eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
315 عکس
41 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 مظلومیت امام حسن مجتبی 🔸 آن كه سرنوشتش‏ اين‏ بود كه تمام عمر خود را به سوختن و ساختن به سر برد، كار او بسى سنگين‌تر است.‌ (یادداشتهای استاد مطهری، ج۹، ص۳۱۱) 🔹اگر انسان خوب توجه کند می‌فهمد که به یک معنا مظلومیت امام حسن‏(ع) حتی از امام حسین(ع) بیشتر است. 🔸همان نشاط شهادتی که در امام حسین(ع) هست در امام حسن(ع) هم هست ولی ایشان در دوره‌ای قرار گرفته که باید صبر و خودداری کند تا موقع و وقت برسد و آن موقع و وقت، وقتی است که ایشان از دنیا رفته‌اند و نوبت به برادرشان اباعبدالله الحسین(ع) رسیده است. 🔹 اگر امام حسن(ع) در نماز جمعه‏ آنها شرکت نمی‌کرد متهم به الحاد و تفریق جماعت مسلمین می‌شد. امام و خطیب جمعه بالای منبر می‌رفت و در حضور امام حسن(ع)، پدر بزرگوارش علی(ع) را سبّ و لعن می‌کرد. اینها شوخی نیست. 🔸 این است که برای امام حسن(ع) درست گفته‌اند که کوچکترین مصیبتهایش همان مصیبت مرگش بود. وقتی که مسموم شد این مسمومیت کوچکترین رنجی بود که او در دنیا دید. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۹، ص۴۳ (با تلخیص) 🆔 @sokhanerfan
🔹اطلاع پیامبر و امامان از عقاید و اعمال ما عبدالله بن أبان زيّات كه نزد امام علی ‏بن موسی الرضا (عليهما السلام) جايگاهی ويژه داشت، میگويد: به آن حضرت عرض كردم: برای من و خانواده‌ام دعا كنيد. امام رضا (عليه‌السلام) فرمود: مگر من برای شما دعا نمی كنم؟ به خدا سوگند اعمال شما در هر روز و شب بر من عرضه می شود. «أولستُ أفعل؟ والله إنّ أعمالكم لتعرض عليّ في كلّ يومٍ وليلةٍ». آنگاه آن حضرت چون مرا از اين سخن در شگفت ديد، فرمود: آيا اين آيه را در كتاب خدا نخوانده‌ای: (وقل اعملوا فسيری الله عملكم ورسوله والمؤمنون)؟ اشاره: از اين روايات به خوبی بر می آيد كه ائمّه (عليهم‌السلام) نه‏ تنها شئون ظاهری جامعه را رهبری و هدايت می كنند بلكه آنان بر روح و جان افراد نيز احاطه علمی و اشراف حضوری دارند؛ ازاين‌رو از عقايد و اخلاق و اعمال ديگران آگاه‌اند و آنها را می بينند. 📙 تسنيم، جلد 6 - صفحه 523 @sokhanerfan
هدایت شده از سخن عرفان
🔹عمل صالح و محبت آل محمد امام رضا علیه السلام فرمود: « لا تَدْعُوا الْعَمَلَ الصّالِحَ وَ الاِْجْتِهادَ فِى الْعِبادَةِ إِتِّكالاً عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّد وَ لا تَدْعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّد لاَِمْرِهِمْ إِتِّكالاً عَلَى الْعِبادَةِ فَإِنَّهُ لا يُقْبَلُ أَحَدُهُما دُونَ الاْخَرِ ». مبادا اعمال نيك را به اتّكاى دوستى و محبت آل محمّد (عليهم السلام) رها كنيد، و مبادا دوستى و محبت آل محمّد (عليهم السلام) را به اتّكاى اعمال صالح از دست بدهيد، زيرا هيچ كدام از اين دو، به تنهايى پذيرفته نمی شود. 🔸بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏75، ص: 347 @sokhanerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیارت امام رضا علیه السلام از زائران مرحوم استاد فاطمی‌نیا @sokhanerfan
🔰 همایش ملی علامه ذوالفنون ▫️همایش ملی علامه ذوالفنون، علامه حسن‌زاده آملی رضوان‌الله‌علیه با مشارکت نهادهای علمی، فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی در شهر ساری برگزار می‌شود. ⏱ زمان: ۵ مهرماه ۱۴۰۲ 🏢مکان: شهر ساری، مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله @sokhanerfan
🔹طیّ الارض پرسش و پاسخ علامه طهرانی از علامه طباطبایی درباره طیّ الارض علامه طهرانی: آيا طىّ الارض عبارت است از اعدام جسم و بدن در مكان اوّل، و احضار و ايجادش در مكان مقصود؟ آيا طىّ الارض اين نيست؟ به طوري كه صاحب طىّ الارض با اراده الهيّه و ملكوتيّه ‌اى كه به او إفاضه شده است، در آنِ واحد خود را در محلّ منظور احضار و ايجاد كند؟ علّامه طباطبایی: گويا همينطور باشد. علامه طهرانی: گويا اينطور است، يا واقعاً چنين است؟ علّامه طباطبایی: واقعاً اينطور است. علامه طهرانی: بنابراين، چند مسأله مطرح مى‌گردد: ۱- بايد طىّ الارض اختصاص به نفوس قدسيّه الهيّه داشته باشد؛ و تا افراد به معرفت نفس كه ملازم معرف ربّ باشد، نرسيده باشند و تصرّف در موادّ كائنات ننمايند، نتوانند طىّ الارض كنند. پس بنابراين طىّ الارضى كه از افراد غير كامل أحياناً نقل شده است چه‌ محملى دارد؟ علّامه طباطبایی: از افراد غير كامل نقل نشده است؛ و حتماً مباشرين آن از وارستگان و واصلانند. علامه طهرانی: ۲- چه بسا ديده شده است- چنانچه در روايات آمده است و شواهد تاريخى نيز حاكيست- بعضى از وارستگان و واصلان، ديگران را نيز با معيّت خود بطرف مقصود با طىّ الارض برده‌ اند. در اينصورت بايد گفت كه: نفس ملكوتى و خلّاقه آنان، قادر بر ايجاد اجسامى غير از خود نيز در محلّ منظور مى‌باشند. علّامه طباطبایی: همينطور است. علامه طهرانی: ۳- افرادى كه طىّ الارض آنها قدرى طول مى‌كشد مثلًا پنج دقيقه يا ده دقيقه يا بيشتر مى‌باشد، چگونه طىّ الارض آنها انجام مى‌گيرد؟ علّامه طباطبایی: چون كاملًا به مقام كمال نرسيده ‌اند، طىّ الارض آنها ناقص است؛ و براى خلّاقيّت ابدان در محلّ منظور، احتياج به صرف وقت و إعمال قوّه بيشترى دارند؛ مانند طىّ الارض أجانين (جن ها) كه معمولًا طول مى ‌كشد، و راجع به آوردن تخت بلقيس در قرآن كريم وارد است: قَالَ عِفْرِيتٌ مِّنَ الْجِنِّ أَنَا ءَاتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِكَ. و اين البتّه مستلزم زمانى است؛ گرچه قليل باشد. علامه طهرانی: براى طىّ الارض، بنابراين فرضيّه، ديگرچه نيازى به التزام ترتيب سلسله عِلَل و معلولات طبيعى مانند اعجاز انبياء و خوارق عادات است؟ بلكه مى‌توان گفت: با يك اراده الهيّه كُنْ، يَكونُ مى‌گردد (بدون پيمودن ذرّات جسم با حركت جوهرى سريع، سلسله مراتب لازمه خود را) و جسم اوّل در آن زمان و در آن مكان و با آن مشخّصات، جسم ثانى مى‌گردد در زمان ديگر و مكان ديگر و مشخّصات ديگر؛ و همينطور در داستان معجزات و خوارق عادات. علّامه طباطبایی: بلى، اينطور مى‌شود گفت. منبع: کتاب مهر تابان پ.ن: جناب علامه طباطبایی مصداق بارز «کم گوی و گزیده گوی چون دُرّ / تا ز اندک تو جهان شود پُر» بودند. ✳️ کانال سخن عرفان را به دوستان خود معرفی کنید و در نشر معارف الهی شریک باشید: @sokhanerfan
🌸 طی الارض آیت الله بهجت: کسی در حرم حضرت رضا علیه السلام برای برآورده شدن حوائجش ختمی گرفت و گویا یکی از حاجاتش درخواست «طی الارض» بوده! توفیق زیارت امام رضا علیه السلام را در عالم رؤیا و یا مکاشفه ، پیدا می‌کند. به او می‌فرمایند: «هر چه هست، در تقوا است». 🔸خاطره حاج اقای قائمی از حضرت آیت الله بهجت 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
◾️ از امام حسن عسکری علیه السلام روایت است: 1 . خِـصْلَتانِ لَيْسَ فَوْقَـهُما شَـيْءٌ: أَلايمـانُ بِاللّهِ وَ نَفـْعُ الإخـوانِ. [بحارالانوار 78: 374 ح 26] امام عسكرى عليه السلام فرمود: دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ۱ ـ ايمان به خدا ۲ ـ سود رسانى به برادران دينى. 2. جُعِلَتِ الْخَبائِثُ كُلُّها فى بَيْتٍ، وَ جُعِلَ مِفْتاحُها الْكِذْبُ. [جامع الاخبار ص 418 ح 1162] امام عسكرى عليه السلام فرمود: تـمام پليديها در خـانه اى گردآمـده و كليد آنها دروغگويى قرار داده شده است. 3. خَيْرُ إخْوانِكَ مَنْ نَسِىَ ذَنْبَكَ وَ ذَكَـرَ إحسـانَكَ اِلَـيْهِ. [اعلام الدّين: 313] امام عسكرى عليه السلام فرمود: بهترين برادر تو كسى است كه: خـطاى تـو را فراموش كـند و نيكى تو را نسبت به خودش يادآورى كند. 4. لَيْسَتِ الْعِبادَةُ كَثْرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلاةِ، وَ إنَّما اَلْعِبادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِى أمْرِ اللّهِ. [بحارالانوار 78: 373 ح 13] امام عسكرى عليه السلام فرمود: عبادت به روزه و نماز زياد نيست، بلكه عبادت، زياد فكر و انديشه كردن درباره كار و امر خداست. 5. مِنَ الذُّنُوبِ الَّتى لاتُـغـْفَرُ: لَيـْتَنى لا اُؤاخَذُ اِلاّ بِهذا. [تحف العقول: 487] امام عسكرى عليه السلام فرمود: از گناهان نابخشودنى اين است كه گفته شود: اى كاش مرا به غير از اين گناه مؤاخذه نكنند (يعنى گناه را كوچك و سبك شمارد). 6. اَلْحَمُد لِلّهِ الَّذى لَمْ يُخْرِجْنى مِنَ الدُّنيا حَتّى أرانِىَ الْخَـلَفَ مِنْ بَعْـدى، أشْبَهُ النّاسِ بِرَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آلهخَلْقا وَ خُلْقا، يَحَفَظُهُ اللّه ُ تَبارَكَ وَ تَعالى فى غَيْبَتِهِ، ثُمَّ يُظْهِرُهُ فَيَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطا كَما مُلِئَتْ جَوْرَا وَ ظُلْما. [كمال الدين 408 ح 7] احمد بن اسحاق مى گويد: از امام حسن عسكرى عليه السلام شنيدم كه مى فرمود: سپاس خدايى را كه مرا از دنيا بيرون نبرد تا اينكه (فرزندم و) جانشين بعد از خودم را به من نشان داد، كه او در خلقت و اخلاق شبيه ترين مردم به رسول خدا صلي الله عليه و آله است، خدا او را در غيبتش حفظ و نگهدارى مى كند، و بعد او را آشكار مى كند تا زمين را پر از عدل و داد كند، همان گونه كه از بى عدالتى و ستم پر شده باشد. 7. أمـا إنَّ لَهُ غَيـْبَةٌ يُحارُ فيـهَا الْجاهِلُونَ، وَ يَهْلِكُ فيهَا الْمُبطِلُونَ، وَ يُكَذِّبُ فيهَا الْوَقّاتُونَ، ثُمَّ يَخْرُجُ فَكَأَنـّى أنْظُرُ اِلىَ الأَعْلامِ الْبيضِ تَخْفِقُ فَوْقَ رَأسِهِ بِنَجَفِ الْكُـوفَةِ. [كمال الدين 409 ح 9] امام عسكرى عليه السلام فرمود: حضرت مهدى عليه السلام داراى غيبتى است (طولانى) كه نادانها در آن زمان متحير مى شوند، اهل باطل در آن غيبت به هلاكت مى رسند و وقت‌تعيين كنندگان دروغ مى گويند، سپس ظهور و خروج مى كند، گويا مى بينم پرچمهاى سفيدى را كه در نجفِ كوفه بالاى سر او به اهتزار در آمده است. ❇️ کانال سخن عرفان را به دیگران معرفی کنید و در نشر معارف الهی شریک باشید. @sokhanerfan
ماجرای امام عسکری و فیلسوف معروف.mp3
4.24M
🔹کتاب تناقضهای قرآن! ماجرای سفارش امام حسن عسکری (ع) درباره کتاب تناقضهای قرآن که "کندی" (یکی از فیلسوفان) نوشته بود! 🔸توضیح از استاد واحدجوان 🔸زمان: کمتر از ۵ دقیقه @sokhanerfan
🔶 خذلان الهى 🔹استاد حسن رمضانی: آقــای بهاءالدینــی می فرمودنــد: ضربــه از جانــب خداونــد، خــذلان اســت نــه محرومیـت از امـور مـادی، چـرا کـه امـور مـادی جـزء جدایی ناپذیـر زندگـی اسـت و همــه اشــیاء از آن بهــره دارنــد؛ اما خــذلان، یعنــی بی بهره بــودن از معــارف و حقایــق. 📗حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی) ص ۳۴۴ @sokhanerfan
🔸جلسات حضوری درس اخلاق آیت‌الله العظمی جوادی آملی (پس از سه سال) برگزار می‌شود. پنجشنبه‌ها ساعت ۱۰ مکان مسجد اعظم قم @sokhanerfan
برخی از آثار عرفانی و معرفتی استاد وحید واحدجوان ۱. وحدت وجود در عرفان اسلامی کتابی جامع و دقیق درباره وحدت وجود با تقریظ آیت الله استاد حسن رمضانی ۲. اعیان ثابته در عرفان اسلامی شرح فصل سوم مقدمه قیصری بر فصوص الحکم این کتاب شما را با اعیان ثابته به خوبی آشنا می کند. ۳. درجات انسان شرح نمط نهم اشارات که به مقامات العارفین معروف است و یکی از بهترین آثار شیخ الرئیس ابن سیناست. ۴‌. آشنایی با آداب و اسرار نماز ۵. فلسفه بلاها و شرور ۶. دعا و کارکرد آن در زندگی ۷. رساله ای در شرح صلوات بر محمد و آل محمد 📦 مرکز سفارش و خرید و ارسال: قم ، پاساژ قدس ، انتشارات قائم آل علی (علیه السلام) مرکز چاپ و نشر آثار عرفانی ۰۲۵۳۷۷۳۹۵۲۵ ۰۹۱۲۷۴۷۸۶۷۹ 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
🔶 ریاضتِ دینداری 🔹استاد حسن رمضانی: علامه حسن زاده آملی (ره) بـه تأسـی از مرحوم علامه طباطبائـی می فرمودنـد: بالاتریـن ریاضـت همیـن دینـداری اسـت. حلال خـوردن و حلال دیـدن و پاک بـودن بالاتریـن ریاضـت اسـت، منتهـا در کنـار این ها یک سـری برنامه هـای دیگـری هـم هسـت کـه انسـان بایـد آن هـا را نـزد اسـتاد صاحـب فـن و خدمت کـرده و راه رفتـه فـرا بگیـرد. 📗حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)، ص ۲۹۵ @sokhanerfan
🌸 عظمت و اهمیت نام محمد به خاطر رسول خدا صلی الله علیه و آله نزد امام صادق علیه السلام نام محمد، برای امام صادق(علیه السلم) به گونه ای بود که هر گاه نام مبارک حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) به میان می آمد، عظمت و کمال رسول خدا چنان در ایشان تاثیر می گذاشت، که رنگ چهره مبارکشان گاهی سبز وگاهی زرد می شد، به طوری که آن حضرت در آن حال، برای دوستان نیز نا آشنا می نمود.  امام صادق(علیه السلام) گاهی بعد از شنیدن نام پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمود: جانم به فدایش. اباهارون می گوید: روزی به حضور امام صادق(علیه السلام) شرفیاب شدم. آن حضرت فرمود: اباهارون! چند روزی است که تو را ندیده ام. عرض کردم: خداوند متعال به من پسری عطا فرمود. آن حضرت فرمود: خدا او را برای تو مبارک گرداند چه نامی برای او انتخاب کرده ای؟ گفتم: او را محمد نامیده ام. امام صادق(علیه السلام) تا نام محمد را شنید (به احترام آن حضرت) صورت مبارکش را به طرف زمین خم کرد، نزدیک بود گونه های مبارکش به زمین بخورد. آن حضرت زیرلب فرمود: محمد، محمد، محمد. سپس فرمود: جان خودم، فرزندانم، پدرم و جمیع اهل زمین فدای رسول خدا باد! سپس درباره فرزندش فرمود: او رادشنام مده! کتک نزن! بدی به او نرسان! بدان! در روی زمین خانه ای نیست که در آن نام محمد وجود داشته باشد، مگر این که آن خانه در تمام ایام مبارک خواهد بود. @sokhanerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸راه کار آیت الله مصباح یزدی (ره) برای کنترل خطورات نفسانی @sokhanerfan
✅ فرصت حاضر را غنیمت بدان اگر انسان به دنبال این باشد که یک فرصت طلایی به دست آورد که هیچ گرفتاری نداشته باشد و هیچ غمی بر دل او سنگینی نکند و تازه آنگاه به سلوک بپردازد باید بداند این خیالی بیش نیست و خیالی است شیطانی و باطل. چنین فرصتی هیچگاه نصیب او نمی شود و با این تسویف، اجلش فرا می رسد ... عالم دنیا عالم گرفتاری است و تمام اولیاءالهی که به جایی رسیده اند با همین گرفتاری ها بوده است حتی گرفتاری گذشتگان از گرفتاری ما به مراتب بیشتر بوده است. 🔹علامه حسینی طهرانی اعلی الله مقامه 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔹همایش ملی علامه ذوالفنون حسن حسن زاده آملی(ره) 📆زمان چهارشنبه ۱۹ مهر ماه ⏰ ساعت ۹ الی ۱۲ 🔻مکان قم چهار راه شهدا _سالن همایش های غدیر @sokhanerfan
من شخصاً در حد مطالعات و باورهایم هیچ نهادی را خطرناک‌تر از اسرائیل نمی‌شناسم. 🔸 امام موسی صدر @sokhanerfan
🔹محبت به فقیران و نیازمندان رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) فرمود: [از اسباب] نزدیكی به خدا مهرورزی به مسكینان و نزدیك شدن به آن‌هاست. الْقُرْبَةُ إِلَی اللَّهِ حُبُّ الْمَسَاكِینِ وَ الدُّنُوُّ مِنْهُمْ 📗جامع الاخبار، ص183؛ بحار الانوار، ج63، ص331 @sokhanerfan
🔹 پاسخ به ندای نیازمند پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود:  «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛ کسى که صداى انسانى را بشنود که فریاد مى زند: اى مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید، و پاسخ نگوید، مسلمان نیست. 📗کافى، ج 2، ص 164، حدیث 5 (دار الکتب الاسلامیة)؛ وسائل الشیعه، ج 15، ص 141، حدیث 20169 (چاپ آل البیت). @sokhanerfan
🔹 گاهی برخی انسان‌ها به قدری سقوط می‌کنند که از شیاطین جن هم پست‌تر می‌شوند. @sokhanerfan
پیام آیت الله استاد حسن رمضانی بسمه تعالی حوادث و جنایاتی که در این روز ها و شب ها بر بشریت می گذرد مایه ننگ هر انسان شرافتمند و آزاده است؛ از این رو امروز را از درس گفتن و درس شنیدن دست کشیده و دست به درگاه خداوند متعالی دراز می کنیم و از او برای سکوت در برابر این جنایات طلب عفو و بخشش نموده و جزای دردناک ستمکاران بی وجدان را خواهانیم. حسن رمضانی ۲۶مهر۱۴۰۲ @sokhanerfan
هدایت شده از سخن عرفان
✳️ اگر می‌خواهی لباس کسی را عوض کنی، عشق‌ها و علاقه‌هایش را عوض کن! 🔻 براى «سازندگى» و «تربيت» بايد از اعماق شروع كرد. هنگامى كه مى‌خواهيم «رفتار» و «گفتار» كسى را عوض كنيم، هنگامى كه مى‌خواهيم «لباس» كسى را دگرگون كنيم، بايد پيش از اين مرحله، «عشق‌ها» و «علاقه‌هايش» را عوض كنيم و ناچار «شناخت‌هايش» را و ناچار «فكرهايش» را، كه ادامهٔ تفكّر، شناخت است و ادامهٔ شناخت، عشق و ادامهٔ عشق، عمل. 📗استاد علی صفایی، ، ص۴۳ @sokhanerfan
🌺 کیست؟ 🔸عارف چند معنا دارد: اول. عالم به حقایق به صورت تفصیلی (این معنا شامل کسانی که عرفان نظری خوانده اند تا کسانی که صاحب مکاشفاتند تا کسانی که مبین حقایق اسمایند، می شود.) دوم. مقتدری که در وجود تصرف می کند. (این معنا شامل کسانی است که با عرفان عملی به مقامات عالیه می رسند) شاید مراد ایشان، مجذوبان سالک باشند و شاید مطلق سالکان چه مجذوب سالک و چه سالک مجذوب. سوم. کسی که هم عالم به حقایق به صورت تفصیلی است و هم مقتدری است که در عالم وجود، تصرف می کند. (این عارف، انسان کامل است) 🔷 «العارف اما العارف بمعنى العالم بالحقائق بالتفصيل، و اما العارف بمعنى المقتدر المتصرف فى الوجود، و اما العارف بمعنى الجامع للامرين الفائز بالحسنيين صاحب الرياستين. عارف بمعنى سوم انسان كامل است و عارف بمعنى اول كسانى كه در عرفان نظرى تحصيل معارف كرده اند و كتب فن را خوانده اند شامل مى شود تا آن عارفى كه صاحب مكاشفات است و تا آن عارفى كه مبين حقائق اسماء است. و عارف بمعنى دوم نيز محقق است كه كسانى مؤيد بتأييدات الهى بدون تحصيل عرفان نظرى از راه عرفان عملى صاحب چنان اقتدارى مى شوند كه صاحبان عرفان نظرى در مقابل آن عاجزاند و بقول عارف سنائى: اگر بودى كمال اندر نويسائى و خوانائى چرا آن قبله كل نانويسا بود و ناخوانا و اين كمترين گفته است: از قال و قيل درس مجازى معلوم شده قد مفهوم شده قط آخر نتيجه نگرفته ايم از اصغر و اكبر و حد اوسط بنگر كه يارم آن قبله كل آن عشق مربط و ان وحى مهبط ام الكتابست و لوح محفوظ ناخوانده يك حرف ننوشته يك خط ، ، نکته 74 @sokhanerfan