eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
315 عکس
41 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
شب ششم محرم ۱۴۴۶ _ استاد حسن رمضانی .mp3
102.44M
🎙شب ششم محرم ۱۴۴۶ _ حضرت استاد حسن رمضانی @hadisesahar
🔹 یادداشت‌های شیعه حسین علیه‌السلام/ ۴ حرکت و تلاش سیدالشهدا علیه السلام برای اصلاح فساد و امر به معروف و نهی از منکر بود؛ همانطور که فرمود: إنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإصلاحِ في اُمَّةِ جَدّي اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ. و چه فسادی بزرگتر از این که حکومت اسلامی و خلافت و مدیریت مسلمانان، دست فاسقى مثل یزید بیفتد؛ و عَلَى الاِسْلامِ، ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّةُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ. امام با اصل حکومت و ولایت امثال یزید بنام دین و خلیفه رسول الله (صلی الله علیه و آله) مخالف بود. مشکل اصلی، انحراف دستگاه حکومت و سپس امت از مسیر رسول الله (صلی الله علیه و آله) و سنت حقیقی او بود؛ مشکل اساسی، مساله فساد امت در امر ولایت بود. البته این فساد اصلی، نماز و روزه ظاهری و دیگر فروع ظاهری را هم فاسد میکند و از این جهت، اگر آن فساد اصلی اصلاح شود، فساد در فروع هم اصلاح میگردد و اگر آن فساد اصلی اصلاح نشود، فروع فقهی حتی نماز و روزه و حجاب و حج و عمره و .... اگر در حد طالبان و داعش هم اجرایی شود حکومت اسلامیِ مورد تایید نخواهد بود. امام حسین علیه السلام با قیام خود درس شناخت امر به معروف و نهی از منکر داد. امام در زمان معاويه، قیام نکرد اما بعد از معاويه، در زمان يزيد، حرکت کرد و کوتاه نیامد و تا شهادت پیش رفت و با خون خود حقیقت را روشن نمود. این درس بزرگ اولویت‌شناسی و زمان‌شناسی و شرایط‌سنجی است. امام حسین علیه السلام به همه درس داد و یاد داد که در امر به معروف و نهی از منکر، باید اولویت را شناخت، شرايط را شناخت و وقت‌شناس بود؛ هر زمانی، برای هر کاری مناسب نیست. محب و شیعه امام حسین علیه السلام نیز باید اولویت‌شناس، شرایط شناس و وقت شناس باشد. اگر در امر به معروف و نهی از منکر، اولویت‌ها به درستی شناخته نشود و اگر سنجیده و حساب شده و با روش صحیح و درست انجام نگيرد، نه تنها نتیجه نمی‌دهد، چه بسا خرابتر می‌کند. البته هر فریضه الهی چنین است؛ اگر درست و با شرايط انجام گیرد بهترین نتیجه را می‌دهد، اما اگر چنان نباشد ممکن است تخریب هم بکند. گاهی يک امر به معروف، اگر درست باشد، کافری را مؤمن می کند و گاهی یک امر به معروف یا نهی از منکر (نسنجیده)، اگر غلط باشد، مؤمنی را به شک می‌اندازد و گرفتارش می‌کند یا همان ایمان ساده‌اش را متزلزل میکند؛ و گاهی امر به معروف و نهی از منکری بنام قیام حسینی، سال‌ها و قرن‌ها و تا قیامت روشنگری می‌کند و مصباح هدایت و سفينه نجات می‌شود. ✍️ وحید واحدجوان ۲۲ تیر ۱۴۰۳ ۶ محرم ۱۴۴۶ ✅ عضویت در کانال سخن عرفان @sokhanerfan
شب هفتم محرم ۱۴۴۶ _ استاد حسن رمضانی (2).mp3
88.09M
🎙شب هفتم محرم ۱۴۴۶ _ حضرت استاد حسن رمضانی @hadisesahar
🔹 یادداشت‌های شیعه حسین علیه‌السلام/ ۵ سیدالشهدا (علیه السلام)، بخشنده و مهربان بود، حتی برای غیر مسلمانان و غیر خودی‌ها. «اسامة بن زید» از یاران پیامبر (صلی الله علیه و آله) پس از رحلت آن حضرت، از خط ولایت جدا شد و امام علی (علیه‌السّلام) را یاری نکرد؛ حتی نسبت به حقانیت علی شهادت نداد و کوتاهی‌های زیادی داشت. او در بستر بیماری بود که امام حسین (علیه‌السّلام) به عیادتش رفت و از وی تفقد فرمود! اسامه گفت: غم‌ها و غصه‌ها دارم و از قرض سنگین رنج می‌برم، می‌ترسم بمیرم و مدیون مردم باشم. امام حسین (علیه‌السّلام) فرمود: چقدر قرض داری؟ گفت: شصت هزار درهم! فرمود: نگران نباش! من به زودی دیونت را می‌پردازم. ایشان بدهی‌های اسامه را پرداخت و او را از اضطراب رها ساخت! (مجلسی، بحارالانوار، ج۴۴، ص۱۸۹، ح۲) محب و شیعه سیدالشهدا (علیه السلام) نیز باید نسبت به مخلوقات، مهربان و بخشنده باشد و این مسئله در رفتار و گفتارش ظهور و بروز یابد. شیعه سیدالشهدا (علیه السلام) باید بداند که اصل و اساس در ارتباط با دیگران، محبت و مهربانی و بخشندگی است مگر مواردی که در رفتار، امکان یا اجازه‌اش را نداشته باشد که حتی در همین موارد نیز باید در نیت و انگیزه، محبت و مهربانی در جهت اصلاح و راهنمایی داشته باشد، گرچه در عمل (از باب دفاع یا دفع و رفع شرّ) ناچار شود برخورد سختی بر اساس انصاف و عدالت انجام دهد. از این روست که سیدالشهدا علیه السلام حتی با دشمن، از درِ حکمت و موعظه و جدال احسن برآمد و آنگاه که اثر نکرد دفاع کرد و جنگ. ✍وحید واحدجوان ۲۳ تیر ۱۴۰۳ ۷ محرم ۱۴۴۶ @sokhanerfan
شب هشتم محرم ۱۴۴۶ _ استاد حسن رمضانی .mp3
51.53M
شب هشتم محرم ۱۴۴۶ _ حضرت استاد حسن رمضانی @hadisesahar
🔹 یادداشت‌های شیعه حسین علیه‌السلام/ ۶ ☑️ یزید درون ما 🔹 حضرت آیت الله بهجت رضوان الله علیه فرموده است: «اگر ما جای خلفای بنی ‎امیه و بنی ‎عباس که خلافت را از اهلش غصب نمودند، بودیم و توانایی داشتیم، رادع و مانعی از نابودی دشمنان خود نداشتیم و شرایط و قدرت و امکاناتی که برای آن‎ها فراهم بود، برای ما هم فراهم می‎ شد، آیا مانند آنها عمل نمی‎کردیم؟! الآن چه می‎کنیم؟ آیا حق‎کشی نمی‎کنیم؟ از خدا می‎خواهیم که مورد چنین امتحانی قرار نگیریم، البته اگر مورد امتحان قرار گرفتیم نیز از خدا می‎خواهیم که ما را حفظ نماید. انسان در مقام امتحان یا مانند سلمان علیه‌السلام در أعلی‎علیین قرار می‎گیرد یا مانند یزید از هالکین و در اسفل‎ سافلین. آنچه یزید بالفعل داشتند، ما بالقوه داریم. خیلی به خود مغرور نشویم. این‎طور نیست که آن‎ها از جهنم آمده باشند و ما از بهشت. به خدا پناه می‎بریم!» (رحمت واسعه، ص١٩۵_١٩۶) 🔸این سخنان نورانی و سراسر بصیرت و معرفت‌افزای ایشان را باید جدی بگیریم و در خود، اخلاق، حالات و اعمالمان تأمل کنیم. من، شما و هر کس که در هر مسئولیتی قرار دارد - در حد خود - ممکن است چنین باشد. اگر پای منافع من در میان باشد ممکن است در همان منطقه یزید کوچکی باشد. این حرفها را شوخی نگیریم! فساد فقط زنا، شرب خمر، دزدی و مانند آنها نیست! آنها فسادند اما نکته یادداشت حاضر این است: همین که یک نفر تخصص لازم را در مسئولیت و پستی نداشته باشد و بهتر از او باشد که بتواند امور مردم را سامان دهد، یعنی فساد اتفاق افتاده است. چرا باید پستی را قبول کنی که تخصص لازم را نداری؟ دانایی و توانایی کافی را نداری؟ مگر دنیا چقدر برایت می‌ماند که چنین دنیا زده شده‌ای؟ همین که بجای انسان شایسته‌، برای دوستم، برای فامیلم، برای هم گروهی‌ام که شایسته نیست، فلان کار را فراهم کنم و شایسته را کنار بگذارم یعنی در حال فسادم. همین که کم‌کاری کنم، کُندکاری کنم یا از انجام وظایف خودداری نمایم یعنی فساد می‌کنم. همین که به خاطر منافع شخصی یا گروهی‌ام، پای دیگران را می‌کشم تا زمین بیفتند یعنی فساد می‌کنم. 🔸فساد اعظم گاهی فساد، دامن یک نفر را آلوده می‌کند و گاهی دهها، صدها و هزاران نفر گرفتار می‌شوند. اما فساد اعظم، فسادی است که با نام دین و به کام نفس و دنیا صورت گیرد؛ همان که امثال یزید و بنی امیه کردند. خطرناکترین و بدترین نوع فساد، این فساد است؛ چون هم چهره دین صحیح را که راه و روشن زندگی الهی و معنوی است تخریب می‌کند و هم توجیه‌گر اعمال انسان‌های فاسد می‌شود. 🔸امام حسین علیه‌السلام با کفار ظاهری و دشمنان ظاهری دین در نیفتاد. آنها تکلیفشان روشن است. کافر می‌گوید من مومن به دین تو نیستم. دشمن ظاهری دین هم که دشمن است و دشمنی می‌کند، علناً میگوید دین تو را قبول ندارم، مکتبت را قبول ندارم، منافعت را هم قبول ندارم. تکلیف انسان با دشمن ظاهری روشن است. اما کسی که پشت دین مخفی شده و علیه دین صحیح (روش و سنت حقیقی رسول الله و امیرالمومنین علی علیهما السلام) با روش‌های مختلف شمشیر فرهنگی، سیاسی، فکری و مانند آن کشیده، او بسیار خطرناک است. ممکن است بنام دین شمشیر ظاهری هم بکشد. او مسیر دین را تغییر می‌دهد. او عامل انحراف هزاران و میلیون‌ها انسان می‌شود. او زحمات همه انبیا و اولیا و پاکان روزگار را تخریب می‌کند. برای همین امام حسین علیه‌السلام خون داد و کار به جایی رسید که اگر خون نمی‌داد این مسائل روشن نمی‌شد. جمله‌ای که به ایشان منسوب است: «إن کان دین محمّد لم یستقم الّا بقتلی فیا سیوف خذینی؛ اگر دین محمد جز با کشته‌ شدنم پایدار و مستقیم و صحیح نمی‌ماند، پس ای شمشیرها! مرا دریابید»، گرچه سند روایی ندارد اما زبان حال درستی است و آن را می‌توان برداشت صحیحی از مجموعه سخنان سید الشهداء علیه‌السلام دانست. محب و شیعه امام باید بسیار مواظب باشد. ✍️وحید واحدجوان @sokhanerfan
شب نهم محرم ۱۴۴۶ _ استاد حسن رمضانی .mp3
62.18M
شب نهم محرم ۱۴۴۶ _ حضرت استاد حسن رمضانی @hadisesahar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 السلام علیک یا ابا عبدالله ▪️شرح وقایع روز عاشورا - 1 🔸حجت الاسلام و المسلمین وحید واحدجوان 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 السلام علیک یا ابا عبدالله ▪️شرح وقایع روز عاشورا - 2 🔸حجت الاسلام و المسلمین وحید واحدجوان 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 السلام علیک یا ابا عبدالله ▪️ شرح وقایع روز عاشورا - 3 🔸حجت الاسلام و المسلمین وحید واحدجوان 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 السلام علیک یا ابا عبدالله ▪️شرح وقایع روز عاشورا - 4 🔸حجت الاسلام و المسلمین وحید واحدجوان 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 السلام علیک یا ابا عبدالله ▪️ شرح وقایع روز عاشورا - 5 🔸حجت الاسلام و المسلمین وحید واحدجوان 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan
زیارت عاشورای مختصره.pdf
193.6K
✅ حضرت آیت‌الله بهجت(ره)به کسانی که به ایشان می‌گفتند وقت ندارند زیارت عاشورا را بخوانند یا حتی به کسانی که بر خواندن زیارت عاشورای مفصله مداومت داشتند، توصیه ميفرمودند اين زيارت را بخوانند. @sokhanerfan
شب دهم محرم ۱۴۴۶ _ استاد حسن رمضانی.mp3
65.65M
🎙شب دهم محرم ۱۴۴۶ _ حضرت استاد حسن رمضانی @hadisesahar
🔹 یادداشت‌های شیعه حسین علیه‌السلام/ ۷ گرچه جمله مشهور هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی (آیا یاوری هست که مرا یاری کند؟) ظاهرا در منابع نیامده و نقل به معناست اما وقتی یاران سیدالشهدا (علیه‌السلام) شهید شدند و او تنها ماند این جملات را بر زبان راند: هَلْ مِنْ ذَابٍّ یَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللَّهِ هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ یَخَافُ اللَّهَ فِینَا هَلْ مِنْ مُغِیثٍ یَرْجُو اللَّهَ بِإِغَاثَتِنَا هَلْ مِنْ مُعِینٍ یَرْجُو مَا عِنْدَاللَّهِ فِی إِعَانَتِنَا؛ آیا دفاع‌کننده‌ای هست که از حرم رسول خدا دفاع کند؟ آیا یگانه‌پرستی هست که دربارهٔ ما از خدا بترسد؟ (آیا خداپرستی در میان شما پیدا می‌شود که از خدا بترسد و ستم بر ما روا ندارد؟) آیا فریادرسی هست که با فریادرسی از ما به خدا امید داشته باشد؟ آیا مددکاری هست که با کمک به ما امید به آنچه نزد خداست داشته باشد؟» (آیا یاری کننده ای هست که با امید به عنایت خداوند به یاری ما برخیزد؟) (سید بن طاووس، اللهوف، ۱۳۴۸ش، ص۱۱۶ ؛بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۴۶) یاری و مدد سید الشهدا علیه السلام در صحنه کربلا در روز عاشورا به پایان رسیده اما این ندا فراتر از زمان و مکان و برای همه انسانهاست. هر کس در راه سید الشهدا علیه السلام و اهداف الهی او قدم بردارد و یاد و نام او را در جان خود و دیگران و در جامعه به درستی زنده نگه دارد، در هر زمان و مکان باشد مددگر و یاور او خواهد بود. گریه و عزاداری برای سید الشهدا علیه السلام لازم است اما کافی نیست. وسیله است اما هدف نهایی نیست. صراط است اما مقصد پایانی نیست. عزاداری و گریه لازم است تا انسان به فلسفه و حکمت گریه دست یابد. از طریق گریه و عزاداری، دلها و جانها با اهداف و انگیزه های سید الشهدا علیه السلام پیوند بخورد و صراط مستقیمی که او ترسیم کرد، مسیر راه عزاداران حسینی باشد. ✍وحید واحدجوان عاشورای ۱۴۴۶ @sokhanerfan
🔹برخی میگویند امام حسین علیه السلام به دست شیعیانش کشته شد. آیا درست است؟ 🔸پاسخ: متاسفانه برخی یا خودشان نادانند و از روی جهل این حرفها را میزنند یا دیگران را میخواهند با این حرفها فریب دهند. توضیح اینکه: 1. قائل شدن به این مطلب كه شیعیان، امام حسین علیه السلام را به شهادت رسانده اند دارای تناقض آشكار است. شیعه به یار و انصار و پیرو و نیز دوست دار یك شخص میگویند. این كه به قاتل و دشمنی كه در صف و سپاه مقابل قرار گیرد شیعه بگویند، كلام خنده دار و واضح البطلان است. 2. اگر بنا باشد افراد سپاه عمرسعد را شیعه بنامیم پس یاران حضرت سیدالشهدا علیه السلام را كه تا آخرین لحظه در كنار آن حضرت ایستادگی و جان فشانی كردند و در این راه به شهادت رسیدند چه بنامیم؟ و اگر این یاران، شیعه هستند، پس آنها شیعه نیستند. 3. اگر بر فرض؛ برخی از سپاه دشمن، قبلاً شیعه بوده اند، باید گفت: قبل که ملاک نیست، حال ملاک است. آنها با رفتن زیر پرچم عمرسعد و بنی امیه، نه تنها از تشیع علوی بلکه از ایمان خارج شدند. در این حال دیگر به چنین شخصی شیعه امام علی و امام حسین علیهما السلام نمی گویند، بلكه تعبیر دشمن و کسی که خارج از شیعه است سزاوار اوست. 4. درست است كه آن دسته از مردمانی كه برای كشتن امام حسین علیه السلام به كربلا آمده بودند از اهالی كوفه بودند، اما در آن زمان در كوفه شیعه ای كه در تشیع خود شهرتی داشته باشد یا وجود نداشت یا خیلی کم بود؛ چون زمانی كه معاویه به حكومت رسید زیاد بن أبیه را بر كوفه حاكم نمود و او نیز هر شیعه ای را كه می شناخت مورد تعقیب قرار داد و آنها را مورد كشت و كشتار و هدم و غارت قرار می داد و یا دستگیر كرده و به حبس و زندان می فرستاد. درحقیقت شیعیان در كوفه تنها عده كمی از جمعیت كوفه را تشكیل می دادند؛ كه بسیاری از ایشان در زمان معاویه تبعید شده و یا به زندان افتاده و عده بسیاری نیز به شهادت رسیده بودند. بسیاری از ایشان نیز به خاطر مشكلات فراوان به شهرهای دیگر هم چون موصل، خراسان و قم پناهنده می شدند؛ البته عده ای از ایشان نیز مانند بنی غاضره می خواستند به یاری امام بشتابند كه سربازان بن زیاد مانع شدند و برخی هم در کوفه ماندند و گرفتار بی بصیرتی شدند. 5. امام حسین علیه السلام در روز عاشورا سپاه عمرسعد را با تعبیر شیعه آل أبی سفیان معرفی میفرماید: ویحكم یا شیعة آل أبی سفیان! إن لم یكن لكم دین، وكنتم لا تخافون المعاد، فكونوا أحراراً فی دنیاكم هذه، وارجعوا إلی أحسابكم إن كنتم عُرُباً كما تزعمون؛ وای بر شما ای پیروان أبو سفیان! اگر دین ندارید و از روز معاد نمی هراسید، لا اقل در دنیا آزاد مرد باشید و آن گونه كه می پندارید به حسب و نسب خود كه عرب هستید باز گردید. پس آنها پیرو بنی امیه بودند نه شیعه و پیرو امام حسین علیه السلام. 6. بعضی میگویند: چون اهل كوفه به امام حسین نامه نوشتند و آن حضرت را به كوفه دعوت نموده بودند، پس آنها از شیعیان آن حضرت به حساب می آمدند. در حالی كه باید گفت: نامه و بیعت هرگز دالّ بر شیعه بودن نمی كند. بسیاری از بیعت كنندگان با آن حضرت در صف دشمنان آن حضرت در جنگ ها بودند. آنها این عمل را تنها بدین سبب انجام دادند كه آن حضرت را از صحابه رسول خدا بلكه بهترین صحابه در آن زمان و نوه رسول خدا صلی الله علیه وآله می دانستند؛ و از سوی دیگر بی مبالاتی های یزید و اوصاف دیگرش را شنیده بودند لذا می خواستند با این عمل خود در رویه عمل حاكم اسلامی تغییر ایجاد نمایند و این دعوت و بیعت به این معنا نبود كه آن حضرت را به عنوان امام سوم و معصوم قبول داشته باشند و به این جهت لیاقت آن حضرت را برای خلافت بیشتر از دیگران بدانند. 💢کانال سخن عرفان (تلگرام و ایتا) @sokhanerfan
‍ 🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🌾🌾🌾🌾 🌾🌾 🌾 ✳️ به مناسبت سالگرد ارتحال استاد مهندسی (قدس سره) ✅ آشنایی با استاد مهندسی (ره) @Sokhanerfan استاد محمد مهدی مهندسی، از استادان گرانقدر و برجسته فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم در تاریخ 1332 در شهر آباده، چشم به جهان گشود. 🔷 استادان برجسته ایشان - حکیم و عارف الهی، حضرت آیت الله شیخ یحیی انصاری شیرازی (قدس سره) - علامه حسن حسن زاده آملی (دامت برکاته) - آیت الله العظمی شیخ جواد تبریزی (رضوان الله علیه) استاد معظم آیت الله مهندسی شاگرد برجسته و ویژه حضرت آیت الله انصاری شیرازی بود و با ایشان بسیار مانوس بود. کتابهای فلسفی مانند شرح منظومه، اسفار اربعه و کتابهای عرفانی مثل تمهید القواعد، شرح فصوص الحکم و مصباح الانس را خدمت ایشان تتلمذ کرد. @Sokhanerfan 🔷 تدریس های استاد - حضرت استاد مهندسی (ره) همه دروس حوزوی از ادبیات عرب تا منطق، اصول و فقه مانند مکاسب و رسائل و کفایة را یک تا چند دوره تدریس کردند. - در کلام و فلسفه، کتابهای باب حادی عشر، کشف المراد شرح تجرید الاعتقاد، بدایة الحکمه، نهایة الحکمة، شرح منظومه، شرح اشارات، اسفار اربعه را تدریس کردند. - در عرفان، کتابهای تمهید القواعد ابن ترکه، شرح فصوص الحکم، و مصباح الهدایه را تدریس کردند. - در تفسیر، بیش از 18 سال در منزلشان برای جمعی خصوصی تفسیر قرآن تدریس کردند. - در هیئت و ریاضی، دروس هیئت و ریاضی استاد علامه حسن زاده آملی را تدریس کردند. @Sokhanerfan 🔷 تبلیغ و فعالیت های دیگر استاد حضرت استاد مهندسی یکی از پرکارترین، فعالترین و دلسوزترین روحانیون بود که در طول زندگی بابرکت خود، فعالیتهای مختلفی انجام داد. 1. به مناطق مختلف از شهرستان های ساده کشور گرفته تا شهرهای اروپا جهت تبلیغ دین و سخنرانی سفر می کرد. 2. مدیر گروه اخلاق دانشگاه معارف اسلامی قم بودند. 3. عضو هیئت علمی دائرة المعارف عرفانی موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) بودند. 4. کارشناس برجسته صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بودند. 5. عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی بودند. @Sokhanerfan 🔷 نظر حکیم و عارف الهی حضرت آیت الله انصاری شیرازی (قدس سره) درباره این استاد فرهیخته و دانشمند حضرت آیت الله العظمی انصاری شیرازی با توجه به شناخت کاملی که از حضرت استاد مهندسی داشت، به استاد مهندسی فرموده بود شما آیت الله هستید و لقب آیت الله برازنده شماست. بعد از ارتحال استاد، مرحوم آیت الله انصاری شیرازی به آقازاده استاد مهندسی فرموده بودند: پدر شما مرغ ملکوتی بود که پرواز کرد و من هم بزودی به ایشان وصل می شوم. 🔷 وفات حضرت استاد این استاد فداکار و مبلغ خستگی ناپذیر و عارف دلسوخته بر اثر عارضه قلبی چند روز در بیمارستان‌ بستری شد و سرانجام بعد از ظهر 27 تیرماه 1390 دعوت حق را لبیک گفت و به معشوقش پیوست. @Sokhanerfan 🔷 شهید مهندسی (قدس سره) برخی از اساتید برجسته عرفان (یعنی استاد یزدان پناه) درباره استاد مهندسی گفته‌اند: ایشان شهید راه تبلیغ دین است. بدن شریفش در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، دفن شد. 🔶 سلام الله علیه و رحمة الله و برکاته 💢 کانال سخن عرفان @Sokhanerfan
🔸حدیث عشق یادنامه استاد عارف؛ محمدمهدی مهندسی (رضوان الله علیه) به همراه نکات ناب اخلاقی و عرفانی مهر پاکان در میان جان نشان دل مده الا به مهر دلخوشان کوی نومیدی مرو اومیدهاست سوی تاریکی مرو خورشیدهاست دل ترا در کوی اهل دل کشد تن ترا در حبس آب و گل کشد 📦 مرکز سفارش و ارسال: قم ، پاساژ قدس ، انتشارات قائم آل علی (ع) ۰۲۵۳۷۷۳۹۵۲۵ ۰۹۱۲۷۴۷۸۶۷۹ 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹به مناسبت سالگرد وفات عارف الهی حضرت استاد مهندسی (رضوان الله علیه) 🔸صوت کامل سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین وحید واحدجوان 🍀شرحی بر خطبه متقین 🔹برخی از ویژگی های استاد مهندسی (ره) 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
✳️ سالگرد وفات استاد امروز سالگرد ارتحال مرحوم (رضوان الله علیه) است. هر زمان که می خواهم درباره ایشان مطلبی بنویسم، احساس شرمندگی می کنم؛ به خودم می گویم چه سنخیتی بین ایشان و تو وجود دارد؟ او کجا و تو کجا! او عالم ربانی و الهی بود، عارف بود، حکیم بود، فقیه بود، عشق بود، جان بود! گاهی گمان می کنم نوشتن امثال بنده درباره ایشان، شاید کسر شأن استاد باشد! اما چه کنم که مدتی در محضر سراسر علم و معرفت و نور و عرفان ایشان بودم و وظیفه دارم مطالبی گرچه کوتاه بنویسم. ایشان واقعا استاد بودند، واقعا مؤمن بودند، واقعا با معرفت بودند، واقعا عارف بودند، واقعا متقی بودند، واقعا انسان بودند، واقعا محب اهل بیت (علیهم السلام) بودند، واقعا مسلمان و شیعه بودند؛ اهل ادعا نبودند، اهل خودنشان دادن نبودند، دنبال شهرت و قدرت و امور پست و ناچیز دنیا نبودند. «تِلْكَ الدَّارُ الاَخِرَةُ نجَعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فىِ الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين» (قصص/ 83) در پایان آخرین جلسه درس عرفان (شرح فصوص الحکم) که خرداد ماه 1390 شمسی در فیضیه قم برگزار شد فرمودند: «اگر از دنیا رفتم دو چیز در حق من انجام دهید؛ یکی از خداوند برایم طلب مغفرت کنید و دیگری به یکدیگر بگویید مهندسی محب و دوستدار اهل بیت علیهم‌السلام بود!» و ناباورانه و بدون سابقه بیماری، یک ماه و اندی بعد، بر اثر ایست قلبی چند روز در بیمارستان‌ بستری شدند و سرانجام بعد از ظهر 27 تیرماه 1390 دعوت حق را لبیک گفتند و به معشوق پیوستند، گرچه شهادت می‌دهم که در دنیا هم با معشوق بودند و فانی و باقی بالحق. ✍️ وحید واحدجوان 💢سخن عرفان @sokhanerfan
✳️ اشتياق حضرت سيّد الشهدا عليه السلام به مرگ براى اعلاء كلمه حق‏ وجود مقدّس سيّد الشّهداء چقدر عاشق مرگ بوده است. در خطبه ‏اى كه در مكّه مكرّمه هنگام عزيمت به كوفه ايراد فرمود: وَ مَا أَوْلَهَنِى إلَى أَسْلَافِى اشْتِيَاقَ يَعْقُوبَ إلَى يُوسُف. «چقدر مشتاق و واله پدران و گذشتگان خود هستم و تا چه سرحدّ، من به وَلَه و حيرت در آمدم از شوق ديدار آنها؛ مانند اشتياقى كه يعقوب به فرزند گمشده‏اش يوسف داشت.» و در وقتى كه حرّ بن يزيد رياحى سر راه حضرت را گرفت و حتّى حضرت را از عدول و انحراف در مسير منع نمود؛ فَقَامَ الْحُسَيْنُ خَطِيبًا فِى أَصْحَابِهِ فَحَمِداللَهَ وَ أثْنَى عَلَيْهِ وَ ذَكَرَ جَدَّهُ فَصَلَّى عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ: إِنَّهُ قَدْ نَزَلَ بِنَا مِنَ الأمْرِ مَا قَدْ تَرَونَ؛ وَ إنَّ الدُّنْيَا قَدْ تَغَيَّرَتْ وَ تَنَكَّرَتْ، وَ أَدْبَرَ مَعْروفُهَا وَ اسْتَسْمَرَّتْ حَذَّاءٌ، وَ لَمْ تَبْق مِنْهَا إلَّا صَبَابَةٌ كَصُبَابَةِ الإنَاءِ، وَ خَسِيسُ عَيْشٍ كَالْمَرْعَى الْبِيلِ؛ أَلَا تَروْنَ إلَى الْحَقِّ لَا يُعْمَلُ بِهِ، وَ إلَى الْبَاطِلِ لَا يُتَنَاهِىَ عَنْهُ؛ لِيَرْغَب الْمُؤْمِنُ فِى لِقَآءِ رَبِّهِ مُحِقًّا. فَإنِّى لَا أَرَى الْمَوْتَ إلَّا سَعَادَةً وَ الْحَيَوةَ مَعَ الظَّالِمِينَ إلَّا بَرِمَا. حضرت براى خطبه قيام فرمود در ميان يارانش، و سپس حمد خداى را به جاى آورده و ثناى او را گفت و نام جدّش رسول خدا را برد و بر آن حضرت درود فرستاد و سپس فرمود: بدرستيكه از وقايع و حوادث ناگوار آنچه بر ما وارد شده است همه مى‏ دانيد، و بدرستى كه دنيا دگرگون شده و با چهره منكر و زشت، خود را نشان داده است، و خوبى ‏ها و محاسن دنيا پشت كرده، و شتابان بگذشته است و از واقعيّت و حقيقت آن چيزى نمانده است مگر اندكى، كه به اندازه آب مختصرى است كه در وقت خالى كردن ظرف يا كوزه در ته آن مى ‏ماند، و مگر عيشِ پست و زندگى توأم با ذلّت و دنائتى مانند چراگاه وخيمى كه هر چه بوده درو شده و از آن سبزه و خرّمى و حبوبات كاشته شده در آن چيزى نمانده و به صورت زمين بى حاصل و بهره‏اى درآمده است. آيا نمى ‏بينيد كه به حقّ عمل نمى ‏شود، و از باطل دست كشيده نمى ‏شود، تا اينكه مؤمن رغبت به لقاى خداى خود به حقّانيّت بنمايد؟ پس در اين صورت و با وجود چنين شرائط من نمى ‏يابم مرگ را براى خود مگر سعادت، و زندگى را با ستمگران مگر ملالت و كسالت و خستگى و افسردگى‏. 📗 علامه طهرانی، معاد شناسی، ج 2 ص 44 @sokhanerfan
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۱۴ استاد محمد مهدی مهندسی مسئله تذکر • از جمله مطالب مهم و عوامل بسیار سازنده در خودسازی انسان، مسئله تذکر است. تذکر یعنی به یاد خدا بودن، به یاد نعمت‌های الهی بودن. انسان بنشیند فکر بکند که از ابتدای آفرینشش تا هر مرحله‌ای که هست چقدر خدای متعال به او نعمت داده است. این‌همه نعمت‌های بی‌نهایتی که خدای متعال در اختیار انسان گذاشته، برای این‌ است که انسان توجه به خدا داشته باشد. اگر بنا باشد که همه‌چیز را خدای متعال برای انسان بیافریند و انسان خودش را بخواهد به دنیا یعنی به پست‌ترین مراحل عالم وجود، بفروشد، واقعاً تجارتی است که جز زیان و ضرر و خسران و ورشکستگی چیزی برایش به همراه ندارد. 📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۳۹ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🌸 اطلاع از باطن، زن و مرد ندارد علامه حسن زاده آملی در صفحه 243 فص فاطمیه می نویسند : نفس انسانی خواه مرد وخواه زن همین که از کدورات مادی بدر آمد و بذرهای معارف در آن پرورده شده‌است و محاسبت را تاکید و مراقبت را تشدید کرده است، صور ملکی و ملکوتی درآن تمثل می‌یابد و با موجودات آنسویی همدهن و همسخن می‌شود. 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔹 جمله معروف و مشهور « إذا ظهرت الحقايق بطلت الشرايع» هرگز به معنای رفع تکلیف در این دنیا نیست ▫️در بین سخنان اهل معرفت یا اشعار شاعران ، گاه ابیات و عباراتی به چشم می‌خورد که اگر معنای آنها شرح و توضیح داده نشود و مقصود گوینده کلام به‏ خوبی تبیین نگردد، به‏ صورت آموزه‌ای مخالف با دستورات مقدس جلوه‌گر می‌شود. از جمله این عبارات که موجب گردیده برخی از علمای دین، عارفان راستین را به و شریعت‏ گریزی متهم سازند، جمله معروف و مشهور « إذا ظهرت الحقايق بطلت الشرايع» است. 🔹این عبارت و عبارت‌هایی از این دست، هرگز به معنای رفع در این دنیا نیست، بلکه مقصود از این عبارت، همان معنایی است که از برخی آیات و روایات استفاده می‌شود؛ یعنی تا وقتی مرگ فرا نرسیده و هنوز حجاب دنیا از جلو دیدگان برطرف نگشته و پرده‌ها کنار نرفته، شرایع اعتبار دارند و انسان می‌تواند بر اساس آنها در طریقت قدم نهاده و بدین‌گونه مقدمات قرب و وصول خویش را به حقیقت فراهم آورد؛ لیکن وقتی مرگ او فرا برسد و حجاب‌ها و پرده‌ها از جلو چشمانش کنار روند، شرایع برای او اعتباری ندارد و دیگر نمی‌تواند کاری انجام دهد، بلکه او می‌ماند و اعمالی که انجام داده است. 📚 موضوع مقاله: بررسی مسئله «ظهور حقایق و بطلان شرایع» در عرفان اسلامی ✍ استاد حسن رمضانی @sokhanerfan
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۱۵ استاد محمد مهدی مهندسی 🔹انواع بهشت و جهنم ما بهشت و جهنم‌های متعددی داریم. یکی بهشت و جهنم اعمال، دیگری بهشت و جهنم اخلاق، و بالاتر، بهشت و جهنم عقاید است. اگر عارفی مطالبی در ارتباط با این بهشت‌ها و جهنم‌ها بیان می‌کند ما راه انکار را پیش نکشیم، منکر نشویم، احتمال نادانی را در خودمان بدهیم، نه این‌که منکر آن سخنان شویم. نگوییم چه کسی رفته، چه کسی آمده، نسیه است. این حرف، القاء شیطان است. همه این‌ها نقد است ولی حجاب هست که نمی‌گذارد این مطالب را درک کنیم. خلوت‌هایی را انتخاب کنیم و با خدای خود نجوا کنیم. از خدا بطلبیم که این حجاب‌ها را از سر راه دل ما بردارد و چشم دل ما را باز بکند تا بتوانیم مسائل و حقایق را ادراک نماییم. 📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۳۹ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan