rafie-hadise-meraj-94-002.mp3
20.08M
🕌 #سخنرانی_کامل
🔰 موضوع : شرح حدیث معراج
🔰 #سخنران : #دکتر_رفیعی
#جلسه_دوم
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
مَن كَثُرَ عَفوُهُ مُدَّ في عُمرِهِ
هر كه پُرگذشت باشد، عمرش دراز شود
أعلام الدين صفحه315
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
🍃🍃
🌸سلسله بحث آفت زبان بیهوده گویى🌸
جلسه اول
رسول خدا(ص)می فرماید : اعظم الناس قدرا من ترک ما لا یعنیه .
ارزشمندترین مردم کسى است که آن چه را به کار او نمى آید، ترک کند
(۱): تعریف بیهوده گویى
مقصود از بیهوده گویى ، به زبان آوردن سخنى است که فایده مجاز و مشروع دنیایى با آخرتى ، مادى یا معنوى و عقلایى یا شرعى نداشته باشد. سخن گفتن از آن چه براى گوینده بهره اى ندارد، بیهوده گویى است که از آن به شهوت کلام نیز تعبیر شده است ؛ البته بى فایده بودن سخن براى گوینده ، به معناى بى ارزش بودن آن براى همگان نیست . چه بسا سخنانى که براى برخى بى فایده ، و براى دیگران سودمند و مفید است ؛ از این رو مفید بودن را مى توان امرى نسبى به شمار آورد؛ اگر چه ممکن است برخى سخنان ، براى همگان بى فایده باشد.
(۲): اقسام بیهوده گویى
۱ – سخن گفتن درباره موضوع بى فایده
گاه انسان از موضوعى سخن مى گوید که هیچ فایده اى براى او ندارد؛ اگر چه ممکن است همان موضوع ، براى برخى مفید باشد؛ در این حال ، سخن او از اقسام کلام بى فایده یا بیهوده گویى به شمار مى رود؛ مانند سخن گفتن از رنگ چشم و موى دیگران که براى بیش تر افراد بى فایده ، ولى براى برخى از مراکز اطلاعاتى ، مفید است .
۲ – سخن اضافى (فضول کلام )
سخن بیش از اندازه لازم و کافى – اگر چه درباره موضوعى سودمند هم باشد، از اقسام کلام بى فایده به شمار مى رود؛ البته روشن است که مقصود از آن ، توضیح یا تکرارى که جهت درک بهتر ارائه مى شود نیست ؛ زیرا به چنین تکرارى نیاز بوده از آن استفاده مى شود.
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
rafie-hadise-meraj-94-003.mp3
20.06M
🕌 #سخنرانی_کامل
🔰 موضوع : شرح حدیث معراج
🔰 #سخنران : #دکتر_رفیعی
#جلسه_سوم
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
✨﷽✨
🌼 فضیلت صلوات بر پیامبر اکرم
✍رسول خدا صل الله علیه و اله و سلم به عباس بن عبد المطلب فرمودند :وقتی که من متولد شدم خداوند هفت کوه در هفت آسمان قرار داد و پر از ملائکه نمود که عدد آن ها را کسی غیر از خدا نمی داند و تا روز قیامت تسبیح خدا می کنند و خداوند ثواب آن ها را قرار میدهد برای کسی که اسم من را بشنود و صلوات بفرستد(۱)
رسول خدا صل الله علیه وآله و سلم فرمودند :خداوند متعال دو فرشته بر من مامور نمود تا هر بنده مومنی چنانچه با شنیدن نام من بر من صلوات فرستد آن دو ملک گویند ( غفر الله لک ) خداوند تو را بیامرزد . سپس خداوند و تمام فرشتگان آمین گویند و اضافه نماید که نیست بنده ای که نام حبیب من نزد او برده شود و بر او صلوات نفرستد
مگر آن که دو ملک گویند : ( لا غفر الله لک ) خداوند تو را نیامرزد سپس خداوند و ملائکه گویند : آمین(۲)
📚منابع :
۱- فوائد الصلوات صفحه ۱۸۷
۲-شرح صلوات مقدم صفحه ۵۱
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
امیرالمؤمنین عليه السلام:
از خشم بپرهيز كه آغاز آن، ديوانگى و پایان آن، پشيمانى است
إيّاكَ وَالغَضَبَ؛ فَأَوَّلُهُ جُنونٌ وآخِرُهُ نَدَمٌ
غررالحكم حدیث 2635
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
4_6032647889287646000.mp3
43.24M
📻مراسم جشن شب ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
☑️سخنراني :حجةالاسلام والمسلمین #استاد_دکتر_رفیعی
📅شنبه ۲بهمن ماه۱۴۰۰
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
🌸سلسله بحث آفت زبان بیهوده گویى🌸
جلسه دوم
۳ – سخن نابجا
سخن کافى و به اندازه درباره موضوع سودمند و مفید، اگر بیرون از جایگاه مناسبش گفته شود، از اقسام کلام بى فایده شمرده مى شود. نابجایى سخن ، گاه از عدم تناسب سخن با مخاطب پدید مى آید؛ ماننده اقامه برهان هاى غامض و دشوار براى عوام ، و گاه از نبود تناسب زمانى ، مکانى و…مخاطب حاصل مى شود؛ مانند سخن گفتن با افرادى که از فرط خستگى ، توان گوش سپردن به سخنان گوینده را ندارند.
پرسش بى فایده را هم مى توان از اقسام کلام بیهوده به شمار آورد که در این قسم نیز گاه از امرى بى فایده ، پرسیده مى شود؛ مانند آن شخص که پس از کلام امیر مؤ منان على (علیه السلام ): سلونى قبل ان تفقدونى ؛ از من بپرسید پیش از آن که مرا در میان خود نیابید، از تعداد موهاى سر و صورت خویش پرسید و گاه از کسى مى پرسد که به پاسخ گفتن قدرت یا رغبت ندارد.
همه این ها افزون بر این که وقت پرسش کننده را از بین مى برد، وقت پاسخ دهنده را نیز هدر مى دهد و او را به زحمت مى اندازد.این در صورتى است که آفتى متوجه آن دو نشود و طرح پرسش براى اظهار فضل ، فخر فروشى و تحقیر طرف مقابل نباشد؛ وگرنه افزون بر نابودى عمر، انسان را به وادى گناه نیز مى کشاند و بى مقدار مى کند. براى پاسخ دهنده نیز ممکن است پیامد زشتى را به همراه داشته باشد؛ براى نمونه ؛ آن گاه که روزه دارى را نا آگاهانه به خوردن و آشامیدن فرا مى خوانند و او مى پرهیزد، از او مى پرسند: ((روزه هستى ؟)) با این پرسش ، چند مشکل براى پاسخ دهنده پدید مى آید. اگر بگوید روزه نیستم ، دروغ گفته است . اگر بگوید روزه هستم ، از پاداش عبادت پنهانى او کاسته شده است .
اگر پاسخ مثبت دهد و از این پاسخ ، انگیزه لذت و غرور داشته باشد، به ورطه((ریا)) افتاده و اگر پاسخ ندهد، به پرسش کننده توهین کرده است .
همچنین اگر از شخصى چیزى بپرسد که او نمى خواهد در آن مورد پاسخى دهد و دوست دارد مساءله از دید پرسش کننده یا دیگران پنهان بماند، در این جا پرسش کننده نه تنها وقت پربار خود را هدر داده ، بلکه وقت طرف مقابل خود را نیز گرفته و تباه کرده است بدون این که نتیجه خاصى از گفتار خود گرفته باشد. به این ترتیب ، پرسش بى فایده ، از بدترین نوع کلام بى فایده است .
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
✨﷽✨
🔴گناه و از دست دادن توفیق عبادت
✍«وَهْنٌ فى العِبادَةِ» از جمله عقوبتهای گناه، سلب توفیق است. سستی در عبادت و لذّت نبردن از مناجات با پروردگار نتیجه معصیت و جریمه گناه است. لذت گناه، لذت مناجات را از بین میبرد، این دو لذت قابل جمع نیستند. ذائقه انسان نمیتواند مزه گناه و مناجات را همزمان با هم بچشد. ترک گناه لذت عبادت را به دنبال دارد و لذت گناه ترک عبادت را. وقتی لذت عبادت از انسان سلب شد، یا عبادت را ترک میکند و یا عبادتش بیاثر میشود. تنها برای رفع تکلیف انجام میدهد، اثر چندانی در زندگی و اخلاق او ندارد. به او میگویی: چند سال است روزه نگرفتی، قصد کن روز بیست و یکم ماه رمضان امسال را روزه بگیری. میگوید: ما تا به حال ندیدیم آبی از خدا گرم شود! چند سال روزه نگرفتم، امسال هم روی آن چند سال. اگر خدا میخواست بلایی سر ما در بیاورد تا به حال این کار را میکرد. این بیچاره نمیداند در حال عقوبت و پرداخت جریمه است و خودش بیخبر است.
خداوند به موسی بن عمران علیه السلام: فرمود: برو نزد فلانی و به او بگو: خداوند تو را به عقوبتی دچار کرده است! موسی گفت: خدایا به چه عقوبتی گرفتار شده است؟ این که نه بیمار و نه فقیر است. خانه، مرکَب و پول هم دارد. خطاب رسید: موسی! او را به بلای عظیمی گرفتار کردم؛ لذت مناجاتم را از او گرفتم.
📚بحارالانوار: 81/ 230،
باب 16، حدیث 3؛
مصباح الشریعة: 87 .
لذت بردن از عبادت نعمت بزرگی است و نداشتن آن محرومیتی بسیار بزرگتر است. این لذت را کسانی خوب درک میکنند، که آن را چشیدهاند. فضل بن شاذان میگوید: شخصی را در عراق دیدم که سر به سجده گذاشته بود و شخصی دیگر بالای سرش نشسته بود و به او میگفت: این قدر سجدهات را طولانی نکن، چشمت آسیب میبیند. بعد از تمام شدن سجدهاش گفت: اگر سجده میخواهد چشم مرا کور کند، باید چشم ابن ابی عمیر را کور کرده باشد؛ چرا که او هر روز بعد از نماز صبح به سجده میرود و تا هزار بار از خدا طلب مغفرت نکند، سر از سجده بر نمیدارد!
📚رجال الکشی: 2/ 855؛
بحارالانوار: 83/ 208،
باب 44، حدیث 22.
🧎♂️بعضیها نمازشان به گونهای است که وقتی به سجده میروند، تنها صدای «سُب» از آنها شنیده میشود، «حان ربی الاعلی و بحمده» را در راه میگویند. اینگونه نماز خواندن، عقوبت گناهان اوست. برخیها هم به همین اندازه نماز نمیخوانند و به کلی از خدا دور شدهاند.
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
🔴عیب جویی
✍نبی مکرم اسلام (ص) در پاسخ عربی بیابانگرد که به او گفت: مرا نصیحتی کن! فرمودند: از خدا بترس! و اگر کسی عیبی در تو دانست که به خاطر آن تو را سرزنش کرد، تو به واسطۀ عیبی که از او میدانی، هرگز او را سرزنش مکن، تا در نتیجه گناه این کار برای او بماند و پاداش تو از بین نرود.
عنایت داشته باشیم تمام انسانها زمانی که مورد ایراد کسی واقع میشوند، شیطان بر آنها خواطر میزند که از طرف مقابل ایرادی بجویند.
📚بحار الأنوار
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
rafie-hadise-meraj-94-004.mp3
23.17M
🕌 #سخنرانی_کامل
🔰 موضوع : شرح حدیث معراج
🔰 #سخنران : #دکتر_رفیعی
#جلسه_چهارم
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
✨﷽✨
🔴غرب زدگی و مدگرایی
✍از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) نقل شده که ایشان درباره ی یکی از اوضاع بد مردم آخر الزمان فرمودند :
«آنگاه اگر شنیدید که مردمی از شرق به سوی شما می آیند و آنها ظاهری جور واجور دارند که باعث جلب توجه همه می شوند و آنها اسم و رسمی دارند و مردم از دیدن آنها ، #شیفته_ظاهر و فرم گوناگون آنها می شوند پس آنوقت است که مردم به گمراهی می روند»
📚الملاحم و الفتن، ص 28
نعیم یکی از راویان حدیث است و او از قول حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) نقل می کند که امت آن حضرت در آخرالزمان شیوه و روش بد و گمراه کننده امتهای دیگر را پیش می گیرد و از آنها پیروی می کند چون آن حضرت می فرماید : «به یقین که امت من در تمام زمینه ها وجب به وجب از امتهای دیگر شیوه و رفتار و کردار آنها را فرا می گیرد. مردی پرسید : یعنی از بیگانگان و رومی ها پیروی می کنند؟ فرمودند: بله ، آیا جز این چیز دیگری هم هست و مردم دیگری هم هستند؟»
📙 الملاحم, ص 77
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313