eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
329 عکس
50 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۳۴ استاد محمد مهدی مهندسی • اولاً و بالذات انسان عشق به دنیا ندارد، آن‌ چه که ذاتاً در درون انسان است عشق به بقاست، عشق به جاودانگی است، عشق به لذات حقیقی است. اینها در دل ‌و جان انسان وجود دارد، اما اشتباه در تشخیص مصداق است که ما را بیچاره کرده، یعنی ما فکر می‌کنیم که همین مسائل دنیوی و همین لذات دنیوی لذات حقیقی است، لذت واقعی است، بقاء ما را تأمین می‌کند، مشتهیات حقیقی و فطری ما را تأمین می‌کند. اگر فهمیدیم که این‌ها خوراک جانمان نیست، اگر واقعیت پلید دنیا را درک کردیم که پستی‌ها بر سر انسان چه می‌کند و چگونه انسان را لخت می‌کند و از ارزش‌ها جدا می‌کند، هیچگاه گرایش (اصلی و هدفی) نسبت ‌به این مسائل پیدا نمی‌کنیم. • این‌که انسان عشق و علاقه پیدا می‌کند به مسائل طبیعی و دنیوی چون از این‌ها بهره می‌برد و این مواهب طبیعی و مواهب دنیوی در قلب انسان تأثیر می‌گذارد؛ یعنی دل انسان یک حالت تأثیرپذیری را دارد، متأثر می‌شود. پذیرش قلب و دل انسان خیلی بالاست، وقتی لذت برد علاقه‌مند می‌شود. خیلی چیزها از خوردنی‌ها و از پوشیدنی‌ها وجود دارد که ما ندیده‌ایم، در نتیجه هیچ علاقه‌ای به آنها نداریم. اما اگر یک‌ بار انسان دید، اگر دیدنی باشد، یا یک بار خورد اگر خوردنی باشد، پوشید اگر پوشیدنی باشد، استفاده کرد، مزه‌اش به کامش نشست، علاقمند می‌شود. اگر دو بار استفاده کرد، اگر ده بار استفاده کرد، یعنی هرچه که استفاده‌اش بیشتر شود، علاقه و تعلقش بیشتر می‌شود و این خاصیت قلب انسان است. خاصیت دل انسان این است که متأثر می‌شود از لذت‌هایی که از مواهب طبیعی می‌برد و اگر در روایات در ارتباط با مسائل جاه و مقام و مال و ثروت و این قبیل مسائل فرمودند سراغ اینها نروید، فاصله بگیرید، نه این‌که نفس مال و یا عین خود مال داشتن خلاف باشد، نه! اما مشکل است که انسان مال داشته باشد اما علاقه به مال نداشته باشد! مشکل است انسان موقعیت و اعتباراتی در عالم دنیا داشته باشد اما علاقه به این موقعیت‌ها نداشته باشد! وگرنه اگر کسی موقعیت داشت، کسی مال داشت، ثروت داشت، عشق نداشت، علاقه‌ای به این مسائل نداشت عیبی ندارد. اینکه در متون دینی جلوگیری می‌کند و می‌فرماید به سمت جمع مال زیاد نروید، چون بالاخره تأثیر می‌گذارد و انسان باید مراقبت بکند از قلب و دلش، محافظت بکند از قلب و دلش، که این تعلقات را وارد قلب و دل نکند. چون اگر به اینها علاقه‌مند شد، همینها حجابش می‌شوند. 📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۷۰ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
سخن غیر مگو با من معشوقه‌پرست کز وی و جام مِی‌ام نیست به کس پروایی 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔸اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ وَاَعِنّا عَلى ذلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ تُعَجِّلُهُ وَبِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَرَحْمَهٍ مِنْکَ تَجَلِّلُناها وَعافِیَهٍ مِنْکَ تُلْبِسُناها بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ. 🔹خدایا، به تو شکایت می‌بریم از نبود پیامبرمان که درود تو بر او و خاندانش باد، و غیاب ولی‌مان، و بسیاری دشمنانمان، و کمبود یارانمان، و شدت فتنه‌ها که بر ما چیره شده و زمانه‌ای که بر ما سخت گرفته است. پس پروردگارا، بر محمد و خاندانش درود فرست و ما را با گشایش سریع از جانب خود و ضرری که از ما دور کنی و نصرتی که ما را عزیز سازد و حکومتی از حق که آشکار کنی یاری فرما و با رحمتت، ما را پوشش ده و عافیتی به ما بپوشان. به مهربانی‌ات ای مهربان‌ترین مهربانان. @sokhanerfan
مرقد مطهر استاد عرفان، معلم اخلاق و معنویت، محب اهل بیت علیهم السلام، عالم ربانی و دانشمند الهی حضرت استاد محمدمهدی مهندسی (رضوان الله علیه) واقع در حرم مطهر و نورانی حضرت معصومه سلام الله علیها @sokhanerfan
«سعدی! چو جورش می‌بری نزدیک او دیگر مرو» ای بی‌بصر! من می‌روم؟ او می‌کشد قلاب را 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۳۵ استاد محمد مهدی مهندسی 🔸خشم و غضب • شرایع الهی و علمای اخلاق هیچکدام نیامدند برای‌ اینکه بگویند غضب را نابود کنید و از بین ببرید. از بین بردن غضب مطلوب ادیان الهی نیست. آن‌چه مهم است این است که باید به نقطه‌ تعدیل و استفاده درست از قوه غضب برسیم. 🔸مظلوم و انظلام • مظلوم غیر از انظلام است. مظلوم یک واژه مقدس است؛ یعنی کسی که در راه دفاع از حق فعالیت کرده و تلاش کرده‌ اما نتوانسته عملاً حق خود را از دست ظالم بگیرد و مورد ظلم قرار گرفته است. آن چیزی که بد است و مذمت شده انظلام است؛ یعنی ظلم را بپذیرد. پذیرش ظلم، پذیرش ستم در مقابل ستم ستمگر انظلام است. انسان نه حرفی بزند، نه مقابله بکند، نه برخوردی و نه ستیزی داشته باشد. این، حالت پست و بدی است. 🔸غیرت • غیرت یعنی آن‌چه را که حفظش لازم است، از جان و ناموس و آبرو و مال و مانند آن، انسان نگه دارد. اگر بنا شد انسان در مقابل دشمن مقاومتی نداشته باشد یعنی حالت بی‌غیرتی داشته باشد از آن‌چه که لازم است نگه‌داری‌اش، این ویژگیِ مثبتی نیست. 🔸خشم در خانواده • در ارتباط با مسائل خانوادگی و اخلاقی خانواده لازم است مرد نسبت‌ به دو طایفه در خانواده غضب نکند: یکی زن و دیگری فرزند، که خداوند بسیار خشمناک و غضبناک می‌شود در مورد کسی که نسبت ‌به همسرش غضبناک بشود، نسبت ‌به فرزندانش غضبناک بشود؛ چون غضب نه‌تنها خود انسان را می‌سوزاند، شعله و دامنه‌اش دیگران را هم به آتش می‌کشد، خورد می‌کند، می‌شکند، جلوی بالندگی و رشد و تربیت فرزند را می‌گیرد. فرزندی که از پدر ترس دارد، ترسی ناپسند، ترس از این‌جهت که اگر کوچک‌ترین حرکتی انجام بدهد پدر را ناراحت و عصبانی می‌کند، فریاد می‌زند، بچه اجازه‌ طرح مسائلش را نداشته باشد، شاید در ظاهر مطرح نکند، اما در جای دیگری مطرح می‌کند و ممکن است به انحراف راهنمایی‌اش کنند. راهش این است که فضا جوری باز باشد که مسائل در کنار پدر و در کنار مادرش مطرح شود؛ اگر درست بود تأییدش کنند و اگر غلط بود، راهنمایی‌اش کنند. • در محیطی که غضب‌های نابجا و ناصحیح است، فضای رشد نیست. 📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۷۲ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🌷 شوق لقای دلدار آتش به جانم افکند، شوق لقای دلدار از دست رفت صبرم، ای ناقه! پای بردار ای ساربان، ! خدا را؛ پیوسته متصل ساز ایوار را به شبگیر، شبگیر را به ایوار در کیش عشقبازان، راحت روا نباشد ای دیده! اشک می‌‌ریز، ای سینه! باش افگار هر سنگ و خار این راه، سنجاب دان و قاقم راه زیارت است این، نه راه گشت بازار با زائران محرم، شرط است آنکه باشد غسل زیارت ما، از اشک چشم خونبار ما عاشقان مستیم، سر را ز پا ندانیم این نکته‌‌ها بگیرید، بر مردمان هشیار در راه عشق اگر سر، بر جای پا نهادیم بر ما مگیر نکته، ما را ز دست مگذار در فال ما نیاید جز عاشقی و مستی در کار ما بهائی کرد استخاره صد بار @sokhanerfan
🌹فی المدح سیدة النساء سلام الله علیها دختر فکر بکر من، غنچه لب چو واکند از نمکین کلام خود حق نمک ادا کند طوطی طبع شوخ من گر که شکرشکن شود کام زمانه را پر از شکر جان‌فزا کند بلبل نطق من ز یک نغمه ی عاشقانه ای گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا کند خامه ی مشک‌سای من گر بنگارد این رقم صفحه ی روزگار را مملکت ختا کند مطرب اگر بدین نمط ساز طرب کند گهی دایره ی وجود را جنت دل‌گشا کند منطق من هماره بندد چو نطاق نطق را منطقه ی حروف را منطقه ی‌السما کند شمع فلک بسوزد از آتش غیرت و حسد شاهد معنی من ار جلوه ی دلربا کند نظم برد بدین نسق از دم عیسوی سبق خاصه دمی‌ که از مسیحانفسی ثنا کند وهم به اوج قدس ناموس اله کی رسد؟ فهم که نعت بانوی خلوت کبریا کند؟ ناطقه ی مرا مگر روح قُدُس کند مدد تا که ثنای حضرت سیده ی‌النسا کند فیض نخست و خاتمه، نور جمال فاطمه چشم دل ار نظاره در مبدأ و منتها کند صورت شاهد ازل، معنی حسن لم‌یزل وهم چگونه وصف آیینه ی حق‌نما کند؟ مطلع نور ایزدی، مبدأ فیض سرمدی جلوه ی او حکایت از خاتم انبیا کند بسمله ی صحیفه ی فضل و کمال معرفت بلکه گهی تجلی از نقطه ی تحت «با» کند دایره ی شهود را نقطه ی ملتقی بود بلکه سزد که دعوی «لو کشف الغطا» کند حامل سرّ مستسر، حافظ غیب مستتر دانش او احاطه بر دانش ماسوی کند عین معارف و حکم، بحر مکارم و کرم گاه سخا محیط را قطره ی بی‌بها کند لیله ی قدر اولیا، نور نهار اصفیا صبح، جمال او طلوع از افق علا کند بضعه ی سید بشر، ام ائمه ی غرر کیست جز او که همسری با شه لافتی کند؟ وحی نبوتش نسب، جود و فتوتش حسب قصه ای از مروتش سوره ی «هل اتی» کند دامن کبریای او دسترس خیال، نی پایه ی قدر او بسی پایه به زیر پا کند لوح قدر به دست او، کلک قضا به شست او تا که مشیت الهیه چه اقتضا کند در جبروت حکمران، در ملکوت قهرمان در نشئات «کن‌ فکان» حکم «بما تشا» کند عصمت او حجاب او عفت او نقاب او سرّ قدم حدیث از آن ستر و از آن حیا کند نفخه ی قدس بوی او، جذبه ی انس خوی او منطق او خبر ز «لاینطق عن هوی» کند قبله ی خلق روی او، کعبه ی عشق کوی او چشم امید سوی او، تا به که اعتنا کند بهر کنیزی‌اش بود زهره کمینه مشتری چشمه ی خور شود اگر چشم سوی سها کند «مفتقرا» متاب رو از در او به هیچ سو زآنکه مس وجود را فضه ی او طلا کند 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله): نور ابنتی فاطمة من نور الله وابنتی فاطمة افضل من السماوات والارض ... پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:  نور دخترم فاطمه (علیها السلام) از نور خداست، و دخترم فاطمه (سلام الله علیها) برتر از آسمانها و زمین است . 📚 بحارالانوار ، ج 15، ص 10 @sokhanerfan
🌸 اطلاع از باطن، زن و مرد ندارد علامه حسن زاده آملی در صفحه 243 فص فاطمیه می نویسند : نفس انسانی خواه مرد وخواه زن همین که از کدورات مادی بدر آمد و بذرهای معارف در آن پرورده شده‌است و محاسبت را تاکید و مراقبت را تشدید کرده است، صور ملکی و ملکوتی درآن تمثل می‌یابد و با موجودات آنسویی همدهن و همسخن می‌شود. 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
4_6050757919538942456.mp3
6.71M
🔷معنای حدیثی که از حضرت فاطمه سلام الله علیها نقل شده (بهترین چیز برای زن آن است که مردی را نبیند و مردی او را نبیند) چیست؟ 🔸استاد وحید واحدجوان @sokhanerfan
🔹 اسرار نماز _ ۱ عبادات اسرار و حقایقی دارند. نه تنها عبادات، که همه آنچه در ظاهر می بینیم و همه أشیاء، باطن و ملکوت و خزائنی دارد و هرچه پایین است، تنزل یافته حقایق بالاست. «وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» (سوره حجر ،۲۱) این آیه شریفه ضابطه و قانون کلی را بیان می‌کند به این مفاد که هر چیزی در مسیر نزول قرار گرفته و دارای حقایق و خزائن برتر نزد خداوند عالم است. در واقع همه أشیاء با اندازه ای مشخص و معلوم از نزد خداوند به نحو تجلی نازل شده اند و یکی از این چیزها همین ارکان، افعال و اذکاری است که در قالب نماز وضع شده و به مسلمانان دستور اقامه آن داده شده است. به همین جهت نماز نه تنها دارای خزینه و باطن بلکه دارای خزائن و بواطن و حقایق است. 📘کتاب آشنایی با آداب و اسرار نماز ، استاد وحید واحدجوان ،ص ۲۱ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan