🔹طیّ الارض
پرسش و پاسخ علامه طهرانی از علامه طباطبایی درباره طیّ الارض
علامه طهرانی: آيا طىّ الارض عبارت است از اعدام جسم و بدن در مكان اوّل، و احضار و ايجادش در مكان مقصود؟ آيا طىّ الارض اين نيست؟ به طوري كه صاحب طىّ الارض با اراده الهيّه و ملكوتيّه اى كه به او إفاضه شده است، در آنِ واحد خود را در محلّ منظور احضار و ايجاد كند؟
علّامه طباطبایی: گويا همينطور باشد.
علامه طهرانی: گويا اينطور است، يا واقعاً چنين است؟
علّامه طباطبایی: واقعاً اينطور است.
علامه طهرانی: بنابراين، چند مسأله مطرح مىگردد:
۱- بايد طىّ الارض اختصاص به نفوس قدسيّه الهيّه داشته باشد؛ و تا افراد به معرفت نفس كه ملازم معرف ربّ باشد، نرسيده باشند و تصرّف در موادّ كائنات ننمايند، نتوانند طىّ الارض كنند.
پس بنابراين طىّ الارضى كه از افراد غير كامل أحياناً نقل شده است چه محملى دارد؟
علّامه طباطبایی: از افراد غير كامل نقل نشده است؛ و حتماً مباشرين آن از وارستگان و واصلانند.
علامه طهرانی:
۲- چه بسا ديده شده است- چنانچه در روايات آمده است و شواهد تاريخى نيز حاكيست- بعضى از وارستگان و واصلان، ديگران را نيز با معيّت خود بطرف مقصود با طىّ الارض برده اند.
در اينصورت بايد گفت كه: نفس ملكوتى و خلّاقه آنان، قادر بر ايجاد اجسامى غير از خود نيز در محلّ منظور مىباشند.
علّامه طباطبایی: همينطور است.
علامه طهرانی:
۳- افرادى كه طىّ الارض آنها قدرى طول مىكشد مثلًا پنج دقيقه يا ده دقيقه يا بيشتر مىباشد، چگونه طىّ الارض آنها انجام مىگيرد؟
علّامه طباطبایی: چون كاملًا به مقام كمال نرسيده اند، طىّ الارض آنها ناقص است؛ و براى خلّاقيّت ابدان در محلّ منظور، احتياج به صرف وقت و إعمال قوّه بيشترى دارند؛ مانند طىّ الارض أجانين (جن ها) كه معمولًا طول مى كشد، و راجع به آوردن تخت بلقيس در قرآن كريم وارد است: قَالَ عِفْرِيتٌ مِّنَ الْجِنِّ أَنَا ءَاتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِكَ.
و اين البتّه مستلزم زمانى است؛ گرچه قليل باشد.
علامه طهرانی: براى طىّ الارض، بنابراين فرضيّه، ديگرچه نيازى به التزام ترتيب سلسله عِلَل و معلولات طبيعى مانند اعجاز انبياء و خوارق عادات است؟
بلكه مىتوان گفت: با يك اراده الهيّه كُنْ، يَكونُ مىگردد (بدون پيمودن ذرّات جسم با حركت جوهرى سريع، سلسله مراتب لازمه خود را) و جسم اوّل در آن زمان و در آن مكان و با آن مشخّصات، جسم ثانى مىگردد در زمان ديگر و مكان ديگر و مشخّصات ديگر؛ و همينطور در داستان معجزات و خوارق عادات.
علّامه طباطبایی: بلى، اينطور مىشود گفت.
منبع: کتاب مهر تابان
پ.ن: جناب علامه طباطبایی مصداق بارز «کم گوی و گزیده گوی چون دُرّ / تا ز اندک تو جهان شود پُر» بودند.
✳️ کانال سخن عرفان را به دوستان خود معرفی کنید و در نشر معارف الهی شریک باشید:
@sokhanerfan
🌸 طی الارض
آیت الله بهجت: کسی در حرم حضرت رضا علیه السلام برای برآورده شدن حوائجش ختمی گرفت و گویا یکی از حاجاتش درخواست «طی الارض» بوده!
توفیق زیارت امام رضا علیه السلام را در عالم رؤیا و یا مکاشفه ، پیدا میکند.
به او میفرمایند:
«هر چه هست، در تقوا است».
🔸خاطره حاج اقای قائمی از حضرت آیت الله بهجت
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
◾️ از امام حسن عسکری علیه السلام روایت است:
1 . خِـصْلَتانِ لَيْسَ فَوْقَـهُما شَـيْءٌ: أَلايمـانُ بِاللّهِ وَ نَفـْعُ الإخـوانِ.
[بحارالانوار 78: 374 ح 26]
امام عسكرى عليه السلام فرمود: دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ۱ ـ ايمان به خدا ۲ ـ سود رسانى به برادران دينى.
2. جُعِلَتِ الْخَبائِثُ كُلُّها فى بَيْتٍ، وَ جُعِلَ مِفْتاحُها الْكِذْبُ.
[جامع الاخبار ص 418 ح 1162]
امام عسكرى عليه السلام فرمود: تـمام پليديها در خـانه اى گردآمـده و كليد آنها دروغگويى قرار داده شده است.
3. خَيْرُ إخْوانِكَ مَنْ نَسِىَ ذَنْبَكَ وَ ذَكَـرَ إحسـانَكَ اِلَـيْهِ.
[اعلام الدّين: 313]
امام عسكرى عليه السلام فرمود: بهترين برادر تو كسى است كه: خـطاى تـو را فراموش كـند و نيكى تو را نسبت به خودش يادآورى كند.
4. لَيْسَتِ الْعِبادَةُ كَثْرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلاةِ، وَ إنَّما اَلْعِبادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِى أمْرِ اللّهِ.
[بحارالانوار 78: 373 ح 13]
امام عسكرى عليه السلام فرمود: عبادت به روزه و نماز زياد نيست، بلكه عبادت، زياد فكر و انديشه كردن درباره كار و امر خداست.
5. مِنَ الذُّنُوبِ الَّتى لاتُـغـْفَرُ: لَيـْتَنى لا اُؤاخَذُ اِلاّ بِهذا.
[تحف العقول: 487]
امام عسكرى عليه السلام فرمود: از گناهان نابخشودنى اين است كه گفته شود: اى كاش مرا به غير از اين گناه مؤاخذه نكنند (يعنى گناه را كوچك و سبك شمارد).
6. اَلْحَمُد لِلّهِ الَّذى لَمْ يُخْرِجْنى مِنَ الدُّنيا حَتّى أرانِىَ الْخَـلَفَ مِنْ بَعْـدى، أشْبَهُ النّاسِ بِرَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آلهخَلْقا وَ خُلْقا، يَحَفَظُهُ اللّه ُ تَبارَكَ وَ تَعالى فى غَيْبَتِهِ، ثُمَّ يُظْهِرُهُ فَيَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطا كَما مُلِئَتْ جَوْرَا وَ ظُلْما.
[كمال الدين 408 ح 7]
احمد بن اسحاق مى گويد: از امام حسن عسكرى عليه السلام شنيدم كه مى فرمود: سپاس خدايى را كه مرا از دنيا بيرون نبرد تا اينكه (فرزندم و) جانشين بعد از خودم را به من نشان داد، كه او در خلقت و اخلاق شبيه ترين مردم به رسول خدا صلي الله عليه و آله است، خدا او را در غيبتش حفظ و نگهدارى مى كند، و بعد او را آشكار مى كند تا زمين را پر از عدل و داد كند، همان گونه كه از بى عدالتى و ستم پر شده باشد.
7. أمـا إنَّ لَهُ غَيـْبَةٌ يُحارُ فيـهَا الْجاهِلُونَ، وَ يَهْلِكُ فيهَا الْمُبطِلُونَ، وَ يُكَذِّبُ فيهَا الْوَقّاتُونَ، ثُمَّ يَخْرُجُ فَكَأَنـّى أنْظُرُ اِلىَ الأَعْلامِ الْبيضِ تَخْفِقُ فَوْقَ رَأسِهِ بِنَجَفِ الْكُـوفَةِ.
[كمال الدين 409 ح 9]
امام عسكرى عليه السلام فرمود: حضرت مهدى عليه السلام داراى غيبتى است (طولانى) كه نادانها در آن زمان متحير مى شوند، اهل باطل در آن غيبت به هلاكت مى رسند و وقتتعيين كنندگان دروغ مى گويند، سپس ظهور و خروج مى كند، گويا مى بينم پرچمهاى سفيدى را كه در نجفِ كوفه بالاى سر او به اهتزار در آمده است.
❇️ کانال سخن عرفان را به دیگران معرفی کنید و در نشر معارف الهی شریک باشید.
@sokhanerfan
ماجرای امام عسکری و فیلسوف معروف.mp3
4.24M
🔹کتاب تناقضهای قرآن!
ماجرای سفارش امام حسن عسکری (ع) درباره کتاب تناقضهای قرآن که "کندی" (یکی از فیلسوفان) نوشته بود!
🔸توضیح از استاد واحدجوان
🔸زمان: کمتر از ۵ دقیقه
@sokhanerfan
🔶 خذلان الهى
🔹استاد حسن رمضانی:
آقــای بهاءالدینــی می فرمودنــد: ضربــه از جانــب خداونــد، خــذلان اســت نــه محرومیـت از امـور مـادی، چـرا کـه امـور مـادی جـزء جدایی ناپذیـر زندگـی اسـت و همــه اشــیاء از آن بهــره دارنــد؛ اما خــذلان، یعنــی بی بهره بــودن از معــارف و حقایــق.
#آیت_الله_بهاء_الدینی
📗حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی) ص ۳۴۴
@sokhanerfan
🔸جلسات حضوری درس اخلاق آیتالله العظمی جوادی آملی (پس از سه سال) برگزار میشود.
پنجشنبهها ساعت ۱۰
مکان مسجد اعظم قم
@sokhanerfan
برخی از آثار عرفانی و معرفتی استاد وحید واحدجوان
۱. وحدت وجود در عرفان اسلامی
کتابی جامع و دقیق درباره وحدت وجود با تقریظ آیت الله استاد حسن رمضانی
۲. اعیان ثابته در عرفان اسلامی
شرح فصل سوم مقدمه قیصری بر فصوص الحکم
این کتاب شما را با اعیان ثابته به خوبی آشنا می کند.
۳. درجات انسان
شرح نمط نهم اشارات که به مقامات العارفین معروف است و یکی از بهترین آثار شیخ الرئیس ابن سیناست.
۴. آشنایی با آداب و اسرار نماز
۵. فلسفه بلاها و شرور
۶. دعا و کارکرد آن در زندگی
۷. رساله ای در شرح صلوات بر محمد و آل محمد
📦 مرکز سفارش و خرید و ارسال:
قم ، پاساژ قدس ، انتشارات قائم آل علی (علیه السلام) مرکز چاپ و نشر آثار عرفانی
۰۲۵۳۷۷۳۹۵۲۵
۰۹۱۲۷۴۷۸۶۷۹
💢کانال سخن عرفان
🆔 @sokhanerfan
🔶 ریاضتِ دینداری
🔹استاد حسن رمضانی:
علامه حسن زاده آملی (ره) بـه تأسـی از مرحوم علامه طباطبائـی می فرمودنـد: بالاتریـن ریاضـت همیـن دینـداری اسـت. حلال خـوردن و حلال دیـدن و پاک بـودن بالاتریـن ریاضـت اسـت، منتهـا در کنـار این ها یک سـری برنامه هـای دیگـری هـم هسـت کـه انسـان بایـد آن هـا را نـزد اسـتاد صاحـب فـن و خدمت کـرده و راه رفتـه فـرا بگیـرد.
📗حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی)، ص ۲۹۵
@sokhanerfan
🌸 عظمت و اهمیت نام محمد به خاطر رسول خدا صلی الله علیه و آله نزد امام صادق علیه السلام
نام محمد، برای امام صادق(علیه السلم) به گونه ای بود که هر گاه نام مبارک حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) به میان می آمد، عظمت و کمال رسول خدا چنان در ایشان تاثیر می گذاشت، که رنگ چهره مبارکشان گاهی سبز وگاهی زرد می شد، به طوری که آن حضرت در آن حال، برای دوستان نیز نا آشنا می نمود.
امام صادق(علیه السلام) گاهی بعد از شنیدن نام پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمود: جانم به فدایش.
اباهارون می گوید: روزی به حضور امام صادق(علیه السلام) شرفیاب شدم. آن حضرت فرمود: اباهارون! چند روزی است که تو را ندیده ام.
عرض کردم: خداوند متعال به من پسری عطا فرمود. آن حضرت فرمود:
خدا او را برای تو مبارک گرداند چه نامی برای او انتخاب کرده ای؟ گفتم: او را محمد نامیده ام.
امام صادق(علیه السلام) تا نام محمد را شنید (به احترام آن حضرت) صورت مبارکش را به طرف زمین خم کرد، نزدیک بود گونه های مبارکش به زمین بخورد.
آن حضرت زیرلب فرمود: محمد، محمد، محمد. سپس فرمود: جان خودم، فرزندانم، پدرم و جمیع اهل زمین فدای رسول خدا باد!
سپس درباره فرزندش فرمود: او رادشنام مده! کتک نزن! بدی به او نرسان! بدان! در روی زمین خانه ای نیست که در آن نام محمد وجود داشته باشد، مگر این که آن خانه در تمام ایام مبارک خواهد بود.
@sokhanerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸راه کار آیت الله مصباح یزدی (ره) برای کنترل خطورات نفسانی
@sokhanerfan
✅ فرصت حاضر را غنیمت بدان
اگر انسان به دنبال این باشد که یک فرصت طلایی به دست آورد که هیچ گرفتاری نداشته باشد و هیچ غمی بر دل او سنگینی نکند و تازه آنگاه به سلوک بپردازد باید بداند این خیالی بیش نیست و خیالی است شیطانی و باطل.
چنین فرصتی هیچگاه نصیب او نمی شود و با این تسویف، اجلش فرا می رسد ...
عالم دنیا عالم گرفتاری است و تمام اولیاءالهی که به جایی رسیده اند با همین گرفتاری ها بوده است حتی گرفتاری گذشتگان از گرفتاری ما به مراتب بیشتر بوده است.
🔹علامه حسینی طهرانی اعلی الله مقامه
💢 کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
🔹همایش ملی علامه ذوالفنون حسن حسن زاده آملی(ره)
📆زمان چهارشنبه ۱۹ مهر ماه
⏰ ساعت ۹ الی ۱۲
🔻مکان قم چهار راه شهدا _سالن همایش های غدیر
@sokhanerfan
من شخصاً در حد مطالعات و باورهایم هیچ نهادی را خطرناکتر از اسرائیل نمیشناسم.
🔸 امام موسی صدر
@sokhanerfan
🔹محبت به فقیران و نیازمندان
رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) فرمود: [از اسباب] نزدیكی به خدا مهرورزی به مسكینان و نزدیك شدن به آنهاست.
الْقُرْبَةُ إِلَی اللَّهِ حُبُّ الْمَسَاكِینِ وَ الدُّنُوُّ مِنْهُمْ
📗جامع الاخبار، ص183؛ بحار الانوار، ج63، ص331
@sokhanerfan
🔹 پاسخ به ندای نیازمند
پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود:
«مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛
کسى که صداى انسانى را بشنود که فریاد مى زند: اى مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید، و پاسخ نگوید، مسلمان نیست.
📗کافى، ج 2، ص 164، حدیث 5 (دار الکتب الاسلامیة)؛ وسائل الشیعه، ج 15، ص 141، حدیث 20169 (چاپ آل البیت).
@sokhanerfan
🔹 گاهی برخی انسانها به قدری سقوط میکنند که از شیاطین جن هم پستتر میشوند.
#اسرائیل_و_حامیان
@sokhanerfan
پیام آیت الله استاد حسن رمضانی
بسمه تعالی
حوادث و جنایاتی که در این روز ها و شب ها بر بشریت می گذرد مایه ننگ هر انسان شرافتمند و آزاده است؛ از این رو امروز را از درس گفتن و درس شنیدن دست کشیده و دست به درگاه خداوند متعالی دراز می کنیم و از او برای سکوت در برابر این جنایات طلب عفو و بخشش نموده و جزای دردناک ستمکاران بی وجدان را خواهانیم.
حسن رمضانی
۲۶مهر۱۴۰۲
@sokhanerfan
هدایت شده از سخن عرفان
✳️ اگر میخواهی لباس کسی را عوض کنی، عشقها و علاقههایش را عوض کن!
🔻 براى «سازندگى» و «تربيت» بايد از اعماق شروع كرد. هنگامى كه مىخواهيم «رفتار» و «گفتار» كسى را عوض كنيم، هنگامى كه مىخواهيم «لباس» كسى را دگرگون كنيم، بايد پيش از اين مرحله، «عشقها» و «علاقههايش» را عوض كنيم و ناچار «شناختهايش» را و ناچار «فكرهايش» را، كه ادامهٔ تفكّر، شناخت است و ادامهٔ شناخت، عشق و ادامهٔ عشق، عمل.
📗استاد علی صفایی، #مسئولیت_و_سازندگی، ص۴۳
@sokhanerfan
🌺 #عارف کیست؟
🔸عارف چند معنا دارد:
اول. عالم به حقایق به صورت تفصیلی (این معنا شامل کسانی که عرفان نظری خوانده اند تا کسانی که صاحب مکاشفاتند تا کسانی که مبین حقایق اسمایند، می شود.)
دوم. مقتدری که در وجود تصرف می کند. (این معنا شامل کسانی است که با عرفان عملی به مقامات عالیه می رسند)
شاید مراد ایشان، مجذوبان سالک باشند و شاید مطلق سالکان چه مجذوب سالک و چه سالک مجذوب.
سوم. کسی که هم عالم به حقایق به صورت تفصیلی است و هم مقتدری است که در عالم وجود، تصرف می کند. (این عارف، انسان کامل است)
🔷 «العارف اما العارف بمعنى العالم بالحقائق بالتفصيل، و اما العارف بمعنى المقتدر المتصرف فى الوجود، و اما العارف بمعنى الجامع للامرين الفائز بالحسنيين صاحب الرياستين.
عارف بمعنى سوم انسان كامل است و عارف بمعنى اول كسانى كه در عرفان نظرى تحصيل معارف كرده اند و كتب فن را خوانده اند شامل مى شود تا آن عارفى كه صاحب مكاشفات است و تا آن عارفى كه مبين حقائق اسماء است. و عارف بمعنى دوم نيز محقق است كه كسانى مؤيد بتأييدات الهى بدون تحصيل عرفان نظرى از راه عرفان عملى صاحب چنان اقتدارى مى شوند كه صاحبان عرفان نظرى در مقابل آن عاجزاند و بقول عارف سنائى:
اگر بودى كمال اندر نويسائى و خوانائى
چرا آن قبله كل نانويسا بود و ناخوانا
و اين كمترين گفته است:
از قال و قيل درس مجازى
معلوم شده قد مفهوم شده قط
آخر نتيجه نگرفته ايم از
اصغر و اكبر و حد اوسط
بنگر كه يارم آن قبله كل
آن عشق مربط و ان وحى مهبط
ام الكتابست و لوح محفوظ
ناخوانده يك حرف ننوشته يك خط
#علامه_حسن_زاده_آملی، #هزار_و_یک_نکته، نکته 74
@sokhanerfan
89-12-23_رحلت حضرت معصومه@hamad_aabedi.mp3
11.21M
▫️مقام و شخصیت علمی-معنوی حضرت معصومه سلام الله علیها
▫️تاثیر حضرت معصومه بر جهان تشیع و شهر قم
🔸استاد احمد عابدی
@sokhanerfan
🔷چهل و چهارمین کرسی آزاد اندیشی دانشگاه تهران
🔸مناظره علمی
❇️ رابطه دین و عرفان ❇️
🔸با حضور اساتید محترم:
▫️دکتر منصور میر
عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی
▫️حجت الاسلام و الملسمین وحید واحدجوان
عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی
🔸دبیر جلسه:
دکتر محمد نصیری
عضو هیئت علمی دانشکده معارف و ادنیشه اسلامی
🔻زمان:
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰
🔻مکان:
دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران
🔹جلسه به صورت حضوری برگزار می شود و آنلاین نیز پخش خواهد شد.
@sokhanerfan
هدایت شده از سخن عرفان
شیوه توسل به امام جواد علیه السلام جهت حاجات دنیوی از زبان آیت الله کشمیری / @sokhanerfan
سخن عرفان
🔹وحدت وجود به چه معناست؟ 🔸آیا وحدت وجود، کفر است؟ 🔹معنای تشبیهات عارفان درباره وحدت وجود چیست؟ 🔸و
🔸اصل در عرفان / فواید علم عرفان نظری
اگر گفته میشـود که عرفـان مایه کمال و سعـادت نهایی انسـان اسـت، مـراد، عرفـان عملی و تحقق به عرفان الهی است نه صرف دانستن مفهومی اصطلاحات و مسائل آن. لذا دانایی باید به دارایی برسد و انسان به آنچه که میداند متحقق شود تا به سعادت حقیقی و نهایی برسد. البته این سخن بدان معنا نیست که ارزش علم و تحصیل عرفان نظری نادیده گرفته شود یا کسانی که در عرفان نظری و علم عرفان عملی زحمت میکشند، متهم گردند. باید دانست که علم و عمل هر دو مهمند و هیـچیک جـای دیگری را نمیگیرد. علم بدون عمـل، برای عالِم حجاب است و مضر، و عمل بدون علمِ صحیح، نادرست و گمراهی است؛ پس هر عملی باید عالمانه باشد. (متخصصانه یا علمی که از مراجعه به متخصص و استاد به دست میآید).
علاوه بر سخن فوق، این را باید توجه داشت که عرفان شبیه فقه و تفسیر قرآن کریم است؛ همه باید به فقه اسلامی عمل کنند لکن باید عدهای فقیه شوند تا بتوانند خوراک کسانی را که میخواهند به فقه عمل کنند، فراهم نمایند و پاسخگوی سؤالات و شبهات باشند. همچنین همه باید به محتوای قرآن کریم عمل کنند لکن عدهای باید درباره علوم قرآن و تفسیر تحصیل کنند و متخصص شوند تا اولاً برای عملکنندگان به قرآن، مسائل را درستتر و دقیقتر تبیین نمایند و ثانیاً از علوم و مسائل قرآن در مقابل اشکالات و شبهات مخالفان دفاع نمایند.
علم عرفان نیز اینطور است؛ گرچه اصل، عمل و تحقق است ولی عدهای باید در عرفان نظری و علم عرفان عملی تحصیل، تحقیق، تألیف و تدریس نمایند تا هم خود بتوانند بهدرستی عمل کنند و هم دیگران را در فهم مسائل عرفانی اعم از خودشناسی، خداشناسی، جهانشناسی عرفانی و راه و رسم منزلها کمک نمایند و هم عرفان صادق را از عرفان کاذب جدا کنند و در مقابل سؤالات، شبهات و اشکالات پاسخگو باشند.
نکته دیگر این است که علم و معرفت، گرچه حصولی، در عمیقتر شدن، خالصانهتر شدن و مفیدتر شدن عمل بسیار مؤثر است.
📗کتاب وحدت وجود در عرفان اسلامی، وحید واحدجوان، ص 45
@sokhanerfan
🔹 چرا گاهی وعظ و نصیحتهای خالصانه هم در انسان اثر نمیکند؟
🔹امیرالمؤمنین(ع) میفرماید:
🔻«منْ لَمْ یجْعَلِ اللهُ لَهُ واعِظاً مِنْ نَفْسِهِ لَمْ ینْفَعْهُ مَوْعِظَةُ غَیرِهِ»؛ هر کسی که خداوند در درونش برای او واعظی از خودش برای خودش قرار ندهد، موعظه دیگران در او اثر نمیکند.
🔹 شما اگر خیال میکنی که پای موعظه دیگران که بنشینی بهره میبری، اشتباه میکنی. اول باید در درون خودت واعظی ایجاد کنی، وجدان خودت را زنده کنی، آن وقت از موعظه واعظ بیرونی هم استفاده میکنی.
📒 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۳۵
@sokhanerfan