eitaa logo
کانال سخنرانی دلنشین
17.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
84 فایل
😍تبلیغات ارزان😍👇 https://eitaa.com/joinchat/2208759919C9cd79a5ea3 کانال روبیکا 👇 https://rubika.ir/halkoobmanavi313 تبلیغات نه تایید و نه رد می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 سلسله بحث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت چهارم (بخش اول) تاءثیر تهمت بر شنونده آن از نظر اخلاقى در تهمت ، شنونده ، اخبارى را از تهمت زننده مى شنود که بر حدس تهمت زننده استوار است و از درستى یا نادرستى آن به صورت قطعى آگاه نیست . حال اگر شنونده نفسى ضعیف داشته باشد، چه بسا تحت تاثیر این تهمت قرار گیرد و دیدش درباره متهم عوض شود؛ یعنى حتى اگر شنونده ، به وظیفه شرعى خود عمل ، و با گوینده برخورد کند و تهمت او را برگرداند، این امکان هست که از لحاظ اخلاقى و حالات درونى ، تحت تاثیر قرار گرفته ، از اعتمادش به متهم کاسته شود. دانشمندان علم اخلاق براى شنونده تهمت چهار حالت را در نظر گرفته اند و براى هر یک از این حالات ، راه حل هایى علمى را بیان کرده اند تا به متهم بدبین نشود. ۱ – شنونده مى داند اظهارات گوینده تهمت است . ۲ – شنونده نمى داند اظهارات گوینده تهمت است یا بهتان ؛ چرا که ممکن است این اظهارات برداشت او از رفتار متهم یا نسبتى دروغین به او باشد. ۳ – شنونده نمى داند گفتار گوینده تهمت یا غیبت است . ۴ – شنونده نمى داند گفتار گوینده تهمت یا بهتان یا غیبت است . اخلاق الاهی جلد چهارم کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙استاد رفیعی 1⃣🔺زن می‌خوام 2⃣🔺اولاد می‌خوام 3⃣🔺خانه می‌خوام 4⃣🔺مرکب می‌خوام 5⃣🔺پنجاه حج میخوام کانال استاد رفیعی ‌@ostadrafieii313
💎امام صادق علیه السلام: با احمق مشورت نکن و از دروغگو یاری مجو و به دوستی زمامداران اعتماد مکن. 📖تحف العقول،ص۳۱۶ کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸 فواید ذکر 🌸 🍑 عَن أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام أنَّهُ قالَ: لا تَدعُ بِدُعاءٍ إلّا أن تَقولَ في أوَّلِهِ: «صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افعَل بي كَذا و كَذا». 🌷و كانَ عليه السلام يَفعَلُ كَذلِكَ، فَقيلَ لَهُ في ذلِكَ، فَقالَ: الدُّعاءُ مَعَ الصَّلاةِ مَقرونٌ بِالإِجابَةِ، وَ اللّهُ تَعالى يَستَحي أن يَسأَلَ عَنهُ العَبدُ حاجَتَينِ يُجيبُ إحداهُما و يَرُدُّ الاخرى.🌷 عليه السلام: «هيچ دعايى مكن، مگر آن كه در آغازش بگويى:" بر محمّد و خاندان محمّد، درود فرست و با من، چنين و چنان كن"». خودِ ايشان هم چنين مى‏ كرد. علّت را از ايشان، جويا شدند. فرمود: «دعاى همراه با صلوات، اجابت مى‏ شود. خداوند متعال شرم مى‏كند از اين كه بنده، دو حاجت از او بخواهد و او يكى را بپذيرد و ديگرى را رد كند». 📚 مستدرک الوسائل ، ج ۵ ، ص ۲۲۷. کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سایه نشینان عرش الهی هستند 🎙استاد رفیعی 1⃣🔺قبول حق 2⃣🔺بیان حق 3⃣🔺حکم حق ‌کانال استادرفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسله بحث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت چهارم(بخش دوم) در مورد اول که شخص مى داند این اخبار تهمت است ، بدگمانى در مرتبه اى ضعیف به شنونده منتقل شده است ؛ یعنى شخص مى داند که گوینده از روى حدس و بدگمانى ، بر نشانه ها و قرائنى تکیه کرده که موجب برداشت نادرستى از متهم شده است که با توجه به این آگاهى مى تواند بدبینى را از خود دور سازد و اتهام را ناشى از درک نادرست تهمت زننده بداند. در مورد دوم که گفتار گوینده بین تهمت و بهتان مشکوک است ، اگر تهمت باشد، یک طرف احتمال بر محور حدس است و طرف دیگر آن (بهتان ) بر دروغین بودن آن نسبت درباره متهم دلالت دارد؛ از این رو شنونده به آسانى مى تواند بدگمانى را از خود دور سازد. در مورد سوم که بین حکم تهمت یا غیبت اشتباهى پیش آید، چون یک طرف این اخبار بر محور حدس است مى توان آن را رد کرد و مورد چهارم هم ادغامى از این سه مورد است که در هر چهار مورد، این اخبار با شدت و ضعف خود مى تواند بر فرد تاثیر گذار باشد. امیر مؤ منان على (علیه السلام ) فرمود: اى مردم ! کسى که برادر دینى اش را این گونه شناخت که او در دین محکم و استوار است [= آدم متدینى است ] و کردار و رفتارش در مسیر شرع قرار دارد، دیگر نباید درباره او به حرف این و آن گوش کند. همانا کسى که تیر مى اندازد، گاهى تیرش به خطا مى رود، [= کلامش ریشه ندارد] و آن چه که گفته مى شود و نادرست است ، از بین مى رود و خداوند شنوا و گواه است . هوشیار باشید همانا بین حق و باطل به جز چهار انگشت فاصله نیست . از حضرت پرسیدند: این که فاصله بین حق و باطل چهار انگشت است ، یعنى چه ؟ انگشتان مبارکش را جمع کرد و بین گوش و چشمش گذاشت و فرمود: باطل این است که بگویى شنیدم ، و حق این است که بگویى دیدم . با توجه به این روایت ، اخبارى که بر محور حدس و گمان بوده و ریشه اش ‍ شنیدنى ها و احتمالات است ، از موارد تهمت ، بهتان یا غیبت به شمار مى آید. در غیبت ، احتمال این است که گوینده ، آن چه را مى گوید، دیده است ؛ ولى شنونده فقط یک احتمال را مى شنود؛ پس نباید تحت تاثیر شنیده ها قرار گیرد؛ زیرا به ندرت اتفاق مى افتد که شنیده ها بر مبناى دیده ها و صادقانه باشند. اخلاق الاهی جلد چهارم کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙استاد رفیعی 1⃣🔸اولین ایمان آورنده 2⃣🔸وفادارترین در عهد 3⃣🔸محکم در امر خدا 4⃣🔸مساوی با مردم 5⃣🔸عادلترین مردم 6⃣🔸آگاه‌ترین در قضاوت 7⃣🔸بالاترین امتیاز نزد خدا ‌ کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسله بخث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت پنجم شیوه پیش گیرى از تهمت با توجه به تعریفى که از تهمت ارائه شد، انسان باید براى پیش گیرى از ابتلاى خود و دیگران به این گناه ، در درجه نخست از بدگمانى به دیگران بپرهیزد، و در صورت شنیدن تهمت از دیگران ، به گونه اى از خویش ‍ مراقبت کند که تحت تاثیر بدگمانى دیگران قرار نگیرد. همچنین نباید از او حرکتى سرزند که منشاء حدس و بدگمانى دیگران قرار گیرد؛ یعنى در نهایت ، کارى را که ممکن است منشاء حدس و بدگمانى دیگران قرار گیرد، انجام ندهد. دلق بیرون کن برهنه شو زدلق تا زتو فارغ شود اوهام خلق براى این منظور باید از معاشرت و همنشینى با افرادى که در جامعه به بدى شناخته شده اند دورى جست تا زمینه اتهام فراهم نشود، گاهى حضور در جمعى که بیش تر افراد آن زشتکارند، منشاء بدگمانى و تهمت مى شود؛ هر چند خود فرد زشت کار نباشد. عدم حضور در چنین مکان ها و مجامعى که براى انجام اهدافى زشت بر پا شده است مى تواند زمینه اتهام را کاهش ‍ دهد. از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده است که پدر بزرگوارش حضرت باقر (علیه السلام ) به او فرمود: اى پسرم ! کسى که با بدکاران همنشینى کند، سالم نمى ماند. [= بر روح او تاءثیر مى گذارد] و اگر کسى به جایگاهى بد گام نهد، متهم مى شود. امام صادق در جایى دیگر از رسول اکرم چنین روایت مى کند: سزاوارترین مردم به متهم شدن کسى است که با افرادى که متهم هستند همنشینى کند. امیر مؤ منان على (علیه السلام ) در وصایاى خویش مى فرماید: از جاهایى که مورد تهمت قرار مى گیرند و مجلسى که به آن گمان بد برده مى شود، بپرهیز. به درستى که همنشین بد، همنشین خود را فریب مى دهد. کسى که خودش را در معرض تهمت قرار داد، سرزنش نکند کسى را که به او بدگمان شده است . من دخل مداخل السوء اتهم . کسى که به جایگاه هاى بد گام نهد، متهم مى شود. اخلاق الاهی جلد چهارم ، آفات زبان کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌹حضرت امام باقر عليه السلام  💎مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظاً فَإِنَّ مَوَاعِظَ النَّاسِ لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُ شَيْئاً.   🔻كسى كه خداوند براى او واعظى درونى قرار ندهد، موعظه هاى مردم هرگز در او سودمند نمى افتد. 📚تحف العقول ص 294 کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در_نماز_جمعه_میشود 🎙استاد رفیعی 1⃣🔺حضور خطیب قوی 2⃣🔺حضور بعد از نماز امام جمعه 3⃣🔺تبلیغات جذاب ‌کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸سلسله بحث آفت زبان 🌸 تهمت قسمت ششم موضع ابلیس در برابر تهمت و بهتان تهمت و بهتان به اندازه اى زشت و زننده است که حتى شیطان هم از انجام دهنده آن دو بیزارى مى جوید. شیطان از رفتارهاى زشت و اعمال خلاف استقبال مى کند؛ ولى برخى از رفتارهاى ناروا آن قدر زشت و پلیدند که شیطان هم آن ها را تاءیید نمى کند. یکى از این اعمال ، نابود کردن وجهه افراد در جامعه ، و ریختن آبروى آن ها به وسیله بهتان یا نعمت است . امام جعفر صادق (علیه السلام ) در این زمینه مى فرماید: اگر کسى سخنى را بر ضد مؤ منى نقل کند و قصدش از آن ، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعى اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از محور دوستى خود خارج مى کند و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد؛ (ولى ) شیطان هم او را نمى پذیرد. (۶): راه هاى درمان تهمت پاک ساختن زبان از آفت تهمت ، با کوششى مداوم میسر خواهد بود. درمان این بیمارى را باید با اندیشه و دقت در پیامدهاى زشت و نازیباى آن آغاز کرد؛ سپس به یادآورى مستمر آن ها پرداخت که : ((فان الذکرى تنفع المومنین )). یادآورى پیامدهاى تهمت ، تنفر و انزجار قلبى انسان از این رفتار زشت و پلید را در پى خواهد داشت و بدیهى است که تمام حرکات درونى و برونى انسان ، بر پایه ((دوست داشتن )) و ((نفرت ورزیدن )) انجام مى گیرد؛ از این رو مى باید در صدد ایجاد و تقویت حالت انزجار از تهمت بر آمد تا بتوان به سوى ترک آن گام برداشت . همچنین باید به ارزش و عظمت آبروى دیگران اندیشید تا به سادگى به سمت تخریب آن گام برداشت . دین مبین اسلام ، آبرو و حرمت مؤ من را بزرگ تر از کعبه و حتى قرآن دانسته است و با آگاهى از چنین ارزشى ، هیچ کس نباید به خود اجازه دهد به حریم آبروى دیگران تجاوز کند. تقویت حسن ظن و حمل رفتار دیگران بر وجه نیکو، راه دیگرى براى درمان این بیمارى نابود کننده است . اخلاق الاهی جلد چهارم ، آفات زبان ✅✅ بحث تهمت. کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله : هر کس یک مسئله شرعی از احادیث ما پیرامون حلال و حرام و مسائل دینی اش را بیاموزد 1⃣🔸خدای تعالی هزار گناه او را بیامرزد 2⃣🔸 و شهری از طلا به وسعت دنیا برایش در بهشت بنا کند 3⃣🔸و به عدد هر مویی که در بدنش قرار دارد برایش حجّ مقبول می نویسد 📚بحار الانوار جلد 1 ص 214 ‏‌کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسله بحث آفات زبان لعن و نفرین🌸 قسمت اول (بخش اول) پیامبر اکرم می فرماید: شخص با ایمان اهل لعنت کردن نیست . تعریف لعن و نفرین لعن در لغت به معناى خوار کردن ، راندن و دور کردن از روى خشم و غضب ، و در علم اخلاق ، به معناى طلب و درخواست دور شدن شخص از رحمت خداوند است . وقتى انسان ، شخصى را لعن مى کند، مى خواهد که او از درگاه لطف و رحمت خداوند دور شود و ملعون به کسى گفته مى شود که از رحمت خداوند به دور است ؛ البته لعن از سوى خداوند به این معنا است که کسى را از درگاه رحمت خویش دور سازد که در آخرت به صورت عقوبت و کیفر نمایان مى شود؛ اما ((نفرین )) به معناى درخواست هر گونه بدى و شر از خداوند براى دیگران است ؛ حال چه درخواست دورى از رحمت و چه امر ناخوشایند دیگرى باشد؛ بدین سبب مى توان ((نفرین )) را داراى معنایى شامل تر از ((لعن )) دانست ؛ یعنى هر لعنى ، نفرین است ؛ ولى هر نفرینى ، لعن نیست . اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
19.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ: دعوت به مناظره از حسن آقا میری. توسط دکتر رفیعی کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسله بحث آفت زبان 🌸 قسمت اول (بخش دوم) اقسام لعن لعن به دو صورت انجام مى گیرد: ۱ – لعن از راه اخبار یعنى انسان خبر مى دهد و حکم کند که فلان شخص از رحمت خداوند دور است و خداوند او را از درگاه رحمت خویش طرد کرده است . در این قسم از چیزى خبر مى دهد و بر کسى حکم مى کند. ۲ – لعن از راه انشا به این معنا که انسان لعن را ایجاد کند؛ مانند آن که بگوید: خداوند لعنتش ‍ کند یا لعنت خدا بر او باد! در این جا دیگر خبر نمى دهد؛ بلکه چیزى را تقاضا مى کند؛ یعنى از خداوند مى خواهد که او را از رحمت خویش دور سازد. لعن از جهت معین بودن یا نبودن ملعون به دو صورت انجام مى گیرد: ۱ – لعن فرد یا افراد معین گاه انسان ، فرد یا افرادى را که لعن مى کند، با نام مشخص مى سازد؛ مانند آن چه در برخى زیارت ها گفته مى شود:اللهم العن اباسفیان و معاویه و یزید ابن معاویه . ۲ – لعن فرد یا افراد نامعین گاه فرد یا افراد مورد لعن فقط با وصف و بدون تعیین نام و مشخصات لعنت مى شوند؛ مانند آن چه خداوند متعالى در قرآن فرموده : فلعنه الله على الکافرین . در این جا به نام و مشخصات کسى اشاره نشده و فقط به وصف کفر تصریح شده و افرادى که ببه این صفت متصف هستند، لعنت شده اند. اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
💠أفاضِلُكُم أحسَنُكُم أخلاقا ، المُوَطَّؤونَ أكنافا ، الَّذينَ يَألَفونَ ويُؤلَفونَ وتوطَأُ رِحالُهُم ♥️پیامبر اکرم ص : برترين هاى شما ، كسانى هستند كه 1⃣🔹خوش اخلاق ترند ، 2⃣🔹نرم خو و بى آزارند ، 3⃣🔹با مردم الفت مى گيرند و مردم با آنها الفت مى پذيرند، 4⃣🔹و خانه هايشان [ براى ديدار يا ميهمانى و يا رفع مشكلات و حوائج] پر رفت و آمد است 📚الكافي ج ٢ ص ١٠٢ ح ١٦ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانال استاد رفیعی ‌‌ ‌@ostadrafieii313
✨﷽✨ 🔰امام باقر علیه السلام: علَیڪَ بالدعاءِ لإخوانِڪَ بظَهْرِ الغَیبِ فإنّهُ یَهِیلُ الرِّزقَ؛ 💬پشت سر برادرانت دعا ڪن، ڪه این ڪار روزے را به طرف تو سرازیر می‌ڪند. 📚بحار الأنوار: ۷۶ / ۶۰ / ۱۴ ڪانال استاد رفیعے @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙خوشحالی شیطان... استاد رفیعی کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸سلسله بحث آفت زبان لعن و نفرین🌸 قسمت دوم (بخش اول ) نکوهش لعن از دید شرع حکم لعن از دید شرع لعن با هر شکل و صورتى از دیدگاه شرع ، نادرست و حرام است ، مگر مواردى که خود شریعت تجویز کرده باشد. در صورت اول ، وقتى انسان خبر دهد که فلان کس ملعون است در حالى که نمى داند او از رحمت خدا دور است یا خیر، خبر نادرستى داده ؛ زیرا از چیزى خبر داده که جز خداوند کسى آن را نمى داند و از سویى ، چون خداوند، دور کننده ملعون از رحمت خویش است ، او با این خبر، کارى را به خداوند نسبت داده که از واقعى بودن آن بى خبر است و صد البته که نسبت دادن سخن یا کارى به خدا بدون اطمینان از آن ، حرام است . خداوند در قرآن کریم مى فرماید: قال الله اذن لکم ام على الله تفترون . بگو آیا خداوند به شما اجازه داد یا بر خدا دروغ مى بندید. اگر از خدا بخواهى فلانى را لعنت کند، تباهى و دورى از رحمت را براى کسى طلبیده است که چه بسا مستحق آن نباشد که این نیز ناپسند و ناروا است ؛ چرا که خداوند رحمت خویش را بر سر بندگان خود گسترده است ؛ البته لعن کسى که خداوند، خود، او را از رحمت خویش دور کرده ، جایز و بى اشکال است ؛ مانند لعن شیطان که از درگاه خداوند رانده شده است . خداوند بزرگ در قرآن کریم مى فرماید: ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات و الهدى من بعد ما بیناه للناس فى الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون . کسانى که راهنمایى ها و هدایت هاى فرستاده شده از طرف ما را کتمان مى کنند، خداوند آن ها را لعن مى کند و لعن گویان نیز به آن ها لعنت مى فرستد. هم چنین اگر شخص یا اشخاص معین یا نامعین مستحق لعن و نفرین نباشند، تقاضاى دورى از رحمت خداوندى براى ایشان نیزحرام است . اخلاق الهی جلد چهارم کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
وگرنه هلاک میشوید 🎙استاد رفیعی 🌸🔺نماز جمعه 🌸🔺جهاد 🌸🔺اعمال حج ‌کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سه ویژگے ڪه یک مرد شایسته باید داشته باشد 🎙حجت الاسلام و المسلمین رفیعی کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
✨﷽✨ 🔰پیامبر خدا صلے الله علیه و آله و سلّم: أطِبْ ڪَسبَڪَ تُستَجَبْ دَعوَتُڪَ، فإنَّ الرّجلَ یَرفَعُ اللُّقْمَةَ إلے فیهِ (حَراما) فما تُستَجابُ له دَعوَةٌ أربَعینَ یوما؛ 💬در آمدت را پاک ڪن تا دعایت مستجاب شود؛ زیرا هرگاه آدمے لقمه [حرام ] به دهان خود ببرد، تا چهل روز دعایے از او پذیرفته نمے شود. 📚ڪما فے بحار الأنوار: ۹۳ / ۳۵۸ / ۱۶ کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸سلسله بحث آفت زبان لعن ونفرین🌸 موارد جواز لعن قسمت دوم (بخش دوم) لعن در مواردى جائز دانسته شده است : ۱ – لعن بر کافران : خداوند متعالى در قرآن کریم مى فرماید: ان الذین کفروا و ماتوا و هم کفار اولئک علیهم لعنه الله و الملئکه و الناس اجمعین . همانا کسانى که کافر شدند و با عقیده کفر مردند، خداوند و فرشتگان و مردم بر آن ها لعنت مى فرستند. فلعنه الله على الکافرین . پس لعنت خدا بر کافران باد! ۲ – لعن بر مشرکان : در قرآن کریم آمده است : و یعذب المنافقین و المنافقات و المشرکین و المشرکات الظانین بالله ظن السوء علیهم دائره السوء و غضب الله علیهم و لعنهم و اعدلهم جهنم و ساءت مصیرا. و (خدا) مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک را که به خدا گمان بد مى برند، کیفر مى دهد. حوادث سویى (که براى مؤ منان انتظار مى کشند) بر خودشان نازل شود و خداوند بر آن ها خشم گرفته و آنان را از رحمت خود دور ساخته و دوزخ را برایشان آماده کرده است ، و چه بدسرانجامى است . ۳ – لعن بر مرتدان : آن ها که اسلام را پذیرفته ، سپس از آن بازگردند، مورد لعن پروردگار قرار مى گیرند: کیف یهدى الله قوما کفروا بعد ایمانهم و شهدوا ان الرسول حق و جاءهم البینات و الله لا یهدى القوم الظالمین اولئک جزاوهم ان علیهم لعنه الله والملائکه و الناس اجمعین . چگونه خداوند گروهى را هدایت کند که پس از ایمان آوردن و گواهى دادن به حقانیت رسول ، و در حالى که نشانه هاى روشن براى آن ها آمد، کافر شدند؟ و خدا گروه ستمکاران را هدایت نخواهد کرد. کیفر آن ها این است که نفرین خداوند و فرشتگان و مردم همگى براى آن ها است . اخلاق الاهی جلد چهارم کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
♥️امام صادق عليه السلام فرمود: شيعَتُنا مَنْ لا يَسْأَلُ النّاسَ وَ لَوْ مـاتَ جُـوعا. شيعهٔ ما، كسى است كه اگر از گرسنگى هم بميرد، از مخالفان ما، چيزى نخواهد خواست. 📚وسائل الشيعه 6: 309 ح 15 کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
🌸 سلسله آفت زبان لعن ونفرین 🌸 قسمت سوم (بخش اول) موارد جواز لعن ۴ – لعن بر منافقان : خداوند سبحان در چند آیه از قرآن کریم ، منافقان را لعن کرده است ؛ از جمله مى فرماید: وعد الله المنافقین و المنافقات و الکفار نار جهنم خالدین فیها هى حسبهم و لعنهم الله و لهم عذاب مقیم . خداوند به مردان و زنان منافق و کافران وعده آتش دوزخ داده است . جاودانه در آن خواهند ماند. همان براى آن ها بس است و خدا آن ها را از رحمتش دور ساخته ، عذاب پایدارى براى آنان است . ۵ – لعن بر ستمگران : در قرآن مجید آمده است : الا لعنه الله على الضالمین . هان لعنت خدا بر ستمکاران باد! پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: …ان الظالم ینتظراللعن والعقاب و المظلوم ینتظر النصر و التواب . … همانا ستمگر منتظر لعن و مجازات ، و ستمدیده منتظر یارى و پاداش ‍ است . جزاى عدل ، نور و رحمت آمد سزاى ظلم ، لعن و ظلمت آمد ۶ – لعن بر فسادکنندگان در زمین : خداوند بزرگ در برخى از آیات نورانى خود، فساد کنندگان را لعنت کرده است ؛ همانند این آیه که مى فرماید: والذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فى الارض اولئک لهم اللعنه و لهم سوء الدار. و آن ها که عهد الاهى را پس از محکم کردن مى شکنند و پیوندهایى را که خدا دستور برقرارى آن را داده ، مى گسلند و در روى زمین فساد مى کنند، لعنت خدا و بدى او (و مجازات ) سراى آخرت از آن ایشان است . ۷ – لعن بر شیطان : شیطان به سبب سرکشى در برابر فرمان حق و کبر ورزیدن ، از درگاه رحمت خدا رانده و لعنت شد. خداوند در بسیارى از آیات کتاب کریمش او را لعن کرده است : و ان علیک لعنتى الى یوم الدین . و همانا لعنت من تا روز قیامت بر تو خواهد بود. و ان علیک اللعنه الى یوم الدین. و همانا تا روز قیامت بر تو لعنت خواهد بود. اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313