eitaa logo
کانال سخنرانی دلنشین
17.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
83 فایل
😍تبلیغات ارزان😍👇 https://eitaa.com/joinchat/2208759919C9cd79a5ea3 کانال روبیکا 👇 https://rubika.ir/halkoobmanavi313 تبلیغات نه تایید و نه رد می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 استاد رفیعی 1⃣🔸محبت زبانی بدون قلب 2⃣🔸محبت قلبی بدون زبان 3⃣🔸محبت زبانی و قلبی باهم 👌 ‌کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
‌🌸 سلسه بحث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت دوم(بخش اول) اقسام تهمت آشکار کردن گمان نادرست و اظهار آن ، به دو صورت ممکن است : ۱ – اظهار حضورى گاه تهمت زننده ، رفتار یا ویژگى زشتى را در حضور خود متهم ، به او نسبت مى دهد و مدارک و اسناد این نسبت که مى تواند شامل عمل ، سخن یا حالتى از او باشد را نیز ارائه مى کند. ۲ – اظهار غیابى گاه تهمت زننده در حضور فرد چیزى بیان نمى کند؛ بلکه در غیابش به او رفتار یا صفت ناپسندى را نسبت مى دهد که این امر دو حالت دارد: الف . تهمت زننده فقط نتیجه برداشت خود را از رفتار شخص در غیابش به او نسبت مى دهد و از خود رفتار، سخنى به میان نمى آورد به این معنا که تهمت زننده نمى گوید به دلیل دیدن چه رفتارى از متهم ، چنین برداشتى از او داشته است ؛ البته تفاوتى نیست بین آن که برداشت او از رفتار متهم در برخورد با خود او باشد یا دیگران ؛ زیرا در هر دو صورت ، اظهار بدگمانى شده و حقیقت تهمت پدید آمده است . ب . خود آن رفتار، گفتار یا صفات را نقل مى کند؛ سپس برداشت خود از آن را به دیگران ارائه مى دهد. اخلاق الاهی جلد چهارم کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسه بحث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت دوم (بخش دوم) زشت ترین مصداق تهمت تهمت ، ابراز کردن گمان بد به دیگرى است که از زشت ترین مصادیق آن ، این است که انسان در آغاز کار، شخصى را امین و معتمد خود کند و کارى را به او واگذارد؛ سپس به او سوءظن یافته ، این بدگمانى را به شخص ‍ بگوید. امام جعفر صادق (علیه السلام ) از قول پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) روایت کرده است : لیس لک ان تتهم من ائتمنته . حق ندارى به کسى که او را امین خویش ساخته اى ، تهمت بزنى . ((حال و ملکه ))زشت تهمت تهمت از رذایل نفسانى چون دشمنى ، حسد، شهوت یا غضب سرچشمه مى گیرد و در آغاز، رفتارى است که اتفاقى از انسان سر مى زند؛ ولى تکرار آن موجب مى شود که به صورت ملکه در نهاد شخص در آید و انجام آن برایش آسان شود. کسى که این صفت براى او ملکه نشده است ، شاید در اثر انجام این رفتار، تحت فشار مسائل اعتقادى و وجدانى خود قرار گرفته ، متاءثر و متاءلم شود؛ ولى اگر این عمل تکرار شده ، به صورت صفت پایدار نفسانى درآید، آن رفتار زشت را به آسانى انجام مى دهد و نه تنها برایش ناراحت کننده نیست ؛ بلکه سرور و شادمانى هم به همراه خواهد آورد و با رسیدن به این گمان باطل که با تهمت ، رقیبى از صحنه خارج شده است ، خشنود مى شود؛ بنابراین باید از تکرار این گناهان خوددارى کرد تا به ملکه اى زشت و ناپسند در روح انسان تبدیل نشوند. اخلاق الاهی جلد چهارم ، آفات زبان کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵سه عامل خسارت انسان کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسله بحث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت سوم رد تهمت همان گونه که در بحث غیبت آمد، انسان نه تنها نباید شنونده غیبت باشد، بلکه اگر غیبت به شکل ناخواسته نیز به گوش او رسید، باید در رد آن بکوشد و فقط ذکر این نکته که ((غیبت نکنید)) کافى نیست ؛ زیرا شاید بیان همین جمله ، تاءییدى بر وجود عیب و نقص در غیبت شده باشد؛ پس باید در رد غیبت کوشید تا غیبت شده از اصل عیب مبرا شود. ((تهمت )) و ((بهتان )) نیز چنین است ، و آن کس را که مورد تهمت قرار گرفته باید از اتهام پاک سازد. گوینده تهمت فقط با تکیه بر قرائن موجود، نتیجه گیرى کرده و برداشت خود از آنچه واقع شده را به دیگرى نسبت مى دهد و در واقع بدگمانى خود را ابراز مى کند؛ از این رو باید در صدد نفى آن بر آمد و یادآور شد که نسبت دادن این کار نادرست به دیگرى – حتى اگر این نسبت درست هم باشد – مشمول حکم غیبت است و در صورت اشتباه ، مشمول حکم بهتان مى شود که در هر دو صورت کار او حرام است ؛ پس وظیفه انسان حمایت از شخصى است که مورد بهتان و یا تهمت قرار گرفته است و باید آبروى او را از گزند تهمت مصون داشت . پیامبر اکرم مى فرماید: کسى که نزد او مؤ منى او مؤ منى را خوار کنند، در حالى که مى تواند وى را یارى کند و این کار را نکند، خداوند او را روز قیامت در راس تمام آفریده هایش خوار مى کند. کسى که (آسیب ها) را از آبروى برادر (مؤ من ) خود رد کند؛ (همین ) براى او پرده اى در برابر آتش مى شود. در مواردى که انسان توانایى حمایت از آبروى دیگرى را ندارد مى تواند مجلس را ترک کند و اگر نمى تواند چنین کارى کند، باید در دل از حضور در چنین مجلسى ناخشنود باشد. بى تفاوتى درونى نیز در برابر چنین رفتار زشتى ، بد و نازیبا است . اخلاق الاهی جلد چهارم کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
✨﷽✨ 🔰قال الامام الهادے - علیه السلام -: لو انک زرت قبر عبد العظیم عندڪم لڪنت ڪمن زار الحسین بن علے - علیه السلام -. (مردی از اهل «ری» با امام هادے - علیه السلام - دیدار ڪرد، امام از او پرسید: ڪجا بودے؟ گفت: در زیارت امام حسین - علیه السلام -)، حضرت به او فرمودند: آگاه باش! اگر قبر حضرت عبد العظیم را ڪه پیش شماست زیارت می‌ڪردے، همچون ڪسے بودے ڪه حسین بن علے - علیه السلام - را زیارت ڪرده است. 🔰«بحارالانوار، ج ۹۹، ص ۲۶۸» ڪانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 عبدالعظیم حسنی علیه السلام استاد رفیعی 🏴🏴🏴 کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
حسنی علیه السلام ♦️سوال: ✍چرا ثواب حضرت عبدالعظیم برابر با زیارت امام حسین علیه السلام است؟ آیا جایگاه عبدالعظیم مثل امام حسین است؟ حضرت عبدالعظیم چه مقام رفیعی دارد که درباره زیارت هیچ معصومی این ثواب نیامده است؟ ❇️در ابتدا باید گفت: باید توجه داشت که آن ثواب ها که برای زیارت عبد العظیم ذکر شده در مقایسه با زیارت ائمه (ع) نیست، زیرا هیچ کسی با آنان قابل مقایسه نیست از این رو امیرمومنان(ع) فرمود: «لا یقاس بال محمد (ص) من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا؛ (۱) هیچ کس از این امت را با آل محمد نمی‌توان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمد اند با آن ها برابری نمی‌توانند». 🔰از این کلام حضرت به روشنی به دست می‌آید که مردم و همه بشر نه تنها نمی‌توانند به مقام ائمه (ع) دست یابند و به جا و مقامی معنوی برسند که آن ها دارند، بلکه همگان ریزه خوار نعمت معنوی آن ها و با آنان قابل مقایسه نخواهد بود. با توجه به این نکته حال باید گفت: 🔺اولا : در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلا عنوان شده است، باید گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه(ع) یاد کرد. ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه است که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است. امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. محدث کسانی هستند که فن جمع آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می داند، آن را جمع می کند و یا می نویسد و یا شاگرد تربیت می کند. اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می گیرد ضمن اینکه در محدث اصطلاح ویژه ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می شنود و دیگرانی که از او نقل می کنند راوی می شوند. لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است. 🔶در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت حرم عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلاست این نکته نیز قابل توجه است که : ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایاتی بوده، اما به دست ما نرسیده است چون ما هر یک از این امامزادگان را به نیت ائمه زیارت می کنیم و ثواب آن محفوظ است. اما روایت ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ما رسیده است. برخی شیعیان نزد امام هادی(ع) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید. 🔷البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که از امامزادگان هستند جنبه علمی آنها در بین مردم غلبه دارد. 🔶جنبه دیگر در حق حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می تواند بحث مأموریتهای ایشان باشد. چرا که حضرت بین شیعیان که در جای جای خطه اسلامی نمی توانستند با هم ارتباط داشته باشند، حلقه اتصال بود. چون ائمه ایشان را قبول داشتند و ممکن است این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد. 🔺ثانیا _ ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت (ع) ذکر شده آن را مانند فضیلت زیارت سیدالشهداء (ع) محسوب داشته و این درک فضیلت را مخصوص آن زمان قرار داده باشد؛ زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (ع)، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند. چه این که مسئله لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست می¬داشتند، شیعیان با هم باشند، گرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند. کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
ده فضیلت حضرت حمزه علیه السلام.pdf
866.1K
📜فیش منبر کوتاه 📩 منبرک علیه السلام ♦️ فیش منبر حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام 🔖آنچه در این فیش می خوانید : 🌀ده فضیلت حضرت حمزه علیه السلام ✍1 ـ حمزه، سیّد همه شهدا، جز انبیا و اوصیا است: ✍2ـ حضرت حمزه از سروران اهل بهشت است: ✍3ـ حضرت حمزه، محبوب ترین عموی رسول خدا صلی الله علیه و آله : ✍4ـ حمزه محبوب ترین نامها در نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله : ✍5ـ حمزه یکی از چهار راکب در قیامت: ✍6ـ حضرت حمزه انجام دهنده نیکی ها و بجا آورنده صله رحم: ✍7ـ حضرت حمزه شفیع در روز قیامت: ✍8ـ در پایه عرش نوشته شده است: «حمزه اسداللّه » و ... ✍9ـ حضرت حمزه در دعای رسول خدا صلی الله علیه و آله : ✍10ـ حضرت حمزه افضل شهدا است: کانال استادرفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسله بحث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت چهارم (بخش اول) تاءثیر تهمت بر شنونده آن از نظر اخلاقى در تهمت ، شنونده ، اخبارى را از تهمت زننده مى شنود که بر حدس تهمت زننده استوار است و از درستى یا نادرستى آن به صورت قطعى آگاه نیست . حال اگر شنونده نفسى ضعیف داشته باشد، چه بسا تحت تاثیر این تهمت قرار گیرد و دیدش درباره متهم عوض شود؛ یعنى حتى اگر شنونده ، به وظیفه شرعى خود عمل ، و با گوینده برخورد کند و تهمت او را برگرداند، این امکان هست که از لحاظ اخلاقى و حالات درونى ، تحت تاثیر قرار گرفته ، از اعتمادش به متهم کاسته شود. دانشمندان علم اخلاق براى شنونده تهمت چهار حالت را در نظر گرفته اند و براى هر یک از این حالات ، راه حل هایى علمى را بیان کرده اند تا به متهم بدبین نشود. ۱ – شنونده مى داند اظهارات گوینده تهمت است . ۲ – شنونده نمى داند اظهارات گوینده تهمت است یا بهتان ؛ چرا که ممکن است این اظهارات برداشت او از رفتار متهم یا نسبتى دروغین به او باشد. ۳ – شنونده نمى داند گفتار گوینده تهمت یا غیبت است . ۴ – شنونده نمى داند گفتار گوینده تهمت یا بهتان یا غیبت است . اخلاق الاهی جلد چهارم کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙استاد رفیعی 1⃣🔺زن می‌خوام 2⃣🔺اولاد می‌خوام 3⃣🔺خانه می‌خوام 4⃣🔺مرکب می‌خوام 5⃣🔺پنجاه حج میخوام کانال استاد رفیعی ‌@ostadrafieii313
💎امام صادق علیه السلام: با احمق مشورت نکن و از دروغگو یاری مجو و به دوستی زمامداران اعتماد مکن. 📖تحف العقول،ص۳۱۶ کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸 فواید ذکر 🌸 🍑 عَن أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام أنَّهُ قالَ: لا تَدعُ بِدُعاءٍ إلّا أن تَقولَ في أوَّلِهِ: «صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افعَل بي كَذا و كَذا». 🌷و كانَ عليه السلام يَفعَلُ كَذلِكَ، فَقيلَ لَهُ في ذلِكَ، فَقالَ: الدُّعاءُ مَعَ الصَّلاةِ مَقرونٌ بِالإِجابَةِ، وَ اللّهُ تَعالى يَستَحي أن يَسأَلَ عَنهُ العَبدُ حاجَتَينِ يُجيبُ إحداهُما و يَرُدُّ الاخرى.🌷 عليه السلام: «هيچ دعايى مكن، مگر آن كه در آغازش بگويى:" بر محمّد و خاندان محمّد، درود فرست و با من، چنين و چنان كن"». خودِ ايشان هم چنين مى‏ كرد. علّت را از ايشان، جويا شدند. فرمود: «دعاى همراه با صلوات، اجابت مى‏ شود. خداوند متعال شرم مى‏كند از اين كه بنده، دو حاجت از او بخواهد و او يكى را بپذيرد و ديگرى را رد كند». 📚 مستدرک الوسائل ، ج ۵ ، ص ۲۲۷. کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سایه نشینان عرش الهی هستند 🎙استاد رفیعی 1⃣🔺قبول حق 2⃣🔺بیان حق 3⃣🔺حکم حق ‌کانال استادرفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسله بحث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت چهارم(بخش دوم) در مورد اول که شخص مى داند این اخبار تهمت است ، بدگمانى در مرتبه اى ضعیف به شنونده منتقل شده است ؛ یعنى شخص مى داند که گوینده از روى حدس و بدگمانى ، بر نشانه ها و قرائنى تکیه کرده که موجب برداشت نادرستى از متهم شده است که با توجه به این آگاهى مى تواند بدبینى را از خود دور سازد و اتهام را ناشى از درک نادرست تهمت زننده بداند. در مورد دوم که گفتار گوینده بین تهمت و بهتان مشکوک است ، اگر تهمت باشد، یک طرف احتمال بر محور حدس است و طرف دیگر آن (بهتان ) بر دروغین بودن آن نسبت درباره متهم دلالت دارد؛ از این رو شنونده به آسانى مى تواند بدگمانى را از خود دور سازد. در مورد سوم که بین حکم تهمت یا غیبت اشتباهى پیش آید، چون یک طرف این اخبار بر محور حدس است مى توان آن را رد کرد و مورد چهارم هم ادغامى از این سه مورد است که در هر چهار مورد، این اخبار با شدت و ضعف خود مى تواند بر فرد تاثیر گذار باشد. امیر مؤ منان على (علیه السلام ) فرمود: اى مردم ! کسى که برادر دینى اش را این گونه شناخت که او در دین محکم و استوار است [= آدم متدینى است ] و کردار و رفتارش در مسیر شرع قرار دارد، دیگر نباید درباره او به حرف این و آن گوش کند. همانا کسى که تیر مى اندازد، گاهى تیرش به خطا مى رود، [= کلامش ریشه ندارد] و آن چه که گفته مى شود و نادرست است ، از بین مى رود و خداوند شنوا و گواه است . هوشیار باشید همانا بین حق و باطل به جز چهار انگشت فاصله نیست . از حضرت پرسیدند: این که فاصله بین حق و باطل چهار انگشت است ، یعنى چه ؟ انگشتان مبارکش را جمع کرد و بین گوش و چشمش گذاشت و فرمود: باطل این است که بگویى شنیدم ، و حق این است که بگویى دیدم . با توجه به این روایت ، اخبارى که بر محور حدس و گمان بوده و ریشه اش ‍ شنیدنى ها و احتمالات است ، از موارد تهمت ، بهتان یا غیبت به شمار مى آید. در غیبت ، احتمال این است که گوینده ، آن چه را مى گوید، دیده است ؛ ولى شنونده فقط یک احتمال را مى شنود؛ پس نباید تحت تاثیر شنیده ها قرار گیرد؛ زیرا به ندرت اتفاق مى افتد که شنیده ها بر مبناى دیده ها و صادقانه باشند. اخلاق الاهی جلد چهارم کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙استاد رفیعی 1⃣🔸اولین ایمان آورنده 2⃣🔸وفادارترین در عهد 3⃣🔸محکم در امر خدا 4⃣🔸مساوی با مردم 5⃣🔸عادلترین مردم 6⃣🔸آگاه‌ترین در قضاوت 7⃣🔸بالاترین امتیاز نزد خدا ‌ کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسله بخث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت پنجم شیوه پیش گیرى از تهمت با توجه به تعریفى که از تهمت ارائه شد، انسان باید براى پیش گیرى از ابتلاى خود و دیگران به این گناه ، در درجه نخست از بدگمانى به دیگران بپرهیزد، و در صورت شنیدن تهمت از دیگران ، به گونه اى از خویش ‍ مراقبت کند که تحت تاثیر بدگمانى دیگران قرار نگیرد. همچنین نباید از او حرکتى سرزند که منشاء حدس و بدگمانى دیگران قرار گیرد؛ یعنى در نهایت ، کارى را که ممکن است منشاء حدس و بدگمانى دیگران قرار گیرد، انجام ندهد. دلق بیرون کن برهنه شو زدلق تا زتو فارغ شود اوهام خلق براى این منظور باید از معاشرت و همنشینى با افرادى که در جامعه به بدى شناخته شده اند دورى جست تا زمینه اتهام فراهم نشود، گاهى حضور در جمعى که بیش تر افراد آن زشتکارند، منشاء بدگمانى و تهمت مى شود؛ هر چند خود فرد زشت کار نباشد. عدم حضور در چنین مکان ها و مجامعى که براى انجام اهدافى زشت بر پا شده است مى تواند زمینه اتهام را کاهش ‍ دهد. از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده است که پدر بزرگوارش حضرت باقر (علیه السلام ) به او فرمود: اى پسرم ! کسى که با بدکاران همنشینى کند، سالم نمى ماند. [= بر روح او تاءثیر مى گذارد] و اگر کسى به جایگاهى بد گام نهد، متهم مى شود. امام صادق در جایى دیگر از رسول اکرم چنین روایت مى کند: سزاوارترین مردم به متهم شدن کسى است که با افرادى که متهم هستند همنشینى کند. امیر مؤ منان على (علیه السلام ) در وصایاى خویش مى فرماید: از جاهایى که مورد تهمت قرار مى گیرند و مجلسى که به آن گمان بد برده مى شود، بپرهیز. به درستى که همنشین بد، همنشین خود را فریب مى دهد. کسى که خودش را در معرض تهمت قرار داد، سرزنش نکند کسى را که به او بدگمان شده است . من دخل مداخل السوء اتهم . کسى که به جایگاه هاى بد گام نهد، متهم مى شود. اخلاق الاهی جلد چهارم ، آفات زبان کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌹حضرت امام باقر عليه السلام  💎مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظاً فَإِنَّ مَوَاعِظَ النَّاسِ لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُ شَيْئاً.   🔻كسى كه خداوند براى او واعظى درونى قرار ندهد، موعظه هاى مردم هرگز در او سودمند نمى افتد. 📚تحف العقول ص 294 کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در_نماز_جمعه_میشود 🎙استاد رفیعی 1⃣🔺حضور خطیب قوی 2⃣🔺حضور بعد از نماز امام جمعه 3⃣🔺تبلیغات جذاب ‌کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸سلسله بحث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت ششم موضع ابلیس در برابر تهمت و بهتان تهمت و بهتان به اندازه اى زشت و زننده است که حتى شیطان هم از انجام دهنده آن دو بیزارى مى جوید. شیطان از رفتارهاى زشت و اعمال خلاف استقبال مى کند؛ ولى برخى از رفتارهاى ناروا آن قدر زشت و پلیدند که شیطان هم آن ها را تاءیید نمى کند. یکى از این اعمال ، نابود کردن وجهه افراد در جامعه ، و ریختن آبروى آن ها به وسیله بهتان یا نعمت است . امام جعفر صادق (علیه السلام ) در این زمینه مى فرماید: اگر کسى سخنى را بر ضد مؤ منى نقل کند و قصدش از آن ، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعى اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از محور دوستى خود خارج مى کند و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد؛ (ولى ) شیطان هم او را نمى پذیرد. (۶): راه هاى درمان تهمت پاک ساختن زبان از آفت تهمت ، با کوششى مداوم میسر خواهد بود. درمان این بیمارى را باید با اندیشه و دقت در پیامدهاى زشت و نازیباى آن آغاز کرد؛ سپس به یادآورى مستمر آن ها پرداخت که : ((فان الذکرى تنفع المومنین )). یادآورى پیامدهاى تهمت ، تنفر و انزجار قلبى انسان از این رفتار زشت و پلید را در پى خواهد داشت و بدیهى است که تمام حرکات درونى و برونى انسان ، بر پایه ((دوست داشتن )) و ((نفرت ورزیدن )) انجام مى گیرد؛ از این رو مى باید در صدد ایجاد و تقویت حالت انزجار از تهمت بر آمد تا بتوان به سوى ترک آن گام برداشت . همچنین باید به ارزش و عظمت آبروى دیگران اندیشید تا به سادگى به سمت تخریب آن گام برداشت . دین مبین اسلام ، آبرو و حرمت مؤ من را بزرگ تر از کعبه و حتى قرآن دانسته است و با آگاهى از چنین ارزشى ، هیچ کس نباید به خود اجازه دهد به حریم آبروى دیگران تجاوز کند. تقویت حسن ظن و حمل رفتار دیگران بر وجه نیکو، راه دیگرى براى درمان این بیمارى نابود کننده است . اخلاق الاهی جلد چهارم ، آفات زبان ✅✅ بحث تهمت. کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله : هر کس یک مسئله شرعی از احادیث ما پیرامون حلال و حرام و مسائل دینی اش را بیاموزد 1⃣🔸خدای تعالی هزار گناه او را بیامرزد 2⃣🔸 و شهری از طلا به وسعت دنیا برایش در بهشت بنا کند 3⃣🔸و به عدد هر مویی که در بدنش قرار دارد برایش حجّ مقبول می نویسد 📚بحار الانوار جلد 1 ص 214 ‏‌کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسله بحث آفات زبان لعن و نفرین🌸 قسمت اول (بخش اول) پیامبر اکرم می فرماید: شخص با ایمان اهل لعنت کردن نیست . تعریف لعن و نفرین لعن در لغت به معناى خوار کردن ، راندن و دور کردن از روى خشم و غضب ، و در علم اخلاق ، به معناى طلب و درخواست دور شدن شخص از رحمت خداوند است . وقتى انسان ، شخصى را لعن مى کند، مى خواهد که او از درگاه لطف و رحمت خداوند دور شود و ملعون به کسى گفته مى شود که از رحمت خداوند به دور است ؛ البته لعن از سوى خداوند به این معنا است که کسى را از درگاه رحمت خویش دور سازد که در آخرت به صورت عقوبت و کیفر نمایان مى شود؛ اما ((نفرین )) به معناى درخواست هر گونه بدى و شر از خداوند براى دیگران است ؛ حال چه درخواست دورى از رحمت و چه امر ناخوشایند دیگرى باشد؛ بدین سبب مى توان ((نفرین )) را داراى معنایى شامل تر از ((لعن )) دانست ؛ یعنى هر لعنى ، نفرین است ؛ ولى هر نفرینى ، لعن نیست . اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ: دعوت به مناظره از حسن آقا میری. توسط دکتر رفیعی کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسله بحث آفت زبان 🌸 قسمت اول (بخش دوم) اقسام لعن لعن به دو صورت انجام مى گیرد: ۱ – لعن از راه اخبار یعنى انسان خبر مى دهد و حکم کند که فلان شخص از رحمت خداوند دور است و خداوند او را از درگاه رحمت خویش طرد کرده است . در این قسم از چیزى خبر مى دهد و بر کسى حکم مى کند. ۲ – لعن از راه انشا به این معنا که انسان لعن را ایجاد کند؛ مانند آن که بگوید: خداوند لعنتش ‍ کند یا لعنت خدا بر او باد! در این جا دیگر خبر نمى دهد؛ بلکه چیزى را تقاضا مى کند؛ یعنى از خداوند مى خواهد که او را از رحمت خویش دور سازد. لعن از جهت معین بودن یا نبودن ملعون به دو صورت انجام مى گیرد: ۱ – لعن فرد یا افراد معین گاه انسان ، فرد یا افرادى را که لعن مى کند، با نام مشخص مى سازد؛ مانند آن چه در برخى زیارت ها گفته مى شود:اللهم العن اباسفیان و معاویه و یزید ابن معاویه . ۲ – لعن فرد یا افراد نامعین گاه فرد یا افراد مورد لعن فقط با وصف و بدون تعیین نام و مشخصات لعنت مى شوند؛ مانند آن چه خداوند متعالى در قرآن فرموده : فلعنه الله على الکافرین . در این جا به نام و مشخصات کسى اشاره نشده و فقط به وصف کفر تصریح شده و افرادى که ببه این صفت متصف هستند، لعنت شده اند. اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
💠أفاضِلُكُم أحسَنُكُم أخلاقا ، المُوَطَّؤونَ أكنافا ، الَّذينَ يَألَفونَ ويُؤلَفونَ وتوطَأُ رِحالُهُم ♥️پیامبر اکرم ص : برترين هاى شما ، كسانى هستند كه 1⃣🔹خوش اخلاق ترند ، 2⃣🔹نرم خو و بى آزارند ، 3⃣🔹با مردم الفت مى گيرند و مردم با آنها الفت مى پذيرند، 4⃣🔹و خانه هايشان [ براى ديدار يا ميهمانى و يا رفع مشكلات و حوائج] پر رفت و آمد است 📚الكافي ج ٢ ص ١٠٢ ح ١٦ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانال استاد رفیعی ‌‌ ‌@ostadrafieii313