلَّ صَباحٍ اَبْرارِها وَ فُجّارِها، فَاحْـذَرُوا. [مسندالامام الرضا عليه السلام، ج 1، ص 339.] از امام رضا عليه السلام روايت شده است: كارهاى امّت پيامبر صلي الله عليه و آله، چه نيكان و چه بدكاران، هر بامداد به محضر رسول خدا صلي الله عليه و آله گزارش و عرضه مى شود ، پس حذر كنيد. @sokhanerfan
🔹 حروف و نسبت آنها با حقايق و موجودات‏ حروف دلالت بر معانى غيبيه دارند زيرا كلمات به ازاى حقايق الهيه و كونيه وضع شده‏اند و بين اسماء و مسميات آنها مناسباتى شگفت است و واضع حقيقى در مظاهر انسانى، حق سبحانه و تعالى است. لذا حروف را واسطه وصول به واقع معرفى فرموده‏اند و شيخ را در اين موضوع، در رساله حروف به نام «درّ مكنون و سرّ مصون»، لطايف و نكات شريف است و از روى همين ارتباط، عالم به جفر از حروف به اعيان يعنى معانى عينيه و غيبيه آنها منتقل مى‏گردد، چنانكه از ظواهر نقوش كلمات و حروف و ألفاظ موضوعه، پى به معانى واقعى آنها مى‏برد. هر چند كه كلمات و حروف و ألفاظ، وعاء معانى خود نيستند. شيخ در رساله ياد شده و «عيانى» در «مفاتيح» و ديگر عالمان به علوم حروف و اعداد در تأثير و دلالت يك يك حروف مطالبى دارند و آنها را در مربعات وفقى و جداول غير وفقى و طرق و وجوه تكسير، آثار و تأثيرات خاص است. به اين معنى كه اعمال خاص بدانها، صورت اعدادى، براى افاضه يك سلسله فيوضات الهى است كه هر رشته از مقدمات كسب معارف، ارتباطى خاص با نتيجه خود دارد. همچون ارتباط سلسله نظام علّى و معلولى. فافهم. لذا شيخ از سين «سجن» معنى ستر استفاده كرد. 🔸عالم حروف را اسرارى عجيب است ما در اين مقام به نحو اشاره به نقل حديث شريفى تبرك مى‏جوييم كه در ماده حمّى از سفينة البحار روايت شده است. آن حديث اين است كه امام حسن عليه السلام بيمار شد و درد او شديد گرديد، حضرت فاطمه صلوات اللّه عليها او را به حضور رسول اللّه (ص) آورد و به او درباره فرزندش استغاثه كرد، جبرئيل عليه السلام نازل شد و گفت خداوند بر تو سوره‏اى نازل نكرد مگر اينكه در او حرف «فا» است و هر «فا» آفت است مگر سوره حمد كه در آن «فا» نيست. پس قدحي از آب بخواه و بر آن چهل بار سوره حمد بخوان سپس آن آب را بر امام حسن بريز، پيغمبر آن چنان كرد و امام حسن شفا يافت كه گويى از بند رهايى يافت. از اين گونه روايات در بيان اسرار حروف بسيار است. 📗علامه حسن زاده آملی، ممد الهمم در شرح فصوص الحكم، ص: 574 @sokhanerfan