eitaa logo
سخن شیعه
117 دنبال‌کننده
531 عکس
202 ویدیو
12 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در نامه ای از ائمه جمعه خواستار شد: 🔹تجهیز مصلاهای نمازجمعه برای اسکان موقت مسافران در راه مانده و نورچشمانی که خانه و کاشانه خود را از دست دادهاند، با رعایت ملاحظات شرعی و در حد بضاعت و مقدورات، اقدامی ضروری و مورد انتظار است که علاوه بر پشتوانهی دینی و انسانی، مبین فرهنگ اصیل میهماننوازی در میان ایرانیان محسوب میشود. به نقل از سرائر 🔻🔻🔻 @sokhanshia
🔸بزرگان خطر تفکر غیر انقلابی را بیشتر درک کنند آیت الله محمد در یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: 🔹در مقابل تفکر استقلال و انقلابی گری حوزه، تفکر وابستگی و غیر انقلابی وجود دارد و معتقد است تا حوزه متکی باشد و کاری به نظام، حاکمیت، انقلاب و مسائل جامعه نداشته باشد. 🔹طرفداران تفکر غیر انقلابی می خواهند تا کسانی به گونه ای پرورش یابند که نسبت به نظام و مسائل مستحدثه توجهی نداشته باشند و تنها به درس و بحث خود بپردازند. 🔹برخی از مؤسسه ها و مدارس حوزه به صورت پنهانی تفکر غیر انقلابی را ترویج می کنند؛ عده ای با تفکرات غیر انقلابی دست به تربیت طلاب می زنند تا در آینده شاهد محصول این تفکر باشند. 🔹امروز باید تفکر انقلابی را در حوزه تقویت کرد؛ تفکر غیر انقلابی ریشه در جدایی و دارد و طرفداران آن می گویند در دیانت نباید سیاست وجود داشته باشد و متأسفانه این تفکر در برخی آحاد جامعه و حتی برخی روحانیون نیز نفوذ کرده است. به نقل از رسا 🔻🔻🔻 @sokhanshia
🔸 استاد فاضل لنکرانی: بعضی‌ می‌گویند فقه تمدن ساز است. کجای فقه تمدن ساز است. نباید هر حرفی را همین طوری زد و توقعات را از حوزه افزایش داد. تمدن ارکانی دارد. اینها ازمطالبات کاذب است. به عنوان اجزاء تمدنی‌ می‌شود نگاه کرد. 🔻🔻🔻 @sokhanshia
💠تقلیل سطح انتظارات از حوزه انقلابی! 🔸حوزه انقلابی یکی از کلمات کلیدی است که هر کس هر طور که میخواهد آن را تعریف کرده و دایره شمول آن را قبض و بسط میکند! امروز هرکس به نحوی آن را تعریف میکند بعضی را انقلابی مینامد عده دیگر را غیر انقلابی. 🔸اما مگر امامین انقلاب کم در اینباره صحبت کردند؟آیا برای کسی که بیانات ایشان را شنیده باشد ابهامی باقی می ماند؟ پس چرا از بعضی آقایون برداشت هایی از حوزه انقلابی شنیده میشود که معلوم نیست از کدام یک از بیانات رهبری فهم شده است؟ 🔸استاد فاضل لنکرانی اخیرا در مصاحبه ای گفته اند:«من هر چه فکر میکنم منظور این آقایانی که میگویند حوزه سکولار است را نمیفهمم! در ادامه اضافه کردند بعضی خیلی انقلابی اند بعضی در انقلابی بودن یکخورده متوسط اند اما ما در حوزه ضد انقلاب نداریم...همینجا عرض بکنم من به هیچ وجه این فرمایش بعضی بزرگان جامعه مدرسین را قبول ندارم که امروز دو فکر در حوزه داریم!... حوزه ما و اساتید ما که بیش از ۱۰۰۰ نفر هستند همگی انقلابی اند! امروز در حوزه کسی را نداریم که نظام اسلامی و رهبری را قبول نداشته باشد واقعا بخواهد منکر شود! امروز نباید بگوییم در حوزه ما دوفکر وجود دارد!» 🔸این نوع برداشت از هرکسی ناامیدکننداست واز شخصیتی چون استاد فاضل،ناامیدکننده تر! اولا باید گفت شما به چه دلیلی هر آن کس که ضد انقلاب نیست را انقلابی انگاشتید؟آیا هر کس گفت من نظام و رهبری را قبول دارم انقلابی است؟ شما چرا تعریف حوزه انقلابی و سطح انتظارات از آن را از بیانات رهبری برداشت نمیکنید؟ 🔸چرا دایره شمول انقلابی بودن را برای هرکس که بخواهید باز میکنید؟به صورتی که خطر انقلاب زدایی از درون حوزه یک توهم توطئه به حساب آید؟ رهبر معظم انقلاب انتظار خود را از حوزه علمیه چنین تعیین میکنند:«پشتيبانى به معناى حقيقى كلمه! يعنى حوزه ى علميه خوراك فكرى اين نظام را بدهد؛ آن را توجيه دينى بكند؛ تربيت و انسانسازىِ لازم را براى ادارهى اين نظامِ باعظمت بكند.» 🔸سوال بنده این است یک فرد اول باید فکر کند بعد حرکت نماید یااول حرکت کند بعد فکر نماید؟ قطعا فکر قبل از عمل و حرکت است .به طریق اولی جامعه نیز باید اول فکر کند و بعد حرکت نماید. این خوراک فکری وظیفه حوزه است اما افتخار حوزه این است که حرکت های انجام شده جامعه را حد بزند.یعنی همیشه یک قدم عقبتر از جامعه! آیا امام منتظر شد انقلاب انجام شود بعد حد اسلامی را تعیین کند یا اینکه پشوانه علمی آن را پیشاپیش تبیین نمود و خود وارد مرحله عمل شد؟ 🔸حرکت انقلابی یعنی مشخص کردن مراحل پنجگانه انقلاب تا تمدن نوین اسلامی در دهه هفتاد توسط رهبری وحرکت انقلابی حوزه یعنی پشتوانه فکری و نیروسازی برای این پنج مرحله انقلاب. 🔸رهبر معظم میفرمایند:«حوزه هاى علميه و علماى دين نمیتوانند نسبت به دستگاه و امور كشور و آنچه كه میگذرد، بیتفاوت باشند و بگويند حالا ديگر خودشان مىدانند؛ ما چه كار كنيم؛ نه له و نه عليهشان چيزى نمىگوييم مثلًا اگر خيلى لطف كنند، بگويند چيزى عليهشان هم نمىگوييم! چنين چيزى نمىشود؛» 🔸آیا رویکرد بسیاری از اساتید حوزه غیر از این است؟ آیا آنها در طول این چهل سال برای انقلاب هزینه داده اند؟نشست اساتید با آنهمه ظرفیت چه کمکی به نظام اسلامی کرده است؟چه باری را از روی دوش نظام برداشته است؟ 🔸رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان فرمودند: طلبه‌ی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد. اینکه بنده میگویم حوزه‌ی انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان‌ جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، شعار میدهم لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد. 🔻آیا با سطح انتظارات رهبری از حوزه میتوان حوزه فعلی را انقلابی نامید؟ آیابهتر نیست بجای تقلیل انتظارات از حوزه انقلابی،تلاش خود را برای رسیدن به آن جایگاه بیشتر نماییم؟ ✍ حسین زاده 🔻🔻🔻 @sokhanshia
🔵ضرورت حرکت انقلابی و جهادی برای ایجاد دولت اسلامی 🔹در سال های حدود ده ی ۴۰ و ۵۰ امت حزب الهی و انقلابی از جمله: خواص و نخبگان حوزوی و دانشگاهی با تشخیص وضعیت و شناخت مقام امام راحل در محدوده ی ولایت فقیه، همه ضرورت انقلاب کردن در رژیم طاغوت را احساس کرده و دست به دست هم دادند و آن قدر تلاش و مبارزه و مجاهده کردند تا اینکه مرحله اول از مراحل رسیدن به هدف اصلی انقلاب که تمدن اسلامی نام داد در سال۵۷ به ثمر رسید. 🔹حالا می توان نمونه دیگری با توجه به فرمان ولی فقیه و اجرا و حرکت جهادی آن را در مورد سیل گلستان و دیگر استان ها مشاهده نمود که خواص و نخبگان حوزوی و دانشگاهی و امت انقلابی ایران و حتی برخی دولتمردان چگونه کمر همت را بسته اند و برای برطرف کردن مشکل سیل به صورت حرکت جهادی و انقلابی وارد عمل شده اند، این زمانی است که ضرورت حرکت انقلابی و جهادی محسوس و قابل درک برای همگان بود. 🔹و اما اصل بحث این است که در راستای ایجاد مرحله متوقف شده ی انقلاب یعنی دولت اسلامی که مرحله ای برای رسیدن به تمدن اسلامی می باشد و فرمان آن (ارائه نقشه راه برای ایجاد دولت اسلامی)در سال ۱۳۷۹ توسط ولی فقیه زمان به طور مکرر و به صورت صریح و غیر صریح مطرح شد اگر همین ضرورت تلاش و حرکت انقلابی و جهادی برای خواص و نخبگان حوزوی و دانشگاهی و امت انقلابی ایران قابل درک و محسوس بود، آیا تا به حال ما باید هنوز حتی در گفتمان ومطالبه عمومی آن پس از گذشت سالیان طولانی از ضرورت فراهم کردن بستر آن متوقف شده باشیم؟ ✍ محمد بیگی 🔻🔻🔻 @sokhanshia
💠 ولایت فقیه در متن زندگی مردم 🔹قابل توجه کسانی که می گویند ولایت فقیه نقشی در حکومت ندارد با نگاهی گذرا به جریان های مهم این چند سال اخیر در می یابیم که چقدر وجود ولی فقیه بصیر و آگاه برای نظام جمهوری اسلامی با اهمیت بوده است. 🔹 در جریان زلزله کرمانشاه حضور مقام معظم رهبری باعث شد نیروهای جهادگر و انقلابی با حضور مستمر در منطقه زلزله خیز و حادثه دیده التیامی برای مردم عزیز کرمانشاه باشد همین موضوع در جریان سیل ویرانگر استان گلستان هم تکرار شد و کم کاری و کاستی های مدیریتی این بحران با حضور به موقع نیروهای مسلح با اشاره و فرمان رهبر معظم انقلاب جبران گردید و مردم دلگرم شدند که به پشتوانه نیرو‌های انقلابی می‌توانند روند بازسازی مناطق سیل زده را سرعت بخشند. 🔹حضور پررنگ و تاثیرگذار ولی فقیه در حوزه سیاست خارجی نیز بسیار حائز اهمیت است ساحت هایی که مورد کم لطفی و بی توجهی دیپلمات‌های ما قرار گرفته بود با حضور به موقع ولی فقیه به عنوان فرمانده کل قوا معادلات منطقه را تغییر داد ؛ 🔹در جبهه مقاومت قدرت بازدارندگی ایران را به رخ جهانیان کشید و درارتباط گیری موثر با کشورهای مختلف منطقه توسط سردار باقری همگرایی منطقه ای را موجب گردید. 🔹در در حوزه مدیریت داخلی به کارگیری جوانان متخصص و انقلابی در سمت ها و پست های حساس از جمله اقدامات پررنگ و تاثیرگذار ولی فقیه در این ماه های اخیر است. ✍ توحیدی 🔻🔻🔻 @sokhanshia
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻حاج مهدی سلحشور در گفت‌وگو با «حوزه»: ☑️ هیئتی که محل نباشد هیئت نیست ☑️ منبری‌ها و مداحان بندبند بیانیه را بخوانند هرکس می‌تواند شخصاً یک جهت‌گیری و حب و بغضی داشته باشد و این حق هرکسی است، البته این مسئله جایش هیئت نیست، اما اگر منظور از حرف سیاسی بدین معنا باشد که آیا هیئت محل ترویج «هیهات مناالذله» امام حسین (ع) باشد یا نباشد؟ اتفاقاً هیئت باید به «سیاست ما عین دیانت ماست» عمل کند. اگر به این معنا باشد که هیئت اهتمام به امور مسلمین، دم زدن از مسیر عدالت، ظلم‌ستیزی و ایثار و شهادت داشته باشد؛ ما افتخار می‌کنیم که سیاسی هستیم. اما اگر به این معناست که دم از این خط و آن جناح بزنیم به‌هیچ‌عنوان این را قبول نداریم و شأن خودمان را بالاتر از این حرف‌ها می‌دانیم. متن‌کامل‌گفتگو:👇 hawzahnews.com/detail/News/486355
کانال مناهج به انتقاد از تصویر سازی صدا و سیما از روحانیت پرداخت و نوشت 🔻🔻🔻 ♨️چرا آخوندهای تلویزیون کودن اند؟ 🖋عطا یاوری 🔻حماقت ویژگی مشترک اکثر آخوندهایی ست که در سینما و تلویزیون نمایش داده می شود. این شب ها تلویزیون جمهوری اسلامی، حکومتی که مخالفانش آن را #حکومت_آخوندی می دانند، آخوندی را به نمایش گذاشته که رفتارهایی به دور از رفتارهای مردم عادی دارد. حاج آقای افشار که بارها مورد تمسخر دیگران در فیلم قرار میگیرد هم وکیل دادگستری ست و هم داور فوتبال. تا دلتان بخواهد رفتارهای احمقانه دارد؛ از داد و هوار وسط صحبت دیگران تا تعارف بیسکویت افتاده در چایی اش به مهمان. 🔻مردم ایران این روزها چه آخوندهایی در تلویزیون می بینند؟ آنهایی که تا کمر در گل فرو رفته اند تا بلکه قدری از دردهای #سیل_زده_گان بکاهند یا آنی که وکیل یک صادرکننده است و به شدت کودن؟ 🔻نگارنده از صداوسیما به عنوان سرباز خط مقدم جنگ رسانه ای همواره دفاع کرده و بسیاری از نقدها را در پازل جنگ رسانه ای می داند اما با این گل به خودی ها چه میتوان کرد؟ این همه #تصویرسازی_غلط و مغرضانه از روحانیت را چطور میتوان توجیه کرد؟ آن هم در روزهایی که تعداد زیادی از روحانیون در میان مردم سیل زده بیل به دست گرفته اند و مشغول خدمت رسانی اند. 🔻🔻🔻 @sokhanshia
هدایت شده از ندای سعادت
حجة الحق آیة الله سعادت پرور ره #تنافى_دنيا_گرايى_با_دين_گرايى ✅آن حضرت (سید الشهداء ع) هنگام ورود به كربلا، خطاب به ياران خود فرمود: 🔸«أَلنّاسُ عَبِيدُ الدُّنيا، وَالدِّينُ لَعقٌ عَلى أَلْسِنَتِهِم، يَحُوطُونَهُ ما دَرَّتْ مَعايِشُهُمْ، فَإِذا مُحِّصُوا بِالْبَلاءِ، قَلَّ الدَّيّانُونَ.» 🔸مردم، بنده ى دنيا هستند و دين را فقط مزه مزه مى كنند، مادامى كه معيشت و زندگانى آن ها وسعت و فراخى داشته باشد، آن را حفظ مى كنند؛ ولى هنگامى كه به وسيله ى ابتلائات امتحان شوند، دينداران كم مى شوند. 📚فروغ شهادت https://eitaa.com/Nedaysaadat
🌹 عمامه به سر های چکمه پوش 🔸کمتر کسی است که ترافیک های جاده های شمال در ایام تعطیل را ندیده باشد تعداد فراوانی از ماشین های لاکچری که ویلانشینان برای ساعتی زودتر رسیدن به حیاط خلوت زندگی مرفه خود از هم سبقت میگرفتند. 🔸امروز که شاهد دوران رنج و درد مردمان نجیب شمال کشوریم عمامه به سر هایی از جنس مردم که با درآمد ماهیانه کمتر از یک میلیون تومان روزگار سپری میکنند ، به استان های شمالی شتافته،چکمه پا نموده و بی مزد و منت ، آب وگل از خانه سیل زدگان خارج میکنند. 🔸انصاف آن است که ویلانشینان فقط در خوشی ها نباید شمال نشین و شمال گردی کنند و به قول حافظ: اگر رفیق شفیقی درست پیمان باش رفیق خانه و گرمابه و باش ✍ توحیدی 🔻🔻🔻 @sokhanshia
🔶 توجه به رشد مخاطب در کنار کار سیاسی(۱) 🔹نه ما باید مسائل سیاسى را به کلى از حیطه ى حرف و گفت و تلاش و مجاهدتِ تبلیغى خودمان خارج کنیم؛ 🔹آنچنان که دشمنان روى آن دهها سال سرمایه گذارى کردند، ولى نهضت اسلامى آمد و این سرمایه گذارى را آتش زد و از بین برد و گفتار و اندیشه ى سیاسى را وارد متن فعالیتهاى دینى کرد، و نه از این طرف باید بیفتیم که تصور کنیم همه ى منبر، همه ى تبلیغ، همه ى مخاطبه ى با مردم و با مؤمنین، یعنى اینکه بنشینیم مسائل امریکاو اسرائیل و مسائل سیاسى را تحلیل کنیم؛ نخیر، یك کارِ واجب تر اگر نباشد، واجب دیگرى وجود دارد و آن، دلِ مخاطب شماست. 🔹 دل و جان و فکر او را بایستى تعمیر و آباد و سیراب کنیم. مقام معظم رهبری (- 05 / 11 / 1384 ، بیانات در دیدار روحانیان و مبلغان در آستانه ى ماه محرم.) 🔻🔻🔻 @sokhanshia