در روز ۲۹ آبان ماه ۱۳۵۷ و در جریان حوادث انقلاب اسلامی ماموران ساواک در بین مردم و زائران بصورت مخفی در حال گشت زدن بودند که با فاش شدن این مسئله، مردم اقدام به محاصره آنها کردند. این محاصره به زد و خورد انجام شد و یکی از آنها با شلیک تیر توانست خود را رها کند و گزارش این اتفاق را به نیروهای نظامی بدهد.
ماموران مسلح به صحن وارد شدند و برای آزادکردن این چند ساواکی، به زد و خورد با مردم پرداختند. به گفته شاهدان عینی ماموران با تانک وارد صحن شده و در پی تیراندازی، دو نفر به شهادت رسیدند و چند گلوله به رواق توحیدخانه و در و دیوار حرم اصابت کرد و بر اثر ازدحام جمعیت نیز عدهای مجروح شدند. با پایان یافتن درگیری، مردم در حرم رضوی و بیوت علما بهویژه بیت آیتالله سید عبدالهادی شیرازی تجمع کرده و به عزاداری پرداختند.
امام خمینی در سخنرانی سوم آذرماه در جمع دانشجویان و محصلان خارج کشور در محل اقامتشان در نوفللوشاتو با اشاره به این حادثه فرمودند "دو ـ سه روز پیش از این در مشهد، مشهد مقدس، در معبد مسلمین، در حرم حضرت رضا ـ سلاماللّه علیه ـ با تانک رفتند تا تویِ ـ اینطور که [گزارش]شده است گفتهاند ـ با تانک رفتند تا توی صحن؛ و به دیوارهای صحن و به دیوارهای ایوان میگویند که آثار گلوله هست. این چندمین بار است که این سلسلۀ پهلوی به معابد ما اینطور میکند. به همان معبد حضرت رضا..."
روز 5 آذرماه 1357 به مناسبت هفتمین روز حادثه از جانب علمای مشهد اعلام عزا و تعطیل عمومی شد و در مشهد تظاهرات عمومی برپا شد. خشم و انزجار مردم از هتک حرمت دوباره خاندان پهلوی به حرم رضوی چنان بود که استاندار وقت خراسان مجبور به عذرخواهی از طریق رادیو شد. مقصران حادثه بازداشت و فرمانده لشکر خراسان و رئیس سازمان اطلاعات و امنیت (ساواک) این استان نیز تعویض شدند.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
سنجش گزارشهای تاریخ طبری از چگونگی ازدواج حضرت خدیجه(س) و پیامبر(ص) براساس روش نظریه بنیاد
نویسنده: هدیه تقوی
بازتاب اخبار ازدواج حضرت خدیجه(س) و پیامبر(ص) در منابع تاریخی بهشیوههای متفاوت و بهگونهای ناهمگون مطرح شده است.
تنوع محتوایی و مضمونی روایتها بهصورت اسطورهسازی، داستانپردازی و برجستهسازی برخی گزارههای این واقعه در ذیل گزارشهای تاریخی مرتبط با موضوع آشکار است و میتواند بر نوع نگاه مخاطب به این واقعه و دور کردن آن از واقعیت اثرگذار باشد.
با توجه به اهمیت شناخت بهتر محتوای این گزارشها، پژوهش پیشرو با استفاده از روش نظریه بنیاد (زمینهای) بهسنجش گزارشهای تاریخ طبری مرتبط با این بحث پرداخته است. طبری (م 310 ه.ق) از اینرو مبنای پژوهش حاضر قرار گرفته که هم با ثبت روایتهای گوناگون از جامعیت بیشتری نسبت به دیگر منابع تاریخی برخوردار و هم محل رجوع اهل فن و عامه مردم است.
کاربست این روش در پژوهش موجود از طریق شناسایی مفاهیم، مقولهها و روابط معنایی آنها بهیافتن معیار غالب در متن گزارشهای طبری از ازدواج حضرت خدیجه و پیامبر(ص) پرداخته است و ویژگیهای خُلقی و شخصیتی خدیجه(س) و پیامبر(ص) را بهعنوان مقوله اصلی در امر ازدواج آنان پیشبینی میکند.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/e78412
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست_علمی «بررسی و تحلیل شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)» همراه با پرسش و پاسخ با ارائه استاد آیت الله حسینی قزوینی 16 فروردین 1401 ساعت 10 الی 12 در مجتمع عالی امام خمینی ره، سالن شهید صدر(ره) برگزار می گردد.
لینک پخش آنلاین:
https://vc.miu.ac.ir/tarikh
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
انا لله و انا الیه راجعون
حضور سرور ارجمند و استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر رفیعی، ریاست معزز مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
مصیبت درگذشت والده مکرمه تان را تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن مادر مومنه مرحومه از درگاه خداوند منان علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای جنابعالی و خاندان مکرم معزی صبر و اجر را از درگاه خداوند متعال مسالت می نماییم.
شریک غم شما در این مصیبت؛
🔹مدیریت سایت سخن تاریخ و معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی🔹
@sokhanetarikh
#مقاله
پیامبر اسلام (ص) و تغییر ساختار فرهنگی جامعه جاهلی
نویسنده: محمود حاجی احمدی
تغییر و تحول جامعه و گذر دادن آن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب, همواره دغدغه انسان های دردمند بوده است. هر کدام از صاحبان اندیشه با تکیه بر یکی از عوامل, تحول جامعه ها را تبیین نموده اند.
مقاله حاضر با بررسی شیوه تحول جامعه جاهلی به جامعه توحیدی، توسط رسول بزرگوار اسلام (ص) درصدد طرح این نظریه است که پیامبر اسلام (ص) با تحول فرهنگی تمدنی جدید را بنا نهادند که قرنها پرچمدار تمدن بشری بود.
این مقاله با بررسی شرایط حضور اسلام در جزیره العرب و بررسی ابعاد مختلف جامعه جاهلی مشکل اساسی آن جامعه را مسایل فرهنگی می داند. سپس به بیان تحولات ایجاد شده توسط پیامبر اسلام (ص) در جهت تغییر این فرهنگ می پردازد. در خلل مباحث، مبانی نظری نظریه تحول باطنی برای تغییرات اجتماعی بررسی می شود.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/u51748
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مصاحبه
مسلم ناصری، نویسنده: تاریخ شفاهی یکی از مؤلفههای شناخت دنیای جدید است که باید تا دیر نشده بدان توجه شود. در دوران جمهوری اسلامی برخی از افراد نقش مهمی در شکلگیری بخشهای پنهان هویت اسلامی ایران داشتهاند. فرهنگ و هنر یکی از این موارد است.
برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/u77027
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مصاحبه
سعید فخرزاده، استاد: انقلاب اسلامی و ایده جمهوری اسلامی حاصل یک پروسه پیچیده است که با جان و دل پذیرفته شد، حرف گزافی است بگوییم همه مردم در رأی به جمهوری اسلامی جوگیر شدند.
برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/z74229
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
کرسی ترویجی «نقد دیدگاههای اهلسنت و مستشرقان درباره گزارشهای اختلاف روحیات امام حسن و امام حسین علیهما السلام» با ارائه دکتر حسین قاضی خانی و نقد حجت الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی 15 فروردین 1402 در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
تأملی در آرای ذهبی در مورد «وضع در تفسیر»
نویسنده: ناصر رفیعی محمدی
این مقاله به نقد و بررسی دیدگاههای ذهبی در زمینه وضع در تفسیر میپردازد.
ذهبی در این باره چهار نکته را طرح میکند. وی معتقد است آغاز وضع حدیث از سال41 هجری است، این ادعا ناصواب است. چرا که شواهد متعددی مبنی بر شروع وضع از زمان پیامبر اکرم(ص) وجود دارد. البته سال 41 هجری به بعد که زمان حاکمیت و امارت معاویه است وضع حدیث گسترش یافته و نهادینه شده است.
دومین بحث ذهبی در مورد اسباب و عوامل وضع است. وی بدون استدلال خاصی شیعه را آغازگر وضع در فضائل میداند. این ادعا توسط برخی دیگر از دانشمندان اهل سنت مانند ابنجوزی نیز ذکر شده، در این مقاله به نقد این دیدگاه نیز پرداخته شده است. سومین بحثی که در این مقاله مورد بررسی و نقد قرار گرفته، پیرامون اثر وضع در تفسیر است.
چهارمین نکته؛ بحث ایشان درباره ارزش تفسیر موضوعی است وی کلمات جعلی را قطع نظر از انتساب به معصوم دارای اعتبار دانسته و از ارزش اجمالی برخوردار میداند این سخن نیز با مبانی برخاسته از قرآن و سنت منطبق نمیباشد.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/x29480
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مصاحبه
مرتضی نورایی، استاد: اگر تاریخ شفاهی تنها در دانشگاه بروز و ظهور داشت شاید چنین انعکاس و توسعهای در جامعه پیدا نمیکرد. آن موقع چندان اصراری به ایجاد تاریخ شفاهی در دانشگاهها نداشتیم، هر چند برخی از دانشگاهها حرکتی در زمینه تاریخ شفاهی کردند، قابل تقدیر است به ویژه در زمینه پایاننامههایی که دانشجویان با موضوع تاریخ شفاهی پژوهش کردند، برای ما مایه خوشحالی است.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#فراخوان
نخستین همایش بین المللی «قزوین شناسی پیش از اسلام» آبان 1402 برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 15 شهریور ماه می باشد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
دوره آشنایی با «بین النهرین باستان (پیش از تاریخ بین النهرین)» با ارائه دکتر کامیار عبدی از 29 فروردین 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
کاربردِ مفهومِ«فَرّه» و «کرامت» در اندیشه سیاسی ایرانِ باستان و اسلام؛ تحلیلی مقایسهای
نویسنده: محمد کمالی گوکی
وقتیکه به منابع برجسته در تاریخِ فکرِ ایران باستان و تفکر اسلامی رجوع میکنیم، دو مفهومِ «فَرّه» و «کرامت» بسیار خودنمایی میکنند. شاید در نگاه اول نتوان رشته پیوندی میان این دو مفهوم برقرار کرد، اما با ریشهیابی مفهومی این دو واژه در دو سنتِ فکری ایرانی و اسلامی و جایگاه آنها در امر سیاسی، قرابت معنایی و کاربرد بسیاری میان آنها میتوان یافت.
در این مقاله درصدد نشان دادن قرابت مفهومی و کاربردی این دو واژه بهعنوان مفهوم مرکزی در اندیشه سیاسی ایران باستان و اسلام هستیم، لذا سؤال اصلی این تحقیق این است: چه ارتباطی میان مفهوم «فَرّه» در اندیشه سیاسی ایرانی و «کرامت» در اندیشه سیاسی اسلامی وجود دارد؟ روش مورداستفاده در این تحقیق، مقایسهای و بر مبنای الگوی توافق و اختلاف پرزورسکی و توین است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/b93803
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
نشست «مواجهه امام علی (ع) با تنش های قومی_ طبقاتی (با تاکید بر دوره خلافت امام علی)» با ارائه دکتر احمد پاکتچی 27 فروردین 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#کارگاه «سند شناسی و سند خوانی» با ارائه استاد محسن روستائی 7 و 14 اردیبهشت 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
پژوهشی درباره تعداد حج های پیاده امام حسن مجتبی(ع)
نویسنده: علی اکبر ذاکری
یکی از فضایل امام حسن مجتبی(ع)، انجام حج های پیاده از مدینه تا مکه است، ولی تعداد این حج ها به صورت های مختلف؛ یعنی پانزده، بیست و بیست و پنج حج گزارش شده است. با توجه به دوران محدود ده ساله امامت آن حضرت(ع)، این پرسش وجود دارد که ایشان در چه مقطعی این تعداد حج پیاده را انجام داده است؟
مقاله پیش رو که با هدف بررسی میزان درستی این آمار و چگونگی انجام آن با روش سندپژوهی تدوین یافته است به این نتیجه رسیده است که با توجه به دوران امامت آن حضرت(ع)، این آمار به عنوان حج پیاده از مدینه به مکه نادرست و ناهم گون با حقایق تاریخی است.
به نظر می رسد پیاده روی های امام(ع) مربوط به رفتن از مکه به منا و از آن جا به عرفات و سپس به مشعر و گاه به منا بوده است و روایتی صحیح نیز به این نکته اشاره کرده است. بر اساس این برداشت، امکان انجام حج با چنین شرایطی قبل از امامت آن حضرت نیز متصور است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/d31921
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#فراخوان
اولین کنگره بین المللی مطالعات ایران 25 الی 28 خرداد 1402 برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 25 اردیبهشت می باشد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#کارگاه «روش تحقیق و پژوهش در تاریخ» 10 الی 12 اردیبهشت 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «تاریخ در قرآن (اهمیت، جایگاه و اهداف) با ارائه دکتر سید حسین فلاح زاده 20 و 22 فروردین 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
بررسی فضایل علوی(ع) در معراج پیامبر اکرم(ص)
نویسندگان: علی اصغر حدادیان نائینی، امیر توحیدی و سیدمحمد رضوی
معراج پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) سیروسفری مادی و معنوی از زمین تا مافوق آسمانهای هفتگانه یعنی مقام قرب «او ادنی» است و هدف اصلی آن به استناد آیهی اول سوره «الاسراء» و آیهی هجدهم سوره «النجم» تماشای گزیدهای از آیات بزرگ الهی است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در این سیر با مجموعه بزرگ و متنوعی از موضوعات و مشاهدات ازجمله دیدار با پیامبران و فرشتگان، طوبی و سدره المنتهی، بهشت و جهنم و... مواجه میشوند.
در این میان ازآنجاکه بخش عظیمی از ظرفیت معراج نبوی صرف نمایش و بیان فضائل علوی گردیده است؛ پژوهش حاضر ضمن استخراج این فضائل از روایات مرتبط با معراج به شیوه پژوهش کیفی و بررسی اطلاعات گردآوریشده به «روش توصیفی تحلیلی» آنها را ازلحاظ کیفیت بیان، به سه بخش بیانات، مکتوبات و تجلیات تقسیم نموده و به سبب اولویت نوع ارتباطشان به سه بخش ارتباط باخدا، ارتباط با پیامبر $ و ارتباط با خلق تقسیم کرده است.
بدین ترتیب باوجود اهمیت فراوان و نیز کمیت و کیفیت فوقالعاده این فضائل، نتیجه بهدستآمده نشان داد که یکی از مهمترین اهداف معراج پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)تبیین و تبلیغ این فضائل و مقامات است و بهطورکلی این ابلاغ از ارکان اصلی معراج به شمار میآید. این پژوهش در انتها به شرح یکی از آن فضائل یعنی لقب «امیرالمؤمنین %» برای حضرت علی (علیه السلام) پرداخت. لقب «امیرالمؤمنین (علیه السلام) منحصربهفرد بوده و نسبت به سایر القاب حضرت از جامعیت نسبی برخوردار است. همچنین میتواند دال بر ولایت علوی و خلافت بلافصل ایشان باشد.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/a27876
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
هماندیشی «عبودیت و تمدن» 21 الی 23 فروردین 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#همـایش بین المللی «معـارف نبـوی و چـالش هـای جهـان امروز» ۱و۲ خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
بررسی جامعهسازی قرآن در بستر تاریخی نزول
نویسندگان: رضا شکرانی و هادی سلیمی
بسیاری از آیات قرآن رنگ و بوی اجتماعی دارند و از مباحث این کتاب الهی بر می آید که طرح ریزی جامعهای خاص، مد نظر آن بوده است.از همین رو تألیفات گوناگونی پیرامون مسائل اجتماعی قرآن به نگارش درآمده و همواره این موضوع توجه پژوهشگران را جلب کرده است.
از سوی دیگر قرآن کریم در یک بستر تاریخی و در شرایط مختلف نازل شده ولی تاکنون کمتر کوششی در جهت مطالعه مباحث اجتماعی قرآن منبطق با ترتیب نزول انجام شده؛ حال آنکه چنین رویکردی میتواند نکات تفسیری جدیدی را آشکار کند. پژوهش حاضر با همین هدف به نگارش درآمده است.
بدینسان، سعی بر آن شده تا آیات اجتماعی قرآن طبق روایات معتبر ترتیب نزول تنظیم شود و مراحل مختلف شکل گیری جامعه آرمانی مد نظر قرآن کشف شود.
با مقارنه این آیات به دست می آید؛قرآن کریم در سور ابتدایی مکی تعصبات نژادی جامعه جاهلی را در هم میشکند و دعوت میشود که انسانها بر پایه توحید و دین خدا متحد شوند و جامعه تشکیل دهند.پس از این مراحل و در سالهای نزول قرآن در مدینه نوعی خاص از جامعه بنیان نهاده میشود که روابط در آن بر پایه تقوی،عدالت،اصلاح و اخوت شکل میگیرد.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/f14545
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مصاحبه
سید مرتضی میرحسینی، نویسنده: آقامحمدخان در تاریخ ما به سنگدلی مشهور است و میگویند هرچه کرد و هرچه در صدد انجام دادنش برآمد بیش از هرچیز از نفرت بود. با اتکا به این نفرت عمیق، مصایب بسیاری مثل قتل پدر، آوارگی و تبعید و اسارات را تاب آورد و سرانجام از میان شعلههای آتش جنگهای داخلی خاندان زند بیرون زد و پادشاهی را از چنگ وارثارن کریمخان بیرون کشید. نمیشود تصویر تاریخی آقامحمدخان را درست دید مگر با درنگ بر آنچه او بقایای جسد کریمخان و بعد هم با آخرین وارثش یعنی لطفعلیخان کرد.
برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/w26455
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh