eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
333 عکس
51 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻احوالات علمای ربانی و نکات ناب در سه کتاب: 📗عرفان علامه طباطبایی در بیان حضرت استاد حسن رمضانی 📗حدیث سهر (نکات ناب و خاطرات از عارفان و حکیمان و اندیشمندان در بیان حضرت استاد حسن رمضانی) 📗حدیث عشق (یادنامه و نکات ناب از حضرت استاد مهندسی) ✍به کوشش وحید واحدجوان مهر پاکان در میان جان نشان دل مده الا به مهر دلخوشان کوی نومیدی مرو اومیدهاست سوی تاریکی مرو خورشیدهاست دل ترا در کوی اهل دل کشد تن ترا در حبس آب و گل کشد @sokhanerfan
🔹علامه طباطبایی فارابی را عصاره ابن‌سینا و ملاصدرا می‌دانست آیت‌الله‌ جوادی آملی (دامت برکاته): 🔻سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی درباره فارابی یک تعریف بلیغی داشت و می‌گفت: 🔹مرحوم با همه بلندقامتی‌اش در میدان عقل و فکر، و با همه بلند پروازی‌هایش در عقل و فکر را با هم جمع‌بندی کنیم عصاره‌شان می‌شود فارابی. نسبت به فارابی اینقدر معتقد بودند. رضوان الله علیهم @sokhanerfan
از رحمت آمدند و به رحمت روند خلق مِنْ رحمةٍ بَدا و إلیٰ رحمةٍ یَؤول خَلقان همه به فطرتِ توحید زاده‌اند این شرک، عارضی بُوَد و عارضی یَزول ✍ آقا محمدرضا قمشه‌ای (صهبا) @sokhanerfan
السلام علی فاطمه بنت رسول الله نکته: محل دفن بدن مطهر و مقدس با فضیلت‌ترین بانوی عالم یعنی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) خانه خود ایشان است که کنار مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله، و در جوار خانه ایشان قرار داشت، نه بقیع. در زمان بنی امیه، مسجد پیامبر را توسعه دادند و خانه را تخریب کردند. لذا اکنون داخل مسجد النبی است. ✍️وحید واحدجوان ❇️ کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🏴شهادت حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها تسلیت باد صلوات خاصه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها ☑️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ [أَبِیهَا] مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَام‏. 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
⚫️ شهادت حضرت صدیقه کبرا، فاطمه زهرا علیهاالسّلام تسلیت باد آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره: گویا چنان‌که مکان دفن و قبر آن حضرت مجهول است، زمان فوتش هم باید مجهول و ناشناخته باشد، البته شاید علت مجهول‌بودن زمان وفاتش این باشد که معمولاً ضبط و کتابتِ وقایع تاریخی را اشخاص با سواد و اهل دقت در نویسندگی، بر عهده نمی‌گرفتند؛ لذا در ولادت حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هم بین شیعه و سنی اختلاف است. درهرحال، در مدت حیات حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام بعد از رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم اختلاف است، آیا ۴۵ روز بوده و یا ۷۵ روز و یا ۹۵ روز. مرحوم نوری نوشته است: ۷۵ و ۹۵ به خط کوفی خیلی به هم شباهت دارند، لذا روایت ۷۵ روز با روایت ۳ جمادی‌الثانی قابل جمع و تطبیق می‌باشد و منظور از آن، همان ۹۵ روز است. 🔹در محضر بهجت، ج۲، ص۳۲۱ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔹 فاطمه (س) حجت بر امامان قال الامام العسکری (علیه السلام): نحن حجج الله علی خلقه، و جدتنا فاطمة حجة علینا؛ امام حسن عسکری (علیه السلام)فرمودند: ما حجت های خداوندی بر بندگان هستیم و جده ما حضرت فاطمه زهرا، حجت بر ماست. 📗تفسیر اطیب البیان ج 13 - ص 225 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔹مرقد مطهر عارف الهی، سید عبدالکریم کشمیری (رضوان الله علیه) واقع در حرم مطهر و نورانی حضرت معصومه سلام الله علیها، کنار مرقد مطهر علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) @sokhanerfan
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۳۳ استاد محمد مهدی مهندسی • تمام این عالم به تعبیر اهل عرفان، مظهر است و به تعبیر قرآن کریم، آیت است؛ یعنی حقیقت این موجودات چیزی جز آیت بودن نیست، چیزی جز نشانه بودن نیست، زمین و آسمان و جماد و نبات و حیوان و انسان مظاهر اسماء و صفات الهی هستند. از این ‌جهت که این دنیا مظهر است، مظهر اسما و صفات الهی است بد نیست، مذمتی ندارد، بلکه خوب و خیر است. • دنیای ناپسند، دل‌بستگی‌هاست، وابستگی‌ها و تعلقات به امور مادی و پست است. • انسان را خدای متعال نیافرید برای دنیا، بلکه دنیا را آفرید برای انسان. پس اگر انسان دنیا را هدف قرار داد در واقع سر پایینی حرکت می‌کند. • انسان باید آسمانی باشد و مقصود این آسمان مادی نیست. یعنی باید الهی باشد. یعنی باید تغذیه خودش را از پاکی‌ها قرار دهد. عشق به مال، ناپاکی است. عشق به جاه و مقام ناپاکی است. خوش‌گذرانی‌های غیرمشروع ناپاکی است. ظلم و ستم ناپاکی است و بالاخره ریشه همه این ناپاکی‌ها محبت به ناپاکی است. راه را انسان نباید فراموش یا گم بکند. مقصد نباید عالم خاک باشد. همه‌ چیز برای انسان آفریده شد اما انسان برای خدا آفریده شد. یعنی انسان باید سعی بکند که الهی بشود. سعی بکند که ارتقا پیدا بکند. سعی کند که ارزش‌های والای انسانی را در وجودش کشف بکند. این‌ها اختراع کردنی نیست، کشف کردنی است. یعنی در فطرت ما خدای متعال اینها را گذاشته است. 📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۶۸ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
نبايد ما گمان كنيم كه ما شيعه امير المؤمنين- سلام الله عليه- هستيم و خود او در دعاى كميل و ساير ادعيه ‏هايش و در روشش آن طور خوف از خدا داشت، و آن طور از عاقبت میترسيد كه منعكس شده است و ما اصلًا دنبال اين مسائل نباشيم و بگوييم ما شيعه هستيم. ما بگوييم شيعه هستيم و خداى نخواسته ظلم بكنيم، نمیشود اين. اگر در روايات فرموده‏ اند كه پيروان على، اهل سعادتند، بايد ما ببينيم ما پيرو هستيم يا نيستيم؟ ما به وظايفمان، حتى به همان وظايف صوریمان عمل مى‏ كنيم يا نمى‏ كنيم؟ 🔸امام خمینی (رضوان الله علیه) @sokhanerfan
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۳۴ استاد محمد مهدی مهندسی • اولاً و بالذات انسان عشق به دنیا ندارد، آن‌ چه که ذاتاً در درون انسان است عشق به بقاست، عشق به جاودانگی است، عشق به لذات حقیقی است. اینها در دل ‌و جان انسان وجود دارد، اما اشتباه در تشخیص مصداق است که ما را بیچاره کرده، یعنی ما فکر می‌کنیم که همین مسائل دنیوی و همین لذات دنیوی لذات حقیقی است، لذت واقعی است، بقاء ما را تأمین می‌کند، مشتهیات حقیقی و فطری ما را تأمین می‌کند. اگر فهمیدیم که این‌ها خوراک جانمان نیست، اگر واقعیت پلید دنیا را درک کردیم که پستی‌ها بر سر انسان چه می‌کند و چگونه انسان را لخت می‌کند و از ارزش‌ها جدا می‌کند، هیچگاه گرایش (اصلی و هدفی) نسبت ‌به این مسائل پیدا نمی‌کنیم. • این‌که انسان عشق و علاقه پیدا می‌کند به مسائل طبیعی و دنیوی چون از این‌ها بهره می‌برد و این مواهب طبیعی و مواهب دنیوی در قلب انسان تأثیر می‌گذارد؛ یعنی دل انسان یک حالت تأثیرپذیری را دارد، متأثر می‌شود. پذیرش قلب و دل انسان خیلی بالاست، وقتی لذت برد علاقه‌مند می‌شود. خیلی چیزها از خوردنی‌ها و از پوشیدنی‌ها وجود دارد که ما ندیده‌ایم، در نتیجه هیچ علاقه‌ای به آنها نداریم. اما اگر یک‌ بار انسان دید، اگر دیدنی باشد، یا یک بار خورد اگر خوردنی باشد، پوشید اگر پوشیدنی باشد، استفاده کرد، مزه‌اش به کامش نشست، علاقمند می‌شود. اگر دو بار استفاده کرد، اگر ده بار استفاده کرد، یعنی هرچه که استفاده‌اش بیشتر شود، علاقه و تعلقش بیشتر می‌شود و این خاصیت قلب انسان است. خاصیت دل انسان این است که متأثر می‌شود از لذت‌هایی که از مواهب طبیعی می‌برد و اگر در روایات در ارتباط با مسائل جاه و مقام و مال و ثروت و این قبیل مسائل فرمودند سراغ اینها نروید، فاصله بگیرید، نه این‌که نفس مال و یا عین خود مال داشتن خلاف باشد، نه! اما مشکل است که انسان مال داشته باشد اما علاقه به مال نداشته باشد! مشکل است انسان موقعیت و اعتباراتی در عالم دنیا داشته باشد اما علاقه به این موقعیت‌ها نداشته باشد! وگرنه اگر کسی موقعیت داشت، کسی مال داشت، ثروت داشت، عشق نداشت، علاقه‌ای به این مسائل نداشت عیبی ندارد. اینکه در متون دینی جلوگیری می‌کند و می‌فرماید به سمت جمع مال زیاد نروید، چون بالاخره تأثیر می‌گذارد و انسان باید مراقبت بکند از قلب و دلش، محافظت بکند از قلب و دلش، که این تعلقات را وارد قلب و دل نکند. چون اگر به اینها علاقه‌مند شد، همینها حجابش می‌شوند. 📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۷۰ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
سخن غیر مگو با من معشوقه‌پرست کز وی و جام مِی‌ام نیست به کس پروایی 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan